eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔗 سیر تطوررات قوانین زن و خانواده در ایران ✍ یادداشت۲ در مقدمه قانون اساسی نه تنها زنان در میدان های حیات اجتماعی و سیاسی مشارکت داده شدند؛ بلکه دراصول متعدد ازجمله اصل 20 و21 و 2 و 3 از تمامی حقوق بنیادین برخوردار گردیدند. و این هویت حقوقی وانسانی بیانگر نگرش اسلامی حاکم بر قانون اساسی و قوانین عادی می باشد. بدون تردید اجتهادهای فقهی حضرت امام خمینی(ره) و سایر فقهای معاصر در این تحول نقش محوری وکلیدی داشت و شبهه ناهماهنگی احکام ومقررات اسلام در زمینه حقوق زنان وخانواده را در قالب قوانین موضوعه پاسخ داد و ادعای اینکه قوانین ثابت اسلام نمی تواند پاسخگوی احتیاجات دایما درحال تغیییر را بدهد از همان ابتدا توسط نظریه پردازان نظام چون شهید مطهری منبعث از دیدگاه مترقی فقهی امام بی جواب نماند و اثبات شد. اسلام امکان تغییر در قوانین را فراهم ساخته است اما در انطباق و هماهنگی بامقتضیات زمان باید از دو عنصر "جمود" و "جهل" برحذرباشد. 📣 دوره سوم تطورات حقوقی و سیرقانونی در حوزه زن و خانواده می توانست و می تواند دوره طلایی زن، در تراز انقلاب اسلامی باشد. در این دوره است که رهبر انقلاب شجاعانه می فرماید خانمها حق دارند در سیاست دخالت کنند وتکلیف شان این است. فلذا دراصل 62 قانون اساسی شرایط انتخاب کننده و انتخاب شونده را به قوانین عادی موکول می کند و قوانین عادی درسال 58 فصل دوم قانون انتخابات رابه آن اختصاص داد که به موجب آن زنان همانند مردان حق انتخاب نمودن دارند. ⁉️ به راستی انقلابی که کرامت وحقوق بنیادین زن را تا این حد اعلی و فراتر از نسل های چندگانه حقوق بشر بین المللی شناسایی، احترام، تضمین وصیانت کرده است آیا امروز در چهل سالگی وگام دوم می بایست مساله ای به نام زن داشته باشد؟! یا می بایست برنامه تحولی و قابل ارایه برای زن وخانواده درسطح جهان وبشریت داشته باشد؟! چالش امروز در حقوق زن وخانواده کجاست؟ مسایل مستحدثه ونیازهای دختران انقلاب به فراخور تغییرات وتحولات چگونه باید حل گردد؟ متولی چه کسی است؟ کوتاهی ازکجا وتوسط چه کسانی و چرا صورت گرفته است؟ آیا دختران انقلاب احساس خوشایندی با حقوق شناسایی شده خود و قوانین تضمین کننده آن دارند؟ قوانین موجود چقدر به پایداری خانواده واحساس امنیت و آرامش روحی زنان کمک می کند؟ ✍️ بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی سعی دارد در مسیر تحولی تمدن نوین اسلامی مسیر گامها را تبیین نماید. بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar
📌زنانی رها شده در کشمکش های بی مسئولیتی 🌱 زنان سر پرست خانواده از جمله مساله های اساسی در حوزه مسائل اجتماعی می باشند که بر اثر عواملی همچون طلاق، اعتیاد همسر، فوت همسر، رها شدن از سوی همسر و از کار افتادگی همسر موجب آسیب پذیر شدن این طیف از زنان شده است. نا گفته پیداست زنان سرپرست خانواده با از دست دادن شوهر و پیامد های اقتصادی اجتماعی آن و به عهده گرفتن همزمان چندین نقش در خانواده و اجتماع، فشارهای زیادی را متحمل می گردند. این دشواری ها تاثیر مستقیمی بر ایجاد فشارهای عصبی، تشدید اختلالات روانی و بروز بیماری های جسمی این زنان دارد. فقر مالی و فشارهای اقتصادی نیز باعث می گردد این زنان در موقعیت های آسیب زای متعددی قرار گیرند. 🔹تداخل نقش نان آوری با نقش خانگی و فشار ناشی از نقش در این زنان، باعث فشارها و کج روی های آتی در فرزندان این زنان نیز، از آسیب هایی است که گریبانگیر این زنان است که در نهایت منجر به افزایش آسیب های اجتماعی می گردد. در این میان عنصر حمایت دولت و جامعه، بر افزایش یا کاهش این فشارها تاثیر مستقیم و قطعی دارد. 🔻 بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی بین سه تا پنج میلیون زن سر پرست خانواده در کشور وجود دارد که در تاریخ کشور بی سابقه است. درصدی از زنان سرپرست خانوار تحت حمایت "کمیته امداد" و "بهزیستی" قرار دارند که از عایدات این نهادها استفاده می نمایند اما این حمایت ها کفاف نیازهای این زنان را نمی دهد لذا نقش دولت در حمایت بایسته از این قشر در جامعه اسلامی امری مسلم و ضروری می باشد. 🔒 دولت براساس بند (ت) ماده (۸۰) "قانون برنامه ششم" توسعه مکلف شده که برنامه جامعی را در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طراحی و به تصویب مجلس برساند، اما با گذشت چهار سال از برنامه ششم توسعه معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری (خانم ابتکار) پیشنهاد حذف عنوان "به تصویب مجلس برسد" را به مجلس ارائه نموده است که با مخالفت مجلس یازدهم به دلیل عدم تطابق با قانون برنامه ششم توسعه روبرو شد. و تا کنون که تا پایان قانون برنامه ششم توسعه زمانی باقی نمانده اقدامی در این موضوع نداشته است. ⁉️این اقدام عجیب دولت باعث ایجاد سوالاتی گردیده است: 1⃣ به چه دلیل خانم ابتکار سعی دارد از ارایه لایحه "توانمند سازی زنان سرپرست خانواده" به مجلس طفره رود؟ 2⃣ تاخیر در عدم ارایه این لایجه منجر به افزایش چه مسائلی پیرامون زنان سرپرست خانواده شده است؟ 3⃣ این تاخیر تا چه حد خسارت های جبران ناپذیر" آسیب های اجتماعی" را افزایش داده است؟ ❗️پاسخ به این سوالات را می بایست مجلس شورای اسلامی با استفاده از اهرم های نظارتی خود از دولت داشته باشد . هر گونه قصور مجلس شورای اسلامی در این زمینه تشدید کننده مسائل پیرامون زنان سرپرست خانواده و متعاقبا افزایش آسیب های اجتماعی و شریک شدن در ضعف عملکردی دولت دوازدهم در این زمینه می باشد. 🖊"بانو نگار" این عریضه را جهت احصاء و حل مسائل اصلی زنان گشوده است. انتظار می رود فعالین و نخبگان انقلاب اسلامی نیز با مطالبه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها و ساختارهای متولی، در حل این مسائل به وظیفه انقلابی خود عمل نمایند. ✍ زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده(هیئت تحریریه بانو نگار) @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
📍مساله ای درجه یک! 🔗یاداشت 1 📌"جنس" و "جنسیت" از جمله مفاهیم تاثیر گذار بر ساختار ها و نظامات اجتماعی – سیاسی جوامع مختلف هستند. آنچه در عرصه بین المللی به عنوان گفتمان غالب در حال جهانی شدن می باشد حذف جنسیت( به پشتوانه جنبش های فمنیستی) و اصل قرار گرفتن "جنس مرد" به عنوان "جنس برتر" و ایجاد فرصت های برابر، برای زنان جهت دست یابی به موقعیت مردان می باشد. بر این اساس واژه "برابری جنسی" سر لوحه سیاست گذاری و معاهدات بین المللی در این حوزه قرار گرفت. 🌱وقوع *انقلاب اسلامی ایران* باعث گردید انقلاب و تحولی در تعریف از *"زن"* مبتنی بر آموزه های دینی ایجاد گردد. این باز تعریف از جنس و جنسیت بیش از همه وام دار نگاه عمیق امامین انقلاب به آموزه های دینی و شناخت صحیح از مسائل زمانه بود به نحوی که امام خمینی(ره) زنان را؛ رهبران انقلاب، انسان ساز همانند قرآن ، پیشتاز در تعلیم و تربیت جامعه خطاب می نماید. 🔹 این تعابیر زن را عنصری *درصحنه* و *تمدن ساز* و *مداخله گر در نظامات اجتماعی* معرفی می نماید و در تعارض اساسی با برخی گفتمان های متحجر دینی به مساله زن می باشد که زن را موجودی درجه دو و در حاشیه معرفی نموده دارد. همچنین گفتمان امام خمینی(ره) در موضوع زن به نقد نگاه غالب غرب در این موضوع نیز می پردازد. 🗝️انتظار می رفت با اتمام جنگ و آغاز برنامه های توسعه، گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زنان و خانواده توسعه یابد. اما با تمرکز تکنوکراتی دولت ها بر برنامه های توسعه باعث گردید؛ گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زنان و خانواده، بسط پیدا ننموده و جامعه با مسائل متعددی در موضوع زنان و خانواده روبرو گردد به نحوی که آیت الله خامنه ای در سال 1390 مسائل زنان را جزء مسائل درجه یک کشور نامیده و عنوان فرمودند: *در خصوص زن و خانواده، منابع و تعالیم اسلامیِ برجسته و متقنی وجود دارد که باید پس از تئوریزه شدن، بصورت نظریه های قابل استفاده، در اختیار همه قرار گیرد.* ❗فقدان کافی مبانی نظری دینی در حوزه جنس، جنسیت و نقش های دینی در کنار فشارهای بین المللی و غالب بودن رویکردهای *برابری جنسی* در اکثر برنامه های توسعه باعث گردید میان نهاد خانواده و نظامات اجتماعی تعارضاتی ایجاد گردد که علاوه بر تخریب نهاد خانواده و آسیب های اجتماعی وسیعی را رقم بزد. وجود *خلاء نظری* در حوزه جنسیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی مساله ای مبنایی است که فقدانش در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی داخلی و معاهدات بین المللی خودش را بیش از پیش نشان داده است و باعث ایجاد سوالاتی اساسی در جامعه سازی گردیده است: - الگوی اسلامی ایرانی تقسیم کار اجتماعی و تقسیم کار خانگی و خانوادگی مبتنی بر جنسیت چیست؟ - زن بودن و مرد بودن و تعیین هویت نقش های جنسیتی در قلمرو چه عواملی است و چگونه شکل می گیرد؟ - ره آورد زندگی زن و مرد در عرصه اجتماعی چیست؟ - ره آورد زندگی زن و مرد در عرصه خانوادگی چیست؟ ادامه دارد... ✍🏻بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
زنان خانه‌دار؛ حلقه مفقوده "طرح جوانی جمعیت" + ۳ پیشنهاد یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده گفت: یک حلقه مفقوده مهم در گروه هدف "طرح جوانی جمعیت" زنان خانه‌دار است! با توجه به اینکه ۶۲درصد زنان کشور را خانم‌های خانه‌دار تشکیل می‌دهند این طرح تقریباً فاقد بسته مشوقی مؤثری برای این قشر است! ادامه در 👇 https://tn.ai/2394496 https://eitaa.com/Banounegar
📌وقتی از خشونت علیه زنان حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ 🔗 یادداشت۱ 📍 خشونت ابعاد متفاوتی دارد و در روابط میان انسان با انسان، انسان با طبیعت و انسان با سایر جانداران، قابل ردیابی است. همواره خشونت علیه زنان اما از انواع دیگر آن، دردناک‌تر و قابل توجه‌تر بوده است. 🍃وقتی یک دختر از دختر بودن خود خجالت بکشد تا حدی که از جنسیت خویش متنفر بشود، یعنی دچار خشونت شده است. 🔹وقتی یک همسر از شوهر خود بترسد تا حدی که در کنار او احساس امنیت نداشته باشد، یعنی دچار خشونت شده است. 🔻وقتی یک مادر از پسر خود حساب ببرد تا حدی که توان مخالفت با وی را نداشته باشد یعنی دچار خشونت شده است. 🔒وقتی یک دانشجوی دختر از ترس آبرویش با بازی‌های جنسی استادان مرد خود همراه می‌شود یعنی دچار خشونت شده است. 🔸وقتی یک بانوی جوان برای دیده شدن بیشتر در اجتماع تن به هر ساز و برگ و بار و پوششی می‌دهد، یعنی دچار خشونت شده است. 🔹وقتی یک زن برای یک آگهی تبلیغاتی از چهره و لبخند و طنازی و موزونی اندامش بهره می‌کشد، یعنی دچار خشونت شده است. ❗️وقتی یک بانوی سرپرست خانواده برای اثبات حقوق مادی خودش فریاد بزند یعنی دچار خشونت شده است. ❌وقتی یک مادر مطلقه برای دیدن فرزندانش دچار پیچ و خم های عریض و طویل داداگاه می‌شود یعنی دچار خشونت شده است. ⭕️وقتی یک بانوی بیوه برای نام‌نویسی فرزندش باید رضایت جدّپدری فرزندش را بیاورد، یعنی دچار خشونت شده است. وقتی یک زن، به خاطر جنسیتش، از شایسته‌سالاری محروم می‌شود و به دیوار شیشه‌ای ارتقاء و دستمزد می‌خورد، یعنی دچار خشونت شده است. ‼️وقتی یک زن بجای زن بودن، مانکن می‌شود تا جیب اربابان سرمایه و قدرت را پر کند، یعنی دچار خشونت شده است. اینها و بسیار بیش از اینها، مصادیق بارز خشونت علیه زنان هستند. ادامه دارد... ✍️الهام غفاری دانشجوی دکترای مطالعات زنان (هیئت تحریریه بانو نگار) 📣 بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar
📍وقتی از خشونت علیه زنان حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟ 🔗یادداشت ۲ 🍃در طول تاریخ، فارغ از مذهب، منش سیاسی و خطوط فکری مختلف، در فرهنگ‌های گوناگون، بدلیل ساختار عرفی رایج در اجتماع که همواره از اقتدار و مقبولیت مردانه برخوردار بوده است، زنان بطور طبیعی در جایگاهی پست‌تر و پایین‌تر نگاه داشته شده‌اند. ❗️از طرفی باور غیر قابل انکار این است که قوانین اجتماعی را مردان آن اجتماع نوشته‌اند. مردانی که تفسیر جنسیتی خود را از مسائل اجتماعی و حتی ارزشی دارند. 🔹از سوی دیگر واقعیت تلخ دیگر آن است که در میان جوامع مختلف، زنان همواره جایگاه خود را به عنوان موجودی قابل ترحم و ظلم پذیر پذیرفته و بر این باور عمومی، صحه گذاشته‌اند که زنان، بایستی در درجه‌ی بعدی اهمیت در هر جایگاه و پُست و مقامی باشند. واقعیتی که خود باعث بروز خشونت علی حده به جنس زن شده است. به عبارت دیگر، سه‌گانه‌ی فرهنگ مردسالاری، ساختار قدرت مردانه در اجتماع و باور و اتّباع درونی زنان، بعنوان عوامل متعدد ایجادکننده‌ی خشونت علیه زنان، حرف اول را می‌زند. 🔒خشونت یعنی هرآنچه که باعث اذیت و بهم ریختن روان، روح، جسم و یا ذهن کسی شود چنان‌که دردی به او برساند. آسیبی وارد سازد و یا حتی خاطره‌ای منفی بسازد. ❗️شاید اما بدترین نوع خشونت، خشونت از نوع ظلم به نفس باشد. واقعیتی که انسان را از جایگاه انسانی‌ش بیرون ببرد و او را تا سطح بشر و حتی پست‌تر از آن، پایین بکشاند. واقعیت آن است که خشونت، جنسیت بردار نیست. وقتی روح انسان و جایگاه انسان در عالم هستی از مدار طبیعی و حقیقی خود خارج شود، یعنی مورد خشونت واقع شده است. 🌿در تفکر اسلامی، زن چه در مقام همسر باشد و چه در مقام مادر، به مثابه مدار خانه و خانواده بوده و بهمین دلیل و از همین منظر دارای جایگاه ارزشیِ بالاتری نسبت به مرد است. در تفکر اسلامی، نه از مرد و نه از زن، به تنهایی سخن نرفته است. این هر دو در کنار هم و در نهاد خانواده معنا پیدا می‌کنند. چون رسالت انسانی این دو و نقش‌آفرینی این دو در کنار هم موضوعیت دارد. 🔹وقتی قرار باشد زن، مدار هستی و هستی بخشِ انسان باشد و نقش او در کنار نقش مرد و در نهاد خانواده، تعریف شود؛ لابُدّ و لازم است که از حقوق متناسب با همین جایگاه هم برخوردار باشد.احساسش به خودش مثبت باشد و جایگاه خودش را هم بشناسد و هم بپذیرد.اجتماعش، به جای مردسالاری یا زن‌ستیزی، حق سالار و حق‌مدار باشد. ▪️ضلع دیگر این مثلث را قوانین نارسا اگرنگوییم نابه‌جا، درباره‌ی زنان و خانواده تشکیل می‌دهد که با تعریفی سنتی و ناصحیح از فقه اسلامی درباره‌ی زن و حقوق وی در اجتماع و در خانه، به ظلم به زن منجر می‌شود. حقوق زنانه به مثابه حقوق انسانِ هستی‌بخش در تفکر اسلامی، بایستی بازتعریف شود و نکات تاریک و یا ساکت آن، گویا شود و ضمانت هایی برای حُسن اجرایش تعیین و مجریانی امین برای پاسبانی از آن گمارده شوند. ♦️ضلع سوم این مثلث خشونت آفرین، مردان بوده‌اند.برای مردان این جامعه هم البته بایستی راهکارهایی اندیشید. تربیتی که مردان را به عنوان مسئولی قوام بخش، برای زنان در خانه و اجتماع، تعریف کند. به جای ریاست، آنها را حامی و پشتیبان زنان بیانگارد. برای مرد بودنشان ارزش و هویت قائل باشد و نقش پدرانه در خانواده و همسرانه در خانه را تقویت کند و امنیت اقتصادی ایشان را تامین کند تا امنیت روان آنها تامین شود. 🍃در چنین شرایطی می‌توان گفت گامی روشن و پویا در جهت رفع خشونت علیه زنان برداشته‌ایم. آن‌هم در جامعه‌ای که نگاه بلند رهبرش این‌گونه است: «...دفاع اخلاقی و قانونی از زن، بخصوص در داخل خانواده است. دفاع قانونی با اصلاح قوانین - همان‌طور که گفته شد - و ایجاد قوانین لازم و دفاع اخلاقی با طرح این مسأله و مواجهه با کسانی که این را درست نمیفهمند و زن را در خانه، مستخدمِ مورد ستمِ مرد، بدون تمکّن از خودسازی معنوی تلقّی و این‌گونه هم عمل میکنند. باید با این فکر با قوّت و شدت مقابله شود؛ البته به شکل کاملاً منطقی و عقلانی.... اگر کشور بتواند جامعه زنان را با تکیه بر تعلیمات اسلامی، با همان معارفی که اسلام خواسته است، آشنا کند، من تردیدی ندارم که پیشرفت و ترقّی و تعالی کشور مضاعف و چند برابر خواهد شد. در هر میدانی که بانوان مسؤولانه وارد شوند، پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد. خصوصیت حضور خانمها در میدانهای مختلف این است که وقتی زن خانواده وارد میدان میشود، یعنی همسر و فرزندان او هم واردند. حضور مرد به این معنا نیست، اما حضور زن به این معناست. در هر میدانی که زن وارد شود - زنی که خانم و کدبانوی یک خانه است - درحقیقت همه آن خانه را در آن میدان وارد میکند. حضور زنان در بخشهای مختلف بسیار مهمّ است. (برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری در مهرماه 1376 )». ✍️ الهام غفاری دانشجوی دکترای مطالعات زنان(هیئت تحریریه بانو نگار) @Banounegar
بانو نگار
📍مساله ای درجه یک! 🔗یاداشت 1 📌"جنس" و "جنسیت" از جمله مفاهیم تاثیر گذار بر ساختار ها و نظامات اجتم
📍مساله ای درجه یک! 🔗 یاداشت 2 📌 فقدان نظریات بومی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع جنس، جنسیت و نقش جنسی در برنامه های توسعه و به تناسب آن همه نظامات اجتماعی و بیش از همه نهاد خانواده را متاثر ساخت. ❗️ نهاد *خانواده* در تعارض با گفتمان *مدرنیته* از باورها و ارزش های بومی و دینی خود فاصله گرفت و کارکردهایش نظیر: *ایجاد مودت و رحمت* میان دوجنس، *رفتار باروری* و تولید مثل، *تربیت رشد ونظارت بر فرزندان* و ...با *افزایش طلاق* ، *کاهش فرزند آوری و* *واگذاری تربیت به نهاد های رسمی* همچون مهد کودک ها و مدارس و به محاق رفت. این تعارضات خانواده و جامعه را دچار مسائل و مشکلات کلانی نموده است و باعث گردید سوالاتی متعدد و اساسی مطرح گردد: 1️⃣ در شرایط فعلی دخالت دولت ها در نظامات اجتماعی من جمله خانواده به دو شکل متبلور گشته است؛1. اقداماتی که با محوریت موضوع خانواده نمی باشد امّا بر نهاد خانواده تأثیراتی کلان بر جای می‌گذارد. این اقدامات در چهارچوب سیاست و قانون و برنامة عملی مطرح شده‌اند و دوم سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌های اجرایی و شیوه‌هایی را در بر می‌گیرد که ناظر به خانواده تدوین و پیگیری شده‌اند در چنین شرایطی چه مدلی جهت جایگاه *مدیریت در خانواده* و *مدیریت بر خانواده* پیشنهاد می گردد؟ 2️⃣ چه توصیف و تحلیلی از *مناسبات مطلوب دولت و خانوادة ایرانی* مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی می‌توان ارائه داد؟ مناسبات کنونی دولت و خانوادة ایرانی چه پیامدهایی دارد؟ اصلاح مناسبات دولت و خانواده نیازمند چه تلاش‌هایی است؟ 3️⃣ بهترین مدل ساختار اجتماعی جهت *انسجام خانواده* کدام است؟ 4️⃣ ساختارهای اجتماعی نسبت به خانواده چه تکالیفی دارد؟ 5️⃣ آیا از دستاوردهای نظریه پردازی *حوزه های علمیه* پس از چهل سال از انقلاب اسلامی و همچنین *رشته های مرتبط دانشگاهی* در این موضوع می توان بهترین *مدل مدیریت اجتماعی مبتنی بر نظام حمایت از خانواده* را استخراج نمود؟ 📣بدیهی است ریشه وجود چنین سوالات و ابهاماتی در کمبود پشتیبانی علمی و خلاء نظری و نظریه پردازی می باشد به همین دلیل پاسخ روشنی برای این سوالات وجود ندارد. هر چند می توان با طرح سوالاتی علت این خلاء را تبیین نمود: - *مجمع تشخیص مصلحت نظام* ، *شورای عالی انقلاب فرهنگی* ، علی الخصوص *شورای فرهنگی اجتماعی زنان* به عنوان نهاد های سیاست گذار تا چه حد توانسته است مفاهیم جنس، جنسیت و نقش جنسی را مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی باز تولید نموده و در عرصه سیاست گذاری وارد نمایند؟ - آیا *حوزه های علمیه* توانسته اند مبتنی بر آموزه های دینی در تقابل با نظرات جامعه شناختی و روان شناختی نظریه جامعی از جنس، جنسیت و نقش جنسی جهت مطابات اجتماعی ارائه دهند؟ ✍️ بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Banounegar
🌐 🇷🇺 بخش فارسی 🇦🇫 🇮🇷 🔻 از دل بزرگداشت‌ها و نام‌گذاری‌های صوری خشونت علیه زنان برچیده نمی‌شود / در خیانت بزرگی که زن را با استحاله فکری و مردوارگی به نوعی قیام علیه خودش فرا می‌خوانند او را وارد بازی با باخت تضمینی می‌کنند 🎙 به مناسبت سالروز جهانی منع خشونت بر علیه زنان، خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه ای با خانم سکینه السادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری و معاون حقوقی موسسه بین المللی و حقوق بشری صلح زیبا و عضو هیئت تحریریه رسانه ی بانو نگار، داشته است؛ 🔹«25 نوامبر 1960 در واقع شروعی برای توجه به خشونت علیه جنسیت زن در عرصه بین المللی شد. صرف نظر از اینکه مقتولین در آن روز چه جنسیتی داشتند، سلب حیات و قتل، خشونتی است غیرجنسیتی، اما قتل خواهران میرابان  نقطه ثقل کانونی را برجنسیت آنها متمرکز کرد و به بهانه ای برای توجه به ابعاد خشونت علیه زنان تبدیل شد. 🔹 فاصله 21 ساله برای نامگذاری این روز یعنی روز جهانی منع خشونت علیه زنان در سال 1981 و تلاش مستمر تا 17 اکتبر 1999 که در مجمع عمومی سازمان ملل 25 نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان تصویب گردید، اگر چه به ظاهر در راستای احقاق حقوق  زنان در ساخت ساختار های بین المللی و اجماع بین المللی اتفاقی رخ داده است، اما کماکان در عمل براساس آمار رسمی سازمان ملل 35 درصد زنان جهان در طول عمرشان تحت خشونت های جسمی، روانی و آزار جنسی قرار می گیرند و پژوهش های سازمان جهانی بهداشت هم پرده از واقعیت تلخ دیگری برمی دارد که در هر 18 ثانیه یک زن مورد آزار قرار می گیرد ". 🔹"آمارهای اعلامی از جانب مراجع بین المللی در خصوص خشونت علیه زنان دارای جامعیت هم از جنبه تفسیر و تحلیل مفهوم خشونت و هم از جنبه استاندارد دو گانه در اعلام خشونت دارای نقص و تبعیض ناروا و غیرمسئولانه می باشد. بالاترین نوع خشونت علیه زن این است که او را وادار به مردوارگی و برابری خواهی برخلاف مقتضیات آفرینش بکنند و چنان در این عرصه او را به میانه آورند که در پایان ماجرا بازنده واقعی زن باشد". 🔹"کمپانی‌های اقتصادی، پشت پرده های منفعت طلبانه مبتنی بر فلسفه تلذذ و تنزل یافته انسان در حد فیزیولوژیکی الفاظ فریبنده آزادی هم رونق اقتصادی و تلذذش در ابزارگونگی زن است. خشونت در این تفسیر در قالب کلاهبرداری مدرن از زن به گونه ای است که هم ژست جانبدارانه مدافع حقوق زن دارد و هم زمان کلاه چند منظوره بر سر خاتون های عالم می گذارد". 🔹"اینکه در عمل و اجرا نامگذاری این روز و حتی قطع نامه 1325 سال 2000 شورای امنیت سازمان ملل تاچه میزان توانسته است احساس امنیت و رضایت مندی در زن ایجاد کند هرگز مورد پایش واقعی قرار نمی گیردچرا که مبنایاو مبنیا حقوق زن و کرامت او در نگاه برابری خواهی که مرد رامیزان و در یک کفه ترازو قرار می دهد و با کمک الفاظ فریبنده زن را در کفه دیگر با مردوارگی هم سطح مرد قرار می دهد فرصت بزرگ شدن و کمال را از ماهیت انسانی زن سلب می کند و انتهای مبارزه را رسیدن به مقام مرد در قالب قوانین وضعی تعریف می کند، لذا زن در این رقابت نفس گیروقتی خیلی موفق خواهد بود که تبدیل به یک مرد شود و این آغاز بحران هویت است". بانو نگار رسانه بانوان انقلاب اسلامی @Banounegar https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be مشروح: 🔻 https://sptnkne.ws/E2bQ http://www.afghanirca.com/newsIn.php?id=81860 https://snn.ir/fa/news/892511 @solheziba_ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷🌷منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا🌷🌷 جمعه‌ای دگر به سر رسید در حالی‌که از امام منتظر، غائب بوده‌ایم.. دلتنگ نوای انا المهدی بوده‌ایم تمام لحظه‌لحظه‌ها و ثانیه‌هایی که بعد از حاج قاسم به ما به قدر یک قرن انتظار سنگین و سخت گذشته است.. و بعد.. و بعد ناگهان خبری تلخ به گوش می‌رسد: دانشمندی از نسلِ بهترین‌ انسا‌ن‌ها پس از سال‌ها مجاهدت در خط مقدم علم و دانش و تولید و تخصص، به دست کوردلانی بیرون آمده از تاریک‌ترین زندان فکر و تجربه‌ی بشری، بال می‌گستراند و با پروازی عاشقانه به آغوشِ معبود می‌شتابد.. و ما باز هم داغ‌داریم... آن‌هم در آستانه‌ی سالگردِ شهادتِ سردارِ دل‌های به خون نشسته‌مان: حاج قاسم سلیمانی عزیز.. و ما به جز این داغِ بزرگ و به‌جز این اشکِ روان از دولتمردان خویش، چند مطالبه‌‌ داریم: ۱_ موضع‌گیری شفاف، صریح، سریع، قاطع و کوبنده علیه مجریان و عوامل پشت صحنه‌ی این ترور ناجوانمردانه متناسب با شان و منزلت ایرانِ اسلامی ۲_ جدیت و تلاش همه‌جانبه در شناسایی عوامل نفوذی داخل کشور و مجازات شدید ایشان در اسرع وقت ۳_ پرهیز از هرگونه تکرار عامدانه و یا جاهلانه در جهت مذاکره و یا هر عنوان رایزنی با استکبار جهانی به ویژه آمریکا ۴_ خروج هرچه سریع‌تر ایران از هرگونه قرارداد بین‌المللی مرتبط با برجام در رابطه آمریکا، اروپا و متحدان ایشان بانونگار، ضمن عرض تسلیت و تهنیت به خانواده‌ی شریف شهید عزیز، دکتر فخری زاده بزرگوار، خود را ملزم می‌داند تریبون رسانه‌ای خویش را جهت همراهی و تبیین این رویدادِ غم‌بار در اختیار جامعه‌ی نخبگانی قرار دهد. https://eitaa.com/Banounegar
🖋یادداشتی در باب زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی در ایران با نگاهی به پرونده سحر تبر (۱) 📍حکم دادگاه سحر تبر اعلام شد... در این نوشته بنا ندارم به دلایل سحر برای اعتراض به حکم‌ش، عدم اعلامِ ردیف‌های جرمی و اتهامی‌ش و آثار حقوقی ناشی از آن بپردازم. و نیز بنا ندارم به زمینه‌های حقوقی منتج به انشای حکمی این‌چنین برای یک دختر 19 ساله بپردازم. و باز نمی خواهم به آثار روانی بار شده بر این حکم میان نوجوانانِ فعال در فضای مجازی و بازتاب گسترده‌ی آن میان دختران و پسران به اصطلاح اینفلوئنسری! بپردازم. حتی نمی‌خواهم از موج‌سواری رسانه‌ای این طرفی و آن طرفی در پی نشر این خبر و امثال آن بگویم. که صحبت از هرکدام این مباحث، خود دریایی سخن در نهان داشته و دارد. می‌خواهم از منظر یک زن که اتفاقا هم روانشناسی می‌خواند و هم مطالعات زنان! به یک موضوعِ کاملا زنانه بپردازم. مفهومی که سحر و امثال او را به کنش‌هایی این‌چنین بی‌پروا در فضای حقیقی و مجازی اجتماع می‌کشاند. نیازی طبیعی و البته پاسخی در خور و به‌هنگام، بنام: نیاز به دیده‌شدن و تایید گرفتن. که اگر در زمان مناسب و از طریق طبیعی و مشروع، پاسخ شایسته به آن داده نشود، اغلب به‌صورت دیده‌شدن افراطی، به هر طریقی و با هر بها و بهانه‌ای، نمود خواهد یافت. از آرایش‌های عجیب و غریب تا عمل‌های زیباییِ ناهمگون و بی‌دلیل تا رفتارهای اروتیک و دون شان انسانی. در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که آسیب‌های اجتماعی جلوه‌ای زنانه‌تر از پیش پیدا کرده‌اند. آسیب‌هایی که زمینه در سه‌گانه‌ی فرد، خانواده و اجتماع دارد. و ریشه‌اش را بایستی در پدیده‌ی دیده‌نشدن و تایید نشدن! دختران توسط خود، خانواده و اجتماع پیدا کرد. دیده‌نشدنِ دختران را می‌توان در میدان ندادن برای بروز اندیشه‌ها، رأی‌ها و نظرهای دخترجوان در دوره‌ی جوانی جستجو کرد. دیده‌نشدن را می‌توان در درک نشدن دختر نوجوان توسط خانواده در دوره ی حساس بلوغ و نوجوانی دید. دیده نشدن را می‌توان در جدی گرفته نشدن احساس‌ها در دوره‌ی کودکی یافت. دیده‌نشدن را حتی می‌توان در به موقع پاسخ نگرفتن به هنگام گریه‌های نوزادی پیدا کرد. با این حساب فرقی در سوگیری‌های مذهبی، اخلاقی، اقتصادی، علمی و اجتماعیِ خانواده‌ها در چنین دیده‌نشدن‌هایی وجود ندارد. یعنی این دیده‌نشدن را هم در فقر فرهنگی و هم در اوج رفاه مادی می‌توان یافت. نیازی طبیعی برای هر دختر که بیش از آن‌که با سطح اقناع و اغنای مادیِ والدین هم‌تراز باشد، نیازمند عنایت و توجهی عمیق و عاطفی از سوی ایشان به ویژه در دوران طلایی کودکی و بعدتر هم در دوره‌ی بحرانیِ نوجوانی است. محبتی که به هنگام و بی‌قید و شرط از سوی یک پدر و مادر نثار دخترشان می‌شود و نیاز طبیعی او را به موقع و به کفایت، پاسخی در خور می‌دهد تا استحکامِ روان او را سیراب کند و عزت نفس درونی‌اش را تقویت نماید. عبارتی که اغلب با اعتماد به نفس اشتباه گرفته می‌شود و در باوری نابه‌هنجار به میزانِ توجه افراطیِ والدین به کودک در تامین نیازهای مادی‌اش ربط داده می‌شود و گاه در رفتاری به مراتب خطرناک‌تر، با میدان‌دهی جهت‌ِ برآورده‌سازیِ تمام و کمال خواسته‌های روبناییِ کودک بروز پیدا می‌کند. نوعی باج‌دهی برای دور ماندن از عنایتِ حقیقی و همراهی با نیازهای واقعی فرزند. ادامه دارد.... الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان(عضو تحریریه بانونگار ) @Banounegar https://eitaa.com/Banounegar