1_372840464.MP3
زمان:
حجم:
16.1M
❤️زیارت #جامعه کبیره شناسنامه
اهل بیت است
🦋#زیارت جامعه_کبیره #شناسنامه اهل بیت (علیهم السلام) است
و اگر کسی به #زیارت_جامعه نرسد به اهل بیت (علیهم السلام) هم نمی رسد.
زیارت جامعه باید در #قلب ما تجلی کند تا برسیم به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
❤️این زیارت دارای مضامین بسیار بلندی در مورد اهل بیت بوده و یک #منشور_امام_شناسی و معصوم شناسی است و به این جهت در بین دیگر زیارت ها برجسته شده است..
🦋و این زیارت جامعه کبیره
را از #امام_هادی(علیه السلام) داریم.
خدا را شکر می کنیم که امام هادی (علیه السلام) این جامعه کبیره را به ما داده است.
3.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 معجزه امام هادی علیه السلام در ۶ سالگی
3.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 استاد فاطمی نیا
👌 عفو و بخشش امام هادی(علیه السلام)
#شهادت_امام_هادی
عبرت های ماندگار
فتنه انگیزیهای یهود
اوس و خزرج دو طایفه بزرگ مدینه بودند که سالیان دراز با یکدیگر جنگ و اختلاف داشتند تا این که با قبول اسلام و رهبریهای خردمندانه پیامبرصلی الله علیه وآله با یکدیگر صلح کردند و اختلافات آنها به صمیمیت و وحدت مبدل گردید.
روزی «مرشاس بن قیس» یهودی که کفر شدیدی داشت و نسبت به مسلمین پرکینه بود و به وحدت آنها حسادت میورزید از کنار دو نفر مسلمان صمیمی و متحد که از طایفه اوس و خزرج بودند گذر کرد. از الفت آنها در غضب شد وبه فکر فتنه انگیزی بین آنها افتاد.
به یک جوان یهودی گفت: به سوی طایفه اوس و خزرج برود و با آنها بنشیند و جنگها و اختلافات گذشته آنها را یادآوری کند و سخنان و اشعار اختلافی گذشته را به یاد آنها آورد. جوان یهودی به توصیههای پیرمرد یهودی عمل کرد و آتش اختلاف و فتنه رادر بین طایفه اوس و خزرج شعله ور نمود به طوری که دوباره به اختلاف و تفاخر گرائیدند و فریاد درخواست سلاح از آنها بلند شد و میرفت که به جنگ و خون ریزی منتهی شود که پیامبرصلی الله علیه وآله باخبر گردید و به سوی آنها رفت و با موعظههای خود آتش فتنه را خاموش کرد، و آنها فهمیدند توطئه ای در کار بوده است و از این رو سلاح خود را
بر زمین گذاردند و با یکدیگر معانقه کردند. آیات ۹۸ تا ۱۰۱ سوره آل عمران در این باره نازل گردید. [۱]
----------
[۱]: ۷۰. درالمنثور، ج ۲، ص ۲۷۹.
[عبرت های ماندگار - صفحه ۱۰۹]
✍پرسش:
چرا اگر کسی عمل ناصوابی انجام دهد بر نسلش تأثیر می گذارد و تا هفت نسل بعد از او باید تاوان گناه او را بپردازند؟ آیا این بی عدالتی نیست؟
👈 پاسخ:
به عبارت دیگر گناه دو تأثیر دارد، یک تأثیر تکلیفی و یک تأثیر تکوینی؛ مثلا کسی که مشروب میخورد اثر تکوینی اش این است که مست می شود، و اثر تکلیفی اش این است که شلاق خورده و مجازات میشود؛ گناهان دیگر هم دو تأثیر دارند، یک اثر تکلیفی است که فقط دامن خود گنهکار را می گیرد، و یک تأثیر تکوینی است که دامن نسل پس از او را هم می گیرد.
🌸این هم بی عدالتی نیست، چون سخن از تکوین است، سخن از تأثیرگذاری علت بر معلول است، مثل اینکه پدر و مادری که با تغذیه و تحرّک نامناسب مبتلا به دیابت شده اند، فرزندشان را هم به این بیماری مستعد می سازند!! این ظلم نیست، این تأثیر ژنتیکیِ این نوع رفتار است، کسی نمیگوید چون پدر و مادرت دیابت گرفتند پس تو را هم مجازات کرده و به دیابت مبتلا می کنیم! بلکه چون این فرزند معلول آن پدر و مادر است، طبیعتا همانطور که در وجودش از آنها تأثیر پذیرفته، در اوصاف و احوال هم تأثیر می پذیرد.
📌نکته چهارم:
اگرچه گناه تأثیر تکوینی داشته و ممکن است دامن نسل بعد را بگیرد، اما بخش ابتدایی روایت فرموده که هر کسی از خداوند اطاعت کند مشمول لطف خداوند و برکات او خواهد شد، پس انسان با اختیاری که دارد می تواند با رفتار نیک این آثار منفی را از خود دور کرده و برکات الهی را جانشین آن بسازد، همانطور که کسی که مستعد دیابت است میتواند با تحرّک و تغذیه بر این عامل ژنتیکی غلبه کند، در امور معنوی هم همینطور است، فقط کمی تلاش بیشتر می خواهد و البته طبیعتا مزد چنین کسی هم بیشتر است همانطور که پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرمایند: « أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا»؛ برترین اعمال، دشوارترین آنهاست.(1)
پی نوشت:
1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج67، ص191
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔸 رحمت ماه رجب، شامل چه کسانی #نمی_شود؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
در محضر پناهیان 18
✍ برای رفع تنبلی وآمادگی روحی در نماز و امور دین چه باید کرد؟
🔸دستورات دینی غالباً با برنامه است؛ زمان دارد، شیوه دارد، ادب و آداب دارد! آدم دیندار، باید در مسائل مالی هم برنامهریزی دقیق داشته باشد؛ باید حساب دخل و خرج خودش را داشته باشد. اگر بخواهی دیندار باشی حتماً باید اهل برنامه و حساب و کتاب باشی.
🔸اگر در یک مدرسهای بچهها را «اهل برنامه» بار نمیآورند و تحمل بچهها برای برنامهداشتن، کم است و حتی دیپلم گرفتهاند اما برنامهریز نشدهاند، دیگر در این مدرسه هرچه قرآن و روایت و دعا هم یاد بدهند، این مدرسه اسلامی نیست، خیالتان راحت!
🔸کسی که اهل برنامه نباشد، اگر نماز هم بخواند، به این نمازخواندنش شک میکنیم؛ چون معلوم نیست روی چه حسابی دارد نماز میخواند؟ این فرد، نتوانسته روح خودش را منظم کند. لذا احتمال میدهیم او یکروز-مثل فنری که جمع شده و رها میشود- از دین بیرون برود، چون روحش آمادگی دینداری ندارد و اساساً آدم منظم و بابرنامهای نیست.
🔸 آدمی که برنامهپذیر نیست، بلکه برنامهگریز است، اگر بههر دلیلی، طبق برنامه عمل کند، از این لحظههایی که دارد به برنامه عمل میکند، لذت نمیبرد. این شخصیت و این روحیه، به درد دینداری نمیخورد. دین مال آدمهای اهل برنامه است.
🔸برای اینکه ایمان انسان زیاد شود، روح او باید از هوای نفس پاک شود؛ هوای نفس هم-به تعبیری- یعنی بیبرنامهبودن! یعنی هروقت هرچیزی دلم بخواهد، انجام بدهم نه اینکه طبق برنامه عمل کنم. مقابله با هوای نفس هم یعنی بابرنامه زندگیکردن؛ البته این قدم اولش است.
👤علیرضا پناهیان