eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بیانات «حضرت آیت الله خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) 🆔@cultural_governance
💢ماجرای حقوق ۳۳میلیونی دختر عضو شورای شهر 🔹🔸اخباری مبنی بر اینکه دختر دهه هشتادی یکی از اعضای شورای شهر تهران حقوق ۳۳ میلیونی از شورا دریافت میکند در فضای مجازی منتشر و جنجال های زیادی در این باره ایجاد شد. ♦️مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در باره حقوق دختر عضو شورای شهر گفت: کسی که عضو شورای شهر می شود می توانند رییس دفترش را با خودش بیاورد. این عضو شورا هم دخترش را برای این کار با خود به شورای شهر آورد. ♦️وی ادامه داد:به دلیل اینکه رییس دفتر یک سری وظایف خاص دارد جایگاه ش بالاتر از یک کارمند است اما براساس تصمیات گرفته شده فیش حقوقی این خانم ماه آینده اصلاح می شود و بر اساس جدولی که در شورا وجود دارد باید حقوق و مزایا دریافت کند. ♦️رییس شورای شهر تهران در خصوص انتشار حقوق ۳۳ میلیونی این خانم جوان در شورا گفت: وقتی این خبر را دیدم موضوع را پیگیری کردم و گفتند حقوق عقب افتاده این فرد داشته به همین دلیل این میزان حقوق را دریافت کرده است. حالا چرا حقوق این فرد عقب افتاده داشته باید این موضوع هم بررسی شود. ♦️چمران بیان کرد: امسال حقوق نیروهای قراردادی شهرداری افزایش خوبی بر اساس قانون کار پیدا کرد که این افراد هم چون قرارداد خدمات اداری شهر داشتند شامل این افزایش حقوق شدند اما افرادی که مسوول دفتر هستند حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون حقوق دریافت کنند. ♦️عضو شورای شهر تهران بیان کرد: ببینید افراد باید بر اساس تحصیلات، جایگاه و ... حقوق بگیرند شاید این فرد باید پست هم داشته باشد اما اگر شرایط دریافت پست را نداشته باشد ،پست داده نمی شود اما می تواند کارها را انجام دهد اما پول پست را دریافت نمی کند. ♦️وی تاکید کرد برخی از اعضای شورای شهر تهران می توانند علاوه بر مسوول دفتر با خودشان مشاور هم بیاورند و حقوق انها هم بر اساس جدول باید پرداخت شود. ♦️وی در ادامه گفت این افراد کارمندان موقت هستند و بعد از ۴ سال باید بروند اما اگر عضو جدید شورا بخواهند می تواند از آنها استفاده کنند و یا اگر بخواهند این افراد به شهرداری بروند باید مراحلی مثل دادن امتحان و ... را طی کنند. ♦️چمران در پایان گفت: بنده و برخی از اعضای شورای شهر با خودمان مسوول دفتر نیاوردیم و از نیروهای شورا استفاده کردیم. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 موضع آقای دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اظهار نظر سخیف ضرغامی که معیار را خواست مردم می دانست! 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻در ریل بروکراتیزه شده نمی‌توان به مقصد فرهنگ رسید 👈 دکتر پرویز امینی (استاد دانشگاه): نمی‌توان فرهنگ را با بروکراسی‌تیزه کردن جلو برد زیرا اصلا این روش پاسخگو نیست. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد نقش‌آفرین باشد باید از طریق خروجی نهایی به سراغ سازمان‌دهی برود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 تجربه مناظرات علمی با یک ابرجاسوس، علیرضا اکبری 🔹🔸مدتی با آقای اکبری در یک محفلی مباحثات مختلفی داشتیم و ایشان، مورد احترام بسیاری بود، او را استراتژیست و تحلیلگر قهاری می دانستند که برایشان تحلیل و راهبرد ارائه می کرد. ♦️اوایل به بنده خیلی احترام می گذاشت و متقابلا بنده نیز به ایشان، اما به تدریج و آرام آرام، وقتی چند تحلیل ارائه کرد و مقابلش ما نیز تحلیل می دادیم و به لطف الهی تحلیل های ما درست و مطابق با واقع می شد، احترامش کمتر و کمتر شد. میگفت برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای نخواهد آورد و ما می گفتیم حتما رای می آورد که همین شد می گفت ترامپ رای نمی آورد و ما می گفتیم رای می آورد و همین شد می گفت ترامپ از برجام خارج نمی شود و ما می گفتیم می شود و همین شد خلاصه میگفت و می گفتیم تا رسیدیم به فتنه 98 ایشان طوری تحلیل ارائه داده بود که قفل شدن دستگاه تحلیلی اش را به وضوح می شد فهم کرد. گفته بود با توجه به حوادث پیش آمده در آبان، زمستان داغی را پیش رو داریم و احتیاط واجب این است که چنین و چنان کنیم و مثل همیشه بن مایه اصلی تجویزاتش تسلیم در برابر غربی ها بود! ♦️بنده هم وقتی دیدم چنین تحلیلی ارائه داده است در پاسخ نوشتم، ما در حوزه بحثی را داریم با عنوان رجوع مقلدین یک مرجع که در مساله ای به فتوا نرسیده است و احتیاط واجب داده است به مرجع صاحب فتوا، لذا به دوستان مقلد آقای اکبری پیشنهاد می کنم از آنجا که ایشان به نظر قطعی نرسیده و احتیاط واجب داده اند، به تحلیل رهبری عزیز مراجعه کنند که در این زمینه فتوا داده اند: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و ما از فتنه 98 و زمستان 98 عبور می کنیم» آقا تو گویی بنزین روی آتش و مرض درونی او ریخته باشند چون بعد از دقایقی دو صفحه فحشنامه علیه حقیر نوشت هنوز این فحشنامه را یادگاری دارم شروعش این بود که پدرم وصیت کرده با چند گروه حرف نزنم 1- زن سلیته 2- چاه مستراح در حال ریزش 3- سگ هار 4- منافق (البته این آخری را بعدا در ویرایش متن اضافه کرد) ♦️بنده هم زیر پست سراسر توهینش که نشانه ای از مرض درونی و بروز بیرونی اش در آن لحظه بود، نوشتم سلام آقای دکتر عزیز شب قدر است و بهتر است برای هم دعا کنیم بعد آمدم مسجد برای سخنرانی شب قدر وقتی برگشتم دیدم مرا از آن گروه اخراج کرده اند! از مدیر گروه سوال کردم دلایلی را فرمودند و گفتند روی مصالحی بوده! البته تعدادی از اعضا به بنده پیام میدادند که مراقب خودت باش و اکبری رهایت نمی کند و منزلت را جابجا کن و مدام مسیرهای رفت و آمدت را چک کن بنده هم عرض می کردم نگران نباشید ما آخوندیم و آخوند کارش جهاد تبیین است و فحش خوردن و سر آخر ان شاء الله گلوله خوردن تا اینکه چند وقت پیش در وزارت خارجه بودم، مدیر همان گروه بنده را دید و گفتند حاج آقا هر که با آخوند در افتاد ورافتاد گفتم چطور مگه پاسخ دادند فلانی که با شما درگیر شد و آن فحشنامه را نوشت، یادت هست؟ عرض کردم بله گفتند بعد از مدتی به جرم جاسوسی دستگیر کردیم و کارش تمام است! ♦️بعد که پیگیر شدم متوجه شدم تور امنیتی بسیار جالبی روی او پهن کرده بودند و مجدد به قدرت و اقتدار نیروهای امنیتی خودمان پی بردم! اینرا گفتم تا به خود ببالیم و تحمل و صبرمان را بالا ببریم و البته درس عبرتی شود برای آنها که هوس جاسوسی می کنند! والعاقبه للمتقین ✍️ محمد علی رنجبر 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
‌ایران در رتبه دهم ثبت میراث در یونسکو 🔹۲۶ پرونده ایران در یونسکو ثبت جهانی شده‌ است. جایگاه ایران در بین ۱۹۳ کشور دهمی است. ‌ 🔹«جلوگیری از تخریب آثار و حفاظت از آن‌ها» و «اعطای کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از آثار ثبت جهانی شده»‌ بخشی از کمک‌های جهانی برای ماندگاری میراث بشری بعد از ثبت در یونسکو است. ‌ 🔹هرگاه یک اثر تاریخی در کشوری به ثبت جهانی برسد، آن اثر به محض قرار گرفتن در فهرست یونسکو در فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و فواید مالی زیادی نصیب کشورهای دارای میراث جهانی می‌شود. | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
⭕️ شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش چهارم و آخر) بسمه تعالی رحیم پور در آخرین بخش از پاسخ به پرسشهای ناظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موانع دیگر شورا و نیز پاسخ پرسشی از و دریافتی اعضا اشاره کرده است: 🔻سوال) معیارهای شورا در بودجه‌بندی فرهنگی و آموزشی کشور چیست و اساسا خود اعضای شورا از چندجا حقوق می‌گیرند؟ مثلا خود جنابعالی؟ پاسخ) هیچ بودجه‌ای در اختیار شورا نبوده و نیست. بودجه‌ها تنها در کنترل دولت و مجلس است که البته خود در راس شورایند و قانونا باید سیاستهای مصوب را رعایت کرده و پاسخگو باشند. راجع به حقوق هم ظاهرا بجز اعضای دبیرخانه، کسی حقوق بگیر شورا نیست. بنده هم ۲۷ سال است مشغول کار پژوهشی و آموزشی تنها در یک نهاد فرهنگی هستم و حقوق بگیر هیچ سازمان و تشکیلات دیگری نیستم. (: گرچه دروغ‌پردازی، مالیات ندارد و همواره شیوه آسان عوامفریبی بوده است اما از باب وظیفه پاسخ به سوال، عرض می‌کنم نه بابت کنفرانس‌های دانشگاهی و نه از صداوسیما که بخشی از این جلسات دانشگاهی را در اختیارعموم می‌گذارد، هیچ مطالبه مالی و مابه‌ازای حقوقی شخصی در کار نبوده و نیست. از یک شبکه از سال ۹۲ تا امروز پس از هفت سال، یک ریال نیز حتی برای عوامل فنی ضبط و تدوین، دریافت نشده است. یک شبکه دیگر نیز آن هم صرفا به عوامل فنی ضبط و تدوین، سالی یکبار و حدود یک تومان برای هر برنامه به آنان پرداخت شده است. هر شایعه و گزارش دیگری در فضای مجازی در این باب، دروغ محض است. آماردروغی از مثلا حقوق و امکانات بیت‌المال نیز که مدتها قبل، ظاهرا در صدای آمریکا و سپس فضای مجازی، حقوق هشت و نیم تومانی پس از ۲۶سال سابقه را به دروغ، دهها بلکه صدها میلیون اعلام کردند، نمونه دیگری از همین دروغ پردازیهاست.) 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔻سوال) چرا و چگونه می‌خواهند از شورا، انقلاب زدایی و خمینی زدایی کنند؟ پاسخ) امام، صریح بود و بدون حاشیه و کنایه، در حکم شورا نوشت دانشگاه نباید حیاط خلوتی باشد برای استادنمایان متخصص تحقیر ایرانی و پرستش ارباب غربی، به شمول ساواکیها و ماسونی ها و کمونیستها و آنان که هم امروز به جای "تدریس"، مشغول "تدلیس"، و به جای "آموزش تخصصی علمی"، مشغول "تخلیه عقده‌های شخصی" هستند. رسالت شورا از ابتدا این بود که دانشگاه، محیط سالمی برای تدریس وتحقیق در جهت اهداف جدید تعالی بخش و زمینه‌ساز شکوفایی و خلاقیت انقلابی نسلهای جدید باشد اما همین امروز نیز جناح بندیهای موذیانه و غیرشفاف حتی درون ساختار حاکمیت در جهت تقویت سنگواره‌های پیشا انقلاب و ممانعت از هر تحول اصلاح طلبانه انقلابی در جریان است و تلاش در جهت ارتجاع به دانشگاه نیم قرن قبل ادامه دارد. سنگ اندازی بر سر راه نظام آموزش و پژوهش متناسب با عصر جدید در جهت تمدن سازی ایرانی و اسلامی متوقف نشده و بیت المال، همچنان صرف بازتولید همان روشنفکرنمایی‌های قدیمی و کاسبکارانه و فسیل های چپ مادی و راست سلطنتی نیز می‌شود. کاش لیبرال بودند. دیکتاتورهای لیبرال نما، نشسته بر خوان خون شهدای انقلاب، هر گاه کم آورده‌اند از سیستم رسمی آویزان شدند و هرگاه احساس قدرت و امنیت کرده‌اند به همان سیستم، بیرحمانه لگد پراندند. هرنوع تلاش اصلاح طلبانه و انتقادی در علوم اجتماعی در این ۴۰ سال، گرفتار انواع سمپاشی های درون حکومتی اینان و وحشت افکنی رسانه های دشمن بوده و فکر تکامل علوم انسانی دائما ازسوی صاحبان قدرت، ترور شده است. در همه این سالها امکانات سیستم را بلعیدند و حقوق نجومی گرفتند اما مانع‌تراشی‌شان در برابر نوآوری و تولید فکر در دانشگاه‌ و مراکز فرهنگی و هنری ایران جوان بر بنیادهای ملی و مستقل از غرب، چه وقت، کاستی گرفت؟ کدامیک رخصت می‌دهند تا زمینه برای تربیت هرچه کیفی‌تر متخصصان متعهد، مغزهای متفکر وطن‌خواه، نیروهای مجاهد ماهرو استادان مومن به استقلال کشور نهادینه شود؟ این کلمات امام است و گویی ناظر به روزگار ماست. او به این شورا ماموریت داد که روح تفکررا تقویت کند، اراده تحقیق رابسط دهد، مبارزه با تقلید کور از شرق و غرب را در عین استفاده از دستاوردها و تجارب مفید دانش بشری یک لحظه تعطیل نکند. بارها شورا و نهادهای علمی و حاکمیتی را به هدفگیری استقلال فرهنگی از غرب و تمرکز بر جوشش ملی فراخوان داد، اما بپرسید چه کسانی در حاکمیت، تا هم امروز با صد طعنه و تهمت، "استقلال" را "انزوا" تفسیر کرده و مانع پیشرفت خواندند و "ارتباط" را زمینه "وابستگی" کردند و گفتگوی انتقادی با غرب وشرق را به گفتگوی تمدنهای فرح پهلوی، آنهم با رژیم سیاسی آمریکا و اتحادیه اروپا، ونیز آرمان جامعه انقلابی برادروار را به تفسیر لیبرالیستی "جامعه مدنی" تبدیل کردند و آنرا بنام انقلاب خمینی، سکه زدند؟ چه کسانی، اقتصاد و فرهنگ و همه چیز مردم را به ۵+۱ گره زدند و بالاخره هیچکس نفهمید‌ حاصل این جمع چند شد؟ چه کسانی، همه این سالها ،همه قدرت وثروت کشور در دستشان بود و بازی "انتصابی،انتخابی" و "نظام _دولت"و "حاکمیت وحکومت" راه انداخته و سیستم را مثله کرده و هویت چندپاره و خودمتناقض و آشفته خود را به "نظام شکست خورده" مدیریت کشور، تاویل کردند ونانش راخوردند. حال آنکه از منظر خلق، دلیل نابسامانی مهم نبود بلکه خودش مهم بود. مردم، بهبود اوضاع می‌خواهند. اولویتشان این نیست که حق با کیست؟ می‌پرسند تعارضهای بیفایده و غیرپاسخگو در عرصه سیاستهای فرهنگی و آموزشی چه وقت و چگونه حل می‌شود؟ صورتبندی ژورنالیستی تعارضها، خوب است اما راه‌حل چیست؟ مسئول سیاست گزاری کیست و چرا "مهندسی فرهنگی" کشور و نسل نو در اتاقهای فکروبرنامه ریزی درخارج از ایران صورتبندی شود و چه عناصری، "فرهنگ غیرانقلابی" و "انقلاب غیرفرهنگی" را جایگزین "انقلاب فرهنگی" کرده اند؟ ازاله غربزدگی از حاکمیت، هدف اصلی امام بود اما پس از او عمر حاکمیت،سالهای سال به اماله غربزدگی بجای ازاله آن گذشت. پس ازسالها بحث در "نقشه جامع علمی" و هزاران برگ انشانویسی در باب پیشرفت ایرانی ، هیچکس در سه قوه نمی‌داند که هر سال و بلکه هر ده سال، چه تعداد دانشجو در چه رشته‌ها، در چه سطحی وچرا می‌گیریم؟ و با کدام نیاز کشور ؟ و باکدام امکان اشتغال؟ و چرا بودجه و انرژی دانشگاههای ما به جای حل مشکلات این مردم، صرف مقاله‌نویسی برای چند مجله در اروپا و آمریکا می‌شود؟ و چرا و چرا...؟ باور می‌کنید هیچکس نمی‌داند؟ باور کنید. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
رهبرانقلاب: هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکان‌پذیر نمی‌شود، باید این سندها محقق و اجرایی شوند رهبرانقلاب در دبدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی: با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا، اما هویت جمعی شورای‌عالی به تناسب اعضای آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود. 🔻 مهمترین نقش و وظیفه این شورا، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است. 🔻شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود. 🔻 در مورد دستگاههایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و صداوسیما، هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکان‌پذیر نمی‌شود بلکه باید این سندها محقق و اجرایی شوند و ضمانت اجرای آنها هم حضور رؤسای سه قوه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. 🔻منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند. 🔻اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود به این علت است که انقلاب اسلامی بواسطه رهبری امام(ره) و حرکت مردم، معجزه‌گر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
KHAMENEI.IR_از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گله‌مندم - @Khamenei_ir.mp3
886.8K
🎙بشنويد| رهبرانقلاب، امروز: 🔻 از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله‌مندم 🔹اینجا جمهوری اسلامی است؛ تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✍️ کمیسیون فرهنگی در انزوا 🔺 بعد از حدود دو ماه آشفتگی در پی ماجرای گشت ارشاد و مرحوم «مهسا امینی» و اتفاقات بعد از آن، حالا زمان نگاهی دوباره به شیوه حکمرانی فرهنگی کشور فرارسیده است؛ موضوعی که بازنگری در ساختار نهادهای متولی فرهنگ مانند کمیسیون فرهنگی مجلس از شروط آن است. باتوجه به تعدد نهادهای متولی در حوزه فرهنگ و همچنین اهمیت بالای این حوزه، بررسی عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس به‌عنوان یکی از این نهادها دارای اهمیت ویژه است. خوراک فرهنگی جامعه امروز زیر دست نهادهایی است که موازی با کمیسیون فرهنگی مجلس فعالیت می‌کنند و اتفاقا محدودیت‌ها و موانع قانونی کمیسیون را نیز پیش‌رو ندارند. یکی از این نهادها شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مصوباتش بدون هیچ‌گونه نظارتی نه‌تنها قابل اجرا، بلکه لازم‌الاجراست. اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌منزله قانون تلقی شود به‌صورت مستقیم به فعالیت کمیسیون فرهنگی مجلس مربوط است. خصوصا آنکه این کمیسیون بعد از بررسی طرح‌ها و لوایح و گذراندن هفت‌خوان تصویب در مجلس تازه باید از سد شورای نگهبان بگذرد. تازه اگر کارشان به اختلاف نکشد و داستان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ختم نشود! در چنین شرایطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات لازم‌الاجرای خود را با فراغ بال تصویب می‌کند بی‌آنکه نهاد ناظری آن‌ها را محک بزند. داستان زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم اعضای کمیسیون فرهنگی گاهی به‌صورت هم‌زمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضویت دارند؛ نمونه آن در دوره کنونی «امیرحسین بانکی‌پورفرد»، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی است که هم‌زمان در کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارد. در چنین شرایطی طبیعتا انتخاب این شورا برای گذراندن قوانین و تسریع در اجرای آن‌ها انتخاب عاقلانه‌تری است! علاوه بر کمیته‌های تخصصی در کمیسیون فرهنگی، شاهد فعالیت فراکسیون‌ها نیز در خانه ملت هستیم! فعالیت فراکسیون‌‌های مختلف در حوزه موضوعی این کمیسیون باعث می‌شود نمایندگان به‌جای عضویت مستقیم در کمیسیون فرهنگی، فعالیت‌های خود در این حوزه را ضمن عضویت در دیگر کمیسیون‌ها از طریق فعالیت در فراکسیون‌های تخصصی که غالبا تعداد اعضایشان بیشتر از اعضای کمیسیون فرهنگی است، پیگیری کنند. در بسیاری از ادوار مجلس، فراکسیون‌ها توانسته‌اند حتی فعالیت کمیسیون‌های تخصصی را به حاشیه برانند. همه این مسائل در حالی است که با وجود اهمیت روزافزون مسائل فرهنگی و تاکیدات رهبر انقلاب در این حوزه، کمیسیون فرهنگی همواره با حداقل استقبال از سوی نمایندگان مواجه است و معمولا بعد از تعیین‌تکلیف دیگر کمیسیون‌ها تازه نوبت به تعیین‌تکلیف این کودک گم‌شده می‌رسد! این انزوا البته محصول همین عدم‌تمایل نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون است که حتی در اظهارات آن‌ها به‌صورت صریح نمود پیدا می‌کند. «مجتبی محفوظی» دبیر اول کنونی کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم به فرهیختگان گفت: «من حق دارم که کمیسیونم را خودم انتخاب کنم و انتخابم کمیسیون فرهنگی نبوده است؛ به این کاری که دوستانم انجام دادند و اسمم را در این کمیسیون قرار دادند، اعتراض دارم. من خودم را عضو این کمیسیون نمی‌دانم؛ از شما می‌خواهم که این موضوع را خبری کنید. در اولویت‌های من اصلا کمیسیون فرهنگی نبوده است؛ نه اولویت اول، نه حتی اولویت دهم. من در کمیسیون انرژی مجلس حضور دارم.» این معضلات از طریق ساماندهی ساختار فرهنگی مجلس شورای اسلامی از یک طرف و سپس ساماندهی نهادهای فرهنگی فرامجلسی و متمرکز کردن و همچنین بهبود سازوکار قانونی آن‌ها امکانپذیر است./نسیم 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
۸ پیشنهاد به دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱_ به مصوبات شورا ضمانت اجرایی بدهید 🔻هرچند در حرف مصوبات شورا برای دستگاه‌های اجرایی حکم قانون را دارد و رئیس سازمان بازرسی نیز تیر امسال به‌صراحت به این مساله اشاره کرده، اما واقعیت این است که نه‌تنها بخش قابل‌توجهی از این مصوبات به میدان اجرا نمی‌رسد، بلکه طی سال‌های گذشته شاهد امتناع از ابلاغ این مصوبات برای اجرا از سوی رئیس‌جمهور سابق بوده‌ایم ۲_ ضرورت تجدیدنظر در سندنویسی 🔻در تمام این سال‌ها بعضا شاهد تدوین و ابلاغ سندهایی از سوی شورا بوده‌ایم که به‌دلیل دور بودن از واقعیت‌های مربوط به بدنه اجرایی کشور، حتی اگر دستگاه‌های مربوطه آن را به‌مثابه قانون هم در نظر می‌گرفتند، در عمل امکان پیاده‌سازی آنها وجود نداشته است ۳_ بدنه کارشناسی شورا محدود به دبیرخانه نشود 🔻واقعیت این است که نباید بدنه کارشناسی هم صرفا به چند دیدگاه خاص معطوف شود. هرچه تعدد افکار و تنوع سلیقه‌ها در اتمسفر شورا پررنگ‌تر باشد، خروجی آن هم کارآمدتر و قوی‌تر خواهد بود. ۴_ «تبیین» واجب فراموش‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻ضعف قابل‌توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بعد اطلاع‌رسانی از دیگر مشکلاتی است که انتظار می‌رود در چهارسال آینده دستخوش تغییر جدی شود. ۵_ بساط تعارض و تعارف منافع را جمع کنید 🔻یکی از کارویژه‌های دبیر جدید را باید جلوگیری از ایجاد تعارض منافع و از آن مهم‌تر تعارف منافع دانست. چالشی که در این سال‌ها گریبانگیر بخش‌های مختلف کشور شده و اگر بخواهیم مثالی مرتبط با حیطه آموزش عالی بزنیم، باید به دانشگاه‌داری از سوی مدیران دولتی اشاره کرد. ۶_ لزوم به‌روزرسانی مصوبات قدیمی در دوره جدید 🔻با توجه اینکه نزدیک به یک دهه از تصویب این 3 سند ( نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) می‌گذرد، لازم است تا شورا در دوره جدید بخشی از انرژی خود را صرف به‌روزرسانی آنها کند. ۷_ تحول در علوم انسانی را جدی بگیرید 🔻 تحول علوم انسانی، مطالبه‌ای که بیش از یک‌دهه است با ایجاد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در دل شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود، اما واقعیت این است که هنوز اتفاقی که باید در این زمینه رخ نداده و هنوز راه زیادی تا تحقق واقعی آن در پیش است. ۸_ ظرفیت مردمی حوزه فرهنگ را به رسمیت بشناسید 🔻بسترسازی برای استفاده از تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگی که از سوی رهبری هم گوشزد شده را باید یکی از میانبرهایی دانست که شورا می‌تواند با تدوین سیاست‌های مشخص برای آن، زمینه مشارکت آنها را فراهم کند. 🔺متن کامل گزارش را اینجا بخوانید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance