eitaa logo
کانون اندیشه جوان
304 دنبال‌کننده
907 عکس
518 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حزب الله لبنان از نگاه نوآم چامسکی! 💢تنها دلیلی که توسط رسانه‌‌ها و اصحاب غربی تروریست نامیده می‌شود اینکه جرات کرد در برابر جنونِ نسل‌کشی‌ و مقاومت کند. در حقیقت تروریست های واقعی آمریکا و اسرائیل هستند... 💠 کانون اندیشه جوان در فضای مجازی سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قال امیر المومنین علی علیه السلام: 📜أنك أنما خُلقت للاخرة لا للدنيا و للفناء لا للبقاء و للموت لا للحياة، و أنك فى منزل قُلعة و دار بُلغة و طريق الى الاخرة. 🔶تو براى آخرت آفريده شده اى نه براى دنيا، براى فنا نه براى بقا، براى مردن نه براى زيستن، تو در منزل كوچ هستى كه رهگذرى است به سوى آخرت 💢از کودکان لیبیایی تا بزرگان ایرانی، از جوانان کالیفرنیا تا نوزادان لیبایی، با این اندیشه صبح را به شب می رسانند، که آن روز که انتهای دنیاشان رسید همان روزی شود که پایان سیاهی شان باشد. 💠کانون اندیشه جوان در فضای مجازی: سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام
کانون اندیشه جوان
🔷 انسان دو حق فطری دارد: حق حیات، حق دفاع و در این میان حق حیات حق طبیعی و فطری است و حق دفاع از حق حیات نشأت گرفته است. هر چند خداوند نظام عالم را به شکل احسن خلق کرد و اگر انسان ها در کنار هم درست زندگی کنند، این نظام عالم کفاف همه انسان ها را می کند؛ اما در عین حال انسان ها به سبب روحیه زیاده خواهی و طغیان خواهان زیادی اند و این بستری مناسب برای شروع نزاع و جنگ است. 🔶انسان ممکن است اول برای خوردن و سیر شدن اقدام کند، ولی در مرتبه بعد برای آینده خود ذخیره می کند، و در مرحله بعدی برای نسل های آینده و فرزندانش برنامه ریزی و ذخیره سازی می کند. در انسان های حريص، حرص هیچ حد پایان پذیری ندارد و چون استعداد های انسان بدون حد است، اگر این استعدادها در صفات رذیله و پست و نزاع با دیگر انسان ها بیفتد، سیری ناپذیر است و لذا جنگ، نزاع و فساد و خونریزی همان طور که ملائکه از خدای سبحان سؤال کردند قطعی است و این اتفاق از همان ابتدای خلقت بود، وقتی که قربانی هابیل قبول شد ولی قربانی قابیل قبول نشد، قابیل، هابیل را کشت. یعنی وقتی که قربانیاش قبول نشد، حق حیاتش زیر سؤال رفت و برای همین رقیب را از میدان دور کرد. 🔘 به نظر می رسد می توان عامل دیگری برای جنگ عنوان کرد. آنجایی که حق حیات و تصرف است، به دنبال آن ناچاراً تعامل وجود خواهد داشت، یعنی کاری را من انجام می دهم و دیگران بهره می برند و کاری را دیگری انجام می دهد و من بهره و سود میبرم. منتهی کم کم انسان وقتی برای خودش سلطه میبیند و احساس میکند که می تواند سلطه خود را بزرگ تر نماید کم کم این تعامل را تبدیل به تصرف و استخدام می کند و وقتی تبدیل به تصرف و استخدام می شود، دیگران مقاومت می کنند و وقتی مقاومت صورت گرفت جنگ و نزاع در پی آن به وجود خواهد آمد و از اینجا حق دفاع آغاز می شود. 💢 پس در ابتدای کار و در روابط انسان ها حق حیات است و به دنبال آن تعامل و مدنیت و اگر این ارتباط به شکل صحیح ایجاد شود، نتیجه آن همیاری و هم افزایی خواهد بود، اما وقتی نسبت به حق حیات از یک طرف تحدی و توسعه طلبی می گیرد، در این صورت تعامل و همیاری از بین خواهد رفت و لذا این تفاوت بین این دو حق است که حق حیات نتیجه اش می شود تعامل و حق دفاع. 📖کتاب در اسلام، گفت و گو با استاد به کوشش ، و 💠کانون اندیشه جوان در فضای مجازی: سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام
39.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 روزهای پیش از وعده صادق ۲، تحلیل های بسیاری پیرامون کنش‌گری جمهوری اسلامی مطرح می‌شد. تحلیل هایی که بیش از تدبیر مبتنی بر جو و اقتضازدگی بیان میشدند و عموما ایران را در موضع ضعف و ناتوانایی قرار میداد. این در حالی است که سیاست های ما مبتنی بر عقل و ریشه در اندیشه و سنت اسلامی دارد. حال چند هفته گذشته را اینبار با این خطبه از امیرالمومنین دوباره نگاه کنید: 🔷 اين امر، پيروزى و خوارى‏‌اش، نه به اندكى سپاه بود، و نه به بسيارى آن. دين خدا بود كه خدا چيره‏‌اش نمود، و سپاه او كه آماده‏‌اش كرد، و يارى‏‌اش فرمود، تا بدانجا رسيد كه رسيد، و پرتو آن بدانجا دميد كه دميد.ما از خدا وعده پيروزى داريم. او به وعده خود وفا كند و سپاه خود را يارى دهد. جايگاه آنکه عهده‌دار امر است در اين كار، جايگاه رشته‌‏اى است‏ كه مهره‌‏ها را به هم فراهم آرد و برخى را ضميمه برخى ديگر دارد. اگر رشته ببرد، مهره‌‏ها پراكنده شود و از ميان رود، و ديگر به تمامى فراهم نيايد. 💢 مردم پشتیبان تو امروز اگر چه اندكند در شمار، امّا با يكدلى و يک سخنى در اسلام، نيرومندند و بسيار. تو همانند قطب برجاى بمان، و این مردم را چون سنگ آسيا گرد خود بگردان، و به آنان آتش جنگ را برافروزان؛ كه اگر تو از اين سرزمين برون شوى، مردم از هر سو تو را رها كنند، و پيمان بسته را بشكنند، و چنان شود كه نگاهدارى مرزها كه پشت سر مى‌‏گذارى براى تو مهمّتر باشد از آنچه پيش روى دارى... 📖 نهج البلاغة، خطبه ۱۴۶ (ترجمه سید جعفر شهیدی) 📌@canoon_org
50.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فلسطین؛ شاه کلید مقاومت 💢 اکنون یک سال از ماجرای طوفان الاقصی و ۷ اکتبر گذشته است. روزی که محور مقاومت بلایی عظیم را برای یهودیان و رژیم اشغالی رقم زد. حال و با سپری شدن یک سال از آن ماجرا و گسترش یافتن ابعاد مختلف این نزاع پرسش هایی بزرگ ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته است؛ آیا رفتار جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرائیل صحیح بوده است؟ آینده محور مقاومت چگونه خواهد بود؟ منطق راهبردی ایران چیست و در آینده باید چگونه رفتار کند؟ 🎥 برای مشاهده ادامه این نشست به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 https://canoon.org/%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C/ 💠 کانون اندیشه جوان در فضای مجازی سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام | تلگرام
کانون اندیشه جوان
🌳رستاق؛ دوره تربیت گزارشگر میدان جهاد و روستا 🔹 مجادلات کنونی سیاستمداران ایرانی بر سر «برنامهٔ هفتم توسعه» است. اما آن‌ها نهایتاً در شکل اجرای این برنامه و کم‌وکیفِ آن اختلاف دارند. 🔸 آیا انقلاب اسلامی، نزدیک به پنج دهه پس از پیروزی، بیرون از طرح‌های توسعه چیزی برای عرضه ندارد؟ آیا ما حتی با انقلاب اسلامی هم ناگزیریم «توسعه» پیدا کنیم؟ 💠 انقلاب اسلامی در مسیر خدمت و محرومیت‌زدایی و عدالت، شکلی متفاوت از «زندگی» را نوید داده و این شکل متفاوت، لاجرم در تلاش‌های مجاهدانش ظهور و بروز کرده است. 🔰 گزارشگر میدان جهاد و روستا، انسان‌رسانه‌ای است که با پشتوانهٔ نظری و توانمندی رسانه‌ای، تلاش می‌کند تصویری روشن از آثار و نتایج طرح‌های برآمده از توسعهٔ غربی و آنچه مجاهدان انقلاب اسلامی به دنبال آن هستند بسازد. ❇️ انباشت گزارش‌های میدانی از روستا، عشایر، محیط‌زیست و منابع طبیعی، این امکان را ایجاد می‌کند که تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران، سیاست‌های خود را متوقف، اصلاح یا تقویت کنند. 🔰 صورت‌بندی‌های جدید مبتنی بر این گزارش‌ها، یک گام ما را به فهم ایدهٔ انقلاب اسلامی برای آبادانی دنیا نزدیک می‌کند. 🟢 دوره تربیتی رُستاق تلاش دارد با تدارک سفر، کارگاه، بازدید و ملاقات، فضایی برای تربیت ۲۰ گزارشگر این میدان ایجاد کند. 📋سر فصل های این دوره: - کسب مهارت های گزارشگری میدانی - بازخوانی ایده و سازمان جهاد سازندگی - بررسی ادبیات و‌ طرح های توسعه ای در ایران - کنکاش در طرح انقلاب اسلامی برای آبادی دنیا ⏳مهلت ثبت نام: ۲۵ مهر 🌐 ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/p3SEjlhA 📌کسب اطلاعات بیشتر: مراجعه به نشانی @imankd در پیام رسان «بله» و یا ارسال پیام به شماره 09175732606 👤لازم به ذکر است که این دوره ویژه آقایان است. 💠 کانون اندیشه جوان در فضای مجازی سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام | تلگرام
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پاداش رضایتمندی 🔸«مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» 🔸« هیچ مصیبتی جز به فرمان خدا نرسد. و هر کس به خدا ایمان بیاورد، خدا قلبش را به حقایق راهنمایی می کند؛ و خدا به همه چیز داناست.» (سوره تغابن، آیه ۱۱) 💢آنکس که بنده پروردگار است آن فرمانی از خداوند که به او می رسد را می پذیرد و وارد «حصن» الهی می شود؛ از این پس خداوند او را در آغوش می کشد و چه مصیبت و چه عیش، همه «پاداش» رضایتمندی او هستند. 💠 کانون اندیشه جوان در فضای مجازی سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام | تلگرام
کانون اندیشه جوان
🔰مراتب جهاد در اسلام چیست و در چه زمانی می توان از جهاد استفاده کرد؟ 🔷مرتبه اول: اولین دسته از آیات جهاد مربوط به آیاتی است که دستور می دهد فعلاً دفاع و جهادی نکنید، بلکه دنبال استحکام درونی باشید اقامه نماز کنید و زکات بدهید که باعث تحكيم و استحکام روابط اجتماعی جامعه است و وقتی ارتباطات قوی شد به دنبال آن قدرت دفاع از حق حیات خواهد آمد. در ابتدای اسلام در آن دوره ای که اسلام به صورت مخفیانه رشد می کرد یا پس از آنکه پیامبر اسلام مأمور به اظهار ظاهری اسلام شد، افرادی خدمت حضرت می رسیدند و اذن دفاع می خواستند، آیاتی از قرآن کریم که در آن دوره نازل شده است اجازه دفاع را به مسلمانان نمی دهد، مثل سوره کافرون که گفته شده است «آیین شما برای خودتان و آیین من برای خودم» و یا در آیه ای فرموده (آیا ندیدی کسانی را که در مکه) به آنها گفته شد: (فعلاً دست از جهاد بردارید) از این عبارت «کفواید یکم» به دست می آید که یعنی دست نگه دارید و به دفاع برنخیزید. 🔶مرتبه دوم: آیاتی در رابطه با جهاد و قتال که بعد از اولین مرحله شکل گیری حکومت در مدینه و تحقق حاکمیت است. اولین آیاتی که دستور جهاد در آن آمده نسبت به افرادی است که مسلمانان را اذیت میکردند، یا آنها را مورد شکنجه و قتل قرار می دادند این بود که خداوند اجازه جنگ با مشرکین مکه که با مسلمانان جنگ کرده بودند را می دهد. 🟨مرتبه سوم: آیاتی که به مؤمنین اجازه میدهد تا علاوه بر قتال با مشرکان مکه با اهل کتاب اطراف مدینه که نقض عهد کرده اند نیز بجنگند اهل کتاب اطراف مدینه در حالی که با مسلمانان عهد و پیمان داشتند، اما وقتی مسلمانان با مشرکین در حال جنگ بودند ضربه هایی به حاکمیت مسلمانان زدند و با دشمنان علیه مسلمانان نقشه کشیدند و همکاری کردند. قرآن کریم می فرماید: با کسانی از اهل کتاب که نه به خدا و نه به روز جزا ایمان دارند و نه آنچه را خدا و رسولش تحریم کرده حرام می شمرند و نه آیین حق را میپذیرند پیکار کنید تا زمانی که با خضوع و تسلیم جزیه را به دست خود بپردازند. ⬜️ مرتبه چهارم: آیاتی است که قتال با همه مشرکین را دستور می دهد. آیات مفصلی در سوره توبه در رابطه با قتال با مشرکین نازل شد. مثلاً وقتی ماه های حرام پایان گرفت، مشرکان را هرجا یافتید به قتل برسانید و آنها را اسیر سازید و محاصره کنید و در هر کمینگاه بر سر راه آنها بنشینید! هرگاه توبه کنند و نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند آنها را رها سازید، زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است! " همچنین آیه دیگری و (به هنگام نبرد) با مشرکان، دسته جمعی پیکار کنید همانگونه که آنها دسته جمعی با شما پیکار می کنند و بدانید خداوند با پرهیزگاران است! همچنان که مشرکین با تمام وجود با شما مبارزه می کنند، شما نیز با تمام وجود با آنها مبارزه کنید. 🟢مرتبه پنجم: در این مرتبه جهاد با تمام کفار به صورت مطلق دستور داده شد؛ و مطلق کفار اعم از مشرکین و اهل کتاب را شامل خواهد شد؛ مانند: «ای کسانی که ایمان آورده اید با کافرانی که به شما نزدیک ترند، پیکار کنید آنها باید در شما شدت و خشونت و قدرت احساس کنند و بدانید خداوند با پرهیزگاران است» یعنی آن چنان تهاجمی داشته باشید که در شما احساس ضعف نکنند. 📖کتاب گفت و گو با استاد به کوشش ، ، 💠 کانون اندیشه جوان در فضای مجازی سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام | تلگرام