eitaa logo
بینش راهبردی
10هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
41 فایل
**بصیرت؛ بدون بینش راهبردی ممکن نخواهد بود.** ''کانال نشر سخنان و مطالب حجت الاسلام دکتر محمد علی رنجبر" عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ارتباط با ادمین @AlEbadali ادمین‌ دوم @Guilemard
مشاهده در ایتا
دانلود
بازخوانی شعار سال استاد رنجبر.m4a
حجم: 20.22M
بازخوانی بیانات رهبری پیرامون شعار سال چرا اقتصاد اولویت دارد؟ اولویت را چگونه فهم می کنیم؟ چرا باید همه ی دستگاه ها و فعالان مردمی حتی فعالان فرهنگی اولویتشان مساله اقتصاد و فرهنگ اقتصادی باشد؟ استاد رنجبر پاسخ می دهد. 🆔 @Binesh_Rahbordi
بررسی تحولات سرزمین های اشغالی 1- برای ریشه یابی اختلافات رژیم غاصب اسرائیل ابتدا باید عقبه‌ی تاریخی و هویت جعلی این رژیم غاصب را بررسی کنیم. همچنین باید متوجه علت تشکیل رژیم صهیونیستی نیز باشیم، چون ریشه بسیاری از اختلافات احزاب آن در همین نکات و مسائل موجود است. جنبش صهیونیست و پس از آن تشکیل کشور اسرائیل در شرایطی شکل گرفت که اروپا به شدت با غلبه ناسیونالیست و ملی‌گرایی افراطی روبه رو شده بود. این ملی گرایی افراطی منجر به این شد که دولت‌ها در کشورهای اروپایی از همه مردم حاضر در این کشورها بخواهند که ملیت را بر هرگونه مذهب، قومیت و نحله فکری ترجیح دهند و همه تبدیل به یک ملت شوند. در این زمان یهودی‌ها به ویژه یهودی‌های مذهبی با اینگونه طرز تفکر رایج در اروپا مشکل داشتند. یهودی‌های مذهبی نمی‌توانستند ناسیونالیسم و ملی‌گرایی افراطی را بپذیرند و در ملیت های اروپایی هضم شوند چونکه غیریهودیان را نجس و فاقد تقیدات شرعی مثل ذبح و سایر موارد می دانستند بنابراین یهودیان مذهبی ارتباط خود را با اروپایی‌‌های افراطی قطع کردند. عدم هضم یهودیان مذهبی تندرو در جامعه افراطی و ملی‌گرای کشورهای اروپایی، باعث شد که آنان به صورت طبیعی به حاشیه رفته و تحت الشعاع قرار گیرند و در جامعه حضور موثری نداشته باشند. وقتی یک جمعی، از ملت و جمعیت حاضردر کشور و زیست بوم خود رانده و کنار گذاشته شود، هیچ هویتی هم نخواهد داشت. در نتیجه به خاطر معضلاتی مانند فقر و حاشیه نشینی و.. حاضر است هرگونه همکاری با بیگانگان داشته باشد. جمعیت یهودی درون کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه، انگلستان یا لهستان به حاشیه رانده شده بودند. حال فرض کنید یک یهودی فرانسوی به خاطر اینکه نتوانسته یا نخواسته وارد جنبش ملی گرایی شود، در حاشیه قرار گرفته و همین موضوع باعث می‌شد که یک یهودی فرانسوی، حاضر به جاسوسی برای کشور آلمان شود، یا فرد یهودی آلمانی نیز همکار و جاسوس فرانسه گردد. این اتفاق به صورت واقعی و عینی در اروپا رخ داد یک مرد یهودی به جرم جاسوسی برای آلمان در زمانیکه هرتزل در فرانسه بود، دستگیر شد و نسبت به فرد متهم به جاسوسی، حس تنفر شدیدی از سوی جامعه فرانسه ایجاد شد. هرتزل در دادگاه بررسی و رسیدگی به اتهامات فرد جاسوس، متوجه عمق حس تنفر نسبت به یهودیان در اروپا به ویژه فرانسه می‌شود. وی بر همین اساس اعلام می‌دارد که یهودیت دین نیست بلکه قومیت و ملیت است و در فضای دولت ملت اروپایی او پرچمدار تشکیل دولت یهود برای قوم و ملت یهود می شود. 2- مشکل روشنکفران و به تبع آن امثال هرتزل این بود که نمی توانند موج اجتماعی ایجاد کنند و نیاز به روحانیونی دارند که آنها بتوانند موج را ایجاد کنند بنابراین هرتزل ناگریز می‌شود که وجهه مذهبی هم به طرح خود بدهد. لذا وی به سراغ بخشی از ارتدوکس‌های مذهبی می‌رود. ارتدوکس‌های مذهبی دو دسته هستند، گروهی شبیه به برخی از متحجرین خودمان معتقدند که قبل از ظهور حضرت مسیح علیه السلام تشکیل حکومت حرام است. اما عده‌ای دیگر معتقدند که حتما باید تشکیل حکومت داد تا ظهور مسیح را مشاهده کنند و در واقع به استقبال ظهور مسیح با تشکیل حکومت بروند.‌ هرتزل با این عده از ارتدوکس‌ها همکاری می‌کند و جنبش صهیونیست را پایه‌ریزی می‌کند.👇
3- یهودیان ارتدوکس مذهبی که معتقد بودند باید دولت و حکومت تشکیل شود، با پشتوانه مذهبی اقدام به ایجاد موج وتعیین تاریخ جعلی برای تشکیل دولت جعلی و جنبش مورد ادعای هرتزل کردند. این گروه مذهبی از همان آغاز ورود به سرزمین‌های اشغالی امتیازاتی دریافت کردند که مهمترینش معافیت از سربازی است. در آغاز به این گروه ارتدوکس نیاز بود تا به فلسطین بیایند و در کنار دیوار ندبه، مداوم اقدام به برگزاری مراسم مذهبی و دعا نمایند و برای ظهور مسیح تضرع داشته باشند. تا اینگونه برای صهیونیسم سیاسی شده و دولت اسراییل مشروعیت بخشی کنند اما سایرگروه‌های مهاجر حتی زنان بایستی به سربازی می‌رفتند.👇
4- موضوع معافیت از سربازی، از همان ابتدا بین تمام جریان‌های سیاسی از جمله حزب لیکود و کارگر پذیرفته شده بود. منتهی از سال 2012.م حزبی با نام «یِش عَتید» و به رهبری لاپید با شعار «آینده‌ای وجودارد» شکل گرفت. پایان به رفع تبعیض در معافیت سربازی یکی از اصلی‌ترین شعارهای این حزب این بود. این موضوع اختلافات بین یهودیان اولترا ارتدوکس (یهودیان سوپرمذهبی) که جمعیت آنها حدود یک میلیون نفراست؛ جمعیت زیادی که معاف شدند؛ را با سایر یهودیان افزایش داد. از این رو برای یهودیان سکولار و مدرنتر حس بدی را ایجاد کرد.👇 5- موضوع مخالفت با معافیت سربازی از سوی حزب لاپید ضمن آن است که این حزب بر میانه‌روی نیز تأکید دارد و بر حفظ صلح و مذاکرات صلح با فلسطینیان اصرار داشته و از راه حل دو کشوری حمایت می‌کند. برهمین اساس اختلاف شدیدی بین جریانات شبیه به حزب لاپید و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو وجود دارد بنابراین هرچقدر مقاومت بتواند عملیات‌های درون اسرائیل را افزایش داده و فلسطینی‌ها بتوانند ضربات محکم‌تری را به رژیم صهیونیستی وارد کنند، احزاب تندرو مانند حزب لیکود و افرادی مانند نتانیاهو بیشتر بر جبران مافات با وارد کردن ضربات محکم بر پیکره فلسطینیان پیگیری می‌کنند. در مجموع نتانیاهو با حضورش در نخست وزیری به دنبال فشار بیشتر بر مردم فلسطین است. از طرفی با وجود این افزایش فشار، اگر عملیات‌های فلسطینیان ضد رژیم صهیونیستی تشدید شود، پیش‌بینی می‌شود که لاپید و احزاب میانه رو، مجدد فضای سیاسی را در رژیم صهیونیستی بدست بیاوند و اعلام نمایند که برخوردهای نتانیاهو مسبب چنین اتفاقی است که گروه های جهادی فلسطینی توانسته‌اند بحران را تشدید کنند. این یعنی تشدید اختلافات میان احزاب سیاسی درون اسراییل که منجر به بی ثباتی از درون خواهد شد بحمدالله همین گونه هم شده است و در حال تشدید است اما هنوز ماجرا ادامه دارد...
استاد رنجبر ج۲.m4a
حجم: 9.98M
بازخوانی برخی آیات در بیانات رهبری با کلام استاد رنجبر
کافی است یک بررسی اجمالی از مطالب کانال ها و گروه های مذهبی و مدعی ولایتمداری داشته باشید ببینید اولویت امام جامعه را دنبال می کنند یا اولویت خودشان را اگر قرار است بر اساس اولویتهای امام جامعه حرکت کنیم، خب اولویت مشخص است اگر هم قرار است بر اساس اولویت های فهم خودمان حرکت کنیم که دیگر هیچ حرفی نمی ماند! این اولویت امام جامعه است: خب، حالا سال ۱۴۰۲؛ به نظر من در سال ۱۴۰۲ هم مسئله‌ی اصلی ما مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی سیاسی، لکن مسئله‌ی اصلی و محوری در این سال هم مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی اگر ما بتوانیم ان‌شاءالله مشکلات اقتصادی را کاهش بدهیم و مسئولین ان‌شاءالله همّت کنند، دقت کنند، تلاشهای مهمی انجام بدهند در این زمینه، 👈خیلی از مسائل دیگر کشور هم حل خواهد شد. هم دولت، هم مجلس شورای اسلامی، هم فعّالان اقتصادی، هم گروه‌های مردمیِ جوان و پرانگیزه که بنده تعدادی از این گروه‌ها را میشناسم و به آنها جدّاً علاقمند هستم. میدانم کارهای خیلی خوبی را در همین زمینه‌های اقتصادی انجام میدهند. اینها همه باید تلاشهایشان متوجّه کمک به رفع مشکلات کشور و مشکلات مردم باشد. حالا این رفع مشکلات گاهی با فعالیتهای بنیانی اقتصادی است، مثل تولید که یک فعالیت بنیانی است در اقتصاد، یعنی تولید یک کار اساسی است در اقتصاد. یا عرض کنم که کارهای انسانی و اسلامی مثل مواسات و کمکهای مردمی و همکاریهای مردمی با طبقات ضعیف جامعه. خب، من با توجه به همه‌ی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همه‌ی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجه‌ی اوّل مسئولین، در درجه‌ی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه‌ی اینها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند. بنابراین [شعار سال] شد مهار تورّم و رشد تولید. بیانات بعد از سال تحویل
انسان شرمنده ولایت پذیری این عزیزان می شود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🔹شورای وزیران عربستان سعودی با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای با وضعیت «شریک گفت‌وگو» موافقت کرد. @Farsna - Link
این دو خبر را اضافه کنید به خبر قبل ✅️ آرامکو قراردادی ۱۲.۲ میلیارد دلاری با چین به امضا رساند‌ ! عربستان سعودی به طور رسمی اعلام کرد نفت خود را دیگر با دلار مبادله نخواهد کرد و اماده دریافت یوان چین در ازای فروش نفت است
دوستان پیشنهاد دهند چه کنیم؟
♦️قطار انقلاب 🖊محمدعلی رنجبر کاروان ما قرار بود در ایام نوروز از تهران عازم شلمچه شود بعد از شلمچه به سمت کربلا و از کربلا به مدینه و از مدینه به قدس راه و مسیری طولانی باید پشت سر می گذاشتیم رهبر و لیدر کاروان همه را جمع کرد از تجربیات و احساسات و عواطف گذشتگانی که به این سفر رفته بودند و از حس شیرینی که به انسان دست می دهد گفت وقتی این شیرینی ها بیان می شد برخی ها اشک شوق در چشمانشان جمع شده بود گویی خودشان را در شلمچه و کربلا و مدینه و قدس می دیدند رهبر کاروان بعد از دقایقی بسیار حکیمانه از سختی و دشواری و موانع مسیر هم گفت و اینجا بود که عده ای دچار تردید شده و خیلی زود انصراف دادند می گفتند طاقت سختی نداریم اما بازماندگان کاروان را تکمیل کردند و همگی سوار قطار شدند پیر و جوان مرد و زن کودک و نوجوان سفید و سیاه غنی و فقیر با سواد و بی سواد خلاصه از همه قشری سوار شده بودند ما هم واگن 14 کوپه 5 بودیم فرزندانم خوشحال بودند میگفتند بابا ممنونیم سوار قطار شدیم خیلی کیف میده بالا و پایین میپریدند و خوشحال بودند تقریبا یک ساعتی که گذشت دختر کوچیکه گفت بابا کِی میرسیم؟ گفتم بابا هنوز خیلی مونده و برای اینکه حوصله اش سر نره گفتم بیا برات قصه بگم شروع کردم به قصه گفتن قصه های قرآنی از نوح و هود و صالح و شعیب و موسی و عیسی سلام الله علیهم اجمعین گفتم اینکه چگونه صبر کردند تا به هدفشان رسیدند بالاخره توانستم با ادبیات داستانی قانعش کنم اما یک ساعتی گذشت و قطار در ایستگاه بین راه توقف کرد تا عده ای پیاده شوند و عده ای دیگر سوار مجدد گفت بابا فکر کنم رسیدیم چون عده ای پیاده شدند گفتم عزیزم اینها هدف و مقصدشان همینجاست ما هنوز خیلی راه داریم کمی به فکر فرو رفت و لحظاتی بعد در حین بازی با گوشی خوابش برد از فرصت استفاده کردم و آمدم بیرون کوپه از کوپه ها عبور کردم و وارد واگن بعدی شدم جالب بود هر کوپه و واگنی یک بحثی بود یکی از مشکلات اقتصادی اش می گفت یکی از گرانی یکی از فساد یکی از بی عدالتی یکی از بی انضباطی یکی از بی نظمی یکی هم از بی حجابی اما جالبتر اینکه قطار، امن و استوار به مسیرش ادامه می داد کمی جلوتر رفتم و به واگنی رسیدم که عده ای می گویند امکانات قطار خوب نیست و ما می خواهیم پیاده شویم عده ای دیگر می گفتند ما فکر نمی کردیم این مسیر اینقدر طولانی باشد و می خواهیم پیاده شویم روحانی کاروان هم داشت برایشان توضیح میداد که برای پیاده نشدن قانع شان کند عجیب بود اینها هم مثل فرزند کوچکم بی تابی می کنند به ناگاه یاد این کلام امیرالمومنین ع افتادم که خطاب به یارانش می فرمود حلوم الاطفال شما عقلتان به مانند بچه هاست یعنی انسانها گرچه بزرگ اند اما برخی ها عقلشان همان عقل بچگی است بزرگ نشده اند سعی کردم برایشان توضیح دهم همان حرفهایی که برای فرزندم زدم به آنها نیز گفتم برخی ها قانع شدند اما برخی دیگر گفتند مگر ما بچه ایم شما می خواهید ما را به ناکجاآباد ببرید ما هم نمی خواهیم با شما بیاییم قطار به ایستگاه رسید برخی از اینها پیاده شدند و البته عده ای دیگر سوار شدند خلاصه قطار پیش می رفت و عده ای هم غُر می زدند ناگهان قطار به صورت عجیبی با سر و صدا و تکان بسیار متوقف شد همه منتظر بودند که چه اتفاقی افتاده به یکباره صدای اعتراض و سر و صدا از دو کوپه بلند شد می گفتند ما پیشمان شده ایم می گفتند شما دیوانه اید ما در اینستا و توییتر دیده و خوانده ایم این قطار، قطار مرگ است و همه ی شما را نابود می کند می گفتند شما جلوی آزادی انتخاب ما را گرفتید و ما هم ترمز اضطراری را کشیده ایم حال باید اینها را قانع می کردیم برخی شون که پا را فراتر گذاشته و شعارهای هنجارشکنی هم می دادند اصرار هم داشتند که همان وسط بیابان پیاده شوند انسان تاسف می خورد از این مصدومین شبکه های اجتماعی که نمی دانستند چه بلایی در این بیابان سرشان می آید خلاصه برخی را قانع کردیم و برخی هم پیاده شدند قطار مجدد به حرکت افتاد و چند ساعتی پیش رفتیم تا اینکه باز هم قطار را متوقف کردند مردی داد میزد یا جای من اینجاست یا جای این آدمها و این قصه ادامه داشت و هر از چندی عده ای با یک بهانه ای ترمز قطار را می کشیدند و داد و بیداد راه می انداختند و عده ای هم از قطار پیاده می شدند اما خب خودشان ضرر میکردند چون ایستگاه بعدی نفرات جدیدی که شوق این سفر را داشتند سوار می شدند خدایا چقدر سخت است راهبری این قطار... بله دوستان راهبری قطار انقلاب سخت است دشوار است چه می کشد رهبر این قطار هر چه فریاد میزند اولویت ها را دریابیم اما عده ای کار خودشان را می کنند و هر بار ترمز اضطراری را می کشند که یا جای ما اینجاست یا جای اینها حواسمان باشد ترمز را بی خود و بی جهت نکشیم نیاز باشد رهبر انقلاب ترمز را می کشد و عده ای را پیاده می کند و مسیر را ادامه می دهیم 🆔 @Binesh_Rahbordi