eitaa logo
کانون اندیشه جوان
323 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
593 ویدیو
5 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ایران، پل پیروزی متفقین 🔹 با حمله آلمان‌ها به شوروی و آشكار شدن نقشه آن‌ها برای رسیدن به خلیج فارس و اشغال شبه قاره هند و مراكز نفتی خاورمیانه، متفقین عبور از خاك ایران را مطمئن‌ترین و كوتاه‌ترین راه كمك به اتحاد شوروی دانستند. 🔹چرچیل -نخست وزیر وقت بریتانیا- در خاطرات خود به اهمیت ارتباطی ایران كه بهره‌گیری از آن، متفقین را از راه دشوار اقیانوس منجمد شمالی بی‌نیاز می‌ساخت، اشاره كرده است. در جریان جنگ جهانی دوم، متفقین از طریق راه‌آهن سراسری ایران و سایر راه‌های ارتباطی كشور، حدود پنج و نیم میلیون تن اسلحه، مهمات، مواد غذایی و دارو را به شوروی منتقل كردند. برخی از محققان براین باورند كه سیل كمك‌های سرازیر شده از مسیر ایران به شكست آلمان‌ها در استالینگراد انجامید و به همین جهت متفقین ایران را پل پیروزی خواندند. 🗞 برشی از مقاله "پل پیروزی متفقین" / سیدعلی بهبهانی / ، شماره ۲۴ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▪️بله: lish.ir/KoP‌
🔰 جایگاه مردم در حكومت (۱) 🔹 حضرت امام (ره) برای نقش مردم در حكومت اهمیت ویژه‌ای قائل بودند؛ به‌‌گونه‌ای كه می‌فرمودند: «میزان، رای مردم است.» اما درخصوص این كه منظور از این جمله چیست، مباحث زیادی درگرفته كه در كل، این مباحث را می‌توان در دو طیف دسته‌بندی كرد. 🔹 طیف اول با استفاده از قاعده‌ی لطف این جمله را تفسیر می‌كنند. بدین‌معنا كه آنان می‌گویند: حضرت امام (ره) می‌فرمودند فلسفه ارسال رسل هدایت مردم است و تمام انبیاء و ائمه برای این منظور آمده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت كه انبیاء به نوعی خدمتگزار مردم هستند و فلسفه رهبری الهی، هدایت و خدمت به مردم می‌باشد و علت تعیین شروط و وظایف سخت برای رهبریت از سوی خدا، آن است كه به مردم لطمه‌ای وارد نشود. 🔹 بر این اساس می‌توان گفت یكی از موارد لطف آن است كه به خواست مردم توجه داشته باشیم و آنان را در اموری كه به خود آنان مربوط است مشاركت دهیم و از همین رو بود كه خداوند به رسولش می‌فرمود: «و امرهم شوری بینهم» «و شاورهم فی الامر»؛ در حالی‌كه پیامبر اكرم (ص) پس از مشورت با مردم و عمل به خواست آنان در جنگ احد با شكست مواجه گردید. اما باز هم خداوند فرمود آنها را عفو كن و با آنان مشورت كن؛ زیرا راه‌حل مشكلات مردم، مشاركت دادن خود آنان در امور است و رهبر تلاش می‌كند مردم را به نحو درست هدایت كند و ابزارهای مشاركت سالم را فراهم كند و لذا حضرت امام (ره) با تشكیل نهادهای مشاركتی مثل احزاب، شوراها، مجلس و . . . مخالفتی نداشتند. ... 🗞 برشی از مقاله "انقلاب امام خمینی؛ مشروطه نائینی" / نجف لک‌زایی / ، شماره ۲۶ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️بله: lish.ir/KoP‌
🔰 جایگاه مردم در حكومت (۲) 🔹 ... اما طیف دوم، در استنباط خود از این جمله، به نظریه فلسفه تاریخ حضرت امام‌ (ره) استناد می‌كنند كه در آن ایشان معتقدند كه در سراسر تاریخ دو جریان وجود داشته است: مستكبران و مستضعفان. انبیاء و رهبران الهی در گروه مستضعفان قرار دارند كه خداوند به آنان (مستضعفان) توصیه می‌كند در امور دینی و دنیوی پشتیبان و یاور هم باشند؛ چنانكه بسیاری از مظاهر دینی چون نماز جماعت، نماز جمعه و عیدین، حج، تولی و تبری، بر جنبه عینی این همیاری در قالب مشاركت مردمی و حضور تشكیلاتی دلالت دارد. ضمن آنكه حضرت امام (ره) به جبر قائل نبودند و معتقد بودند كه انسان مختار آفریده شده و به اختیار خود می‌تواند اعمال عبادی و بندگی الهی را به جا آورد و یا ترك كند؛ یعنی اعتقادی كه حضور و مشاركت اختیاری مردم در انجام امور نیك و ترك اعمال خلاف را توجیه می‌كند؛ «تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان»؛ كه مبنای فقهی حضرت امام(ره) در بحث تكلیف و قدرت نیز بر همین اساس توضیح داده می‌شود؛ چون حضرت امام (ره) مبنای تكلیف را بر اختیار می‌دانستند و معتقد بودند چنانچه انسان مختار نباشد، تكلیف نیز معنی پیدا نخواهد كرد. 🔹 گفتنی است كه تاكید امام بر حضور و مشاركت مردم و لزوم این امر، از باب حكم حكومتی بود و ایشان نظریه خود را از این منظر مطرح كردند و میزان را رای مردم دانستند. نقش حكم حكومتی آن است كه مطابق مصلحت، حكمی را كه در شرع نیامده ارائه می‌كند و لذا ایشان با حكم حكومتی خویش به نوعی می‌خواست به رای مردم اعتبار بخشد و آنان را بر سرنوشت خود حاكم سازد و لذا می‌توان گفت نظریه حضرت امام (ره) نه بر مردم‌داری دینی بلكه بر مردم‌سالاری دینی اطلاق دارد؛ بویژه آن‌كه ایشان در ضمن این قبیل سخنان خود همواره تاكید می‌كردند كه «مردم اسلام را می‌خواهند.» 🗞 برشی از مقاله "انقلاب امام خمینی؛ مشروطه نائینی" / نجف لک‌زایی / ، شماره ۲۶ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▪️بله: lish.ir/KoP‌
♨️ فراخوان مقاله‌ی همایش #آنان_که_می_اندیشند 🔸بازخوانی و بررسی آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر 🔹مهلت ارسال مقالات: تا بیستم دی‌ماه ۹۷ ➖ اطلاعات بیشتر در وب‌گاه کانون اندیشه جوان www.canoon.org ✖️ @canoon_org
15.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 معامله قرن 💠 بزرگ‌ترین معامله آمریکا درحال شکل‌گیری‌ست... 🔻 اهداف و پشت‌پرده این معامله چیست؟ ✖️ @canoon_org
🔰 دولت موقت استعفا داد... 🔹 بازرگان فردی میانه‌رو، معتقد به اصلاحات دموكراتیك و سیاست گام‌به‌گام بود و از اقدامات انقلابی استقبال چندانی نمی‌كرد. این در حالی بود كه جامعه ایران، شدیدا از هیجانات فزاینده انقلابی متاثر بود و توده جامعه، اقدامات انقلابی را طلب می‌نمود. براین‌اساس، می‌توان به علت درخواست حضرت امام (ره) از مردم برای حمایت از دولت بازرگان و نیز حمایت خود ایشان از این دولت پی برد. 🔹 باتوجه به تفاوت‌های ساختاری دیدگاه مهندس بازرگان و اعضای كابینه وی ـ كه اكثرا از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه ملی ایران بودند و سیاست گام‌به‌گام و تغییر تدریجی را ترویج می‌كردند ـ با دیدگاه طیفی كه به‌تدریج به نیروهای خط امام موسوم شدند و بر تغییرات و اقدامات سریع و انقلابی اصرار داشتند، دیری نگذشت كه اتحاد سیاسی و وحدت ناشی از شرایط ویژه انقلابی برای سرنگونی حكومت پهلوی، كم‌رنگ‌تر شد و جناح‌بندیهای جدیدی در ساختار رسمی جمهوری اسلامی پدید آمد و پس از آن، اختلاف‌نظرها به اختلافات سیاسی و رقابت سیاسی تبدیل شد. 🔹 در كنار این وضعیت، مسائل و مشكلات عدیده‌ای كه از پی‌آمدهای انقلاب بود، چهره خود را نمایان ساخت. همچنین برخی اختلاف‌نظرهای جدی در بین اعضای كابینه دولت موقت نیز پدید آمد كه به استعفای چند تن آن‌ها از جمله كریم سنجابی، كاظم سامی و شریعتمداری منجر شد. در مجموع، تاكید بیش از حد دولت موقت بر حركت گام‌به‌گام و واقع‌گرایی افراطی در شرایطی كه توده جامعه در اوج انقلابی‌گری و خواستار اقدامات انقلابی بود، باعث شد كه دولت موقت پیش از آنكه به انجام همه ماموریتهای محوله از طرف رهبر انقلاب (ره) نائل آمد، در چهاردهم آبان ۱۳۵۸ استعفای خود را به شرح زیر به ایشان تقدیم كند: ➖ «. . . با كمال احترام معروض می‌دارد پیرو توضیحات مكرر گذشته و نظر به این‌كه دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف‌نظرها انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همكاران و اینجانب مدتی است غیرممكن ساخته و در شرایط تاریخی حساس حاضر، نجات مملكت و به ثمررساندن انقلاب بدون وحدت كلمه و وحدت مدیریت میسر نمی‌باشد. بدین‌وسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارد تا به نحوی كه مقتضی می‌دانند كلیه امور را در فرمان رهبری گیرند و یا داوطلبانی را كه با آن‌ها هماهنگی وجود داشته باشد مامور تشكیل دولت فرمایند. باعرض سلام و دعای توفیق. [امضاء] مهدی بازرگان.» 🔹 قبل از این نیز بازرگان چندبار استعفا كرده بود ولی پذیرفته نشده بود، اما این‌‌بار حضرت امام خمینی‌ (ره) در پانزدهم آبان استعفای او را پذیرفت و طی حكمی شورای انقلاب را مامور ادامه ماموریت‌های محوله به دولت موقت نمود. لذا دولت موقت باعنوان «دولت موقت شورای انقلاب» به وظایف خود ادامه داد. امام خمینی (ره) در این حكم قاطعانه خواستار انجام اقدامات انقلابی برای حل مشكلات موجود شده بود: ➖ «. . . لازم به تذكر است كه با اتكا به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم‌الشان باید امور محوله را خصوصا آنچه مربوط است به پاكسازی دستگاه‌های اداری و رفاه حال طبقات مستضعف بی‌خانمان به‌طور انقلابی و قاطع عمل نمایند.» 🗞 برشی از مقاله "شاهکار دولت موقت!" / سجاد راعی گلوجه / ، شماره ۲۶ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
استدعاء مقالة لمؤتمر #اولئک_الذین_یتفکرون قراءة وتحليل لآراء وأفكار الإمام موسى الصدر موعد لتقدیم المقالات:حتى ١ كانون الثاني كحدّ أقصى لمزید من المعلومات یرجی الرجوع الی موقع التالی: www.canoon.org
کانون اندیشه جوان
استدعاء مقالة لمؤتمر #اولئک_الذین_یتفکرون قراءة وتحليل لآراء وأفكار الإمام موسى الصدر موعد لتقدیم ال
المحاور: دراسة أسلوب الإمام موسى الصدر في العمل المؤسسي و التنظيمي الصدر و نمط العيش الإيماني في العالم المعاصر من القومية إلى العالمية حرکة المحرومين والمطالبة بالعدالة الإجتماعية لا سبيل سوى الحوار؛ دراسة رؤية الإمام موسى الصدر دعوة لإرسال المقالات: بإمكان الأساتذة، والباحثين، وطلاب الجامعات وطلاب الحوزات العلمية الأفاضل إرسال مقالاتهم ضمن المحاور المقترحة إلى إيميل الأمانة العامة للمؤتمر على العنوان canoon@iict.ac.ir حتى ١ كانون الثاني كحدّ أقصى. يجب أن تنطوي المقالات على خصائص المقالة البحثيّة.
🔴 ظرفیت محدود ❗️ کارگاه آموزشی یک روزه «کلیدهای فهم #رسانه_های #عربی» دکتر #مسعودفکری باشگاه #توانا اعطاء گواهی معتبر از #خبرگزاری_فارس ثبت نام: Tavana.farsnews.ir 02188911668_02188911850
📌 امام موسی صدر زمینه و فرهنگ همکاری مردم لبنان با امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را فراهم کرد. 🔻گفتاری از سید حسن نصرالله ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
🔰 برخی نمی‌فهمند قرآن و حدیث عقلانی است. 🔸 برخلاف گفتۀ مستشرقین که می‌گویند فلسفه از خارج آمده است و در اسلام هیچ اصالتی ندارد، فکر فلسفی اسلامی کاملاً اصیل است. افزون بر این آ‌‌‌ن‌ها می‌گویند فلسفه چون عقلانی است و این چیزی که بهش فلسفۀ اسلامی گفته می‌شود به فرض هم که وجود داشته باشد، چون مستند به قرآن و حدیث است و قرآن و حدیث نقلی است، پس این فلسفه هم نقلی است. از آن‌سو فلسفه که نقلی نمی‌شود فلسفه باید عقلی باشد، پس فلسفۀ اسلامی، اگر هم وجود داشته باشد، فلسفه نیست. 🔻 این نمی‌فهمد این معنا را که درست است که فلسفۀ اسلامی مستند به قرآن و حدیث است، ولی خود قرآن و حدیث عقلانی است. این را نمی‌فهمد. متوجه‌اید؟ می‌گوید چیزی به اسم فلسفۀ اسلامی وجود ندارد. فلسفۀ اسلامی همان فلسفۀ یونانی است که به خط عربی نوشته می‌شود یا از سمت راست نوشته می‌شود. یونانی از چپ نوشته می‌شود این از راست نوشته می‌شود! این یک. 🔸 دوم به فرض هم اگر چیزی به اسم فلسفۀ اسلامی موجود باشد، چون مستند به قرآن و حدیث است، فلسفه نیست کلام است. بنده می‌گویم پیش از اینکه ترجمۀ فلسفۀ یونانی آغاز شود و بیاید در حوزۀ اسلامی، در اسلام تفکر اصیل فلسفی وجود داشت. درست است که مستند به قرآن و حدیث است، ولی خود این قرآن و حدیث عقلانی است. به چه زبانی بگویم. حدیثی است به نام عمران صابی از حضرت رضا (ع)؛ یک شخصی به اسم عمران صابی در مجلس مأمون مناظره می‌کند می‌گوید: «هل کان الکائن معلومٌ فی نفسه عند نفسه؟» این‌گونه شروع می‌شود، می‌گوید: آیا این خدا علم داشت یا نداشت. مباحث علم حضوری و حصولی را مطرح می‌کند. در زمان حضرت رضا (ع) هنوز دورۀ آغاز ترجمۀ فلسفۀ یونان است. نهایتاً آن دوران ترجمه است. هنوز نظام فلسفه‌ای به دست فارابی تأسیس نشده است، ولی مباحث بسیار، بسیار مهم دقیقی درباب علم حضوری و حصولی طرح می‌شود. 🔸 مباحثی دیگر طرح می‌شود درباب «وحدت شخصیۀ وجود» که ام‌المسائل عرفان و فلسفه است. اصلاً فلسفه و عرفان دائرمدار وحدت شخصیه است. از حضرت می‌پرسد که آیا حق تعالی در آن مقام شامخ به غیر خودش علم داشت؟ حضرت می‌فرمایند علم وقتی است که بخواهد اشیا را از همدیگر جدا کند. شما وقتی به چیزی علم پیدا می‌کنید چگونه پیدا می‌کنید؟ وقتی که این را از آن جدا کنید. این را بگویید این، آن را بگویید آن. حضرت فرمودند چیزی غیر از او نبود، می‌خواست به چه چیزی عالم باشد؟ یعنی اثبات وحدت شخصیه! 🗞 بخشی از گفتگوی زمانه با منوچهر صدوقی‌سها | منتشر شده در شماره ۱۰۰ | با عنوان اتحاد جهل و غرض در کتمان اصالت فکر فلسفی ➖➖➖➖➖ ◽️ در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 «بعثت خون» مجموعه‌ پادکست‌های کوتاه به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان (ع) 🔺 کانون اندیشه جوان 🔻 @canoon_org