💠 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 💠
🔹اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لاَتَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ
🔸 اى خدا مرا در اين روز بواسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن
🔹و زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ
🔸و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهاى تو به خلق اى منتهاى آرزوى مشتاقان.
احکام رمضانیه (6).mp3
3.52M
#احکام رمضانیه6
🔻حجتالاسلاموالمسلمین وحیدپور
🎙 حکم اهداء خون، آندوسکوپی و استفاده از شیاف در ماه مبارک رمضان چیست؟
💠 حدیث روز 💠
⭕️ بدبخت واقعی در ماه مبارک رمضان
🔻پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِ مَن خَرَجَ مِنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ
❇️ بدبخت واقعى كسى است كه اين ماه (رمضان)را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزيده نشود.
📚 ميزان الحكمه، ح 7458
حکمت روزه گرفتن 6
روزه و صبر
«صبر» از خصایلی است که در اخلاق اسلام بر آن بسیار تأکید شده است; انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه میکند و با مشکلاتی نیز روبرو است، بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشکلات و رسیدن به هدفها آسان نیست. صبر و تحمل بر نیروی مقاومت و پایداری آدمی میافزاید و اراده را توانا میسازد، هیچ جامعه ایی اگر تحمل ناگواریها را نداشته باشد بر مشکلات خویش و بر دشمنان خود نمی تواند پیروز گردد، با صبر و مقاومت است که میتوان به پیکار ستمگران رفت، و دست استعمارگران را کوتاه نمود; و روزه - بویژه در روزهای گرم و طولانی تابستان که فشار تشنگی طاقت فرسا میشود - به طور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت میبخشد، و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان میسازد.
در حدیث از حضرت امام باقر (علیه السلام) است که در آخرین جمعه از ماه شعبان پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله وسلم) در ضمن خطبه مبارکه اش ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند:
«شَهْرُالصَّبْرَ وَاِنَّ الصَّبْرَ ثَوابُهُ الْجَنَّةُ» (ماه رمضان، ماه صبر است و همانا که پاداش صبر بهشت است). [۱]
----------
[۱]: (۱) - کافی ج ۴، ص ۶۶.
احکام روزه 6
حکم ضرر داشتن روزه1
الف_ کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربهی شخصی حاصل شده باشد یا از گفتهی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
ب_ ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزهدار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
مسابقه بزرگ امام رمضان 4
« آیات المهدی ۴»
امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
«يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩]
✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق میشود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانستهاند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند!
✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نمودهاند، ازجمله:
1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨)
2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١)
3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانستهاند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧]
✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت میدهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء مینماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمیریزد!
پس فیض الهی برای همه انسانها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهرهمند میشوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی میشود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند!
✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» میگویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست مییابند!
✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» بهعنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همهى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همهى خيرات است!
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که مهمترین مصداق حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست یابد، به خیر کثیر و کوثر، دستیافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهرهای از حقیقت و حکمت نداشتند.
🌼روزه کله گنجشکی
✍امام باقر علیه السلام: « ما پسرانمان را از ۵ سالگی امر به نماز می کنیم و شما از هفت سالگی امر کنید و برای روزه از ۷ سالگی امر می کنیم به اندازهای که در روز طاقت دارند هرچند نصف روز یا بیشتر و یا کمتر باشد و وقتی تشنگی گرسنگی بر ایشان غالب شد افطار می کنند تا به روزه عادت کند و توانایی بیابند و شما پسر بچه ها را از ۹ سالگی به روزه امر کنید هر مقدار از روز را که میتوانند روزه بگیرند و وقتی تشنگی بر ایشان غلبه کرد افطار کند
📚کافی، ج۲، ص۴۰۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ محبت امام زمان علیه السلام نسبت به شیعیان آخرالزمان
🔰بخشی از داستان تشرف #محمد_بن_مهزیار خدمت امام زمان (عج)
🌻«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
💠 حدیث روز 💠
💎 اولین واجب و نخستین عمل
🔻پيامبر اكرم صلياللهعليهوآله:
اَوَّلُ مَا افْتَرَضَ اللّهُ عَلى اُمَّتى الصَّلواتُ الْخَمْسُ، وَ اَوَّلُ مايُرْفَعُ مِنْ اَعْمالِهِمُ الصَّلواتُ الْخَمْسُ، وَ اَوَّلُ مايُسْأَلْونَ عَنْهُ الصَّلواتُ الْخَمْسُ
✳️ نخستين چيزى كه خداوند بر امّت من واجب كرد نمازهاى پنجگانه است و
نخستين عملى كه از آنان بالا برده میشود و از آنان سؤال میشود، همان #نماز است.
📚 كنزالعمال، ج 7، ح 18859
احکام رمضانیه (7).mp3
4.91M
#احکام رمضانیه7
🔻حجتالاسلاموالمسلمین وحیدپور
🎙 از چه سُرُم و آمپولی در ماه مبارک رمضان میتوان استفاده کرد؟
💠 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 💠
🔹«اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ، بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ
🔸خدایا! در این روز به روزه داشتن و عبادت یاریام فرما و از گناهان و لغزشها دورم کن و توفیقی نصیبم نما تا پیوسته به یاد تو باشم. به امید توفیقت ای رهنمای گمگشتگان!».
احکام روزه 7
حکم ضرر داشتن روزه 2
ج_هرگاه عقیدهاش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد.
د_ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع میکنند باید متخصص و خود مومن بوده و گفتهی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.
حکمت روزه گرفتن 7
روزه و قناعت
روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در ماده گرایی و حرص و آز برای لذتهای مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری میرهاند، و به او میآموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد، و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد.
روزه به مسلمان میآموزد که با کم هم میتوان زیست، و حرص و طمع فقط غرق شدن در مادیات و انحراف از معنویات است، و برای زیستن لازم نیست که با همه وجود به تن و لذتهای آن پرداخت.
روزه به مسلمان مناعت و قناعت را میآموزد، و ارزش این صفات و تأثیر آن در ایجاد صفات برجسته دیگر همچون زهد، و «جود» و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلّت و خواری نمی دهد، جامعه ایی که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود، و با دوری از مصرف بی رویه میتواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.
همه دیدیم پس از تهدید آمریکا و غرب به تحریم اقتصادی ایران، امام امت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی (قدّس سرّه) فرمودند: «ملت ما مسلمان است و در برابر تحریم اقتصادی و کمبود و نیازمندیها روزه خواهد گرفت».
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
💠 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 💠 🔹«اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّ
*شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان*
حضرت آیت الله قرهی (مد ظله العالی) :
☘️ «اللَّهُمَّ أَعِنِّی عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ» یعنی کمک کن که من بفهمم صیام حقیقی و قیام حقیقی چیست؛ چون هیچ شبی من نصف شب بلند نمی شدم، الآن به خاطر اینکه روزه بگیرم، ولو شده نیم ساعت جلوتر فقط برای همان سحری خوردن بلند می شوم، تو کمک کن که اهل قیام شوم. - البته اینکه بعضی ها شب ها از ساعت یک به بعد از اینطرف و آنطرف برای دعای ابوحمزه و مناجات می آیند و حال خوشی دارند، بحثش جداست -.
.
☘️پس این فراز میخواهد بگوید: تو که بلند شدی، قیام کردی، روزه هم که می گیری، امّا حالا کمک بخواه، به خدا بگو: «اللَّهُمَّ أَعِنِّی»خدایا! در این ماه مبارک رمضان، در این شهر مبارک، کمکم کن آن صیام حقیقی و آن قیام حقیقی را داشته باشم « عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ». تا حالا تمرین بود.
.
☘️«وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ» خدایا یک کاری کن من دائم یاد تو باشم. یک منظور، همین ذکر یعنی یاد حقیقی خداست. یکی هم بعضی از اذکار را من دائم یادم نرود.
.
☘️مثلاً ذکر هبه الصادقیّه که حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(علیه الصّلوة و السّلام) فرمودند: هرکس دم مغرب، هر روز این ذکر را بگوید و آن را ترک نکند و فراموش نکند، من امام صادق ضمانت نامه به او میدهم که وقتی از دنیا رفت، بدون حساب و کتاب وارد بهشت شود.
.
☘️یک موقع انسان ذکری را میگوید امّا توفیق و رزق این را که دائم بیان کند، ندارد. مثلاً این ذکر که خیلی کوتاه است؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تَشاءِ» که من «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِید» هم شنیدم و دو نوعش را بگویید. فرمودند: کنز خداست، گنج خداست، این را سه مرتبه در روز بگویید و سه مرتبه شب و بعد فرمودند که همه کس هم توفیق پیدا نمیکند.
🔴 کیفیت و کمیت قرآئت قرآن در ماه رمضان
🌕 حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری :
🔵 گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن مي پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارك رمضان انسان با تأمل و توجه به معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالي ندارد، ولي در ماه مبارك رمضان کثرت تلاوت مطلوب است.
بزرگان زياد مي خواندند و سفارش هم شده است.
🔺 خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر ۲۵ دقيقه، نيم ساعتي يک جزء قرآن را بخواند خوب است...
طنز
زخم معده تنها بیماری رایج در ایران که دو روز قبل ماه
رمضان شروع میشه و با عید فطر تموم میشه😁😁
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
نظر مقام معظم رهبری
💠س 748: بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع میکنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟
ج: اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد.
🐎 خاطره حاج اسماعیل دولابی از اسبسواری
🌼 حاج اسماعیل دولابی نقل میکند: در جوانی اسبی داشتم. وقتی از کنار دیواری عبور میکرد و سایهاش به دیوار میافتاد، اسبم به آن نگاه و خیال میکرد اسب دیگری است. به همین خاطر خرناس میکشید و سعی میکرد از آن جلو بزند و چون هرچه تند میرفت، میدید هنوز از سایهاش جلو نیفتاده است؛ باز هم به سرعتش اضافه میکرد تا حدی که اگر این جریان ادامه پیدا میکرد مرا به کشتن میداد. اما دیوار تمام میشد و سایهاش از بین میرفت، آرام میگرفت. در دنیا وقتی به دیگران نگاه کنی، بدنت که مرکب توست میخواهد در جنبههای دنیوی از آنها جلو بزند و اگر از چشم و همچشمی با دیگران باز نگهش نداری، تو را به نابودی میکشد.
📤 پایگاه حلقه وصل/کیهان
⁉️ شکم است یا باک ماشین؟!
⭕️ با شکم خود مثل باک ماشین، رفتار نکنید که هرچه داخلش پُرتر باشد بیشتر میرود! امیرالمومنین در این باره میفرمایند: «غذای زیاد قلب را میمیراند؛ همان گونه که آب زیاد، زراعت را از بین میبرد.» (١)
⭕️ قطعا پُر کردن شکم، اگرچه از مال حلال باشد، انسان را از تعالی و رشد باز میدارد و همچنین باعث رشد شهوت میشود. امیرالمومنین همچنین میفرمایند: «به خدا [قسم] شکم هیچ کس پُر نمیشود، مگر اینکه همه عقل یا قسمتی از آن را از دست میدهد.» (٢)
⭕️ علاوه بر این، پُر خوری ضررهای جسمانی نیز دارد. فرد منتظر که به دنبال رشد و تعالی است، اجازه نمیدهد موانع، جلوی حرکت او را بگیرند؛ موانع میتواند شکم بارگی یا هر چیز دیگری باشد.
📚 ١. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ٢٠، ص ٣٢۵، جمله قصار ٧٢٣
٢. همان، ج ١٩، ص ١٨۶
4_6034828594507680046.mp3
4.22M
✅ کفویت ازدواج: اخلاقی
👤 استاد رائفی پور
مسابقه بزرگ امام رمضان
« آیات المهدی ۵ »
✍️ طبق وعدهای که در این ماه مبارک نمودیم، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
💠 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد» (آل عمران، آیه ٢٠٠)
در این آیهی شریفه به مؤمنین (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا)، چهار فرمان الهی، برای چهار نوع ارتباط، جهت رشد و تعالی انسان، ذکر شده است:
1️⃣ اصْبِرُوا: ارتباط با خود و دستور به صبر فردی؛
2️⃣ صابِرُوا: ارتباط با دیگران و دستور به صبر جمعی؛
3️⃣ رابِطُوا: ارتباط با امام زمان (عج) و مؤمنین، و دستور به مرزبانی از حریم دین و سرزمین اسلامی؛
4️⃣ وَ اتَّقُوا اللَّهَ: ارتباط با خدا و فرمان به کسب تقوای الهی؛
👈 سپس نتیجه عمل به این چهار فرمان الهی، میشود فلاح و رستگاری: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛
✍️ بنابراین طبق این آیه، برای فلاح و جوانه زدن بذر معرفت الهی، که خداوند در درون همهی انسانها قرار داده و شکوفا شدن و ثمر دادن آن در وجود آدمی، پنج شرط لازم است: «ایمان، صبر فردی، صبر جمعی، ارتباط با امام زمان و مؤمنین و تقوای الهی!»
✍️ اما در این آیه، اولین دستور الهی برای مؤمنین، صبر فردی و اجتماعی است، که اهمیت آن تا بدانجاست که خداوند متعال ماده «صبر» و مشتقات آن را ۱۰۳ بار در قرآن کریم به کار برده است!
در روایت آمده که رسول خدا (ص) درباره حقیقت و تفسیر «صبر» از جبرئیل (ع) سؤال کرد و او گفت: «صبر یعنی اینکه در سختیها همان طور شکیبایی ورزی که در خوشیها؛ و در فقر همان طور شکیبایی ورزی که در غنا؛ و در بلاء همان طور شکیبایی ورزی که در عافیت؛ و هیچگاه به خاطر بلایی که به شخص میرسد لب به شکوه نزد مخلوق نگشاید!» (معانی الأخبار، ص۲۶۱)
✍️ نکاتی نیز در ارتباط با «رابِطُوا» که از ماده «ربط» است، عرض کنیم که در عرب «رابَطَ یُرابِط مُرَابَطَة» به معنای محافظت و مرزبانی به کار میرود؛ اما مفسرین، درباره کلمه «رابِطُوا» میگویند که این کلمه بر مراتب مختلفی از ربط دلالت میکند:
👈 یک مرتبهاش ارتباط مردم با کسی است که وظیفه هدایت آنان را برعهده دارد یعنی اهلبیت (ع) و در زمان ما، امام زمان (عج)؛
👈 و مرتبهی دیگرش، ارتباط بین خود مؤمنين است که با هم پیوند داشته باشند و در مقابل دشمن صف واحدی باشند؛
👈 و یک مرتبهاش هم آماده کردن تجهیزات دفاعی برای حفظ مرزهای مختلف جامعه از هجوم دشمن است!
✍️ در روایت از امام صادق (ع) درباره این آیه سؤال میکنند و حضرت میفرمایند: «اصْبِرُوا» [شکیبایی ورزید] بر انجام واجبات؛ «وَ صابِرُوا» [همدیگر را به شکیبایی وادارید] در مصیبتها و مشکلات؛ «وَ رابِطُوا» [به هم مرتبط شوید/مرزبانی کنید] بر ائمه اطهار (ع)»: «...اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَلَى الْمَصَائِبِ وَ رابِطُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ (ع)» (الكافی، ج۲، ص۸۱)
👈 و حضرت در حدیث دیگری میفرمایند: «(...اصْبِرُوا وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ مِمَّنْ يُخَالِفُكُمْ) صبر کنید در برابر دشمنی دشمنانتان؛ (وَ رابِطُوا إِمَامَكُمْ...) و با امام زمانتان ارتباط برقرار کنید» (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد، ج۱، ص۴۸۷)
👈 و همچنین امام باقر ع درباره این آیه فرمودند: «اصْبِرُوا» [شکیبایی ورزید] بر انجام واجبات؛ «وَ صابِرُوا» [همدیگر را به شکیبایی وادارید و صبر کنید] در برابر دشمنتان «وَ رابِطُوا» [ مرتبط شوید] با امامی که منتظر آمدنش هستید!»: «...اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ» (الغيبة للنعمانی، ص۱۹۹)
✍️ در پایان سخن امروز، باید به این نکته اشاره نماییم که در روایات اشکال مختلفی برای ارتباط با امام زمان (عج) بیان شده، ازجمله:
🔹ارتباط از طریق دعا؛
🔹ارتباط قلبی و عاطفی؛
🔹ارتباط با انجام امور خیر و اعمال نیابتی به نیت امام زمان (عج)،
🔹ارتباط رفتاری و عملی، یعنی اینکه ما از سیره و روش و رفتار و کلام اهلبیت (ع)، درس و الگو بگیریم و آن را در کل امور زندگی خود جاری و ساری نماییم و با رفتار و عمل خود با امام زمان (عج) مرتبط گردیم!
🔹... و بالاخره در مرتبه آخر، زیارت امام زمان (عج) است که البته در زمان غیبت جزو وظایف ما نیست، اما منتهای آرزوی ماست!