May 11
May 11
سلام علیکم بر همه دوستان ،اساتید و اعضای محترم کانال، صلاح دیدیم در راستای ترویج علم و دانش افزایی کانالی را در راستای مباحث انسان شناسی با رویکرد فلسفه ذهن و علوم شناختی ایجاد کنیم. باشد که در این روز مبارک و فرخنده، عید غدیر خم، عید ولایت و امامت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام🌸🌸، این امر در راستای ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام مقبول حضرتش باشد و در این مسیر ما را یاری بفرمایند🙏. از شما دوستان عزیز خواهش دارم با حضور تان در این کانال، ما را در این مسیر دانش افزایی یاری بفرمایید. امید است این مطالب برای شما مفید و قابل استفاده باشد.
ارتباط با مدیر کانال⬅️⬅️@aialimadad_1400
✅هدف از ایجاد کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن» دانش افزایی و نشر علم می باشد.
✅ از این رو، مقالات و کتابهای مربوط در این راستا را معرفی کرده، و در صورت امکان اصل آن منابع بار گزاری می شود.
✅همچنین صوت تدریس اساتید فلسفه ذهن نیز به طور موضوع محور بار گزاری خواهد شد.
✅افزون براین، برگزاری دورهای علمی در این حوزه نیز اطلاع رسانی خواهد رسید.
🔰🔰🔰
🆔Brain_Mind@
May 11
May 11
May 11
May 11
هدایت شده از محسنی
💡.انسان چیست؟ مغز، ذهن یا نفس؟🤔
❇️این پرسش از سالیان دراز تا به امروز فکر اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بیشتر فلاسفه براین باورند که حقیقت انسان به ذهن یا نفس اوست، و بسیاری از حالات و ویژگیهایی همچون عشق، ترس، شادی، تصمیم،اراده، حافظه، و حتی هویت شخص به نفس برمیگردد.
❇️ در سوی دیگر، نظر بیشتر عصبشناسان بسی متفاوت از این است. در قرن اخیر با پیشرفت این علم و استفاده از دستگاههایی همچون: EEG،FMRI ،PET و دیگر موارد، دانشمندان این حوزه سعی دارند ویژگیها و حالاتهای ذهنی را به عملکرد مغز و سیستم های عصبی نسبت دهند... بنابراین، چالش بسیار مهم این است: «انسان چیزی ورای بدن و عملکرد مغزی نمیباشد»...
✳️ از این رو، ما در این کانال به این مباحث خواهیم پرداخت:
✅1.فلسفه ذهن: تبیین دیدگاههای دوگانهانگارانه و فیزیکالیستی و...
✅2. نوروساینس: مباحثی درباره علمکرد مغز و سیستمهای عصبی
✅3. چالش های نوروساینس با دیدگاه های فلسفی درباره انسان، و پاسخ های فلسفه اسلامی به آن
✳️هدف ما از ایجاد این کانال:
📝1.دانش افزایی
🖌 2.معرفی و بارگزاری کتاب و مقالات
⏯ 3. بارگزاری صوت و فیلمهای آموزشی
📣4. اطلاع رسانی از برگزاری دورههای علمی ♻️5.ارائه تحلیلی نوین از رابطه نفس با مغز و سیستم های عصبی با رویکرد فلسفه صدرایی
اگر به این مباحث علاقمند هستید:
#انسانشناسی #فلسفهذهن #نوروساینس #علومشناختی
📧ما را در این پیام رسان دنبال کنید:🔰🔰🔰
ایتا: @Brain_Mind
هدایت شده از فلسفه ذهن
💥 در تاریخ #فلسفه_غرب جدید، مهمترین دیدگاه دوئالیستی، همان نظریه «تأثیر متقابل» بوده است که توسّط رنه #دکارت در اثر مهمش، «تأمّلات در فلسفه اولی» ارائه گردید.
☄ هرچند که پیشینه این اعتقاد در مکتوبات فلسفی، به نظریه #افلاطون باز میگردد. طبق دیدگاه او، هرکدام از ما یک #روح دارد که بسیط، الهی، تغییرناپذیر و غیر همسنخ با بدنمان است؛ بدنهایی که مرکّبشده از اجزاء و #فناپذیر هستند.
☄ در واقع، قبل از آنکه ما در این جهان متولّد شویم، روحمان در حالتی خالص و غیربدنمند، وجودی پیشینی داشتهاند.
این ایده، علّت آنکه هریک از ما دارای #آگاهی و عقلانیت هستیم را تبیین میکند. به بیان دقیقتر، هرکدام از ما «دارای» یک روح نیستیم؛ بلکه هرکدام از ما یکی از همین روحها هستیم. این نگرش است که چه بسا همچنان بصورت دیدگاه عامیانه بین مردم دیندار رواج دارد.
💥 دکارت هرچند در صدد اثبات #روح_مجرد بسیط #فناناپذیر بر میآمد، ولی مانند #بوعلی و برخلاف افلاطون، نفس را #حادث به همراه بدن (و نه #قدیم و ازلی) میدانست؛ #ابن_سینا به این مطلب تصریح داشت و از ظاهر برخی سخنان دکارت نیز همین دیدگاه برداشت میشود.
مثلاً در رساله گفتار در روش به کار بردن عقل، پس از آنکه به کارکردهای مختص به بدن اشاره میکند و آن را بین انسان و سایر حیوانات مشترک میداند، به صفت یا کارکرد «اندیشیدن» میپردازد که فقط در انسانها یافت میشود. آنگاه میافزاید: «من فرض کردهام که خداوند، نفس ناطقه را خلق میکند و آن را به شیوهای خاص که توضیح دادهام، به بدن ملحق میسازد». (Descartes, 2006, p.39.)
💥 دیدگاه شیخالرئیس و دکارت در اینباره، گونهای تبعیت از ایده ارسطویی درباره حادث بودن نفس است که در مقابل نظریه افلاطونی پیرامون ازلی بودن نفس قرار داشت.
💥 ابنسینا و فیلسوفان مشّاء، نفس را حادث به همراه بدن مادّی معرّفی میکنند. این البته با ماهیّت روحانیبودن نفس در نگاه ایشان، منافات ندارد و در نتیجه نفس، #روحانیة_الحدوث و روحانیة البقاء خواهد بود.
بدین ترتیب، تعلّق به یک بدن خاص هم جزو عوارض و ملحقّات ذات روحانی نفس تلقّی میشود. شیخ اشراق نیز در آثار خویش، در چارچوب همین دیدگاه سخن گفته است.
🔥 در واقع قول به "حدوث" روحانی نفس، ناشی از اشکالاتی بود که "ازلیت" نفس روحانی را به چالش میکشید.
هرچند که #حدوث_روحانی نفس نیز بعدها توسّط منتقدین بوعلی و بویژه خواجه طوسی و صدرالمتألّهین، با اشکالات مهمّی مواجه گشت و دیدگاه #حدوث_جسمانی نفس مطرح گردید.
هدایت شده از فلسفه ذهن
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🔥
🗓 دوشنبه ۸ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی
دکتر همتیمقدم (دانشگاه علوم و تحقیقات)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دوگانهانگاری جوهری و رفتارگرایی
دکتر ساداتمنصوری (پژوهشکده علوم شناختی)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶: نظریات اینهمانی
دکتر لهراسبی (پژوهشکده علوم شناختی)
🗓 سهشنبه ۹ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی
دکتر غیاثوند (دانشگاه خوارزمی)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدنمندی
دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن
دکتر ذاکری (دانشگاه تهران)
🗓 چهارشنبه ۱۰ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی
دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برونگرایی و درونگرایی
دکتر محمود مروارید(IPM)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶ مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری
دکتر محمود مروارید(IPM)
🗓 پنجشنبه ۱۱ شهریور
🕚 ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت
دکتر ذاکری(دانشگاه تهران)
🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاههای بازنمودگرایانه در باب آگاهی
دکتر قهار (پژوهشکده علوم شناختی)
🕓 ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد
دکتر مهاجری(IPM)
💵 هزینه ثبتنام: ۸۰ هزار تومن