eitaa logo
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
224 دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
6.9هزار ویدیو
107 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام روزه 7 حکم ضرر داشتن روزه 2 ج_هرگاه عقیده‌اش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد. د_ پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند باید متخصص و خود مومن بوده و گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.
حکمت روزه گرفتن 7 روزه و قناعت روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در ماده گرایی و حرص و آز برای لذتهای مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری می‌رهاند، و به او می‌آموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد، و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد. روزه به مسلمان می‌آموزد که با کم هم می‌توان زیست، و حرص و طمع فقط غرق شدن در مادیات و انحراف از معنویات است، و برای زیستن لازم نیست که با همه وجود به تن و لذتهای آن پرداخت. روزه به مسلمان مناعت و قناعت را می‌آموزد، و ارزش این صفات و تأثیر آن در ایجاد صفات برجسته دیگر همچون زهد، و «جود» و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلّت و خواری نمی دهد، جامعه ایی که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود، و با دوری از مصرف بی رویه می‌تواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد. همه دیدیم پس از تهدید آمریکا و غرب به تحریم اقتصادی ایران، امام امت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی (قدّس سرّه) فرمودند: «ملت ما مسلمان است و در برابر تحریم اقتصادی و کمبود و نیازمندیها روزه خواهد گرفت».
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
💠 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 💠 🔹«اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّ
*شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان* حضرت آیت الله قرهی (مد ظله العالی) : ☘️ «اللَّهُمَّ أَعِنِّی عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ‏» یعنی کمک کن که من بفهمم صیام حقیقی و قیام حقیقی چیست؛ چون هیچ شبی من نصف شب بلند نمی­ شدم، الآن به خاطر این‌که روزه بگیرم، ولو شده نیم ساعت جلوتر فقط برای همان سحری خوردن بلند می­ شوم، تو کمک کن که اهل قیام شوم. - البته این‌که بعضی­ ها شب­ ها از ساعت یک به بعد از این‌طرف و آن‌طرف برای دعای ابوحمزه و مناجات می­ آیند و حال خوشی دارند، بحثش جداست -. . ☘️پس این فراز می‌خواهد بگوید: تو که بلند شدی، قیام کردی، روزه هم که می­ گیری، امّا حالا کمک بخواه، به خدا بگو: «اللَّهُمَّ أَعِنِّی‏»خدایا! در این ماه مبارک رمضان، در این شهر مبارک، کمکم کن آن صیام حقیقی و آن قیام حقیقی را داشته باشم « عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ». تا حالا تمرین بود. . ☘️«وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ‏» خدایا یک کاری کن من دائم یاد تو باشم. یک منظور، همین ذکر یعنی یاد حقیقی خداست. یکی هم بعضی از اذکار را من دائم یادم نرود. . ☘️مثلاً ذکر هبه الصادقیّه که حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(علیه الصّلوة و السّلام) فرمودند: هرکس دم مغرب، هر روز این ذکر را بگوید و آن را ترک نکند و فراموش نکند، من امام صادق ضمانت نامه به او می‌دهم که وقتی از دنیا رفت، بدون حساب و کتاب وارد بهشت شود. . ☘️یک موقع انسان ذکری را می‌گوید امّا توفیق و رزق این را که دائم بیان کند، ندارد. مثلاً این ذکر که خیلی کوتاه است؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی‏ فِی‏ دِرْعِکَ‏ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تَشاءِ» که من «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی‏ فِی‏ دِرْعِکَ‏ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِید» هم شنیدم و دو نوعش را بگویید. فرمودند: کنز خداست، گنج خداست، این را سه مرتبه در روز بگویید و سه مرتبه شب و بعد فرمودند که همه کس هم توفیق پیدا نمی‌کند.
🔴 کیفیت و کمیت قرآئت قرآن در ماه رمضان 🌕 حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری : 🔵 گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن مي‏ پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارك رمضان انسان با تأمل و توجه به ‏معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالي ندارد، ولي در ماه مبارك رمضان کثرت تلاوت مطلوب است. بزرگان زياد ‏مي ‏خواندند و سفارش هم شده است. 🔺 خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر ۲۵ دقيقه، نيم ساعتي يک جزء قرآن را بخواند خوب است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طنز زخم معده تنها بیماری رایج در ایران که دو روز قبل ماه‌ رمضان شروع میشه و با عید فطر تموم میشه😁😁 ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ نظر مقام معظم رهبری 💠س 748: بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‏کنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟ ج: اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد.
🐎 خاطره حاج اسماعیل دولابی از اسب‌سواری 🌼 حاج اسماعیل دولابی نقل می‌کند: در جوانی اسبی داشتم. وقتی از کنار دیواری عبور می‌کرد و سایه‌اش به دیوار می‌افتاد، اسبم به آن نگاه و خیال می‌کرد اسب دیگری است. به همین خاطر خرناس می‌کشید و سعی می‌کرد از آن جلو بزند و چون هرچه تند می‌رفت، می‌دید هنوز از سایه‌اش جلو نیفتاده است؛ باز هم به سرعتش اضافه می‌کرد تا حدی که اگر این جریان ادامه پیدا می‌کرد مرا به کشتن می‌داد. اما دیوار تمام می‌شد و سایه‌اش از بین می‌رفت، آرام می‌گرفت. در دنیا وقتی به دیگران نگاه کنی، بدنت که مرکب توست می‌خواهد در جنبه‌های دنیوی از آنها جلو بزند و اگر از چشم و همچشمی با دیگران باز نگهش نداری، تو را به نابودی می‌کشد. 📤 پایگاه حلقه وصل/کیهان
⁉️ شکم است یا باک ماشین؟! ⭕️ با شکم خود مثل باک ماشین، رفتار نکنید که هرچه داخلش پُرتر باشد بیشتر می‌رود! امیرالمومنین در این باره میفرمایند: «غذای زیاد قلب را می‌میراند؛ همان گونه که آب زیاد، زراعت را از بین می‌برد.» (١) ⭕️ قطعا پُر کردن شکم، اگرچه از مال حلال باشد، انسان را از تعالی و رشد باز می‌دارد و همچنین باعث رشد شهوت می‌شود. امیرالمومنین همچنین میفرمایند: «به خدا [قسم] شکم هیچ کس پُر نمی‌شود، مگر اینکه همه عقل یا قسمتی از آن را از دست می‌دهد.» (٢) ⭕️ علاوه بر این، پُر خوری ضررهای جسمانی نیز دارد. فرد منتظر که به دنبال رشد و تعالی است، اجازه نمی‌دهد موانع، جلوی حرکت او را بگیرند؛ موانع می‌تواند شکم بارگی یا هر چیز دیگری باشد. 📚 ١. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ٢٠، ص ٣٢۵، جمله قصار ٧٢٣ ٢. همان، ج ١٩، ص ١٨۶
🌹 امام کاظم (علیه اسلام) می فرمایند: ‌ ❗️شگفتا! شگفتا! از آنان كه از خوردنى و آشاميدنى[مضر و بیماری زا] مى كنند، از ترس آنـكه درد، بر آنـان فرود آيـد، چـگونه از پرهـيز نمى كنند، از ترس ، آنگاه كه در بدنهايشان شعله افكند! 🔥 ‌ 📕 مسند الامام الكاظم (ع)،ج۳ص۲۵۱
استاد رائفی پور4_6034828594507680046.mp3
زمان: حجم: 4.22M
✅ کفویت ازدواج: اخلاقی 👤 استاد رائفی پور
مسابقه بزرگ امام رمضان « آیات المهدی ۵ »         ✍️ طبق وعده‌ای که در این ماه مبارک نمودیم، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم می‌پردازیم: 💠 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد» (آل عمران، آیه ٢٠٠) در این آیه‌ی شریفه به مؤمنین (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا)، چهار فرمان الهی، برای چهار نوع ارتباط، جهت رشد و تعالی انسان، ذکر شده است: 1️⃣ اصْبِرُوا: ارتباط با خود و دستور به صبر فردی؛ 2️⃣ صابِرُوا: ارتباط با دیگران و دستور به صبر جمعی؛ 3️⃣ رابِطُوا: ارتباط با امام زمان (عج) و مؤمنین، و دستور به مرزبانی از حریم دین و سرزمین اسلامی؛ 4️⃣ وَ اتَّقُوا اللَّهَ: ارتباط با خدا و فرمان به کسب تقوای الهی؛ 👈 سپس نتیجه عمل به این چهار فرمان الهی، می‌شود فلاح و رستگاری: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ ✍️ بنابراین طبق این آیه، برای فلاح و جوانه زدن بذر معرفت الهی، که خداوند در درون همه‌ی انسان‌ها قرار داده و شکوفا شدن و ثمر دادن آن در وجود آدمی، پنج شرط لازم است: «ایمان، صبر فردی، صبر جمعی، ارتباط با امام زمان و مؤمنین و تقوای الهی!» ✍️ اما در این آیه، اولین دستور الهی برای مؤمنین، صبر فردی و اجتماعی است، که اهمیت آن تا بدانجاست که خداوند متعال ماده «صبر» و مشتقات آن را ۱۰۳ بار در قرآن کریم به کار برده است! در روایت آمده که رسول خدا (ص) درباره حقیقت و تفسیر «صبر» از جبرئیل (ع) سؤال کرد و او گفت: «صبر یعنی اینکه در سختی‌ها همان طور شکیبایی ورزی که در خوشی‌ها؛ و در فقر همان طور شکیبایی ورزی که در غنا؛ و در بلاء همان طور شکیبایی ورزی که در عافیت؛ و هیچگاه به خاطر بلایی که به شخص می‌رسد لب به شکوه نزد مخلوق نگشاید!» (معانی الأخبار، ص۲۶۱) ✍️ نکاتی نیز در ارتباط با «رابِطُوا» که از ماده «ربط» است، عرض کنیم که در عرب «رابَطَ یُرابِط مُرَابَطَة» به معنای محافظت و مرزبانی به کار می‌رود؛ اما مفسرین، درباره کلمه «رابِطُوا» می‌گویند که این کلمه بر مراتب مختلفی از ربط دلالت می‌کند: 👈 یک مرتبه‌اش ارتباط مردم با کسی است که وظیفه هدایت آنان را برعهده دارد یعنی اهل‌بیت (ع) و در زمان ما، امام زمان (عج)؛ 👈 و مرتبه‌ی دیگرش، ارتباط بین خود مؤمنين است که با هم پیوند داشته باشند و در مقابل دشمن صف واحدی باشند؛ 👈 و یک مرتبه‌اش هم آماده کردن تجهیزات دفاعی برای حفظ مرزهای مختلف جامعه از هجوم دشمن است! ✍️ در روایت از امام صادق (ع) درباره این آیه سؤال می‌کنند و حضرت می‌فرمایند: «اصْبِرُوا» [شکیبایی ورزید] بر انجام واجبات؛ «وَ صابِرُوا» [همدیگر را به شکیبایی وادارید] در مصیبت‌ها و مشکلات؛ «وَ رابِطُوا» [به هم مرتبط شوید/مرزبانی کنید] بر ائمه اطهار (ع)»: «...اصْبِرُوا عَلَى الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَلَى الْمَصَائِبِ وَ رابِطُوا عَلَى الْأَئِمَّةِ (ع‏)» (الكافی، ج‏۲، ص۸۱) 👈 و حضرت در حدیث دیگری می‌فرمایند: «(...اصْبِرُوا وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ مِمَّنْ يُخَالِفُكُمْ) صبر کنید در برابر دشمنی دشمنانتان؛ (وَ رابِطُوا إِمَامَكُمْ...) و با امام زمانتان ارتباط برقرار کنید» (بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد، ج‏۱، ص۴۸۷) 👈 و همچنین امام باقر ع درباره این آیه فرمودند: «اصْبِرُوا» [شکیبایی ورزید] بر انجام واجبات؛ «وَ صابِرُوا» [همدیگر را به شکیبایی وادارید و صبر کنید] در برابر دشمنتان «وَ رابِطُوا» [ مرتبط شوید] با امامی که منتظر آمدنش هستید!»: «...اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ» (الغيبة للنعمانی، ص۱۹۹) ✍️ در پایان سخن امروز، باید به این نکته اشاره نماییم که در روایات اشکال مختلفی برای ارتباط با امام زمان (عج) بیان شده، ازجمله: 🔹ارتباط از طریق دعا؛ 🔹ارتباط قلبی و عاطفی؛ 🔹ارتباط با انجام امور خیر و اعمال نیابتی به نیت امام زمان (عج)، 🔹ارتباط رفتاری و عملی، یعنی اینکه ما از سیره و روش و رفتار و کلام اهل‌بیت (ع)، درس و الگو بگیریم و آن را در کل امور زندگی خود جاری و ساری نماییم و با رفتار و عمل خود با امام زمان (عج) مرتبط گردیم! 🔹... و بالاخره در مرتبه آخر، زیارت امام زمان (عج) است که البته در زمان غیبت جزو وظایف ما نیست، اما منتهای آرزوی ماست!
▪️انا‌ لله و اناالیه راجعون 🔹فاتح نُبل و الزهرا درگذشت 🔹سردار محمدعلی حق بین، فاتح شهرک استراتژیک نُبل و الزهرا سوریه و فرمانده سابق لشکر 16 قدس گیلان و برادر شهید حق بین لحظاتی قبل در اثر ابتلا به بیماری کرونا در یکی از بیمارستانهای رشت در گذشت. 🔹گفتنی است حاج قاسم سلیمانی پس از فتح نُبل و الزهرا با حضور در مقر لشگر قدس گیلان در سوریه از سردار حق بین تجلیل کرده بود‌‌. شادی روحش صلوات