eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
333 عکس
123 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم بر همه دوستان ،اساتید و اعضای محترم کانال، صلاح دیدیم در راستای ترویج علم و دانش افزایی کانالی را در راستای مباحث انسان شناسی با رویکرد فلسفه ذهن و علوم شناختی ایجاد کنیم. باشد که در این روز مبارک و فرخنده، عید غدیر خم، عید ولایت و امامت حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام🌸🌸، این امر در راستای ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام مقبول حضرتش باشد و در این مسیر ما را یاری بفرمایند🙏. از شما دوستان عزیز خواهش دارم با حضور تان در این کانال، ما را در این مسیر دانش افزایی یاری بفرمایید. امید است این مطالب برای شما مفید و قابل استفاده باشد. ارتباط با مدیر کانال⬅️⬅️@aialimadad_1400
✅هدف از ایجاد کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن» دانش افزایی و نشر علم می باشد. ✅ از این رو، مقالات و کتابهای مربوط در این راستا را معرفی کرده، و در صورت امکان اصل آن منابع بار گزاری می شود. ✅همچنین صوت تدریس اساتید فلسفه ذهن نیز به طور موضوع محور بار گزاری خواهد شد. ✅افزون براین، برگزاری دورهای علمی در این حوزه نیز اطلاع رسانی خواهد رسید. 🔰🔰🔰 🆔Brain_Mind@
هدایت شده از محسنی
💡.انسان چیست؟ مغز، ذهن یا نفس؟🤔 ❇️این پرسش از سالیان دراز تا به امروز فکر اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بیشتر فلاسفه براین باورند که حقیقت انسان به ذهن یا نفس اوست، و بسیاری از حالات و ویژگی‌هایی همچون عشق، ترس، شادی، تصمیم،‌اراده، حافظه، و حتی هویت شخص به نفس برمی‌گردد. ❇️ در سوی دیگر، نظر بیشتر عصب‌‌شناسان بسی متفاوت از این است. در قرن اخیر با پیشرفت این علم و استفاده از دستگاه‌‌هایی همچون: EEG،FMRI ،PET و دیگر موارد، دانشمندان این حوزه سعی دارند ویژگی‌ها و حالات‌های ذهنی را به عملکرد مغز و سیستم های عصبی نسبت دهند... بنابراین، چالش بسیار مهم این است: «انسان چیزی ورای بدن و عملکرد مغزی نمی‌باشد»... ✳️ از این رو، ما در این کانال به این مباحث خواهیم پرداخت: ✅1.فلسفه ذهن: تبیین دیدگاه‌های دوگانه‌انگارانه و فیزیکالیستی و... ✅2. نوروساینس: مباحثی درباره علمکرد مغز و سیستم‌های عصبی ✅3. چالش های نوروساینس با دیدگاه های فلسفی درباره انسان، و پاسخ های فلسفه اسلامی به آن ✳️هدف ما از ایجاد این کانال: 📝1.دانش افزایی 🖌 2.معرفی و بارگزاری کتاب و مقالات ⏯ 3. بارگزاری صوت و فیلم‌های آموزشی 📣4. اطلاع رسانی از برگزاری دوره‌های علمی ♻️5.ارائه تحلیلی نوین از رابطه نفس با مغز و سیستم های عصبی با رویکرد فلسفه صدرایی اگر به این مباحث علاقمند هستید: 📧ما را در این پیام رسان دنبال کنید:🔰🔰🔰 ایتا: @Brain_Mind
هدایت شده از فلسفه ذهن
💥 در تاریخ جدید، مهم‌ترین دیدگاه دوئالیستی، همان نظریه «تأثیر متقابل» بوده است که توسّط رنه در اثر مهمش، «تأمّلات در فلسفه اولی» ارائه گردید. ☄ هرچند که پیشینه این اعتقاد در مکتوبات فلسفی، به نظریه باز می‏گردد. طبق دیدگاه او، هرکدام از ما یک دارد که بسیط، الهی، تغییرناپذیر و غیر هم‏سنخ با بدن‏مان است؛ بدن‏هایی که مرکّب‏شده از اجزاء و هستند. ☄ در واقع، قبل از آن‏که ما در این جهان متولّد شویم، روح‏مان در حالتی خالص و غیربدن‏مند، وجودی پیشینی داشته‏اند. این ایده، علّت آن‏که هریک از ما دارای و عقلانیت هستیم را تبیین می‌کند. به بیان دقیق‏تر، هرکدام از ما «دارای» یک روح نیستیم؛ بلکه هرکدام از ما یکی از همین روح‏ها هستیم. این نگرش است که چه بسا همچنان بصورت دیدگاه عامیانه بین مردم دین‌دار رواج دارد. 💥 دکارت هرچند در صدد اثبات بسیط بر می‌آمد، ولی مانند و برخلاف افلاطون، نفس را به همراه بدن (و نه و ازلی) می‏دانست؛ به این مطلب تصریح داشت و از ظاهر برخی سخنان دکارت نیز همین دیدگاه برداشت می‏شود. مثلاً در رساله گفتار در روش به کار بردن عقل، پس از آن‏که به کارکردهای مختص به بدن اشاره می‏کند و آن را بین انسان و سایر حیوانات مشترک می‏داند، به صفت یا کارکرد «اندیشیدن» می‏پردازد که فقط در انسان‏ها یافت می‏شود. آن‏گاه می‏افزاید: «من ‏‏‏فرض کرده‏ام که خداوند، نفس ناطقه را خلق می‏‏کند و آن را به شیوه‏ای خاص که توضیح داده‏ام، به بدن ملحق می‏سازد». (Descartes, 2006, p.39.) 💥 دیدگاه شیخ‏الرئیس و دکارت در این‏باره، گونه‏ای تبعیت از ایده ارسطویی درباره حادث بودن نفس است که در مقابل نظریه افلاطونی پیرامون ازلی بودن نفس قرار داشت. 💥 ابن‌سینا و فیلسوفان مشّاء، نفس را حادث به همراه بدن مادّی معرّفی می‌کنند. این البته با ماهیّت روحانی‌بودن نفس در نگاه ایشان، منافات ندارد و در نتیجه نفس، و روحانیة البقاء خواهد بود. بدین ترتیب، تعلّق به یک بدن خاص هم جزو عوارض و ملحقّات ذات روحانی نفس تلقّی می‌شود. شیخ اشراق نیز در آثار خویش، در چارچوب همین دیدگاه سخن گفته است. 🔥 در واقع قول به "حدوث" روحانی نفس، ناشی از اشکالاتی بود که "ازلیت" نفس روحانی را به چالش می‌کشید. هرچند که نفس نیز بعدها توسّط منتقدین بوعلی و بویژه خواجه طوسی و صدرالمتألّهین، با اشکالات مهمّی مواجه گشت و دیدگاه نفس مطرح گردید.
هدایت شده از فلسفه ذهن
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🔥 🗓 دوشنبه ۸ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی دکتر همتی‌مقدم (دانشگاه علوم و تحقیقات) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دوگانه‌انگاری جوهری و رفتارگرایی دکتر سادات‌منصوری (پژوهشکده علوم شناختی) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶: نظریات این‌همانی دکتر لهراسبی (پژوهشکده علوم شناختی) 🗓 سه‌شنبه ۹ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی دکتر غیاثوند (دانشگاه خوارزمی) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدن‌مندی دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن دکتر ذاکری (دانشگاه تهران) 🗓 چهارشنبه ۱۰ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برون‌گرایی و درون‌گرایی دکتر محمود مروارید(IPM) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶ مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری دکتر محمود مروارید(IPM) 🗓 پنجشنبه ۱۱ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت دکتر ذاکری(دانشگاه تهران) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاه‌های بازنمودگرایانه در باب آگاهی دکتر قهار (پژوهشکده علوم شناختی) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد دکتر مهاجری(IPM) 💵 هزینه ثبت‌نام: ۸۰ هزار تومن