🔴 نپرداختن به عرصه های تخصصی فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است.
✔ آیت الله صادقی رشاد در همایش حوزه و آینده:
🔸 گرایش به سمت شئون جدید در فقه تخصصی هرگز به این معنی نیست که ما از فقه سنتی جدا شویم چراکه اگر کوتاه ترین فاصله ای با آن پیدا کنیم آن فقه جدید صحیح نخواهد بود و باید با همان دقت، استواری، استحکام و عمقی که در جواهر به کار رفته وارد حوزه های جدید شویم. نیازهای نوپیدا بسیار است که شاید پیشینه ای ندارد مثل مسأله ی بانک که در چند دهه ی اخیر به وجود آمده، طبیعی است که در فقه ما پیشینه ای نداشته باشد
نظام بانکی امروز آلوده به رباست نه اینکه همه ی اعمالش ربوی است اما متأسفانه آلوده به ربا شده است چراکه ما در فقه ماهیت بانک را نفهمیده ایم. فضای مجازی نیز اینگونه است و فضای مجازی به تعبیر رایج همه ی ساعات و عرصه های حیات بشر را تحت پوشش قرار داده و فهم این مقوله لازم است و باید کسانی تخصص پیدا کنند تا فروع متناسب با اینها را به وجود بیاورند.
🔸امروز فقه رقیبی پیدا کرده است که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد و آن رقیب علوم انسانی است. امروز در جهان این علوم اسلامی است که شئون را اداره می کند و نه فقه، آیا امور اقتصادی، فرهنگی و … تابع اهداف فقهی و شرعی است؟! بلکه اینگونه نیست و ارتباط فقه یک ارتباط نسبی است. امروز اقتصاد در قبضه ی اقتصاد سکولار است و اقتصاددان ها که چه بسا متدین هم هستند اما از اقتصاد دینی چیزی بلد نیستند که البته بر آنها هم نمی توان عیب گرفت چراکه ایراد از بنده ی طلبه است.
🔸اگر در دنیای غرب سخن از تعارض علم و دین باشد آنجا تعارض در حقیقت میان الهیات و علوم انسانی است اما در ایران اگر سخن از تعارض علم و دین شود این تعارض فقه و علوم انسانی است و تا زمانی که به تولید علوم انسانی-اسلامی نپردازیم و فقه را با آ ن درنیامیزیم و به همان گستردگی علوم انسانی فقه را بسط ندهیم و فقه ما حرفی برای گفتن نداشته باشد ما میدان را باخته ایم و نپرداختن به عرصه های فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است لذا لازم است فقه، تخصصی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت اول
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
آیت الله ری شهری در کتاب "خاطره های آموزنده" قضیه ای را از زبان آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی این چنین نقل می کنند:
«در ایامی که مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای برای دیدار با اقشار مختلف مردم قم در این استان بودند، شبی (۲۸/۷/۱۳۸۹) به دیدار ایشان رفتم. جمعی از علما حضور داشتند، از جمله آیه الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی ـ فرزند استاد بزرگِ امام خمینی رحمه الله ـ که در کنار من نشسته بود. فرصت را غنیمت شمردم و ضمن اشاره به خاطره ای که از ایشان در کتاب عارف کامل آمده، عرض کردم: آیا آن مطلب را تأیید می کنید؟
آقای شاه آبادی ضمن تأیید اصل مطلب، برخی از آنچه را در آن کتاب از ایشان نقل شده، نادرست خواند. من از ایشان خواستم آنچه را صحیح است، بفرمایند. ایشان شروع به نقل خاطره ی خود کرد. به ذهنم رسید که مقام معظم رهبری هم بی میل نیست این خاطره را بشنود. با توجه به این که با ایشان قدری فاصله داشتیم و لازم بود سکوت در مجلس رعایت شود، من به مقام معظم رهبری عرض کردم: آقای شاه آبادی خاطره ی جالبی از امام دارند. اگر اجازه دهید، تعریف کنند.
ایشان از این پیشنهاد، استقبال کردند و جلسه را سکوت فرا گرفت و آقای شاه آبادی به تفصیل، خاطره ی خود را بازگو کرد؛ خاطره ای که برای حاضران جلسه شگفت آور بود. بعد از این که از دفتر رهبری بیرون رفتیم، من از آقای شاه آبادی تقاضا کردم که ترتیبی دهیم که خاطره یاد شده را ضبط کنیم. ایشان اجابت کرد و در تاریخ ۱۱/۹/۱۳۸۹ در منزل آیه الله علی اکبر مسعودی مجدداً خاطره ی خود را بدین شرح، بازگو فرمود:
ادامه دارد...
@motaleatehawzavi
🔴خواب عجیب آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی/ قسمت دوم
✔️به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی (ره)
... زمانی که مرحوم امام ـ رضوان الله علیه ـ در ترکیه (شهر بورسا) تبعید بودند، من در نجف خوابی دیدم. خواب دیدم که آمدم ایران و در خوزستان هستم. جنگی بین ایران و دشمنانی واقع شده. معین هم نبود که چه کسانی هستند. حضرت سید الشهداء علیه السلام هم در همان میدان جنگ، منزل داشتند و این جنگ، زیر نظر ایشان بود. جنگ خیلی طولانی شد، خیلی ها کشته شدند، حتی یکی از دایی زاده های من به اسم حبیب الله هم شهید شد. همه ی درخت ها سوخت، نخل ها هم شکست و سوخت، تا بالأخره ما پیروز شدیم. ما که پیروز شدیم، من زود دویدم بروم به حضرت سید الشهداء علیه السلام تبریک بگویم.
در عالم رؤیا دیدم که حضرت، منزلی چوبی داشتند، مانند منزل ما در مازندران، و من می دانستم اینجا دو تا اتاق دارد و اتاق دست راست برای حضرت سید الشهداء علیه السلام است. من فوراً دویدم و از پله ها بالا رفتم و رفتم خدمت حضرت. دیدم حضرت چهار زانو نشسته اند، یک متّکایی هم روی دامنشان هست که به آن تکیه داده اند. حضرت، قیافه ای نورانی داشتند، اما عمامه سرشان ندیدم؛ ولی خیلی زیبا و خوشگل بودند.
به ایشان تبریک گفتم: که الحمد لله ما غالب شدیم.
ایشان تبسم و خنده ی مختصری کردند که برخلاف توقع من بود. من توقعم این بود که آقا خیلی خوشحال و شادمان می شوند.
عرض کردم: آقا! آن طوری که انتظار داشتم شاد نشدید. ناراحتی تان چیست؟
حضرت فرمود: از دست این دو.
گفتم: آن ها کجایند؟
فرمودند: در آن اتاق.
من رفتم آن اتاق، بنا کردم به آن ها تشر زدن و فحاشی کردن، و در این دعواها از خواب پریدم.
این خواب گذشت. یادم رفت تا امام رحمه الله مشرّف شدند نجف. مدتی طول کشید. بعد از دید و بازدیدها که ظاهراً یک سال از تشریف فرمایی ایشان گذشته بود، روزی همین آقا عبد العلی (اشاره به حجه الاسلام و المسلمین آقا عبد العلی قرهی که در بیت حضرت امام فعالیت میکرد و در جلسۀ آن شب هم حضور داشت) آمد منزل ما و گفت: آقا شما را کار دارند.
رفتم خدمت ایشان. در دیدارها رویه ی اولیه ی ایشان سکوت بود. حرفی نمی زدند تا دیگری شروع کند. من سلام علیک و احوال پرسی کردم و گفتم: امری داشتید؟
ایشان مطالبی گفتند و من هم جواب دادم. نمی دانم چه مناسبتی داشت که دفعتاً این خواب به ذهنم آمد. به ایشان عرض کردم: آقا شما که در بورسا بودید، من خوابی دیدم، و خواب را عیناً نقل کردم.
وقتی نقل کردم، ایشان دست هایشان را به هم مالید و گفت: «لا حول ولا قوّه الا بالله»، بعد هم گفت: جنگ می شود.
برای من خیلی اعجاب آور بود. آن موقع اصلاً صحبت این چیزها نبود، اصلاً احتمال این که ایشان به ایران برگردد نبود، چه برسد… .
من اصرار کردم که: آقا به چه مناسبتی در این موقعیت و با این وضعیت، چنین مطلبی می فرمایید؟
من خیلی کنجکاوی کردم و فشار آوردم؛ ولی ایشان از گفتن استنکاف کردند. وقتی اصرارم زیاد شد، ایشان تصمیم گرفت که بلند شود و از اتاق برود و با من صحبت نکند. بالأخره به اصرار من فرمودند: یک شرط دارد: به شرط این که تا وقتی من زنده هستم، این را به کسی نگویی!
من گفتم: خدا می داند این خواب دفعتاً یادم افتاد.
فرمودند: این، تخطیطی (نقشه؛ نقشهکشی؛ تعیین حد و مرز) است که پدرت برای ما کشیده و این برنامه، می شود و ما هم باید برویم و جنگ هم می شود و ما هم پیروز خواهیم شد.
این را فرمودند. ما هم گفتیم: چشم! و دیگر دنبال نکردیم.
این مسئله را فراموش کردم، تا این که در سال ۱۳۴۹ که به تهران آمده بودم، ممنوع الخروج شدم. بالأخره انقلاب پیروز شد و آخر شهریور جنگ شروع شد. آبادان محاصره شد. اعلام شد که به آبادان کمک کنید. ما یک کامیون ارتشی جنس بار کردیم برای آبادان و بردیم اهواز. روز آخر مهرماه ۱۳۵۹ رسیدیم آنجا. رفتیم استانداری، آقای مهندس غرضی استاندار بود…
ما هم راه اتفادیم به سمت بندر امام، اسکله ی سی و پنج یا سی و شش. وقتی می رفتیم بندر، از نخلستان ها که رد می شدیم، همین که نگاهم به نخل های شکسته افتاد، یاد آن خواب و تعبیری که امام فرمودند، افتادم… .»
منبع: خاطره های آموزنده، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ ش، ص ۱۰۹ ـ ۱۱۲
@motaleatehawzavi
آیتاللهالعظمی جوادیآملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»:🔻
🔹جامعهای که داعی عدل دارد اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد
🔹علی علیه السلام که قرآن ناطق و سخنگوی قرآن است.
فرمایش پیامبر این نیست که علی همراه حق است یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی عین حق است.
▫️ ما در گام دوم و در گامهای بعدی انقلاب، وظیفه داریم خطرهایی که متوجه نظام و انقلاب است را بررسی کنیم، مثل اینکه چگونه عدل علوی به ظلم اموی تبدیل می شود؟!
داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، رهبر ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند شکست قطعی است.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
♻️ لزوم #جوان_گرایی #شورای_عالی_حوزه
☘توصیه مهم مقام معظم رهبری به شورای عالی حوزه در رابطه به جوان گرایی
🔶به جوانان اعتماد کنید؛ به این ها تکیه کنید.
🔶منظورم از جوان، انسان 18 ساله نیست؛ بلکه مرادم فضلای جوان 35 تا 45 ساله است.
🔹عقيده ى من اين است كه جناب آقاى مكارم [1] و آقايان محترم و عزيز اگر بخواهيد اين كار (تحول در حوزه) انجام گيرد، بايد به فضلاى جوان تكيه كنيد؛ بايد اينها را به كار بگيريد، به اينها اعتماد كنيد.
🔹جوان كه عرض مى كنم، مرادم جوان هجده، نوزده ساله، يا بيست ساله نيست؛ فضلاى جوان حوزه، يعنى فضلايى كه سن آنان بين سى وپنج، تا چهل، چهل وپنج است، و هفت هشت سال هم درس خارج رفته اند. اينها فضلاى جوان حوزه اند.
🔹درست كه فكر مى كنيم، میبینیم اينها خيلى هم جوان نيستند. آن روز جمعى از آقايان اينجا تشريف داشتند، گفتيم خوب؛ شما آقايانى كه حالا مثلًا هفتاد سال، شصت وپنج سال سنّتان است، آن وقتى كه اين كارها انجام مى گرفت- اشاره كرديم به اوايل نهضت- چند سالتان بود؟ فرض كنيد سى سال قبل از اين، شما چهل سال، چهل ودو سال، چهل وپنج سال داشتيد؛ حالا هم به همان چهل سال، چهل ودو سال، چهل وپنج ساله ها كه هستند- كم هم نيستند و خوب هم هستند- اعتماد كنيد؛ به اينها تكيه كنيد، به اينها مسئوليت و اختيار بدهيد و بگذاريد كار كنند.
📅 بيانات معظم له در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه ى علميه ى قم 29/ 06/ 1376
________
[1. حضرت آیت الله مکارم از اعضای شورای عالی حوزه وقت بودند.]
نقل از: 🆔 @feghahat
#جوان_گرایی_در _مدیریت_حوزه
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
🔴با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟
✔️حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده:
🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است.
🔹هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد.
🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است.
🔹 ما با پدیدههایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟
مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است.
🔹دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات میآییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم.
🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است.
🔹نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بیحجاب است؛ اما میبینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم.
🔹نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونهای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴پخت و پز مرجعیت در نشریه خیمه
🔸ماهنامه خیمه وابسته به محمد رضا زائری اخیراً به معرفی مراجع احتمالی آینده در حوزه علمیه قم پرداخته است. این مجله در حالی از سید حسن خمینی(!!!)، علوی بروجردی، مهدی هادوی، میر سید محمد یثربی، سید هاشم حسینی بوشهری و... به عنوان گزینه های احتمالی مرجعیت در آینده نام میبرد که اسمی از آیت الله شب زنده دار به میان نیاورده است. بعید نیست که این اقدامات، تلاشی برای برجسته سازی یک طرز تفکر خاص در حوزه علمیه برای دستیابی قدرت مرجعیت در آینده باشد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💢تشکیک در ولایت فقیه، خطری بزرگ برای حوزه است/ لازم است طلاب به مسائل روز مجهز شوند
📌آیتالله محمدمهدی شب زندهدار، در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس:
🔹یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه میبینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است.
🔹نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت میکند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد.
🔹خوب است که در جلسات طلاب و فضلا، اطلاعات روز در موضوعات مختلف به آنان ارائه شود و باید از فرصتهایی که در حوزه درس برقرار نیست، استفاده کرد تا طلاب مسلح به مباحث روز شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iPUjyZ
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اگر انقلاب خمینی نبود در تاریکی و ظلمات بودیم
حسن دلیل در خانوادهای سنی مذهب متولد شد در دانشگاه ملک سعود شهر ریاض #عربستان تحصیل کرد اما در نهایت به مکتب #اهل_بیت علیهمالسلام گروید وی با حضور در خبرگزاری حوزه به تفصیل ماجرای زندگیاش را تعریف کرد...
▶️ @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹اینجا دانشگاه مفید است. بدل آقامیری را با لباس روحانیت دعوت کردند تا تولدش را جشن بگیرند و بهنام بانی پخش کنند.
#دانشگاه_مفید (که تلاش برخی اساتید آن برای عرفی سازی دین به روشنی مشهود است) مدتهاست با حوزه و فقاهت نسبتی نداشته است و ادعای آن مبنی بر نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی توهمی بیش نیست، اما با پشتوانه مثل #شفقنا و انتشار پرتکرار اخبار و مصاحبه با اساتید آن به عنوان یک جریان حوزوی تا به امروز ادامه حیات داده است.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛#رحیم_پور_ازغدی را رمی کردید و جاهل خواندید؛ با #انتقادات_رهبری چه می کنید؟!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟!(272)
🔻زمانی که امثال آقای ازغدی بحث سکولار حوزوی رو مطرح میکنند و میگویند حوزه نتوانسته پاسخ نیازهای دینی جامعه رو بدهد؛ بزرگان و علما ایشون را محکوم کردند و بعداز تملق های بسیار از حوزه گفتند ایشان از خدمات فراوان حوزه به جامعه خبر ندارد.
🔻اما آیا رهبری هم ازاین همه خدمات حوزه اطلاع ندارند که در دیدار اخیرشان با موسسه عالی فقه وعلوم اسلامی اینگونه فرمودند:
«اگر چنانچه نهادسازها یعنی مثلا بانک مرکزی یک نهاد است یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است؛ اگرچنانچه برای مدیریت اسلامی خودش سوالی پیدا کند به کی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند؛ این الان اتفاق نمی افتد یعنی این کار وجود ندارد؛ یک نمونه اش رو مثلا ملاحظه کنید که غالبا خیلی خیلی خیلی خیلی این نادر است شبیه این نمونه که مثلا فرض کنید که یه روزی پاکستانی ها در صدد بر آمدن بانک اسلامی درست کنند فراخوان دادند به دانشمندان اسلامی که مرحوم شهید صدر اون کتاب" البنک لا ربوی " را نوشتند و فرستادند خوب این یک نمونه است حالا البنک لا ربوی چقدر جواب نهاد بانک را در دنیای امروز میدهد اون یه بحث دیگری است که حالا ممکنه نواقصی داشته باشد اما بالاخره یه پاسخی داده شد؛ شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارین؟ خیلی کم ؛
خیلی کم اگر دومی سومی داشته باشد مسلما دهمی ندارد؛ خوب اینها در حالی که حوزه این توان رو دارد.»
🗓 ۹۷/۱۲/۱۳
نقل از: 💻 @Khamenei_ir
#تحول_در_حوزه
#حوزه_انقلابی
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
🔴دانشگاه مفید و اما و اگرها⁉️‼️
🔷دانشگاه مفید با رویکرد آموزشی، یکی از زیرمجموعه های موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین(ع) است که مرحوم آیت الله موسوی کریمی مشهور به موسوی اردبیلی با هدف رفع یکی از نیازهای جدی حوزه علمیه قم بنیان گذاردند و از سال ۱۳۶۸ ریاست عالیه این دانشگاه را بر عهده گرفتند.
🔹بر طبق اساسنامه دانشگاه مفید، اعضای هیات امنای آن در سال ۶۸ متشکل از شش نفر بودند؛
۱- آقایان عبدالکریم موسوی اردبیلی۲- اکبر هاشمی رفسنجانی۳- میرحسین موسوی۴- محمد خاتمی ۵- علی محقق داماد ۶- استاندار قم.
🔹در بین این اعضا آقایان موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی مرحوم شدند میر حسین موسوی و خاتمی از قطار انقلاب پیاده شدند و اسم خود را در دفتر ریزشهای انقلاب ثبت کردند. از هیات امنای فوق آقای محقق داماد و شخصیت حقوقی استاندار محترم قم باقی ماندند.
البته این جای سوال است که با وجود مسئولیت سنگین اجرایی کلان شهر قم، استاندار چقدر و چگونه می تواند در این دانشگاه وقت بگذارند و یا تاثیرگذار باشند.
🔸بعد از فوت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، مهر ایشان در یک مراسم نمادین توسط بیت و فرزندان آن مرحوم شکسته شد و در مدت زمان کوتاهی، فرزندان آن مرحوم و طیف حاکم در دانشگاه مفید ، هیات امنای جدید را تعیین کردند که عبارتنداز؛ سید علی محقق داماد، محمدعلی صدیقی، سید مسعود موسوی اردبیلی، میرسعید موسوی اردبیلی، سید علی موسوی اردبیلی، مسعود ادیب، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، محمدرضا یوسفی شیخ رباط، مجید رضایی، استاندار قم، نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوری.
🔸در بین اعضاء فوق سه تن از پسران مرحوم موسوی اردبیلی(مسعود، میرسعید و علی)، عضو هیات امنا شدند. آقای یوسفی و مسعود ادیب نیز که از اعضای شورای مرکزی مجمع غیرقانونی و فتنه گر محققین هستند. این تشکل در فتنه ۸۸ نقش مهمی در به آشوب کشیدن کشور و صدور بیانیه های مختلف در حمایت از فتنه گران داشت به نحوی که تصاویر حضور آنان نیز در آشوبهای تهران ثبت شده است.
🔸 مسعود ادیب از فعالان جریان فتنه و همچنین از مهره های اصلی جریان منتظری است که با برخی از موسسات خارجی فعال در حوزه ادیان ارتباط داشته و به برخی از کشورها رفت و آمد داشته و هم اکنون در کشور کانادا سکونت دارد. مسعود موسوی کریمی نیز به کانادا رفت و آمد دارد.
🔸در دانشگاه مفید افراد فتنه گر دیگری همچون ایازی، فاضل میبدی، علی موسوی، موسویان، شریعتمداری، شفیعی، ادیب، پویا و فیرحی و...فعال هستند. همچنین بخشی از منتسبین جریان منتظری در دانشگاه مفید فعالیت دارند.
🔸آنچه که واقعا جای تامل دارد قرارگرفتن بخشی از سرمایه ها و جوانان کشور در دست این طیف در دانشگاه مفید و جهت دهی و ذهنیت سازی این طیف دگراندیش برای آنان می باشد.
🔸اینکه عده ای در دانشگاه مفید تحت عنوان گفتگوی ادیان و ... با مراکز خارجی مراوده دارند و به کشورهای مختلف رفت و آمد دارند دستاوردش، جای سوال دارد.
🔸سوال بعدی اینکه با توجه به اهداف بیان شده توسط متولیان این دانشگاه، نتیجه و دستاورد فعالیتها و مواضع افراد موثر در این دانشگاه، برای حوزه علمیه قم چیست؟!!!
🔸سوال بعدی این است که چرا تا به حال شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سر و سامان دادن به این دانشگاه ورود نکرده است؟
🔸 با بررسی عملکرد دانشگاه مفید و تطبیق آن با اهداف تعیین شده در اساسنامه، شاید بتوان گفت این دانشگاه دچار انحراف از اهداف اولیه خود شده است.
#حوزه_تراز_انقلاب_اسلامى
#دگراندیشان_حوزوی
📷 http://yon.ir/BW03n
🆔 @hawzah_enghelabi
🔴جایگاه فلسفه و کلام در تحول علوم انسانی
✔️حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹گاهی برای فرار از سکولاریسم، در دام ظاهرگرایی میافتیم و گاه برای بر حذر بودن از ظاهرگرایی، در تلهی سکولاریسم؛ باید به یک ساز و کار منطقی و درست برسیم.
🔹ما باید با یافتههای جدید علوم آشنا باشیم کما اینکه فلاسفه سلف ما چنین بودند. امروزه فلسفه با علوم غریبه است و این یکی از عوامل رکود فلسفه است. آشنایی فلسفه با علوم باعث طرح مسائل جدید در برابر آن میشود و زمینه تحول در آن را فراهم میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iwLf78
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴بعضیها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در دیدار با حضرت آیتالله نوری همدانی گفت:
🔹علم اصول، علم پایه در حوزه است و بدون آن نمیتوان احکام را استنباط کرد.
🔹علم اصول میتواند در علوم دیگر؛ مانند کلام، تفسیر و ... نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف از جمله اینکه تدریس علم اصول طولانی شده و یا علم اصول نمیتواند نیاز روز را پاسخگو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار میدهند و این هجمهها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و باعث بی انگیزگی طلاب است.
🔹هجمه دیگر بیثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله نیز باعث بی انگیزگی طلاب میشود.
🔹انجمن اصول فقه حوزه به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند حمایت مراجع تقلید و بزرگان است.
🔹هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خود را اعلام کردهاند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴بعضیها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند ✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه ح
🔴 چه کسی علم اصول را بیشتر تخریب میکند!
🔹 نگارنده نه با آقای اکبرنژاد علقهای دارد و نه نظرات ایشان را صحیح و قابل پذیرش میداند، اما نمیتواند نسبت به اظهارات اخیر رئیس انجمن اصول فقه حوزه بیتفاوت باشد.
🔹 جناب آقای محمدی رئیس انجمن اصول فقه در دیدار آیت الله نوری همدانی فرمودهاند که برخی به دنبال تخریب علم اصول هستند و با هجمه به کتب اصولی و بیثمره جلوه دادن مباحث علم اصول موجبات خسارت به حوزه و بیانگیزگی طلاب را فراهم میآورند.
🔹 بسیار مایه تأسف است که حوزهای که باید محل پاسخگویی و رفع شبهات و ابهامات باشد به محلی برای سخنان شعارگونه تبدیل شده است. حقیقت آن است که تخریب علم اصول توسط انجمن علم اصول کمتر از تخریب آقای اکبرنژاد نیست. شبهه را باید با دلیل پاسخ داد و نه با شعار! من به عنوان طلبهای ساده وقتی میبینم که انجمن اصول فقه حوزه و دیگر بزرگان حوزوی در برابر درخواستهای مکرر مؤسسه فقاهت مبنی بر برگزاری جلسه آزاد اندیشی و نقد و بررسی ادعاهای آقای اکبرنژاد، طفره میرود و حاضر به نشان دادن اشکالات و خطاهای فکری آقای اکبرنژاد و از بین بردن شبهه از اذهان طلاب جوان نیستند، بدیهی است که متهم اصلی را انجمنی میدانم که از قبول این پیشنهاد طفره میرود نه آقای اکبرنژاد که نظری را که هرچند اشتباه بدان رسیده است، آزادانه ابراز مینماید.
🔹 شاید ادعاهای آقای اکبرنژاد حق نباشد، اما مقصر بیانگیزگی طلاب شما هستید که با کوتاهی در پاسخگویی به شبهاتی که ذهن بسیاری از طلاب را درگیر کرده است، زمینه گرفتار شدن آنها به این مشکلات را فراهم کردهاید.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
💢وقتی ما میگوييم انقلاب اسلامی هدفاش تمدن نوين اسلامی است، يعنی نبايد آنرا به يك پديده سياسی تقليل دهيم. انقلاب اسلامی سعی كرد حيات و زندگی را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابی درست كنيم، بلكه میخواستيم يك پديدهای ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرطاش تشكيل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است.
(بیانات در دیدار با جمعی از تمدنپژوهان / 11 بهمن 1397)
@motaleatehawzavi
🔴 ظریف در قم و دو برخورد
🔹 در حالی که دولت حسن روحانی، پس از مشکلات پیش آمده در برجام، خصوصاً خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپاییها در انجام وظایف خود در داخل کشور دچار چالش کارآمدی شده است، اظهارات برخی از مراجع تقلید در دیدار با محمد جواد ظریف میتوانست تلویحاً تأیید منطق سیاست خارجی دولت روحانی تلقی شود چنانچه به تیتر رسانههای حامی دولت نیز تبدیل شد.
🔹در این دیدار ها آیت الله وحید خراسانی در سخنان خود دولت را به نرم سخن گفتن توصیه کردند و فرمودند: باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد.
آیت الله صافی گلپایگانی نیز با تمجید از وزیر امور خارجه و اعلام رضایت از اقدامات وی، فرمودند: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیتهای شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسنظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کردهاید و انشاءالله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران است.
این درحالیست که آیت الله نوری همدانی رفتاری متفاوت در این دیدار داشتند و ضمن حمایت از وزیر امور خارجه، نسبت به عواقب اعتماد به دشمن هشدار دادند:
سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم اما اعتماد با ارتباط فرق دارد و هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها می باشد. در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد لذا باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد.
🔹 اگرچه نگارنده کوچکتر از آن است که درباره اظهارات زعمای مکتب تشیع زبان به سخن براند اما با توجه به نتایج تأثیرگذاری که میتواند بر این قبیل دیدارها مترتب شود، مطالبی را تقدیم کرده و پیشاپیش از ساحت آن بزرگواران عذرخواهی میکنم:
🔹 آنچه در اظهارات آیت الله وحید خراسانی محل تأمل است توصیه ضمنی ایشان به نرمخویی و رفتار ملایم با دولتی است که در سستی و وادادگی و تسامح با دشمنان شمشیر از نیام کشیده ملت، زبانزد همگان است. ضمن آنکه چنین گزاره مطلقی میتواند، مفاهیم نادرستی را به مخاطب القا کند که شاید اساساً مقصود ایشان نبوده است. بدون شک، اگرچه خداوند در مواردی (همانند آیه کریمه فقولا له قولا لينا که مورد استناد ایشان است) فرستادگان خود را به نرمی با دشمنان دعوت کرده است اما حقیقت آن است که در موارد بسیاری نیز مؤمنان را به سختی و عدم انعطاف در برابر آنان فراخوانده (و اغلظ علیهم) و آنها را به جنگ با کفار پیمان شکن دعوت مینماید (وإن نَکَثُوا أَیمانَهُم مِن بعد عَهدِهِم ...فقاتِلوُا أَئِمة الکُفر) و از وهن و سستی در قتال با کفار باز میدارد (ولا تهنو وتدعو إلی السلم وأنتم الأعلون)، یا از آنان میخواهد که شدت و غلظت خود را در تعامل با کفاری که با مؤمنان دشمنی میکنند نمایان سازند (وليَجِدوا فيکُم غلظة) و البته با برخی از کفار که با مؤمنان رابطهای مسالمتآمیز دارند، دعوت به نیکی و عدل میکند (لاينهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم ولم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا الیهم). بنابراین آنگونه که شاید توسط رسانههای غربگرا نمایان میشود، مقصود آیت الله توصیه مطلق به نرمخویی با دشمنان قسمخورده ملت ایران است؟! پس با دیگر آیات کریمه قرآن کریم چه میتوان کرد؟
🔹فرمایشات آیتالله صافی گلپایگانی نیز، نوعی تأیید ضمنی و یا دفاع از سیاست خارجی دولت تدبیر و امید را به مخاطب القا میکند، چنانچه ایشان در این دیدار فعالیتهای دکتر ظریف را مورد تأیید و رضایت ملت دانستند و هیچ هشدار و انتقادی را نیز متوجه آن نکردند. اگر این سخنان را تعارف ندانیم، تطبیق آن بر شرایط کنونی به غایت سخت خواهد بود، چرا که در شرایطی که دولت نیز چندان به دستاوردتراشی از الگوی سیاست خارجی خود امید ندارد، و هر از چندی با یک تحقیر جدید از غرب مواجه میشود (نظیر طرحی مشابه نفت در برابر غذا که اخیرا اروپا ارائه داده است)، دفاع از این سیاست توجیه روشنی نمی تواند داشته باشد. بنابراین وقتی که نه تحریمهایی که قرار بود بالمرة لغو شود، لغو شده است و نه چرخ زندگی مردم در حال چرخیدن استت و نه دشمنان ملت به وعدههای خود عمل کردهاند، کدام سیاست و درایت دولت حاضر، مد نظر حضرت آیتالله صافی گلپایگانی است؟
🔹 اما اظهارات آیت الله نوری همدانی را میتوان منطبقترین واکنشها با اوضاع کنونی سیاست خارجی کشور دانست که ضمن حفظ احترام و عزت دستگاه دیپلماسی و حمایت از آنان، با گوشزد کردن نقض عهد کشورهای غربی در برجام به عنوان یک عبرت بر ایستادگی و باج ندادن به آنان تأکید کردند.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از حوزه انقلابی
🔴 دیدار ظریف با آقای علوی بروجردی، سنت شکنی جدید دولتی ها
✔ آیا دولت، پروژه #مرجع_سازی در حوزه را دنبال میکند؟
🔹 محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، شامگاه امروز و در اقدامی خلاف رویه و در ادامه دیدارهای خود با مراجع معظم تقلید به دیدار آقای محمد جواد علوی بروجردی رفت. این اقدام که به نحوی آقای علوی بروجردی را در زمره مراجع معظم تقلید وارد میکند درحالی است که پیشتر بحث مرجعیت ایشان واکنشهای زیادی را در حوزه علمیه برانگیخته بود. همچنین #نشست_دوره_ای_اساتید که آقای علوی بروجردی یکی از اعضای ارشد آن به شمار می آید مورد انتقاد جدی حوزویان واقع شده است. این اقدام اخیر دولت، گمانهزنی ها را مبنی بر تلاش دولت برای دخالت در فرآیند مرجعیت در حوزه تقویت میکند. بر بزرگان و زعمای حوزه علمیه لازم است تا با هشدار به دولت، نسبت به دخالت در شؤون مختص به حوزه علمیه و روند طبیعی شکلگیری مرجعیت موضع جدی بگیرند.
باید دید آیا اکنون نیز کسی نگران #استقلال_حوزه میشود؟
🔴 «مهر تأیید مراجع بر کارنامه ظریف»
🔹 این دستاورد سفر دیروز ظریف به قم بود. آیا به راستی مراجع معظم تقلید نسبت به کارنامه دستگاه دیپلماسی کشور که نه در سایه آن تحریمهای اقتصادی بالمره لغو شده است و نه چرخ اقتصادی زندگی مردم گردیده است و نه دستاوردی بهتر از الگویی مانند نفت در برابر غذا داشته است، رضایت داشتهاند؟!
متأسفانه برخی اظهارات مراجع بزرگوار تقلید در روز گذشته زمینه را برای چنین سوءاستفادههایی از جانب دولت فراهم کرده بود.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴بازنشر خاطره ای از سید حسن نصرالله به مناسبت وعده اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر زوال عربستان سعودی
🔸 حالا البته اگر (نیروگاه های هسته ای و موشک) بسازند هم بنده شخصاً ناراحت نمیشوم، چون میدانم که اینها انشاالله در دوران نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد. ۹۸/۱/۱
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴بازنشر خاطره ای از سید حسن نصرالله به مناسبت وعده اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر زوال عربستان سعودی
🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش نخست
✔️حجتالاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با تسنیم
🔸مدتها پیش سفری به لبنان داشتم و در این سفر، فرصت ملاقات با سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان برایم فراهم شد. در آن دیدار یکی از مباحثی که مورد بحث قرار گرفت، موضوع زوال اسرائیل بود. کتاب «1401 سال سقوط اسرائیل» عنوان کتابی است که توسط بنده نوشته شد و به دست ایشان نیز رسیده بود. ایشان فرمود: "این کتاب یکی از کتابهایی است که بنده آن را کنار گذاشتهام تا بهدقت مورد مطالعه قرار دهم" من نیز خلاصهای از کتاب را خدمتشان ارائه کردم. در طول مدتی که به پیشبینی زوال اسرائیل در سال 1444 هجری قمری اشاره میکردم، ایشان با دقت تمام گوش میدادند. بعد از اتمام عرایض بنده، ایشان فرمود: "پیشبینی رهبر معظم انقلاب اسلامی زودتر از اینهاست". ایشان نسبت به مقام معظم رهبری جدا از رابطه رسمی و تشکیلاتی، ارادت و اخلاص ویژهای داشتند و آنگاه در مقام بیان علت این ارادت و اخلاص فرمود: "دلیل این اعتقاد من به رهبر معظم انقلاب مواردی است که خودم شخصاً از ایشان دیدهام" و موارد زیر را مطرح کردند و فرمودند که بعضی از این موارد را تا حالا به کسی نگفتهاند.
🔸"مورد اول، درباره قرارداد صلحی بود که قرار بود بین “حافظ اسد” و “اسحاق رابین” منعقد شود. این قرارداد مراحل پایانی خودش را طی میکرد و اگر امضاء میشد کمپ دیوید دوم شکل گرفته بود. بر اساس این قرارداد قرار بود بلندیهای جولان آزاد شود و راه مواصلاتی به لبنان و فلسطین بسته شود. اگر این قرارداد منعقد میشد در حقیقت ارتباط ما با ایران قطع میشد و بهصورت طبیعی حزبالله پل ارتباطی خودش با ایران را از دست میداد. ما که امضاء قرارداد را قطعی و مسلم میدانستیم، برای بررسی چگونگیهای ادامه کار حزبالله در لبنان و نحوه تعامل با ایران به ایران رفتیم. من هر وقت به ایران میآیم، همیشه آخرین کسی که خدمتشان میرسم رهبر معظم انقلاب است، چراکه نتیجه سفر را باید بهاطلاع ایشان برسانم و ملاقات ایشان حُسن ختام سفرهای بنده به ایران است. این بار هم که برای اتخاذ تصمیم در مورد آینده حزبالله به ایران آمده بودم، ابتدا با تمام نهادهای ذیربط جلسات مفصل و طولانی داشتم. همه بالاتفاق نظرشان این بود که بعد از امضای این قرارداد، باید حزبالله به یک حزب سیاسی تبدیل و کلیه فعالیتهای نظامی حزبالله تعطیل شود، تا اینکه در پایان ملاقاتها خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم. در این ملاقات گزارشی از جمعبندیها را ارائه کردم که در مجموع با تمام نهادهای انقلابی به این نتیجه رسیدهایم که بعد از امضاء قرارداد صلح بین “حافظ اسد” و “اسحاق رابین” باید فعالیتهای نظامی حزبالله تعطیل شود و تنها بهعنوان یک حزب سیاسی فعالیت کنیم".
🔸بعد از ارائه گزارش، رهبر معظم انقلاب با اشاره دست و بدون مقدمه فرمودند: “قرار نیست قراردادی امضا شود، این قرارداد به جایی نمیرسد و شما نگران قرارداد نباشید. شما جنگ بزرگی در پیش دارید، نیروهایتان را سه برابر کنید” و به بنده دستور دادند 3000 نفر دیگر به نیروهای حزبالله اضافه کنم. همچنین به نهادهای مربوطه نیز دستور دادند که امکانات ما را سه برابر کنند. پس از این به لبنان بازگشتیم و در کمال ناباوری بعد از چند هفته “اسحاق رابین” توسط یک یهودی افراطی ترور و طرح صلح اسرائیل و سوریه کانلمیکن شد و چند سال بعد، اسرائیل به لبنان حمله کرد که اگر تصمیم آن روز رهبر معظم انقلاب نبود، قطعاً نمیتوانستیم با اسرائیل مقابله کنیم".
#ادامه_دارد
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش نخست ✔️حجتالاسلام سی
🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش دوم
✔️حجتالاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با تسنیم
🔸مورد دوم، درباره آینده سوریه و محور مقاومت بعد از “حافظ اسد” بود که سید حسن نصرالله فرمود: حافظ اسد حامی محور مقاومت است، اما بهعلت کهولت سن و بیماری روزهای آخرش را میگذراند. ما همه نگران بودیم که بعد از او چه اتفاقی خواهد افتاد. مجدداً برای تحلیل اوضاع سوریه بعد از “حافظ اسد” به ایران آمدیم و این بار نیز دیدارها و جلسات روتین خودم را با شخصیتها و نهادهای ذیربط انجام دادم. همه نگران شرایط مقاومت بعد از “حافظ اسد” بودیم و نگرانی ما هم جدّی بود، تا اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم.
🔸به خلاف انتظارم، ایشان اصلاً در این مورد از من چیزی نپرسیدند، طوری که برای من خیلی عجیب بود و من نتوانستم این تعجبم را پنهان کنم. به ایشان عرض کردم: "در طول این سفر هر کسی را ملاقات کردهام همه اولین سؤالشان در مورد آینده مقاومت بعد از “حافظ اسد” بود، اما شما در این مورد چیزی نفرمودید؟!" ایشان فرمودند: "دلیلش این است که من نگران آینده شما بعد از “حافظ اسد” نیستم و شما نیز نگران نباشید، کسی که خواهد آمد بسیار بیشتر از پدرش از شما حمایت خواهد کرد" و این اتفاق در عمل افتاد و امروز “بشار اسد” واقعاً ما را بسیار بیشتر از پدرش حمایت میکند.
🔸مورد سوم، درباره جنگ 33روزه بود؛ سید حسن نصرالله فرمود: همان روزهای اولیه حمله اسرائیل پیامی از مرحوم آیتالله بهجت به دستم رسید که در آن فرموده بودند: "نگران نباشید، شما پیروز خواهید شد" و دیگر توضیحی نداده بودند. اما چند روز بعد سردار سلیمانی آمد و پیامی مفصل و کتبی از رهبر معظم انقلاب آورد. رهبر معظم انقلاب در یک صفحه نه تنها بشارت داده بودند ما پیروز میشویم که حتی فرموده بودند ما به یک قدرت نظامی منطقهای تبدیل خواهیم شد. طولی نکشید که دیدیم محور مقاومت پیروز شد و حزبالله پیروزی خودش را جشن گرفت و امروز بهعنوان یک قدرت غیر قابل حذف در منطقه حضور داریم"
#ادامه_دارد
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش دوم ✔️حجتالاسلام سید
🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش سوم
✔️حجتالاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با تسنیم
🔸سید حسن نصرالله فرمود: مورد چهارم، درباره زوال اسرائیل است. همه این موارد را گفتم که درمورد کتاب شما و پیشبینی رهبر معظم انقلاب صحبت کنم. ما بعد از جنگ 33روزه پروژه نابودی اسرائیل را آغاز و در این رابطه حدود 20 طرح آماده کردیم. مبنای کار ما این بود که اسرائیل 18 سال کشید که از لبنان اخراج شود، بنابراین اخراج اسرائیل از فلسطین اشغالی خیلی بیشتر زمان خواهد برد، لذا طرحهایی را برای زوال اسرائیل در 30 سال آینده آماده کردیم و با این طرحها به ایران آمدیم. دوباره همان ملاقاتهای روتین انجام شد و تقریباً همه اتفاق نظر داشتند که پروژه زوال اسرائیل زمان بیشتری نیاز دارد تا اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدیم. در این ملاقات من با آب وتاب در مورد این 20 طرح و تصمیمات اتخاذ شده صحبت کردم. رهبر معظم انقلاب بعد از عرایض بنده فرمودند: "خب، این طرحها خیلی خوب است، خیلی خوب است که آمادگی لازم را برای هر کاری داشته باشیم، اما برای زوال اسرائیل 18 سال هم زیاد است" و با قاطعیت فرمودند اسرائیل زودتر از اینها نابود خواهد شد. تمام این مطالب را گفتم که شما بدانید پیشبینیهای رهبر معظم انقلاب که قبل از این همگی درست بودند، قبل از تاریخی که شما بهدست آوردهاید از زوال اسرائیل حکایت دارد.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
⚡️عزاداری امام حسین(ع) یک استثناء است/ نقدی بر توسعه ایام سوگواری
✍مهدی مسائلی
از مجموع روايات و همچنین سيره و سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) برداشت میشود که در شرع اسلام، عزاداری و برپایی مجلس سوگواری برای شخص متوفی فقط سه روز مطلوب است نه بيشتر؛ بلکه این احتمال قوی است که استمرار عزاداری بیشتر از سه روز ناپسند نیز باشد. بر این اساس شيخ طوسی در المبسوط کراهت عزاداری بیشتر از سه روز را اجماعی میداند.(المبسوط في فقه الإمامية، ج١، ص۱۸۹)
البته این موضوع استثنایی نیز دارد و آن عزاداری برای امام حسین(ع) است. از امام صادق روایت شده: «كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ مَكْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ، عَلَيْهِ السَّلَامُ؛ یعنی همه عزاداریها و گریستنها ناپسند است مگر عزاداری و گریستن برای امام حسین(ع).»
(شیخ طوسى، امالی، ص۱۶۲
همچنین بنگرید روایت مشابهی را در: ابن قولويه قمی، كامل الزيارات، ص۱۰۰.)
اما در روزگار کنونی گستره این استثناء بسیار بیشتر شده است و شامل حال همه اهلبیت(ع) و امامزادگان و حتی علما و شخصیتهایی همچون امام خمینی نیز شده است.
به نظر میرسد عزاداری از یک وظیفه خاص در قبال شهادت امام حسین(ع) به یک تکلیف در برابر همه اولیای الهی تبدیل شده است، آنگونه که ترک عزاداری در سالگرد وفات آنها، بیاحترامی و هتک حرمت آنها جلوه میکند.
در نگاه عمومیِ شیعیان، تعظیم و بزرگداشت شخصیتهای دینی و بهرهگیری معنوی از زندگی آنها متوقف به برپایی مجلس سوگواری برای آنها است.
در سالهای اخیر صدا و سیما و رسانههای رسمی کشور نیز این نگاه را پررنگ میکنند و قطع برنامههای شاد تلویزیون و پخش عزاداری برای حضرت زینب و معصومه(س) جزئی از سیاستهای مذهبی صدا و سیما شده است. برای آنکه عزاداری این ایام نیز توجیهپذیر باشد فعلا عنوان "وفات شهادتگونه" برای این مناسبتها انتخاب شده است، شاید در سالهای آینده عنوان "شهادت" به صورت کامل جای عنوان "وفات" بنشیند.
این درحالی است که نه از نحوه وفات حضرت زینب(ص) اطلاعات تاریخی اطمینانآوری وجود دارد و نه از مکان دفن ایشان.(بسیاری از علما ایشان را مدفون در بقیع میدانند)
به هر حال هماکنون عزاداری جزء غالب مناسک دینی شیعه شده است و بر هر امر دیگر دینی اولویت دارد.
اما این موضوع به غیر از اینکه موجب لاغر و کمرنگ شدن سایر مناسک دینی میشود، تبعاتی نیز برای کلیّت گفتمان تشیع دارد.
امروز اقشار عادی مردم و حتی بسیاری از مذهبیها، قادر به همراهی با تمام ایام عزاداری نیستند و از آنجا که به واسطه رسانههای رسمی، این ایام جزئی از مناسبتهای مذهبی شدهاند، سوگوار نبودن مردم و نداشتن حس عزاداری، بیاعتنایی به گفتمان مذهبی شیعه جلوه میکند.
@motaleatehawzavi
برهان انقلاب
⚡️عزاداری امام حسین(ع) یک استثناء است/ نقدی بر توسعه ایام سوگواری ✍مهدی مسائلی از مجموع روايات و ه
🔴 نقطه مقابل تشیع انگلیسی را هم جدی بگیرید
✔ نقدی بر یادداشت مهدی مسائلی
🔸 همانگونه که تشیع انگلیسی با فراموش کردن ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام و خلاصه کردن آن در اقامه عزاء بر اهل بیت (ع)، راه را بر بسط ولایت ائمه اطهار در ابعاد گوناگون زندگی انسان مسدود کردهاند، جریانی به ظاهر انقلابی نیز -که تحت تأثیر افکار روشنفکریدینی قرار گرفتهاند- با اظهار مخالفت نسبت به مظاهر هویت شیعی و تفسیر منفعلانه و نادرست از وحدت اسلامی، به تهیکردن اسلام از هویت شیعی دامن میزنند.
🔸 مایه تأسف است که از دل حوزههای علمیه، جریانی سر بر آورد که صداوسیما و رسانههای رسمی را به دلیل قطع برنامههای شاد خود در ایام وفیات ائمه اطهار (ع) مورد مؤاخذه قرار دهد. عجیبتر آنکه برای اثبات مدعای خود به روایاتی که بر مطلوبیت تنها سه روز عزاداری بر میت دلالت میکنند تمسک میکنند و نمیدانند که نه اهلبیت (ع) مردگانی (!) همعرض سایر امواتاند و نه اقامه عزا بر آنها صرفاً عنوان عزاداری صدق میکند بلکه سوگواری بر آنها، احیای امر آنان و تعظیم شعائر الهی به شمار میرود.
🔸 افزون بر این در میراث روایی ما نیز در مواردی (مانند توصیه امام باقر بر اقامه مجلس برای ایشان در منی به مدت ده سال) بر اقامه عزاء بر سائر اهلبیت (به غیر از امام حسین) اشاره شده است. (نویسنده مورد نقد در یکی از یادداشتهای خود با اشاره به این حدیث میگوید که در این روایت تعبیر ندب به کار رفته که صرفا به معنای ذکر فضائل است و نه گریه، این در حالی است که با مراجعه به صحاح یا العین، به مقرون بودن ندب با گریه اشاره شده است. ضمن اینکه اختصاص ندب به زنان در حدیث مذکور، به روشنی بر همراهی آن با گریه تأکید میکند)
🔸 البته ما نیز با افزودن پیاپی دهههای عزاداری و خروج از مشی متعارف شیعه در طی قرون متوالی و یا عاشورایی شدن مجالس عزاداری برای سایر ائمه موافق نیستیم، اما این بدان معنا نیست که در برابر تجویز شادی در ایام وفیات ائمه اطهار علیهم السلام و زدودن مظاهر هویت با بهانههای گوناگون سکوت کنیم.
🔸 اتهام انقلاب اسلامی به فقدان هویت شیعی، مسألهای است که هر از گاهی توسط تشیع لندنی –و به استناد مثل همین سخنان- اتفاق میافتد. به هر حال باید هوشیار بود و اجازه نداد که عدهای در قامت انقلاب با به تحریف کشاندن هویت شیعی جامعه، موجبات بدنام کردن انقلاب اسلامی را فراهم آورند و بهانهای به دست تشیع لندنی برای حمله به انقلاب اسلامی بدهند. اینها درحالی است که فقهای بزرگ انقلابی همانند مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی موضعی کاملا روشن در این باره گرفتهاند. ایشان در پاسخ به پرسشی میفرمایند: «برگزاری مجالس عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) در هر زمانی که باشد و به هر مناسبتی که باشد از اعظم شعائر اسلامی محسوب می شود و اشکال ندارد.» (سایت معظم له)
🔸 در پایان مناسب دیدیم، که به عنوان حسن ختام، دیدگاه آیت الله میرزا جواد تبریزی را نیز در اینباره نقل نماییم:
شیعه در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) در حالت تقیه می زیست. ولی در هر صورت مظاهر عزاء را تا جایی که برایشان امکان داشت، اقامه می کردند. عدم وجود شعائر در آن زمان مثل زمان ما، فقط به خاطر عدم امکان بوده است و این دلیل نمی شود که عزاداری در زمان ما مشروعیت ندارد. پس به طور کلی تمام شعائر داخل در شعائر الله است و اظهار حزن بر مصایبی که بر امام حسین (علیه السلام) و اهلش و اصحابش یا سایر ائمه (علیهم السلام) رسیده است، دلالت بر مشروعیت عزاداری و استحباب عزاداری می کند. (تبریزی، الأنوار الإلهیة - رسالة فی لبس السواد، ص: 151)
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5