💠 حدیث روز 💠
❇️ حضرت حجت(عج) از نگاه امام جعفر صادق(ع)
🔻امام جعفرصادق علیهالسلام:
المَهدی سَمِحٌ بِالمالِ شدیدٌ عَلی العُمّالِ رحیمٌ بِالمَساكینِ
◽️حضرت مهدی (علیهالسلام) بخشنده است
◽️و مال را به وفور میبخشد؛
◽️بر مسئولان و کارگزاران بسیار سختگیر
◽️و بر فقرا و ضُعفا رئوف و مهربان است.
📚 الملاحم و الفتن، ص ١٣٧
خوردن غذای اهل مصیبت
امروزه مشاهده می شود که وقتی مسلمانی از دنیا می رود و خانواده ای داغدار می شود، آداب و رسوم نادرست و نابجایی اجرا می شود که علاوه بر خلاف شرع و عقل بودن ، گاه ظلم و گناه نیز به شمار می آید، به عنوان مثال:
• چیدن و حمل حجله عروسی، در تشییع جنازه جوانی که داماد یا عروس نشده است!
• کشتن گوسفند و قربانی کردن در برابر جنازه
• مهمانی دادن و پهن کردن سفره از سوی اهل عزا و شرکت مردم در این مجالس، در حالی که در احکام دین ما آمده است که: "مستحب است پس از دفن تا سه روز برای اهل خانه میّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است." حتی در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده که: "غذا خوردن در کنار (سفره) اهل مصیبت، از اعمال جاهلیت است و سنت اسلام این است که برای مصیبت دیدگان غذا ببرند (نه آنکه غذایشان را بخورند)."1 همانطور که پیامبر دستور دادند برای خانواده جعفر بن ابیطالب; وقتی خبر شهادتش رسید، غذا ببرند.
• افزایش تشریفات و چشم و هم چشمی ها در مجالس عزا، که گاه مجلس غم و اندوه با محفل فرح و شادی مشتبه می گردد.
• تشریفاتی که در تشییع جنازه، بر سر قبر و در نهایت در ساختن قبر اجرا می شود.
و...
1. وسائل الشیعه، ج3 ص237 ح3504
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
✨تراز بندگی✨
🍀 بناها تراز دارند وقتی میخواهند سنگ فرش بکنند به چشم خودشان و به چشم ديگران اعتماد نمیکنند ترازی دارند میگذارند آن تراز به آنها میگويد اين سنگ کجايش بالا و پايين است ما هم بنا هستيم آمدهايم زندگی خودمان را بسازيم لذا ما هم نمیتوانيم بیتراز باشيم و قرآن مجموعهی ترازهاست که يک ترازی به دست شما میدهد و شما بر اساس آن میتوانيد متوجه شويد که بنده هستيد يا نيستيد يا چه ميزان هستيد و چه ميزان نيستيد.
#سلام_مولای_مهربانم💗
یاربچهشودزانگلنرگسخبرآید
آن یار سفر کردهیما از سفر آید
شام سیه غیبت کبری به سر آید
امیـد همـه منتظـران منتظـر آید
#السلام_علیک_یااباصالح_المهدی❣️
در محضر قرآن 12
✍مشکل ترین کار دنیا از نظر قران
🍀➖تشکیل یک جامعه ی مهدوی
🍀➖از دیدگاهِ قرآن 👇👇👇
وصع ظاهر یک جامعه را تغییر دادن، مثلا لباس مردم را تغییر دادن،
کار مشکلی نیست .....
یک بخشنامه ممکن است این کار را انجام دهد ،
از زور ساخته است ، که ظاهرِ یک جامعه را تغییر بدهد.
✅اما باطن یک جامعه را تغییر دادن ،،
به طوری که ماهیت ان عوض بشود ،،
وبعد به طور خودکار ،
آن کار خودش را انجام بدهد .
✅این مشکترین کار دنیاست .
🍀➖این بود که قران فرمود:
اِنّاسَنُلْقی عَلَیکَ قَولاََثَقیلاََ
✅ راهکار پیشگیری از ناگواریهای زندگی
🌷حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند:
كسى كه بتواند خود را از چهار چيز بدور نمايد، سزاوار است هيچگاه ناگوارى و ناخوشى بر وى نازل نشود.
عرض شد: آن چهار چيز کدام است؟؛
حضرت فرمودند:
1️⃣ عجله كردن
2️⃣ لج بازی نمودن
3️⃣ خودبينى
4️⃣ سستى کردن
📗 تحف العقول ص۲۰۶
#آیت_الله_بهجت(ره) :
تنها انتظار فرج کافی نیست،
بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است، مخصوصاً با توجه به قضایایی که پیش از ظهور #امام_زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) واقع میشود، بهحدی که جهان مملو از ظلم و جور میگردد.
خدا میداند که به واسطه ضعف ایمان بر سر افراد چه میآید. خدا کند ظهور آن حضرت با عافیت مطلقه برای اهل ایمان باشد و زود تحقق پیدا کند. مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان، طاعت و بندگی انجام گیرد؟!
خدا به اهل ایمان توفیق دهد که از فتنههای گمراهکننده کنارهگیری کنند.
در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۱۹
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
#دانستنیهای_مهدویت
👺 #سفیانى کیست؟
🚩یکى از علایم ظهور امام مهدى(عج) که وقوعش حتمى و قطعى شمرده شده است، خروج سفیانى است.
اخبار و روایاتى که بر وجود و خصوصیات او دلالت دارند، بدین ترتیب مى باشند:
👹 حتمى بودن خروج او:
👈🏼 امام صادق(ع) فرموده اند:
پیش از قیام قائم(ع) پنج علامت حتمى مى باشد: یمانى، سفیانى، صیحه آسمانى، قتل نفس زکیه و فرو رفتن سرزمین بیدا.(1)
📋 نام و نسب او:
👈🏼 امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:
فرزند خورنده جگرها، از وادى یابس خارج مى شود... اسمش عثمان و پدرش عنبسه و از اولاد ابو سفیان است.(2)
👈🏼 و امام زین العابدین(ع) فرموده اند:
سپس سفیانى ملعون از وادى یابس بیرون مى آید، وى از فرزندان عنبسه بن ابى سفیان است.(3)
🕵️ خصوصیات فردى او:
👈🏼 امام باقر(ع) در این رابطه مى فرمایند:
سفیانى، سرخ رویى سپید پوست و زاغ چشم است، هرگز خدا را پرستش نکرده و هرگز مکه و مدینه را ندیده است...(4)
👤 عقیده او:
از برخى روایات استفاده مى شود که سفیانی مسیحى و یا از ساخته هاى مسیحیت است. مانند روایتى که شیخ طوسى نقل کرده است که:(سفیانى از شهرهاى روم روى مى آورد براى انتقام و در گردنش صلیب است..)(5)
♨️ البته این روایت که از معصوم نقل نشده نمى تواند مورد اعتماد باشد.
📜 و از برخى روایات چنین استفاده مى شود که وى مسلمان منحرفى است که کینه حضرت على(ع) را به دل دارد.
☀️ چنانکه امام صادق(ع) مى فرماید:(گویا سفیانى را مى بینم که در میدان کوفه شما جایگاه خود را گسترده، و منادى او فریاد مى زند؛ هر کس سر شیعه على بن ابى طالب را بیاورد، هزار درهم مزد خواهد گرفت. همسایه بر همسایه مى جهد و گردنش را مى زند و هزار درهم را مى گیرد. آگاه باشید که در آن روز حکومت شما فقط به دست زنازادگان خواهد بود).(6)
🕰 زمان خروج او:
👈🏼 امام صادق(ع) مى فرمایند:
امر سفیانى از مسائل حتمى است، و خروجش در ماه رجب میباشد.(7)
👈🏼و نیز مى فرماید:
خروج سفیانى و یمانى و خراسانى در یک سال و یک ماه و یک روز واقع خواهد شد.(8)
🗽 مکان خروج او:
👈🏼 امیرالمومنین(ع) مى فرمایند: سپس پسر جگرخوار (هند، همسر ابوسفیان) از وادى یابس خروج کند، تا به منبر دمشق نشیند.(9)
👈🏼و امام هادى(ع) در ضمن حدیثى چنین فرموده است:
خراسانى و سفیانى خروج خواهند کرد، این از مشرق و آن دیگرى از مغرب.(10)
📆 مدت حکومتش:
👈🏼امام صادق (ع) فرمودند:
سفیانى از علایم حتمى است، خروج او در ماه رجب خواهد بود، و از آغاز خروجش تا پایان آن جمعا 15 ماه است که در 6 ماه آن جنگ پیکار مى کند، و چون شهرهاى پنجگانه (دمشق، حمص، فلسطین، اردن، حلب) را تصرف کرد، 9 ماه فرمانروایى مى کند، و یک روز هم بر آن افزوده نمى شود).(11)
⚰️ محل مرگ او:
👈🏼حضرت امیرالمومنین(ع) در ذیل آیه شریفه ى:
💠 ولو ترى اذ فزعوا فلا فوت💠
مى فرماید:
کمى پیش از قیام قائم ما، مهدى(ع)، سفیانى خروج مى کند، پس به اندازه دوران حاملگى یک زن که 9 ماه باشد حکومت مى کند، لشکریان او به مدینه وارد مى شوند، تا اینکه به (بیدا) مى رسند، خداوند آنها را در زمین فرو مى برد.(12)
🔴 این بود مهمترین خصوصیاتى که در کتب حدیث، پیرامون سفیانى ذکر شده است.📚
✍🏼 پی نوشتها:
(1) کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ص 650.
(2) همان ماخذ، ص 651.
(3) کتاب الغیبه، شیخ طوسى ص 270.
(4) غیبت نعمانى، باب 18، ص 435.
(5) کتاب الغیبه، شیخ طوسى، ص 278.
(6) کتاب الغیبه، شیخ طوسى، ص 273.
(7) غیت نعمانى، باب 18، ص 426.
(8) همان ماخذ، باب 14، ص 369.
(9) همان مأخذ، باب 18، ص 434.
(10) بحار الانوار، ج 52، ص 232.
(11) غیبت نعمانى، باب 18، ص 426.
(12) تاریخ غیبت کبرى، سید محمد صدر، ص 648.
(13) بحار الانوار، ج 52، ص 182.
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈