ایرانخودرو نیازمند خصوصیسازی اما بدون فساد
🔹با توجه به ناکارآمدی مدیریت دولتی در ایرانخودرو، خصوصیسازی این شرکت به عنوان یک راهکار ضروری برای بهینهسازی و افزایش کارایی مطرح شده اما این فرآیند باید شفاف و به دور از فساد انجام شود تا از تکرار تجربههای ناموفق گذشته جلوگیری شود.
🔹در این میان، شرکت کروز که یکی از قطعهسازان اصلی صنعت خودروسازی است، بهدلیل حضور طولانی مدت در هیئتمدیره ایرانخودرو به اطلاعات کلیدی این شرکت دسترسی داشته و دارد.
🔹این مسئله نگرانیهایی درباره اهلیت این شرکت برای تصاحب سهام ایرانخودرو و سلامت فرآیند واگذاری ایجاد کرده است.
🔹از سوی دیگر، کروز طبق قوانین موجود مجاز به مالکیت ایرانخودرو نیست و همچنین دارای پروندههای باز فساد است که ورود آن به این خصوصیسازی را با ابهامهای جدی مواجه میکند.
🔹کارشناسان هشدار میدهند که خصوصیسازی نادرست ایرانخودرو میتواند چالشهایی فراتر از تجربههای تلخ گذشته ایجاد کند.
🔹نمونهای از این موارد، ماجرای هفتتپه است که با وجود تنها ۲۵۰۰ نیروی کار فصلی، بهدلیل خصوصیسازی غلط، باعث اعتراضات گسترده کارگری شد. اکنون، ایرانخودرو با بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کار مستقیم، در صورت تکرار همان اشتباهات، میتواند بحرانهای اجتماعی و اقتصادی به مراتب عمیقتری رقم بزند.
🔸با توجه به حکم قطعی شورای رقابت دربارۀ این پرونده، اکنون نهادهای نظارتی، از جمله قوهقضاییه، در برابر آزمونی مهم قرار دارند.
عکس: رضا قادری
https://eitaa.com/Bayynat
22.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیشتر از دست دادیم، تا به دست آوردیم!؟
https://eitaa.com/Bayynat