eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
433 عکس
367 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 آیا اصحاب بزرگ اهل بیت صلوات الله علیهم حتما برای بیان حکم شرعی و فتوا، حدیث می گفتند؟ عنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ بَعْضِ الْبَغْدَادِيِّينَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ قَالَ: لَقِيَ هِشَامَ بْنَ الْحَكَمِ بَعْضُ الْخَوَارِجِ فَقَالَ يَا هِشَامُ مَا تَقُولُ فِي الْعَجَمِ يَجُوزُ أَنْ يَتَزَوَّجُوا فِي الْعَرَبِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَالْعَرَبُ يَتَزَوَّجُوا مِنْ قُرَيْشٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَقُرَيْشٌ تَزَوَّجُ فِي بَنِي هَاشِمٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ عَمَّنْ أَخَذْتَ هَذَا قَالَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَ تَتَكَافَأُ دِمَاؤُكُمْ وَ لَا تَتَكَافَأُ فُرُوجُكُم علی بن بلال گوید: یکی از خوارج با هشام بن حکم ملاقات کرد و به او گفت: ای هشام؛ چه میگویی در مورد عجم (غیرعرب) ، آیا جائز است از (زنان) عرب به ازدواج خود درآورند ؟ گفت: بله (جایز است) سپس گفت: در مورد عرب که با قریش ازدواج کند؟ گفت: بله، سپس گفت: در مورد قریش که با بنی هاشم (سادات) ازدواج کند؟ گفت :بله، سپس گفت: این را از چه کسی (یاد)گرفتی ؟گفت از جعفر بن محمد_ امام صادق علیه السلام_ که شنیدم می فرمود: آیا خون هایتان با هم برابری میکند ولی فرجهایتان (نکاحتان) با هم برابری نمیکند؟! 📚کافی جلد 5 ص 345 در روایت فوق مشاهده می کنیم به اصحاب اهل بیت صلوات الله علیهم رجوع می کردند و احکام شرعی می پرسیدند و نمی گفتند خودمان سرخود حکم شرعی خویش را استنباط می کنیم و به دست می آوریم در روایت فوق مشاهده می کنیم هشام که یکی از بزرگترین و عالم ترین و متقی ترین اصحاب ائمه صلوات الله علیهم بوده در پاسخ سوال شرعی به یک نعم اکتفاء می کند و در ابتدا هیچ حدیثی نیز ارائه نمی دهد. یعنی پاسخ مسئله شرعی را می دهد بدون اینکه روایتی بیان کند. بهتر است بعضی اشخاص جاهل سکوت کنند و شیعیان را گمراه نکنند. @BotShenasi
💡اخذ علم از علما مانند اخذ علم از معصوم است [معانی الأخبار ]مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْکُوفِیِّ عَنْ حُسَیْنِ بْنِ أَیُّوبَ بْنِ أَبِی غُفَیْلَةَ الصَّیْرَفِیِّ عَنْ کَرَّامٍ الْخَثْعَمِیِّ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِیَّاکَ وَ الرِّئَاسَةَ وَ إِیَّاکَ أَنْ تَطَأَ أَعْقَابَ الرِّجَالِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَمَّا الرِّئَاسَةُ فَقَدْ عَرَفْتُهَا وَ أَمَّا أَنْ أَطَأَ أَعْقَابَ الرِّجَالِ فَمَا ثُلُثَا مَا فِی یَدِی إِلَّا مِمَّا وَطِئْتُ أَعْقَابَ الرِّجَالِ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِیَّاکَ أَنْ تَنْصِبَ رَجُلًا دُونَ الْحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فِی کُلِّ مَا قَالَ. ▪️ابوحمزه ثمالی گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به تو هشدار می‌دهم که بپرهیزی از آن که سودای ریاست را در سرت بپرورانی، و برحذر باش از این که دنباله رو مردم باشی. عرض کردم: قربانت گردم، ریاست را دانستم، و اما این که دنبال مردم نروم، در حالی که، من دو سوم از آنچه که دارم (روایات از شما) را به سبب دنبال روی به دست آورده ام! فرمود: چنان نیست که پنداشته ای، بلکه منظور این است که بپرهیزی از آنکه غیر از حجت حق، شخصی دیگر را به رهبری انتخاب نمایی و هر چه گوید، تصدیقش کنی. علامه مجلسی رحمه الله می فرماید: ظن السائل أن مراده علیه السلام بوطء أعقاب الرجال مطلق أخذ العلم عن الناس فقال علیه السلام المراد أن تنصب رجلا غیر الحجة فتصدقه فی کل ما یقول برأیه من غیر أن یسند ذلک إلی المعصوم علیه السلام فأما من یروی عن المعصوم أو یفسر ما فهمه من کلامه لمن لیس له صلاحیة فهم کلامه من غیر تلقین فالأخذ عنه کالأخذ عن المعصوم و یجب علی من لا یعلم الرجوع إلیه لیعرف أحکام الله تعالی. پرسشگر فکر کرده، مراد امام علیه السلام از دنبال روی مردان، مطلق گرفتن علم از مردم است. امام علیه السلام فرمود: مراد این است که مردی را بدون دلیل نصب العین خود قرار دهی و در هر چه از رأیش بدون استناد به معصوم گوید، او را تصدیق نمایی؛ اما کسی که از معصوم روایت می‌کند یا چیزی را که از سخنان معصوم فهمیده تفسیر می‌کند، برای کسی که صلاحیت فهمیدن کلام معصومین را بدون تلقین از جانب دیگری ندارد، پس اخذ احکام از چنان شخصی، مثل گرفتن احکام از معصوم است. و بر جاهلان رجوع به سوی آن شخص واجب است تا احکام خدا را بشناسند. 📚 بحارالانوار ج ۲ ص ۸۳ @BotShenasi
[الإحتجاج] عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی علیه السلام قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَا مَعْنَی الْأَحَدِ قَالَ الْمُجْمَعُ عَلَیْهِ بِالْوَحْدَانِیَّةِ أَ مَا سَمِعْتَهُ یَقُولُ وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ بَعْدَ ذَلِکَ لَهُ شَرِیکٌ وَ صَاحِبَةٌ. ▪️ أبو هاشم جعفری گوید: از حضرت جواد علیه السّلام پرسیدم: «أحد» در آیه مبارکه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» به چه معنا است؟ فرمود: یعنی اتّفاق همگان بر یکتایی او، چنان که خود فرموده: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّه». [عنکبوت / ۶۱] و اگر از ایشان بپرسی: «چه کسی آسمانها و زمین را آفریده و خورشید و ماه را [چنین] رام کرده است؟ » حتما خواهند گفت: «اللَّه» سپس برای او شریک و صاحبی قائل می‌شوند. 📚بحارالانوار، جلد ۳، صفحه ۲۰۸ @BotShenasi
[ختص، الإختصاص یر، بصائر الدرجات] عَلِیُّ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنْ مُوسَی بْنِ طَلْحَةَ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْجُعْفِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا علیه السلام وَ مَعِی صَحِیفَةٌ أَوْ قِرْطَاسٌ فِیهِ عَنْ جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَّ الدُّنْیَا مُثِّلَتْ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ فِی مِثْلِ فِلْقَةِ الْجَوْزَةِ فَقَالَ یَا حَمْزَةُ ذَا وَ اللَّهِ حَقٌّ فَانْقُلُوهُ إِلَی أَدِیمٍ. عبد اللَّه جعفی نقل کرده، به محضر حضرت رضا علیه السّلام رسیدم و به دست خود کتاب چه یا ورقی کاغذ داشتم که در آن نوشته بود: از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده که: دنیا نزد امام به مانند قطعه ای از گردوست. ایشان فرمودند: ای حمزه! به خدا قسم این حقیقت دارد، این حدیث را روی پوست دباغی شده بنویسید.   📚بحارالانوار، جلد ۲۵، صفحه ۳۶۷
💡 فساد عقیدهء خالقیت غیر خداوند عقیده به خالقیت غیر خداوند متعال باعث می شود که چند مشکل اساسیِ عقیدتی ایجاد شود. اولین مشکل سنخیت خالق و مخلوق است‌‌. در صورت عقیده به خالقیت غیر خداوند متعال باید قبول کنیم که خالق و مخلوق از یک سنخ هستند و این عقیده بر اساس مذهب شیعه باطل و کفر است زیرا اهل بیت علیهم السلام سنخیت خالق و مخلوق را رد کرده و خلق و خالق را مبائن دانسته اند. ▪️ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: مُبَایِنٌ لِجَمِیعِ مَا أَحْدَثَ فِی الصِّفَاتِ  با همه آنچه احداث فرموده در صفات مبانیت و جدائی دارد. 📚  توحید صدوق - صفحه ۹۶ اگر بر خالقیت غیر خداوند متعال معتقد باشیم بعد از اعتقاد به سنخیت باید به عقیده صدور هم معتقد شویم. چون سنخیت لزومش صدور از ذات هست و این عقیده کفر است زیرا امام رضا علیه السلام فرمودند: ▪️قال يونس بن عبد الرحمن: كتبت إلى أبي الحسن الرضا (عليه السلام) سألته عن آدم هل كان فيه من جوهرية الرب شئ؟فكتب إلي جواب كتابي: ليس صاحب هذه المسألة على شئ من السنة، زنديق! یونس بن عبدالرحمن گوید: به امام رضا علیه السلام نوشتم: آیا چیزی از ذات خداوند متعال در آدم بود؟ پس حضرت در جواب من نوشتند: صاحب این سؤال، بر چیزی از سنّت ما نیست و زندیق (مُلحِد) است. 📚 اختیار معرفة الرجال، ۱/۴۹۵ وقتی قائل به صدور شدیم، باید معتقد به جسمانیت خداوند متعال شویم و این سخن هم کفر است. خاصیت صدور این است که وقتی معلول از ذات علت بیرون می آید، لازمه اش تکه تکه شدن ذات و متجزی بودن ذات باشد که مطابق حدیث گذشته بازهم کفر است. در آخر اعتقاد بر خالقیت غیر خداوند بعد از سنخیت، صدور، نتیجه آن وحدت وجود است و این کفر محض است. زیرا اهل بیت علیهم السلام فرمودند که خداوند خالق لا من شیء است و سنخیتی میان خداوند متعال با خلقش نیست، آن اشخاصی که خالقیت خداوند یا خالقیت لامن شیء را انکار می کنند، نه معنایِ خلقت خداوند را می فهمند، نه مفاسد کلامش را می فهمند، زیرا روایات فراوان به خالقیت لامن شی خداوند تصریح فرموده است‌. زیرا خالقیت خداوند به معنای صدور نیست، خداوند احداث میکند، هستی میبخشد، اما چون معنی خلقت را به معنای صدور و ترشح می پندارند و به عدم خالقیت غیر خداوند تاکید دارند در آخر معتقد به وحدت وجود شده اند و خبر ندارند، همانگونه که امام رضا علیه السلام فرمودند، کسی که چنین اعتقادی دارد، بر سنت اهل بیت علیهم السلام نیست و ملحد است. الْخَلْقَ حِجَابٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ وَ مُبَایَنَتُهُ إِیَّاهُمْ مُفَارَقَتُهُ أَیْنِیَّتَهُمْ وَ ابْتِدَاؤُهُ إِیَّاهُمْ دَلِیلُهُمْ عَلَی أَنْ لَا ابْتِدَاءَ لَهُ لِعَجْزِ کُلِّ مُبْتَدَإٍ عَنِ ابْتِدَاءِ غَیْرِهِ وَ أَدْوُهُ إِیَّاهُمْ دَلِیلٌ عَلَی أَنْ لَا أَدَاةَ فِیهِ لِشَهَادَةِ الْأَدَوَاتِ بِفَاقَةِ المادّین [الْمُؤَدِّینَ فَأَسْمَاؤُهُ تَعْبِیرٌ وَ أَفْعَالُهُ تَفْهِیمٌ وَ ذَاتُهُ حَقِیقَةٌ وَ کُنْهُهُ تَفْرِیقٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ غَیُورُهُ تَحْدِیدٌ لِمَا سِوَاهُ فَقَدْ جَهِلَ اللَّهَ مَنِ اسْتَوْصَفَهُ وَ قَدْ تَعَدَّاهُ مَنِ اشْتَمَلَهُ..... آفرینش مخلوقات توسّط خداوند، حجابی است بین او و آنها، جدائی او از بندگانش، مکانی نیست بلکه تفاوت وجودی اوست با نحوه وجود آنها، و آغاز داشتن خلقت مخلوقات، دلیلی است برای ایشان بر اینکه خدا آغاز و ابتداء ندارد، چون هر چیز که آغاز و ابتداء داشته باشد، نمی تواند آغازگر چیز دیگری باشد، و نیز آلات و ادوات دادن خدا به آنان دلیلی است بر اینکه در خداوند آلات و ادوات وجود ندارد، زیرا آلات و ادوات، شاهد عجز و فقر صاحب آنهاست، أسماء او محض عبارت و تعبیر است، و افعال و کردار او مجرّد تفهیم است، ذات او حقیقت است و کنهش، جدائی او از خلق، بقاء او حدّ و مرز دادن به سایر پدیده هاست.  📚بحارالانوار، جلد ۴، صفحه ۲۲۸ @BotShenasi
....کَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَی عُمَرَ لَکَزَهَا بِنَعْلِ السَّیْفِ بِأَمْرِهِ فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً وَ مَرِضَتْ مِنْ ذَلِکَ مَرَضاً شَدِیداً وَ لَمْ تَدَعْ أَحَداً مِمَّنْ آذَاهَا یَدْخُلُ عَلَیْهَا وَ کَانَ الرَّجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ......  ▪️حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام روز سه شنبه، سوم ماه جمادی الثانی سال ۱۱ هجری از دنیا رحلت کرد. علت وفات آن حضرت، همان ضربه ای بود که قنفذ غلام آن مرد به امر او به ایشان وارد آورد. حضرت زهرا به علت آن ضربه، محسن را سقط کرد و به همین دلیل به شدت بیمار شد و اجازه نداد هیچ یک از آن افرادی که وی را اذیت کرده بودند، به حضور او برسند. آن دو نفر که از اصحاب پیامبر خدا بودند، 📚بحارالانوار، جلد ۴۳، صفحه ۱۷۰
💡 هیچ چیز از اختیار او خارج نیست [ختص، الإختصاص یر، بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ عَنْ مُوسَی بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ الدُّنْیَا تَمَثَّلَ لِلْإِمَامِ فِی مِثْلِ فِلْقَةِ الْجَوْزِ فَمَا یَعْرِضُ لِشَیْ ءٍ مِنْهَا وَ إِنَّهُ لَیَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا کَمَا یَتَنَاوَلُ أَحَدُکُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا یَشَاءُ فَلَا یَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَیْ ءٌ سماعة بن مهران روایت کرده، حضرت صادق علیه السلام فرمودند: دنیا برای امام مانند قطعه ای گردوست؛ چیزی از دنیا از امام پوشیده نمی ماند و او طوری از اطراف بر دنیا تسلط دارد، که یکی از شما بر سر سفره اش نشسته و هر چه بخواهد بر می‌دارد. پس هیچ چیز از اختیار او خارج نیست. 📚بحارالانوار؛ جلد ۲۵، صفحه ۳۶۷
💡 اگر در کنار دریا ... [یر، بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنِّی لَأَعْرِفُ مَنْ لَوْ قَامَ عَلَی شَاطِئِ الْبَحْرِ لَنَدَبَ بِدَوَابِّ الْبَحْرِ وَ بِأُمَّهَاتِهَا وَ عَمَّاتِهَا وَ خَالاتِهَا . ابابصیر روایت کرده، حضرت باقر علیه السلام فرمودند: من مردی را می‌شناسم که اگر کنار دریا بایستد، جنبندگان دریا را به همراه مادرها و عمه‌ها و خاله هایشان صدا می‌زند. 📚بحارالانوار، جلد ۲۵ صفحه ۳۷۲ @BotShenasi
💡 قلب اهل بیت علیهم السلام محل اراده خدا [یر، بصائر الدرجات] بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ السَّیَّارِیِّ عَنْ غَیْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالَ خَرَجَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ الْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شَیْئاً شَاءُوهُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ از امام هادی علیه السّلام نقل شده که فرمودند: خداوند دل‌های ائمه را محل اراده خود قرار داده است؛ اگر خدا چیزی را بخواهد آن‌ها خواهند خواست. و این است معنی آیه: «ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ» . و تا خدا نخواهد [شما] نخواهید خواست.   📚بحارالانوار، جلد ۲۵ ص ۳۷۲ انسان / ۳۰، تکویر / ۲۹ @botShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله وحید خراسانی حفظه الله تعالی: بر قائمهء عرش نوشته است، ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه
💡 چشم بر هم زدنی... [المناقب لابن شهرآشوب] شَکَا أَبُو هُرَیْرَةَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام شَوْقَ أَوْلَادِهِ فَأَمَرَهُ علیه السلام بِغَضِّ الطَّرْفِ فَلَمَّا فَتَحَهَا کَانَ فِی الْمَدِینَةِ فِی دَارِهِ فَجَلَسَ فِیهَا هُنَیْئَةً فَنَظَرَ إِلَی عَلِیٍّ علیه السلام فِی سَطْحِهِ وَ هُوَ یَقُولُ هَلُمَّ نَنْصَرِفْ وَ غَضَّ طَرْفَهُ فَوَجَدَ نَفْسَهُ فِی الْکُوفَةِ فَاسْتَعْجَبَ أَبُو هُرَیْرَةَ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام إِنَّ آصَفَ أَوْرَدَ تَخْتاً مِنْ مَسَافَةِ شَهْرَیْنِ بِمِقْدَارِ طَرْفَةِ عَیْنٍ إِلَی سُلَیْمَانَ وَ أَنَا وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله . ▪️ ابوهریره پیش حضرت علی علیه السّلام، شکوه دل تنگی فرزندانش را نمود؛ حضرت به او فرمودند: چشمانت را ببند! همین که باز کرد خود را میان خانه خویش در مدینه دید. اندکی آن جا نشست و به علی علیه السّلام در بام خانه نگاه کرد که می‌فرمودند: بیا برگردیم! چشم خود را بست و ناگهان خود را در کوفه یافت. ابوهریره در شگفت شد، امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: آصف، تخت ملکه سبا را که دو ماه برای آوردنش زمان نیاز بود، در یک چشم به هم زدنی پیش سلیمان آورد، من که وصی رسول الله صلی اللَّه علیه و آله هستم.  📚بحارالانوار، جلد ۲۵ صفحه ۳۸۰ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز سبکی جدید در عزاداری ایجاد میکنند که هیچ شباهتی به عزاداری ندارد! به این کلیپ نگاه کنید! آیا نام مقدس امیرالمومنین علیه السلام را اینگونه می برند؟ یا این پریدن هوا شباهتی به هروله دارد؟ متاسفانه هر کس رسیده مداح شده است! به یک فیلتر قوی برای مداحی و مداح نیازمند هستیم! @BotShenasi