📣فراخوان ارسال یادداشت کوتاه در سیاست گذاری فرهنگی
🔖یکی از مسؤولیت های اساسی مدیریت فرهنگی در سطح ملی، پیشبرد سیاست های فرهنگی است. حکمرانی نوین در مسیر دستیابی به اهداف پیشرفت_ایرانی اسلامی ناگزیر به استفاده از روش ها، تکنیک ها و ابزارهایی هستند که سیاست گذاری فرهنگی، در اولویتِ نخست و از مهم ترینِ آنهاست.
📌آسیب ها، راهبردها، برنامه ها برای سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی چیست؟
📌شئون سیاستگذاری فرهنگی با مردم،امرولی،سازمان های فرهنگی و فضای بین المللی چه خواهد بود؟
📍شما عزیزان می توانید با ارسال یادداشت کوتاه با حفظ حقوق ،مطالب شما در کانال حکمرانی فرهنگی بارگذاری خواهد
📌پیام رسان ایتا
🌐https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db
📌پیام رسان تلگرام
🌐https://t.me/+pMNgANy88R0xYTA8
📌پیام رسان بله
🌐ble.ir/join/OTE4YzQ0YW
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
May 11
🔖 معرفی بیش از 100 کتاب در حوزه حکمرانی
جهت مشاهده کلیک نمایید👇
🌐https://b2n.ir/k28032
🌐https://b2n.ir/w46549
🌐https://b2n.ir/h60062
#حکمرانی| #حکمرانی_فرهنگی | #سیاستگذاری
🔅حکمرانی فرهنگی🔅
🆔@cultural_governance
❓شوخی با فرهنگ❗️
رهبرانقلاب:
📌امیدوارم مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند❓
💥با مسائل فرهنگی #شوخی نمیشود کرد
بیملاحظگی نمیشود کرد
❌ اگر چنانچه یک #رخنهی فرهنگی بهوجود آمد، مثل رخنههای اقتصادی نیست که بشود
📛آن را جمع کرد
📛پول جمع کرد
📛یا سبد کالا داد
📛یا یارانهی نقدی داد
💥اینجوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد. ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
💥مسولین فرهنگی متوجه باشند👆
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری| #حکمرانی
🆔@Cultural_governance
◀️ #پرونده بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب؛
🔴فرهنگ عمومی روی میز کارشناسی
1⃣خدشه به اخلاق اجتماعی
🌐farhangesadid.ir/00017J
2⃣احساس خطر در قلمرو فرهنگ عمومی
🌐farhangesadid.ir/00016O
3⃣نسبت به الگوهای رفتاری جامعه احساس خطر کنیم
🌐farhangesadid.ir/00015k
4⃣نیازمند خانه تکانی ساختاری هستیم
🌐farhangesadid.ir/00012e
5⃣نمره خوبی نگرفتیم!
🌐farhangesadid.ir/00012b
6⃣فرهنگ عمومی در کشور ما متولی ندارد
🌐farhangesadid.ir/000168
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری| #حکمرانی
🆔@Cultural_governance
حکمرانی شهر ایرانی-اسلامی - <unknown>.mp3
11.26M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی شهر ایرانی اسلامی
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
خانم دکتر خادمی.pdf
708.4K
#جزوه
🔸اگر خوانش و فهم افراد از حوزۀ فرهنگ صحیح نباشد و فرد سکان بخشی از حوزۀ فرهنگ را در دست بگیرد، در جریان غالب
فرهنگ غربی هضم میشود.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذار| #هاتف
🆔️@Cultural_governance
آقای دکتر دخانچی.pdf
573.3K
#جزوه
هر زمان که دربارۀ فرهنگ سخن می گوییم دربارۀ اقتصاد و سیاست نیز حرف میزنیم. این سه حوزه از رابطۀ جدایی و همنشینی پیروی میکنند.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
#هاتف
🆔@Cultural_governance
معرفی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی از حیث جایگاه سیاستگذاری و تدوین نقشه راه برای حرکت دستگاههای مختلف مهمترین نهاد عرصه فرهنگ و علمی این مرزوبوم بهشمار میرود. شورایی که هر کدام از اعضای آن میتوانند نقش تعیینکنندهای در تدوین سیاستهای کلی داشته باشند.
جهت بررسی سوابق اعضای شورای عالی انقلاب کلیک نمایید👇
🌐yun.ir/hkd3q5
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
ساختار فرهنگی جامعه دچار آسیبهای جدی شده است
✍️سیدباقری
وقتی از بازسازی ساختار فرهنگی جامعه صحبت میشود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند بدین معناست که ساختار فرهنگی دچار آسیبهای جدی شده است و نیازمند بازنگری جدی در ریشهها و عناصر مختلف آن است. به نظر میرسد یکی از مبناهای مهمی که در این بازسازی نیازمند واکاوی است مبنای عدالت و نقش آن در ساخت فرهنگ کشور است. درواقع وقتی از بازسازی فرهنگی آن صحبت میکنیم نخستین دغدغهای که ایجاد میشود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به طور بایسته و شایسته میتوانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند.
در این زمینه به نظر میرسد یکی از اساسیترین عواملی که بهطور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرتها هستند. قدرت ممکن است در چند سطح مورد ملاحظه قرار گیرد: سطح نخست وجه آشکار آن است که قابل مشاهده بوده و میتواند مانع بسیاری از تصمیمگیریهای افراد در جامعه شود یا آنان را به تصمیمگیریهای دیگر وادار نماید؛ سطح دیگر نیمهمستقیم و نیمه آشکار است که کاملا قابل مشاهده نیست و ممکن است برخی از زوایای آن نهفته باشد؛ سطح سوم، وجه پنهان آن است که به رغم ناپیدایی آن در جامعه نقش زیادی ایفا و ایجاد میکند و سطح چهارم آن است که علاوه بر سطوح قبل، سازنده فرهنگ، ارزش و دانشها نیز میباشد. کار مهم قدرت که گاه توجه زیادی هم به آن نمیشود، علاوه بر پیچیدگیهای قبل، همین وجه است.
قدرتها نقشی انکارناپذیر در ایجاد فرهنگ و ساختار فرهنگی جامعه دارند. تمرکز بیش از حد قدرت در همه ابعاد حتی در نقشآفرینی حوزة فرهنگ، جامعه را دچار آسیبهای جدی میکند؛ لذا باید توجه داشت دولتها با تمام قدرتی که دارند، ولی مردم نقشی اثرگذار در ساخت فرهنگ ایفا میکنند و تصور اینکه همه چیز باید دست دولت باشد صحیح نیست و مردم نیز چنین تصوری را برنتافته و تمرکز زیاد بر آن نظام عادلانه فرهنگی را دچار آسیب میکند.
مردم وقتی احساس کنند از درون خودشان یک باور و اندیشه به وجود میآید از آن حمایت میکنند و زمینههای بهتر و بیشتری را برای رسیدن به هدف اصلی فراهم میکنند. مثلا فیلمسازی که از حمایتهای دولت بهرمند است و در راستای سیاستهای قدرت فیلم میسازد کمتر از فیلمهایی که به طور خودجوش و البته طبق معیارهای صحیح تولید شده، دارای اقبال میشود. این امر یعنی کاستن نقش دولت و حضور فعال مردم در عرصه فرهنگ و فرهنگسازی میتواند از طریق اعطای حقوق اندیشمندان، متفکرین و منتقدین و معترضین ایفا شود و به ایجاد یا بازسازی ساختار فرهنگی کمک کند. نکته مورد ملاحظة دیگر این که باید در جامعه تلاش شود برای رسیدن وداشتن یک جامعة عقلانی که به دور از احساسات اندیشههای ناب را نهادینه نماید و مورد مهم دیگر این که بههرحال هنوز در جامعة ما دولت بسیاری از شاهراهها و گلوگاههای ثروت و قدرت را در دست دارد و افرادی که در ساختار کنونی قدرت هستند غالبا مدافع ساختار میباشند و برای اینکه این بازسازی به شکل درستتری انجام شود باید ضمن کاستن از این قدرت یک پشتیبانی عمیق از نهادهای خودجوش همچون احزاب و غیره بشود.
باید تلاش کرد در این بازسازی ترکیبی از نیروهای جوان و سازمانهای مردمنهاد که بیرون از ساختار قدرت هستند بتوانند در این عرصه نقشآفرینی کنند و تا این اتفاق رخ ندهد نباید انتظار وضعیت عادلانهای در حوزه فرهنگ داشت.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔰مهمترین حوزهی کاستیزا فرهنگی حوزه تعالیم است
✍️جباران
🔸عوامل کاستیزای فرهنگی اجتماعی را در پنج حوزه میتوان مورد بررسی و ملاحظه قرار داد که البته این پنج حوزه دارای حصر عقلی نیست و جنبه استقرایی دارد. از مهمترین حوزههای کاستیزا حوزه تعالیم است که به مجموعه خصلتها، ارزشها و راهکارهای تعاملی اطلاق میشود که ملت در امتداد نسلهای پیدرپی حفظ میکند. بد اخلاقی در این حوزه در جامعه ما به سه عامل اصلی منحصر میشود: نخستین عامل به تکزیستی و شیوهمعاش ما مربوط میشود؛ عامل دوم بداخلاقیهای مستند به ناامنی در جامعه است و عامل سوم حاصل استبداد مستمر در جامعه است.
🔸این بداخلاقیهای در حوزه تعالیم میراث چندهزارسالهای است که در جامعه ما رسوخ یافته است و برای علاج آن فقط از دولت یا نهادها نمیتوان انتظار داشت، بلکه نیازمند یک عزم جدی و ملی است و نخبگان جامعه باید با برنامهریزیها و مدیریت دقیق اقدامی همهجانبه داشته باشند که البته توسط حکومت صرفاً نظارت شود و نخبگان هم توجه داشته باشند که فقط استبداد را علاج کردن کفایت نمیکند بلکه باید زمینههایی فراهم کنند که ذهنیت و توهم استبداد هم در جامعه از بین برود. برای این کار نیازمند آن هستیم که چند مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد.
🔹اولاً باید به نحوی ساختارسازی کرد که هیچکس جرأت اختلالگری پیدا نکند و هیچ حقی سلب نشود؛ فضای نقد گسترش یابد و به مردم رشد عقلانی و اطلاعاتی داده شود و مردم فضای گفتگو داشته باشند و فضای اخلاق خرج یک نفر و یک گروه و یک قشر خاص نشود. در این صورت مردم نیز اعتمادشان را به قوهها و نیروهای حاکم در جامعه استوار خواهند کرد. مراعات قانون در همه سطوح خصوصاً سطح حاکمیت باید لازمالاجرا شود تا مردم نیز عادت ثانویهشان عمل به قانون گردد. برای رفع استبداد و ناامنی و حتی توهم اینها باید مردم اطلاعات کاملاً صحیح و دقیقی از داخل و خارج جامعه خود بدون هیچگونه دخل و تصرفی داشته باشند.
🔹حوزه دیگر که آنهم بسیار مهم است حوزه آموزش است. یعنی چیزهایی که برای یاددادن افراد جامعه در حوزه اخلاق لازم است. متاسفانه در حوزه اخلاق هنوز ما وامدار یونان هستیم و سبک و منهج و مکتب اخلاقی منسجمی نداریم. این مسئله اگر در مقایسه با علم فقه در نظر گرفته شود فهم آن راحتتر خواهد بود. ما منابع روایی فقه را چندده بار تدوین کردهایم، ولی در حوزة اخلاق هنوز منابع رواییمان را نتوانستهایم در یک اثر مستقل جمع کنیم. شاید از عوامل این کاستی زهدورزیهایی است که مانع از تدوین چنین آثاری در حوزه اخلاق شده است. دلیل دیگر عدم تدوین صحیح اخلاق است که آن را در ذیل فقه قرار دادهایم همانطور که برخی اخلاق را به معنای مستحبات دانستهاند. در واقع هنوز جایگاه اخلاق به درستی مشخص نشده است. عامل دیگر اینکه اخلاق بر خلاف برخی دانشهای دیگر بازدهی دنیایی ندارد. در سنت علمی معاصر اخلاق خیلی ضعیف اموزش داده میشود و نسبت عددی تولیدات اخلاقی ما نسبت به کشورهای مشابه اصلاً قابل مقایسه نیست.
🔸ما چندان نشریات و مجلات مختص اخلاق هنوز در کشور نداریم، رشتههای اخلاق و درسهای مدون و ساختارمند در حوزهها مشاهده نمیشود و متخصصان اخلاق در مراجع تصمیم گیری جامعه جایگاهی ندارند، لذا در کتابهای آموزشی ما هم خبری از اخلاق نیست و آموزشها در سطح ضعیف و سخیفی ارائه میشود. گذشته از این عوامل عدم وجود شایستهسالاری و بستگیهای جناحی در امر آموزش و عدم وزانت تریبونهای عمومی ارشادی و تبلیغی و عدم حمایت حاکمیت از ضعفای جامعه نیز از موارد آسیبزای در امر آموزش میباشند.
حوزه معیشیت، مرجعیت اخلاقی و حوزه سیاسی اداری کشور از دیگر حوزههای کاستیزاست که دلایل و عوامل مختص به خود را دارد.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔰در سیاستهای فرهنگی عمدتاً نگاهها از بالا به پایین به حوزه فرهنگ بوده است
✍️پورفرد
تاکنون در ساختارهای فرهنگی کشور تشکلهای مردمی و مستقل جایگاه چندان مناسبی نداشته و در سیاستهای فرهنگی عمدتاً نگاهها از بالا به پایین به حوزه فرهنگ بوده و با مداخلههای دولت و نهاد قدرت سعی شده فرهنگسازی، کنترل و تنظیمات فرهنگی از سوی نهاد رسمی قدرت صورت گیرد و در واقع فرهنگ به عنوان عرصهای برای سیاست بوده است. بهلحاظ وضعیت بودجهای نیز جامعه در وضعیت نامناسبی قرار دارد چون هم بودجههای فرهنگی کاهش داشته، هم اختصاص بودجههای موجود دچار پراکندگیهای فراوانی بوده ضمن اینکه موازیکاریهای زیادی در نهادهای فرهنگی مشاهده میشود و نتایج عملیاتی تحول فرهنگی را در سطح جامعه به شکل عینیتیافته مشاهده نمیکنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان نهاد مهمی که تصدیگری فرهنگ را در جامعه دارد عملا نتوانسته است گرهگشایی قابل توجهی را در این عرصه ایفا نماید.
شاید بتوان علاج این آسیبهای مهم فرهنگی را گذر از تفکر دولتی به تفکر غیردولتی دانست و گرانیگاه این امر، اعتماد به عاملیت جمعی و سازمانهای مردمنهاد است. زیرساختهای قوامبخش فرهنگ و عملیاتی کردن هندسة فرهنگی توسط این نهادهای مهم انجام میشود.
این موضوع با تاروپود نظام ما نمیسازد؛ اینکه بگوییم مردم هرچه میخواهند به آن سمت برود. این نمیشود. باید دید مشکل را چگونه میتوان حل کرد؟ اگر برنامهریزیها و سیاستگذاریها هم به مردم واگذار شد هجمه پیشآمده را چه خواهید کرد؟ مردمی که قرار است مدیریت فرهنگی را برعهده بگیرند اگر به سمت دیگری گرایش پیدا کردند، چطور میخواهید مدیریت کنید؛ این خطر وجود دارد که مسوولان از تصدیگری عاملیت جمعی میترسند و این مسئله لاینحل باقی میماند. به نظرم در بعد نظری ما تلاش نکردهایم این مشکل حل بشود چه برسد به بُعد عملی. اگر عاملیت جمعی وسط بیاید با سازوکار خاصی به اهداف جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگ نزدیک میشویم.
نکته دیگر اینکه در عرصه فرهنگ، چنددرصد از اجتماع ما با مقوله فرهنگ آشنا هستند؟ برخی از مدیران ما حتی با مقوله فرهنگ بیگانه هستند. حتی روحانیت ما در قبال برخی مسایلی که خلاف شرع پیش میآید اظهارنظر نمیکنند. فقدان نگرش فرهنگی در نزد عاملیت جمعی مشکلزا است. برای این مشکل چه باید کرد؟ این مشکل را دوباره تکرار میکنیم. جایی که عاملیت دولتی برکار بوده است به خاطر اینکه نگرش درستی به فرهنگ وجود نداشته است باز مشکل داریم.
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری| #حکمرانی_فرهنگی
🆔@Cultural_governance
🔰مجموعه گزارشات مرکز پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی
با موضوع:
1️⃣ساختار فرهنگی کشور
🌐yun.ir/jrzfdb
2️⃣بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
🌐yun.ir/ir6t04
3️⃣فرهنگ پژوهی
🌐yun.ir/2xao91
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
بررسی نسبت حکمرانی فرهنگی با فضای مجازی
ایده حکمرانی و کنترل در ذات و بنیاد اینترنت و فضای مجازی قرار دارد. میتوان گفت که اینترنت یعنی خودِ حکمرانی.
yun.ir/tquyl
#حکمرانی_فرهنگی| #سیاستگذاری
🆔@Cultural_governance
🔸معایت تخصیص بودجه برای تولید محتوا
🔹بودجه ۲ هزار میلیاردیِ تولید محتوای فضای مجازی ختم به خیر میشود؟👇
🌐yun.ir/oddnma
#بودجه_فرهنگی
🆔@Cultural_governance
محتوای سینمای خانگی که مخاطبش مردم داخل ایران هستن پر شده از تجمل گرایی افراطی که باعث دلسردی مردم و به رخ کشیدن اختلاف طبقاتی میشه؛ در مقابل سینمای جهانیمون که برای جایزه هویتش رو فروخته محتواش میشه فلاکت و اعتیاد و تجاوز!
👤 زهرا دین محمد👩🏻🎓
#نمایش_خانگی | #سینما
🆔@Cultural_governance
⭕️ اشتراک ماهیانه فیلیمو بی سروصدا از ۹۹ هزارتومان به ۱۲۵ هزارتومان رسید!
این پلتفرم نمایش خانگی با حذف رقبا و انحصارگرایی در حوزه پخش فیلم و سریال موفق به کسب چنین جایگاهی در میان مخاطبان شده و هم اکنون که مخاطب بسیاری جذب کرده بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده، نرخ خود را چندین برابر کردهاست.
از طرفی وقتی هیچ نظارتی از سوی هیچ نهادی بر قیمت گذاری و عملکرد این پلتفرمها وجود ندارد، دست مصرف کننده برای احقاق حقش به جایی بند نیست.
#نمایش_خانگی | #سینما
🆔@Cultural_governance
⭕️ وضعیت استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در ایران
#زیست_مجازی
#سواد_رسانه
#حکمرانی_مجازی
🆔@Cultural_governance