16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️با چه هدفی از صنعت سرگرمی استفاده کنیم؟
🎤استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
{برنامه آفتاب شرقی | جلسهٔ نهم | ٢٠ دیماه ۱۴۰۱}
#خلاصه_مباحث 9️⃣
#آفتاب_شرقی
باید در استفاده از محتوای صنعت سرگرمی دقت لازم را به خرج دهیم تا فرزندان ما دچار آسیب نشوند.
💠انواع مواجهه با سرگرمیها:
1️⃣ لغو محور
2️⃣ لهو محور
3️⃣ رشد محور
این سه گونه استفاده از ابزار سرگرمی و رسانه، ناشی از سه نوع دیدگاه متفاوت است:
⛔نگاه پناهگاهی به رسانه و سرگرمی
وقتی پدر و مادری برای فرزند خود وقت کافی نمیگذارند، به مرور زمان بچهها از گفتگو با والدین خود ناامید شده و فضای رسانهای پناهگاه آن فرزندان میشود. نتیجهی این اتفاق حیاط خلوت رسانهای فرزندان و بیاطلاعی والدین از عالم رسانهای آنها میباشد.
⚠️نگاه تفرجگاهی به رسانه و سرگرمی
این نگاه هنگامی رخ میدهد که فرزند ما برای خوشگذرانی و تفریح خود، وارد این فضا میگردد. اگر والدین در حد امکان با فرزندان خود در این تفرجگاه شریک نباشند حافظهی مشترک عاطفی بین والدین و فرزندان ضعیف شده و باز هم حیاط خلوت رسانهای ایجاد میشود.
✅نگاه آموزشگاهی به رسانه و سرگرمی
اگر این تفرج و لذت همراه با رشد شد؛ رسانه تبدیل به آموزشگاهی برای فرزندان ما میشود. در تربیت باید پیشدستی کنیم و محیط پر تلاطم رسانهای را طوری تنظیم کنیم که خطرات احتمالی به حداقل برسد.
💡یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
19.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️استفاده از ابزارهای رسانهای به چه شیوهای باید باشد؟
🎤استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
{برنامه آفتاب شرقی | جلسهٔ دهم | ٢٧ دیماه ۱۴۰۱}
#خلاصه_مباحث 🔟
#آفتاب_شرقی
♻️ چه قبل از تهیهی ابزار، چه حین استفاده از آن و چه بعد از استفاده، مراقبتهایی از سوی والدین لازم است.
📲💻 استفاده از تلفن همراه، تبلت و لپتاپ هر کدام اقتضائاتی دارد. ابزارها با توجه به طراحی خود دارای کارکرد تربیتی هستند. هر چقدر صفحه نمایش کوچکتر میشود دسترسی به آن آسانتر شده و خیلی زود شخصی شده و حریم پیدا میکند و البته خیلی دیر و سخت اشرافپذیر میشود.
✅ توصیه میکنیم در ابتدا ابزارهایی در اختیار بچهها قرار بگیرد که دیر شخصی بشود و تا حد امکان اشرافپذیر باشد.
🔚در نتیجه اگر تمکن مالی خانواده اجازه میدهد از لپتاپ که ابزاری بزرگتر است شروع بشود. به این دلیل که میشود آن را در مکان عمومی خانه قرار داد و اعضای خانواده به صورت مشترک از آن استفاده کنند.
✅ از طرف دیگر زمان استفاده اینها هم باید مورد توجه قرار بگیرد. در لپتاپ هر ٤٥ دقیقه یکبار، در تبلت هر ٢٠ تا ٢٥ دقیقه و در تلفن همراه نهایت هر ١٥ دقیقه یکبار به چشمان خود استراحت بدهیم و نرمشهای لازم را انجام بدهیم.
💡یک پیشنهاد تربیتی:
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
16.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️مالکیت خصوصی یا دسترسی ضابطهمند؟
🎤استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
{برنامه آفتاب شرقی | جلسهٔ یازدهم | ۴ بهمنماه ۱۴۰۱}
#خلاصه_مباحث 1️⃣1️⃣
#آفتاب_شرقی
👨🏫متخصصان تعلیم و تربیت همنظر هستند که گروه سنی زیر دوسال نباید تماس مستقیم با صفحات نمایش و رسانههای دیجیتال داشته باشند.
👈 اما فرزندان ما باید آرام آرام مهارتهای حضور در این فضا را بیاموزند و چه کسی بهتر از والدین میتواند زمینهی این حضور سالم و مهارتافزا را فراهم کنند؟
👈 هر زمان که بچههای ما از جهت هویتی برای حضور مستقل در این فضا آماده شدند، آن موقع سن دادن مالکیت فرا میرسد؛ که بعد از آن هم اشراف تربیتی والدین از آنها برداشته نمیشود.
⚠️اگر گوشی هوشمندی را در اختیار فرزندمان قرار دادیم، به این معنا نیست که فرزند خود را در این فضا رها کنیم. لذا وقتی فرزندان ما دارای مالکیت نسبی در این فضا میشوند، همچنان بینیاز از توصیهها و نظارت تربیتی والدین نیستند. مراقب باشیم که در یک خانوادهی سالم، حیاط خلوت رسانهای اتفاق نمیافتد.
حتی خود والدین هم بعد از دستیابی به مالکیت کامل رسانهای، بینیاز از آموزش نیستند.
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
15.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا ردهبندی سنی اینقدر مهم است؟
🎤استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
{برنامه آفتاب شرقی | جلسهٔ دوازدهم}
#خلاصه_مباحث 2️⃣1️⃣
#آفتاب_شرقی
🔰 آثار محتوای رسانهای نامطلوب، در بلند مدت خودش را نشان میدهد؛ به شدت ماندگار است و بسیار دیر جبران میشود.
وقتی میخواهیم محتوایی را ارزیابی کنیم؛ به همه جنبههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باید دقت داشته باشیم.
اگر به این مسأله توجه نشود در بلند مدت ممکن است فرهنگ ما با توجه به محصولاتی که آمده است؛ در یک فرهنگ وارداتی منحل بشود. هر مقدار مناسبتها و مراسمهای تقویت کنندهی بنیهی عاطفی خانواده در زندگی فرزند ما بیشتر رخ بدهد طبیعتاً مصرف رسانهای بچهها را متعادل میکند و برای والدین در فضای خانواده مرجعیت ایجاد میکند.
پدر و مادر با فراست و زیرکی باید چندگام از فرزندان خود جلوتر بوده و در زمینهی مصرف رسانهای از عزیزان خود مراقبت کنند. برای این منظور میتوان از سامانههای هدایت مصرف رسانهای استفاده کرد.
👈 نمونهای از سامانهها که دستیار خوبی برای والدین برای تنظیم مصرف رسانهای فرزندان هستند:
✅ دستیار انتخاب فیلم و پویانمایی:
🌐 کدومو
🔗 Kodoumo.ir
🌐 چی خوبه
🔗 Chikhoobeh.com
✅ دستیار انتخاب بازی:
🌐 فهم بازی
🔗 Fahmebazi.ircg.ir
🌐 راهنمای والدین «هدایت میزان»
🔗 Hedayatmizan.ir/site/parentGuideHome
🌐 مرکز بازیهای علمی
🔗 ScienceGameCenter.org
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
🔅 سهشنبهها، تربیت رسانهای در آفتاب شرقی
📺 امروز سهشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۰، شبکه یک سیما
🛎️ موضوع جلسه پانزدهم: برنامهریزی زمانی برای استفاده از رسانهها*
🔹 گزیدهی این مباحث را در کانال مرکز تربیت رسانهای باران دنبال کنید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
📣 عصرانههای بارانی آغاز شد...
✅ مجموعه وبینارهای تربیتی خانوادگی با محوریت آخرین پویانماییهای پرطرفدار سالهای اخیر.
💠 پدر و مادر محترم، سلام؛
موسسه تربیت رسانهای باران نشستهای تربیتی «عصرانه بارانی» را ویژه شما و نوجوان عزیزتان طراحی کرده است. در این نشست خانوادگی با یکی از پرتکرارترین ابرمضمونهای آثار نمایشی کودکان و نوجوانان آشنا میشوید و میآموزید که چطور فضای خانواده را برای مواجهه هوشمندانه با این مفاهیم و محتواها آماده کنید.
1️⃣👈 موضوع اولین جلسه: نگاه تربیتی به پویانمایی «میچلها علیه ماشینها» محصول سال ۲۰۲۱ - آمریکا
🔰 با حضور: استاد سعید مدرسی (مدیر موسسه تربیت رسانهای باران و کارشناس برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی)
🗓 زمان برگزاری:
⏰ سهشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎁 کد تخفیف ۷۵ درصدی ویژهی اعضای کانال: asrane1
💡 لینک اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr1.bmtc.ir
💻 ارتباط با پشتیبان:
☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱
📲 @Bmtc_Admin
🔷 موسسه تربیت رسانهای باران
@Bmtc_ir
♨️موضوع اولین جلسه «عصرانه بارانی» 🔍بررسی تربیتی بازنمایی خانواده 👨👩👧👦 در آثار نمایشی کودک و نوجوان است.
در این جلسه به تعریف بازنمایی و بحث درباره آثار روانشناختی و تربیتی مواجهه با بازنماییهای رسانهای میپردازیم.
👈بخشی از گفتگوهای کارشناسان تربیت رسانهای در جلسه اول درباره پویانمایی «میچلها علیه ماشینها» (The Mitchells vs the Machines) خواهد بود.
🔅️لذا اگر تا الان این پویانمایی را ندیدهاید پیشنهاد میکنیم قبل از جلسه، نسخه اصلاح شده و دوبله شده آن را از سامانه تلوبیون به اتفاق نوجوانان بالای ۱۲ سالتان ببینید:
📌 telewebion.com/episode/0x2946f85
🗓️ زمان برگزاری:
⏰ سهشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎁 کد تخفیف «۷۵ درصدی» اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران: asrane1
💡 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr1.bmtc.ir
🔷 مؤسسه تربیت رسانهای باران
📌 @Bmtc_ir
🔅 سهشنبهها، تربیت رسانهای در آفتاب شرقی
📺 امروز سهشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۰، شبکه یک سیما
🛎️ موضوع جلسه شانزدهم: تبیین آثار مصرف های رسانه ای بر شخصیت و هویت
🔹 گزیدهی این مباحث را در کانال مرکز تربیت رسانهای باران دنبال کنید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
🔰 به دلیل استقبال فوقالعادهی مخاطبان...
📣 دومین عصرانهی بارانی
✅ مجموعه وبینارهای تربیتی خانوادگی با محوریت آخرین پویانماییهای پرطرفدار سالهای اخیر.
💠 پدر و مادر محترم، سلام؛
موسسه تربیت رسانهای باران نشستهای تربیتی «عصرانه بارانی» را ویژه شما و نوجوان عزیزتان طراحی کرده است. در این نشست خانوادگی با یکی از پرتکرارترین ابرمضمونهای آثار نمایشی کودکان و نوجوانان آشنا میشوید و میآموزید که چطور فضای خانواده را برای مواجهه هوشمندانه با این مفاهیم و محتواها آماده کنید.
2️⃣👈 موضوع دومین جلسه: بررسی تربیتی بازنمایی قهرمان در آثار نمایشی ابرقهرمانی و اثرات آن برای مخاطب کودک و نوجوان است.
🔰 با حضور: استاد حسین حقپناه (معاون کودک و نوجوان مؤسسه تبیان)
🗓 زمان برگزاری:
⏰ دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۰۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎁 کد تخفیف « ۷۵ درصدی » اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران:
🎁 asrane2 🎁
💡 لینک اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr2.bmtc.ir
💻 ارتباط با پشتیبان:
☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱
📲 @Bmtc_Admin
🔷 موسسه تربیت رسانهای باران
@Bmtc_ir
تربیت رسانهای باران
✍️ چند کلامی از رخداد یک عصرانه تربیتی
🎥 گزارشی مختصر از نشست خانوادگی عصرانه بارانی ١ با موضوع نگاه تربیتی به پویانمایی «میچلها علیه ماشینها»
👦 نوجوانان ما قرار است در عصر رسانه رشد کنند و برای خودشان زندگی بسازند.
👨💻 پس ما ناگزیریم که از میان رسانههای پرشماری که در جهان ما را احاطه کردهاند؛ انتخاب کنیم و به آنها آموزش دهیم که انتخاب کنند. مهم این است که این انتخاب، انتخاب آگاهانه باشد. در سلسله جلسات عصرانه بارانی زوایای انتخابگری رسانه را برای شما بازنگری میکنیم. و میگوییم بعد از انتخاب نیز باید کاربری مسئولانه اتفاق بیفتد. بدین معنا که اگرچه یک پویانمایی را آگاهانه انتخاب کردیم اما نباید به هرآنچه میخواست تن بدهیم. بلکه باید نسبت به آن با رویکردی فعال، تربیتی و رشدافزا مواجه شویم و سعی کنیم پیام و محتوای رسانه را هلاجی کنیم.
💡 موضوع محوری جلسهی اول خانواده بود.
🔰 در این نشست با تحلیل پویانمایی «میچلها علیه ماشینها» به این نکته پرداخته شد که چه تصویر و سیمایی از خانواده در رسانهها بروز و ظهور پیدا میکند!
☑️ در واقع محیط رسانه بازنمایی از واقعیتی است که در بیرون وجود دارد. حال اگر فردی از درون مایهی مناسب برای حفظ خود از بازنمایی غیرواقعی رسانه برخوردار باشد میتواند خود را از آسیبهای این فضا حفظ کند. اما کودکان و نوجوانان ما که ذهن و روان آنها در حال شکل گیری و مهندسی است؛ به راحتی مجذوب زیباییهای رسانه شده و در مقابل نگاهی که کارگردانان این عرصه از دنیای واقعی به آنها میدهند تسلیم میشوند. پس به کمک و همراهی والدین و مربیان خود محتاج هستند تا اولا انتخابی آگاهانه داشته باشند و در مرحلهی بعد از نگاهی مسئولانه و رشد محور به عرصهی پر زرق و برق رسانه برخوردار شوند.
💠 آنچه در مورد یک پویانمایی باید بدانیم:
🔹 درون مایۀ داستان
پیام داستان چیزی است که ظاهر داستان از ابتدا تا انتها به دنبال اثبات آن است. اما درون مایهی آن جهانی است که بر سیر داستان از آغاز تا پایان حاکم است.
نگاه مکرر به سیمای جهانِ داستانها، منجر به تبدیل آن به کلیشههای شناختی و گرایشی میشود.
🔸 پیرنگ (نقاط کلیدی ماجرا)
هر داستانی از یکسری بحران و حوادث روایت میکند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که چگونه این بحرانها حل شده و روابط علی و معلولی میان حوادث به چه شکل به تصویر کشیده شده است.
🔹 شخصیتپردازی
در هر داستان مهم است که بدانیم شخصیتهای اصلی و فرعی کدامند. کدام یک واقعی بوده و کدام غیر واقعی و فانتزی هستند. و ارزشهای پیرامونی هرکدام چگونه است. این حساسیت نسبت به شخصیتها برای این است که با مشاهدهی یک شخصیت در داستان، ما و خصوصا فرزندانمان با آن شخصیتها همذات پنداری میکنیم و خودمان را جای آن شخصیت میگذاریم. همین امر زمینه ساز اثر پذیری ما از انتخابهای آن شخصیت و فضای ارزشی پیرامون آن میشود.
👋 به امید دیدار شما در عصرانههای بارانی بعدی...
💡✅ یک پیشنهاد تربیتی:
🔷 به کانال موسسه تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
♨️ موضوع دومین جلسه «عصرانه بارانی»
🤺🎬 بررسی تربیتی بازنمایی ابرقهرمانی و منجی در آثار نمایشی کودک و نوجوان است.
👈 بخشی از گفتگوهای کارشناسان تربیت رسانهای در جلسه دوم درباره مستند ابرقهرمان و فراتر از آن ساخته آقای محمد حسن یادگاری خواهد بود.
🔅️ لذا اگر تا کنون این مستند را ندیدهاید پیشنهاد میکنیم قبل از جلسه، آن را از سامانه تلوبیون به اتفاق نوجوانان بالای ۱۲ ساله تان ببینید:
📌 telewebion.com/episode/0x1bcf0cb
🗓️ زمان برگزاری:
⏰ دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎙با حضور: استاد حسین حقپناه
(معاون کودک و نوجوان مؤسسه تبیان)
🎁 کد تخفیف «۷۵ درصدی» اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران: asrane2
💡 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr2.bmtc.ir
🔷 مؤسسه تربیت رسانهای باران
📌 @Bmtc_ir