📽 میهمان باران در دومین چهارسوق هنرورسانه باشید!
🌱 چهارسوق هنر و رسانه رویدادیست برای آشنایی و همنشینی با فعالان حوزه آموزش هنر و رسانه.
🌟 دومین دوره چهارسوق هنر و رسانه، در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ با شعار «ایجاد محلی برای گردهمایی و شبکهسازی فعالان تعلیم و تربیت حوزه هنر و رسانه سراسر کشور» به صورت حضوری و با دامنهای وسیعتر، به کمک همراهان دغدغهمند و فعال این حوزه اتخاذ شده برگزار خواهد شد تا این جریان هر چه پرثمرتر پیشروی کند.
🗒 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در : https://b2n.ir/d16275
♨️ کدتخفیف اختصاصی مخاطبان مرکز تربیت رسانهای باران baranedu
🔮 امکان ثبتنام برای ««حضور مجازی»» برای علاقمندان نیز فراهم شده است.
☎️تماس با روابط عمومی رویداد:
۰۹۳۰۱۰۲۸۱۵۶
📱شناسه صفحات اجتماعی چهارسوق:
@artmedia_chaharsoogh
استاد سعید مدرسی یکی از سخنرانان این رویداد هستند👇
معرفی سخنرانان رویداد چهارسوق هنر و رسانه:
🔴 استاد سعید مدرسی 🔴
پژوهشگر تربیت و رسانه، مدیر موسسه تربیت رسانهای باران
▪️موضوع ارائه: «تربیت رسانه محور»
در عصر دیجیتال و افزایش سطح دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت نا ایمن و همگانی شدن مالکیت درگاه های رسانه ای (از قبیل تلفن همراه و تبلت و ...) با تغییر پارادایم تربیتی گسترده ای روبرو شدهایم. گذار از آموزش و تربیت مدرسه و خانواده محور به تربیت رسانه محور!
🔍 ثبت نام و اطلاعات بیشتر در : https://b2n.ir/d16275
♨️ کدتخفیف اختصاصی مخاطبان مرکز تربیت رسانهای باران baranedu
تربیت رسانهای باران
✍️ چند کلامی از رخداد دومین عصرانه تربیتی بارانی
🎥 گزیدهای از مباحث عصرانه بارانی ٢ با موضوع «نگاهی تربیتی به پویانماییهای ابرقهرمانی»
🔹 از زمان یونان قدیم ادبیات نمایشی قهرمان و ضد قهرمان وجود داشته است. ابرقهرمان در داستانها یا انسان نیست و یا اگر انسان هست از ویژگیهای فرا انسانی برخوردار است. مانند سوپرمن که انگار زادۀ زمین نیست.
🔹 اما اخیرا قهرمانهایی را میبینیم که جنبۀ انسانی آنها بسیار پررنگ است. مانند دیگر انسانها دچار غم، شکست، دلسوزی و دیگر تلاطمها میشوند. اما این انسانها با استفاده از فناوریها و تکنولوژیهای مختلف؛ میتوانند به تواناییهایی ورای توان انسان دستیابند. معروفترین این نوع قهرمان را میتوان بتمن دانست.
👈 مهمترین ویژگی قهرمان که میتواند کارکرد تربیتی داشته باشد و البته همین ویژگی است که آن را جذاب میکند این است که بیننده با آن همذات پنداری میکند. یعنی همین که قهرمان داستان در شرایط مختلف و بحرانها و کشمکشها قرار میگیرد، ما یا فرزندمان که مشاهدهگر این اتفاقات هستیم خود را در یک سفر خیالی در جایگاه او قرار میدهیم. اما اینجا نویسندهی داستان است که به ما القا میکند از چه مسیری و با چه ابزار و نگاهی با بحرانها مقابله کنیم. لذا سیر تطوری شخصیت داستان بسیار مهم است.
➕ فرق اساسی شخصیت داستان با قهرمان این است که قهرمان ساختهی رسانه است. ما در زندگی روزمره خود با انسانهای مختلفی روبرو هستیم. انسان قوی، ضعیف، نیکوکار، بزهکاه و ... اما به هیچ کدام از آنها قهرمان نمیگویند. ساخت قهرمان در داستان فرمول خاصی دارد که ظاهرا این فرمول مبتنی بر قواعد روانشناسی نوشته شده است.
➕ برای تحقق همذات پنداری در مخاطب و جذابیت داستان برای او، کارگردانان از ١٢ کهن الگو برای ساخت قهرمانهای خود استفاده میکنند. کهن الگوهایی مثل معصوم بودن، یتیم بودن، دلقک بودن، جادوگر بودن و ... تا هر نوع مخاطب متناسب با شخصیت و شرایط زندگی خود بتواند در این سفر خیالی همراه قهرمان داستان با بالهای خیال به پرواز در بیاید و در نهایت کارگردان او را به راه حلهای مدنظر خود برای حل کش مکشها سوق دهد.
⁉️ حال سوال اینجاست که والدین در برابر آثار تربیتی این قهرمانها و ابرقهرمانها چه کنند؟
🔸 در مرحلهی اول باید تلاش کنند از غلظت مواجههی فرزندان خود با آنها بکاهند. البته این امر مستلزم دوری از برخورد شکننده و همراه با ترس و اضطراب پدر و مادر است. چراکه این نوع مواجهه فقط باعث تشدید علاقهی فرزند نسبت به این ابرقهرمانها میشود. والدین برای کاهش این غلظت باید در کنار استفادهی فرزندانشان از این آثار نمایشی، آنها را با حقایق دیگر آشنا کنند. لازم است الگوهای واقعی را به آنها بشناسانند و به نوجوان خود فرصت بدهند که در میان آنها با هویت مستقل خود انتخاب کند.
🔸 لذا در گام بعدی باید محیط تربیتی فرزندان را غنی کرد. تا دید آنها نسبت به مسائل و نوع مواجههی آنها با مسائل زندگی با نگاهها و تلقیهای مختلف اتفاق بیفتد.
🔸 البته پدر و مادر در کنار این دو امر باید مصرف رسانهای فرزند خود را نیز مدیرت کنند و از استفادهی بیش از اندازهی فرزندان از رسانه جلوگیری کنند. لازم است بدانیم صنعت رسانه اساسا ابرقهرمان را برای پولسازی خلق میکند نه چیز دیگر. لذا تا حد امکان در مواجههی با آن به صرف سرگرمی اکتفا کنیم.
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال موسسه تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
🔰 نشستهای خانوادگی عصرانه ادامه دارد...
📣 سومین عصرانهی بارانی
✅ پیشنهادهای تربیتی برای «بازی و سرگرمی خانوادگی» در تعطیلات با محوریت بازیهای دیجیتال و بازیهای خانگی
💠 پدر و مادر محترم، سلام؛
موسسه تربیت رسانهای باران نشستهای تربیتی «عصرانه بارانی» را ویژه شما و نوجوان عزیزتان طراحی کرده است. در این نشست خانوادگی با تعدادی از جذابترین بازیهای دیجیتال و غیردیجیتال مناسب برای کودکان و نوجوانان آشنا میشوید و میآموزید که چطور فضای خانواده را برای مواجهه فعالانه و مشارکتی با فضای بازی و سرگرمی آماده کنید.
3️⃣👈 موضوع سومین جلسه: بررسی پیشنهادهای تربیتی برای «بازی و سرگرمی خانوادگی» در تعطیلات با محوریت بازیهای دیجیتال و بازیهای خانگی است. در این جلسه به معرفی تعداد زیادی بازی خانوادگی و گروهی مناسب استفاده کودکان و نوجوانان به همراه خانواده میپردازیم.
🔰 با حضور: استاد محسن رزاقی (معلم و پژوهشگر بازیهای دیجیتال، طراح دورههای سواد بازی)
🗓 زمان برگزاری:
⏰ دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۰۰
🔹 بهصورت مجازی و در اسکایروم
🔸 امکان حضور خانوادگی (والدین به همراه فرزندان)
🎁 کد تخفیف « ۷۵ درصدی » اعیاد شعبانیه ويژه مخاطبان کانال باران:
🎁 asrane3 🎁
💡 لینک اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره:
📎 asr3.bmtc.ir
💻 ارتباط با پشتیبان:
☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱
📲 @Bmtc_Admin
🔷 موسسه تربیت رسانهای باران
@Bmtc_ir
🔅 سهشنبهها، تربیت رسانهای در آفتاب شرقی
📺 امروز سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۳۰، شبکه یک سیما
🛎 موضوع جلسه هفدهم: مدیریت مکان و هزینه در کاربری رسانهها در خانواده
🔹 گزیدهی این مباحث را در کانال مرکز تربیت رسانهای باران دنبال کنید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏳ قدر لحظهها را بدانیم...
@Bmtc_ir
🗓 روزهای تعطیل آغاز سال، روزهای در کنار خانواده بودن و روزهای همراهی با بچهها است.
❗️ شما را به تجربهٔ زمانهای طلایی ارتباط توصیه میکنیم.
👇👇👇
🎯 والدین باید شکارچی زمانهای طلایی ارتباط باشند!
👨👩👧👦 پدر و مادر مترصد فرصت دورهم بودن هستند. شناخت زمانهای طلایی ارتباط یکی ویژگیهای خانوادهی با تربیت رسانهای است. گاهی اوقات فکر میکنیم باید برای زمانهای طلایی ارتباط بهدنبال زمانهای خیلی زیاد و ویژهای باشیم. اما اینگونه نیست!
👈 لحظهی ورود پدر به خانه یکی از زمانهای طلایی ارتباط است. مادر بزرگواری که به سبک والدگری مقتدارنه عمل میکند میگوید بچه ها بدوید که پدر آمد! پدر خانواده هم وقتی وارد خانه شد دیگر مشغولیت های بیرون از خانه را حداقل به مدت نیمساعت کنار میگذارد و تلفن همراه تعطیل میشود. چون این زمان طلایی ارتباط است.
👈 از زمانهای طلایی دیگر ارتباط وقت نماز است. بهطور مثال وقت نماز مغرب حداقل بخشی از افراد خانواده در منزل هستند و یک زمان طلایی برای این ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان به وجود میآید.
👈 از زمانهای طلایی ارتباط وقت غذا خوردن است. در خانوادهی با تربیت رسانهای وقتی سرسفره گوشی پدر یا مادر زنگ میخورد بچهها میگویند:«بابا گوشیتون! مامان گوشیتون!» پدر و مادر میگویند:«الان داریم غذا میخوریم» بچهها میگویند:«شاید کار واجبی داشته باشند...» والدین هم می گویند:«ما هم الان کار واجبی انجام میدهیم.» 🔚این میشود تربیتالگویی
💞 اگر برقراری ارتباط عاطفی عمیق هدف تربیتی ما باشد تا اعضای خانواده در یک شبکهی عاطفی قرار بگیرند؛ پس منِپدر، منِمادر به راحتی گوشی خودم را در نمیآورم تا ناخودآگاه از محیط خانواده جدا بشوم.
{استاد سعید مدرسی | برنامه آفتاب شرقی | جلسه سوم}
🔗 لینک مشاهده:
https://telewebion.com/episode/0x524951a
💡یک پیشنهاد تربیتی:
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
🌙در ماه مبارک رمضان، جرعه جرعه، معارف نورانی سوره مبارکه لقمان را مینوشیم...
🕌بازخوانی آیه به آیه سوره لقمان با رویکرد تربیت نوجوان و نقش رسانه در رشد و معنویت فرزندان
📖این مباحث برگرفته از جلسات آموزشی است که در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ با همکاری مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و مرکز تربیت رسانهای باران برگزار شده و استاد هانی چیتچیان و استاد سعید مدرسی به بیان نکات قرآنی و تربیتی ذیل آیات سوره مبارکه لقمان پرداختهاند.
🔰 اگر در این ماه مبارک با کانالهای باران در بله یا ایتا همراه باشید، شما نیز بر سر این سفرهی نورانی خواهید نشست:
📌 https://ble.ir/bmtc_ir
📌 https://eitaa.com/Bmtc_ir
♨️مرور این محتوای کاربردی را به عزیزانتان هدیه دهید.
#مائده_رمضانه
💠 مائده رمضانه
(مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان)
🗣 نکاتی از سلسله مباحث استاد چیتچیان
📋 1️⃣ محورهای سوره مبارکه لقمان
✅ در ابتدای سوره، به عظمت کتاب الهی اشاره کرده و در ادامه شرط بهرهمندی از هدایت را محسن بودن میشمارد. بعد از آن صفاتی از جمله استکبار را در مقابل احسان قرار میدهد.
✅ سپس به بیان آیاتی در نظام خلقت میپردازد. از دل این آیات میتوان به یک گزاره رسید که زیر بنای یک نظام تربیتی، باید نگاه توحیدی باشد. این خداست که خالق تمام مخلوقات است و هرچه غیر اوست واسطهای بیش نیست و از خود اصالتی ندارد.
✅ بعد از آن به نصایح جناب لقمان به عنوان یک پدر حکیم به فرزندش اشاره شده و به ما این نکته را میفهماند که والدین و مربی بعد از گذار از مسیر صحیح تربیتی و رسیدن به حکمت در امتداد محسن بودن؛ میتوانند با رفتار الگویی خود، فرزندان خود را تربیت کرده و به کمال برسانند.
✅ در آخر نیز آیات الهی دیگری برای تنبه ذکر میگردد. از تدبر در این آیات الهی درکنار آیات ابتدایی و همزمان با حرکت در مسیر محسن بودن؛ میتوان به عمق بیشتری از معرفت الهی دست یافت و مراتب رشد را بیش از پیش طی نمود.
#مائده_رمضانه
🔗 لینک مشاهده جلسه اول رمضانه:
https://www.aparat.com/v/GOF7V
💡یک پیشنهاد تربیتی
🔹به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb