eitaa logo
بُت شناسی
2.2هزار دنبال‌کننده
448 عکس
397 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯 بیت المال تحمل ضرر ندارد! ل، [الخصال] مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنْ سَهْلٍ عَنِ ابْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ النَّوْفَلِیِّ رَفَعَهُ إِلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَنَّهُ ذَکَرَ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام: أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام کَتَبَ إِلَی عُمَّالِهِ أَدِقُّوا أَقْلَامَکُمْ وَ قَارِبُوا بَیْنَ سُطُورِکُمْ وَ احْذِفُوا عَنِّی فُضُولَکُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعَانِی وَ إِیَّاکُمْ وَ الْإِکْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ الْمُسْلِمِینَ لَا تَحْتَمِلُ الْإِضْرَارَ 🔸 جعفر بن محمد علیه السلام از پدرانش علیهم السلام نقل کرده که فرمودند: امیرالمؤمنین علیه السلام به کارگزاران خود نوشت: قلمهایتان را تیز کنید، و سطرهایتان را نزدیک کنید، چیزهای زائد خود را برای من ننویسید، و معانی کوتاه را انتخاب کنید، شما را از زیاده گویی بر حذر می‌دارم که اموال مسلمانان متحمل ضرر نمی شود. 📚بحارالانوار-جلد ۴۱،صفحه ۱۰۵ @BotShenasi
۳ مهر ۱۴۰۳
🗯 توجه به آبادانی شهرها و رسیدگی به مشکلات غیرمسلمانان 🔸امیرالمؤمنین عليه السلام به قرظة بن كعب انصارى مینویسند: 🔻كتب إلى قرظة بن كعب الأنصاري: أما بعد، فإن رجالا من أهل الذمة من عملك ذكروا نهرا في أرضهم قد عفا و أدفن، و فيه لهم عمارة على المسلمين، فانظر أنت و هم، ثم أعمر و أصلح النهر، فلعمري لأن يعمروا أحب إلينا من أن يخرجوا، و أن يعجزوا أو يقصروا في واجب من صلاح البلاد و السلام. ▪️«اما بعد - مردانى از اهل ذمه، در قلمروِ حكومتى ات گزارش داده اند كه نهرى در سرزمين آنان، از ميان رفته و نابود شده است. در اين باره، تو و آنان بنگريد. پس نهر را آباد كرده، سامان ده. به جانم سوگند كه آباد كردن آنان، براى ما دلپذيرتر است از آن كه بيرون روند، يا تهى دست شوند، يا از وظيفه آبادى شهرها قصور ورزند. والسلام» 📚 تاريخ يعقوبی جلد ۲ صفحه ۲۰۳ ✅نکته: اهل ذمه به غیرمسلمانان اهل کتاب می‌گویند که با مسلمانان عهد و پیمان‌ بسته‌اند تا در کشور اسلامی و در پناه دولت اسلام در امان باشند.  @BotShenasi
۳ مهر ۱۴۰۳
🗯عتابی تند بر کارگزاری که اختلاس نموده بود! ✍«...چون فرصت به دست آوردى به مردم خيانت كردى و هر چه از اموالى كه براى بيوه‌زنان و يتيمان نهاده بودند ربودى، مثل گرگی تيزچنگ که بره مجروح را مى‌ربايد. اموال مسلمانان را با دلى آسوده ربودی، بدون آنكه خود را در اين اختلاس گناهكار پندارى. واى بر تو! چنان مى‌پنداشتی كه ميراث پدر و مادرت را مى‌برى. سبحان الله؛ آيا به قيامت ايمان نداری؟ آيا از روز حساب بيمناک نیستی؟ چگونه آشاميدن و خوردن بر تو گواراست در حالی که آنچه مى‌خورى و مى‌نوشی از حرام است؟ از خداوند بترس و اموال اين قوم را بازگردان كه اگر چنين نكنى و خداوند مرا بر تو پيروزى دهد، با اين شمشير، كه هر كس را ضربتى زده‌ام به دوزخش فرستاده‌ام، تو را نيز خواهم زد. به خدا سوگند، اگر از حسن و حسين نیز چنين عملى سر مى‌زد، نه با ايشان مدارا و مصالحه مى‌نمودم و نه هيچ‌يك از خواسته‌هایشان را برآورده می‌کردم، تا آنگاه كه حق را از ايشان بستانم. به خدا سوگند كه آنچه تو به حرام از اموال مسلمانان برده‌اى، اگر به حلال به دست من مى‌رسيد، دلم نمى‌خواست براى بازماندگانم به ميراث نهم!» 📚نامه ۴۱ (با تلخیص) @BotShenasi
۳ مهر ۱۴۰۳
🗯 جاسوس نهادن برای کارگزاران جهت جلوگیری از خیانت! «رفتار کارگزاران را بررسی کن، و جاسوسانی راست‌گو، و وفا پیشه بر آنان بگمار، که مراقبت و بازرسی پنهانی تو از کار آنان، سبب امانت داری، و مهربانی با رعیت خواهد بود؛ و از همکاران نزدیکت سخت مراقبت کن، و اگر یکی از آن‌ها دست به خیانت زد، و گزارش جاسوسان تو هم آن خیانت را تأیید کرد، به همین مقدار گواهی قناعت کرده و و آنچه از اموال که در اختیار دارد از او باز پس گیر، سپس او را خوار دار، و خیانت‌کار بشمار، و طوق بدنامی به گردنش بیفکن ...» @BotShenasi
۳ مهر ۱۴۰۳
🗯 ای اهل بصره من ... ▪️اصبغ بن نباته گفت: امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: ای اهل بصره! من وارد سرزمین شما شدم با همین عبا و پالان و مَرکبم که آنجاست اگر به غیر از این‌ها از سرزمین شما خارج شدم بدانید که از خائنین هستم. 🔸در روایت دیگري آمده است که فرمودند: ای بصریان برای چه از من انتقام می‌گیرید و کینه به دل دارید حتی این هم (اشاره فرمود به پیراهن مبارک) از بافته همسرم است. 📚مناقب ابن شهر آشوب، جلد ۲ صفحه ۱۱۳ | تلگرام | ایتا | روبیکا | اینستاگرام |
۵ مهر ۱۴۰۳
... سمعت عليا ص يقول لشريح انظر إلى أهل المعك و المطل و دفع حقوق الناس من أهل المقدرة و اليسار ممن يدلي بأموال المسلمين إلى الحكام فخذ للناس بحقوقهم منهم و بع فيها العقار و الديار فإني سمعت رسول الله ص يقول مطل المسلم الموسر ظلم للمسلم و من لم يكن له عقار و لا دار و لا مال فلا سبيل عليه و اعلم أنه لا يحمل الناس على الحق إلا من ورعهم عن الباطل ثم واس بين المسلمين بوجهك و منطقك و مجلسك حتى لا يطمع قريبك في حيفك و لا ييأس عدوك من عدلك‏ ▪️از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت است که به شريح قاضی توصیه می‌فرمود: «مواظب مردمان پولدار و متمكن باش، كه براى پرداختن طلب ديگران امروز و فردا مى‏كنند و آنان را سر مى‌دوانند، و از مال مردم به حاكمان رشوه مى‌دهند، پس حقوق مردم را از ايشان بستان و براى اين امر، خانه‌ها و ملكها را بفروش! و بدان كه فقط كسى می‌تواند مردمان را به رعايت حق وا ‏دارد كه آنان را از باطل دور كند. سپس در رو به رو شدن و سخن گفتن و نشستن ميان مسلمانان برابرى را مراعات كن، تا چنان نباشد كه نزديكان تو به تجاوزت طمع بندند، و دشمنت از عدالت تو نوميد شود». 📚الکافی۲۶۴/۷ @BotShenasi
۵ مهر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهل بیت علیهم السلام خوش‌روی و اهل مزاح بودند، یا بی ادب ؟!!! ( العیاذ بالله ) چه سخنانی می‌گفتند که شما روی بیان آن را ندارید؟! يعنی شما با ادب هستید که شرم می‌کنید و نمی‌گوئید، ولی آنان ....!! لا اله الا الله چه زمان دست از سر معارف و دین مردم بر می دارید؟ چرا یک نفر نیست که مقابل این شخص ایستادگی کند و منع از سخنرانی ایشان کند؟ توهین آشکار به اهل بیت علیهم السلام می شود و ما ساکت هستیم! بیچاره دین که هر کس از راه می رسد لگدی بر آن می کوبد! @BotShenasi
۵ مهر ۱۴۰۳
غلو در حق اشخاص و قیاس آنها با امیرالمومنین علیه السلام شرک است! کاش جناب سازور متوجه بودند که لایقاس بنا احد شامل همه می شود. متاسفانه غلو در حق اشخاص باعث شده که مقام معصومین علیهم السلام را مانند انسانهای عادی ببینیم! امیرالمومنین علیه السلام را با چه کسی می توان قیاس کرد؟ 🔸عن الفضيل بن يسار عن أبي جعفر ع قال: «إن الله عز و جل نصب عليا علیه السلام علما بينه و بين خلقه فمن عرفه كان مؤمنا و من أنكره كان كافرا و من جهله كان ضالا و من نصب معه شيئا كان مشركا و من جاء بولايته دخل الجنة». ▪️از امام باقر عليه السلام روایت است: «همانا خداى عز و جل على عليه السلام را نشانه ‏اى ميان خود و بندگان گذاشته؛ پس هر كه او را شناسد مؤمن است، و هر كه انكارش كند كافر است، و هر كه او را نشناسد گمراه است، و هر كه ديگرى را همراه او قرار دهد مشرك است..» 🔻اگر اهل بصیرت هستید، حداقل به سخنان رهبری گوش دهید: مخالفت رهبری در مورد قیاس ایشان با غلامان اهل بیت علیهم السلام کاش آقای سازور احتیاط را چاشنی سخنان خود می کردند! @BotShenasi
۵ مهر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روحانی ناشناس: یک سوم نهج البلاغه در مورد اختلاس خواص است! ایشان یا نهج البلاغه نخوانده یا جاهل است! چند مورد از خطای کارگزاران در نهج البلاغه است؟ کدام اختلاسگر سالها یا ماه ها در مسند کار باقی مانده؟ چه از جان امیرالمومنین علیه السلام می خواهید؟ چرا بر روی جهل خود پافشاری می کنید؟ برای غربت امیرالمومنین علیه السلام باید مُرد که مدعیان تشیع این چنین بر حکومت حضرت می تازند! کاری که نواصب نکرده اند! ولله که خطر شما از دشمن بدتر و بیشتر است. @BotShenasi
۵ مهر ۱۴۰۳
🗯 قابل توجه کسانی که مدعی اند فساد در حکومت امیرالمومنین علیه السلام بوده است! ▪️۱۸۹۲- و عن علي عليه السلام : أنه استدرك على ابن هرمة خيانة و كان على سوق الأهواز فكتب إلى رفاعة فإذا قرأت كتابي هذا فنح ابن هرمة عن السوق و أوقفه للناس و اسجنه و ناد عليه و اكتب إلى أهل عملك لتعلمهم رأيي فيه و لا تأخذك فيه غفلة و لا تفريط فتهلك عند الله عز و جل من ذلك و أعزلك أخبث عزلة و أعيذك بالله من ذلك فإذا كان يوم الجمعة فأخرجه من السجن و اضربه خمسة و ثلاثين سوطا و طف به في الأسواق فمن أتى عليه بشاهد فحلفه مع شاهده و ادفع إليه من مكسبه ما شهد به عليه و مر به إلى السجن مهانا مقبوضا و احزم رجليه بحزام و أخرجه وقت الصلاة و لا تحل بينه و بين من يأتيه بمطعم أو مشرب أو ملبس أو مفرش و لا تدع أحدا يدخل إليه ممن يلقنه اللدد و يرجيه الخلاص فإن صح عندك أن أحدا لقنه ما يضر به مسلما فاضربه بالدرة و احبسه حتى يتوب و مر بإخراج أهل السجن إلى صحن السجن في الليل ليتفرجوا غير ابن هرمة إلا أن تخاف موته فتخرجه مع أهل السجن إلى الصحن فإن رأيت له طاقة أو استطاعة فاضربه بعد ثلاثين يوما خمسة و ثلاثين سوطا بعد الخمسة و ثلاثين سوطا الأولى و اكتب إلي بما فعلت في السوق و من اخترت بعد الخائن و اقطع عن الخائن رزقه . 🔸 در دوران حکومت امیر المومنین علیه السلام، به آن حضرت خبر رسید که ابن هرمه مامور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امیر المومنین علیه السلام علیه السلام پس از اطلاع، به فرماندار خود در اهواز چنین فرمود: 🔻 هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز و به همه بخش‌های تابع اهواز بنویس که من چنین عقوبتی برای او معین کرده‌ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی، که نزد خدا خوار می‌شوی، و من به زشت‌ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار می‌کنم و خدا آن روز را نیاورد. چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و سی و پنج تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان. و هر کس گواهی آورد که ابن هرمه از او چیزی گرفته است، او را با گواه قسم بده، و مبلغ را از مال ابن هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سرافکنده و بی‌آبرو به زندان بازگردان، پاهایش را در بند بگذار، و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیراندازی آورد به او برسان. مگذار ملاقاتی داشته باشد، تا مبادا راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهند و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازند. و اگر دانستی که کسی چیزی (عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می‌رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند. شب‌ها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند، جز ابن هرمه! مگر اینکه بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از سی روز، سی وپنج تازیانه دیگر - به جز سی و پنج تازیانه نخستین - به او بزن. و برای من بنویس که در مورد بازار (و نظارت بر آن) چه کردی، و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی، در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن. 📚 دعائم الاسلام، تالیف قاضی نعمان مغربی، جلد ۲، صفحه ۵۳۲-۵۳۴، حدیث ۱۸۹۲، چاپ موسسه آل البیت لاحیاء التراث 📚 مستدرک الوسائل، تالیف میرزای نوری، جلد ۱۷، صفحه ۴۰۳-۴۰۴، حدیث ۲۱۶۷۳، چاپ موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث @BotShenasi
۵ مهر ۱۴۰۳
🗯امام حسن علیه السلام در وصف امیرالمومنین علیه السلام فرمود: قُبِضَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ رَجُلٌ لَمْ‏ يَسْبِقْهُ‏ الْأَوَّلُونَ‏ بِعَمَلٍ وَ لَا يُدْرِكُهُ الْآخِرُونَ بِعَمَلٍ دیشب مردی از دنیا رفت که گذشتگان با هیچ کاری بر او پیشی نگرفتند و آیندگان نیز با هیچ عملی به او نخواهند رسید. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد؛ مؤسسة آل البیت علیهم السلام؛ ج‏2؛ ص7، و نیز الكافي، الاسلامیة، ج1، ص457، ح8 به سند دیگر از امام باقر علیه السلام‌ @BotShenasi
۵ مهر ۱۴۰۳
🗯 یک ظلم و برکناری! صَلَّی الْإِلَهُ عَلَی رُوحٍ تَضَمَّنَهَا قَبْرٌ فَأَصْبَحَ فِیهِ الْعَدْلُ مَدْفُوناً ▪️از کتاب ابن طلحه روایت کرد که سوده دختر عُماره همدانیه بعد از شهادت علی علیه السلام بر معاویه وارد شد، او را به خاطر این که روز صفین علیه او تحریک می‌کرد سرزنش کرد. کارش ادامه یافت تا این که گفت: چه می‌خواهی؟ گفت: خدا از کار ما چیزی برعهد تو نگذاشته و از حق ما چیزی بر تو واجب نکرده و پیوسته از جانب تو کسی به سوی ما می‌آید که جایگاه تو را بالا می‌برد و با قدرت حمایت تو می‌تازد، مانند خوشه ما را می‌چیند و مانند اسپند ما را می‌کوبد و ما را خوار می‌کند و مرگ را بر ما می‌چشاند. او بُسر بن ارطاة است که سوی ما آمده و مردانمان را کشته اموالمان را گرفته و اگر اطاعت نبود در ما عزت و مناعتی بود. اگر او را عزل کنی شکرگزار تو هستیم و گرنه انکارت می‌کنیم. معاویه گفت: مرا به قومت تهدید می‌کنی ای سوده؟ قصد دارم بر روی اسبی چموش سوارت کنم و به سوی او باز گردانم تا در مورد تو حکم کند. 🔸 سوده لحظه ای سرش را پایین انداخت سپس گفت: درود خدا بر روحی که در بر گرفت آن را قبری که عدل در آن مدفون شد. - ملازم حق بود و آن را با چیزی عوض نمی کرد و ایمان و حق همواره همراه او بودند. معاویه گفت: او کیست ای سوده؟ گفت: به خدا او امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. 🔻به خدا نزد او رفتم به خاطر مردی که او را مأمور صدقات ما کرده بود و بر ما ظلم کرد، اتفاقی بر او وارد شدم در حالی که نماز می‌خواند وقتی مرا دید از نماز برگشت و با مهربانی، عطوفت و لطف رو به من کرد و گفت: آیا خواسته ای داری؟ گفتم: بله و او را از ماجرا با خبر کردم، گریه کرد و سپس گفت: خدایا تو بر من و آن‌ها گواه هستی من به آن‌ها دستور نداده‌ام که به خلق تو ظلم کنند. ▪️سپس قطعه چرمی بیرون آورد و در آن نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم از جانب خدا برای شما برهانی آشکار آمد. « فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ » در پیمانه و وزن به حق رفتار کنید و با مردم کم فروشی نکنید و در زمین بعد از اصلاح آن فساد ایجاد نکنید این برای شما بهتر است اگر اهل ایمان هستید. 🔸 وقتی این نوشته‌ام را خواندی آن چه از کار ما در دست توست حفظ کن تا کسی که آن را از تو می‌گیرد نزد تو آید و السلام. سپس نامه را به من داد. به خدا که آن را با گل مهر نکرد و پنهان نساخت، نامه را نزد صاحبش آوردم برکنار شده و از نزد ما رفت. معاویه گفت: برای او آنچنان که می‌خواهد بنویسید و او را راضی به خانه اش بفرستید.  📚بحارالانوار - جلد ۴۱، صفحه ۱۱۹ @BotShenasi
۷ مهر ۱۴۰۳