📎۷خرداد؛ سالروز افتتاح مجلس و دردسرهای بعد از آن
💠 سوابق برخی از نمایندگان منتخب و عملکرد آنها در رژیم گذشته و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی کار تصویب اعتبارنامههای آنها را با مشکل مواجه میساخت و بعضا رد اعتبارنامهها زمینهساز تنشهای قومی و قبیلهای میشد.
🔸 مثلا خسرو قشقایی از منطقه فیروزآباد استان فارس به عنوان نماینده به مجلس راه یافته بود اما اسناد و مدارک از پیوندهای وی با عوامل سیا حکایت میکرد و نمایندگان مجلس مجبور به رد اعتبارنامه وی بودند. این مساله نارضایتیهایی را در منطقه فیروزآباد و خوانین قشقایی بوجود آورد و تا مدتها ادامه پیدا کرد.
🔸 مجلس اعتبارنامه ابوالفضل قاسمی از عناصر ملیگرا را نیز به خاطر ارتباط وی با عوامل ساواک در رژیم گذشته رد کرد.
🔹 بعد از افتتاح مجلس در ۲۰ خرداد همان سال اعتبارنامههای تصویبشده نمایندگان از مرز ۱۸۰ نفر گذشت و برابر با قانون اساسی مجلس رسمیت یافت و در ۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ با انتخاب ۶ عضو حقوقدان شورای نگهبان مجلس اعتبار قانونگذاری پیدا کرد.
🔹نمایندگان مجلس در همان دوره اول، نام مجلس شورای ملی را به مجلس شورای اسلامی تغییر دادند.
➖➖➖➖➖
▪️@canoon_org
◻️علم بدون سیاست، حاشیه است.
▪️اینکه علم نهاد دارد، این را به ما میگوید که علم سیاسی است، اگر حقیقت با سیاست درهم تنیده نبود، چیزی به معنای سلسله مراتب علم که نحوی روابطی سیاسی است، به وجود نمیآمد.
➖علیرضا شفاه
▫️▫️▫️▫️▫️
🔸 کانون اندیشه جوان در پیامرسانها👇
🔹 @canoon_org
📚 قرآن و درام
🔹سادگی و باورپذیری در روش روایت قصههای قرانی با وجود تو در تو بودن برخی از آنها، وجود درون مایههای متعدد معرفتی، انگیزش مخاطب به تعالی و پیشرفت معنوی، معرفی و ترویج آموزههای سبک زندگی الهی و در مقابل تقبیح مولفههای سبک زندگی غیر الهی به بیانی غیر مستقیم و به زبان تمثیل ویژگیهای مهمی است که ضرورت توجه بر قصههای قرآنی را گوشزد میسازد.
🔹عنصر «تعلیق» حکایت از دلواپسی و نگرانی مخاطب نسبت به سرنوشت قهرمان قصه دارد و در واقع همذات پنداری او را تحریک میکند، هر چقدر قصه باورپذیری بیشتری داشته باشد، مخاطب احساس دلهره و تعلیق بیشتری میکند و ارتباط عاطفی دقیقتری با قهرمان قصه برقرار میکند؛ وقتی یوسف(ع) در چاه است، وقتی ابراهیم(ع) به میان آتش افکنده میشود، وقتی موسی(ع) در رود نیل افکنده میشود و… تعلیق آغاز میشود و تا مشخص شدن سرنوشت قهرمان این قصهها ادامه دارد.
🔹در قصههای قرآنی، شخصیت پردازی، گفتگو و فضای نمایشی وجود دارد، شخصیت ها معرفی میشوند، توصیف میگردند و تمامی ویژگیهای موجود و کارکردهای شخصیت را در آثار نمایشی دارا هستند، در این راستا، تضاد و مواجهه شخصیتها با خود یا دیگران و یا جامعه و در نهایت طی کردن مسیری که در آن حوادث و کنشهای بیشماری به وجود میآید و سرانجام پیروزی قهرمان و شکست ضد قهرمان به چشم میخورد..
📖 بخشی کتاب "داستانهای دیدنی"
□جنبههای دراماتیک در قصههای قرآن
👤 تالیف حسین فرخی
📇 انتشارات کانون اندیشه جوان
▫️▫️▫️▫️▫️
🔻در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️ @canoon_org
🔷 منشأ علوم از کجاست؟
🔹منشا و مولد همه علوم مثبت و مفید ماقبل دوران مدرن، حتی علوم مربوط به ساحت مادی و معیشتی بشر، وحی و تعالیم انبیای الهی بوده است.
➖مهدی نصیری
▫️▫️▫️▫️▫️
🔸 کانون اندیشه جوان در پیامرسانها👇
🔹 @canoon_org
📚 اقتصاد مقاومتی؛ ابزار مقابله با تحریم
🔹تحریم، اهرم فشار شناخته شده غرب و نظام سلطه، بهویژه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی است.
🔹با توجه به پیچیدگی این مسئله در سالهای اخیر، آیتالله خامنهای دوراندیشانه، مفهوم جدید «اقتصاد مقاومتی» را به مثابه رویکرد و الگویی سازگار با اوضاع و اقتضائات موجود اقتصاد کشور برای غلبه بر بحرانهای ناشی از آن به عنوان «الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی» معرفی کرد.
🔹بر اساس سیاستهای کلی معرفیشده اقتصاد مقاومتی، تحقق این الگوی اقتصادی ـ علاوه بر چیرگی بر مشکلات اقتصادی ـ دستیابی به اهداف سند چشمانداز بیستساله کشور را هم مقدور میسازد. نکته مهم آنکه ضرورت اجرای این الگو تنها منحصر به مقابله با وضعیت تحریم نیست، بلکه از آن روست که اقتصاد جهانی همواره با مخاطرات و ناامنیهای ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحرانهای مالی، اقتصادی و سیاسی روبهروست.
🔹ترسیم ابعاد نظری و کاربردی این مفهوم نو بهرغم مطالعات درخور توجه نیازمند پژوهشهای گسترده در ابعاد نظری و کاربردی است و نویسنده در کتاب خاکریز اقتصادی تلاش دارد که با تأکید بر اندیشههای آیتالله خامنهای و تحلیل ریشههای قرآنی و روایی اندیشه ایشان، تبیینی دقیق از مفهوم اقتصاد مقاومتی و اقتضائات آن ارائه دهد.
➖این کتاب در چهار فصل زیر سامان یافته است:
۱ـ چیستی اقتصاد مقاومتی
۲ـ آسیبپذیری اقتصادی
۳ـ مشخصههای اقتصاد مقاومتی
۴ـ راهبردهای افزایش مقاومت اقتصادی
📖کتاب خاکریز اقتصادی (خوانشی بر اقتصاد مقاومتی)
👤 محمدجواد توکلی
🔸 انتشارات کانون اندیشه جوان
➖➖➖➖➖
🔺 همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
▪️ عارف کامل و استاد بزرگ اخلاق، میرزا جوادآقا ملکی تبریزی درباره تلاوت قرآن و دعا و ذکر در ماه رمضان در توصیهای میفرمود: «از کارهای مهم در این ماه، قرائت قرآن و دعا و ذکر است که باید از هر کدام مقدار معین انتخاب و در هر روز انجام شود. در این انتخاب، اولویت با مواردی است که باعث افزایش نشاط انسان برای عبادت گردیده و در قلب او، فکر و نوری به وجود میآورد.»
#بزرگان_و_ماه_رمضان
➖➖➖➖➖
🔺 همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️آیگپ: Igap.net/Bashgah_net
▪️بله: lish.ir/KoP
📚 نظام سرمایهداری یا اقتصاد اسلامی؟ مساله این است!
🔹در جهان غرب پایههای اقتصاد بر مکاتبی چون امانیسم، لیبرالیسم، نئولیبرالیسم، مدرنیسم و...قرار دارد و جوامع غربی به سمت و سوی انسانمحوری، فردگرایی و لذتمداری کشیده شده است.
🔹اقتصاد اسلامی در مقابل اقتصادهای کمونیستی و سرمایهداری، اقتصادی آخرتاندیش و خدامحور است و توسعه ارزشهای اخلاقی مانند برادری، صداقت، عدالت، احسان، محبت و ایثار و... را در ساحتهای مختلف فرهنگ، اجتماع و حکومت مدنظر قرار میدهد.
✔️ نویسنده در این کتاب و در قالب پنج مقاله «درباره مدرنیته»، «بحران کنونی سرمایهداری جهانی»، «آیا انقلاب اسلامی ایران، بسط انقلابهای فرانسه و روسیه است؟»، «انقلاب اسلامی ایران از منظر حکمت معنوی تاریخ» و «جنگ نرم و رسالت امروز ما» میکوشد مباحثی اندیشهای درباره نسبت اقتصاد با فرهنگ و سیاست به زبان نسل امروز جامعهمان بیان دارد و در این رهگذر به مهمترین شبهات جریانهای غربگرا در اینباره پاسخ گوید.
📖کتاب «گفت و گو با امروز تاملاتی در نسبت اقتصاد با فرهنگ وسیاست»
👤اثر«شهریارزرشناس»
🔸 انتشارات کانون اندیشه جوان
□□□□□
➖ @canoon_org
🖌خون دلی که امام خمینی(ره) از اسلام امریکایی خورد !
🔻امامخمينی(ره) لازمه جدايیناپذير تحجر را اسلام امريكايی دانسته و پيوسته اين دو را با همديگر يادآور میشود و لازمه بهزيركشيدن ابرقدرتها را دستكشيدن از تحجر و تقدسمآبی میداند. او میگويد: «بايد تلاش كنيم زهد و قدس اسلام ناب محمدی را از زنگارهای تقدسمآبی و تحجرگرايی اسلام امريكايی جدا كرده و به مردم مستضعفمان نشان دهيم.»
🔸وی ريشه همه ظلمتها و كجفكريها را در تحجر و مقدسمآبی دانسته، خطاب به فرزندان شهدا، مفقودان و جانبازان و... چنين میگويد: «... و علاقمندم كه فرد فرد شما عالم و متخصصی متعهد برای اسلام ناب محمدی(ص) و مبارزی سرسخت عليه اسلام امريكايي و مرفهين، و پرچمدار وفاداری برای ايثارگران و شهيدان خود باشيد و بتوانيد با چراغ علم و عمل و تقوا، ظلمت نفاق و كجفكريها و تحجرها و مقدسمآبيها را از دامن اسلام بزداييد.»
🔸«... روحانيون وابسته و مقدسنما و تحجرگرا هم كم نبودند و نيستند. در حوزههای علميه هستند افرادی كه عليه انقلاب و اسلام ناب محمدی(ص) فعاليت دارند. امروز عدهاي با ژست تقدسمآبی چنان تيشه به ريشه دين و انقلاب و نظام میزنند كه گويي وظيفهای غير از اين ندارند. خطر تحجرگرايان و مقدسنمايان احمق حوزههای علميه كم نيست.
🔸طلاب عزيز لحظهای از فكر اين مارهای خوشخط و خال كوتاهی نكنند. اينها مروج اسلام امريكايیاند و دشمن رسولالله(ص)... ضربات روحانيت ناآگاه و آگاه وابسته بهمراتب كاریتر از اغيار بوده و هست. در شروع مبارزات اسلامی اگر ميخواستی بگويي شاه خائن است، بلافاصله جواب میشنيدی كه شاه شيعه است؛ عدهای مقدسنمای واپسگرا همه چيز را حرام میدانستند و هيچكس قدرت اين را نداشت كه در مقابل آنها قد علم كند.
🔸خون دلی كه پدر پيرتان از اين دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختيهای ديگران نخورده است. وقتی شعار جدايی دين از سياست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان، غرقشدن در احكام فردي و عبادی [تلقی] شد و قهراً فقيه هم مجاز نبود كه از اين دايره و حصار بيرون رود و در سياست و حكومت دخالت نمايد...»
🔹بخشی از مقاله «استادان اسلام امریکایی»، «نصرالله سخاوتی»، #نشریه_زمانه ، شماره ۳۳
□□□□□
در سایر پیامرسانها همراه کانون اندیشه جوان باشید! 👇
♦️@canoon_org