#قلمرو_زبانی
#دستور
#معطوف
کلمه یا گروهی که پس از واو عطف می آید و همان نقش را می گیرد که کلمه یا گروه قبل از واو عطف می گیرد.
کلمه + و + کلمه
معطوف علیه + و + معطوف
معطوف همان نقشی را می گیرد که معطوف علیه می گیرد .
#چند_نکته 🔴
۱_تفاوت واو عطف با ربط
واوربط بین جمله ها می آید اما واو عطف بین کلمات و گروهها
🔺واو ربط : او رفت و آمد
🔻واو عطف : دختران و پسران
۲_ واوی که بین دو فعل می آید از نوع عطف نیست
🔸عقلم شد و آمد : واو ربط
🔹آمدن و رفتن کار اوست ؛ واو عطف ( مصادر اسم هستند)
۳_گاهی 《و》 میانوند است و نباید با 《 و 》 عطف اشتباه شود مثلا در واژه های زیر :
🔸دید و بازید ، آمدو شد ، آمد و رفت ، گفت و گو ( اگر مکث پایانی داشته باشند)
۴_ گاهی 《و 》 حرف اضافه است اگر معادل در " مقابل " و " همراه " باشد
🔹نمونه اش را در بحث " متمم " آوردیم .۳
۵_《 و 》 بین شبه جمله ها از نوع ربط است نه عطف
🔺دردا و حسرتا
«و »⬅️ ربط
۶_گاهی به جای واو عطف ویرگول می آید:
عشق ، معشوق وعاشق
هم معشوق ، معطوف است هم عاشق
۸_ گاهی به جای واو عطف 《 یا 》 می آید
🔻لعل یا عقیق
(عقیق معطوف به لعل است .)
#چند_نمونه
🟡تو و زهد و پارسایی،من و عاشقی و مستی⬅️ تو همراه زهد و پارسایی
من همراه عاشقی و مستی
_تو ( همراه / حرف اضافه )
زهد و ( عطف ) پارسایی
من و(همراه/ حرف اضافه )
عاشقی و ( عطف ) مستی
عشق آمد و ( ربط) شد چونم اندر رگ و ( عطف ) پوست
پای نهادم به تماشا و ( عطف ) گشت
گشت معطوف به تماشا است و چون تماشا متمم است گشت نیز متمم است .
🟤که باید رفتن و واهشتن این دشت :
《و 》 ربط است ، زیرا بین دو جمله ( فعل ) قرار گرفته است :
باید رفت و باید این دشت را واهشت.
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
🌱🌱🌱🌱
#دستور
#نقش_کلمات
نکاتی در مورد پیدا کردن #نقش کلمات در جمله
اگر در جمله ای گروهی هیچ نشانه ای نداشته باشه (به جز نهاد ) بر اساس قاعده زیر پیش بریم به نتیجه می رسیم
اگر آن گروه (را ) پذیرفت ؛ مغعول است
او غم ندارد غم = مفعول
اگر (را ) نپذیرد ولی قابل حذف باشد ؛ قید است
او درست سخن می گوید
درست = قید
اگر آن گروه اسمی ( را) نپذیرد و قابل حذف هم نباشد مسند است چه فعل اسنادی باشد و چه نباشد
فداکاری نام او را جاودانه ساخت
جاودانه = مسند
مثال های دیگر
در ییشگاه اهل خرد نیست محترم
هرکس که فکر جامعه را محترم نداشت
محترم در هر دو مصراع. مسند است
آن آتش خود نهفته مپسند
نهفته = مسند
در جمله مورد نظر
سودای عشق. نهاد است
بهتر مسند است.
از زیرکی جهان متمم اسم است
✍ جناب آقای نقیپور
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
واژه های هم آوا.pdf
499.2K
#فارسی
#همآوا
واژه های «هم آوای» فارسی دهم_ یازدهم_ دوازدهم
✍🏻 جناب آقای محمد امیرسلیمانی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
🌱🌱🌱🌱
یک بیت و یک نکته از #صائب
.
معراج دوش خلق رود زیر بار تو
افتادگی شعار اگر چون سبو کنی
#صائب
صائب در این بیت می خواهد ارزش و اعتبار خاکساری و افتادگی و تواضع را در زندگی اجتماعی بیان کرده و می گوید:
اگر در طول زندگی خود صفت تواضع و خاکساری را سرلوحه و سرمشق قرار دهی ، آن قدر ارزش و اعتبار تو در میان جامعه بالا می رود که مانند سبو جایگاهت بر دوش مردمان است (محبوبیت تو در میان مردم زیاد می شود) و همه برای تو ارزش قائل می شوند و دوستت خواهند داشت.
صائب همچون همیشه برای این که به گفته ی خود زینت ببخشد مثالی عینی و ملموس آورده و می گوید :
کوزه و سبویی که در آن آب می ریزند هم جنسش از خاک است و هم این که همیشه در گوشه و کنار دیوار جای می گیرد و ادعا و غروری ندارد . بخاطر این خاکی سرشت و متواضع بودن است که همیشه بر دوش و شانه های مردم است و بار و سنگینی آن را با جان و دل خریده و قبول می کنند.
در واقع انسان خاکی نهاد همچون کوزه و سبویی خاکی است که در پیش مردم جایگاهی رفیع و ارزشمندی دارد و همیشه بر سر و دوش آنها جای دارد (قابل احترام و ارزشمند و معتبر و محبوب است )
در محاورات و ارتباطات شفاهی هم بسیار شنیده می شود که اگر بخواهند کسی را زیاد مورد لطف و عنایت قرار دهند ، می گویند :
روی سرِ ما جا داری و یا روی چشم ما جا داری ) و این ترکیب های کنایی در مفهوم این است که خیلی خیلی برای ما قابل احترام و ارزشمند هستی .
در این بیت هم دوش و شانه های مردم به معراج (نردبانی) تشبیه شده که انسانهای متواضع همواره همچون سبو بر روی آن جای دارند.
این برداشت ذهنی صائب از تصویری است که زنان و مردان و کودکان برای آوردن آب از چشمه ها و قنات ها کوزه های پر از آب را بر روی دوش خود می گذاشتند و سنگینی و بار آنها را به جان می خریدند.
✍استاد شاهین لقایی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
شرح فارسی دهم.pdf
6.15M
#درسنامه
#فارسی۱
🟢تحلیل و شرح ابیات و درس های فارسی پایه دهم سال ۱۴۰۱
✍جناب استاد ساسانی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
شرح فارسی یازدهم.pdf
7.59M
#درسنامه
#فارسی۲
🔵تحلیل و شرح ابیات و درس های فارسی پایه یازدهم سال ۱۴۰۱
✍جناب استاد ساسانی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
شرح فارسی دوازدهم.pdf
6.41M
#درسنامه
#فارسی۳
🟠تحلیل و شرح ابیات و درس های فارسی پایه دوازدهم سال۱۴۰۲
✍جناب استاد ساسانی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
4_5832670797486883997.PDF
2.16M
#کتاب_منبع
#دستور
کتاب دستور زبان امروز
✍جناب استاد غلامرضا ارژنگ
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
4_5890793885529014375.pdf
2.68M
#کتاب_منبع
#دستور
📒فرهنگ مصدری (مصدرهای فارسی و مشتقات آن)
✍🏻دکتر پرویز صالحی (بختیار)
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
همایش_امتحان_نهایی_فارسی_تمامی_پایه_ها_علی_شجاع_1.pdf
1.87M
#فارسی
#نهایی
فایل روش مطالعه، استراتژی و معرفی منابع امتحان نهایی #درس_فارسی از پایه دهم تا دوازدهم ویژه امتحان نهایی خردادماه ١۴٠٣
ادبیات عمومی تمامی رشته ها
✍گردآورنده: استاد علی شجاع
دبیر ادبیات فارسی کنکور و نهایی
┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓
https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932
┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛