🟤 هاشمی؛ میان سلطنت و ولایت!
چند ماه پیش، مناظرهای بین محمد قوچانی و علی مهدیان برگزار شد که در آن قوچانی بهگونهای صحبت کرد که میان ولایتفقیه و سلطنت تفاوتی قائل نشد. این نوع نگرش به ولایتفقیه، به نظر میرسد که تنها مختص قوچانی نیست و به خطای شناختی برخی دیگر از شخصیتهای سیاسی، از جمله هاشمی رفسنجانی، نیز مرتبط است. هاشمی در انتخاب حسینعلی منتظری به عنوان قائممقام رهبری دچار اشتباه شد و این انتخاب نشاندهنده درک نادرست او از مفهوم ولایتفقیه بود.
برای درک این موضوع، باید به دو گزاره توجه کرد: اول، فهم صحیح از ولایتفقیه و تفاوت آن با سایر نظامهای سیاسی، و دوم، نگاه به توسعه و پیشرفت در جامعه دینی.
هاشمی رفسنجانی در انتخابات 76 خواستار انتخاب رئیسجمهور توسط رهبر انقلاب بود و به ریاست جمهوری مادامالعمری فکر میکرد. این نگرش نشاندهنده تمایل او به قدرت انحصاری و عدم توجه به رشد فکری و معنوی مردم بود.
علاوه بر این، نامهی سرگشاده هاشمی به آیتالله خامنهای در فتنهی 88، نشاندهنده درک نادرست او از مقام ولایتفقیه و تأثیرات آن بر سیاستهایش بود.
هاشمی به دنبال حفظ قدرت خود بود و این موضوع به وضوح در سیاستهای اقتصادیاش با شعار «سازندگی» نمایان است. این سیاستها نه تنها به آرمانهای انقلاب اسلامی آسیب زد، بلکه نتایج منفی برای کشور به جا گذاشت و به بحرانهای اقتصادی و اجتماعی دامن زد.
باید اذعان داشت که نگاه سلطنتی از سوی هاشمی نهتنها به ولایت منحصر نشد، بلکه این دیدگاه در دوران ریاست جمهوری او نیز کاملاً محسوس بود. شیوهی سیاستهای اصلاحی هاشمی در امور اقتصادی با شعار «سازندگی» نشان از آن داشت، که ایران پا به مرحلهی جدیدی از مدیریت دولتی نهادهاست.
دولت #اصلاحات و نتایج خسارتبار آن میراثی بود که هاشمی با درک نادرست خود نسبت به نظام امام و امت و جایگاه #ولایت_فقیه، از خود بر جای گذاشت.
🟤 بررسی فعالیتهای سید محمد خاتمی پس از استعفاء از وزارت ارشاد!
خاتمی در سال ۱۳۷۱ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا داد. او دلیل این استعفا را «اختلاف در دیدگاه و روش» خود با برخی از مسئولان عنوان کرد و مدعی شد که این تصمیم به نفع آزادی بیان، مردمسالاری و قانونمداری بوده است.
او در نامه استعفای خود، به شدت به منتقدان سیاستهای فرهنگیاش حمله کرد و آنها را نیروهای متحجّر و واپسگرا معرفی کرد. البته در آینده به بررسی عملکرد او در طول ۱۰ سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که او چه کسانی را متحجّر میدانسته است.
چند ماه پس از استعفا، خاتمی به عنوان مشاور رئیسجمهور و رئیس کتابخانه ملی ایران منصوب شد و این سمت را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ بر عهده داشت. پس از استعفای او از مؤسسه کیهان و تعطیلی کیهان فرهنگی، تمامی دستاندرکاران این مجله به طور جمعی استعفا دادند و مجلهای به نام «کیان» منتشر کردند که بعدها به «حلقه کیان» شناخته شد.
چهرههایی مانند بهروز گرانپایه، رضا تهرانی، ماشاءالله شمسالواعظین و مصطفی رخصفت با اجاره ساختمانی در خیابان سمیه تهران، مؤسسه کیان را راهاندازی کردند که تنها یک حرف «هـ» از کیهان کم داشت. این افراد در تلاش برای طراحی یک نظام سیاسی جایگزین برای جمهوری اسلامی ایران، به طور همزمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماهنامه کیان و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری که تحت ریاست موسوی خوئینیها بود، فعالیتهای گستردهای انجام دادند. هدف اصلی آنها بازگرداندن نظام به یک اسلام حداقلی و جداسازی آن از سیستم سیاسی و حکومتی کشور بود.
برخی از این افراد به همراه خاتمی گروهی به نام «آیین» تشکیل دادند. جلسات این گروه به طور هفتگی در منزل یکی از اعضا برگزار میشد و بعدها همکاران او در دوران وزارت نیز به این جلسات پیوستند. آنها حول محور شخصیت خاتمی به بررسی موضوعاتی مانند جامعه مدنی، مردمسالاری دینی و حقوق بشر پرداختند.
#استحاله_در_غرب
🟤 ریاست جمهوری و تشکیل جبهه دوم خرداد!
سیدمحمد خاتمی در سال 1376، پس از کشمکشهای فراوان درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان نماینده جناح اصلاحطلبان که از حمایت حزب کارگزاران (جناح راست)، حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (جناح چپ) و مجمع روحانیون مبارز و شخصیتهای سکولار و لیبرال دوران وزارت ارشاد برخوردار بود، در این انتخابات شرکت کرد.
تصمیم به کاندیداتوری خاتمی در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، جایی که چپهای مدرن مستقر بودند، اتخاذ شد و سعید حجاریان به عنوان معاون این مرکز نقش عمدهای در معرفی خاتمی برای ریاست جمهوری ایفا کرد.
خاتمی هنگام اعلام رسمی نامزدی خود بیان کرد که با امید به افزایش نشاط فکری و سیاسی جامعه، به میدان آمده است تا دیدگاههای مختلف و متفاوت مورد بحث قرار گیرد.
محمدرضا خاتمی، برادر سید محمد خاتمی، در این زمینه اظهار میدارد: «علت اصلی حضور آقای خاتمی در صحنه، رئیسجمهور شدن نبود. دلیل اصلی فضایی بود که انتخابات از طریق این مجمع [حلقه کیان و اصحاب او در وزارت ارشاد] فراهم میکرد. فضایی که میتوانست پیام این اندیشهها را به مخاطبان منتقل کند، زیرا رسانهها، روزنامهها و تلویزیون برای انتشار این اندیشهها در دسترس نبودند. از این طریق میتوانستیم 2 تا 3 میلیون نفر را حول این اندیشه، نه به صورت یک فکر واحد، بلکه به عنوان یک جریان فکری، سازماندهی کنیم.»
موضع حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی در این انتخابات، برخلاف تصور بسیاری از ناظران، حمایت از کاندیداتوری سید محمد خاتمی بود و حزب کارگزاران و فرزندان هاشمی نیز به تبع او از خاتمی حمایت کردند. هاشمی رفسنجانی در مصاحبهای با روزنامه همشهری، جریان دوم خرداد را تداوم روند و جریان سازندگی معرفی کرد.
#استحاله_در_غرب
پروژه mi6 برای از بین بردن روحانیت شیعه!
🟤تأثیر حزب کارگزاران سازندگی در پیروزی خاتمی!
پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات هفتمین دوره ریاستجمهوری، مجمع روحانیون مبارز، که خاتمی یکی از اعضای ارشد آن بود، با صدور بیانیهای موفقیت او را تبریک گفت و خواستار سهمخواهی خود در دولت آینده شد. در این بیانیه آمده بود: «تصمیم نهایی در مورد دولت آینده با رئیسجمهور منتخب است و مجمع روحانیون مانند سایر گروههایی که از ایشان حمایت کردند، پیشنهادهایی به او ارائه خواهد داد.»
کابینه خاتمی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۷۶ به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و موفق به کسب اعتماد مجلس گردید. بیشترین بحثها در مورد صلاحیت عبدالله نوری برای وزارت کشور و مهاجرانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت.
غلامحسین کرباسچی در انتخابات سال ۱۳۷۶ از سید محمد خاتمی حمایت کرد. اما در سال ۱۳۷۷ به اتهام تخلفات مالی و حقوقی در مجموعه شهرداری بازداشت و محاکمه شد. این موضوع یکی از آزمونهای خاتمی بود که شعار قانونگرایی و اصلاحات سر میداد.
بازداشت و محاکمه کرباسچی به موضوعی برای تقابل قوای مجریه و قضائیه تبدیل شد و به عنوان مقابله با جریان دوم خرداد تلقی گردید. مجمع روحانیون مبارز، به همراه سایر احزاب دوم خردادی، از او حمایت کردند و او را به عنوان یک نیروی ارزشمند انقلاب و مدیر لایق معرفی کردند.
هیئت دولت نیز پس از بازداشت کرباسچی، در جلسهای پنج ساعته به بررسی موضوع پرداخت. در پایان این جلسه که به ریاست سید محمد خاتمی برگزار شد. عطاءالله مهاجرانی، سخنگوی دولت، با لحنی شدید بازداشت کرباسچی را محکوم کرد.
#استحاله_در_غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکلمه شرم آور سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران نه برای قتل عام ۵٠ هزار فلسطینی بلکه برای مرفه نشینان آمریکا!!
قصد ندارم مزاحمِ دکلمهی سوزناک و جانگدازتان شوم!
فقط یک تذکر و دیگر هیچ:
در مکتب توحیدی، عبارتِ قهر طبیعت، هیچ موضوعیتی ندارد.
امور عالم در یدِ قدرت خداوند است و طبیعت، مأمور به حکم الهی است.
شما هم سخنگوی یک دولت شیعیِ برخوردار از معارف ناب اسلامِ محمدی هستید و باید مراقب آنچه میگویید باشید.
راستی تاکنون راجع به فجایع خونبار غزه و لبنان و سوریه و یمن و ... بدست آمریکا و اسرائیل، یه همچین دکلمهی از شما نشنیدیم...
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان جنجالی استاد شجاعی پیرامون حوادث و اتفاقات اخیر آمریکا و جهان : به زودی زلزلههای بزرگی در نظامهای سیاسی جهان اتفاق خواهد افتاد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی یوسفعلی میرشکاک
برای ولادت مولا علی (ع)
کنایه مجری پاورقی به کارمند ساده دفتر مقام معظم رهبری که برخی رسانه ها و ساختارها در کشور سعی دارند ایشون رو سخنگوی دفتر و سخنگوی حضرت آقا به جامعه معرفی کنند .
پ ن؛
متاسفانه عقده دیده شدن باعث شده هر کسی به خودش اجازه بده مفسر سخنان رهبری باشه.
برادر من چرا اصرار داری همیشه نظر بدی و توهمات ذهنی و برداشت های سخیف خودت را با عنوان تفسیر سخنان رهبری به جامعه منتقل کنی؟؟
یقینا فهم مردم حتی عوام جامعه از سخنان حضرت آقا به مراتب از فهم شما بیشتر هست .
آقایان بزرگوار و زعمای دفتر حضرت آقا و دلسوزان انقلاب از شما استدعا داریم یک بار برای همیشه دهن مبارک این بزرگوار را ببندید ومانع از بروز حواشی و خدشه به جایگاه دفتر و شخص حضرت آقا شوید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متأسفانه در عرصه رسانهای و فرهنگی چنان از ابتکار عمل و خلاقیت وامانده ایم و مجال عرض اندام به نیروهای فرهنگی و رسانهای جوان، کاربلد، متعهد، باسواد و انقلابی نداده ایم که به کارهای مقوایی رو آورده ایم.
خدا رحمت کند شهید بزرگوار حسن بهمنی که فرموده بود: «کارهامون شده مقوایی، برای همین اثربخشی ندارند.»