نکته تفسیری صفحه ۸۴:
به همسایه نیکی کنید:
از زمانی که بشر به صورت اجتماعی زندگی کرده، واژه ی «همسایه» برای او معنا و مفهوم داشته است. ما انسانها، موجوداتی اجتماعی هستیم و خواسته یا نخواسته در کنار انسانهای دیگر زندگی می کنیم. دین اسلام که برای همه ی امور انسانها برنامه دارد، به موضوع همسایه و همسایه داری توجه ویژه ای کرده است. نیکی و محبّت همسایگان به یکدیگر، مایه ی آرامش خاطر آنهاست و بسیاری از مشکلات، با کمک همسایگان حل و فصل می شود. در مقابل، آزار و اذیت همسایگان به یکدیگر، زندگی را در کام انسان تلخ می کند و خانه را که باید محل آرامش انسان باشد، به مکان رنج و ناآرامی او تبدیل می کند. این آیه به همه ی مسلمانان دستور می دهد که به همسایگان خود نیکی کنند. البته همسایگان نزدیک در اولویت قرار دارند؛ ولی همسایگان دور نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. بر اساس برخی از روایات، تا چهل خانه از چهار طرف، همسایه ی انسان محسوب می شوند.[1]
پیشوایان معصوم ما در باره ی حق همسایه و لزوم نیکی به او، توصیه های مهمّی کرده اند. در وصیت های امیر مؤمنان علی علیه السلام چنین می خوانیم: «خدا را در مورد همسایگانتان در نظر بگیرید؛ که نیکی به همسایگان، سفارش پیامبر شماست. پیامبر صلوات الله علیه آن قدر در باره ی نیکی به همسایه سفارش کرد که ما گمان کردیم به زودی دستور می دهد که همسایه از همسایه ارث می برد.»[2] در روایت دیگری آمده که روزی پیامبر اسلام (ص) سه بار فرمود: «به خدا سوگند، ایمان ندارد.» شخصی پرسید: «چه کسی؟» فرمود: «کسی که همسایه اش از آزار و اذیت او در امان نباشد.»[3] جالب اینکه در روایات می خوانیم که همسایگان سه نوع اند: 1ـ همسایه ای که به گردن انسان یک حـق دارد؛ 2ـ همسایه ای که دو حق دارد؛ 3ـ همسایه ای که سه حق دارد. آن که یک حق دارد، همسایه ی کافر است. زیرا فقط همسایه است. دومین گروه که دو حق دارند، همسایگان مؤمن هستند؛ زیرا هم حق همسایگی دارند و هم از جهت ایمانی، برادر مسلمان انسان محسوب می شوند. سومین گروه، همسایگان خویشاوند هستند؛ زیرا علاوه بر دو حق یادشده، حق خویشاوندی نیز بر گردن انسان دارند.[4]
[1] - کافی، ج 2، ص 669
[2] - نهج البلاغه، نامة 47
[3] - تفسیر نمونه، ج 3، ص 381
[4] - تفسیر آسان، ج 3، ص 228
@Boshra_pb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 بدون تعارف با مهندسان نیروگاه اهواز
🔹عملیات در دمای ۸۰ درجه و قصه فداکاری مهندسان نیروگاهی که اجازه ندادند برق مردم خوزستان در گرمترین روزهای سال قطع شود.
╰❀🥀❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غزه کربلای عصر جدید است
╰❀🥀❀╯
📝واجب و حرام؟!
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به حفظ آرامش اجتماعی و پرهیز از دوقطبیسازی جامعه هشدار دادهاند. در حالی که برخی رخدادها و اظهارات روزهای گذشته در یک فضای منطقی قابلیت نقد و ارزیابی دارد، برخی بیخود و بیجهت فکر و ذهن و آرامش جامعه را تحت تأثیر خود قرار میدهند.
🔺 برای نمونه، اینکه رئیسجمهور منتخب با چه الگو و شیوهای کابینه خود را برمیگزیند، میتوان از حیث عقلی و فنی آن را مورد نقد جدی قرار داد؛ لذا کشاندن این مسئله به تجمعات و مراسمها و شعار و حرف علیه این و آن سر دادن هیچ کمکی به آگاهی سیاسی و آرامش و انسجام جامعه نمیکند.
❓در این باره نخست بکوشیم ببینیم مشکل اساسی در این باره چیست؟
✅ معضل اساسی در اینجا صفر و صدی دیدن قضایا و عملکرد عناصر و تحولات سیاسی است. در اینجا گویی قانون «همه یا هیچ» حکمفرماست؛ یعنی اگر عناصر سیاسی «همه» سلایق و خصلتهای سیاسی ما را ندارند، گویی «هیچ» محدوده و عقاید مشترکی با یکدیگر نداریم. اینکه نیروهای سیاسی که همفکر و هم سلیقه ما نیستند، پس دقیقاً در نقطه مقابل ما هستند، پدیدهای مخاطرهآمیز است. به فرمایش رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایجاد دو قطبیهای کاذب بیفایده و پرضرر است.
🔹رهبر معظم انقلاب صریح و با تأکید بر اینکه سخنرانی برخی چهرههای سیاسی در حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت امام خمینی(ره) از سوی عناصر دلبسته به نظام و بر اساس تشخیص نادرست، دچار اختلال میشود، تذکر داده و فرمودند: «بنده با این کار مخالفم! با این نوع تخریب کردنها و سروصدا کردنها موافق نیستم، من مخالفم.» ایشان در جای دیگری فرمودند: «اینکه عدهای برخی را ضدولایت و ضدبصیرت بنامند و شعار بدهند، نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم.»
🔻پیامدهای این اعمال در جامعه آن است که اخلاق عمومی را تباه میکند، خشم و نفرت را در جامعه میپراکند، انسجام اجتماعی را دچار مشکل کرده و ضمن مخدوش کردن چهره و شخصیت جهانی نظام، راه توطئهگری دشمنان را هموار میکند. بر اساس بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در زمینه مواجهه با عناصر و پدیدههای سیاسی که موافق میل ما نیست، راهکار اساسی آن است که بر اصول ایستادگی کرد و در سلایق اغماض به خرج داد.
🔹 رهبر حکیم انقلاب بارها تأکید کردهاند: «نقد و نقدپذیری واجب است، اما تهمت و لجنپراکنی حرام است؛ نقد باید منصفانه، عاقلانه و مسئولانه باشد.» در اینجا یک انتظار اساسی از مسئولان و عناصر سیاسی نیز وجود دارد که در رفتارهای خود نهایت عقلانیت، پختگی و متانت را مدنظر قرار دهند و شروع کننده منازعات بیحاصل در جامعه نباشند.
✍🏻 عزیز غضنفری
╰❀🥀❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ۳۰ تیر سالروز شهادت شهید عباس دوران گرامی باد.
╰❀🥀❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پهپاد یمنی «#یافا» برای هدف قرار دادن تلآویو چه مسیری را طی کرد و چند لایه پدافندی را پشت سر گذاشت؟
#وعده_صادق
╰❀🥀❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ بسته خبری تحلیلی شنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳
╰❀🥀❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرماندهان ارشد نظامی با حضور در نهاد ریاستجمهوری از عملکرد دولت سیزدهم و دکتر مخبر قدردانی کردند
╰❀🥀❀╯
🖼 روزِ کاشانی
🎨 داستان مصور روایت امام خامنهای مدظلهالعالی از ماجرای ۳۰ تیر ۱۳۳۱
🔹رهبر معظم انقلاب: حادثهى سىام تیر مورد یک تحریف بزرگ تاریخى قرار گرفته است. این روز در حقیقت باید روز کاشانى اسم پیدا مىکرد.
╰❀🥀❀╯
✔️ ما گرچه دوریم، ولی به یاد حسینبنعلی و عشق او سخن میگوییم. ما با خودمان عهد کردهایم و عهد میکنیم که یاد حسین، نام حسین و راه حسین را هرگز از زندگی خودمان جدا نکنیم. همهی ملت ما، همهی کشور ما، همهی شیعیان عالم و بلکه همهی آزادگان در سرتاسر جهان، یک چنین احساسی نسبت به حسینبنعلی (علیهالسّلام) دارند. امام خامنهای ۱۳۸۵/۱/۱
╰❀🥀❀╯
نکته تفسیری صفحه ۸۵:
گواهانِ بزرگترین دادگاه جهان:
یکی از عجیب ترین صحنه های جهان هستی، صحنه ی قیامت است. میلیاردها انسان در یک زمان در مکانی بسیار وسیع به پا می خیزند. هر یک از آنان، مدّتی در دنیا درنگ کرده اند و اعمالی خوب یا بد همراه خود آورده اند. بهشت پرنعمت نمایان می شود و تمام انسانها از ته دل آرزوی آن را می کنند. پرده از دوزخ کنار میرود و ترس و وحشت، سراسر وجود گنهکاران را فرا می گیرد. آنگاه بزرگترین دادگاه هستی بر پا می شود. قاضی دادگاه، خداست؛ تنها قاضی ای که از تک تک اعمال متهمان آگاهی دارد. با این حال، گواهان اعمال را فرا می خواند. تعداد کسان و چیزهایی که به دستور خدا، اعمال انسانها را در دنیا زیر نظر داشته اند و برای گواهی دادن در دادگاه بزرگ قیامت مأمورند، زیاد است. فرشتگان، زمین، زمان، و اعضای بدن، هر یک حاضر می شوند و نزد قاضی دادگاه زبان باز کرده، آنچه را که در دنیا دیده بوده اند، بیان می کنند.[1] یکی از مهم ترین شاهدان دادگاه قیامت، پیامبران امّتها هستند. به فرموده ی قرآن، پیامبر هر امّتی، در دادگاه قیامت حاضر می شود و در مورد رفتار مردم امتش سخن می گوید. پیامبر اسلام و امامان معصوم نیز گواهان امّت خود هستند. آن انسانهای بزرگ، در قیامت از کارهای ما سخن می گویند و خوب و بد آنها را بیان می کنند.
می دانیم که در هر دادگاهی، کسانی می توانند گواهی دهند که مطلب مورد نظر دادگاه را دیده و از آن کاملاً مطّلع باشند؛ آیا پیامبر و امامان از کارهای ما اطلاع دارند که می خواهند در مورد آن گواهی دهند؟ آری، آنان کارهای ما را می بینند و از تک تک آنها باخبرند. در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «اعمال تمام بندگان خوب و بد [خدا] هر روز صبح به پیامبر عرضه میشود [و آن حضرت از آن ها آگاهی می یابد]. بنابراین [از کارهای زشت] دوری کنید.»[2] در روایات دیگر می خوانیم که امامان نیز هر روز از کارهای مردم باخبر می شوند.[3] در تاریخ نقل شده است که شخصی به امام رضا علیه السلام عرض کرد: «گروهی از دوستان شما از من خواسته اند از شما درخواست کنم که برایشان دعا کنید.» حضرت فرمود: «سوگند به خدا، کارهای ایشان هر روز بر من عرضه می شود [و من از احوال آنان خبر دارم و برایشان دعا می کنم].»[4] به راستی اگر کمی بیندیشیم که افراد زیادی از کارهای ما خبر دارند، شاید بیشتر مراقب رفتار و کردارمان باشیم.
[1] - تفسیر نور، ج 2، ص 293
[2] - الکافی، ج 1، ص 219
[3] - من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 191
[4] - بحارالانوار، ج 23، ص 348
@Boshra_pb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_دینی
🎥 بچه ها باید توی هیات بهشون خوش بگذره...
یعنی همونجور که بازی میکنن صدای روضه هم تو گوششون باشه...
❌ اگه هیئتی رفتید که مدام تذکر میدادن بچه ها رو ساکت کنید بدونید اون هیئت خیلی امام حسینی نیست....هیئتی که نسل حسینی پرورش نمیده احتمالا فقط داره برا پیرمردا روضه میخونه.
#استاد_سعید_عزیزی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@Boshra_pb