🔅 سهشنبهها، تربیت رسانهای در آفتاب شرقی
💡 روزهای سهشنبه، استاد سعید مدرسی، مدیر مرکز تربیت رسانهای باران، در برنامه «آفتاب شرقی» به طرح مسائل مختلف تربیت و رسانه میپردازند.
📺 امروز سهشنبه ۸ آذر ۱۴۰۱، حدود ساعت ۱۱، شبکه یک سیما
🛎 موضوع جلسه پنجم: اصول هنجارسازی و قانونگذاری برای تربیت رسانهای در خانواده
🔹 @Bmtc_ir
10.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 ظرفیتهای تربیتی تماشای خانوادگی مسابقه فوتبال 😉
🕥 ساعت ده و نیم امشب یک ظرفیت بزرگ تربیتی در خانواده به وجود میآید...🧐
👨🏫 یک نکته از استاد سعید مدرسی | مدیر مرکز تربیت رسانهای باران
📺 برنامه آفتاب شرقی شبکه یک | ۸ آذر ۱۴۰۱
#حافظه_رسانه_ای_مشترک
#لحظات_طلایی_ارتباط
#ارتباط_عاطفی_عمیق_و_مؤثر
#تربیت_اجتماعی_سیاسی
🔹 @Bmtc_ir
⁉️ با اطلاعات خصوصی در وب چه کنیم؟
♦️اگر نگاهی گذرا به اتفاقات دنیای صفر و یک بیندازیم، خبرهای متعددی از سوءاستفاده از دادهها و اطلاعات کاربران میشنویم.
با وجود قوانین مختلفی مثل مقررات حفاظت از داده اروپا موسوم به GDPR باید بدانیم اطلاعات ما به دلایل فراوانی در خطر است و ممکن است از این اطلاعات استفاده های نامطلوب بشود.
⚠️ قبل از قرار دادن اطلاعات در این فضا باید بدانیم که نام اطلاعات خصوصی برای آنها معنایی ندارد.
👈 دادههای ما در فضای وب به دو بخش تقسیم میشود:
💠اطلاعات عمومی افشا شده:
یعنی اطلاعاتی که به اختیار خودمان با همه به اشتراک میگذاریم. مانند اطلاعات پروفایل یا کامنتها که آگاهانه در معرض دید همگان قرار میدهیم.
💠اطلاعات عمومی هنوز افشا نشده:
یعنی اطلاعاتی که هنگام استفاده از خدمات مختلف این فضا، صرفاً در اختیار خدمات دهنده قرار میدهیم که شاید به حسب ظاهر افشا نشدهاند اما هر لحظه ممکن است به انگیزههای مختلف افشا شوند.
🔘 زمینههای افشای اطلاعات خصوصی افراد در وب
▪️ نقض عهد ارائه دهنده خدمات
▪️ تغییر ضوابط و قوانین خدمات دهنده
▪️ هک های کور و هدفمند
▪️ دستور مقام قضایی
▪️ قوانین فراملیتی
▪️ و ...
🤔 پس در این اوضاع و شرایط چه کنیم!؟
🔚 هم خودمان هم فرزندانمان باید بدانیم که حافظ اطلاعاتمان در فضای مجازی فقط و فقط خودمان هستیم و وقتی این دادهها جایی ثبت یا به نمایش گذاشته شد دیگر کنترل آن از دستمان خارج میشود.
🏷️ گزیدهای از «نامه باران ١»
{حسین غفاری | ماهنامه ی رشد معلم | بهمن ۹۷}
🔗لینک دانلود: https://bmtc.ir/?p=181
🔹 @Bmtc_ir
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی، شبکه یک
👨👦👦 درسگفتارهای استاد سعید مدرسی با موضوع تربیت رسانهای
🕰سهشنبهها حوالی ساعت ١١
#خلاصه_مباحث
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
⁉️برای اثرگذاری تربیتی در خانواده باید ارتباط خوب با فرزندان برقرار کرد و با آنها رفیق شد. اما چگونه؟ 🤔
🔰ابزارهای اثرگذاری والدین بر فرزندان در خانواده این چهارتاست:
1️⃣ «انتظارات» خودشان را شفاف بیان کنند برای بچهها؛
2️⃣ برای تحقق انتظاراتشان از بچهها «حمایت» کنند؛
3️⃣ در هر گام بر فرزندان «نظارت» داشته باشند؛
4️⃣ همه اینها به درستی محقق نمیشود مگر اینکه «محبت» در فضای خانواده جاری باشد.
🔚از تلاقی این چهار عامل (انتظارات، نظارت، حمایت و محبت) چهار سبک والدگری و شیوه تربیتی در فضای منزل بوجود میآید:
😏بیاعتنا 👈هر چهار عامل در حد صفر✖️
😤مستبدانه 👈 محبت و حمایت کم ؛ انتظارات و نظارت زیاد✖️
😶سهل گیرانه 👈محبت و حمایت زیاد ؛ انتظارات و نظارت کم✖️
😎مقتدرانه 👈محبت و حمایت زیاد ؛ انتظارات و نظارت به صورت متوازن و هدفمند✅
👌والدین در شیوه مقتدرانه «شکارچی زمانهای طلایی تربیتی» هستند.
⛔️نکته بسیار مهم تربیتی
هرگز کاری را که امکان مشارکت فرزندان در انجام آن هست، به تنهایی انجام ندهید؛ چرا که مشارکت آنها باعث هویت دادن به فرزند و تقویت شأن الگویی والدین است.
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
🔅 سهشنبهها، تربیت رسانهای در آفتاب شرقی
💡 روزهای سهشنبه، استاد سعید مدرسی، مدیر مرکز تربیت رسانهای باران، در برنامه «آفتاب شرقی» به طرح مسائل مختلف تربیت و رسانه میپردازند.
📺 امروز سهشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۱، شبکه یک سیما
🛎 موضوع جلسه ششم: اصول هنجارسازی و قانونگذاری برای تربیت رسانهای در خانواده
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
📍 موسسه تربیت رسانهای باران برگزار میکند:
🔷 بیست و سومین دوره رشدانه [دی ۱۴۰۱]
🔰 فرزندپروری در عصر دیجیتال
💡 چگونه از هویت فرزندانمان در فضای مجازی محافظت کنیم؟
💡 چه کنیم تا کودکانمان از بازیهای دیجیتال، مفید استفاده کنند؟
💡 چگونه فضای سرگرمی و موسیقی در زندگی را مدیریت کنیم؟
💡 چگونه درباره محتوای رسانهها با فرزند نوجوانمان گفتگو کنیم؟
💡 چگونه مراقب حریم خصوصی فرزندانمان در فضای مجازی باشیم؟
و پاسخ به دهها سؤال دیگر در زمینهی تربیت رسانهای فرزندان ...
💻 غیرحضوری (مجازی)
🌙 بهصورت آنلاین و آفلاین
🥇 ویژه والدین هوشمند
📍 زمان برگزاری دوره:
🗂 ۸+۱ جلسه | ۱۵ ساعت آموزشی
🗓 ۳ لغایت ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱
📝 روزهای شنبه و دوشنبه
⏱️ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۱۵
🌐 کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
📎 https://bmtc.ir/?p=16779
🔸 ارتباط با پشتیبان:
🆔 @Bmtc_Admin
📱 ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱
📌 ظرفیت محدود
📱 @bmtc_ir
🎁🎁🎉 هدیه ویژه 🎉🎁🎁
🔰 دوره مجازی رشدانه [دی ۱۴۰۱]
♨️ هدیه ۵۰ هزار تومانی برای ثبتنام زودهنگام.
⚠️ توجه: برای استفاده از این هدیه، فقط تا جمعه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱ فرصت دارید.
⌛️ مهلت ثبتنام: پنجشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱
📅 شروع دوره: شنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۱
📌 توضیحات دوره و محل ثبتنام:
📎 https://bmtc.ir/?p=16779
🔹 @Bmtc_ir
♨️«نامهٔ باران ۹» منتشر شد:
«تربیت رسانهای در شش ساحت تربیتی»
✍️نهمین برگ نامهٔ باران، مجموعه مصاحبههای حسین غفاری با برجستهترین کارشناسان و متخصصان عرصه تربیت و سواد رسانهای است که برای استفادهی معلمان و مربیان عصر رسانهها در ماهنامه رشد فناوری آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ منتشر شده است.
🎤در این مجموعه مصاحبهها تلاش شده تا با پرداختن به ابعاد مختلف تربیت رسانهای منطبق بر شش ساحت تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زمینههای اثرگذاری رسانهها در تربیت جامع کودک و نوجوان شناسایی شود و برخی تعالیم و آموزههای تربیت رسانهای برای رشد همهجانبهی دانشآموزان مورد بحث قرار گیرد.
1️⃣ ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی
+تربیت رسانهای به رنگ خدا / گفتگو با حجتالاسلام عباس صالحی
2️⃣ ساحت تربیتی اجتماعی و سیاسی
+نوجوانان و جامعهپذیری رسانهای / گفتگو با استاد حسین حقپناه
+به خانه بر میگردیم! / گفتگو با استاد سعید مدرسی
3️⃣ ساحت تربیتی زیستی و بدنی
+مراقبت از جسم در دنیای بیجسمی / گفتگو با استاد محمد لسانی
4️⃣ ساحت تربیتی زیباییشناختی و هنری
+ملاقات تربیتی با هنر و هنرمند / گفتگو با حجتالاسلام محمد خانی
5️⃣ ساحت تربیتی اقتصادی و حرفهای
+از اشتغال رسانهای تا کلاهبرداری مجازی / گفتگو با استاد صالح اصغری
6️⃣ ساحت تربیت علمی و فناورانه
+تکوین طرحواره ذهنی با روش علمی / گفتگو با استاد محمدعلی کبریایی
📚 دریافت رایگان متن مجموعه مصاحبهها:
📌https://bmtc.ir/?p=16773
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
21.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی، شبکه یک
👨👦👦 درسگفتارهای استاد سعید مدرسی با موضوع تربیت رسانهای
🕰سهشنبهها؛ حوالی ساعت ١١
#خلاصه_مباحث 4️⃣
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
⁉️چگونه میتوان فضای خانواده را متناسب با اصول تربیت رسانهای طراحی کرد؟
✍️ باید بدانیم که دو ابزار تربیتی کلیدی در محیط خانواده وجود دارد:
💎هنجارهای تربیتی که به شکل چراغخاموش در محیط خانواده جاری است و فرزندان ناخودآگاه از راه الگوگیری و تربیت القایی به آن پایبند میشوند.
💎قانونهای تربیتی که معمولاً بیرونی و خودآگاه است و لازم است اعضای خانواده در رابطه با آن گفتگو داشته باشند.
💠اصول مشترک هنجارسازی و قانون گذاری در خانواده:
✅والدین خود باید نسبت به هنجار و قانون باور قلبی و آگاهی عقلی داشته باشند و خودشان آن موضوع را به خوبی پذیرفته باشند.
✅قوانین و هنجارها باید تمامی اعضای خانواده را پوشش دهد؛ اما برای هر فرد با توجه به سن و نقش او در خانواده میتواند تفاوتهایی لحاظ شود. با این حال پدر و مادر هم در عمل پایبند به اجرای آنها هستند.
✅برای قانونگذاری مشارکت اعضای خانواده و استفاده از خرد جمعی آنها ضروری است. این روش باعث این می شود که فرزندان نسبت به اجرای قوانین احساس تعهد بیشتری داشته باشند.
✅در هنجارها و قوانین، هر گاه که امری محدود یا ممنوع میشود، باید برای آن جایگزین مناسب در نظر گرفته شود. مثلاً اگر بازی رایانهای فرزند محدود شد باید یک بازی فکری و یا یک دورهمی خانوادگی جایگزین آن شود.
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید: @Bmtc_ir
H.Ghaffari-Rap.opus
زمان:
حجم:
1.74M
🎧 بشنوید
🤓 پرسشها و پاسخهای تربیت رسانهای
به نقل از@famp_for_family
❓ سوال: پسر👦 ۱۳ سالهای که علاقهی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگهای رپ و اصطلاحاً دارک ...
حتی تمایل و علاقهی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزشها رو از اینترنت میبینه که چطور شعر بگه...
🔰استاد حسین غفاری، معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه، پاسخ میدهد.
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
تربیت رسانهای باران
🎧 بشنوید 🤓 پرسشها و پاسخهای تربیت رسانهای به نقل از@famp_for_family ❓ سوال: پسر👦 ۱۳ سالهای
❓ سوال: پسر👦 ۱۳ سالهای که علاقهی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگهای رپ و اصطلاحاً دارک ...
حتی تمایل و علاقهی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزشها رو از اینترنت میبینه که چطور شعر بگه...
✅ برای پاسخ به این سؤال باید نکاتی را به طور کلی بیان کرد:
1⃣ نوجوان شناسی
هر خانوادهای که نوجوان دارد یا حتی آنهایی که بچههایشان هنوز کوچکند، *نسبت به موضوع نوجوانی اطلاعات کسب کنند* . نسبت به تغییرات جسمی، روحی، نیازهای متفاوت نوجوان با کودک و ... یعنی نوجوان شناسی که با مطالعه📚 و شرکت در کارگاه و کلاس شدنی است.
2⃣ حساسیت به موقع نسبت به عادتهای رسانهای نوجوان
حساسیت نسبت به عادتهای رسانهای نوجوان خوب است، ولی این اتفاق معمولاً زمانی میفتد که بین خانواده و فرزند فاصله افتاده است، یعنی به خاطر عدم مدیریت فرزندانمان در فضای مجازی، 📱 بچهها دارای یک حیاط خلوت رسانهای شدهاند و ناگهان روزی میرسد که میبینیم بچههایمان به فلان گروه موسیقی، پویانمایی📺 و.... علاقهمند شدهاند. ما نباید اصلاً بگذاریم کار به اینجا برسد و در آن زمان حساسیت صرف کافی نیست. بهتر است اعضای خانواده 👨👩👧👦 با هم حافظه رسانهای مشترک داشته باشند.
3⃣ نگاه منظومهای به مسئله
در این سؤال، مادری هست که با نوجوان علاقهمند به رپ🎵 روبروست. مادر محترم باید دقت داشته باشد که به احتمال زیاد در کنار این علاقه به موسیقی دارک، علاقه و پیگیری رمان📘 یا داستانهای کمیک دارک، یا علاقه به شخصیتهای منفی فیلمها 🎞یا بروز هیجانات منفی در بازیهای پر زد و خورد هم شکل گرفته است. این یک منظومه رسانهای است که فرزند شما گرفتار آن شده و نباید توقع داشت با یک چیزی شبیه قرص💊 سریع مرتفع شود. باید برای جمیع عادتهای رسانه ای او درمانی داشت. اگر نگاه منظومهای به این گرفتاریها نداشته باشیم بعید نیست چند سال دیگر -خدای ناکرده- از وابستگی فرزندمان به مواد دخانی یا افیونی و ... حیرت کنیم.😰
4⃣ مسئله موسیقی را چگونه حل کنیم؟
🔺 گام اول: باید زیست بوم رسانهای و موسیقایی سالم برای بچه خود بسازیم. بخشی توسط خانواده👨👩👧 است و بخشی توسط مدرسه
🔺 گام دوم: روشن کردن شفاف مرزهای موسیقی حلال و حرام و احکام آن برای بچهای که دارد بالغ میشود.
🔺 گام سوم: مفیدسازی میل و عطش بچه به آن چیزی که نسبت به آن کشش دارد:
یعنی تلفیق کردن کارهای مفید آموزنده با فعالیتهای جاری فرزند با هدف درمان. اگر آقا پسر علاقه به شعر گفتن دارد، شروع کنید با بچه شعر گفتن و وارد شدن به کاری که بچه به آن میل دارد. حتی اگر خودتان در این زمینه اطلاعاتی ندارید میتوانید درباره شعرهایی که گفته با او گفتگو🗣 کنید و به او نزدیک شوید و اشکالات کارش را به او گوشزد کنید.
🔺 گام چهارم: صحبت در مورد موسیقی رپ یا موسیقی به طور کلی. تاریخچه، کارکردها، حاشیهها، جایگاه هنری و ... و مقایسه آن با موسیقیهای اصیل و ...
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
17.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی، شبکه یک
👨👧👦 درس گفتارهای استاد سعید مدرسی با موضوع تربیت رسانهای
🕰 سهشنبهها؛ حوالی ساعت ١١
#خلاصه_مباحث 5⃣
〰〰〰〰〰〰〰
💢 شرط اول اثرگذاریتربیتی برقراری ارتباط است. شاهکلید ارتباط «محبت و رفاقت» بین والدین و فرزندان است.
👌پدر و مادر باید قهرمان عاطفی زندگی فرزندان خود باشند تا زمینهی اثرگذاری و اثرپذیری فراهم شود.
📲 مالکیترسانهای حتی الامکان تا ١٥ سالگی نباید اتفاق بیفتد. یعنی ايجاد حریم خصوصی رسانهای برای کودک به گونهای که اجازه نمیدهد کسی در آن داخل شود.
👈 مالکیت دادن رسانهای قبل از ١٥ سالگی یک «ناهنجار تربیتی» است که به دنبال آن حیاط خلوت رسانهای پیش میآید و نبض تربیتی فرزند زیر دست ما نمی زند.
باید به تدریج وضعیت را به حالت اصلی خودش برگردانیم. طبیعتاً در کوتاه مدت این اتفاق نمیافتد؛ ولی باید برای رسیدن به آن در تلاش باشیم.
🌱 یکی از راهکارهای اساسی این است که فرزندمان ما را در عالم رسانهای خودش شریک ببیند و این با همراهی فرزند در لحظههای زیبایی که در استفاده از رسانه برایش پدید می آید، اتفاق میافتد.
🔚در نتیجه من و فرزندم احساس نمیکنیم در دو عالم جداگانه هستیم و با یکدیگر ادبیات مشترک پیدا میکنیم و آن «هویت یکپارچهی رسانهای» که والدین مدنظرشان است محقق شود.
💡 یک پیشنهاد تربیتی
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb