eitaa logo
بصير
2.5هزار دنبال‌کننده
79.3هزار عکس
73.5هزار ویدیو
2.7هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂به همسر خود آرامش دهید. 🍂 🔶وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً..... (روم/۲۱) ⚡️ترجمه : و از نشانه هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و ميان شما و همسرانتان علاقه ى شديد و رحمت قرار داد؛ 🔴 یکی از آیات و نشانه های خدا، قراردادن همسر برای انسان است. ✨هدف اصلی ازدواج این است که مرد و زن در کنار یکدیگر به آرامش برسند. 🍁ابزار رسیدن به آرامش در زندگی زناشویی، مودت و رحمت است که خداوند کریم، این ابزار را دراختیار زوجین قرار داده و با جاری شدن خطبه عقد، محبت را در دل زوجین ایجاد می فرماید. ❤️در واقع، مودت و رحمت، هدیه ای است که خدا به عروس و داماد می دهد تا بوسیله آن به آرامش برسند.💐 ☘از این هدیه،خوب محافظت کنید. https://eitaa.com/Basir_MN
🟡 اهمیت حفظ قرآن در روایات 🔸 یکی از توصیه‌های مهم برای حافظان قرآن که در روایات ذکر شده، نیّت خالص و الهی داشتن است. 💚 قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: 💠 یا حاملَ القرآنِ تَزَيَّنْ به لِلّهِ يُزَيِّـنْكَ اللهُ به و لا تَزَيَّنْ به لِلنّاسِ فَيَشِينَكَ اللهُ ای حافظ قرآن خود را با قرآن برای خدا بیارای تا خدا به تو آراستگی دهد، نه برای مردم تا خدا تو را بدان زشت کند. 📔(الکافی، ج۲، ص۶۰۴) https://eitaa.com/Basir_MN
⚜یک آیه یک تصویر 💠كمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ 🔸(فريب اهل كتاب از منافقان،) مثل (اغفال) شيطان است آن‌گاه كه به انسان گفت: كافر شو، پس چون كفر ورزيد، گفت: من از تو تبرّى مى‌جويم، من از خداوندى كه پروردگار جهانيان است مى‌ترسم. ✅ سوره "" آیه 16 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره حدید ۲۹ آیه دارد و به دلیل آغاز شدن با فعل «سَبَّحَ» جزء سوره‌های مسبّحات است و طبق بعضی اقوال، از مفصّلات به‌ شمار می‌آید.   🍃وجه تسمیه نام سوره برگرفته از آیه بیست‌وپنجم آن است که در آن کلمه حدید(آهن)بکاررفته است. 🍃غرض اصلی سوره حدید تشویق مؤمنان به انفاق در راه خداست ، چنان‌که بارها در خلال آیات آن (مانند آیات ۷، ۱۱، ۱۸) بر این مطلب تأکید شده است. 🍃قتال در آیه دهم، بلافاصله بعد از انفاق، قتال مطرح شده است. از نظر طباطبائی عطف قتال به انفاق بیانگر آن است که منظور از انفاق در این آیه، تدارک مالی جهاد و تأمین هزینه‌های آن است. 🍃احکام سوره حدید از آن در باب صلات نام برده‌اند. تلاوت سوره حدید و نیز مداومت بر آن در نمازهای واجب همچنین قرائت آن تا پایان آیه ششم (عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُور) در رکعت سوم نافله مغرب مستحب است. سوره حدید از مسبحات است که خواندن آنها قبل از خواب استحباب دارد https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام‌ زمان (عج): برای‌ تعجیل‌ در فرج‌ بسیار ‌ دعا کنید که همانا گشایش‌ درکار شما است در آستانه سال ۱۴۰۲ دعای فرج را باهم می‌خوانیم الهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ 💐اللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجْ https://eitaa.com/Basir_MN
در جوشن كبير يک عبارتی هست كه مى‌گوييم: "يا كٓريمٓ الصَّفْح" 🔹معناش خيلى جالبه! یک وقتی یک کسی تو رو می‌بخشه، اما یادش نمیره که فلان خطا رو کردی و همیشه یه‌جوری نگات می‌کنه که تو می‌فهمی هنوز یادش نرفته؛ یه‌جورایی انگار که سابقه‌ی بدت رو مدام به یادت میاره 🔸ولی یک وقتی، یک کسی تو رو می‌بخشه و یک‌طوری فراموش می‌کنه انگار نه انگار که تو خطایی رو مرتکب شدی اصلا هم به روت نمیاره... به این نوع بخشش میگن صَفح. و خدای ما این‌گونه است... از صمیم قلب می‌گویم: "يا كٓريمٓ الصَّفْح" 🔹بیاییم در این سال نو ببخشیم و بگذریم🙏 https://eitaa.com/Basir_MN
س 9: آيا تقليد از مجتهدی که متصدی مقام مرجعيت نبوده و رساله عمليه هم ندارد، جايز است؟ ج: در صحّت‏ تقليد از مجتهد جامعالشرايط، تصدّی مرجعيت يا داشتن رساله عمليه شرط نيست، لذا اگر برای مکلّفی که قصد تقليد از او را دارد، ثابت شود که وی مجتهد جامعالشرايط است، تقليد اشکال ندارد. https://eitaa.com/Basir_MN
🟡 ‏فروش مواد غذایی حرام ☝️پرسش:‏ 🔸اگر در کشورم رستورانی راه اندازی کنم، آیا می توانم از غذاهایی که حاوی خرچنگ، صدف و ماهی های بدون فلس است طبخ نموده و به برادران سنی و یا غیر مسلمانان بفروشم؟ 🔸جواب: ☝️فروش آن دسته از مواد غذایی که خوردن آن حرام می باشد باطل است و پول و درآمد حاصل از آنها نیز حرام می باشد هر چند خریدار آنها را حلال بداند.‏ ‏ 🔸 آیت الله العظمی خامنه ای/استفتائات/جدیدترین استفتائات/احکام معاملات/خرید و فروش/شرایط صحت بیع https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠قابل توجه مسافرین ماه رمضان 💬افرادی که در ماه مبارک رمضان به سفر می روند و قصد ده روز می کنند،به چه نکاتی باید توجه داشته باشند؟ 💠 https://eitaa.com/Basir_MN
🔻افطار روزه به لحاظ حكم چند گونه است: 🖌 1. حرام مانند افطار روزه واجب رمضان و روزه نذر معين بدون عذر شرعى. 🖌2. واجب اگر روزه‏دار پيش از ظهر سفر كند، بايد روزه خود را افطار كند يا كسى كه روزه برايش ضرر دارد. 🖌 3. مكروه همچون افطار روزه مستحبى بعدازظهر. 🖌 4. مستحب همچون روزه‏دارى كه مهمان كسى شود بدون اين كه ميزبان را از روزه دار بودن خود مطلع سازد، مستحب است افطار كند. 🖌 5. مباح همچون افطار روزه قضا قبل از ظهر. --------------- 📚 منبع: فرهنگ فقه، ج 1، ص 594 https://eitaa.com/Basir_MN
💬 نماز قضای صبح را باید آهسته بخوانیم یا بلند؟ https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احکام وام ها 💬گذاشتن مبلغی پول در و گرفتن چه حکمی دارد؟ 🔹 بانک ها برای دادن قرض الحسنه چیست؟ 🔹و آیا گذاشتن چنین شرطی اشکال شرعی دارد و محسوب می شود؟ 💠 https://eitaa.com/Basir_MN
💎 ثواب روزه در سه روز پایانی ماه شعبان 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ 🌒 هركس سه روز آخر ماه شعبان را بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسُوب می‌كند. 📚 وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۲۲ https://eitaa.com/Basir_MN
🌸 از درگاه خدای متعال عاجزانه، خاضعانه و متذللانه درخواست می‌کنيم که عيدی ما را [در این سال نو] تعجيل در ظهور ولی‌عصر ارواحنا فداه قرار بدهد، سايه‌ی مقام معظم رهبری را بر سر مستدام بدارد، و همه‌ی ما را در راه انجام وظايفمان موفق بدارد. ۱۳۹۰/۱۲/۲۶ https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️پدیده نادر دوران، آقازاده ای که به جای تلاش برای مرجعیت پدرش برای مرجعیت علوی بروجردی تلاش می کند!👇👇 "اکنون هم شخصیت های بسیار ارزشمند و روحانیت معظمی که میراث گذشتگان را با خود همراه دارند در صحنه هستند و نظراتی را دارند ارائه می کنند. مثل آیت الله علوی بروجردی که همه مواضع و نظراتشان و اظهاراتی که داشته اند نشان از روحانیت اصیل و حوزویانی است که با اسلام و انقلاب رشد کرده اند و مطابق با اندیشه های امام دارند از انقلاب و نظام اسلامی دفاع می کنند. همه روحانیون و حوزویان اصیل این نظرات ارزشمند آیت الله علوی بروجردی را ارج می نهند و قبول دارند و برخی افرادی که معلوم است نه درسی خوانده اند و نه اخلاق و تربیتی در حوزه دیده اند، با سخنان بسیار ناجوانمردانه و اظهارات ناصواب احیانا می خواهند این چهره نورانی و اخلاق کریمانه و اظهار نظر اصیل دینی را مخدوش کنند." مصاحبه با سایت جماران (4 آبان 1401) ✍قابل توجه اینکه علوی بروجردی هیچ سابقه انقلابی نداشته و پس از انقلاب اسلامی نیز طی اظهاراتی انقلاب را برگرفته از نخشب مارکسیست دانسته می گوید اسلام نه نظام سیاسی دارد و نه نظام اقتصادی! در آشوب های اخیر هم از مرگ خانم مهسا امینی اظهار تاسف کرد ولی از شهادت شهدای شاهچراغ و شهداء نیروی انتظامی و بسیج و بویژه شهید آرمان علی وردی و... موضعی اتخاذ نکرد!! براستی اگر امام خمینی ره زنده بودند با این روحانیون چگونه برخورد می کردند؟ ✏️برای پیدا کردن پاسخ به منشور روحانیت مراجعه بفرمائید... https://eitaa.com/Basir_MN
♦️نظر کیسینجر درباره توافق ایران و عربستان 🔸«هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین و استراتژیست معروف آمریکایی توافق تهران-ریاض را تغییر اساسی در وضعیت غرب آسیا خواند و گفت: سعودی‌ها اکنون با بازی آمریکا علیه چین به‌دنبال متعادل‌کردن امنیت خود هستند. 🔹چین به عنوان یک میانجی صلح در دراز مدت مرجعیت دیپلماسی در نظام بین‌المللی را تغییر خواهد داد. ایالات متحده دیگر تنها قدرتی که توان و قدرت کافی برای میانجیگری بین کشورها را داشته باشد، نیست. https://eitaa.com/Basir_MN
تفاوت دیپلماسی عزت‌مندانه با دیپلماسی ذلت مندانه 🔸هر دو نفر از دولت روحاني هستند یکی رفته است و دیگری مانده است تفاوت در سیاست گذاری است که در بالادست آن ها قرار دارد. 🔹 تز آقای روحانی این بود که باید با کدخدا بست و توافق بد را از عدم توافق بهتر می دانست و مخالف حضور میدان در کنار دیپلماسی بود ولی تز آیت الله رئیسی این است که باید با خدا بست و توافق نیز باید عزت‌مندانه باشد و میدان همراه با دیپلماسی جواب می دهد. https://eitaa.com/Basir_MN
از ابتدا در نهضت هم امام خامنه ای در غیبت امام خمینی ره نقش رهبری داشتند اگر می خواهید بفهمید کتاب خون دلی که لعل شد بخوانید یا صوت آن را گوش بدهید. https://eitaa.com/Basir_MN
🔸️تظاهرات در اسفند سال ۵۷ در تهران در مخالفت با حجاب اجباری 🔹 اکثریت قریب به اتفاق نسل بعد از انقلاب، اطلاع کافی ندارند که همان روزهای اول انقلاب، چالش های زیادی در مورد حجاب به وجود آمد. در آن روزها تظاهرات گسترده ای در مورد آزاد ماندن حجاب برگزار شد؛ تصاویر، فیلم ها و مستندات آن نیز موجود است که زنان و دختران مکشفه به خیابان ریختند و علیه تصمیم امام ره و نظام درباره حجاب، شعارها سر دادند و از این طریق می خواستند که به امام ره فشار بیاورند. در این تصویر مشاهده می کنیم که حتی در هوای برفی و سرمای سخت، این زنان و دختران خواستار آزادی بی حجابی ، راه پیمایی کرده اند. 🔸همیشه و در همه زمان ها عده ای هستند که یا حکم الهی را درک نمی کنند و یا نسبت به آن بی اعتناء هستند. قرار نیست که ما تحت تاثیر آنها قرار بگیریم. ✍اگر اراده قطعی قوای سه‌گانه باشد باز هم می توان بی حجابی را مهار کرد https://eitaa.com/Basir_MN
🇮🇷امر بمعروف و نهی از منکر از نگاه علامه مصباح یزدی ره 🔹فعاليت کردن براي انجام تکاليف يک وقت به صورت فردي است يک نفر خودش تنهايي بيايد يک خدمتي براي دين انجام بدهد مثلا کتابي بنويسد شعري بگويد داستاني بنويسد برنامه‌اي اجرا کند به هرحال خودش يک نفري اگر هيچ کار ديگري از شخص ساخته نباشد همين کار را هم بايد بکندحتي براي زندانبان هم بايد کار کرد ولي اگر راه‌هاي ديگري وجود داشته باشد که آثارش بيشتر گسترده‌تر عميق‌تر باشد ما آن راه‌ها را نبايد فروگذار کنيم و چسبيدن به کارهاي شخصي و فردي يا نيمه فردي هيچ وقت وظيفه سنگين کار اجتماعي را از دوش ما برنمي‌دارد. 🔸 امروز بزرگ‌ترين وظيفه ما بعد از شناختن و عمل کردن به احکام فردي اسلام، تلاش براي حفظ اسلام و ميراث اسلامي که امروز براي ما باقي مانده و انتقالش به نسل آينده و حفظش از آسيب‌ها و آفت‌هايي که احتمال دارد به اين ميراث گران‌بها وارد بشود و چنان نيست که بنده اگر بنشينم خودم در خانه خودم کتاب بنويسم يا يک کار فردي ديگري انجام بدهم بگويم من تکليف خودم را انجام دادم ديگر وظيفه‌اي ندارم براي اين‌که مسائل اجتماعي را بايد با شکل پروژه‌هاي اجتماعي انجام داد حتي امر به معروف و نهي از منکر تنها اين نيست که حالا من به يک کسي که مي‌بينيم موهايش از زير چادرش بيرون است بگويم خانم چادرت موهايت را بپوشان امر به معروف کردم امر به معروف اين است که سعي کنم در جامعه گناه واقع نشود جلوي فساد گرفته بشود اين ممکن است مقدماتي داشته باشد که ده‌ سال بايد زحمت بکشم تا گروهي فراهم کنند برنامه‌اي تنظيم بشود نيروي کافي براي اين کار داشته باشد تا بتواند آدم يک گناه را از جامعه حذف کند آن کار واجب است آن هم امر به معروف است امر به معروف فقط يک کار فردي نيست که من بگويم خانم رويت را بگير مويت را بپوشان خيال مي‌کنيم امر به معروف همين است. بايد ديد اين کار را در شکل اجتماعي‌اش به چه صورتي مي‌شود انجام داد که اثرش بيشتر باشد مقدماتش فراهم بشود برنامه ريزي بشود همکاري‌هايي همکاراني جذب بشوند با هم همکاري کنند تا اين کار بهتر پيش برود. ✍حاصل اين‌که بزرگ‌ترين وظيفه واجب شرعي ما اين است که با کسان ديگري همکاري کنيم تا اسلام را حفظ کنيم هميني که است براي نسل موجود و بعد انتقالش به نسل آينده و اگر کم و کسرهايي شده بدعت‌هايي شده بدعت‌هايش را حذف کنيم کمبودهايي است کمبودهايش را جبران کنيم اسلام واقعي ناب را در شکل واقعي‌اش به نسل آينده منتقل کنيم آن هم نه تنها در چارچوب کشور خودمان بلکه در کل جهان هر اندازه بتوانيم ابزار اين کار در يک اشل وسيع و در يک پهنه گسترده احتياج به همکاري اجتماعي دارد يعني تعاون على البر و التقوي شرط لازم براي انجام اين تکليف است تا اين تعاون نباشد همکاري نباشد کساني دست به دست هم ندهند اين تکليف به صورت اجتماعي تحقق پيدا نخواهد کرد. https://eitaa.com/Basir_MN
اعلام برائت مورخان و نظریه پردازان مطرح دنیا از شورش هرزه ها برای حفظ آبروی علمی خود/ دیروز گلدستون، امروز آبراهامیان، فردا؟ چند روز بعد از مصاحبه تاریخی علیه "شورش زن، زندگی، آزادی" که پرسشهای جدی را نسبت به وقوع انقلاب در ایران مطرح کرد و گفت: "اگر کسی فکر کند همین‌که اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون می‌شود خوش‌باوری است" این بار پرفسور استاد تاریخ دانشگاه های آکسفورد، پرینستون و باروک که کتابهایش جزو کتب مورد علاقه جریان روشنفکری در ایران است آب پاکی را روی دست اپوزیسیون ریخته و ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی پابرجا خواهد ماند، حتی حاضر نشده نام انقلاب را برای ناآرامی های اخیر به کار ببرد و آن را "شورش" توصیف کرده است. وی این تحولات را صرفا چندپارگی های اجتماعی دانسته و حتی وارد میدان شدن فردی مثل رضاپهلوی را هم به ضرر جریان اپوزیسیون تحلیل نموده و ظاهرا با گذشت ۶ماه از ناآرامی های اخیر که بیشتر از آنکه ریشه در داخل داشته باشد حاصل یک جریان مهندسی شده تحمیلی از خارج از کشور بود، حالا یکی یکی اندیشمندان علوم سیاسی مختلف که هیچکدام شان هم سمپات جمهوری اسلامی نیستند با اعلام برائت از این شورش، درصدد حفظ آبروی علمی خود هستند زیرا به خوبی میدانند که مواضع آنها درباره این اتفاقات در تاریخ ثبت خواهد شد و هر نوع سخن هیجانی و غیرواقع بینانه، اعتبار علمی و تئوریک آنها را به شدت مخدوش خواهد کرد. شاید حتی اگر امروز سید جواد طباطبایی نیز در قید حیات بود از اظهار نظر عجولانه قبلی اش که این شورش های کور را انقلاب ملی! توصیف کرده بود برائت می جست چون هر فرد آگاه و واقع بینی از همان ابتدا میفهمید نام انقلاب برای این شورش کور که ریشه اش نیز توطئه خارجی بود، چقدر مضحک و خیال پردازانه است. در ادامه اهم سخنان آبراهامیان با یورونیوز را میخوانید: در مورد اعتراضات در ایران یا آنطور که من آنها را شورش می‌نامم، انتظارات اغراق‌آمیز یا خوش‌بینانه‌ای ایجاد شد که این شورش‌ها به انقلاب منجر می‌شود. انقلاب به فرآیندی گفته می‌شود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون می‌کند. با این توصیف‌ها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود. مردمی که در خیابان‌های ایران حضور داشتند امیدوار بودند که همان اتفاقات سال ۱۹۷۹ بار دیگر رخ دهد اما مسئله این است که حکومت شاه هیچ مشروعیتی نداشت و این مشکل اصلی رژیم او بود... هنوز جمهوری اسلامی مشروعیت دارد. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه رژیم به سمت فروپاشی برود، نداریم من فکر می‌کنم حضور شاهزاده جوان یا هر چیز دیگری که می‌توان اسمش را گذاشت به عنوان رهبر، باعث تضعیف اعتراضات و تقویت رژیم خواهد شد. چراکه مردم خواهند پرسید اعتبار دموکراتیک و سکولار او از کجا آمده؟ در ادامه خبرنگار که ظاهرا از پاسخهای آبراهامیان تعجب کرده از او می پرسد: "گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که آرام شدن نسبی اعتراضات در یک روند انقلابی عادی است. ممکن است مردم خشمگین دوباره پس از مدتی به خیابان‌ها بازگردند و روند سقوط جمهوری اسلامی را تسریع بخشند. آیا می‌توان شرایط امروز را با مقطعی پیش از انقلاب ۵۷ مقایسه کرد؟" اما پاسخ آبراهامیان جالب است: "خیر. چون همچنان مسئله مشروعیت است. شاه در ۲۸مرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند در نتیجه دیگر نمیتوانست از مشروعیت سخن بگوید. اما در مورد جمهوری اسلامی هنوز بخشی از مردم مشروعیت رژیم را قبول دارند ضمن اینکه هیچ نشانه‌ای مبنی بر ریزش در سپاه پاسداران وجود ندارد." این بار خبرنگار با سماجت بیشتری از آبراهامیان می پرسد: "شما به مشروعیت مذهبی در ایران اشاره کردید اما در جنبش اخیر ما شاهد این بودیم که اتفاقا حملاتی به روحانیون صورت گرفت. از عمامه پراکنی گرفته تا حملات لفظی وفیزیکی. آیا این به معنی پایان تقدس روحانیت در ایران مدرن نیست؟" اما بازهم پاسخ آبراهامیان جالب است: "خیر. اینطور فکرنمیکنم. این قبلا هم بوده. ۲۰سال قبل هم مثلا بعضی تاکسی‌ها در خیابان روحانیون را سوار نمیکردند. همواره شاخصهایی در تاریخ بوده که این نگاه نسبت به روحانیون وجود داشته. از صادق هدایت نمیتوانید کسی را ضد روحانیت‌تر پیدا کنید یا مثلا کسروی. با این حال هنوز رابطه‌ای بین بخشی از جوامع محلی وروحانیت وجود دارد که جایگاه روحانیت را محترم میشمارند وفکر نمیکنم این از بین برود" امیرحسین ثابتی https://eitaa.com/Basir_MN
اعلام برائت مورخان و نظریه پردازان مطرح دنیا از شورش هرزه ها برای حفظ آبروی علمی خود/ دیروز گلدستون، امروز آبراهامیان، فردا؟ چند روز بعد از مصاحبه تاریخی علیه "شورش زن، زندگی، آزادی" که پرسشهای جدی را نسبت به وقوع انقلاب در ایران مطرح کرد و گفت: "اگر کسی فکر کند همین‌که اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون می‌شود خوش‌باوری است" این بار پرفسور استاد تاریخ دانشگاه های آکسفورد، پرینستون و باروک که کتابهایش جزو کتب مورد علاقه جریان روشنفکری در ایران است آب پاکی را روی دست اپوزیسیون ریخته و ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی پابرجا خواهد ماند، حتی حاضر نشده نام انقلاب را برای ناآرامی های اخیر به کار ببرد و آن را "شورش" توصیف کرده است. وی این تحولات را صرفا چندپارگی های اجتماعی دانسته و حتی وارد میدان شدن فردی مثل رضاپهلوی را هم به ضرر جریان اپوزیسیون تحلیل نموده و ظاهرا با گذشت ۶ماه از ناآرامی های اخیر که بیشتر از آنکه ریشه در داخل داشته باشد حاصل یک جریان مهندسی شده تحمیلی از خارج از کشور بود، حالا یکی یکی اندیشمندان علوم سیاسی مختلف که هیچکدام شان هم سمپات جمهوری اسلامی نیستند با اعلام برائت از این شورش، درصدد حفظ آبروی علمی خود هستند زیرا به خوبی میدانند که مواضع آنها درباره این اتفاقات در تاریخ ثبت خواهد شد و هر نوع سخن هیجانی و غیرواقع بینانه، اعتبار علمی و تئوریک آنها را به شدت مخدوش خواهد کرد. شاید حتی اگر امروز سید جواد طباطبایی نیز در قید حیات بود از اظهار نظر عجولانه قبلی اش که این شورش های کور را انقلاب ملی! توصیف کرده بود برائت می جست چون هر فرد آگاه و واقع بینی از همان ابتدا میفهمید نام انقلاب برای این شورش کور که ریشه اش نیز توطئه خارجی بود، چقدر مضحک و خیال پردازانه است. در ادامه اهم سخنان آبراهامیان با یورونیوز را میخوانید: در مورد اعتراضات در ایران یا آنطور که من آنها را شورش می‌نامم، انتظارات اغراق‌آمیز یا خوش‌بینانه‌ای ایجاد شد که این شورش‌ها به انقلاب منجر می‌شود. انقلاب به فرآیندی گفته می‌شود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون می‌کند. با این توصیف‌ها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود. مردمی که در خیابان‌های ایران حضور داشتند امیدوار بودند که همان اتفاقات سال ۱۹۷۹ بار دیگر رخ دهد اما مسئله این است که حکومت شاه هیچ مشروعیتی نداشت و این مشکل اصلی رژیم او بود... هنوز جمهوری اسلامی مشروعیت دارد. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه رژیم به سمت فروپاشی برود، نداریم من فکر می‌کنم حضور شاهزاده جوان یا هر چیز دیگری که می‌توان اسمش را گذاشت به عنوان رهبر، باعث تضعیف اعتراضات و تقویت رژیم خواهد شد. چراکه مردم خواهند پرسید اعتبار دموکراتیک و سکولار او از کجا آمده؟ در ادامه خبرنگار که ظاهرا از پاسخهای آبراهامیان تعجب کرده از او می پرسد: "گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که آرام شدن نسبی اعتراضات در یک روند انقلابی عادی است. ممکن است مردم خشمگین دوباره پس از مدتی به خیابان‌ها بازگردند و روند سقوط جمهوری اسلامی را تسریع بخشند. آیا می‌توان شرایط امروز را با مقطعی پیش از انقلاب ۵۷ مقایسه کرد؟" اما پاسخ آبراهامیان جالب است: "خیر. چون همچنان مسئله مشروعیت است. شاه در ۲۸مرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند در نتیجه دیگر نمیتوانست از مشروعیت سخن بگوید. اما در مورد جمهوری اسلامی هنوز بخشی از مردم مشروعیت رژیم را قبول دارند ضمن اینکه هیچ نشانه‌ای مبنی بر ریزش در سپاه پاسداران وجود ندارد." این بار خبرنگار با سماجت بیشتری از آبراهامیان می پرسد: "شما به مشروعیت مذهبی در ایران اشاره کردید اما در جنبش اخیر ما شاهد این بودیم که اتفاقا حملاتی به روحانیون صورت گرفت. از عمامه پراکنی گرفته تا حملات لفظی وفیزیکی. آیا این به معنی پایان تقدس روحانیت در ایران مدرن نیست؟" اما بازهم پاسخ آبراهامیان جالب است: "خیر. اینطور فکرنمیکنم. این قبلا هم بوده. ۲۰سال قبل هم مثلا بعضی تاکسی‌ها در خیابان روحانیون را سوار نمیکردند. همواره شاخصهایی در تاریخ بوده که این نگاه نسبت به روحانیون وجود داشته. از صادق هدایت نمیتوانید کسی را ضد روحانیت‌تر پیدا کنید یا مثلا کسروی. با این حال هنوز رابطه‌ای بین بخشی از جوامع محلی وروحانیت وجود دارد که جایگاه روحانیت را محترم میشمارند وفکر نمیکنم این از بین برود" امیرحسین ثابتی https://eitaa.com/Basir_MN