و گفت: هرکه را سخن نه از سر حکمت است عین آفت است. و هرکه را خاموشی نه از سر فکرت است آن بر شهوت و غفلت است، و هر نظر که نه از سر عبرت است آن همه لهو و زلت* است.
#تذکرة_الاولیاء_عطار
🌷 علامه تهرانی (ره) :
🌿 هر کس در عصر پنج شنبه برود بر سر قبر مادرش و پدرش و طلب مغفرت کند ، خداوند عزوجل طبقه هایی از نور به قلب آنان افاضه می کند و آنها را خشنود می گرداند و حاجات این کس را بر می آورد.
أرحام انسان در عصر پنجشنبه منتظر هدیه ای هستند و لذا من در بین هفته منتظرم که عصر پنج شنبه برسد و بیایم بر سر قبر پدر و مادرم و فاتحه بخوانم.
📕معاد شناسی علامه طهرانی، ج ۱،ص ۱۹۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔علّت علاقهی شدید حضرت مهدی (عجل الله)به حضرت عباس علیه السلام
سخنران استاد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀چطور جوانی پاک و امام زمانی شویم🍀
🍀بسیار تاثیرگذار🍀
🎤 استاد دانشمند
🌺الَّلهُمَّ صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و عجِّل فَرَجَهُم🌺
#امام_زمان عجل الله
#امام_حسین علیه السلام
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🕯اَللّهُمَّ عَجِّل لولیک الفرج
┗━━━ 🌹🤲🕋🤲🌹 ━━━┛
❤️ اللهم عجل لولیک الفرج ❤️
(تقویم همسران)
✴️ جمعه 👈 16 شهریور / سنبله 1403
👈2 ربیع الاول 1446👈6 سپتامبر 2024
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
❇️ امروز روز خوبی برای امور زیر است:
✅مسافرت.
✅خواستگاری عقد و ازدواج.
✅آغاز بنایی و خشت بنا نهادن.
✅جابجایی و نقل و انتقال.
✅خرید و فروش.
✅قرض و وام دادن و گرفتن.
✅امور زراعی و کشاورزی.
✅قرار داد و قولنامه نوشتن.
✅و طلب حوائج خوب است.
🚘مسافرت: مسافرت خوب است.
👶زایمان خوب و نوزاد شایسته تربیت و خوش قدم است.
👩❤️👨مباشرت امروز:
مباشرت پس از فضیلت نماز عصر مستحب و فرزند حاصل دانشمندی مشهور گردد و شهرتش جهانگیر شود. ان شاءالله.
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج میزان و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
✳️خواستگاری عقد و ازدواج.
✳️مسافرت.
✳️لباس نو بریدن ، دوختن و پوشیدن.
✳️آغاز معالجات و درمان.
✳️خوردن دمنوش های دارویی.
✳️و فروش و تبدیل جواهرات نیک است.
🟣نگارش ادعیه و حرز و برای نماز حرز و بستن آن خوب است.
👩❤️👨 انعقاد نطفه و مباشرت.
مباشرت امشب شب شنبه: مباشرت منعی ندارد.
💇💇♂ اصلاح سر و صورت.
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، باعث حاجت روایی می شود.
💉💉 حجامت.
فصد زالو انداختن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ،خوب نیست.
😴😴 تعبیر خواب امشب:
خواب و رویایی که شب شنبه دیده شود تعبیرش از آیه ی 3 سوره مبارکه " آل عمران" است.
نزل علیک بالحق مصدقا لما بین یدیه...
و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که سه چیز خوب و پی در پی به خواب بیننده برسد. ان شاءالله. و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.
✂️ ناخن گرفتن.
جمعه برای #گرفتن_ناخن، روز بسیار خوبیست و مستحب نیز هست. روزی را زیاد ، فقر را برطرف ، عمر را زیاد و سلامتی آورد.
👕👚 دوخت و دوز.
جمعه برای بریدن و دوختن، #لباس_نو روز بسیار مبارکیست و باعث برکت در زندگی و طول عمر میشود...
✴️️ وقت استخاره.
در روز جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر خوب است.
❇️️ ذکر روز جمعه.
اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه #یانور موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد .
💠 ️روز جمعه طبق روایات متعلق است به #حجة_ابن_الحسن_عسکری_عج . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد
@taghvimehamsaran
💐 زندگی تان سرشار از رحمت خدا 🤲
هدایت شده از راه بھشـتی 🇮🇷🇵🇸
ًًًًٍٍٍٚٚٚٚٚٚٚٚٚٚٚ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرزندم سلام... ♥️
حالت را نمیپرسم چون...
نامه ای از #امام_زمان (عج)... 🥺
هدایت شده از طاهری ❁﷽❁
🌺🍃(چهار فراز هفدهم دعای جوشن کبیر)🌺🍃
(65) اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ یَا سَتَّارُ یَا غَفَّارُ یَا قَهَّارُ یَا جَبَّارُ یَا صَبَّارُ یَا بَارُّ یَا مُخْتَارُ یَا فَتَّاحُ یَا نَفَّاحُ یَا مُرْتَاحُ
خدایا از تو مى خواهم به حق نامت اى پوشاننده اى آمرزنده اى با قهر و سطوت اى باجبروت و عظمت اى صبر پیشه اى نیک بخش اى مختار در کارها اى کارگشا اى پرجود و عطا اى فرح بخش
(66) یَا مَنْ خَلَقَنِی وَ سَوَّانِی یَا مَنْ رَزَقَنِی وَ رَبَّانِی یَا مَنْ أَطْعَمَنِی وَ سَقَانِی یَا مَنْ قَرَّبَنِی وَ أَدْنَانِی یَا مَنْ عَصَمَنِی وَ كَفَانِی یَا مَنْ حَفِظَنِی وَ كَلانِی یَا مَنْ أَعَزَّنِی وَ أَغْنَانِی یَا مَنْ وَفَّقَنِی وَ هَدَانِی یَا مَنْ آنَسَنِی وَ آوَانِی یَا مَنْ أَمَاتَنِی وَ أَحْیَانِی
اى که مرا آفریدى و آراستى اى که روزیم دادى و پروریدى اى که مرا خوراندى و نوشاندى اى که پیش خود برده و نزدیکم کردى اى که مرا نگهداشته و کفایت کردى اى که محافظت و نگهداریم کردى اى که به من عزت بخشید و توانگرم ساخت اى که به من توفیق داده و راهنمایى کرد اى که با من انس گرفته و جایم داد اى که مرا بمیراند و زنده کند
(67) یَا مَنْ یُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ یَا مَنْ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یَا مَنْ لا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلا بِإِذْنِهِ یَا مَنْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ یَا مَنْ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ یَا مَنْ لا رَادَّ لِقَضَائِهِ یَا مَنِ انْقَادَ كُلُّ شَیْءٍ لِأَمْرِهِ یَا مَنِ السَّمَاوَاتُ مَطْوِیَّاتٌ بِیَمِینِهِ یَا مَنْ یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ
اى که حق را بوسیله کلماتش پابرجا کرد اى که توبه را از فرازگانش بپذیرد اى که میان انسان و دلش حائل گردد اى که سود ندهد شفاعت و میانجیگرى جز به اذن او اى که او داناتر است به کسى که از راهش گمراه گردد اى که کاونده و پى جویى براى حکمش نیست اى که بازگردانى براى قضایش نیست اى که هر چیز دربرابر امرش مطیع و منقاد گشته اى که آسمانها بدست قدرتش بهم پیچیده اى که فرستد بادها را نویدى در پیشاپیش رحمتش
(68) یَا مَنْ جَعَلَ الْأَرْضَ مِهَادا یَا مَنْ جَعَلَ الْجِبَالَ أَوْتَادا یَا مَنْ جَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجا یَا مَنْ جَعَلَ الْقَمَرَ نُورا یَا مَنْ جَعَلَ اللَّیْلَ لِبَاسا یَا مَنْ جَعَلَ النَّهَارَ مَعَاشا یَا مَنْ جَعَلَ النَّوْمَ سُبَاتا یَا مَنْ جَعَلَ السَّمَاءَ بِنَاءً یَا مَنْ جَعَلَ الْأَشْیَاءَ أَزْوَاجا یَا مَنْ جَعَلَ النَّارَ مِرْصَادا
اى که زمین را گهواره قرار داده اى که کوهها را میخهاى (زمین ) قرار داد اى که خورشید را چراغى تابناک کرد اى که ماه را نوربخش قرار داد اى که شب را پوشش نهاد اى که روز را براى تحصیل معاش مقرر ساختى اى که خواب را مایه آرامش قرار داد اى که آسمان را ساختمانى قرار داد اى که چیزها را جفت آفرید اى که آتش را در کمین (کفار و دوزخیان ) قرارداد
هدایت شده از طاهری ❁﷽❁
🌺🍃(چهار فراز هجدهم دعای جوشن کبیر) 🍃🌺
(69)اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ یَا سَمِیعُ یَا شَفِیعُ یَا رَفِیعُ یَا مَنِیعُ یَا سَرِیعُ یَا بَدِیعُ یَا كَبِیرُ یَا قَدِیرُ یَا خَبِیرُ [مُنِیرُ] یَا مُجِیرُ
خدایا از تو درخواست مى کنم به حق نامت اى شنوا اى شفیع اى بلند مرتبه اى والامقام اى سریع در کارها اى پدید آرنده اى بزرگ اى توانا اى آگاه اى پناه ده
(70)یَا حَیّا قَبْلَ كُلِّ حَیٍّ یَا حَیّا بَعْدَ كُلِّ حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی لَیْسَ كَمِثْلِهِ حَیٌّ یَا حَیُّ الَّذِی لا یُشَارِكُهُ حَیٌّ یَا حَیُّ الَّذِی لا یَحْتَاجُ إِلَى حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی یُمِیتُ كُلَّ حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی یَرْزُقُ كُلَّ حَیٍّ یَا حَیّا لَمْ یَرِثِ الْحَیَاةَ مِنْ حَیٍّ یَا حَیُّ الَّذِی یُحْیِی الْمَوْتَى یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ
اى زنده پیش از هر موجود زنده اى زنده پس از هر موجود زنده اى که نیست مانندش زنده اى ، اى زنده اى که شریکش نیست هیچ زنده اى ، اى زنده اى که نیازمند نیست به هیچ زنده اى ، اى زنده اى که بمیراند هر زنده اى را اى زنده اى که روزى دهد هر زنده اى را اى زنده اى که ارث نبرد زندگى را از زنده اى ، اى زنده اى که زنده کند مردگان را، اى زنده پاینده اى که او را چرت و خواب نگیرد
(71) یَا مَنْ لَهُ ذِكْرٌ لا یُنْسَى یَا مَنْ لَهُ نُورٌ لا یُطْفَى یَا مَنْ لَهُ نِعَمٌ لا تُعَدُّ یَا مَنْ لَهُ مُلْكٌ لا یَزُولُ یَا مَنْ لَهُ ثَنَاءٌ لا یُحْصَى یَا مَنْ لَهُ جَلالٌ لا یُكَیَّفُ یَا مَنْ لَهُ كَمَالٌ لا یُدْرَكُ یَا مَنْ لَهُ قَضَاءٌ لا یُرَدُّ یَا مَنْ لَهُ صِفَاتٌ لا تُبَدَّلُ یَا مَنْ لَهُ نُعُوتٌ لا تُغَیَّرُ
اى که یادش فراموش نشدنى است اى که نورش خاموش نشدنى است اى که نعمتهایش بشمار درنیاید اى که فرمانروائیش زوال نپذیرد اى که مدح و ثنایش نتوان شمردن اى که چگونگى بزرگى و جلالتش نتوان گفتن اى که کمالش قابل درک نباشد اى که فرمان قضایش بازگشت ندارد اى که صفاتش تبدیل نپذیرد اى که اوصافش تغییر نکند
(72) یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ یَا مَالِكَ یَوْمِ الدِّینِ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ یَا ظَهْرَ اللاجِینَ یَا مُدْرِكَ الْهَارِبِینَ یَا مَنْ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ یَا مَنْ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ یَا مَنْ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ یَا مَنْ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ یَا مَنْ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
اى پروردگار جهانیان اى فرمانرواى روز جزا اى مقصد نهایى جویندگان اى پشت و پناه پناهندگان اى دریافرازه گریختگان اى که دوست دارد شکیبایان را اى که دوست دارد توبه کاران را اى که دوست دارد پاکیزگان را اى که دوست دارد نیکوکاران را اى که داناتر است به راه یافتگان
هدایت شده از طاهری ❁﷽❁
حی علی الصلاه
🛑مرحوم آیت الله نخودکی (حاج شیخ حسنعلی اصفهانی) در وصیتش به فرزند خود گفت : اگر فردی 40 روز به ریاضت و عبادت بپردازد اما یکبار نماز صبح او از بین برود و قضا شود، نتیجه و حاصل آن 40 روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد.❌
هدایت شده از یا فاطمه الزهرا (س) 🇮🇷🇵🇸
17.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای زیبای ندبه
🔷 صـوتـی و تـصویـرے
💠با ترجمه فارسی و انگلیسی
🌺☀️✨ التماس دعای فرج ✨☀️🌺
┏━🍃🌻🍂━┓
┗━🍂🌻🍃━┛
22_Sahifeh_Sajjadieh_Doa_37.mp3
20.5M
🌹♥️🤲نیایش حضرت علی بن الحسین سلام الله علیه درباره شکر🌅پروردگار
📚دعا
* #سلام_امام_زمانم 💔
🌱ای آخرین امام من،ألغوث ألاَمان
✨عَجِّل عَلی ظُهُورکَ یا صاحبَ الزّمان
✦السّلامُ عَلَیْڪَ یا صاحِبَ الزَّمانِ
✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا شَریڪَ الْقُرْآنِ ،
✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ
🔸السَّلامُ علیکَ یا مولا یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی ادرکنی-اللهم عجل لولیک الفرج
🔸السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ وَعَلَى الْأَرْواحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنائِكَ، عَلَيْكَ مِنِّي سَلامُ اللّٰهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، وَلَا جَعَلَهُ اللّٰهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِزِيارَتِكُمْ، السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🔸دعایی که بر طبق روایت امام صادق علیه السلام در زمان غیبت امام زمان علیه السلام بایستی خوانده شود(اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى)
🔸امام صادق(علیهالسلام) فرمود: به همین زودی به شما شبههای میرسد، پس میمانید بدون نشانه و راهنما و پیشوای هدایتگر ، و در آن شبهه نجات نمییابد مگر کسیکه دعای غریق را بخواند، گفتم: دعای غریق چگونه است؟ فرمود: میگویی
🔸يَا اللّٰهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَىٰ دِينِكَ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 یکی از دلایل مهم عدم استجابت دعاها
🎙 آیت الله شیخ جعفر ناصری
📹 #کلیپ_دینی
#پرسمان_نماز
✍ چرا باید نماز بخونم؟
یکی از پرسشهای پرتکرار بچه ها اینه که چرا باید نماز بخونیم؟
می خوام با یه مثال جواب بدم.
یه مامان بچه ای به دنیا آورده، وقتی یه سالش میشه به سمت آتیش می ره، شاید بدنش بسوزه، مامانش میبینه اما بی خیال هست و بچه اش رو از آتش دور نمی کنه.
بچه سه سالش میشه، با چاقو بازی میکنه، شاید چشم خودش رو کور کنه اما مامانش باز هم بی تفاوت هست!
شما به اون مامان چی میگید؟ میگیم شما بچه به دنیا آوردی وظیفه ت اینه که «تربیتش» کنی یعنی از بدی ها دورش کنی، به خوبی ها راهنمایش کنی. چرا در انجام وظیفه کوتاهی می کنی؟
تربیت تو زبان عربی میشه «رَبّ»[1]. خدا بارها و بارها تو قرآن فرموده من مامان شما هستم. شما رو به دنیا آوردم وظیفه م اینه که شما رو تربیت کنم.
ما تو نماز چی می گوییم؟ میگوییم «رَبِّ العالمین»، خدایا تو تربیت کننده جهانیانی.
خدا برای تربیت ما دستورهای مختلفی تو قرآن نوشته، مهمترین دستور تربیتیاش [بعد پذیرش ولایت پیامبر و امامان] نمازه.[2]
اگر نمازِ خوب بخونیم از حرص، حسادت، تکبر، بد اخلاقی، خشم و... دور می شیم.
خدا به حضرت محمد صلی الله علیه و آله در سوره کوثر میفرماید: «فَصَلِّ لِرَبِّک»[3] یعنی نماز بخون برای کسی که می خواهد تو را تربیت کند. یعنی نماز، ابزار تربیت خداست.
اگر نماز ِخوب بخونیم مثل پیامبران و مثل شهیدان از شیطون که «نار» هست دور می شیم به خدا که «نور» هست نزدیک می شیم.
پس نماز یکی از ابزار خدا برای تربیت کردن انسان هاست.
[1] ربّ: تربيت كردن «رَبَّ الصَّبِيَ رَبّاً: رَبَّاهُ حَتَّى أَدْرَكَ» يعنى بچه را تربيت كرد تا به رشد رسيد. (علی اکبر قرشی، قاموس قرآن، ج 3، ص 42)
[2] امام صادق فرمودند: اسلام بر پنج پایه استوار شده، نماز و زکات و حج و روزه و ولایت. زُرارَه پرسید کدام برتر است؟ حضرت فرمودند ولایت. زراره پرسید بعد از آن کدام برتر است؟ حضرت فرمودند نماز.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَأَيُّ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُهُنَ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِنَّ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي يَلِي ذَلِكَ فِي الْفَضْلِ قَالَ الصَّلَاةُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ. (المحاسن، ج 1، ص 286)
[3] کوثر : آیه 2.
1_12942859507.mp3
50.97M
🔸سخنرانی مربوط به مباحث خانواده(جلسه اول)
🔸سخنران:حجت الاسلام تراشیون(متخصص مباحث خانواده و تربیتی)
🔸توصیه موکد میشود که این مباحث مربوط به خانواده را گوش کنیم ایشان هم حقا و انصافا بیان بسیار شیوایی دارد و مطالب را خیلی زیبا و هنرمندانه بیان می کنند(همه ما نیاز داریم که با این مباحث آشنا شویم مخصوصا والدین )
قرب به اهل بیت ۳۴.mp3
11.88M
✘ اولین و مقدماتیترین روش عملی برای شروع ارتباط با غیب و شروع مسیر قرب به اهل بیت علیهمالسلام این روش ساده است!
مجموعه #قرب_به_اهل_بیت (علیهماالسلام)
#استاد_شجاعی | #استاد_عالی
اثباتسادهٔوجودخداوند.pdf
483.6K
.
───• · · · ⌞📚⌝ · · · •───
❏.اثبات ساده وجود خداوند با موشنگرافی.
┗━᭄✿
هدایت شده از دوستِ امین
بسم الله الرحمن الرحیم
خمس ۱
یکی از مصادیق امر به معروف بحث خمس است.
⬅️ آیه ۴۱ سورۀ انفال به موضوع خمس پرداخته و آن را از نشانههای ایمان شمرده است:👇
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیل إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یوْمَ الْفُرْقانِ * (و بدانید که هر غنیمتی به دست شما رسید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه در روز فرقان بر رسولش نازل کرد ایمان دارید)[ انفال–۴۱]✅
👈 در این آیه تأکیدهای ادبی متعددی وجود دارد: واعلموا، انّما، مِن شیءٍ، فَإنّ، لِلّه، إن کنتُم آمَنتُم که اهمیت بالای خمس را میرساند.✅
👈 شأن نزول آیه جایگاه برجستۀ خمس را بهتر مشخص میکند، زیرا این آیه خطاب به مجاهدان جنگ بدر است و ایمان واقعی آنها را مشروط به پرداخت خمس معرفی میکند.✅
⬅️معنای غنیمت👇
معنای لغوی «غُنم» هر سود و منفعتی است که به دست انسان برسد، چه منفعت کسب باشد چه غنیمت جنگی یا هر سود دیگری.
👈محاسبه و پرداخت خمس
تأخیر در پرداخت خمس جایز نیست و کسی حق ندارد پرداخت خمس را به تأخیر انداخته و خود را بدهکار اهل خمس حساب کند.
خمس اموال همسروفرزندان برعهدۀ خود آنهاست.
👈خمس را باید تحویل مرجع تقلید داد یا با اجازه او به مصرف رساند و تصرّف در خمس بدون اذن مجتهد جایز نیست.
👈خمس از عبادات است و باید با قصد قربت پرداخت شود.
سال خمسی
هر فرد بالغی لازم است روزی را برای محاسبه سال خمسی خود قرار دهد. برخی مراجع تقلید آغاز سال خمسی را اولین مالی که به انسان میرسد(هدیه، حقوق،...) میدانند، برخی دیگر اولین درآمد و برخی اولین روز آغاز کار. هنگامی که از آغاز سال خمسی یک سال گذشت، آن روز وقت حساب سال است. کیفیت اجمالی محاسبه خمس به فتوای بیشتر مراجع چنین است:
چیزهایی که برای خوراک ومانند آن مورد استفاده قرار میگیرد و عین آن از بین میرود(مانند خوراکیها، مواد شوینده،...) چنانچه تا آخر سال خمسی زیاد بیاید باید خمس (یک پنجم) آن را به قیمت روز بپردازند و چیزهایی از مخارج زندگی که مورد نیاز انسان است و با استفاده از بین نمیرود (مانند فرش، یخچال، وسیله نقلیه و...) اگر آنها را از درآمد بین سال تهیه کرده هر چند سال هم بر آنها بگذرد خمس به آنها تعلق نمیگیرد مگر این که نیازش از آن برطرف شود، اما اگر اصل این وسائل را از درآمد آخر سال که خمس آن داده نشده تهیه کرده باید خمس آن را بپردازد.
چند نکته در احکام خمس
👈کسی که شغل ندارد، اگر اتفاقاً معاملهای کند و سودی ببرد - بعد از آنکه یک سال از وقتی که فایده برده، بگذرد - باید خمس مقداری را که از خرج سالش زیاد آمده بدهد.
درباره خمس بعضی از درآمدها (مانند: هدیه، جایزه بانکی و...) میان مراجع تقلید اختلاف نظر است.
👈مهریه زن و مالی که به انسان ارث میرسد، خمس ندارد.
اگر شک داریم میزبان ما خمس میپردازد یا نه، جستجو و کنکاش ممنوع بوده و خوردن غذای او اشکال ندارد.
👈رساله جامع مسأله ۲۴۳۸. خمس به دو بخش تقسیم می شود: یک قسمت آن سهم سادات است و باید به سید فقیر، یا سید یتیم، یا به سیدی که در سفر درمانده شده، بدهند و احتیاط مستحب است سهم سادات را به مجتهد جامع الشرایط داده تا به مصرف آن برساند یا با اجازه وی آن را به مصرف سهم سادات برسانند و نصف دیگر خمس، سهم امام(علیه السلام)است که در این زمان، باید به مجتهد جامع الشرایط بدهند یا به مصرفی که او اجازه می دهد برسانند و احتیاط لازم آن است که آن مجتهد مرجع اعلم و مطلع بر جهات عامه (نیازهای عمومی مؤمنین) باشد.
یکی از مباحث خمس، چگونگی حکم خمس در زمان غیبت امام معصوم است.نظر مشهور فقهای معاصر آن است که سهم امام در زمان غیبت در مواردی مصرف شود که مرجع تقلید علم یا ظن معتبر دارد که اگر امام معصوم ظاهر باشد، آن را در همان موارد به کار میبرد، همچون تقویت اسلام وحوزههای علمیه،تبلیغ اسلام، بنای مساجد درموارد لزوم، امور کتابخانهها و مدارس، رسیدگی به مستمندان و به عبارتی همۀ امور خیر به ترتیب اولویت و اهمیت دینی آنها.
دربارۀ سهم سادات در زمان غیبت نیز مشهور فقها قائل به وجوب پرداخت سهم آنان هستند.
👈 جهت محاسبه و پرداخت خمس ، میتوانید به دفاتر مراجع تقلید ، وکیل مراجع ، امام جمعه هر شهر ، و یا ائمه جماعات مساجد مراجعه کرد .
✅امام کاظم (ع) فرمود: «لقد یسر اللّه على المؤمنین ارزاقهم بخمسه دراهم جعلوا لربّهم واحداً واکلوا اربعه حلالا ثم قال هذا من حدیثنا صعب مستصعب لایعمل به ولا یصبر علیها الا ممتحن قلبه للایمان»؛ خمس مالتان را بدهید تا رزق شما حلال شود، سپس فرمود: این کلام سختى است که جز افراد با ایمانِ امتحان شده، تحمّل آن را ندارند.(وسائل، ج ۹، ص ۴۸۴)✅
@Aminsfriend10000
هدایت شده از دوستِ امین
بسم الله الرحمن الرحیم
خمس ۲
چند تذکر کوتاه درباره خمس
👈 1 . اگر چه برحسب آيه خمس و بعضي روايات هر فايده اي بايد خمس آن داده شود ولي بر حسب رواياتي كه مي فرمايد:«الخُمسُ بَعْدَ المَؤنَةِ»آنچه انسان از كسب و تجارت و كار به دست مي آورد پس از تأمين مخارج ضروري در پايان سال خمس اضافه را بايد بدهد.✅
👈 2 . كسي كه خمس بدهكار است نمي تواند آن را به گردن گيرد كه بعدها بدهد بلكه بايد خمس آن را جدا كند و در بقيه تصرف كند ولي اگر براي او امكان ندارد كه يك بار بپردازد مي تواند با حاكم شرع يا نماينده او دست گردان كند كه در ظرف مدتي به تدريج خمسي كه بدهكار است پرداخت نمايد.✅
👈 3 . هر گونه تصرف در مال خمس نداده غير جائز و غصب است بنابر اين اگر با آن معامله اي انجام دهد و حاكم شرع اجازه ندهد يك پنجم معامله او باطل است و اگر با آن غذائي بخرد نمي تواند بخورد و اگر زمين بخرد يا لباس و فرش خريداري كند نماز و غسل و وضو در آنها باطل است.✅
👈 4 . وسائلي كه انسان با آنها كار مي كند از ماشين مغازه و اثاث آن، هر چه با آن كسب مي كند جزء سرمايه محسوب شده و بايد خمس آنها را بدهد.✅
👈 5 . چيزي كه انسان يك بار خمس آن را داده ديگر خمس به آن تعلق نمي گيرد ولي اگر منافعي از آن به دست آيد يا نموّ كند يا قيمت آن بالا رود خمس آن استفاده يا نموّ و زيادي قيمت بايد داده شود.✅
👈 6 . آنچه انسان مورد نياز او است از خانه، لباس، خوراك، زيارت، ميهماني كردن، اثاث و لوازم خانه، چيزهائي كه به ديگري مي بخشد و ... اگر از مال خمس نداده باشد بايد خمس آن داده شود ولي اگر از درآمد همان سال باشد (كه آن را خريداري كرده) و براي او مناسب و مطابق شأن وي باشد خمس ندارد.✅
👈 7 . آنچه به عنوان بخشش، جايزه، صدقه مستحبي به دست انسان مي آيد اگر سال بر آن بگذرد و مصرف نشود بعضي از علما گفته اند بايد خمس آن را بدهد ولي بعضي از فقها مانند امام خميني مدظله فرموده اند خمس آن واجب نيست ولي مستحب است كه خمس آن داده شود.✅
👈 8 . اگر كسي بميرد و به مال او يا بر گردن او بدهكاري خمس باشد قبل از هر چيز ورثه او به عنوان بدهكاري از اصل مال بايد آن را پرداخت نمايند.✅
👈 9 . اگر مالي به دست انسان بيايد و يقين داشته باشد كه خمس آن داده نشده بايد خمس آن را بدهد.✅
#دوست_امین_احکام_شرعی۱۰
@Aminsfriend10000
هدایت شده از دوستِ امین
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
خمس ۳
سال خمسی و احکام مربوط به آن
👈 رساله جامع مسأله ۲۲۹۸. تاجر، کاسب، صنعتگر، کارمند، کشاورز، معلم، کارگر و سایر افراد شاغل، پس از گذشت یک سال از شروع به کسب و کار، سال خمسی شان فرا می رسد و باید خمس آنچه را که از مخارج سالشان زیاد می آید بپردازند هرچند درآمد روز گذشته باشد؛ به این معنا که سر سال، باید خمس هر مالی که موجود بوده و در مؤونه (هزینه ها و مخارج) صرف نشده - با توضیحاتی که در مسائل (۲۳۱۶ به بعد) ذکر می شود - بپردازند. بنابراین، ابتدای سال خمسی برای شاغلین، اولین روز شروع کسب و کار است و افراد شاغل نمی توانند برای هر منفعت و سود کسبشان، سال جداگانه ای در نظر بگیرند مگر آنکه چند نوع کسب متفاوت داشته باشند مانند تجارت و زراعت و حساب دخل و خرج آنها از هم جدا باشد که در این صورت، می توانند برای هر کسب، سال جداگانه ای قرار دهند. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۲۹۹. کسانی که در مواقع خاصی از سال درآمد دارند مانند برخی از اهل منبر و برخی از باغداران و کشاورزان، اگر مجموع درآمد کسبی آن ها در طول یک سال نسبت به مخارج و مصارف سالیانه شان مقدار قابل توجهی باشد، شاغل محسوب می شوند و نمی توانند برای هر درآمدی، سال خمسی جداگانه ای قرار دهند.
ملاک شاغل بودن فرد در مبحث خمس، این است که درآمد کسبی وی در طول سال، نسبت به مخارج و مصارف سالیانه اش، مقدار قابل توجهی باشد؛ به طور مثال اگر درآمد کسبی فرد، به اندازه ۵ درصد مخارج و مصارف وی باشد، این فرد، عرفاً، شاغل به حساب نمی آید؛ اما اگر درآمد کسبی او ۲۵ درصد مخارجش باشد، عرفاً، شاغل می باشد و در موارد تردید عرفی مراعات مقتضای احتیاط بین احکام شاغل و غیر شاغل، که در مسائل بعد ذکر می شود ترک نشود. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۳۰۰. افراد شاغل نمی توانند برای درآمدهای اتفاقی شان مثل سودی که از فروش شیء دیگری که مورد کسب شغلی آنها نیست، بدست آمده یا مالی که به آنان هدیه داده شده، سال جداگانه ای قرار دهند. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۳۰۱. افراد غیر شاغل یعنی کسانی که شغلی ندارند که از آن مخارج زندگی را تحصیل کنند و از کمک دولت یا مردم استفاده می کنند یا آنکه اتفاقاً سودی بدست می آورند، بعد از آنکه یک سال از موقعی که آن فائده و سود را به دست آورده اند، بگذرد، باید خمس مقداری را که از مخارج سالشان زیاد آمده بپردازند و می توانند برای هر منفعت و سودی، سال جداگانه ای در نظر بگیرند. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۳۰۲. در مورد افراد غیرشاغل، زمان شروع سال خمسی برای هر درآمد، موقعی است که مالک آن درآمد می شوند و نه موقع تبدیل آن. به عنوان مثال، شخصی را در نظر بگیرید که شاغل نیست و از کمک فرزندانش زندگی خویش را اداره می کند. یکی از فرزندانش در تاریخ اول مهر ماه، به وی مبلغ ۴۰۰،۰۰۰ ریال هدیه می دهد. وی در تاریخ اول آذر ماه، با این مبلغ مقداری برنج خریداری می کند. او می تواند سال خمسی جداگانه ای[۱] را برای این برنج ها در نظر بگیرد اما ابتدای سال خمسی، زمان مالک شدن مبلغی که با آنها برنج را خریداری نموده - یعنی اول مهر ماه - می باشد و نه زمان تبدیل این مبلغ به برنج (اول آذر ماه). حال چنانچه تا اول مهر ماه سال آینده، این برنج ها باقی بماند، وی باید خمس مقدار باقی مانده را بپردازد. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۳۰۳. انسان می تواند سال خمسی را شمسی یا قمری قرار دهد و نیز می تواند سال خمسی را تغییر دهد؛ به این ترتیب که اگر بخواهد آن را عقب بیندازد به طور مثال سال خمسیش اول فروردین بوده و حالا می خواهد آن را اول تیر ماه قرار دهد وی باید اول فروردین، خمس مالش را پرداخت کند، سپس اول تیر ماه هم که رسید خمس در آمد سه ماه اخیر را بپردازد؛ با این کار، سال خمسی فرد عوض می شود و اگر بخواهد سال خمسی اش را زودتر قرار دهد مثلاً از اول فروردین به اول دی ماه تغییر دهد، باید اول دی ماه یعنی سه ماه زودتر خمس مجموع درآمدهایش را بپردازد تا سالش عوض گردد. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۳۰۴. اگر فرد منفعت و درآمدی بدست آورد و در بین سال بمیرد، مؤونه تا موقع مرگش از آن منفعت کسر شده و واجب است خمس درآمد باقیمانده بدون انتظار کامل شدن سال فوراً پرداخت شود و مخارج بعد فوت مانند هزینه کفن و دفن و مراسم ترحیم از درآمد باقیمانده قابل کسر نمی باشد. البته اگر میت از کسانی بوده که عمداً خمس نمی داده و وصیت به دادن خمس هم ننموده است، پرداخت خمس درآمد سال آخر او بر ورثه واجب نیست. ✅
👈 رساله جامع مسأله ۲۳۰۵. انسان می تواند در بین سال هر وقت درآمدی به دستش آید خمس آن را بدهد و می تواند پرداخت خمس را تا آخر سال به تأخیر بیندازد ولی اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمی کند، بنابر احتیاط واجب، باید فوراً خمس آن را بدهد.✅
برگرفته از رساله جامع آیت الله العظمی سیستانی
#دوست_امین_احکام_شرعی۱۰
@Aminsfriend10000
حضرت مهدی (علیه السلام) در روز ظهور، به اذن پروردگار به (مسجد الحرام) می رود و پشت (مقام ابراهیم) رو به (کعبه) می ایستد و دو رکعت نماز می گزارد و سپس اعلام ظهور می فرماید.
🏷 داستانها و حکایتهای ،نماز ، ج ۱، ص ۳۷ (بحارالانوار).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #امام_زمان❤️🌹
زیارت امام زمان(عجل الله) در روز جمعه
🎤با نوای استاد #فرهمند
#زیارت_امام_زمان
#روز_جمعه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش عالیترین دعا به شیعیان توسط امام رضا علیهالسلام!
#استاد_شجاعی