eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بودجه صداوسیما در سال 1402 مشخص شد: نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان! 🔹در قسمتِ ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه، سهم هر دستگاه سیاست‌گذار از بودجه ۱۴۰۲ به تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه آن مشخص شده است. در این میان برای سازمان صدا و سیما به‌عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار، که زیرمجموعه‌ای برای آن معرفی نشده، مبلغ ۷.۹۳۸.۰۲۰.۴۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 🆔@cultural_governance
🔺باید به سمت فهم توأمان اقتصاد و فرهنگ برویم / در اجرا و اقدامات فرهنگی کمتر به ظرفیت اصیل مردم، توجه کردیم 🔹گفت‌وگوی دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با رسانه KHAMENEI.IR برای بررسی و تبیین نحوه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و هدایت فرهنگ کشور 🌎 khl.ink/f/51624 🆔@cultural_governance
💠السازمان و ما ادراک ما السازمان!؟ 📌سیاست‌گذاری در یک تقسیم ابتدایی با «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته می‌شود. قدرت سیاست‌گذاری بیش از آنکه در بیان آرمان‌ها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیت‌ها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن می‌سازد. مسئله اصلی این است که فرآیند‌ها چنان قدرتی پیدا می‌کنند که اهداف، برنامه‌ها و بلکه انسان متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد. درک این مسئله نقطه پیوند سیاست‌گذاری و سبک زندگی است. اینکه چگونه سیاست‌گذاری به جای اینکه با آرمان‌ها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل می‌دهد. سیاست‌گذار با ایجاد سازوکارها نحوه‌ای از زندگی را تسهیل کرده و عملاً اهداف متناسب با خود را ایجاد می‌کند. 📌مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته می‌شد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تاسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هسته ای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization می‌داند و معتقد است سایر پیشرفت‌های جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است. 📌فهم «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیده‌های اجتماعی مدرن، نیازمند درک تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کرده‌اند و تاریخِ خود را پیش برده‌اند. در مقابل این فهم تاویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیده‌ها اکتفا کرده و پدید‌ها را از جایگاه تاریخی- تمدنی آن‌ها جدا می‌کند. درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان منجر به تعریف منطقی آن می‌شود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی می‌گردد. کما اینکه با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمان‌ها، تاریخ حیات جمعی انسان‌ها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل می‌شود. 📌درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. سازمان ایجاد می‌شود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر می‌توان گفت پاسخ کافی و مناسبی برای آن نیاز داده نشده است. مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتب‌خانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخ‌ها را کافی نمی‌داند سازمان آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» می‌کند. سوال ابتدایی این است که آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا بر فرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزینی مناسب بوده است؟ و مسئله مهم‌تر اینکه آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای جامعه است و یا اینکه سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ می‌دهد؟ به عبارتی نیاز، سازمان می‌آورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق می‌کند؟ اینکه جای خالی سازمان در جوامعه سنتی احساس نمی‌شده است ناشی از عدم نیاز به سازمان بوده است ویا توان ابداع آن وجود نداشته است؟ باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمی‌تواند بی‌ارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد. ✍️سید ابراهیم رئوف موسوی 🆔@cultural_governance
| ارزیابی عملکرد نهادها و دستگاه های متولی امور فعالیت های قرآنی 🔻به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز گزارش پژوهشی تحت عنوان، ارزیابی عملکرد نهادها و دستگاه های متولی امور فعالیت های قرآنی به همراه نگاشت نهادی توسعه فرهنگ قرآنی منتشر کرد. 🔻گزارش مذکور تصریح می کند که با گسترش فعالیتهای قرآنی طی چهار دهه گذشته، به منظور هماهنگی نهادهای مرتبط، تقویت آموزه های قرآنی در فرهنگ عمومی و سبک زندگی و تسری مبانی و فرهنگ قرآنی در نظام های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در حوزههای مختلف به تصویب نهادهای سیاستگذار کشور رسیده است. لکن در اجرا همچنان با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد لذا مقتضی است قرآن در سبک زندگی (مصرح در بیانیه گام دوم انقلاب)، فرهنگ عمومی جامعه و نظامهای مدیریتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755135 پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 🌐 @rcmajles_ir 🆔@cultural_governance
🔴 چرا وحدت حوزه و دانشگاه همچنان لاینحل مانده است؟ ❓و اصلاً منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، چیست؟ 🔸جامعه ما تنها جامعه‌ای است که بر سر دو راهی است. چون هیچ جامعه‌ی دیگری دو پارادایم معرفتی ندارند. ولی در جامعه ما به تبع رویکرد دینی، این دو وجود دارد و هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، دامنه‌شان معلوم نشده است. 🔰در زمان شیخ بهایی، فقها میان‌دار همه‌ی نیازهای جامعه بودند. در فرهنگ و هنر، سبک زندگی، معماری، مهندسی، علم، قضائی و..؛ اما حوزه علمیه‌ی امروز که محصور شده در فلسفه و کلام و فقه و از نیازهای روز عقب‌نشینی کرده، خودش را در قبال معماری، سبک زندگی، علوم پایه و.. مسئول نمی‌داند! و همین موجب شده بخش مهم نیازهای جامعه را دانشگاه با علم مدرن پاسخ بدهد. به طور نمونه، جریان علمی کشور چه در دانشگاه و چه در حوزه، نسبت به تخریب بنیان‌های اعتقادی در داروینیسمِ علوم زیستی و پزشکی سکوت کرده است! ❓آیا اصلا علوم پایه اسلامی و علوم انسانی اسلامی داریم؟ 🔺اساساً بین معرفت انسانِ مسلمان و انسان غیرمسلمان فرقی وجود دارد یا نه؟ 🔸در سطح رهبری ایشان معتقدند: «مبنای علوم انسانی غرب، غیرتوحیدی، مادی و غیرالهی‌ست» - ۱۱ تیرماه ۹۳ 🔹در سطح رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجتهدی که سواد دینی دارد، او معتقد است «مبانی علم، یهودی و مسیحی و مسلمان ندارد.» - ۱۴ اردیبهشت ۹۳ 🔴 این اختلاف نظر، در سطح استراتژیکی جامعه است که در درون دانشگاه و حوزه هم وجود دارد. تکلیف خود را روشن کنیم؛ آیا علم دینی داریم، یا خیر. اگر نه، پس پاسخ‌مان در قبال ذات تثلیثیِ مطلق علوم انسانی و حتی علوم پایه، چیست؟ و اگر داریم، جایگاه کجاست؟ 📷 llink.ir/98tt ✅ کرسی نظریه پردازی کلبه کرامت در مجموع ۸۰۰ جلسه، با مطالعات تطبیقی، سعی در تولید علم بومی توحیدی داشته و به امید خدا خواهد داشت؛ اما به طور خاص، جلسات «دیرین‌شناسی فهم» و «خلق و جعل» از مجموعه سرفصل‌های کلبه کرامت را به شما دانشجویان و طلبه‌های جوان، توصیه می‌کنیم. 💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=57 💻 kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=56 🆔@cultural_governance
🔴 شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه فرماندهی بدون فرمان‌بر است 💬 حسن رحیم‌پور ازغدی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران: 🔺بعضی از دوستان اعضا هم کاملا شخصیت و رفتار دوگانه دارند و ملاحظات شخصی‌شان بر مسئولیت‌ شرعی‌شان و تکلیف قانونی‌شان می‌چربد، افکار اعضای شورا هم‌جهت و قرارگاهی نیست، همه شفاف نیستند، بعضی عضویت در شورا را یک موقعیت شخصی و نه یک رسالت انقلابی و سنگر مکتبی می‌بینند، در اظهار نظر کردن و یا نکردن، بعضی‌ها ملاحظات‌ شخصی‌شان قالب‌‌تر است؛ در این شورا از لیبرال مذهبی تا محافظه‌کار بله‌قربان‌گو و کسانی که مکتب و خط انقلاب و امام را شناختند و می‌خواهند اجرا کنند و عرضه ندارند، وجود دارد. 🔺اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از هیچ مرجعی بازخواست نمی‌شوند که بگویند شما چه کاره هستید که 10، 20 ساله آنجا نشسته‌اید؛ مصوبات بسیار خوبی در این شورا داشتیم که بسیاری از آنها آرشیو شده‌اند، برنامه‌ها عملی نمی‌شوند و سه قوه ملزم به اجرای این مصوبات هستند، خودشان شریک تصمیم‌گیری و تصویب آنها هستند، اما کار خودشان را می‌کنند، رؤسای سه قوه، وزیران و مدیران تقریبا در هیچ‌یک از بودجه‌بندی‌ها و عزل و نصب‌هایشان پاسخگوی مصوبات شورا نیستند. 🔺ما شرعا قرارگاه عالی مدیریت، نظارت و سیاست‌گذاری فرهنگی و علمی و ضامن اجرای آن، اما تفنگ بی‌گلوله هستیم، مصوبات خوب در آشیو است، اسناد بالادستی بدون اسناد پایین‌دستی؛ اسناد پایین‌دستی هم براساس آن عزل و نصب و بودجه‌ها تقسیم می‌شود که دست افراد و جاهای دیگری است و آنها هم پاسخگو نیستند. 🔺رهبری چند وقت پیش گفتند که در پیشگاه خدا احتجاج کردم که بنده شما(اعضای شورای انقلاب فرهنگی) را برای این کار قرار دادم، اما شما کوتاهی کردید. 👉 tn.ai/1898533 🆔@cultural_governance
🔰 در چهلمین سالگشت تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی، حسن رحیم پور در دومین یادداشت به این مناسبت به برخی پرسش‌ها پاسخ گفته و برخی فرصت‌ها و تهدیدها که متوجه این شورای عالی استراتژیک در کشور است را بررسی و پیشنهاداتی ارائه نموده است: بسم الله (پاسخ به چند پرسش): 🔻س) فرمان شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست کیست؟ چه کسی پاسخگوست و از چه کسی باید مطالبه کرد؟ ج) نمی‌دانم چه کسی پاسخگوست اما می‌دانم که رئیس شورا، در همه دوره‌ها روسای جمهورند. همه چیز در کنترل آنهاست، اجرا کنند یا نکنند و چگونه! گاه مصوباتی که به ریاست خودشان در شورا تصویب شده، ابلاغ یا اجرا نشده، بگذریم از صدور دستوراتی برخلاف مصوبات شورا به نهادهای اجرایی، دور زدن شورا و منع آن از ورود به برخی حوزه‌های مهم فرهنگی و آموزشی کشور، با آن که قانونا وظیفه شوراست. به گمانم تنها اختیار اجرایی باقیمانده در دست شورا، رای‌گیری برای رؤسای دانشگاه‌ها بود که گرچه بدون استثنا و چالش، رؤسای پیشنهادی دولت‌ها عینا تایید می‌شدند، اما این اختیار نیز در این دوره از صحن شورا سلب شد و باید گفت این یکی رئیس، رکورد زد. 🔻س) اعضای حقوقی شورا مگر تابع دولت‌ها هستند؟ ج) اکثریت اعضای شورا انقلاب فرهنگی، اعضای حقوقی‌اند و اکثراعضای حقوقی نیز تقریبا با هر انتخابات، تغییر می‌کنند و در نتیجه سازمان هم تغییر جهت می‌دهد و معمولا بله، تابع رئیس‌جمهور هر دوره‌اند و دست کم در برابر اظهارات رئیس، هرچه گفت، سکوت می‌کنند. شورا معمولا و عملا در چهارچوب اراده رؤسای جمهور پیش‌رفته و رویکرد جلسات و مصوبات غالبا منفعلانه و در حد تغییرات در جمله‌بندی و انشای عبارات است، به ویژه اعضا حقوقی که محذوریت آیین کارگزاری دارند. علاوه بر دست‌کم دوازده عضو شورا که منصوب مستقیم رئیس‌جمهور هر دوره و تابع دولت وقت هستند، تقریبا سایر اعضای حقوقی نیز به دلائلی چون وابستگی بودجه و سایر نیازمندی‌ها، اجازه یا انگیزه برای نقد یا ایستادگی در برابر اراده دولتی حاکم ندارند. دبیر شورا نیز منصوب رئیس‌جمهور و در همه چیز حتی اعلام دستور جلسات و تنظیم صورت‌جلسات، باید از رئیسی اجازه بگیرد که بدون الزام به مشورت، شخصا تصمیم می‌گیرد چه موضوعی در دستور کار شورا باشد یا نباشد. نمایندگان مجلس در شورا و رؤسای مجلس نیز در هر انتخابات تغییر می‌کنند و اینست که تقریبا ثبات تصمیم‌سازی در سیاستگزاری‌های شورا، ضمانتی ندارد به نحوی که روحیات شخصی رؤسای دولت‌ها در جهت‌گیری مصوبات شورا تاثیر دارد و مصوبه‌ای در دوره یک رئیس‌جمهور ممکن است در دوره دیگری رای نیاورد و یا اصلا در دستور کار قرار نگیرد. حتی بسته به اینکه رئیس جلسه درآن روز چه کسی باشد، جهت و سرعت شورا و مصوبات و خروجی آن متفاوت می‌شود و البته درهمه شوراها این وضع، تا حدی طبیعی است. این فقدان انسجام فکر و اراده در شورا باعث شده علیرغم فلسفه وجودیش، نتواند نقش یک قرارگاه برای اصلاحات بزرگ و تداوم انقلاب فرهنگی را ایفا کند گرچه این شورا به رغم همه سیاه‌نمایی‌ها، مصوبات عالی، کم نداشته است. بنیانگذار این نظام و انقلاب، امام خمینی است. ایشان سران قوا و همه نهادهای اصلی علمی و فرهنگی کشور را وارد شورا کرد تا کل ظرفیت اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی کشور، منسجم و با اجماع حداکثری، بر هندسه فرهنگی کشور، نظارت و مدیریت کنند و پاسخگو نیز باشند اما کسانی در حاکمیت همواره خواسته‌اند این شورا و بلکه همه شوراها را تشریفاتی کنند و تا حدی موفق شده‌اند. ادامه در پست بعد 🆔@cultural_governance
⭕️ چهلمین سالگرد شورای عالی انقلاب فرهنگی(۳) ابتدا با ابهام آفرینی در حکم امام، کوشیدند شورا را با "بحران موجودیت" مواجه کنند و تاریخ همه شوراها و نهادهای انقلابی را به بهانه تبدیل "نهضت" به "نظام"، منقضی اعلام کنند سپس نوبت به ادعای "بحران مشروعیت" رسید و‌ نسبت شورا با قوای سه گانه را تیره وتار خواندند، حال آنکه کنترل ساختار شورا اساساً در اختیار سران قوا بویژه رئیس دولت بوده و هست. آنگاه نوبت به القائ "بحران هویت" رسید و سوالات بنی‌اسرائیلی و سپس حملات صریح اسرائیلی به اصل مفهوم "انقلاب فرهنگی" و تحریف معنای "سیاستگذاری" و تردید در معنای "مدیریت فرهنگی" و انکار هندسه برای "فرهنگ عمومی"(تا قابل مهندسی باشد) و نهایتا "بحران اختیارات و قدرت" و بازی با وقت و اعصاب ملت، و لابیگری برای مدیریت آرای اعضای شورا و اردوکشی سیاسی، و همه بحران‌ها، دروغ و بی مبنا، و همه ساختگی و سیاسی است. کجا عیب برداشته؟ بشمامی‌گویم. در شوری و در حاکمیت به شمول هر سه قوه، خط ارتجاع و غربزدگی و فکر "عدول از اصول" و دنیازدگی در برابر خط "انقلاب وتکامل"، همچون دهه ۶۰ دوباره فعال است و البته آدمهایش عوض شده‌اند. در آستانه ۱۴۰۰، تنها دوگانگی در حاکمیت، نه در ساختار یا مشروعیت و یا قانون، بلکه در هویتها و رویکردها در میادین فرهنگ و اقتصاد وسیاست خارجی است. عیب در ساختار نیست بلکه بوضوح، ما دو جبهه‌ایم. و این ربطی به دو جناح مشهور ندارد. طبقه‌بندی دیگری است که آن جناح‌بندی‌ها را نسخ و از آن عبور کرده و چپ و راست، سرش نمی‌شود و از هر دو یارگیری کرده است. آیا نمی‌شنوید صدای مدیرانی که می‌گویند از نسل جوان ما تنها آبگوشت بزباش بر می‌آید؟ و آن دیگری که می‌گوید مگر دین، ربطی به مبارزه با آمریکا دارد؟ و آن یکی که پیش از آمدن، گفت مشکلات کشور ربطی به تحریم ندارد و ضعف مدیریت است و پس از سوارشدن بر کار، گفت حل مشکل آب خوردن ما هم به دست کدخداست؟ رئیس جمهور معمم دیگری را می‌شناسم که در دوران حاکمیت خود در سالهای پایانی دهه هفتاد در همین شورا، عدالتخواهی را سوسیالیسم خواند و به صراحت گفت این آیات و روایات "عدالت‌خواهی" که در حوزه و دانشگاه می‌خوانی تنها به درد "انقلاب کردن" می‌خورد و به درد "حکومت کردن" نمی‌خورد و در چشمان من نگریست و گفت باید بپذیریم که شاید سکولاریسم، تقدیر عصر ما و مشیت الهی باشد و پایان تاریخ شاید همین نظام لیبرال دموکراسی و سرمایه داری است و مقاومت، بیفایده است منتها ما بکوشیم کمی از فسادش بکاهیم و دوز "معنویت" آن را در حریم شخصی کمی بالاتر بریم، از امام تجلیل کرد و سپس تبصره زد که ریشه استبداد دینی در دیدگاه خود امام است و وقتی مراد امام از ولایت مطلقه را برای او توضیح دادم با لبخند گفت با این تقریر روشنفکرانه که تو کردی، قبول!! مشکل در تفکری است که بنام راست و چپ، اشرافیگری را موجه کرده و دهه ۶۰ را دهه افراطی گری و چپ‌زدگی میخواند و وسعت تهاجم دشمنان درون و بیرون برای پایین کشیدن درفش مقدس امام خمینی را می‌بیند و لبخند می‌زند و ماندن خودش را اصل، و بقای انقلاب را مسئله فرعی می‌داند و رجالی از چپ و راست را اینک همسفره کرده است... 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | رحم خداوند یعنی چه⁉️ 💯 خدا آن وقتی به مردمی رحم می‌کند که او را اطاعت کنند و تکالیف خود را انجام دهند... 🔺 @RooyinDezh
🔻بیانات «حضرت آیت الله خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) 🆔@cultural_governance
💢ماجرای حقوق ۳۳میلیونی دختر عضو شورای شهر 🔹🔸اخباری مبنی بر اینکه دختر دهه هشتادی یکی از اعضای شورای شهر تهران حقوق ۳۳ میلیونی از شورا دریافت میکند در فضای مجازی منتشر و جنجال های زیادی در این باره ایجاد شد. ♦️مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در باره حقوق دختر عضو شورای شهر گفت: کسی که عضو شورای شهر می شود می توانند رییس دفترش را با خودش بیاورد. این عضو شورا هم دخترش را برای این کار با خود به شورای شهر آورد. ♦️وی ادامه داد:به دلیل اینکه رییس دفتر یک سری وظایف خاص دارد جایگاه ش بالاتر از یک کارمند است اما براساس تصمیات گرفته شده فیش حقوقی این خانم ماه آینده اصلاح می شود و بر اساس جدولی که در شورا وجود دارد باید حقوق و مزایا دریافت کند. ♦️رییس شورای شهر تهران در خصوص انتشار حقوق ۳۳ میلیونی این خانم جوان در شورا گفت: وقتی این خبر را دیدم موضوع را پیگیری کردم و گفتند حقوق عقب افتاده این فرد داشته به همین دلیل این میزان حقوق را دریافت کرده است. حالا چرا حقوق این فرد عقب افتاده داشته باید این موضوع هم بررسی شود. ♦️چمران بیان کرد: امسال حقوق نیروهای قراردادی شهرداری افزایش خوبی بر اساس قانون کار پیدا کرد که این افراد هم چون قرارداد خدمات اداری شهر داشتند شامل این افزایش حقوق شدند اما افرادی که مسوول دفتر هستند حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون حقوق دریافت کنند. ♦️عضو شورای شهر تهران بیان کرد: ببینید افراد باید بر اساس تحصیلات، جایگاه و ... حقوق بگیرند شاید این فرد باید پست هم داشته باشد اما اگر شرایط دریافت پست را نداشته باشد ،پست داده نمی شود اما می تواند کارها را انجام دهد اما پول پست را دریافت نمی کند. ♦️وی تاکید کرد برخی از اعضای شورای شهر تهران می توانند علاوه بر مسوول دفتر با خودشان مشاور هم بیاورند و حقوق انها هم بر اساس جدول باید پرداخت شود. ♦️وی در ادامه گفت این افراد کارمندان موقت هستند و بعد از ۴ سال باید بروند اما اگر عضو جدید شورا بخواهند می تواند از آنها استفاده کنند و یا اگر بخواهند این افراد به شهرداری بروند باید مراحلی مثل دادن امتحان و ... را طی کنند. ♦️چمران در پایان گفت: بنده و برخی از اعضای شورای شهر با خودمان مسوول دفتر نیاوردیم و از نیروهای شورا استفاده کردیم. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 موضع آقای دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اظهار نظر سخیف ضرغامی که معیار را خواست مردم می دانست! 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻در ریل بروکراتیزه شده نمی‌توان به مقصد فرهنگ رسید 👈 دکتر پرویز امینی (استاد دانشگاه): نمی‌توان فرهنگ را با بروکراسی‌تیزه کردن جلو برد زیرا اصلا این روش پاسخگو نیست. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد نقش‌آفرین باشد باید از طریق خروجی نهایی به سراغ سازمان‌دهی برود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 تجربه مناظرات علمی با یک ابرجاسوس، علیرضا اکبری 🔹🔸مدتی با آقای اکبری در یک محفلی مباحثات مختلفی داشتیم و ایشان، مورد احترام بسیاری بود، او را استراتژیست و تحلیلگر قهاری می دانستند که برایشان تحلیل و راهبرد ارائه می کرد. ♦️اوایل به بنده خیلی احترام می گذاشت و متقابلا بنده نیز به ایشان، اما به تدریج و آرام آرام، وقتی چند تحلیل ارائه کرد و مقابلش ما نیز تحلیل می دادیم و به لطف الهی تحلیل های ما درست و مطابق با واقع می شد، احترامش کمتر و کمتر شد. میگفت برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای نخواهد آورد و ما می گفتیم حتما رای می آورد که همین شد می گفت ترامپ رای نمی آورد و ما می گفتیم رای می آورد و همین شد می گفت ترامپ از برجام خارج نمی شود و ما می گفتیم می شود و همین شد خلاصه میگفت و می گفتیم تا رسیدیم به فتنه 98 ایشان طوری تحلیل ارائه داده بود که قفل شدن دستگاه تحلیلی اش را به وضوح می شد فهم کرد. گفته بود با توجه به حوادث پیش آمده در آبان، زمستان داغی را پیش رو داریم و احتیاط واجب این است که چنین و چنان کنیم و مثل همیشه بن مایه اصلی تجویزاتش تسلیم در برابر غربی ها بود! ♦️بنده هم وقتی دیدم چنین تحلیلی ارائه داده است در پاسخ نوشتم، ما در حوزه بحثی را داریم با عنوان رجوع مقلدین یک مرجع که در مساله ای به فتوا نرسیده است و احتیاط واجب داده است به مرجع صاحب فتوا، لذا به دوستان مقلد آقای اکبری پیشنهاد می کنم از آنجا که ایشان به نظر قطعی نرسیده و احتیاط واجب داده اند، به تحلیل رهبری عزیز مراجعه کنند که در این زمینه فتوا داده اند: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و ما از فتنه 98 و زمستان 98 عبور می کنیم» آقا تو گویی بنزین روی آتش و مرض درونی او ریخته باشند چون بعد از دقایقی دو صفحه فحشنامه علیه حقیر نوشت هنوز این فحشنامه را یادگاری دارم شروعش این بود که پدرم وصیت کرده با چند گروه حرف نزنم 1- زن سلیته 2- چاه مستراح در حال ریزش 3- سگ هار 4- منافق (البته این آخری را بعدا در ویرایش متن اضافه کرد) ♦️بنده هم زیر پست سراسر توهینش که نشانه ای از مرض درونی و بروز بیرونی اش در آن لحظه بود، نوشتم سلام آقای دکتر عزیز شب قدر است و بهتر است برای هم دعا کنیم بعد آمدم مسجد برای سخنرانی شب قدر وقتی برگشتم دیدم مرا از آن گروه اخراج کرده اند! از مدیر گروه سوال کردم دلایلی را فرمودند و گفتند روی مصالحی بوده! البته تعدادی از اعضا به بنده پیام میدادند که مراقب خودت باش و اکبری رهایت نمی کند و منزلت را جابجا کن و مدام مسیرهای رفت و آمدت را چک کن بنده هم عرض می کردم نگران نباشید ما آخوندیم و آخوند کارش جهاد تبیین است و فحش خوردن و سر آخر ان شاء الله گلوله خوردن تا اینکه چند وقت پیش در وزارت خارجه بودم، مدیر همان گروه بنده را دید و گفتند حاج آقا هر که با آخوند در افتاد ورافتاد گفتم چطور مگه پاسخ دادند فلانی که با شما درگیر شد و آن فحشنامه را نوشت، یادت هست؟ عرض کردم بله گفتند بعد از مدتی به جرم جاسوسی دستگیر کردیم و کارش تمام است! ♦️بعد که پیگیر شدم متوجه شدم تور امنیتی بسیار جالبی روی او پهن کرده بودند و مجدد به قدرت و اقتدار نیروهای امنیتی خودمان پی بردم! اینرا گفتم تا به خود ببالیم و تحمل و صبرمان را بالا ببریم و البته درس عبرتی شود برای آنها که هوس جاسوسی می کنند! والعاقبه للمتقین ✍️ محمد علی رنجبر 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
‌ایران در رتبه دهم ثبت میراث در یونسکو 🔹۲۶ پرونده ایران در یونسکو ثبت جهانی شده‌ است. جایگاه ایران در بین ۱۹۳ کشور دهمی است. ‌ 🔹«جلوگیری از تخریب آثار و حفاظت از آن‌ها» و «اعطای کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از آثار ثبت جهانی شده»‌ بخشی از کمک‌های جهانی برای ماندگاری میراث بشری بعد از ثبت در یونسکو است. ‌ 🔹هرگاه یک اثر تاریخی در کشوری به ثبت جهانی برسد، آن اثر به محض قرار گرفتن در فهرست یونسکو در فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و فواید مالی زیادی نصیب کشورهای دارای میراث جهانی می‌شود. | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
⭕️ شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش چهارم و آخر) بسمه تعالی رحیم پور در آخرین بخش از پاسخ به پرسشهای ناظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موانع دیگر شورا و نیز پاسخ پرسشی از و دریافتی اعضا اشاره کرده است: 🔻سوال) معیارهای شورا در بودجه‌بندی فرهنگی و آموزشی کشور چیست و اساسا خود اعضای شورا از چندجا حقوق می‌گیرند؟ مثلا خود جنابعالی؟ پاسخ) هیچ بودجه‌ای در اختیار شورا نبوده و نیست. بودجه‌ها تنها در کنترل دولت و مجلس است که البته خود در راس شورایند و قانونا باید سیاستهای مصوب را رعایت کرده و پاسخگو باشند. راجع به حقوق هم ظاهرا بجز اعضای دبیرخانه، کسی حقوق بگیر شورا نیست. بنده هم ۲۷ سال است مشغول کار پژوهشی و آموزشی تنها در یک نهاد فرهنگی هستم و حقوق بگیر هیچ سازمان و تشکیلات دیگری نیستم. (: گرچه دروغ‌پردازی، مالیات ندارد و همواره شیوه آسان عوامفریبی بوده است اما از باب وظیفه پاسخ به سوال، عرض می‌کنم نه بابت کنفرانس‌های دانشگاهی و نه از صداوسیما که بخشی از این جلسات دانشگاهی را در اختیارعموم می‌گذارد، هیچ مطالبه مالی و مابه‌ازای حقوقی شخصی در کار نبوده و نیست. از یک شبکه از سال ۹۲ تا امروز پس از هفت سال، یک ریال نیز حتی برای عوامل فنی ضبط و تدوین، دریافت نشده است. یک شبکه دیگر نیز آن هم صرفا به عوامل فنی ضبط و تدوین، سالی یکبار و حدود یک تومان برای هر برنامه به آنان پرداخت شده است. هر شایعه و گزارش دیگری در فضای مجازی در این باب، دروغ محض است. آماردروغی از مثلا حقوق و امکانات بیت‌المال نیز که مدتها قبل، ظاهرا در صدای آمریکا و سپس فضای مجازی، حقوق هشت و نیم تومانی پس از ۲۶سال سابقه را به دروغ، دهها بلکه صدها میلیون اعلام کردند، نمونه دیگری از همین دروغ پردازیهاست.) 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔻سوال) چرا و چگونه می‌خواهند از شورا، انقلاب زدایی و خمینی زدایی کنند؟ پاسخ) امام، صریح بود و بدون حاشیه و کنایه، در حکم شورا نوشت دانشگاه نباید حیاط خلوتی باشد برای استادنمایان متخصص تحقیر ایرانی و پرستش ارباب غربی، به شمول ساواکیها و ماسونی ها و کمونیستها و آنان که هم امروز به جای "تدریس"، مشغول "تدلیس"، و به جای "آموزش تخصصی علمی"، مشغول "تخلیه عقده‌های شخصی" هستند. رسالت شورا از ابتدا این بود که دانشگاه، محیط سالمی برای تدریس وتحقیق در جهت اهداف جدید تعالی بخش و زمینه‌ساز شکوفایی و خلاقیت انقلابی نسلهای جدید باشد اما همین امروز نیز جناح بندیهای موذیانه و غیرشفاف حتی درون ساختار حاکمیت در جهت تقویت سنگواره‌های پیشا انقلاب و ممانعت از هر تحول اصلاح طلبانه انقلابی در جریان است و تلاش در جهت ارتجاع به دانشگاه نیم قرن قبل ادامه دارد. سنگ اندازی بر سر راه نظام آموزش و پژوهش متناسب با عصر جدید در جهت تمدن سازی ایرانی و اسلامی متوقف نشده و بیت المال، همچنان صرف بازتولید همان روشنفکرنمایی‌های قدیمی و کاسبکارانه و فسیل های چپ مادی و راست سلطنتی نیز می‌شود. کاش لیبرال بودند. دیکتاتورهای لیبرال نما، نشسته بر خوان خون شهدای انقلاب، هر گاه کم آورده‌اند از سیستم رسمی آویزان شدند و هرگاه احساس قدرت و امنیت کرده‌اند به همان سیستم، بیرحمانه لگد پراندند. هرنوع تلاش اصلاح طلبانه و انتقادی در علوم اجتماعی در این ۴۰ سال، گرفتار انواع سمپاشی های درون حکومتی اینان و وحشت افکنی رسانه های دشمن بوده و فکر تکامل علوم انسانی دائما ازسوی صاحبان قدرت، ترور شده است. در همه این سالها امکانات سیستم را بلعیدند و حقوق نجومی گرفتند اما مانع‌تراشی‌شان در برابر نوآوری و تولید فکر در دانشگاه‌ و مراکز فرهنگی و هنری ایران جوان بر بنیادهای ملی و مستقل از غرب، چه وقت، کاستی گرفت؟ کدامیک رخصت می‌دهند تا زمینه برای تربیت هرچه کیفی‌تر متخصصان متعهد، مغزهای متفکر وطن‌خواه، نیروهای مجاهد ماهرو استادان مومن به استقلال کشور نهادینه شود؟ این کلمات امام است و گویی ناظر به روزگار ماست. او به این شورا ماموریت داد که روح تفکررا تقویت کند، اراده تحقیق رابسط دهد، مبارزه با تقلید کور از شرق و غرب را در عین استفاده از دستاوردها و تجارب مفید دانش بشری یک لحظه تعطیل نکند. بارها شورا و نهادهای علمی و حاکمیتی را به هدفگیری استقلال فرهنگی از غرب و تمرکز بر جوشش ملی فراخوان داد، اما بپرسید چه کسانی در حاکمیت، تا هم امروز با صد طعنه و تهمت، "استقلال" را "انزوا" تفسیر کرده و مانع پیشرفت خواندند و "ارتباط" را زمینه "وابستگی" کردند و گفتگوی انتقادی با غرب وشرق را به گفتگوی تمدنهای فرح پهلوی، آنهم با رژیم سیاسی آمریکا و اتحادیه اروپا، ونیز آرمان جامعه انقلابی برادروار را به تفسیر لیبرالیستی "جامعه مدنی" تبدیل کردند و آنرا بنام انقلاب خمینی، سکه زدند؟ چه کسانی، اقتصاد و فرهنگ و همه چیز مردم را به ۵+۱ گره زدند و بالاخره هیچکس نفهمید‌ حاصل این جمع چند شد؟ چه کسانی، همه این سالها ،همه قدرت وثروت کشور در دستشان بود و بازی "انتصابی،انتخابی" و "نظام _دولت"و "حاکمیت وحکومت" راه انداخته و سیستم را مثله کرده و هویت چندپاره و خودمتناقض و آشفته خود را به "نظام شکست خورده" مدیریت کشور، تاویل کردند ونانش راخوردند. حال آنکه از منظر خلق، دلیل نابسامانی مهم نبود بلکه خودش مهم بود. مردم، بهبود اوضاع می‌خواهند. اولویتشان این نیست که حق با کیست؟ می‌پرسند تعارضهای بیفایده و غیرپاسخگو در عرصه سیاستهای فرهنگی و آموزشی چه وقت و چگونه حل می‌شود؟ صورتبندی ژورنالیستی تعارضها، خوب است اما راه‌حل چیست؟ مسئول سیاست گزاری کیست و چرا "مهندسی فرهنگی" کشور و نسل نو در اتاقهای فکروبرنامه ریزی درخارج از ایران صورتبندی شود و چه عناصری، "فرهنگ غیرانقلابی" و "انقلاب غیرفرهنگی" را جایگزین "انقلاب فرهنگی" کرده اند؟ ازاله غربزدگی از حاکمیت، هدف اصلی امام بود اما پس از او عمر حاکمیت،سالهای سال به اماله غربزدگی بجای ازاله آن گذشت. پس ازسالها بحث در "نقشه جامع علمی" و هزاران برگ انشانویسی در باب پیشرفت ایرانی ، هیچکس در سه قوه نمی‌داند که هر سال و بلکه هر ده سال، چه تعداد دانشجو در چه رشته‌ها، در چه سطحی وچرا می‌گیریم؟ و با کدام نیاز کشور ؟ و باکدام امکان اشتغال؟ و چرا بودجه و انرژی دانشگاههای ما به جای حل مشکلات این مردم، صرف مقاله‌نویسی برای چند مجله در اروپا و آمریکا می‌شود؟ و چرا و چرا...؟ باور می‌کنید هیچکس نمی‌داند؟ باور کنید. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
رهبرانقلاب: هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکان‌پذیر نمی‌شود، باید این سندها محقق و اجرایی شوند رهبرانقلاب در دبدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی: با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا، اما هویت جمعی شورای‌عالی به تناسب اعضای آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود. 🔻 مهمترین نقش و وظیفه این شورا، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است. 🔻شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود. 🔻 در مورد دستگاههایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و صداوسیما، هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکان‌پذیر نمی‌شود بلکه باید این سندها محقق و اجرایی شوند و ضمانت اجرای آنها هم حضور رؤسای سه قوه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. 🔻منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند. 🔻اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود به این علت است که انقلاب اسلامی بواسطه رهبری امام(ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
KHAMENEI.IR_از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گله‌مندم - @Khamenei_ir.mp3
886.8K
🎙بشنويد| رهبرانقلاب، امروز: 🔻 از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله‌مندم 🔹اینجا جمهوری اسلامی است؛ تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✍️ کمیسیون فرهنگی در انزوا 🔺 بعد از حدود دو ماه آشفتگی در پی ماجرای گشت ارشاد و مرحوم «مهسا امینی» و اتفاقات بعد از آن، حالا زمان نگاهی دوباره به شیوه حکمرانی فرهنگی کشور فرارسیده است؛ موضوعی که بازنگری در ساختار نهادهای متولی فرهنگ مانند کمیسیون فرهنگی مجلس از شروط آن است. باتوجه به تعدد نهادهای متولی در حوزه فرهنگ و همچنین اهمیت بالای این حوزه، بررسی عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس به‌عنوان یکی از این نهادها دارای اهمیت ویژه است. خوراک فرهنگی جامعه امروز زیر دست نهادهایی است که موازی با کمیسیون فرهنگی مجلس فعالیت می‌کنند و اتفاقا محدودیت‌ها و موانع قانونی کمیسیون را نیز پیش‌رو ندارند. یکی از این نهادها شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوباتش بدون هیچ‌گونه نظارتی نه‌تنها قابل اجرا، بلکه لازم‌الاجراست. اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌منزله قانون تلقی شود به‌صورت مستقیم به فعالیت کمیسیون فرهنگی مجلس مربوط است. خصوصا آنکه این کمیسیون بعد از بررسی طرح‌ها و لوایح و گذراندن هفت‌خوان تصویب در مجلس تازه باید از سد شورای نگهبان بگذرد. تازه اگر کارشان به اختلاف نکشد و داستان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ختم نشود! در چنین شرایطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات لازم‌الاجرای خود را با فراغ بال تصویب می‌کند بی‌آنکه نهاد ناظری آن‌ها را محک بزند. داستان زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم اعضای کمیسیون فرهنگی گاهی به‌صورت هم‌زمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضویت دارند؛ نمونه آن در دوره کنونی «امیرحسین بانکی‌پورفرد»، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی است که هم‌زمان در کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارد. در چنین شرایطی طبیعتا انتخاب این شورا برای گذراندن قوانین و تسریع در اجرای آن‌ها انتخاب عاقلانه‌تری است! علاوه بر کمیته‌های تخصصی در کمیسیون فرهنگی، شاهد فعالیت فراکسیون‌ها نیز در خانه ملت هستیم! فعالیت فراکسیون‌‌های مختلف در حوزه موضوعی این کمیسیون باعث می‌شود نمایندگان به‌جای عضویت مستقیم در کمیسیون فرهنگی، فعالیت‌های خود در این حوزه را ضمن عضویت در دیگر کمیسیون‌ها از طریق فعالیت در فراکسیون‌های تخصصی که غالبا تعداد اعضایشان بیشتر از اعضای کمیسیون فرهنگی است، پیگیری کنند. در بسیاری از ادوار مجلس، فراکسیون‌ها توانسته‌اند حتی فعالیت کمیسیون‌های تخصصی را به حاشیه برانند. همه این مسائل در حالی است که با وجود اهمیت روزافزون مسائل فرهنگی و تاکیدات رهبر انقلاب در این حوزه، کمیسیون فرهنگی همواره با حداقل استقبال از سوی نمایندگان مواجه است و معمولا بعد از تعیین‌تکلیف دیگر کمیسیون‌ها تازه نوبت به تعیین‌تکلیف این کودک گم‌شده می‌رسد! این انزوا البته محصول همین عدم‌تمایل نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون است که حتی در اظهارات آن‌ها به‌صورت صریح نمود پیدا می‌کند. «مجتبی محفوظی» دبیر اول کنونی کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم به فرهیختگان گفت: «من حق دارم که کمیسیونم را خودم انتخاب کنم و انتخابم کمیسیون فرهنگی نبوده است؛ به این کاری که دوستانم انجام دادند و اسمم را در این کمیسیون قرار دادند، اعتراض دارم. من خودم را عضو این کمیسیون نمی‌دانم؛ از شما می‌خواهم که این موضوع را خبری کنید. در اولویت‌های من اصلا کمیسیون فرهنگی نبوده است؛ نه اولویت اول، نه حتی اولویت دهم. من در کمیسیون انرژی مجلس حضور دارم.» این معضلات از طریق ساماندهی ساختار فرهنگی مجلس شورای اسلامی از یک طرف و سپس ساماندهی نهادهای فرهنگی فرامجلسی و متمرکز کردن و همچنین بهبود سازوکار قانونی آن‌ها امکانپذیر است./نسیم 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
۸ پیشنهاد به دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱_ به مصوبات شورا ضمانت اجرایی بدهید 🔻هرچند در حرف مصوبات شورا برای دستگاه‌های اجرایی حکم قانون را دارد و رئیس سازمان بازرسی نیز تیر امسال به‌صراحت به این مساله اشاره کرده، اما واقعیت این است که نه‌تنها بخش قابل‌توجهی از این مصوبات به میدان اجرا نمی‌رسد، بلکه طی سال‌های گذشته شاهد امتناع از ابلاغ این مصوبات برای اجرا از سوی رئیس‌جمهور سابق بوده‌ایم ۲_ ضرورت تجدیدنظر در سندنویسی 🔻در تمام این سال‌ها بعضا شاهد تدوین و ابلاغ سندهایی از سوی شورا بوده‌ایم که به‌دلیل دور بودن از واقعیت‌های مربوط به بدنه اجرایی کشور، حتی اگر دستگاه‌های مربوطه آن را به‌مثابه قانون هم در نظر می‌گرفتند، در عمل امکان پیاده‌سازی آنها وجود نداشته است ۳_ بدنه کارشناسی شورا محدود به دبیرخانه نشود 🔻واقعیت این است که نباید بدنه کارشناسی هم صرفا به چند دیدگاه خاص معطوف شود. هرچه تعدد افکار و تنوع سلیقه‌ها در اتمسفر شورا پررنگ‌تر باشد، خروجی آن هم کارآمدتر و قوی‌تر خواهد بود. ۴_ «تبیین» واجب فراموش‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻ضعف قابل‌توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بعد اطلاع‌رسانی از دیگر مشکلاتی است که انتظار می‌رود در چهارسال آینده دستخوش تغییر جدی شود. ۵_ بساط تعارض و تعارف منافع را جمع کنید 🔻یکی از کارویژه‌های دبیر جدید را باید جلوگیری از ایجاد تعارض منافع و از آن مهم‌تر تعارف منافع دانست. چالشی که در این سال‌ها گریبانگیر بخش‌های مختلف کشور شده و اگر بخواهیم مثالی مرتبط با حیطه آموزش عالی بزنیم، باید به دانشگاه‌داری از سوی مدیران دولتی اشاره کرد. ۶_ لزوم به‌روزرسانی مصوبات قدیمی در دوره جدید 🔻با توجه اینکه نزدیک به یک دهه از تصویب این 3 سند ( نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) می‌گذرد، لازم است تا شورا در دوره جدید بخشی از انرژی خود را صرف به‌روزرسانی آنها کند. ۷_ تحول در علوم انسانی را جدی بگیرید 🔻 تحول علوم انسانی، مطالبه‌ای که بیش از یک‌دهه است با ایجاد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در دل شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود، اما واقعیت این است که هنوز اتفاقی که باید در این زمینه رخ نداده و هنوز راه زیادی تا تحقق واقعی آن در پیش است. ۸_ ظرفیت مردمی حوزه فرهنگ را به رسمیت بشناسید 🔻بسترسازی برای استفاده از تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگی که از سوی رهبری هم گوشزد شده را باید یکی از میانبرهایی دانست که شورا می‌تواند با تدوین سیاست‌های مشخص برای آن، زمینه مشارکت آنها را فراهم کند. 🔺متن کامل گزارش را اینجا بخوانید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
نهادهای فرهنگی در بودجه ۱۴۰۲ چقدر سهم دارند؟ 🔻رشد ۳۲ درصدی بودجه صداوسیما 🔻رشد۴۶ درصدی بودجه وزارت ارشاد 🔻رشد ۳۳ درصدی بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻رشد ۳۶درصدی بودجه سازمان سینمایی 🔻رشد ۵۶ درصدی بودجه کانون پرورش فکری کودکان http://fdn.ir/77150 شما با کلیک بر روی هشتگ بالا👆می توانید به مطالب منتشر شده کانال مجموعه حکمرانی فرهنگی در این حوزه دسترسی یابید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🗂بولتن رسانه ای 🖇بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در آرای نخبگانی بیانیه ای در نقد عملکرد شورای انقلاب فرهنگی ✍️سایت عدالتخواهی (اینجا) رویکرد انتقادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍️ پایگاه اطلاع رسانی حوزه (اینجا) نقد عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍️بیژن عبدالکریمی و سید محمدامین قانعی‌راد (اینجا) شورای عالی انقلاب فرهنگی در بوته نقد ✍️بررسی دولت سایه (اینجا) نقد عملکرد شورای عالی انقلاب‌فرهنگی ✍️محمد آقابیگی (اینجا) ۵ چالش شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر دبیر ✍️محمدرضا حیاتی (اینجا) نگاه تحولی در شورا نیازمند تحول شناختی، نهادی و فرآیندی است ✍️سید ابراهیم رئیسی (اینجا) چرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد؟ ✍️فرهیختگان (اینجا) ۸ پیشنهاد به دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍زهرا رمضانی (اینجا) چرا بدون شناخت ویژگی‌های نسل جدید نباید تصمیم‌سازی شود ✍️محمدامین ایمانجانی (اینجا) اما و اگرهای اجرانشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍️پروین طالبیان (اینجا) پشت کوه قاف: نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگ ✍️ حیدر رحیم پور ازغدی (اینجا) پیشنهادی برای بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور در حوزه تربیت،آموزش، علم‌وفناوری کشور ✍️عباس بیات (اینجا) تشریح اقدامات و فعالیت های تدوین بخش فرهنگ برنامه هفتم ✍دکتر حاجیلویی (اینجا) شورای عالی انقلاب فرهنگی به فناوری تدوین اسناد ملی با قابلیت اجرا رسیده است ✍️دکتر حاجیلویی (اینجا) 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📌فرهنگ، از نظر تا عمل؛ ✍️"مناظره" عبدالحسین خسروپناه و مهدی جمشیدی 🔹عبدالحسین خسروپناه؛ استاد فلسفه و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران 🔹مهدی جمشیدی؛ عضو هيأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌ی اسلامی ☕️جهت مشاهده این مناظره کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📌 💢 استاد : ⭕️ در مورد کارهای بر زمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی می‌گذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، می‌فهمیم مسیر نرفته‌ی بسیار زیادی داریم. ⭕️ در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ ⭕️ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم. ⭕️ دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. ⭕️ ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است ⭕️ مهم‌ترین خلا امروز دو چیز است: ۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام ۲. نظام عینی و حکمرانی ⭕️ طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود. ⭕️ نکته آخر: مهم‌ترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفه‌های مضاف است لذا تولید فلسفه‌های مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است. منبع:کانال علوم انسانی 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance