eitaa logo
کانال بایگانی محفل دبیران ادبیات
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
127 ویدیو
973 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی نهم درس ۱ : آرایه های ؛ تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر / گاهی تغییر در یک واج، موجب تغییر معنای یک واژه میشود ؛ واژه ی "انعام" ۱_ با فتحه   ۲_ با کسره / واژه های مترادف/ عناصر زیبایی سخن (آرایه) دو بیت درس را خواسته ؛ [جان بخشی، تضاد، کنایه، واج آرایی، تشبیه،تناسب(مراعات نظیر)... دارد.] درس ۲ : وابسته های گروه اسمی ۱ ؛ وابسته های پیشین ( صفت‌هاي؛ اشاره، شمارشی، پرسشی، تعجبی، مبهم)  / وابسته های پسین؛ صفت بیانی، مضاف الیه. درس ۳ : پرسش انکاری / واژه های هم خانواده آرایه کنایه. درس ۴ : صفت برتر( تفضیلی) و صفت برترین   (عالی) ؛ صفت های سنجشی درس ۶ : ارتباط معنایی(قرابت) / گروه فعلی ۱ ؛ زمان حال(مضارع) / انواع فعل مضارع؛ اخباری، التزامی، مستمر(جاری) / بن مضارع / شناسه/ فعل کمکی. درس  ۷ : تخلص و بیت تخلص / نوشتن مفرد واژه های جمع با نشانه ی "ان" / قافیه. درس ۸ : رابطه معنوی دو واژه (تضاد معنایی   واژه ها)،  متضاد(آرایه تضاد) / تمرین هسته و وابسته ها. درس ۹ : گروه فعلی ۲ ؛ فعل گذشته(ماضی)، ماضی ساده(مطلق)، ماضی نقلی،  بن ماضی / رابطه معنایی ؛ ترادف (مترادف). درس ۱۰: آرایه ادبی تلمیح درس ۱۱ : گروه فعلی ۳ ؛ ماضی استمراری،  ماضی مستمر (جاری). درس ۱۲ : گروه فعلی ۴ ؛ ماضی بعید، ماضی التزامی / پیشوند "بی" در بیشتر موارد،جدا از واژه پس از خود، نوشته    می شود مگر در املای واژه های ؛ بیهوده، بیچاره، بینوا. درس ۱۳ : ردیف ( اینکه ردیف ؛ گاهی اسم، فعل، صفت، عبارت و... است.) [ و "حرف" ] درس ۱۴ : قید ( بدون اشاره به انواع قید)   [ با وجودی که نوشته:" قیدها جای ثابتی در جمله ها ندارند"، در هر سه جمله نمونه، قیدها را بعد از نهاد، آورده است!! مثالهای دیگر، بهتره گفته شود. ] درس ۱۶ : واژه سازی ؛ ساده، مشتق، مرکب   [ مشتق را در کتاب دهم، "وندی"    می نامد.]  / جدول پرسش ساخت    واژه ها داده شده است. [ ۳ ساده، ۵ مشتق، ۵ مرکب، آمده است.] درس ۱۷ : ۱_ اضافه شدن "ی" نکره (ناشناس) به واژه هایی که به "ه"  بیان حرکت، تمام    می شوند ؛ خانه+ ی= خانه ای   بنده + ی = بنده ای ۲_ اضافه شدن "ی" نکره به آخر   واژه هایی که با "واو"،  تمام    می شوند ؛ دانشجو+ ی= دانشجویی،  رادیو+ ی= رادیویی ***************** یاد آوری پایانی : ۱_ درسهای؛ ۵ و ۱۵،  آزاد هستند و    دانش آموز، کامل می کند. ۲_ آرایه های آمده در کتاب ؛ تشبیه،    جان بخشی، مراعات نظیر،تضاد،  تلمیح،  کنایه. [ در پرسش تمرینی درس یک، واج آرایی هم آمده است. ] ۳_ هیچکدام از اجزای اصلی جمله   (نقش ها) نیامده است. ۴_ بن ماضی و مضارع و نیز همه فعلهای ماضی و مضارع، آمده است (به جز فعل آینده). ۵_ساخت واژه ها، (فقط) ساده، مشتق و مرکب آمده است. ۶_ قید و پرسش انکاری را بیان کرده است. [ می توانیم "پرسش تاکیدی را نیز بگوییم و کاملتر ؛ 👇 پرسش انکاری یا استفهام انکاری با فعل مثبت // پرسش تاکیدی یا استفهام تاکیدی با فعل منفی. ] ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889945229.pdf
240K
و انواع آن نکات به صورت خلاصه و کاربردی ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889946287.pdf
199.8K
نکات به صورت خلاصه و‌کاربردی ✍ جناب استاد ادیب .┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9833014242.pdf
295K
و انواع آن نکات به صورت خلاصه و کاربردی ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889947393.pdf
245.8K
✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889945622.pdf
168.5K
شیوه عادی و شیوه بلاغی ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9843911367.pdf
579.6K
و انواع آن ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889945445.pdf
244.9K
فعل معلوم و مجهول ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889946194.pdf
258.9K
گروه اسمی ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
1_9889945333.pdf
258.4K
شاخص ✍جناب استاد ادیب ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛