eitaa logo
برهان انقلاب
338 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی ✔ شهاب الدین مهدوی 🔸 سایت اخیراً در یکی از یادداشت‌های خود به موضوع قتل طلبه همدانی پرداخته و مدعی شده است که موضوع قتل وی توسط یک لات قداره‌کش با بحث‌ها و نزاعات درون حوزوی در ارتباط است. 🔹 این سایت در مطلبی، سه اتفاق حوزوی مهم این روزهای کشور، شامل؛ «بازداشت تعدادی از طلاب معترض به برنامه‌های مدیریتی حوزه علمیه اصفهان»، « آیت‌الله اعرافی در موسسه فهیم در پی اعتراض برخی کانال‌های حوزوی» و «اخراج یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی به خاطر اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به »، را نتیجه کمرنگ شدن فرهنگ گفتگو و تحمل نظر مخالف در حوزه‌های علمیه دانسته است که در سطح جامعه به اشکال ناگوار اینچنین تبلور یافته است. 🔸 اگرچه از میان سه اتفاق فوق تنها یک مورد مربوط به جریان انقلابی است و دو مورد دیگر مورد انتقاد شدید جامعه حوزوی واقع شده است اما به هر حال نکته‌ای که در این‌جا باید بدان توجه داشت آن است که حوزه انقلابی هیچگاه با تضارب آراء در چارچوب‌ صحیح مخالف نبوده و نیست، بلکه آنچه نسبت به آن حساس است، میدان دادن به عناصر معلوم‌الحالی است که به رسمیت شناختن آن‌ها معنایی جز پاگذاشتن بر روی مسلمات حوزه علمیه ندارد. 🔹 بگذارید از مباحثات شروع کنیم. نگارنده اگرچه عناصری مانند جناب آقای نجمی مدیریت مباحثات را با برخی دیگر از اعضای مباحثات متفاوت می‌بیند و ایشان را فردی خوش‌فکر و معتقد به شمار می‌آورد، اما متأسفانه به نظر می‌رسد که مباحثات توسط برخی از اعضای هیئت تحریریه و حتی خارج از آن‌ خط‌دهی می‌شود. مثلا مباحثات بارها به انتشار مطالب و نظرات کسی اقدام کرده است که بارها با شبکه‌های معاند و از جمله شخص مصاحبه داشته، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده، از حقوق بهائیان دفاع کرده و بهشت را برای نیکوکاران از همه ادیان دانسته است. همین شخص بارها نیز در مؤسسه فهیم حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخته است و سخنان او در کانال‌ها و وبسایت‌های شخصی دیگر اعضای هیئت تحریریه مباحثات منعکس شده است. 🔸 از خط دهی به مباحثات گفتیم. جریان انقلابی حق دارد نسبت به روابط برخی سیاسیونی که هیچ ارتباط و علقه‌ای با حوزه ندارند نگران باشد. مثلاً کاملاً بجاست که ما نسبت به برخی ارتباطات میان ، روزنامه‌نگاری که پیش‌تر بر سر موضوع حکم دادگاه آقاجری به حبس محکوم شده است و با روشنفکرانی هم‌چون عبدالکریم سروش و عباس عبدی مرتبط بوده است و هم‌اکنون در نشریه‌ای مشغول به فعالیت است () که مروج افکار منحرفانه روشنفکران غرب‌زده می‌باشد (کافی است این نشریه را تورق کنید)، با برخی از اعضای مباحثات –و من جمله آقای نجمی- حساس باشیم. حق داریم نسبت به حضور برخی عواملی که علناً با بیت آیت‌الله منتظری روابط وثیق دارند و یا کسانی که پیشتر با تابوشکنی و انتساب مطالبی به حوزویان در ملأ عام، آنان را هوسران جلوه داده بودند، در هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشیم. آزادی فکری به معنای نفی خط‌کشی و صف‌بندی و بستن راه‌های نفوذ نیست. آنچه مع الأسف در مباحثات مشاهده میشود. 🔹 در پایان نگارنده این وجیزه را به هیئت تحریریه مباحثات ارسال می‌کند و امیدوار است که در راستای پاسداشت شعار مباحثات مبنی بر لزوم آزادی فکری و شنیدن حرف مخالف به انتشار آن در تارنمای خود اقدام نماید. در ضمن مستندات ادعاهای موجود در این نوشتار نزد نگارنده موجود است که در صورت لزوم ارائه خواهد شد. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی ✔ شهاب الدین مهدوی 🔸 سایت #مباحثات اخیراً در یکی از یاد
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی برادر ارجمند جناب آقای شهاب‌الدین مهدوی سلام علیکم از یادداشت و نقد محترمانه شما نسبت به بنده و مجموعه سایت مباحثات سپاسگزارم. قطعا موظف هستیم در قبال مطالبی که آداب نقد را رعایت می‌کنند پاسخگو باشیم. متاسفانه پیش از این برخی رسانه‌ها تصورات و شنیده‌های خود را به صورت گزاره قطعی مطرح کرده و چیزی جز اتهام وارد نکرده‌اند. سعی می‌کنم به صورت خلاصه به سوالات شما پاسخ دهد: 🔹درباره گفت‌وگوهای متعدد با فردی سوال کرده‌اید که«بارها با شبکه‌های معاند از جمله مسیح‌علی‌نژاد مصاحبه کرده، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده و از حقوق بهائیان دفاع نموده و ...» به نظر می‌رسد مصداق این موارد جناب آقای محمدعلی ایازی باشند. مباحثات تنها یک مصاحبه با ایشان در موضوع حج انجام داده‌است و دو مطلب نقل قول در بخش سایر رسانه‌ها درباره مسائل قرآنی است. قطعا این مصاحبه به منزله تایید همه‌ی نظرات ایشان نبوده و این مسئله در رسانه‌ها یک امر کاملا بدیهی است. هم‌اکنون رسانه‌های نظام با افراد مختلفی گفت‌وگو دارند که در مسائل دیگر از جمله سیاسی هیچ تفاهم نظری ندارند. اما اگر نسبت سیاسی ما با ایشان مورد سوال باشد می‌توانید به مطالب سایت درباره مجمع محققین و مدرسین با عنوان«هویت سیاسی با تابلوی حوزه» و همچنین عملکرد طیفی از حوزویان در وقایع سال 88 مراجعه فرمائید. 🔹درباره ارتباط اینجانب و سایت مباحثات با آقای «فرید مدرسی» سوال کرده‌اید. بنده و سایت مباحثات هیچ ارتباط سازمانی، فکری و ... با ایشان ندارم. وجود دوستان مشترک رسانه‌ای و حوزوی و یا حضور بنده و ایشان در برخی مجالس ترحیم و ... امری طبیعی است. 🔹 درباره همکاری فردی سوال کرده‌اید که«مطلب تابوشکن و هوس‌ران جلوه‌دادن طلاب» را منتشر کرده‌است. احتمال زیاد اشاره شما به گزارشی حول موضوع «ماجرای صیغه کردن طلاب و ..» در وبلاگ شخصی یکی از اعضای تحریریه است. این مطلب که نظر کاملا شخصی ایشان بوده به اواسط دهه هشتاد مربوط می‌شود.ایشان چند شماره دبیر تحریریه مجله حاشیه و تا سال 92 سردبیر مجله صالحین وابسته به سازمان بسیح و همچنین همکاری خبری با خبرگزاری حوزه بودند. با توجه به توانمندی‌های فوق چند سال است که گفت‌وگوهای متعددی برای سایت مباحثات انجام می‌دهند. 🔹 درباره گرایشات سیاسی یا فکری برخی از اعضای تحریریه سوال کرده‌اید. بیان صریح این نکته ضروری است که هر رسانه پاسخگوی مطالب منتشره در خروجی خود است و چنانچه در خروجی خود انحراف یا مطلب نادرستی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد. هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند نظرات شخصی خبرنگاران را تضمین کند.( در این باره می‌توانید نظر مدیران برخی رسانه‌های حوزوی یا ملی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و ... را جویا شوید). از سوی دیگر وجود دیدگاه‌های مختلف را برای شکل‌گیری یک نگاه همه جانبه و کلان در مباحثات مغتنم می‌دانیم. 🔹در پایان مجددا از عنایت و لطف شما سپاسگزاریم و امیدوارم دغدغه‌های سایر عزیزان هم مانند مطلب اخیر شما بدون پیش داوری و وارد کردن اتهامات بوده تا فضای پاسخگوئی هم فراهم باشد 🔹این مطلب جهت انتشار در کانال شما و سایر کانال‌هایی که مطلب اولیه را منتشر کرده‌اند تقدیم می‌شود. ضمن اینکه بنده آمادگی دارم به صورت حضوری هم با یکدیگر به صورت صریح و دقیق درباره دغدغه‌های مختلفی که دارید گفت‌وگو کنیم. احمد نجمی مدیرمسئول سایت مباحثات @motaleatehawzavi
برهان انقلاب
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی برادر ارجمند جناب آقای
🔴 پاسخ کانال مطالعات حوزوی به جوابیه جناب آقای احمد نجمی برادر عزیز، جناب آقای احمد نجمی با تشکر از پاسخ سریع و روشن شما، نکاتی را لازم به عرض می‌دانم: 🔸 نگارنده معتقد است که استدلال حضرت عالی درباره مصاحبه با برخی افراد مبنی بر اینکه «مصاحبه به معنای تأیید همه نظرات ایشان نیست» خالی از نوعی مغالطه نیست. مصاحبه با یک شخص به معنای به رسمیت شناختن وی به عنوان یک شخصیت شاخص و علمی است. حال سؤال آن است که شخص مزبور به واسطه کدام ویژگیها و صلاحیت‌های علمی –جز داشتن برخی نظرات شاذ- به عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب شده است؟ و اساساً آیا پیشنهاد چنین مصاحبه‌ای توسط شخص شما داده شده است یا همان خط فکری که از وجود آن در مباحثات سخن گفتیم؟ 🔹 ضمن آن‌که در همان مصاحبه مذکور، سخنان ناروایی بیان شده است. ایشان در همان مصاحبه می‌گوید: «یک سوء تفاهمی شده که ما الزاماً باید در حج برائت از مشرکین داشته باشیم. ثانیاً برائت از مشرکین جزو اصول فقهی حج ما نیست؛ هیچ فقیهی در بحث اعمال و مناسک آن را جزو شرایط صحت و قبولی حج ندانسته است که ما باید حتماً برائت از مشرکین داشته باشیم؛ آن هم به این نحوی که مرسوم است که به این و آن لعن و مرگ بفرستیم. مثلاً اگر یکی از مصادیق آن مشرکین روسیه باشد؛ آیا ما اجازه می‌دهیم که مثلاً برائت از مشرکین روسی را عده‌ای در ایران راه بیاندازند؟ آن‌وقت چطور توقع داریم که کسانی بخواهند در آن‌جا این‌گونه شعار بدهند؟» 🔸 و در ادامه می‌افزاید: «هیچ فقیهی از گذشته تا به امروز نگفته است که یکی از واجبات یا حتی مستحبات حج این است که برائت از مشرکین بکنید. حتی مرحوم امام(ره) هم که آن‌وقت این پیام تاریخی را دادند، در مباحث فقهی حج خودشان چنین حرفی را مطرح نکرده‌اند. ما باید حج ابراهیمی را بر بستر صلح و آرامش و ارتباط دوستانه بین مسلمانان برگزار کنیم و اگر کشوری که ما میهمان او هستیم چنین رفتاری را جایز نمی داند، به زور و اجبار نخواهیم آن را انجام دهیم. باید در حج سعی بر هماهنگی و همراهی داشت؛ نه این‌که هر روز بر آتش کینه و جنگ بیافروزیم؛ رفتارهای ناقض قوانین کشور میزبان نقض غرض حج است» 🔹 اما درباره ارتباط مباحثات با فرید مدرسی، لازم به ذکر است که بنده نیز مدعی وجود ارتباط سازمانی نشده‌ام، بلکه صرفا از این امر سخن گفته‌ام که حوزه علمیه حق دارد نسبت به وجود برخی ارتباطات میان وی و برخی از اعضای هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشد. البته ممکن است سؤال شود که مگر چه اشکالی در این نحوه از ارتباطات هست؟ پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی مفصل‌تر پرونده فرید مدرسی است که در صورت نیاز ارائه خواهد شد. 🔸 درباره مطلب آقای رضا تاران نیز باید گفت که مطلب مذکور مربوط به دهه هشتاد نبوده بلکه به سال91 مربوط می‌شود. ضمن آن‌که حتی از مطالب دیگری که ایشان در سالیان اخیر به شکل گسترده و بدون هرگونه نقادی در کانال شخصی خود منتشر کرده است، تمایل به برخی نحله‌های روشنفکری مانند تفکر مصطفی ملکیان استشمام می‌شود. افزون بر این همانگونه که گفته شد، اگرچه نسبت شما با انقلاب اسلامی برای بنده روشن است، اما برخی دیگر از اعضای هیئت تحریریه ارتباطات وثیقی با بیت آیت الله منتظری دارند. به هر حال، مباحثات نمی‌تواند یک رسانه قائم به شخص آقای نجمی باشد، بلکه برآیندی از مجموعه تفکرات اعضای هیئت تحریریه است و همانطور که در یادداشت قبل نیز بیان شد، صرف شکل‌گیری نگاه همه‌جانبه نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای به رسمیت شناختن اندیشه‌هایی باشد که هیچ نسبتی با سنت حوزوی ندارند. از این که حقیر را قابل دانستید و پاسخ گفتید سپاسگزارم شهاب الدین مهدوی @motaleatehawzavi
هدایت شده از روزنه
هوای تازه در حوزه علمیه نکاتی پیرامون دیدار رمضانیه طلاب با مقام معظم رهبری 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در نخستین رمضان دهه پنجم انقلاب اسلامی، اتفاقی بزرگ برای حوزویان رقم خورده است؛ دیدار با رهبر. گرچه شوربختانه برخی مخالفان دزدانه تلاش کردند به حاشیه برود، و بعضی دوستان به این فضا دامن زدند، اما اصل این جلسه اتفاق بزرگی است با برکاتی ماندگار که اثر و ثمرش را در آتیه دور، دوست و دشمن خواهد دید. دیدار تاریخی طلاب با رهبر، در رابطه حوزه و نظام اسلامی است که به نظر می رسد قبل از هرچیز، تکلیف حوزویان را در گام دوم انقلاب اسلامی روشن خواهد نمود. پاسخ به سمپاشی سکولارها و بدخواهان و بازگشایی افقی تازه در پیش روی طلاب، مجموعا محتوای این دیدار را تالی تلو امام خمینی قرار خواهد داد که تا سالها چراغ راه خواهد بود. حرکت کند و ناهمگام با تحولات داخلی و بین المللی، نیروی جوان حوزه را به خستگی و در مواردی با بحران هویت و تردید در اثربخشی، مواجه کرده است و از این رو، این دیدار پنجره ای جدید به روی طلاب جوان است که هوای تازه ای را به فضای حوزه وارد خواهد کرد. @rozaneebefarda
🔴 داستان ارز 4200 تومانی دریافتی خیریه مرتبط با دانشگاه مفید 🔸 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آخرین لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی، اعلام کرده است که خیریه امیرالمؤمنین در سال 97، مجموعا به ارزش بیش از 9 میلیون دلار ارز دریافت کرده است. 🔹 البته خیریه امیرالمؤمنین چنین مطلبی را از اساس تکذیب کرده است و مدعی شده است که چنین ارزی را دریافت نکرده و طی نامه‌ای به بانک مرکزی اصلاح لیست ارائه شده را خواستار شده است اما بانک مرکزی تاکنون واکنشی نشان نداده است. 🔸 دانشگاه مفید یکی از توابع خیریه امیرالمؤمنین است که برخی اساتید آن بر استقلال حوزه تأکید دارند و در صورت عدم واکنش بانک مرکزی باید نسبت به اظهارات خود پاسخگو باشند. @motaleatehawzavi
هدایت شده از بر پا
آثار مقوله در علوم حوزوی 🌱شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند. 🌱امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، را معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند. 🌱مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است. 🌱اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او و یا را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. است. مساله به تعبیر فقهی و به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد. 🌱در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در و هم به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد. 🌱متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد. @ali_mahdiyan
🔴دو تقاضا از نشست دوره‌ای اساتید 🔸چندی قبل در جریان نامه‌نگاری آیت‌الله یزدی به آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله)، بیانیه هایی هم از جانب نشست دوره‌ای اساتید و هم به صورت مستقل از سوی برخی شخصیت‌های نشست صادر شد که با اهانت‌آمیز قلمداد کردن این نامه، اقدام آیت‌الله یزدی را محکوم کردند. همان موقع بود که در ضمن یادداشتی از برخی سران نشست دوره‌ای اساتید تقاضا کردیم که شما نیز به منظور حفظ حرمت مرجعیت و نیز جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان هم‌نسلان شما فقهایی سرآمد در علم و عمل وجود دارند از انتشار فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنید. اکنون که بار دیگر موضوع اعلام مرجعیت چند تن از اعضای نشست دوره‌ای اساتید مورد توجه جامعه حوزوی قرار گرفته است، افزون بر آن‌چه گفته شد، به نشست دوره‌ای پیشنهاد می‌کنم که برای رفع هرگونه شائبه و حفظ فضای یکپارچه حوزه علمیه، مسؤولیت واریز شهریه اساتید محترم حوزه علمیه را به نهادهای مرتبط دیگر (مانند مرکز خدمات حوزه) واگذار کند و این نشست تنها به پیگیری امور صنفی اساتید بپردازد. بدیهی است که با محقق ساختن این دو تقاضا هم نشست دوره‌ای به اهداف خود –تسهیل اخذ شهریه برای اساتید و حذف صف‌های طولانی شهریه برای آنان- دست می‌یابد و هم فضای ملتهب امروز حوزه قدری تلطیف می‌شود . @motaleatehawzavi
🔴 حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ آینده امری بینابین است/ دغدغه‌های فرهنگی را بروند از همان کسی مطالبه کنند که معادل بیش از 100 مؤسسه فرهنگی به او بودجه داده‌اند ✔ حجت الاسلام دکتر در گفتگو با برنامه چهارسو: 🔸 «جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام که بتواند نظامات کلان را درک کند. 🔹 به اعتقاد من حوزه را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و و به امر مستنبط است. 🔸 علم در با تولید می‌شود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت. 🔹 فقیه قرار است باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است. 🔸 من غرب را دست‌کم نگرفته‌ام و نمی‌گیرم، اما اینکه هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیت‌های عالم اسلامی برای مواجهه و در آن قفل شده است. 🔹 غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد می‌کند، اما بنده به آنچه که آقای درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند. 🔸 در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند. 🔹 به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود. 🔸 به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند. 🔹 یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت. 🔸 در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیش‌بینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع خواهد شد.» 📹 مشاهده فیلم کامل مصاحبه: aparat.com/v/h5sYA ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد./چرا برخی در فضای مجازی يک مدرّس و استاد انقلابی را مورد تهمت قرار می دهند؟ 🔲واکنش استاد فاضل لنکرانی به انتقادات عده ای از طلاب در فضای مجازی به برخی از اساتید و مدرسین حوزه 🔸چرا در حوزه عده اي هرچند يک نفر در فضاي مجازي به راحتي بزرگان حوزه و علما و اساتيد حوزه را آماج تهمت هاي سياسي و غير سياسي قرار مي‌ دهند؟ 🔸آيا اين اخلاقي است که ائمه به ما ياد داده اند؟ مردم وقتي ببينند در حوزه هرچند يک طلبه در فضاي مجازي هرچه مي‌ خواهد مطرح مي‌ کند، اين حوزه را الگوي اخلاقي خود قرار نمي دهند و حرف من و شما را نمي پذيرند، امروزه هم جامعه بشري هم مسئولين و هم حوزه هاي علميه شديدا به مسائل اخلاقي نياز دارند. 🔸ما وقتي حرف از ضرورت مسائل اخلاقي در حوزه مي‌ زنيم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسي اسلام و انقلاب و نظام بي تفاوت باشيم بلکه همه بايد در اين موارد حساسيت داشته باشيم، اين يک مسأله اي است که در رگ و پوست ما وجود دارد ولي انسان وقتي مي‌ خواهد حرف بزند بايد در آن تفکر کند و مسائل اخلاقي را در نظر داشته باشد و مدام به کار ديگران کار نداشته باشد. 🔸کسي در حوزه داريم که انقلابي، مدرس و استاد هست، چرا برخي به راحتي او را در معرض تهمت ها قرار مي‌ دهند؟ اگر حوزه به اين نحو باشد مردم آن را قبول نمي کنند؛ عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده اين گروه و آن گروه نيست که کسي بالا برود يا پايين بيايد، اما چرا عده اي بايد به دنبال زمين زدن يک گروه و بالا بردن گروه ديگري باشند. 🔸هرچند قالب و اکثريت حوزه ما مراجع و رهبر معظم انقلاب هستند و مردم آنها را الگوي خود مي دانند ولي وقتي مردم مي‌ بينند يک عده اي از طلاب به جاي اين که ايجاد الفت در جامعه بشري بکنند به دنبال ايجاد اختلاف درخود حوزه هستند و مدت ها به دنبال اين کارها باشند از حوزه سرخورده مي‌ شوند و ديگر از حوزه اخلاق نمي پذيرند. 🔸خاک بر سرکسي که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد تمام ارزش يک طلبه اين است که گوشه اي از وجود امام مجتبي(ع) در وجود او تبلور پيدا کند، اين لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتي همديگر را متهم مي‌ کنيم؟ و باب افترا را باز مي گذاريم؟ 🆔 @feghahat
برهان انقلاب
💢خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد./چرا برخی در فضای مجازی يک مدرّس و استاد انقلابی
🔴 پرسش‌هایی برای امروز حوزه! 🔸 دغدغه مندی این روزهای طلاب در هشدار نسبت به فرجام در آینده‌ای نه چندان دور با بیان منطقی و روشن و توصیه خیرخواهانه –و بلکه مطالبه جدی آنان- در راستای حفظ بدون شک امری قابل تقدیر است که باید آن را به فال نیک گرفت، هرچند همواره باید از سوء ظن نسبت به آحاد جامعه حوزوی پرهیز داشت و فضای حوزه را با آن مکدر نکرد. 🔹 اگرچه واکنش جناب آقای فاضل لنکرانی به انتقادات مطرح شده جای تقدیر و تشکر دارد اما آنچه در روزهای اخیر از سوی عده‌ای از دوستان حوزوی اتفاق افتاد، نقدی علمی، مستند و دقیق (و حتی گاهی فقهی) در راستای حفظ سنت‌های کهن حوزوی بوده است که نمیتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. از ایشان که بحمدالله در مقام پاسخگویی برآمده‌اند انتظار می‌رود که به این سؤال پاسخ دهند که با توجه به روند کنونی اعلام مرجعیت، ایشان –خصوصاً اگر از نظر فقهی قید اعلمیت را هم نامعتبر بدانیم- چه دورنمایی را برای آینده مرجعیت شیعه ترسیم می‌کنند؟ و آیا اساساً را موجب شکسته شدن اقتدار مرجعیت نمی‌دانید؟ و اگر می‌دانید آیا لازم نیست که هر چه زودتر هر کسی که به این وادی ورود کرده است از تصدی هرگونه شأنی از شؤون مرجعیت کناره‌گیری کرده تا بدین طریق از یک سو دیگران را نیز به این کار وادار سازند و از سوی دیگر از ورود دیگر افراد به این عرصه جلوگیری کند؟ آیا چنین روندی موجب کم‌رنگ شدن سنت‌های اصیل حوزوی، کم‌اعتقاد شدن مردم به نهاد روحانیت و سوء استفاده برخی نالایقان از فضای به وجود آمده نمی‌شود؟ متأسفانه فضای امروزی حوزه به گونه‌ای پیش رفته است که حتی یکی از کسانی که سال‌های دور سابقه محکومیت و زندان در پرونده‌ای قضایی هم دارد، بیت خود را تأسیس و رساله خود را منتشر کرده است! 🔸 این پرسش‌ها سؤالات علمی و صنفی امروز حوزه ماست که در فضایی طلبگی پاسخ خود را می‌طلبد بدون آن‌که مشتمل بر هرگونه تهمت نسبت به اساتید بزرگوار باشد بلکه نگاهی انتقادی به راهبرد اشتباهی است که امروز در حوزه احساس می‌شود. بررسی این پرسش‌ها در آینده نوشداروی بعد از مرگ سهراب است و نمی‌توان با گفتن این‌که عده‌ای با پا گذاشتن بر حدود اخلاقی، به کار دیگران کار دارند به استقبال فردای مبهم حوزه‌های علمیه رفت و از آینده‌نگری چشم پوشید. 🔹 بنابراین با توجه به آن که حوزه علمیه این روزها از ناحیه تکثر در مرجعیت به طور جدی تهدید می‌شود، ما هم‌چنان مصرانه از همه کسانی که به عرصه مرجعیت ورود کرده‌اند تقاضامندیم که یا پاسخی روشن نسبت به پرسش‌های فوق ارائه دهند و از رویکرد کنونی حوزه دفاع کنند و یا با اعلام کناره‌گیری از همه شؤون مرجعیت و واگذاری آن به مراجع موجود (و حتی کسب اجازه از آنان در اداره مؤسسات تحت اشراف خود)، حوزه را از خطری جدی در آینده نجات دهند. @motaleatehawzavi
🔴 درباره سیاست‌ورزی مرجعیت آینده 🔴 انفعال امروز، کنش‌گری دستگاه مرجعیت را در آینده تهدید می‌کند 🔹 سیاستمداران کاسب‌اند و این بدین معناست که آنان از نمد مرجعیت و تکثر آن نیز ممکن است برای خود کلاهی بدوزند. آنان همان‌گونه که به فلان چهره هنری نه چندان خوشنام نیازدارند تا به کمک او گروهی از جامعه را با خود همراه کنند، در همان وقت محتاج چهره دینی خوشنامی نیز هستند که با حمایت از آنان و سیاست‌هایشان نیم دیگر از جامعه را نیز به خود متمایل کنند و این‌گونه می‌شود که شاهدیم هم آن دختر بدحجاب سگ در بغل در جریان مبارزات انتخاباتی از یک نامزد انتخاباتی حمایت می‌کند و هم فلان استاد درس خارج حوزه علمیه (و البته طی یک عملیات پیچیده فریب و اعتمادسازی کاذب)! به یاد دارم که چند سال قبل شخصی موثق از رفت و آمدهای یکی از روحانیون نزدیک به حزب کارگزاران در بیت عالمی که حقیقتاً وارسته و متخلق و در مراتب بالای فقاهت هستند، باخبر شدم و آن گونه که گفته شد، هدف از این رفت و آمدها راضی کردن آن عالم برای تصدی مرجعیت بود که این اتفاق هم افتاد. طبعاً برای آنان مرجعیت شیعه مهم نیست بلکه بهره‌برداری از حمایت‌هایی است که با تأثیر اطرافیان بر آن مرجع، گاه و بی‌گاه ممکن است از او صادر شود و حمایت مرجعیت را از شخص یا جریان تشویق کننده رقم بزند. 🔸 اگر چه منکر این نیستیم که اساتیدی که در سال‌های اخیر پا در عرصه مرجعیت گذاشته‌اند و این روزها مورد انتقاد قرار گرفته اند، معتقد به نظام و انقلاب هستند، اما حقیقت آن است که میان قرائتی از انقلاب که برجام را می‌آفریند و کنوانسیون‌های خطرناک بین‌المللی را بر کشور تحمیل می‌کند و دنیای فردا را دنیای مذاکره و نه دنیای موشک می‌داند با قرائتی از انقلاب که در پی بنیان نهادن تمدن نوین اسلامی است تفاوت بسیار است. آن‌چه بیش از هرچیز موجب نگرانی جامعه حوزوی است، عدم واکنش درست و به موقع توسط این عزیزان در قبال اتفاقات سال‌های اخیر است، مسأله‌ای که احتمال تأثیرپذیری آنان از قرائتی نادرست از انقلاب را تقویت ‌می‌کند. مگر نه این است که از شروط مهم و اساسی برای تصدی مرجعیت در دوران کنونی کنش‌گری مناسب در تحولات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است؟ آیا عدم واکنش جدی از سوی این عزیزان درباره مسائلی هم‌چون نابسامانی فضای مجازی، ولنگاری فرهنگی در ساحت‌های مختلف اجتماعی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، نابسامانی اوضاع معیشتی و... نمی‌تواند تهدیدی برای نقش‌آفرینی فعال حوزه‌های علمیه در معادلات سیاسی واجتماعی کشور باشد؟ آیا حمایت‌های اغراق‌آمیز دیروز برخی از این عزیزان (تأکید می‌کنم برخی، اگرچه مخالفت علنی هم از هیچ یک ندیده‌ام) از دولتی که ناکارآمدی آن امروز شهره خاص و عام شده است (مانند اینکه گفتند همانگونه که خدا مردم را سر صندوق رأی آورد، باید بگوییم این رأی را خدا قرار داد، خدا این لطف را کرد که دولتی با فکر و تدبیر بر سر کار بیاید) و سکوت امروز آنان در برابر اقدامات آن در نتیجه اعتماد نابجا به یک طرز تفکر خاص سیاسی، نمی‌تواند زنگ خطری جدی برای آینده حوزه باشد؟ و آیا این همان چیزی نیست که بسیاری از سیاستمداران آن را خوش می‌دارند؟! 🔹 بنابراین آن‍چه در لحظه حساس کنونی لازم و ضروری به نظر می‌رسد، تأمل در این نکته است که آن عزیزانی که امروز قدم در عرصه مرجعیت نهاده‌اند چه کنش‌گری فعال و مؤثری در تعامل با مردم و دولت از خود نشان داده‌اند که بتوان به پشتوانه آن مسؤولیت خطیر مرجعیت در سال‌های آینده را بر دوش آنان گذاشت؟! @Motaleatehawzavi
🔴 یک سؤال! 🔸 در حالی کشور در سال‌های اخیر بحران‌های مختلفی را در زمینه نابسامانی اوضاع معیشتی، ولنگاری فرهنگی در ساحت‌های مختلف اجتماعی، نابسامانی فضای مجازی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، اظهارات معارض با تعالیم دینی توسط شخص رئیس جمهور و... پشت سر گذاشته است که اساتید محترمی که در این سال‌ها قدم در وادی مرجعیت نهاده‌اند در برابر آن برخوردی کاملاً انفعالی از خود نشان داده‌اند. آیا با این تجربه چند ساله، حوزه و روحانیت می‌تواند در آینده نقش فعال خود را در کنش‌گری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایفا کند؟! @motaleatehawzavi
🔴نصیحت های فعال سیاسی اصلاح طلب درباره آینده مرجعیت تنها فرضیه تمایل یک جریان سیاسی خاص برای ادامه روند فعلی اعلام مرجعیت را تقویت میکند. @motaleatehawzavi
🔴 اگر داعش بود و آیت‌الله سیستانی نبود 🔵 نگاهی به تهدیدات بی‌ضابطگی تداول در 🔸 فتوای جهاد آیت‌الله مهم‌ترین نمونه از تبلور قدرت‌نمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یک‌پارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یک‌پارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیت‌الله سیستانی در حوزه نجف بوده است که هم‌چون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیت‌الله سیستانی ذخیره‌ای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دست‌یابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود. 🔹 اما همان‌گونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنج‌تر از ایران است تا آن‌جا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذی‌صلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهده‌دار چنین منصبی شده‌اند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفت‌انگیزی بدترین تهمت‌ها را متوجه آیت‌الله سیستانی می‌کند. وی هم‌چنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ می‌کند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیت‌الله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله می‌تواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد. 🔸 بی‌ضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمی‌شود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغول‌اند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده ‌می‌شوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آینده‌نگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
یعنی برای تطهیر جریان سیاسی خود، از اتهام بی عفتی به مقتول هم ابایی نداشته باشی. صدرا محقق:خبرنگار روزنامه شرق @motaleatehawzavi
⭕️ آیا بهتر نیست کسانی که از بیرون حوزه، برای آینده مرجعیت شیعه نسخه می پیچند، پیش تر درباره نسبت خود با بیت آیت الله منتظری توضیح دهند؟ 🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آموزش دفاع شخصی توسط آیت‌الله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان. 🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
✔️حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال‌وبختیاری و امام جمعه شهرکرد در نامه‌ای به مدیر کل صدا و سیمای استان، نسبت به استفاده از عنوان «آیت الله» برای وی واکنش نشان داد. 📜متن نامه امام جمعه شهرکرد بدین شرح است 🔹جناب آقای افشارنیا، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان چهارمحال و بختیاری دام عزّه‌وتوفیقه با سلام مدتی است که از کلام نورانی آیت الله برای این حقیر استفاده می‌شود. 1️⃣ اولاً: آیت حق جلّ‌وعلا بودن از شؤون بلندی است که این رو سیاه غرق ظلمات را نشاید. 2️⃣ ثانیاً: تاکنون دو سه نوبت در جلسات، خود و دیگران را از اینگونه امور بر حذر داشته و گفته‌ام بنده را جز «محمد علی نکونام» نخوانند. 3️⃣ ثالثاً: این حقیر علیرغم شرکت سال‌های متمادی در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افتخارم آن است که مسئله‌گو باشم و احکام الهی را برای جامعه و عباد الرّحمن تبیین نموده و مروج الاحکام باشم. 4️⃣ رابعاً: از حضرت حق جلّ وعلا مدام مسألت داشته‌ام که بی‌ادّعا و بی‌توقع انجام وظیفه نموده و زینت لباس مقدس طلبگی باشم و اکنون اگر در سلک خادمی دستگاه مهدوی بعنوان یک طلبه پذیرایم باشند فخر دنیا و آخرت را خواهم داشت. 🔹علی‌هذا ضمن تشکر از حسن ظن آن رسانه و دیگر بزرگوارانی که از حوزه‌های علمیه و مراکز و شخصیت‌ها اظهار لطف دارند عاجزانه تقاضامندم این حقیر را در انجام وظایف یاریگر بوده و در ظلمات و زرق و برق القاب گرفتارم ننمایند. 🔹از همه اعزّه مؤمنین و مومنات خواهشمندم این عبد عاصی، از قافله مانده، پای در گِل فرو رفته، روسیاه محروم و ظلمت‌زده مغموم را در این ماه مبارک از دعای خیرتان بهره‌مند نمائید.... به نقل ازکانال العالم بزمانه(@almogaddemat) @motaleatehawzavi
🔴نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و تحولات آخر الزمانی 🔸همواره صحبت از نقش مخفیانه یهود در تاریخ اسلام و تحولات آخرالزمانی مرتبط با آنان یکی از مباحث پرچالش تاریخ بوده است و در برخی از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین نیز اشاراتی نسبت به سرنوشت یهود و فتنه‌انگیزی‌های آنان به میان آمده است. از جمله این روایات، حدیثی است که مرحوم کلینی (ره) در کافی و ابن‌قولویه در کامل‌الزیارات و دیگران نقل کرده‌اند و در آن از نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و حسنین علیهم‌السلام پرده برداشته است و به برچیده شدن بساط آنان در آخرالزمان وعده داده است. 🔹شیخ کلینی در این حدیث از صالح بن سهل نقل می‌کند: از امام صادق (علیه السلام) درباره این قول خداوند: وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ پرسیدم. فرمود: «منظور کشته شدن علی (علیه‌السلام) و نیزه‌خوردن امام حسن (علیه‌السلام) است. در مورد وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً فرمود: «منظور کشته شدن امام حسین (علیه‌السلام) است». و در مورد: فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فرمود: وقتی یاری خون حسین (علیه‌السلام) فرا رسد». و در مورد: بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ؛ فرمود: «منظور گروهی هستند که خدا قبل از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، آنان را برمی‌انگیزد و هیچ ظالم و جنایتکاری نسبت به آل محمّد نیست مگر آن‌که او را می‌کشند، و این [خروج قائم] وعده‌ای است قطعی. (کافی، ج8، ص206) 🔸متأسفانه ما تا کنون نتوانسته‌ایم راهبردی مشخص، دقیق و مبتنی بر نصوص دینی در رابطه با نحوه تعامل با دشمنان دین الهی ارائه دهیم و الگوی مواجهه با هر صنف از آنان را تبیین کنیم و در نتیجه اصل مبارزه با یهود در حد یک راهبرد صرفاً سیاسی باقی مانده است. به بیان دیگر ما نتوانسته‌ایم رویکرد مقام معظم رهبری در قضایای بین‌المللی را به شیوه‌ای علمی و مستند مستدل سازیم. در نتیجه این کاستی مشاهده می‌شود که جریان تشیع لندنی با سوء استفاده از این نقص، و بی تفاوت نسبت به ابعاد پنهان تاریخی که تلاقی یهود و سقیفه را نشان می‌دهد، به طور علنی به حمایت از اسرائیل می‌پردازد. آنان باید به این سؤال پاسخ دهند که چگونه با وجود چنین روایاتی، هم شعار محبت اهل‌بیت را فریاد می‌زنند و هم با یهود طرح دوستی می‌ریزند؟ 🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴شهید مهدویت 🔹وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ طبق آخرین بررسی های به عمل آمده و تحلیل وضعیت ضاربی که اقدام به شهادت حجت الاسلام والمسلمین خرسند امام جمعه شهید کازرون نموده است به نظر می رسد مهمترین مسئله و عامل انحراف اعتقادی ضارب از سویی و مقاومت و پایمردی مرحوم حجت الاسلام خرسند در برابر زیاده خواهی ها و تهدیدهای عقیدتی قاتل بوده است که نهایتاً پس از اصرار قاتل بر اجرای سخنرانی گسترده، همراه با ادعاهای انحراف آمیز در خصوص جریان های بدعت گذار مدعی مهدویت و ممانعت شهید خرسند، جریان مدعی مهدویت که احتمالاً در ارتباط با رویکرد انحرافی احمد بصری معروف به احمد الحسن بوده است، تصمیم به حذف فیزیکی شهید خرسند گرفته و پس از اجرای مراسم احیا، ضارب از وی تقاضای عکس یادگاری خویش انداز (سلفی) میکند و شهید خرسند که چهره ای مردمی و متواضع داشت درخواست فرد را می پذیرد و در مقابل قاتل نیز از فرصت استفاده کرده و در یک اقدام برنامه ریزی شده و حرفه ای اقدام به ترور شهید خرسند نموده و متواری می‌شود. با توجه به حساب شده بودن انتخاب محل ضربات، جسم مجروح شهید خرسند تاب نیاورده و به مقام رفیع شهادت نایل می آید. با توجه به نقش آفرینی شهید خرسند در مقابله با فتنه های قومیتی در منطقه و نیز حمایت مشهود ایشان از محرومان و طبقه مستضعف و نهایتاً دفاع مردانه او از مرزهای عقیدتی و ایستادگی در برابر انحرافات، جریان نفاق و تزویر چاره ای جز حذف این شهید والا مقام نمی یابد و در ادامه تهاجم به شخص ایشان، تهاجم به شخصیت وی و روحانیت را نیز هدف قرار داده و می کوشد تا این ترور هدفمند را نشانه نارضایتی مردم بنمایاند. تلاش مذبوحانه ای که با توجه به چهره شاخص ایشان و مقبولیت عمومی شهید، نزد مردم، محکوم به شکست است و به زودی آثار این شکست در مراسم باشکوه تشییع پیکر پاک آن شهید نمایان تر خواهد شد.
هدایت شده از شرح حال
✍شناخت دشمن از نگاه آخرالزمانی... ✅ یک راه شناخت دشمن امروز، بررسی آیات و روایات مربوط به آخرالزمان است. چرا که هرچه زمان می‌گذرد صحنه نبرد آخرالزمانی جدی‌تر می‌گردد و ما باید مختصات رفتاری خود را با این فضا هماهنگ نماییم. ✅ آیات 4 تا 8 ابتدای سوره «الاسراء»، از جمله آياتی هستند که به صراحت به پیش‌گویی‌‌های نبرد آخرالزمان می‌پردازد. 👈... لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً 🔹«ما در تورات به بنى اسرائيل حكم قطعى كرديم كه شما در زمين دو بار فساد خواهيد كرد و برترى طلبى و طغيان بزرگى خواهيد نمود » [۴/الاسراء] 👈فإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا ... 🔹« چون وقت مجازات شما بر نخستين فساد و تبهكاريتان رسيد، بندگانى كه منسوب به ما هستند به سويتان مى‌فرستيم، بندگانى با صلابت و سرسخت كه بر سرتان فرود آيند كه در ميان خانه‌ها به جست وجوى [شما] بپردازند و اين وعده‌اى قطعى و انجام شدنى است.» [۵] 👈ثمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ ... 🔹«پس [از چندى] دوباره شما [یهودیان] را بر آنان[مسلمانان] چيره مى‌كنيم و شما را با اموال و پسران يارى مى‌دهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مى‌گردانيم.» [۶] 🔹«اگر خوبى كرديد، خوبى به خود نموده‌ايد و اگر بدى كرديد به خود بدى كرده‌ايد.»[۷] 👈فإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ ... 🔹«چون زمان دومین فساد ایجاد کردن فرا رسد [مؤمنین بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد [تان] چنان كه بار اول داخل شدند، درآيند و بر هر چه دست يافتند يكسره [آن را] نابود كنند.» [۸] ✅اولين فساد و كيفر آن، در صدر اسلام، به دست مسلمانان (عِباداً لَنا ) انجام گرفت، چرا كه خداوند در صدر اسلام مسلمانان را بر یهودیان مسلط ساخت و مسلمانان وارد مسجد الاقصى شدند. با بررسى تاريخ يهود، برترى وعده داده شده یهودیان «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» و آنهم، همزمان با فسادانگيزى بار دوم آنان، در هيچ دوره‌اى از تاريخ يهود، جز دوره کنونی ديده نمی‌شود. ✅ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى هنگام پيروزى خونخواهان حسين عليه السّلام «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» فرمود: مردمى هستند كه خدا آنها را پيش از آمدن حضرت قائم عليه السّلام بفرستد پس خونى (و مسئول خونى) از آل محمد بجاى نگذارند جز آنكه او را بكشند. ✅امام صادق(ع) عوض دو مرتبه مجازات اشاره شده در آیه که یک مرتبه آن مربوط به صدر اسلام بوده است صرفا به یک مرتبه مجازات و انتقام آخرالزمانی اشاره می‌نمایند و صرفا به ذکر اینکه آن افراد دشمنان اهل بیت محسوب می‌شوند بسنده می‌کنند. ✅ با بررسی روایات معلوم می‌شود نبرد آخرالزمانی یاران حضرت حجت بر دو محور شیعیان خصوصا شیعیانی از قم و دجال با محوریت یهودیان به عنوان یاران او صورت می‌گیرد. 👈در مورد یاران نبرد آخرالزمانی حضرت حجت روايت است كه وقتى امام صادق (ع) آيه « بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» را قرائت فرمودند، عرض كرديم: «فدايت گرديم آنها چه كسانى هستند؟ امام سه بار فرمودند: به خدا سوگند اهل قم هستند...» 👈در مورد یاران دجال 🔹در حديثى از امام صادق (ع) نقل شده است كه پيامبر (ص) فرمود: «هر كس بر بغض و دشمنى با ما بميرد، يهودى محشور می‌شود!» سؤال شد: چرا يهودى؟ در حالى كه آنها مسلمان زاده بوده‌اند؟! فرمود: «چون اگر دجّال خروج كند از سپاهيان او خواهند شد» این روایت نشان می‌دهد اولا جريان دجّال يك جريان يهودى است، چون پیامبر(ص) بين يهودى شدن و همراهى دجّال ملازمه برقرار نموده‌اند و ثانیا اینکه محور دشمنى، دجال، بغض و دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان است. 🔹در حدیثی دیگر به نقل از پیامبر(ص) گفته می‌شود که اکثر پیروان دجال از یهودیان و زنان و اعراب هستند. 🔹همچنین بنا به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت: «قيامت برپا نمى‌شود تا اين كه مسلمانان با يهود بجنگند و [در اين جنگ] مسلمانان، يهود را مى‌كُشند تا جايى كه يهودى پشتِ سنگ و درخت، پنهان می‌شود و آن سنگ و درخت می‌گويد: اى مسلمان، اى بنده خدا! اين يهودى در پشت من پنهان است. بيا و او را بكُش.» ◀️متن تفصیلی همراه با ارجاعات و متن عربی روایات و...👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/08/18
🔴معیار اجتهاد در زمینه های اجتماعی و حکومتی 🔸«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.» . امام خمینی(ره)، صحیفه نور، ج 21، ص 47 🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
شفقنا در حالی تیتر فوق را برگزیده است که هم‌اکنون پرونده‌های دوستان مدیرمسؤول پایگاه (از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مسؤولان شهرداری تهران) در دادگاه در حال بررسی است. این قبیل اقدامات یا ناشی از سواد کم رسانه‌ای پایگاه خبری مذکور است و یا تلاشی هدفمند در جهت انداختن تقصیرات جناح سیاسی خود بر گردن رهبری، و در هر صورت از جناب آقای انتظار می‌رود در این رابطه اقدام جدی اتخاذ نموده و دست نااهلان را از بیت آیت الله سیستانی قطع نمایند. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴خطر امام بی‌خطر! ✔️محمد صادق شهبازی 🔹هنر امام، ایجاد مرزبندی با قرائت بی‌خطر از اسلام و آوردن اسلام به صحنه و شکل‌دهی انقلاب و حکومت دینی بود. 🔹با غالب شدن انقلاب، انقلاب و اسلام مدعی‌های زیادی پیدا کرد. سید علی خامنه‌ای در سال 58 و در سالگرد شهید مصطفی خمینی، با درک این خطر، برای مرزبندی انقلابی‌ها با مدعیان اسلام و انقلاب، لغت خط امام را ساخت و شاخص‌های اندیشه امام را بازخوانی کرد (کاری که بعدها در دوره ریاست‌جمهوری و به‌ویژه رهبری او و بیش از همه در 14 خردادها مکرراً تکرار شد). اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. 🔹بعد از چند سال، نسخه سیاسی خط امام تولید شد. در دهه شصت و هفتاد، جناح چپ (اصلاح‌طلبان امروز) و در دهه هشتاد و نود جناح راست (اصولگرایان فعلی) از خط امام برای مبارزه سیاسی با رقیب بهره جستند. ویژگی این مدل برداشت از خط امام، بزرگ کردن بخش‌هایی از اندیشه امام و بی‌توجهی به بخش‌های دیگری از آن بود 🔹تحریف مکتب امام، سکه بازار شد و روایتی خلاف واقع از اندیشه امام ارائه دادند، امامی که قدرت را گرفته و تحویل آنان داده، امامی که دولت مدرن ایجاد کرده، امامی که اندیشه ثابتی نداشته و مدام تغییر نظر داده، خمینی اولی که به سبک پادشاهان خمینی دوم و سوم و ... در خاندانش هست، امامی که صرفاً به دنبال حاکم کردن روحانیون بوده، امامی که تنها قدرت و حکومت (با ادبیات دینی‌تر ولایت) محور کارش بوده، اصل برای او صرفاً رشد معنوی بوده، امامی که مسئله اصلی‌اش حقوق شهروندی بوده، امامی که مهم‌ترین اندیشه‌اش حفظ سنت‌ها و ارزش‌ها در حوزه فرهنگ بوده و انواع و اقسامی از اندیشه امام، آغشته به تحجر و التقاط و سرمایه‌داری و وابستگی و دیکتاتوری و صوفیگری و... خلاصه «امامی، مخالف امامی که بود» ایجاد کردند. 🔹امام ذیل اندیشه‌های دیگر مطرح شد، ذیل جنگ سنت و مدرنیته، عشق و عرفان و شوریدگی معنوی، سوسیالیسم، لیبرالیسم، سنت‌گرایی، تأسیس تمدن اسلامی، پست‌مدرنیسم و... 🔹تکنولوژی تولید امام بی‌خطر تولید شد. امامی که برندگی ندارد و درنهایت افراد را به قیام برای خدا و ایجاد تغییر برنمی‌انگیزد. تفسیر فانتزی و گرد از دغدغه‌های امام ارائه شد، به‌گونه‌ای که اندیشه‌های اجتماعی، استقلال‌خواهانه، عدالت‌خواهانه و آزادی‌خواهانه امام و انقلاب از برندگی افتاد و اندیشه و سیره معنوی او نیز درون‌گرایانه و هم‌نتیجه عرفای سنتی شد به نام جامعیت و عقلانیت و هوشمندی، افراد به تحیر کشانده شدند و اولویت‌های اندیشه و عمل امام برای آن‌ها پوشیده ماند یا این اولویت‌ها بزرگ و کوچک شد. مسیر با مقصد (تربیت و معنویت) جابجا شد. این‌گونه افراد حتی با خواندن صحیفه امام و جدال دو اسلام به انفعال کشیده شدند. 🔹این‌گونه التقاطی‌ها و بیشتر متحجرین، غرب‌گراها و به‌ویژه طرفداران سرمایه‌داری و وابستگی، سنتی‌ها به‌ویژه محافظه‌کاران و... اندیشه امام را از هسته اصلی‌اش تهی کردند. تغییرگراترین اندیشه تاریخ را به حفظ وضع موجود کشاندند و انقلابی‌ها را به نام انقلاب و خط امام و تفسیر امام از اسلام و... به انفعال. 🔹عنصر محوری اندیشه امام، قیام برای خدا و توحیدی کردن و حاکم کردن اراده خدا بر فرد و خانواده و جامعه و تاریخ است. این قیام، مستلزم درگیری با طواغیت درونی و بیرونی است. اسلام عارفان مبارزه‌جو، در مکتب امام، معنویت را همراه و در مسیر مبارزه تعریف می‌کند. اسلام ناب، جامعیت دارد و متوجه همه آرمان‌هاست؛ اما هم میان آرمان‌ها و هم در تقابل با دشمنان (دیگری‌ها، معارضین و رقبا) اولویت‌گذاری دارد. متوجه عقلانیت و معنویت هست، اما در دنیای خارج رویکرد اجتماعی و تغییر بنیادین و نپذیرفتن وضع موجود را به همراه دارد و با نابرابری‌ها و فقر و غنا و استضعاف و استکبار و بی‌توجهی به معنویت و آزادی و عقلانیت و... درگیر است. 🔹اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آن‌چنانی است که بودند و هستند، نه آن‌چنان‌که تفسیر و تحریف و بی‌خطر می‌شوند! و گام بعدی درگیری و مرزبندی با دیگری‌ها و رقبا و معارضین انقلاب به‌ویژه متحجرین و محافظه‌کاران است که انقلاب بیش از همه در تقابل با آنان ساماندهی شد. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴میتوانم بپرسم که شما به دلیل برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به حکم اعدام هاشم آغاجری پس از هتک مقام مرجعیت توسط وی، به چه چیزی محکوم شدید؟ 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi