eitaa logo
کانال بایگانی محفل دبیران ادبیات
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
127 ویدیو
972 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کلمه یا گروهی که پس از واو عطف می آید و همان نقش را می گیرد که کلمه یا گروه قبل از واو عطف می گیرد. کلمه + و + کلمه معطوف علیه + و + معطوف معطوف همان نقشی را می گیرد که معطوف علیه می گیرد . 🔴 ۱_تفاوت واو عطف با ربط واوربط بین جمله ها می آید اما واو عطف  بین کلمات و گروهها 🔺واو ربط : او رفت و آمد 🔻واو عطف : دختران و پسران ۲_ واوی که بین دو فعل می آید از نوع عطف نیست 🔸عقلم شد و آمد :  واو ربط 🔹آمدن و رفتن کار اوست ؛ واو عطف  ( مصادر اسم هستند) ۳_گاهی 《و》 میانوند است‌ و نباید با 《 و 》 عطف اشتباه شود مثلا در واژه های زیر : 🔸دید و بازید ، آمدو شد ، آمد و رفت ، گفت و گو ( اگر مکث پایانی داشته باشند) ۴_ گاهی 《و 》 حرف اضافه است  اگر معادل در " مقابل " و " همراه " باشد 🔹نمونه اش را در بحث " متمم " آوردیم .۳ ۵_《 و 》 بین شبه جمله ها از نوع ربط است نه عطف 🔺دردا  و حسرتا «و »⬅️ ربط ۶_گاهی به جای واو عطف ویرگول می آید: عشق ، معشوق وعاشق هم معشوق ، معطوف است هم عاشق ۸_ گاهی به جای واو عطف 《 یا 》 می آید 🔻لعل‌ یا عقیق (عقیق معطوف به لعل است .) 🟡تو و زهد و پارسایی،من و عاشقی و مستی⬅️ تو همراه زهد و پارسایی من همراه عاشقی و مستی _تو ( همراه / حرف اضافه ) زهد و  ( عطف ) پارسایی من  و(همراه/ حرف اضافه ) عاشقی و ( عطف ) مستی عشق آمد و ( ربط) شد چونم اندر رگ و ( عطف ) پوست پای نهادم به تماشا و ( عطف ) گشت گشت معطوف به تماشا است و چون تماشا متمم است گشت نیز متمم است . 🟤که باید رفتن و واهشتن این دشت : 《و 》 ربط است ، زیرا بین دو جمله ( فعل )  قرار گرفته است : باید رفت و باید این دشت را واهشت. ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
🌱🌱🌱🌱 نکاتی در مورد پیدا کردن کلمات در جمله اگر در جمله ای گروهی هیچ نشانه ای نداشته باشه (به جز نهاد ) بر اساس قاعده زیر پیش بریم به نتیجه می رسیم اگر آن گروه (را ) پذیرفت ؛ مغعول است او غم ندارد غم = مفعول اگر (را ) نپذیرد ولی قابل حذف باشد ؛ قید است او درست سخن می گوید درست = قید اگر آن گروه اسمی ( را) نپذیرد و قابل حذف هم نباشد مسند است چه فعل اسنادی باشد و چه نباشد فداکاری نام او را جاودانه ساخت جاودانه = مسند مثال های دیگر در ییشگاه اهل خرد نیست محترم هرکس که فکر جامعه را محترم نداشت محترم در هر دو مصراع. مسند است آن آتش خود نهفته مپسند نهفته = مسند در جمله مورد نظر سودای عشق. نهاد است بهتر مسند است. از زیرکی جهان متمم اسم است ✍ جناب آقای نقی‌پور ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
واژه های هم آوا.pdf
499.2K
واژه های «هم آوای» فارسی دهم_ یازدهم_ دوازدهم ✍🏻 جناب آقای محمد امیرسلیمانی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
🌱🌱🌱🌱 یک بیت و یک نکته از . معراج دوش خلق رود زیر بار تو افتادگی شعار اگر چون سبو کنی صائب در این بیت می خواهد ارزش و اعتبار خاکساری و افتادگی و تواضع را در زندگی اجتماعی بیان کرده و می گوید: اگر در طول زندگی خود صفت تواضع و خاکساری را سرلوحه و سرمشق قرار دهی ، آن قدر ارزش و اعتبار تو در میان جامعه بالا می رود که مانند سبو جایگاهت بر دوش مردمان است (محبوبیت تو در میان مردم زیاد می شود) و همه برای تو ارزش قائل می شوند و دوستت خواهند داشت. صائب همچون همیشه برای این که به گفته ی خود زینت ببخشد مثالی عینی و ملموس آورده و می گوید : کوزه و سبویی که در آن آب می ریزند هم جنسش از خاک است و هم این که همیشه در گوشه و کنار دیوار جای می گیرد و ادعا و غروری ندارد . بخاطر این خاکی سرشت و متواضع بودن است که همیشه بر دوش و شانه های مردم است و بار و سنگینی آن را با جان و دل خریده و قبول می کنند. در واقع انسان خاکی نهاد همچون کوزه و سبویی خاکی است که در پیش مردم جایگاهی رفیع و ارزشمندی دارد و همیشه بر سر و دوش آنها جای دارد (قابل احترام و ارزشمند و معتبر و محبوب است ) در محاورات و ارتباطات شفاهی هم بسیار شنیده می شود که اگر بخواهند کسی را زیاد مورد لطف و عنایت قرار دهند ، می گویند : روی سرِ ما جا داری و یا روی چشم ما جا داری ) و این ترکیب های کنایی در مفهوم این است که خیلی خیلی برای ما قابل احترام و ارزشمند هستی . در این بیت هم دوش و شانه های مردم به معراج (نردبانی) تشبیه شده که انسانهای متواضع همواره همچون سبو بر روی آن جای دارند. این برداشت ذهنی صائب از تصویری است که زنان و مردان و کودکان برای آوردن آب از چشمه ها و قنات ها کوزه های پر از آب را بر روی دوش خود می گذاشتند و سنگینی و بار آنها را به جان می خریدند. ✍استاد شاهین‌ لقایی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
شرح فارسی دهم.pdf
6.15M
🟢تحلیل و شرح ابیات و درس های فارسی پایه دهم سال ۱۴۰۱ ✍جناب استاد ساسانی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
شرح فارسی یازدهم.pdf
7.59M
🔵تحلیل و شرح ابیات و درس های فارسی پایه یازدهم سال ۱۴۰۱ ✍جناب استاد ساسانی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
شرح فارسی دوازدهم.pdf
6.41M
🟠تحلیل و شرح ابیات و درس های فارسی پایه دوازدهم سال۱۴۰۲ ✍جناب استاد ساسانی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
4_5832670797486883997.PDF
2.16M
کتاب دستور زبان امروز ✍جناب استاد غلامرضا ارژنگ ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
4_5890793885529014375.pdf
2.68M
📒فرهنگ مصدری (مصدرهای فارسی و مشتقات آن) ✍🏻دکتر پرویز صالحی (بختیار) ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همایش_امتحان_نهایی_فارسی_تمامی_پایه_ها_علی_شجاع_1.pdf
1.87M
فایل روش مطالعه، استراتژی و معرفی منابع امتحان نهایی از پایه دهم تا دوازدهم ویژه امتحان نهایی خردادماه ١۴٠٣ ادبیات عمومی تمامی رشته ها ✍گردآورنده: استاد علی شجاع دبیر ادبیات فارسی کنکور و نهایی ┏━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2923234098C31fb7ba932 ┗━━ 🌱🌸🌸🌱 ━━┛
عالَمی ریزه‌خوارِ جودِ شماست یا جواد الائمه ادرکنا🙏