حکمت روزه گرفتن 6
روزه و صبر
«صبر» از خصایلی است که در اخلاق اسلام بر آن بسیار تأکید شده است; انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه میکند و با مشکلاتی نیز روبرو است، بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشکلات و رسیدن به هدفها آسان نیست. صبر و تحمل بر نیروی مقاومت و پایداری آدمی میافزاید و اراده را توانا میسازد، هیچ جامعه ایی اگر تحمل ناگواریها را نداشته باشد بر مشکلات خویش و بر دشمنان خود نمی تواند پیروز گردد، با صبر و مقاومت است که میتوان به پیکار ستمگران رفت، و دست استعمارگران را کوتاه نمود; و روزه - بویژه در روزهای گرم و طولانی تابستان که فشار تشنگی طاقت فرسا میشود - به طور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت میبخشد، و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان میسازد.
در حدیث از حضرت امام باقر (علیه السلام) است که در آخرین جمعه از ماه شعبان پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله وسلم) در ضمن خطبه مبارکه اش ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند:
«شَهْرُالصَّبْرَ وَاِنَّ الصَّبْرَ ثَوابُهُ الْجَنَّةُ» (ماه رمضان، ماه صبر است و همانا که پاداش صبر بهشت است). [۱]
----------
[۱]: (۱) - کافی ج ۴، ص ۶۶.
احکام روزه 6
حکم ضرر داشتن روزه1
الف_ کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربهی شخصی حاصل شده باشد یا از گفتهی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
ب_ ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزهدار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
مسابقه بزرگ امام رمضان 4
« آیات المهدی ۴»
امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم میپردازیم:
«يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ»: «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته را) متذكّر نمى گردند». [بقره/٢۶٩]
✅ برای بررسی این آیه، ابتدا باید «حکمت» را معنا کنیم؛ «حكمت» در زبان عرب، نشان از استواری و اتقان دارد و به علوم محكم و متقن اطلاق میشود، آن چنانكه هيچ رخنه و يا سستى در آن علوم نباشد و در این آیه، مفسرین، «حکمت» را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانستهاند، كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوى و تلاش و ایجاد ظرفیت، آن را عطاء مى كند، تا آنان، وسوسه هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و به خير كثير دست یابند!
✍️ اهل بیت عصمت و طهارت در روايات متعدد، معنی حکمت در این آیه را بیان نمودهاند، ازجمله:
1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: (مراد از حکمت)، اطاعت خداوند و شناخت امام (زمان) است!»: «هی طاعةالله و معرفةالإمام». (المحاسن، ج١، ص١۴٨)
2️⃣ همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «(مراد از حکمت) شناخت امام (زمان) و دوری از گناهان بزرگ است»: «معرفة الإمام و اجتناب الكبائر...». (تفسير العياشی، ج١، ص١۵١)
3️⃣ و در برخی روایات نیز «حكمت» را، به معنای، معرفت و تفقّه در دين دانستهاند. [تفسير نورالثقلين، ج ١، ص ٢٨٧]
✅ نکته بعدی، درباره تعبیر «مَنْ یشاءُ» است که به معنی «خدا به هر كس بخواهد، حکمت میدهد!» آمده؛ که باید بدانیم مشیت الهی هم حکیمانه است، و در اینجا خواست خداوند، بدین معناست که خدا حکمت را به کسی که قابلیت، ظرفیت و شایستگی لازم را در خود ایجاد کند، عطاء مینماید! همانطور که هیچ انسان عاقلی، «شیر» پرمنفعت و گوارا را در ظرف کثیف و شکسته نمیریزد!
پس فیض الهی برای همه انسانها، جاری و ساری است، اما افراد باتوجه به میزان تلاش و ایجاد ظرفیت، از فیوضات الهی بهرهمند میشوند! لذا معرفت امام زمان، که حکمت و عطيه بزرگ الهی است فقط شامل کسانی میشود که ظرفیت لازم برای دریافت آن را فراهم نمایند!
✅ نکته دیگر در این آیه «أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» است؛ «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است، لذا صاحبان عقل و خرد ناب را «اولوا الالباب» میگویند که با تفکر و سعی و تلاش به دنبال حکمت رفته و آن را دریافته و به سعادت واقعى دست مییابند!
✅ نکته مهم دیگر در این آیه، تعبیر «خَيْراً كَثِيراً» است که از «حکمت» بهعنوان خیر کثیر و به تعبیر دیگر، «کوثر»، سخن به میان آورده و این بدین معناست که همهى دنيا متاع قليل است، (قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ) [نساء، ٧٧]، ولى «حكمت»، خير كثير است! لذا اگر همه امكانات مادّى، فداى دست يابى به حكمت و معرفت به امام زمان (عج) گردد، ارزش دارد! چراکه حكمت، مادر و شاه کلید همهى خيرات است!
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که مهمترین مصداق حکمت، مسئلهٔ شناخت امام زمان (عج) است و اگر کسی به این نعمت بزرگ دست یابد، به خیر کثیر و کوثر، دستیافته و برکت و سعادت دو جهان را از آن خود کرده است و اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم شد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم در زمان جاهلیت است که هیچ بهرهای از حقیقت و حکمت نداشتند.
🌼روزه کله گنجشکی
✍امام باقر علیه السلام: « ما پسرانمان را از ۵ سالگی امر به نماز می کنیم و شما از هفت سالگی امر کنید و برای روزه از ۷ سالگی امر می کنیم به اندازهای که در روز طاقت دارند هرچند نصف روز یا بیشتر و یا کمتر باشد و وقتی تشنگی گرسنگی بر ایشان غالب شد افطار می کنند تا به روزه عادت کند و توانایی بیابند و شما پسر بچه ها را از ۹ سالگی به روزه امر کنید هر مقدار از روز را که میتوانند روزه بگیرند و وقتی تشنگی بر ایشان غلبه کرد افطار کند
📚کافی، ج۲، ص۴۰۹
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ محبت امام زمان علیه السلام نسبت به شیعیان آخرالزمان
🔰بخشی از داستان تشرف #محمد_بن_مهزیار خدمت امام زمان (عج)
🌻«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
💠 حدیث روز 💠
💎 اولین واجب و نخستین عمل
🔻پيامبر اكرم صلياللهعليهوآله:
اَوَّلُ مَا افْتَرَضَ اللّهُ عَلى اُمَّتى الصَّلواتُ الْخَمْسُ، وَ اَوَّلُ مايُرْفَعُ مِنْ اَعْمالِهِمُ الصَّلواتُ الْخَمْسُ، وَ اَوَّلُ مايُسْأَلْونَ عَنْهُ الصَّلواتُ الْخَمْسُ
✳️ نخستين چيزى كه خداوند بر امّت من واجب كرد نمازهاى پنجگانه است و
نخستين عملى كه از آنان بالا برده میشود و از آنان سؤال میشود، همان #نماز است.
📚 كنزالعمال، ج 7، ح 18859
احکام رمضانیه (7).mp3
4.91M
#احکام رمضانیه7
🔻حجتالاسلاموالمسلمین وحیدپور
🎙 از چه سُرُم و آمپولی در ماه مبارک رمضان میتوان استفاده کرد؟
💠 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 💠
🔹«اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ، بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ
🔸خدایا! در این روز به روزه داشتن و عبادت یاریام فرما و از گناهان و لغزشها دورم کن و توفیقی نصیبم نما تا پیوسته به یاد تو باشم. به امید توفیقت ای رهنمای گمگشتگان!».
احکام روزه 7
حکم ضرر داشتن روزه 2
ج_هرگاه عقیدهاش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد.
د_ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع میکنند باید متخصص و خود مومن بوده و گفتهی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.
حکمت روزه گرفتن 7
روزه و قناعت
روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در ماده گرایی و حرص و آز برای لذتهای مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری میرهاند، و به او میآموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد، و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد.
روزه به مسلمان میآموزد که با کم هم میتوان زیست، و حرص و طمع فقط غرق شدن در مادیات و انحراف از معنویات است، و برای زیستن لازم نیست که با همه وجود به تن و لذتهای آن پرداخت.
روزه به مسلمان مناعت و قناعت را میآموزد، و ارزش این صفات و تأثیر آن در ایجاد صفات برجسته دیگر همچون زهد، و «جود» و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلّت و خواری نمی دهد، جامعه ایی که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود، و با دوری از مصرف بی رویه میتواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.
همه دیدیم پس از تهدید آمریکا و غرب به تحریم اقتصادی ایران، امام امت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی (قدّس سرّه) فرمودند: «ملت ما مسلمان است و در برابر تحریم اقتصادی و کمبود و نیازمندیها روزه خواهد گرفت».