eitaa logo
بیّنات
1.5هزار دنبال‌کننده
71.8هزار عکس
56هزار ویدیو
465 فایل
این کانال بر اساس اعتقاد به توحید و تحول بدون مرز کمال گرا، تحت لوای ولایت، تعقل و تدین ایجاد شده است. (کپی و انتشار مطالب، "با لینک یا بدون لینک" با ذکر صلوات) (با عرض پوزش تبادل و تبلیغات نداریم)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/Bayynat
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸سبک تفسیر ابن عربی، تفسیر به رأی نیست/ اشکال شهید مطهری بر تفسیر ابن عربی وارد نیست/ داستان های قرآن، داستان «انسان» هستند🔸 راه آموزش قرآن اين است که انسان، کلّ جريان انسانیت را در يک داستان قرآن مطالعه کند. اگر هر کس اين چنين به قرآن نگاه کند قرآن براي او هدايت کننده است. محی الدین عربی مسائل را در ارتباط با «عقل» و «نفس» می بیند. از این جهت در ذیل آیه ی «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‌ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ ...» می گوید: : «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». این تفسیر کسی است که انسان را با حدود قرآنی می‌شناسد. مرحوم شهید مطهری می گوید: این، «تفسیر به رأی» است. تأویل است. نه! در این مورد، حق با محی الدین است. بیخود نیست امام در نامه به گورباچف اسم محی الدین را می برد. دیدید حضرت امام در تفسیری که می‌فرمود، در همان جلسۀ اول از محی‌الدین عربی یاد کرد؟ امام هرجا نگاه کنید همه ی تکیه اش بر اسلام و انسان بود. [همیشه] می گفت: اسلامی، انسانی. همیشه بین این دو عطف می کرد. محی الدین هم در مسائل همهاش روی «انسان» تکیه می کند که انسان این است، انسان آن است. اگر انسان بتواند دقیق بفهمد که قران دربارۀ «خصوصیات انسان» صحبت می کند، آن وقت می بیند که چه قدر مطالب قرآن پربار میشود! چه قدر مطالب، عام می شود! چقد خود انسان در فهم مسائل اسلامی از زندان این تعلقات درمی آید! [اینکه قرآن این قصه ها را بیان می کند،] بهانهاش است. به این بهانه می خواهد «انسان» را شرح بدهد و چیزی دربارة «انسان» بگوید. این نه تفسیر به رأی است، نه تفسیر بمالا یرضی صاحبه است و نه انحراف در مسئله است. فقط این است که انسان التفات پیدا کند به ایماها و اشارههای قرآن. قصه های قرآن، قصه همه انسان ها در تمام زمان ها و در تمام مکان هاست. از دید محی الدین، هدف قرآن، قصه و «اساطیر اولین» نیست. هدف قرآن، تذکره و بیدار کردن است. سعدی مثل محی الدین است. چه زیبا بیان می کند: ما کشته نفسیم و بس آوخ که برآید از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم محی الدین، مسئله را در «انسان» می بیند و این دیدگاه صحیحی است. یعنی وقتی ابراهیم مطرح می شود، در واقع همه انسان ها مطرح می شوند و ابراهیم، مظهر عقل و فطرت انسانی است. ایشان در آیه ی «إذ قال ابراهیم» تفسیر می‌کند به: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». آیه، دربارۀ آنچه ابراهیم کرده است صحبت می‌کند؛ اما ایشان این‌گونه معنی می‌کند که ابراهیمِ عقل به اسماعیلِ نفس گفت: من تو را ذبح می‌کنم. اسماعیل گفت: پدر، انجام بده آنچه به آن مأموری، من را از صابران خواهی یافت. لطافت کار محی‌الدین اینجاست که می‌گوید مردم فکر می‌کنند که ابراهیم فرزند خودش را سر می‌برد و می‌دانید که خدای تعالی قبل از اینکه فرزند را ذبح کند، به او گفت: ابراهیم، مأموریتت را انجام دادی و از ذبح اسماعیل معاف شدی. محی‌الدین می‌گوید: ذبح صورت گرفت اما شما نفهمیدید؛ چون در آیه می‌گوید: وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا ما ندا کردیم به ابراهیم، ابراهیم آن رؤیا و مأموریت را تصدیق کرد و انجام شد. ابراهیم در خواب دیده بود که فرزندش را ذبح می‌کند، درصورتی‌که دستور یافت کار را متوقف کند و اگر کار متوقف شده باشد، ذبحی صورت نگرفته است. محی‌الدین می‌گوید: ذبحی صورت گرفت و شما نفهمیدید! آن چیزی که بنا بود ذبح شود، ذبح شد و آن تعلقاتش بوده است. قرار نبود که خون اسماعیل ریخته شود؛ بلکه بنا بود ابراهیم «آزاد» شود. هدف این بود که ابراهیم با اطاعتی که از فرمان الهی می‌کند، از تمام علاقه‌ها و تعلقات خود که در اسماعیل تبلور پیدا کرده بود، آزاد شود. قرآن درست می‌گوید که گفت:...قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا : ذبح انجام شد. ذبح این بود که ابراهیم تعلقات خود را ذبح کند و کرد. وقتی ابراهیم کارد را بر گلوی اسماعیل می‌کشد، کارد را بر تمام روابط خود با اسماعیل می‌کشد؛ کارد را بر تعلقات خودش می‌کشد. ازاین‌جهت قرآن این‌گونه بیان می‌کند: فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ: وقتی «هر دو»، هم پدر و هم پسر تسلیم شدند ... می‌گوید: شما فکر کردید ما گفتیم بکش و بعد دلمان نیامد و گفتیم نکش و کار را نیمه‌تمام رها کردیم؟ دستوری دادیم و آن امر را انجام‌نشده نسخ کردیم؟ شما متوجه نشدید آنچه بنا بود کشته شود، کشته شد. ابراهیم آزاد شد. اسماعیل از تعلق به خود آزاد شد. ابراهیم از تعلق به اسماعیل آزاد شد. ازاین‌جهت در «اذ قال ابراهیم لاسماعیل» می‌گوید: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس...» که اسماعیل جنبۀ تعلقی ابراهیم است. آنکه یک مقدار انسان را شناخته است، وقتی می‌خواهد آیات را تفسیر کند، متوجه این لطافت‌ها می‌شود؛ یعنی قرآن برای این فرد مزۀ دیگری دارد، معنی دیگر و رسایی دیگری دارد. https://eitaa.com/Bayynat
ضبط صوت قیامت🔸 هیچ کس با نگاه یا لمس یک نوار کاست نمی‌تواند بفهمد که آن نوار پر است یا خالی، و اگر پر است چه چیزی در آن ضبط شده است. ظاهر نوار کاست هیچ نشانه‌ای به ما نمی‌دهد، مگر این که در دستگاه ضبط صوت قرار داده شود. قیامت دستگاه ضبط صوتی است که در آن، نطق اعضاء و جوارح آشکار خواهد شد. ظاهر انسان‌ها، مانند نوارها شبیه یکدیگر است، تنها یک دستگاه خدایی مانند قیامت است که با آن می‌توان از درون انسان‌ها پرده برداشت. مرحوم استاد آیةالله حائری شیرازی https://eitaa.com/Bayynat
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸زیارت آسمان🔸 یک نگاه به آسمان برای انسان کافی است که بداند این چیزهایی که برای خودش برداشته، باعث خجالت است. را گذاشته اند برای صفر کردن . انسان یک نگاهی به آسمان بکند، را می گیرد! برای نجات انسان از تعلقات، یک نگاه معنادار به آسمان بس است. https://eitaa.com/Bayynat
♨️ ویژه ♨️ ✅ فرازهای مهم سخنرانی استاد حجه الاسلام پناهیان، در دومین سالگرد ارتحال آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) / 27 آذر 1398 / شیراز، حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام 💎 تعبیر در پاسخ به استعفای ایشان از امامت جمعۀ شیراز این بود که: «من اگر می توانستم شما را کنم، هر قسمت را به یک می فرستادم. حالا چطور از خود شما صرف نظر کنم؟! » 💎 ایشان برخوردار از بود و «کاد الحکیم ان یکون نبیاً». ما عالم دینی زیاد داریم اما اهل حکمت کم داریم. 💎 در حوزه های علمیه به اندازۀ ایشان برای طبقات مختلف مردم، حرف در سبک زندگی ندارد! این «ندارد» را من به عنوان یک «» به شما می گویم! اینکه چه روایات و دستورات و آیاتی آمده است را همه ی علما بلدند. اما استخراج سبک زندگی از این دستورات و پیدا کردن دستورالعمل برای جزئیات زندگی، کار دیگری است و حکمتی است که هرکسی از آن برخوردار نیست. 💎 یکی از کمبودهای حوزه های علمیه امروز حکمت است؛ یعنی به معنای سخنان آیت الله حائری شیرازی. 💎 گرمای کتاب های ایشان نسبت به کتاب های ما است. 💎 من می کنم چرا کتاب های برخی از اهل علم که متن سردی داشتند بیشتر در حاضر شد اما کتاب ها و نوشته ها و سخنان ایشان که متن گرمی دارد و به فطرت انسان نزدیک است، در کتاب های درسی کمتر حاضر شده. 💎 من در دوره ی دبیرستان به سختی می توانستم کتابی غیر از بخوانم. ولی یادم هست که به کتاب ایشان علاقمند شده بودم. 💎 انسان نمی تواند هرکسی را حتی پیش هر اهل علمی بفرستد؛ اما می شود جوان ها را به و تأسی به ایشان ترغیب کرد. در امور سیاسی و اقتصادی و معنوی و تربیت، سیره ایشان سیرۀ ، ، و است. 🔸 قدر این شخصیت در طول عمر شریفشان دانسته نشد. 🔸 در سر و صداهای دیگران، شاید صدای ایشان گم شده باشد. اما ! پیدا کنید این صدای نازنین حکمتِ ایشان را. 🔸 شخصیت هایی مثل آیت الله حائری شیرازی هستند. 🔸 اگر مردم آیت الله حائری شیرازی را بشناسند، می‌فهمند که حرف‌های دین راست بوده. 🔸 برای ما یک ضرورت است درباره ی شخصیت حضرت آیت الله حائری گفتگو کنیم و او را به جامعه معرفی کنیم. 🔸 همانقدر که نیاز داریم اصول عقاید را یاد بگیریم و تاریخ اسلام را یاد بگیریم و همانقدر که ضرورت دارد خاطرات شهدا را مرور کنیم، ضرورت دارد زندگی چنین شخصیت هایی را مرور کنیم. 🔸 بنده به خاطر اشتغالات زیادم در تهران، کمتر توفیق سفر پیدا می کنم اما این سفر را آمدم؛ چون فکر می کنم برای جامعه ما لازم است درباره ی این شخصیت بیشتر گفتگو بشود. من به عنوان یک امر و در این جلسه شرکت کردم. 🔸 آیت الله حائری بود. آزاد از تعلقات باطل و آزاد از تفکرات غلط. 🔸 یکی از ویژگی های برجسته ایشان این بود که بود. در حالیکه برخی عالمان، حتی مرد زمان خودشان هم نیستند! 🔸 در عرصه سیاست، اهل تعلق خاطر نبودند. شاید کسانی که ایشان را به عنوان معلم اخلاق دولت می شناسند، ندانند که ایشان با آقای هاشمی هم رفاقت داشت؛ اما در عین حال نامه های انتقادی ای برای هاشمی می نوشت و او را ناصحانه و مشفقانه نقد می کرد. 🔸 تمام حرف عدالتخواهان را ایشان در عمل اجرا می‌کرد. هرچند از جانب عدالتخواهان نیمه واقعی، زخم زبان می شنیدند. 🔸 که ایشان اجرا کرد جلوه ای از ایشان بود. گمشده ی امروز جامعه ی ما این کاری بود که ایشان انجام داد. مثال برجستۀ اقتصاد مقاومتی، همین طرح فلاحت در فراغت است. هیچ امام جمعه ی دلسوز مسجدی نباید از این الگو چشم پوشی کند. 🔸 بنده تمام حکمت ایشان در بخش های دیگر و تمام آزادگی ایشان و تمام انقلابی گری ایشان و تمام وفاداری ایشان برای ولایتمداری را در یک طرف می گذارم و این جرئت و ایشان برای وارد شدن به ها و جامعه و برای وارد شدن به عرصه ی معیشت را واقعاً بصورت جداگانه، ستودنی می دانم. https://eitaa.com/Bayynat
هدایت شده از Haghighi
4.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللهم احفظ امامناالخامنه‌ای https://eitaa.com/Bayynat
هدایت شده از Haghighi
2.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیوه دیگر #کلاه‌برداری! https://eitaa.com/Bayynat
https://eitaa.com/Bayynat
. لیست اشخاص و نهادهایی که در قطعنامه برجام(۲۲۳۱) توسط شورای امنیت سازمان ملل تحریم شدند و با پذیرش FATF، طبق توصیه شماره هفت این گروه، باید در داخل کشور نیز تحریم شوند: . 🔸️آقایان: فریدون عباسی دوانی، عظیم آقاجانی، علی اکبر احمدیان، مرتضی بهمنیار، احمد وحید دستجردی، احمد درخشنده، محمد اسلامی، رضاقلی اسلامی، محسن فخرزاده مهابادی، محمد حجازی، محسن حجتی، مهرداد اخلاقی کتابچی، ناصر ملکی، محمدرضا نقدی، محمد مهدی نژادنوری، مرتضی رضایی، مرتضی صفری، یحیی رحیم صفوی، حسین سلیمی، ، محمدرضا زاهدی، محمدباقر ذوالقدر و علی‌اکبر طباطبائی. 🔸️شرکت‌ها و موسسات: صنایع هفتم تیر، مجمتع ابزار برش کاوه، مجتمع صنعتی امین، گروه صنعتی متالورژی و مهمات، گروه صنایع تسلیحات، گروه صنعتی موشک کروز، سازمان صنایع دفاعی، گروه صنعتی فجر، کالا الکتریک، صنایع شیمیایی پارچین، شرکت خدمات هوایی پارس، صنایع هوانوردی قدس، گروه صنعتی صنام، گروه صنعتی اتحاد، گروه صنعتی فجر، گروه صنعتی شهید باقری، گروه صنعتی شهید همت، صنایع هوائی شوآ، گروه صنعتی یامهدی، شرکت بازرگانی بهینه، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، شرکت بین‌المللی دوستان، گروه صنایع تسلیحاتی فراساخت، شرکت فرآیند تکنیک، گروه صنعتی فاطر، قرارگاه سازندگی قائم، قرب کربلا، قرب نوح، شرکت حرا، موسسه مهندسین مشاور ایمن سازان، کارخانجات صنعتی ماشین آلات ابزاردقیق، شرکت صنعتی جوزا، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، صنایع متالورژی خراسان، صنایع شهید بابایی، گروه صنعتی آرمامنت، صنایع مکین، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، صادرات لجستیک وزارت دفاع، شرکت تولیدی ماشین آلات میزان، شرکت تولیدی نیرو باطری، شرکت عمران ساحل، شرکت کیش اورینتال، شرکت خدمات صنعتی پژمان، موسسه راه ساحل، موسسه مهندسی رهاب، شرکت سبلان، شرکت صادرات-واردات ساد، شرکت تامین تجهیزات ایمنی، شرکت صنعتی قطعات آلومینیوم سهند، مهندسین مشاور ساحل، سپانیر، شرکت مهندسی سپاسد، ، صنایع شهید خرازی، صنایع شهید ستاری، صنایع شهید صیاد شیرازی، گروه صنایع ویژه، تیز پارس، شرکت بازرگانی و تجارت توانمند (SACCAL)، شرکت یاس ایر و صنایع متالورژی یزد. یاسر جبرائیلی دقت بفرمایید تقریبا هیچیک از افراد حقیقی از اصلاح طلبان‌نمی باشند . https://eitaa.com/Bayynat
امام حسن عسکری عليه السلام أكثِروا ذِكرَ اللّه‏ و ذِكرَ المَوتِ و تِلاوَةَ القُرآنِ. خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد. تحف العقول ص 488 https://eitaa.com/Bayynat
چه دیر فهمیدیم چه گفتی؟! https://eitaa.com/Bayynat