🔰جانا سخن از زبان ما میگویی...!
1. قبلتر از این هم، هر وقت که با دوستان دغدغهمند عشقِ سیاستگذاری و نگاه راهبردی و کلان و چه و چه، صحبت میکردم، غیر از تعدادی کلیدواژهی پراکنده و مخلوطی از توضیحات دینی و غیردینی و ضددینی و دهانپرکن و البته سلیقهای، حرف متقنی نصیبم نمیشد؛ راهبری نرم، طراحی، معماری، برنامهریزی راهبردی، حکمرانی نرم، راهبری اجتماعی، جریانسازی، نظامسازی، تمرکززدایی و... واژههایی بود که وقتی با چند سؤال ساده و کلیدی، پیاش را در ذهن دوستان انقلابیمان میگرفتی، صرفاً به تعدادی دغدغه و چند کلمهی بدون امتداد و نهایتاً قدری اطلاعات از آنور آب و چاشنی خلاقیت و پروردگی ذهنی میرسیدی و بس.
2. آنها که کمی بیشتر ادعا دارند، اتاق فکر را هیئت اندیشهورز میخوانند، به جای استراتژی میگویند راهبرد، پیشرفت را سردست میگیرند و لفظ کثیف توسعه را لعن میفرستند و... و دیگر خیالشان راحت است که کار را تمام کردهاند؛ البته میدانیم این دقتها را نیز مدیون ولیّامر(حفظهالله) هستیم و خدا را شکر چند کلامی برایمان خلق کردند که درنمانیم.
3. آنها که قدری باهوشتر هستند و نگاه روبهجلو دارند و حرفها را شنیده و چندباری تجربه اندیشهورزی دارند، سعی میکنند ورودیهای مختلفی مثل دین، علوم انسانی، دانش مدیریت راهبردی و... را ترکیب کنند بلکه دیگر مو لای درز کار نرود؛ غافل از اینکه فقط نقش قیف را بازی کردهاند و چند ورودی را به زور، درهم چپانده و به یک خروجی رساندهاند! فاجعهبار است؛ احتمالاً تجربهاش را دارید یا به این موارد برخوردهاید. مدیرانِ بالادستی -که نوعاً خودشان دستی بر آتش ندارند- نیز با این تیپ کار خیلی کیف میکنند و به خیالشان، همهی نگاهها تأمین شده است و توپ تکانش نمیدهد!
4. کمی جلوتر که برویم، به افراد باهوشتری برمیخوریم که حوصلهی امتداد نه، بلکه توان سرهمبندی/جمعبندی و توجیهشان بالاست. معمولاً بنا به برخی ویژگیهای عمدتاً شخصیتی که دارند، جزو عناصر پیشرو و اثرگذار جریان انسانی ما هستند. این عزیزان میتوانند چندکلامی نیز برایت صحبت کنند و تصویر بسازند و تو را غرق در رؤیاهاشان کنند؛ تصورم این است که این لایهی فکری ما، دچار آفت #انگارهی_اینهمانی هستند. فراگیرشدن کلیدواژههایی نظیر #زیستبوم، #پلتفرم و #شبکه، محصول رواج این نگاه است.
5. فیالواقع آنچه شاهد هستیم، ملغمهای از تصور «شرایط حساس کنونی»، تصور «دیربازده بودن کوشش نظری دینبنیان»، گزارهی «آقا خودش گفته ما از یادگیری و تقلید ابایی نداریم ولی نمیخوایم مقلد بمونیم!»، «خلاقیت»، «دغدغه» و... است.
6. آنچه ما اسمش را برنامهریزی و از آن مهمتر طراحی میگذاریم و پُزش را میدهیم، معمولاً یکجور بارش فکری + همهجانبهنگری + دیدن تجربیات + خوشفکری و سلیقه است و بس. بنده تفکر #نظاممسائلمحور و شروع طراحی از #لایهی_تکنیک را نیز محصول همین تیپ محاسباتی و پردازشی میبینم.
طراحی راهبردی ما، لایهی دانشی نیز اگر داشته باشد، معمولاً مُشتی بافتههای بشری است و ربطی به آن بستر یکپارچهی معناییِ مبنایی شما، که بتوانی لایههای روبنایی را به آن عرضه، در آن هضم و روی آن سوار کنی، ندارد. در نتیجه بدیهی است که هیچوقت نمیتوانیم روی خروجیهای اندیشهورزیِ راهبردیمان، دعوا کنیم بر سر حجیت و قطع؛ چرا که از اول نیز چنین رویکردی -نه در نظر، به دلیل تنک بودن جریان اجتهادی در نقاط راهبردنگاری و نه در عمل، به دلیل عدم لوازمی مثل سرمایهی معنوی یا صبر و حوصله و پذیرش سعی و خطا- نبوده است.
به گمان بنده:
#طراحی، مجرای رفت و برگشت و نقطه پیوند علم و عمل است؛ ما باید روی نقطهی طراحی -با این تقریر- بایستیم و مبتنی بر مؤلفههایی از جمله #خط_تمدنی (انشاءالله توضیحش باشد برای مجالی دیگر) پاسخهای عمقی کوتاهمدت و بلندمدت تولید کنیم.
باید اولاً روی عمق و جنس اثرگذاری لایه فکری، تأمل کنیم. برد لایهای که ما به آن مجهز هستیم، چقدر است؟ ما چقدر توان امتداد آن را داریم؟
ثانیاً به گرهخوردن آن به لایهی علم فکر کنیم وگرنه به زودی خواهیم لنگید.
#حکمرانی | #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
❇️ حکمت یک حکم
✍️دکترفرشادمهدیپور
💢حکمرانی فرهنگی بر سه رکن:
1️⃣ مردم و فرهنگ آنها،
2️⃣ سرزمین و جغرافیای
3️⃣ اعمال حکم و دستگاه حاکمیت استوار است؛
🔹در عصر نوین ایران، گفتمان حکمرانی برخاسته از اندیشه مردمسالاری دینی است که حضرت روحالله آن را بر نهاد و در دوره رهبری کنونی نیز با درنظرگرفتن شاخصهای اصلی آن («یعنی اختیار حاکمیّت کشور در دست مردم باشد؛ مردم انتخاب کنند، مردم بخواهند، مردم اراده کنند؛ در همهی عرصههای زندگی… در علم، در صنعت، در کارهای اساسی، در ادارهی کشور، در مدیریّت بخشهای مهمّ کشور، در اقتصاد و غیره») صورتبندی شد.
🔹حکم انتخاب سرپرست جدید مؤسسه اطلاعات که از پرتاریخترین رسانههای کشور است، دارای دلالتهایی مهم برای تدارک امر فرهنگی است.
🔹حاکمیت در عالیترین موقعیت خویش، برآورده ساختن نیازها و خواستهها و هدایت مردمان در بافتار زیستبومی فرهنگیشان است؛ در اینجا حفظ و گسترش منابع گفتمانی، انسانی، اقتصادی و ... در صدر توجه است و از آنجا که نظام سیاسی از اضلاعی گونهگون برپاشده، حفظ و گسترش آن نیز باید بر پایه همین منابع باشد.
🔹این ایده را رهبری انقلاب در سه دهه گذشته همواره تدارک کردهاند، چه برای حضور جریان موسوم به چپ اسلامی در ابتدای دهه هفتاد، چه عنواندهی اصولگرا- اصلاحطلب و حتی در بحبوحه فتنه ۸۸، اعلام سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی.
🔹گرچه برخی به این اعتماد خیانت کردند، اما دو پیام اخیر رهبر انقلاب در باب مرحوم سیدمحمود دعایی نشان داد که ایشان بههیچوجه نهتنها از سر اضطرار، بلکه با طیب خاطر، وی را در سکاندار روزنامه اطلاعات حفظ کردند تا خطمشی حکمرانی را استمرار دهد.
🔹اصرار و تأکید بر «چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند» گزاره سیاستی با ارزشی است؛
🔹تکرار و یادآوریای که اعمال حکمرانی بر پایه مردمسالاری دینی را در ایران استعمارزده طاغوت، ممکن کرد و به فرهنگیترین اتفاق محتمل، پهلوی را سرنگون و جمهوری اسلامی را برساخت.
🔹حکمتی که براساس اصل وحدت، کثرت و تکثر را به رسمیت میشناسد و با دیدهبانی مداوم، مانع از تضعیف و تعطیل آن میشود.
#حکمرانی | #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔰خلا تئوریک ما را دچار چالشهای لاینحل در حکمرانی کرده است
✍️پرویز امینی
🔻برای شکل دادن به سیاست گذاری کارآمد، چهار سطح از مسایل باید مورد توجه باشد. یک سطح تئوریک که بالاترین کار در بخش هنجاری است. دوم سطح نهادی، سوم سطح اجتماعی و سطح چهارم سطح اجرایی است.
🔻درباره ناکامی سیاستگذاری در ایران، علل و دلایل مختلفی میتوان گفت که یکی از اساسیترین آنها خلا تئوریک است. ما از یک خلا بسیار مهم در حکمرانی رنج می بریم و آن هم نبود تئوری است. اگر در حکمرانی تئوری نداشته باشیم، با شرایط ابهام و عملزدگی در سازماندهی درامر حکمرانی مواجه خواهیم بود که در عمل به تعارض، تناقض، اتلاف انواع سرمایه مادی و غیرمادی و ناکارآمدی منجر خواهد شد.
🔻انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی غایت نظم سیاسی مابعد انقلاب را «عدالت» تعریف کرده است. اما در عین حال به دنبال «هدایت» هم هست ولی یک خط تئوری نداشتهایم که چه تفسیری از این عدالت داریم و نسبت به نظریههای دیگر درباره عدالت چه تمایزی داریم و چه نوع سازماندهی اجتماعی با این تئوری سازگار و کارآمد است.
🔻با داشتن طرح تئوریک میتوان از روزمرگی در حکمرانی عبورکرد. با روزمرگی مسایل حل نمیشود بلکه رفع تکلیف میشود و بعدها وضعیت تراکم و انباشتی پیدا میکند و ما را دچار بحرانهای بزرگ میکند همچنان که اکنون در معرض چالشهای بزرگ در حوزه اقتصادی، مسایل نابرابریهای اجتماعی، رشد و گسترش پرسرعت فقر، آسیبهای اجتماعی و ... شرایط هستیم. در تمام این ۴۳ سال ما به صورت عملگرایانه به پیش آمدهایم و با روزمرگی با مسائل مواجه شدهایم.
🔻در شرایط پیچیده نیاز به سازمان سیاستگذاری پیچیده داریم. این در حالی است که سیاستگذاری ما بسیار مسائل را ساده میکند و راهحلهای ساده میدهد. در فضای مدرنیته امکان همسازی منافع و اجماع بسیار کم شده و در فضای رسانه ای و اطلاعاتی و با توجه به ناکارآمدی نظام توجیه که مظهر آن صداوسیما است، نمی توان عمومیت تولید کرد.
🔻مشکل دیگر آن است که برای آینده نیز مسائل بسیار سختی روبرو داریم، چرا که شکاف عمیق و گستردهای میان وضع واقعی و آرمانی ما وجود دارد. آنقدر تفاوت میان این دو زیاد است که سیاست گذاری سالبه به انتفاع موضوع است. این تفاوت آنقدر زیاد است که از دست سیاستگذار کاری بر نمیآید. در سرمایه اجتماعی، در امید به آینده، سیاستگذاری این وسعت را نمیتواند پر کند.
🔻دربرخی کشورهای لیبرال، آموزش و پرورش یا خصوصی نمیشود یا آخرین نهادی است که خصوصی میشود. ما اولین نهادی که خصوصی کردیم آموزش و پروش بوده است. این خصوصی سازی نابرابریهای اجتماعی را تولید کرده و سالها جلو آمده و به الان رسیده. با کدام سیاستگذاری میتوان آن را پر کرد؟
🔻در سند تحول آموزش و پرورش که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در یک بند بسیار کوتاه نوشته شده از طریق تغییر در قوانین و مقررات باید به توسعه بیشتر مدارس غیرانتفاعی کمک بشود. یعنی میزانی که خصوصیسازی کردهایم کافی نبوده و باید بیشتر از این خصوصیسازی شود. این گزاره از کدام نظریه عدالت خارج می شود؟
🔻در نظریات عدالت همیشه سخن از «فرصتهای برابر» و منصفانه بودن فرصتها است. تنها جایی که اجازه منصفانه شدن فرصتها را میدهد آموزش و پرورش است. اما امروز آیا امکاناتی که یک مدرسه غیرانتفاعی دارد با یک مدرسه ی دولتی برابر است؟ آدام اسمیت که پدر بازار آزاد است میگوید تنها جایی که دولت باید دخالت کند مدرسه عمومی است.
🔻بدون تئوری فهم و تفسیر و اجرای قانون اساسی ما نیز با چالش روبرو میشود. به طور مثال اصل تفکیک قوا در قانون اساسی ما آمده است، اما ما این تفکیک قوا را به عنوان تخصصی شدن امور سه گانه قانونگداری و اجرا و نظارت میفهمیم، در حالی که پشت این تفکیک قوا باید «توازن قدرت» باشد. به این معنی که قدرت اگر در یک جا متمرکز شود پاسخگویی کاهش پیدا کرده و فساد ایجاد میشود. طبق آمار رسمی در آبان ۹۸، ۲۳۰ نفر کشته شدهاند. چرا هیچ کس به عنوان مسئول محاکمه نشد؟چرا هیچ کس حتی به عنوان خطاکار معرفی نشد؟ چون این درک تئوریک از تفکیک قوا مبتنی بر توزیع قدرت وجود ندارد.
#حکمرانی | #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
کتاب_هندسه_سیاست_های_کلی_نظام.pdf
3.57M
🔸کتاب هندسه سیاستهای کلی نظام👆
💠دریافتشده از سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام http://maslahat.ir
💯 قابل استفاده برای سیاستنویسان
#حکمرانی | #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
📝 امتداد؛ آلترناتیو فرهنگی
💠واکاوی مدل موفقیت تمدنی اسلام
🔻تغییرات فیزیولوژیک و هورمنی در بافت فکری انسانها، انجام فعالیت های فرهنگی را دشوار و صعب العبور کرده است. ابزارها هر چند، ساعات روشنایی را افزایش داده اند اما قدرت مطالعه نسل ها به شدت سقوط کرده و متخصصان نیک اندیش فرهنگی با تبحر و ایجاد هرمهای کمی و کیفی: مدارس و دانشگاهها، حوزههای علمیه، مساجد، هیأتها، تشکلها، کانونها، انجمن ها، موسسات، ... هنوز در پله اول ایستاده اند. اما پیامبر اکرم (ص) با قدرت نرم فرهنگی، موفق به برافراشتن تمدن اسلامی گشتند. موفقیت در عصر جاهلیت را باید در مدل؛ امتداد فرهنگی جستجو کرد.
🔻امتداد فرهنگی؛ پیوستگی، داشتن نظام جامع برنامه ریزی، ستونی حرکت کردن، کار تشکیلاتی و منسجم انجام دادن، گره زدن اقتصاد و فرهنگ، زندگی، ازدواج، شغل، درس و علم با هم، جریان الکتریسته معنویت و علم در مدار معرفت، انسان سازی با نابودی خط استوای قبیله و شهر، پله پله، همانند سیرو سلوک همراه ساختن جامعه با خود، من ها را به ما مبدل ساختن.
🔻امتداد یعنی همان تعداد اصحاب صفه که در قسمت شمالی مسجد النبی با رها کردن خانه، دارایی، جایگاه و منزلت اجتماعی به دور پیامبر اکرم(ص) حلقه زدند. همان اوس و خزرجی که پوست انداختند و انصار نام گرفتند.
✍️ سید جواد محمدزاده
#حکمرانی | #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
#پرونده| واکاوی جایگاه فرهنگ و الزامات تحول در ساختارهای فرهنگی کشور؛
🔴آزمون مسئولیت!
1️⃣بازسازی ساختاری فراگیر است اما بنیانبرکن نیست
📎farhangesadid.com/0001TU
2️⃣ساختار فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید منحل شود
📎farhangesadid.com/0001UJ
3️⃣شورای عالی انقلاب فرهنگی با ادامه روال گذشته از عهده تحول برنمیآید
📎farhangesadid.com/0001Ul
4️⃣«بازسازی ساختار فرهنگی» به سرنوشت «مهندسی فرهنگی» دچار نشود
📎farhangesadid.com/0001Uy
5️⃣اهرمهای الزامآور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی!
📎farhangesadid.com/0001U6
🔸با گفتارها و نوشتارهایی از عماد افروغ، حجتالاسلام علی ذوعلم، کیومرث اشتریان و حجتالاسلام علیرضا پیروزمند
#حکمرانی| #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
🌱فرهنگ عمومی در کشور ما متولی ندارد
🖊بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگو با مهراب صادقنیا؛
🔸یک خطایی معمولا رخ میدهد که تبلیغ مذهب را به معنای کار فرهنگی میبینیم. کار فرهنگی معنای دیگری دارد و برای این کار باید شرایط عمومی و وضعیت جامعه را بررسی کنید. درضمن اگر اتفاقی در حوزه فرهنگ عمومی پیش بیاید، آن وقت تمام تعالیم مذهبی هم بی اثر میشوند.
🔸فرهنگ اساسا باید در دانشگاهها درباره اش فکر بشود، بررسی شود و بعد سر میز تصمیم گیرندگان سیاسی قرار گیرد تا چاره جویی و درمان شود
🔶فرهنگ عمومی، یک کار تخصصی و فنی است و تنها از عهده کارشناسانی برمی آید که بدون جهت گیریهای سیاسی، حتی مذهبی (نه اینکه ضد مذهب باشند) مطالعه و برنامه ریزی میکنند و در نهایت به اجرا میرسند. به نظر بنده فرهنگ عمومی حوزهای است که در کشور ما متولی ندارد.
📎https://farhangesadid.com/000168
#حکمرانی| #حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
⭕️فرآیندهای ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنزهای تلخ جمهوری اسلامی است
💬بررسی مؤلفههای بازسازی ساختار فرهنگی و رسانهای کشور در گفتگو با عبدالکریم خیامی؛
🔸مطالعه هر نوع ارتباطی خصوصا ارتباطات جمعی و رسانه جمعی بدون توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی، مطالعه ناقصی بوده و هست و چند سالی است که همان ترکیب فرهنگ و ارتباطات کنار هم بیان میشود؛ بنابراین فهم فرهنگ و رسانه بدون فهم آن دیگری، ناقص و کاریکاتوری است
🔸ویترینهای پوشاک مغازهها، انبار گمرک، چینش بوفهها و رستورانها در شهرها، مبلمان شهری شهرها، معماری خانه ها، فرآیند صدور مجوز کسب و کارها را در نظر بگیرید؛ تاثیر اینها بر فرهنگ عمومی حتما بیشتراز تاثیر بسیاری از ارگان ها، نهادها و سازمانهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است
🔸فرآیندهای ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در حوزه فرهنگ یک شوخی بی مزه و از طنزهای تلخ جمهوری اسلامی است و در نگاهی دیگر یک اهانت به متخصصین این حوزه است.
📎https://farhangesadid.com/0001UV
#حکمرانی| #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
🌱جولان غیرمتخصصها در حوزه فرهنگ
🖊بررسی ساختار فرهنگی کشور در گفتوگو با حجتالاسلام سیدمصطفی هاشمی؛
🔸هم اکنون امور فرهنگی در دست افراد غیرمتخصصی است که از مهارت کافی برخوردار نیستند و همین موضوع هدف برنامههای نهادهای متولی را بی نتیجه میسازد
🔸متولیان فرهنگی قبل از هر اقدامی باید عمل و تقید خود به ارزشهای دینی از جمله حفظ بیت المال را تقویت کنند چرا که همین امر موجب اشتیاق جامعه به اصلاح امور و تقویت بنیانهای دینی میشود
🔸تعدد نهادهای متولی فرهنگ و موازی کاری، یکی از عیبهای بزرگ ساختارهای فرهنگی کشور است که این مورد به عنوان یک آسیب، باعث سردرگمی و آشفتگی میشود
📎https://farhangesadid.com/0001Yt
#حکمرانی |#حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
#پرونده | وضعیت سنجی و ارزیابی ساختار فرهنگی کشور ؛
🔴واساختارگرایی فرهنگی
1️⃣اداره فرهنگ، باید مردمی باشد
📎farhangesadid.com/0001VV
2️⃣بازسازی ساختار فرهنگی به معنای تمرکزگرایی نیست
📎farhangesadid.com/0001U7
3️⃣بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بودهاند!
📎farhangesadid.com/0001VE
4️⃣فرآیندهای ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنزهای تلخ جمهوری اسلامی است
📎farhangesadid.com/0001UV
5️⃣حتی تعطیلی کل نهادهای فرهنگی کشور، وضعیت را از این بدتر نمیکند!
📎https://farhangesadid.com/0001UI
🔸 با گفتارها و نوشتارهای از محمد پور کیانی، سید مجید امامی، مهدی رفیعی بهابادی، یاسر احمدوند ، عبدالکریم خیامی
#حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🆔 @Cultural_governance
📣فراخوان ارسال یادداشت کوتاه در سیاست گذاری فرهنگی
🔖یکی از مسؤولیت های اساسی مدیریت فرهنگی در سطح ملی، پیشبرد سیاست های فرهنگی است. حکمرانی نوین در مسیر دستیابی به اهداف پیشرفت_ایرانی اسلامی ناگزیر به استفاده از روش ها، تکنیک ها و ابزارهایی هستند که سیاست گذاری فرهنگی، در اولویتِ نخست و از مهم ترینِ آنهاست.
📌آسیب ها، راهبردها، برنامه ها برای سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی چیست؟
📌شئون سیاستگذاری فرهنگی با مردم،امرولی،سازمان های فرهنگی و فضای بین المللی چه خواهد بود؟
📍شما عزیزان می توانید با ارسال یادداشت کوتاه با حفظ حقوق ،مطالب شما در کانال حکمرانی فرهنگی بارگذاری خواهد
📌پیام رسان ایتا
🌐https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db
📌پیام رسان تلگرام
🌐https://t.me/+pMNgANy88R0xYTA8
📌پیام رسان بله
🌐ble.ir/join/OTE4YzQ0YW
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
May 11
🔖 معرفی بیش از 100 کتاب در حوزه حکمرانی
جهت مشاهده کلیک نمایید👇
🌐https://b2n.ir/k28032
🌐https://b2n.ir/w46549
🌐https://b2n.ir/h60062
#حکمرانی| #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
❓شوخی با فرهنگ❗️
رهبرانقلاب:
📌امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند❓
💥با مسائل فرهنگی #شوخی نمیشود کرد
بیملاحظگی نمیشود کرد
❌ اگر چنانچه یک #رخنهی فرهنگی بهوجود آمد، مثل رخنههای اقتصادی نیست که بشود
📛آن را جمع کرد
📛پول جمع کرد
📛یا سبد کالا داد
📛یا یارانهی نقدی داد
💥اینجوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد. ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
💥مسولین فرهنگی متوجه باشند👆
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری| #حکمرانی
🆔@Cultural_governance
◀️ #پرونده بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب؛
🔴فرهنگ عمومی روی میز کارشناسی
1⃣خدشه به اخلاق اجتماعی
🌐farhangesadid.ir/00017J
2⃣احساس خطر در قلمرو فرهنگ عمومی
🌐farhangesadid.ir/00016O
3⃣نسبت به الگوهای رفتاری جامعه احساس خطر کنیم
🌐farhangesadid.ir/00015k
4⃣نیازمند خانه تکانی ساختاری هستیم
🌐farhangesadid.ir/00012e
5⃣نمره خوبی نگرفتیم!
🌐farhangesadid.ir/00012b
6⃣فرهنگ عمومی در کشور ما متولی ندارد
🌐farhangesadid.ir/000168
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری| #حکمرانی
🆔@Cultural_governance
حکمرانی شهر ایرانی-اسلامی - <unknown>.mp3
11.26M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی شهر ایرانی اسلامی
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
خانم دکتر خادمی.pdf
708.4K
#جزوه
🔸اگر خوانش و فهم افراد از حوزۀ فرهنگ صحیح نباشد و فرد سکان بخشی از حوزۀ فرهنگ را در دست بگیرد، در جریان غالب
فرهنگ غربی هضم میشود.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذار| #هاتف
🆔️@Cultural_governance
آقای دکتر دخانچی.pdf
573.3K
#جزوه
هر زمان که دربارۀ فرهنگ سخن می گوییم دربارۀ اقتصاد و سیاست نیز حرف میزنیم. این سه حوزه از رابطۀ جدایی و همنشینی پیروی میکنند.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
#هاتف
🆔@Cultural_governance
معرفی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی از حیث جایگاه سیاستگذاری و تدوین نقشه راه برای حرکت دستگاههای مختلف مهمترین نهاد عرصه فرهنگ و علمی این مرزوبوم بهشمار میرود. شورایی که هر کدام از اعضای آن میتوانند نقش تعیینکنندهای در تدوین سیاستهای کلی داشته باشند.
جهت بررسی سوابق اعضای شورای عالی انقلاب کلیک نمایید👇
🌐yun.ir/hkd3q5
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
ساختار فرهنگی جامعه دچار آسیبهای جدی شده است
✍️سیدباقری
وقتی از بازسازی ساختار فرهنگی جامعه صحبت میشود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند بدین معناست که ساختار فرهنگی دچار آسیبهای جدی شده است و نیازمند بازنگری جدی در ریشهها و عناصر مختلف آن است. به نظر میرسد یکی از مبناهای مهمی که در این بازسازی نیازمند واکاوی است مبنای عدالت و نقش آن در ساخت فرهنگ کشور است. درواقع وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت میکنیم نخستین دغدغهای که ایجاد میشود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته میتوانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند.
در این زمینه به نظر میرسد یکی از اساسیترین عواملی که بهطور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرتها هستند. قدرت ممکن است در چند سطح مورد ملاحظه قرار گیرد: سطح نخست وجه آشکار آن است که قابل مشاهده بوده و میتواند مانع بسیاری از تصمیمگیریهای افراد در جامعه شود یا آنان را به تصمیمگیریهای دیگر وادار نماید؛ سطح دیگر نیمهمستقیم و نیمه آشکار است که کاملا قابل مشاهده نیست و ممکن است برخی از زوایای آن نهفته باشد؛ سطح سوم، وجه پنهان آن است که به رغم ناپیدایی آن در جامعه نقش زیادی ایفا و ایجاد میکند و سطح چهارم آن است که علاوه بر سطوح قبل، سازنده فرهنگ، ارزش و دانشها نیز میباشد. کار مهم قدرت که گاه توجه زیادی هم به آن نمیشود، علاوه بر پیچیدگیهای قبل، همین وجه است.
قدرتها نقشی انکارناپذیر در ایجاد فرهنگ و ساختار فرهنگی جامعه دارند. تمرکز بیش از حد قدرت در همه ابعاد حتی در نقشآفرینی حوزة فرهنگ، جامعه را دچار آسیبهای جدی میکند؛ لذا باید توجه داشت دولتها با تمام قدرتی که دارند، ولی مردم نقشی اثرگذار در ساخت فرهنگ ایفا میکنند و تصور اینکه همه چیز باید دست دولت باشد صحیح نیست و مردم نیز چنین تصوری را برنتافته و تمرکز زیاد بر آن نظام عادلانه فرهنگی را دچار آسیب میکند.
مردم وقتی احساس کنند از درون خودشان یک باور و اندیشه به وجود میآید از آن حمایت میکنند و زمینههای بهتر و بیشتری را برای رسیدن به هدف اصلی فراهم میکنند. مثلا فیلمسازی که از حمایتهای دولت بهرمند است و در راستای سیاستهای قدرت فیلم میسازد کمتر از فیلمهایی که به طور خودجوش و البته طبق معیارهای صحیح تولید شده، دارای اقبال میشود. این امر یعنی کاستن نقش دولت و حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ و فرهنگسازی میتواند از طریق اعطای حقوق اندیشمندان، متفکرین و منتقدین و معترضین ایفا شود و به ایجاد یا بازسازی ساختار فرهنگی کمک کند. نکته مورد ملاحظة دیگر این که باید در جامعه تلاش شود برای رسیدن وداشتن یک جامعة عقلانی که به دور از احساسات اندیشههای ناب را نهادینه نماید و مورد مهم دیگر این که بههرحال هنوز در جامعة ما دولت بسیاری از شاهراهها و گلوگاههای ثروت و قدرت را در دست دارد و افرادی که در ساختار کنونی قدرت هستند غالبا مدافع ساختار میباشند و برای اینکه این بازسازی به شکل درستتری انجام شود باید ضمن کاستن از این قدرت یک پشتیبانی عمیق از نهادهای خودجوش همچون احزاب و غیره بشود.
باید تلاش کرد در این بازسازی ترکیبی از نیروهای جوان و سازمانهای مردمنهاد که بیرون از ساختار قدرت هستند بتوانند در این عرصه نقشآفرینی کنند و تا این اتفاق رخ ندهد نباید انتظار وضعیت عادلانهای در حوزه فرهنگ داشت.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔰مهمترین حوزهی کاستیزا فرهنگی حوزه تعالیم است
✍️جباران
🔸عوامل کاستیزای فرهنگی اجتماعی را در پنج حوزه میتوان مورد بررسی و ملاحظه قرار داد که البته این پنج حوزه دارای حصر عقلی نیست و جنبه استقرایی دارد. از مهمترین حوزههای کاستیزا حوزه تعالیم است که به مجموعه خصلتها، ارزشها و راهکارهای تعاملی اطلاق میشود که ملت در امتداد نسلهای پیدرپی حفظ میکند. بد اخلاقی در این حوزه در جامعه ما به سه عامل اصلی منحصر میشود: نخستین عامل به تکزیستی و شیوهمعاش ما مربوط میشود؛ عامل دوم بداخلاقیهای مستند به ناامنی در جامعه است و عامل سوم حاصل استبداد مستمر در جامعه است.
🔸این بداخلاقیهای در حوزه تعالیم میراث چندهزارسالهای است که در جامعه ما رسوخ یافته است و برای علاج آن فقط از دولت یا نهادها نمیتوان انتظار داشت، بلکه نیازمند یک عزم جدی و ملی است و نخبگان جامعه باید با برنامهریزیها و مدیریت دقیق اقدامی همهجانبه داشته باشند که البته توسط حکومت صرفاً نظارت شود و نخبگان هم توجه داشته باشند که فقط استبداد را علاج کردن کفایت نمیکند بلکه باید زمینههایی فراهم کنند که ذهنیت و توهم استبداد هم در جامعه از بین برود. برای این کار نیازمند آن هستیم که چند مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد.
🔹اولاً باید به نحوی ساختارسازی کرد که هیچکس جرأت اختلالگری پیدا نکند و هیچ حقی سلب نشود؛ فضای نقد گسترش یابد و به مردم رشد عقلانی و اطلاعاتی داده شود و مردم فضای گفتگو داشته باشند و فضای اخلاق خرج یک نفر و یک گروه و یک قشر خاص نشود. در این صورت مردم نیز اعتمادشان را به قوهها و نیروهای حاکم در جامعه استوار خواهند کرد. مراعات قانون در همه سطوح خصوصاً سطح حاکمیت باید لازمالاجرا شود تا مردم نیز عادت ثانویهشان عمل به قانون گردد. برای رفع استبداد و ناامنی و حتی توهم اینها باید مردم اطلاعات کاملاً صحیح و دقیقی از داخل و خارج جامعه خود بدون هیچگونه دخل و تصرفی داشته باشند.
🔹حوزه دیگر که آنهم بسیار مهم است حوزه آموزش است. یعنی چیزهایی که برای یاددادن افراد جامعه در حوزه اخلاق لازم است. متاسفانه در حوزه اخلاق هنوز ما وامدار یونان هستیم و سبک و منهج و مکتب اخلاقی منسجمی نداریم. این مسئله اگر در مقایسه با علم فقه در نظر گرفته شود فهم آن راحتتر خواهد بود. ما منابع روایی فقه را چندده بار تدوین کردهایم، ولی در حوزة اخلاق هنوز منابع رواییمان را نتوانستهایم در یک اثر مستقل جمع کنیم. شاید از عوامل این کاستی زهدورزیهایی است که مانع از تدوین چنین آثاری در حوزه اخلاق شده است. دلیل دیگر عدم تدوین صحیح اخلاق است که آن را در ذیل فقه قرار دادهایم همانطور که برخی اخلاق را به معنای مستحبات دانستهاند. در واقع هنوز جایگاه اخلاق به درستی مشخص نشده است. عامل دیگر اینکه اخلاق بر خلاف برخی دانشهای دیگر بازدهی دنیایی ندارد. در سنت علمی معاصر اخلاق خیلی ضعیف اموزش داده میشود و نسبت عددی تولیدات اخلاقی ما نسبت به کشورهای مشابه اصلاً قابل مقایسه نیست.
🔸ما چندان نشریات و مجلات مختص اخلاق هنوز در کشور نداریم، رشتههای اخلاق و درسهای مدون و ساختارمند در حوزهها مشاهده نمیشود و متخصصان اخلاق در مراجع تصمیم گیری جامعه جایگاهی ندارند، لذا در کتابهای آموزشی ما هم خبری از اخلاق نیست و آموزشها در سطح ضعیف و سخیفی ارائه میشود. گذشته از این عوامل عدم وجود شایستهسالاری و بستگیهای جناحی در امر آموزش و عدم وزانت تریبونهای عمومی ارشادی و تبلیغی و عدم حمایت حاکمیت از ضعفای جامعه نیز از موارد آسیبزای در امر آموزش میباشند.
حوزه معیشیت، مرجعیت اخلاقی و حوزه سیاسی اداری کشور از دیگر حوزههای کاستیزاست که دلایل و عوامل مختص به خود را دارد.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔰در سیاستهای فرهنگی عمدتاً نگاهها از بالا به پایین به حوزه فرهنگ بوده است
✍️پورفرد
تاکنون در ساختارهای فرهنگی کشور تشکلهای مردمی و مستقل جایگاه چندان مناسبی نداشته و در سیاستهای فرهنگی عمدتاً نگاهها از بالا به پایین به حوزه فرهنگ بوده و با مداخلههای دولت و نهاد قدرت سعی شده فرهنگسازی، کنترل و تنظیمات فرهنگی از سوی نهاد رسمی قدرت صورت گیرد و در واقع فرهنگ به عنوان عرصهای برای سیاست بوده است. بهلحاظ وضعیت بودجهای نیز جامعه در وضعیت نامناسبی قرار دارد چون هم بودجههای فرهنگی کاهش داشته، هم اختصاص بودجههای موجود دچار پراکندگیهای فراوانی بوده ضمن اینکه موازیکاریهای زیادی در نهادهای فرهنگی مشاهده میشود و نتایج عملیاتی تحول فرهنگی را در سطح جامعه به شکل عینیتیافته مشاهده نمیکنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان نهاد مهمی که تصدیگری فرهنگ را در جامعه دارد عملا نتوانسته است گرهگشایی قابل توجهی را در این عرصه ایفا نماید.
شاید بتوان علاج این آسیبهای مهم فرهنگی را گذر از تفکر دولتی به تفکر غیردولتی دانست و گرانیگاه این امر، اعتماد به عاملیت جمعی و سازمانهای مردمنهاد است. زیرساختهای قوامبخش فرهنگ و عملیاتی کردن هندسة فرهنگی توسط این نهادهای مهم انجام میشود.
این موضوع با تاروپود نظام ما نمیسازد؛ اینکه بگوییم مردم هرچه میخواهند به آن سمت برود. این نمیشود. باید دید مشکل را چگونه میتوان حل کرد؟ اگر برنامهریزیها و سیاستگذاریها هم به مردم واگذار شد هجمه پیشآمده را چه خواهید کرد؟ مردمی که قرار است مدیریت فرهنگی را برعهده بگیرند اگر به سمت دیگری گرایش پیدا کردند، چطور میخواهید مدیریت کنید؛ این خطر وجود دارد که مسوولان از تصدیگری عاملیت جمعی میترسند و این مسئله لاینحل باقی میماند. به نظرم در بعد نظری ما تلاش نکردهایم این مشکل حل بشود چه برسد به بُعد عملی. اگر عاملیت جمعی وسط بیاید با سازوکار خاصی به اهداف جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگ نزدیک میشویم.
نکته دیگر اینکه در عرصه فرهنگ، چنددرصد از اجتماع ما با مقوله فرهنگ آشنا هستند؟ برخی از مدیران ما حتی با مقوله فرهنگ بیگانه هستند. حتی روحانیت ما در قبال برخی مسایلی که خلاف شرع پیش میآید اظهارنظر نمیکنند. فقدان نگرش فرهنگی در نزد عاملیت جمعی مشکلزا است. برای این مشکل چه باید کرد؟ این مشکل را دوباره تکرار میکنیم. جایی که عاملیت دولتی برکار بوده است به خاطر اینکه نگرش درستی به فرهنگ وجود نداشته است باز مشکل داریم.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری| #حکمرانی_فرهنگی
🆔@Cultural_governance
🔰مجموعه گزارشات مرکز پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی
با موضوع:
1️⃣ساختار فرهنگی کشور
🌐yun.ir/jrzfdb
2️⃣بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
🌐yun.ir/ir6t04
3️⃣فرهنگ پژوهی
🌐yun.ir/2xao91
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
بررسی نسبت حکمرانی فرهنگی با فضای مجازی
ایده حکمرانی و کنترل در ذات و بنیاد اینترنت و فضای مجازی قرار دارد. میتوان گفت که اینترنت یعنی خودِ حکمرانی.
yun.ir/tquyl
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔸معایت تخصیص بودجه برای تولید محتوا
🔹بودجه ۲ هزار میلیاردیِ تولید محتوای فضای مجازی ختم به خیر میشود؟👇
🌐yun.ir/oddnma
#بودجه_فرهنگی
🆔@Cultural_governance