eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 این مستند مهم را ♨️ مبدع آگهی بازرگانی شخصی بود به نام «ادوارد برنایز». او، خواهرزاده‌ی روانشناس معروف یهودی، زیگموند فروید است. 🔻 برنایز در دهه اول و دوم قرن بیستم، مبتنی بر نظریه روانشناسی دایی خودش، فروید که گفت: انسان، حیوان غیرقابل اعتماد است، دانش تبلیغات را به وجود آورد. بُعد نفسانی و شهوانی و خشم و غضب انسان‌ها بر بعد عقلانی و فکری‌شان غلبه دارد، لذا انسان، حیوان غیرقابل اعتماد است و می­‌توان خواهش و او را مدیریت کرد و به آن جهت داد. چطور می‌شود به آن جهت داد؟ با آگهی و تبلیغات. 🔻بعدها آدام کورتیس در مستند جامعی که برای ‌بی‌بی‌سی ساخت، این نکته را روشن کرد که برنایز براساس این انگاره، دانشی موسوم به و و تبلیغات، طراحی کرد، این دانش ابتدا از روزنامه‌ها و تلویزیون آغاز و کم کم مسأله‌ی آگهی‌های بازرگانی به یک هنر جهانی و ساختار کاملا بین‌المللی تبدیل شد. 🔻 امروزه آگهی بازرگانی در تلویزیون‌ها و آثار سینمایی آمریکایی و کشورهای غربی، به وفور دیده می‌شود. آگهی بازرگانی برای مردم ذائقه‌سازی می‌کند که یک کالایی را بخواهند. وقتی برای‌شان ذائقه‌سازی شد، چرخه‌ی عرضه و تقاضا به­ کار می­‌افتد و اقتصاد، مصرف‌گرا می­‌شود. این را آدام کورتیس به زیبایی در مستند «قرن خود» در چند قسمت به تصویر کشیده است. 📹 مستند قرن خود - قسمت اول https://www.aparat.com/v/bq0ul/ 📹 مستند قرن خود - قسمت دوم https://www.aparat.com/v/YLn0d/ 📹 مستند قرن خود - قسمت سوم https://www.aparat.com/v/dt0NB/ 🆔 @cultural_governance
⭕️ دموکراسی را حکومت مردم بر مردم تعریف می‌کنند. پرسش این‌جاست که کدام مردم؟ هوا‌ و هوس مردم یا خِرَد مردم؟ 👤 زیگموند فروید پدر علم روان‌شناسی بُعد ناخودآگاه و غیرعقلانی را مبنای ذهن مردم می‌دانست. ادوارد برناینز خواهرزاده فروید بر پایه همین نظر مفهوم «روابط عمومی» را جعل کرد تا جایی که امروزه همه دستگاه‌ها این بخش را دارند. علاوه بر این پدر «تبلیغات مدرن» هم هست درست بر پایه همین نگاه. 📌 دور از انتظار نیست که چرا اکثر تبلیغات در راستای تحریک بخش غیرعقلانی اذهان مردم هستند. این ساز و کار تبلیغات، چیزی نیست جز دامن زدن به هیجان‌های انسانی که نتیجه آن دامن حلال‌زادگی عمومی مردم را آلوده خواهد کرد. 🗽 از زمان ریاست جمهوریِ وودرو ویلسون، یعنی از حدود یک‌صد سال پیش تا زمان ریگان، ادوارد برنایز مشاور عالی رؤسای جمهور در عرصه‌ی سیاست عمومی بوده است و حتی تا زمان حال نیز از نظرات او استفاده می‌شود و جالب اینکه امروز حتی در میان گرایش‌‌های دانشگاهیِ کشور ایران نیز، گرایش "سیاست عمومی" داریم‼️ ⭕️ سیاست عمومی مدنظرِ برنایز، چیزی جز دامن زدن به تمایلات و خواهش‌های نفسانی و هوی و هوس‌ها نیست؛ در نتیجه، رأی افراد در دموکراسی، تازمانی که با به غَلَیان درآوردن تمایلات و نفسانیات، مصرف‌گرا باشید، نیاز است! 🆔@cultural_governance
⭕️ امان از روان‌شناس منحط! 📛 من یکی از معروف‌ترین روان‌شناسان تهران را می‌شناسم که مؤلف هم هست و کتاب و سی‌دی زیاد داره و برای وقت گرفتن چند ماه باید معطل بود که هم به گفته خودش به مریضاش تجاوز می‌کنه و هم صحبت‌های جنسی خیلی‌خیلی بیمارگونه‌ای با مراجعه کننده‌ها داره. 🆔 @cultural_governance
و دغدغه ی مهم و به روز مدیران مجموعه های فرهنگی تربیتی است ✅یکی از راه های متداول برای سنجش ویژگی های شخصیتی افراد تست های شخصیت است؛ تست های مختلفی چون mbti - کتل - نئو - ویو - و ... ❓درباره اعتبار و قابل اتکا بودن این تست ها و درستی استفاده از اون ها از دکتر علیشیری (دکتری مدیریت دولتی با گرایش مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران) سوال کردم 👈 ایشان که در خصوص این موضوع به طور مبسوط کار کردند و حتی تستی (ویو) طراحی و تولید کردند چنین فرمودند: 1⃣در کشور ما در گرایش به این تست ها افراط شده است تا جایی که یک مهدکودک مدعی می شود که استعداد بچه شما را تشخیص می دهیم و مسیرش را مشخص می کنیم❗️ 2⃣(با اشاره به پیشینه تولید تست ها و این که بعد از مدتی به جز سوالات در دسترس قرار نگرفت) فرمودند اگر تحلیل هم کنیم، منطقی که خود طراحان تست داشتند را نداریم و درصدی خطا دارد ❇️ این موضوع دغدغه نگارنده بوده و ازاساتید روانشناسی این مسأله را دنبال کردم که آیا می توان در فرض رعایت بالاترین استانداردها، با اتکا به وضعیتی که از شخصیت افراد ترسیم می شود برای آینده ایشان به صورت فردی یا در قالب یک مجموعه به صورت گروهی کرد⁉️ هنوز در حال مطالعه هستم ولی این سوال🧐 اساسی مانع از اعتماد به این مسیر شده است که: با توجه به متغیرهای اساسی از جمله 1⃣امکان تغییر افراد مخصوصا در سنین پائین تر 2⃣امکان تغییر شرایط زندگی فرد 3⃣امکان خطای تست ها و ... آیا می توان مسیر آینده ی افراد را ترسیم کرد و برایشان برنامه ریزی نمود⁉️ ✍ محمدهادی قراباغی 🆔@cultural_governance
📌کتاب "حرف های یواشکی" در مورد آموزش مهارت های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی نوشته شده است. این کتاب برای والدین و مربیان تربیتی جهت آموزش تربیت جنسی با رویکردی اسلامی و روان شناختی طراحی شده است. مطالب کتاب کاملا بر اساس فرهنگ اسلامی و بومی کشور عزیزمان ایران طراحی شده است. کتاب حرفهای یواشکی در سه بخش به عنوان های ؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینه ها و عوامل موثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل با عنوان های زیر جمع آوری شده است: زمینه ها و عوامل موثر در تربیت جنسی عوامل خانوادگی عوامل اجتماعی محیطی مدیریت روابط مراقبت از فرزند آموزش و مهارت افزایی 🆔@cultural_governance
📕 سرح العیون 🖌سنگ بنای روانشناسی اسلامی را بر پایه حکمت آمیخته با روایات بنیان می دهد و کمک می کند که انسان بافت های نهفته وجود خود را شناسایی و در رشد آن دقت نظر داشته باشد. 🔰استاد، در مقدمه کتاب، بیان می‌کند که اثر حاضر، حاصل تحقیقات عمیقی است که در طول سالیان متمادی، در باره معرفت نفس، به عمل آورده است. 🔰معرفت نفس، پس از معرفت خدای تعالی، از لذیذترین و عزیزترین معارف الهی به شمار می‌رود و آن، مفتاح خزائن ملکوت و مرقات معرفت رب است. به نظر سید علی طوبجی سیوطی ، حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» از ابو بکر رازی است. ابن تیمیه ، معتقد است که این حدیث، مجهول است و استاد، با عنوان «وهم و رجم» همه این سخنان را رد می‌کند. 🔰گفته می‌شود که معرفت نفس، مبتنی بر اصولی است و عیون مسائل نفس، اصول آن است و در هر عینی، از اصول ایقانیه و امهات برهانیه که مستفاد از فهم خطاب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و مستفاض از اصول و جوامع روایی اهل بیت علیه‌السّلام است، استفاده شده است. خلاصه نکات کتاب: 🌐https://yun.ir/njqmnc 🆔@cultural_governance
🔊بازار آشفته کتاب‌های روانشناسی و موفقیت؛ یکه تازی روانشناسی زرد و “کتب خودیاری” در شرق و غرب! / همه به دنبال موفقیت،آرامش و حال خوب 🔺دسته‌ای دیگری از این کتاب‌ها وجود دارد که با استفاده از داستان‌های عامیانه و همه‌پسند می‌خواهند مفاهیم را به خواننده انتقال دهند. البته بیشتر این کتاب‌ها از مسائلی در حوزه روانشناسی سخن می‌گویند که هیچ پایه و اساس علمی ندارد و شخص از روی تجربیات خودش مسائلی را بیان می‌کند. 🛎در کشور ما متأسفانه اینگونه که هیچ پایه و اساس علمی ندارند؛ تبلیغ می‌شوند و مورد استقبال فراوان از سوی مخاطب قرار می‌گیرند. 🛎بزرگترین مشکل این کتاب‌ها این است که به دلیل نوشته نشدن توسط متخصصین از نظر علمی تأیید نمی‌شوند والبته کتاب‌هایی نیز که مورد تأیید روانشناسان است و توسط متخصصان نوشته شده به دلیل مغایرت با فرهنگِ کشور ما چندان کاربردی نیست. به همین دلیل نیاز است متخصصان و روانشناسان ایرانی برای مردم و با زبان مردم کتاب بنویسند. متن کامل خبر در سایت👇 🌐v-o-h.ir/?p=30160 🆔 @cultural_governance
📌 کاش همه علوم‌انسانی یزیدوار بود! 🔻 به‌واسطه یک دوستی چند وقت پیش با یک کتابی که آشنا شدم که در رشته روان‌پزشکی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و علاوه بر آن در رشته روا‌ن‌شناسی نیز توسط بعضی اساتید توصیه و بررسی می‌شود. 📚 نام کتاب، خلاصه روان‌پزشکی (کاپلان و سادوک) در سه جلد است. کتاب، مثل بسیاری از کتب دیگر از رشته مذکور، متأثر از اندیشه‌های دانشمندان غربی علی‌الخصوص "فروید" هست. در بخشی از کتاب، نویسنده با استناد به طرز نگرش و یک نامه از فروید، همجنس‌گرایی(بخوانید همجنس‌بازی) را نه یک اشکال بلکه گرایش طبیعی و بدون مشکل می‌داند. 📌 قطعا باید در مُقال مناسب به دلایل عقلی و تجربی جهت محاجّه با چنین نظری پرداخت اما آن‌چه که سبب تحریک قلم نگارنده شده، مسئله‌ای فراتر از این‌هاست و آن صراحت یافتن طرح مسائل ضددینی در مباحث تئوریک، آن هم در حوزه روان‌پزشکی و روان‌شناسی که اسلام این‌همه حرف دارد و آن هم نه در دانشگاه پیام نور تورقوزآباد! بلکه در دانشگاه‌های مطرح کشور، آن هم نه بصورت بحث در کلاس، بلکه در خلال یک کتاب برای ارائه یک ترم به دانشجویان اتفاق می‌افتد. 📌 البته خوشی ماجرا این‌جاست که اگرچه این صراحت در طرح این موارد را باید از مقام مسئول در تدوین ریزنظام‌های آموزشی مطالبه کرد اما از طرفی دیگر باید مسرور بود که مبحث ضددینی را رُک و صریح گفته و مثل بقیه کتب در رشته‌های علوم انسانی، مثل بانک‌داری، بورس، حقوق اساسی، جامعه‌شناسی و... کلاه شرعی برایش درست نکرده‌اند که معاویه‌طور لیبرالیسم و اومانیسم را به خورد دانشجو دهند، الحمدلله که یزیدوار و صریح در کتاب گفته که همجنس‌بازی خوب است! 💢 اما از آن‌جا که هدف ارسال رسل این بوده که "لِیَقومُ النّاسُ بِالقِسطِ"، تصمیم داریم از طریق قیام الناس، این مطالبه‌ی حذف این کتاب یا حداقل اصلاح بخش‌هایی از این کتاب را در بلندمدت پیگیری کنیم. کار کوچکی‌ست اما ان‌شاءالله استارت کارهای بزرگتر خواهد بود. 🔰 منبع: گاه‌نامه "شمارش معكوس"، نشریه‌ی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی 🆔@cultural_governance
🔹 اعطای سرپرستی کودکان در آلمان به افراد پدوفیل (بچه باز) 🔻 در آلمان طرحی در قالب پروژه کنتلر در برلین غربی پیاده می‌شد که سرپرستی کودکان بی خانمان به مردان بچه باز داده می شد. مجریان معتقد بودند که این مردان بهترین پدران خواهند بود. این طرح ده ها سال اجرا می شد که مجری آن هلموت کنتلر، پروفسور روانشناسی بود. دولت حتی به مردان بچه بازی که سرپرستی کودکان را قبول می کردند، کمک هزینه ای بیشتر از حالت عادی می داد.هلموت کنتلر، یکی از سران مرکز تحقیقات آموزش و پرورش برلین بوده. او معتقد بود که رابطه جنسی بین بزرگسالان و کودکان مشکلی ندارد. 🔻 این طرح که با حمایت دولت محلی برلین انجام شد. چند سال پیش، دو تن از کودکانی که قربانی این طرح بودند، واقعیات آن را افشا کردند و مشخص شد که در نهاد های آموزش و پرورش، دفتر رفاه جوانان، و سنای برلین، بچه بازی مقبول بوده و از آن حمایت می شده است. 🔻 کنتلر که هیچگاه به خاطر کارهایش محاکمه نشد و درنهایت در سال ۲۰۰۸ به مرگ طبیعی مرد. بسیاری از این مردان بچه باز که سرپرست کودکان شدند، از مراکزآکادمیک مشهور، مانند انستیتو ماکس پلانک و دانشگاه آزاد برلین بودند. 🆔@cultural_governance
🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه! 📝 شجاعت در بیان حقیقت 👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب 🔸 یکی از ریزش‌های پنهان [حوزه] این است که تعدادی از طلبه‌های ما رفتند سراغ رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره. اینها خدمت بزرگی انجام می‌دهند و آن اینکه درمانگری می‌کنند در میان مردم و طلاب. اما اگر این درمانگری هیچ نسبتی با دین خدا نداشته باشد و همان مفاد آموزشی که در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود برایش کافی باشد... باید اعتراف بکنیم که اینها حوزوی نیستند، اینها ریزش‌های حوزه هستند... 🔹 قرار بر این بود که علم از قم به سایر سرزمین‌ها در مشرق و مغرب عالم سرریز شود. اما در موضوع روانشناسی و مشاوره، شما می‌دانید که عمده متون، متونی ترجمه‌ای است، و پایه این علوم در خارج از زیست‌بوم ما شکل گرفته ولی به خاطر کارآمدی که دارد ما از آنها استفاده می‌کنیم. 🔹 کارگروه‌هایی که اکنون در مرکز مشاوره حوزه تشکیل شده تلاش علمی انجام می‌دهند برای اینکه پیام دین را در عرصه‌های مشاوره‌ای کودک، نوجوان، جوان، ازدواج، خانواده و درمان مسائل روانشناختی و مسائل تحصیلی و استعدادیابی انتقال دهند. این گروه‌ها پیام دین را باید حتماً در این زمینه‌ها خوب درک کرده باشند، البته تولید علم کار بسیار سختی است و چه بسا زمان بسیار طولانی احتیاج داشته باشد؛ ♨️ ولی اینکه ما یادمان برود کجا هستیم، و چه مأموریتی برعهده هست و تبدیل بشویم به یک عده روان‌درمانگر متعارفی که در دانشگاه هست، این قطعاً است. 🌐 متن کامل مصاحبه: Manahej.ir/post/AlemZade-Hoze 🆔@cultural_governance
🌀 مظلومیت روانشناسی اسلامی در حوزه‌های علمیه! 📝 پاسخ به بیانات استاد عالم زاده نوری 🖋 حجت الاسلام محمد کاویانی به نام خدا خدمت معاون محترم تهذیب حوزه‌های علمیه؛ عرض ادب و احترام دارم. 🔸 جانا سخن از زبان ما می گوئید؛ «نگاه تأسیسی و بنیادی به روانشناسی اسلامی داشتن» از فریادهای کم تأثیری بوده است که در طول سالیان متمادی از قلم و حنجره این بنده حقیر (محمد کاویانی) بلند بوده است؛ 🔹 در مقالات، در همکاری با مجلات، در تصمیمات گروهی، در انجمن روانشناسی اسلامی، در راهبری بعضی از گروه های آموزشی دکتری قرآن و روانشناسی، و در هر موقعیتی که امکان ابراز آن وجود داشته است، این فریاد را داشته ایم؛ البته به لطف خداوند، آثاری بر آن مترتب بوده است؛ اما با آنچه باید باشیم، تفاوت و فاصله فراوان داریم. ♨️ پژوهش‌های اسلامی و قرآنی در حیطه روانشناسی در حوزه علمیه قم واقع شده است. باید اقداماتمان و تلاش‌هایمان، چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی، هدفمندیِ بیشتری داشته باشد؛ از دوستان بسیار عزیز خودم که در حیطه های مشاوره و درمان فعال هستند، باز هم خواهش می کنم که مقدار قابل توجهی از فرصت و نیروی خود را به پژوهش های هدفمند اسلامی، اختصاص دهند که خیر دنیا و آخرت در آن است. در این صورت است که در آخرِ کار، از علّییین خواهیم بود و در این صورت خواهد بود که «خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (مطففین، ۲۷)». در اسلام رقابت مورد تشویق قرار نگرفته است، مگر در امور خیر؛ «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَات...» (بقره، ۱۴۹). با احترام و ادب به محضر همه دوستان. 🆔@cultural_governance
🌀 به خاطر کارآمدی ظاهری نسخه‌های روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخه‌های غربی، اکتفا نکنیم 📝 یادداشت استاد عالم زاده نوری در پی حواشی بوجود آمده از سخنان وی 🔸 آنچه با عنوان «ریزش‌های پنهان» بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد. 🔺 این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی به‌عنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین وظیفه محوری‌اش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛ 🔻 در حالی که آنچه هم‌اکنون جاری است مدل بومی نیست و مدل‌های مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیک‌ها و روش‌ها، خلأهای فراوانی دارد. 🌐 مطالعه متن کامل یادداشت: Manahej.ir/post/AlemZade-Moshvere2 🆔@cultural_governance
⚠️ راز تصاویر زنان سکسی بر روی جنگنده‌های آمریکایی و اروپایی 🛑 روان‌شناسی، فمینیسم و استفاده ابزاری از زن 🆔@cultural_governance
⚠️ راز تصاویر زنان سکسی بر روی جنگنده‌های آمریکایی و اروپایی 🛑 روان‌شناسی، فمینیسم و استفاده ابزاری از زن ⭕️ عجیب‌ترین شیوه ایجاد انگیزه در سربازان، درجریان جنگ جهانی دوم صورت گرفته است. زمانی‌که نامه‌ی چند تن از روان‌شناسان ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم از طبقه‌بندی خارج شد، راز نقاشی بدنه هواپیماهای جنگنده‌های آمریکا نیز افشا گشت 🌀 در این نامه که شش روان‌شناس شاغل در ارتش آمریکا به وزیر دفاع وقت نوشته بودند توصیه شده بود که به عنوان تقویت روحیه سربازان و یادآوری خاطرات خوش زمان صلح و بیان این نکته که برای حفظ جامعه‌ای مرفه و متنعم که در آن بودند، اکنون نیاز به جان‌فشانی‌ست، بهتر است تصویر زنان نیمه برهنه که تداعی کننده عیش و عشرت است را بر روی هواپیماها نقاشی نمایند 🔻 این شیوه در جنگ جهانی اول نیز به طور معدود استفاده شد با این تفاوت که در آن زمان به جای نقاشی زنان، از نقاشی‌های اسب و گوزن که یادآور تفریح و شکار بود، استفاده می‌شد. 🌀 اما در جنگ جهانی دوم ابتدا آمریکا و سپس انگلستان، فرانسه و برخی کشورهای دیگر به طور گسترده از نقاشی‌های زنان نیمه برهنه استفاده کردند و بر روی بدنه بمب‌افکن‌ها، دیوار پایگاه‌ها و مراکز نظامی طرح‌های بسیاری که نشان دهنده زندگی خوش همراه با عیش و طرب بود را ترسیم کردند. 🛑🎞 گفته شده تنها استودیو والت دیزنی طی قراردادی با ارتش آمریکا و با استخدام هنرمندانی، ۱۲۰۰ طرح دراین زمینه را به وجود آورد و بر روی هواپیماهای ارتش و دیوار پایگاه‌ها پیاده کرد‼️ 📚 منابع: هنر در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، جفری ال Vintage Aircraft Nose Art By Gary Valant 🆔@cultural_governance
📣 استاد عالم زاده نوری چرا مشاوران متخصص، نمی‌توانند مشاوران مدارس علمیه باشند؟ 🔹نمی‌توان توقع داشت که فارغ‌التحصیلان رشته کلام، یا اخلاقی بدهند! 🔸به همین معیار نمی‌توان اجازه داد فارغ‌التحصیل رشته مشاوره که عمدتا تحصیلات تخصصی مرتبط با رشته روانشناسی دارد و واحدهای این رشته را گذرانده است، درباره طلبگی اظهار نظر کند و مشاوره دهد؛ حتی اگر خودش طلبه باشد! 🔸حضور متخصصان مشاوره (روانشناس) در مدارس علمیه و راهنمایی طلاب در مسایل طلبگی همان قدر ناروا است که حضور متخصصان رشته حقوق در عرصه مسایل روانشناسی به استناد تجربیات فردی و به بهانه معلومات عمومی! مشروح خبر👇 🌐v-o-h.ir/?p=38942 🆔 @cultural_governance
نگاهی آماری به بخش کودک کتابخانه‌های عمومی؛ نیمی از دانش‌آموزان ایرانی عضو کتابخانه‌ها هستند فرهیختگان: 🔻طبق داده‌های سرشماری جمعیتی سال 1400 کشور، حدود 13 میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف حضور دارند. در مقابل تعداد اعضای کودک و نوجوان نهاد کتابخانه‌ها حدود، 7 میلیون نفر در 2 هزار و 726 کتابخانه نهادی است. 🔻طبق اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از این میان کودکان کمتر از 12 سال در گروه خردسالان به‌طور رایگان و سه رده سنی الف، ب و ج به‌صورت نیم‌بها می‌توانند به مدت یک سال عضو کتابخانه‌های عمومی شده و کتاب‌ها را به مدت 14 روز به امانت بگیرند. 🔻 میزان بودجه مورد نیاز _ فقط برای خرید کتاب _ با توجه به شرایط تورمی حال حاضر، حداقل رقمی بین 50 تا 70 میلیارد تومان در سال است، که البته باید به مبلغ بالا، بودجه‌ای جدا برای خرید اسباب بازی، نشریات، منابع دیداری شنیداری و... را اضافه کرد. با این حال، نهاد اعلام کرده است که در سال 1400 از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها خرید نسبتا خوبی انجام داده است که بیش از 70 درصد آن مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان و رده ادبیات داستانی، روانشناسی و دین بوده است. 🔻در سال‌های 93 تا 1400، 46 هزار و 711 عنوان ( شامل 6 میلیون و 634 هزار و 937 نسخه) از ناشران خریداری و به کتابخانه‌های عمومی ارسال شده است. خرید نشریات پرمخاطب هم در سال‌های 96 تا 1401 انجام شده و به همه کتابخانه‌ها ارسال شده است. 434 کتابخانه هم 11 هزار و 570 قطعه اسباب بازی دریافت کرده‌اند. براساس بودجه تخصیصی در نهاد کتابخانه‌ها، هر سال که تابعی از وضعیت اقتصادی کشور بوده است، اولویت در خرید رده‌ کودک‌و نوجوان بوده است. البته نوسانات بازار نشر هم در این مورد موثر است. برای نمونه بودجه‌ای که برای سال 1400 برای خرید کتاب _ به صورت حداقلی و قابل دسترسی _ در نظر گرفته شده مبلغ 20 میلیارد تومان صرفا برای خرید مستمر کتاب است. 🆔@cultural_governance
❌ کتاب «روان‌پزشکی کاپلان و سادوک» منبع رسمی رشته‌های پزشکی، روان‌پزشکی و روان‌شناسی در دانشگاه‌های ماست، در جلد دوم این کتاب، در فصل «تمایلات جنسی به‌هنجار» موضوع همجنس‌گرایی مطرح شده است! و در صفحه ۳۲۳ به نقل از فروید گفته شده: «همجنس‌گرایی نه فساد است نه انحطاط، نمی‌توان آن‌ را بیماری شمرد...» !! 📌 در اسلام حرام و غیر شرعی است اما در کتب دانشگاهی ما به عنوان امری عادی و بلا اشکال تدریس می‌شود و دانشجو مجبور است برای این محتواهای غیر شرعی امتحان بدهد!! 📛 وزارت علوم و وزرای علوم فعلی و قبلی باید پاسخ دهند چرا و چگونه کتاب کاپلان و سادوک که مروّج گناه همجنس‌بازی، زنای ذهنی و استمناء است، جزء کتب رسمیِ درسی در دانشگاه‌ها است و تا به حال حذف نشده است؟! 🆔 @cultural_governance
استقبال بیشتر از کتاب‌های روانشناسی به‌خاطر کروناست؟ 🔹عباس ملک‌حسینی، مدیر تجارت الکترونیک انتشارات نسل نواندیش: 🔻با آمدن کرونا، کتاب‌های زناشویی فروش بالایی داشتند، مخصوصا آنهایی که درباره اصلاح روابط زناشویی و بهبود کیفیت زندگی مشترک بودند. 🔻براساس آمار منتشرشده میزان طلاق و مشکلات خانوادگی در روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی بیشتر شده و خانواده‌ها به دلیل کم‌هزینه‌تر بودن کتاب نسبت به کالاها و راه‌های دیگر اصلاح روابط، به سراغ آن می‌روند. 🔻در حوزه جوانان و نوجوانان و به‌طور کلی مجردها، میل به موفقیت‌های زودهنگام، اصلاح روابط فردی و به دست آوردن کسب‌وکارهای مناسب اقتصادی با درآمدهای بالا ازجمله دلایلی است که باعث رجوع آنها به کتاب‌های روانشناسی می‌شود. 🆔@cultural_governance
سازمان نظام روانشناسی کشور، لیست بلندبالایی از اسامی افرادی که تحت عنوان مشاور و روانشناس فعالیت می‌کنند را منتشر کرده و گفته این افراد مجوز ندارند و خطاب به مردم نوشته: از مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روان شناسی و مشاوره جهت مشاوره روان شناسی یا کلاس‌های آموزشی حضوری و انلاین خودداری نمایید. فرهنگ هلاکویی، محمود انوشه، ایمان سرورپور، علیرضا شیری از افراد شاخص این لیست هستند.‌‌ 🔗 گزارش مرتبط با عنوان "روانشناسی زرد چطور جیب شما را خالی می‌کند؟" را در این رابطه بخوانید. 🆔@cultural_governance
📌بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی در ایران ۱۴ درصد بیشتر از دنیا 🔻براساس آمار نرخ در فارغ‌التحصیلان علوم رفتاری و اجتماعی که روانشناسی نیز جزء آن به شمار می‌رود، ۲۰ درصد است، که از بیکاری ۶۰ هزار فارغ‌التحصیل این رشته حکایت دارد. این درحالی است که براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال نرخ بیکاری در رشته روانشناسی در دنیا ۶/۱ درصد است. 🆔@cultural_governance
تکثر آرا باید در ساختار حکمرانی انعکاس پیدا کند/ نخبگان مجال بروز و ظهور نداشته‌اند بخش دوم گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پویا علاء‌الدینی درباره ضعف‌های حکمرانی و وقایع اخیر کشور: 🔻هم طبقه متوسط که بزرگ شده و هم طبقه پایین از انواع نابرابری اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی رنج می‌برند و تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند. این‌ها تقاضاهایی دارند که باید در حوزه سیاسی انعکاس پیدا بکند و اصلاحات گسترده‌ای انجام بشود. در هر صورت جامعه و ساختار حکمرانی باید با هم حرکت کنند. توفیق در این اصلاحات موجب پایداری نهاد‌های حکمرانی می‌شود. 🔻اما به دلیل وضعیت و شرایط ویژه ایران از جمله پول نفتی که در اختیار دولت قرار گرفته است و ایدئولوژی خاص حکومت، از یک طرف انسداد سیاسی به وجود آمده و از طرف دیگر انعطاف و پاسخگویی ساختار حکمرانی کم است. 🔻اگر نظام سیاسی هیچ انعطافی برای تغییر نداشته باشد، این رفتار ممکن است در کوتاه‌مدت جواب بدهد، ولی در درازمدت عدم انعطاف آسیب‌پذیری و شکنندگی را بالا می‌برد. اگر انعطاف نشان داده نشود، ممکن است به‌طور ناگهانی آن‌طور که شما می‌گویید تعداد زیادی گسل همزمان فعال شود، چون در هر صورت ساختار حکمرانی به دلیل عدم انعطاف شکننده هم هست. این ریسک در ایران حتما وجود دارد. 🔻در جامعه ایران تکثر آرای زیادی هم وجود دارد که بخشی از آن به مسائل اقتصادی بازمی‌گردد و بخش‌های دیگرش به مسائل فرهنگی و اجتماعی و البته همه اینها جنبه سیاسی پیدا می‌کنند. نکته آنکه این تکثر آرا در فرآیند‌های سیاسی کمتر منعکس می‌شود تا روی نحوه حکمرانی و سیاستگذاری اثر مطلوبی بگذارد. تناقض‌ها از این وضعی که گفتم نشات می‌گیرد و البته گسل‌ها نیز همین‌جا به وجود می‌آید. 🔻نحوه حکمرانی نامطلوب موجب نارسایی‌های دیگری شده است، ازجمله افول جایگاه روشنفکری یا افول جایگاه اساتید و یا کسانی که اغلب از طبقه واسط هستند و بالقوه می‌توانند گفتمان‌های بدیل را بسازند و سازماندهی کنند. اینها کاملا از دور خارج شده‌اند و جایگاه درخوری ندارند. نحوه حکمرانی چنین کرده است. مثلا دانشگاه را به جایی تبدیل کرده‌اند که مدرک تولید می‌کند و در آن محققان بادانش و نخبگان واقعی را در انزوا قرار می‌دهند و به جایش استادنما تولید می‌کنند و بر مسند امور هم می‌نشانند. این‌ها در کل موجب شده است که نقش صاحبان اندیشه و فعالان سطح بالا و دیگر دغدغه‌مندان واقعی در جامعه بسیار کمرنگ شود. 🔻تکثر آرا در ایران باید در ساختار حکمرانی انعکاس پیدا کند. بدون این انعکاس کشور بالاخره دچار مشکل می‌شود. درست است که در معدودی از کشور‌ها فرآیندهای دموکراتیک وجود ندارد و وضع حکومت هم بد نیست و دچار بحران و شکنندگی هم نمی‌شوند، اما در این کشور‌ها رویکردهای خاص فرهنگی و اجتماعی پافشاری نمی‌کنند و به‌جایش دستاورد اقتصادی دارند. 🔻مسائل ایران باید از طریق فرآیندهای سیاسی حل شود، یعنی باید طی فرآیندی مشارکت سیاسی افزایش پیدا کند و احزاب به وجود بیاید. این فرآیند باید به‌نوعی مدیریت شود که موجب به‌هم‌ریختگی خیلی زیادی نشود. واضح است که بسیاری از کسانی که اکنون صاحب قدرت و ثروت هستند و اقلیتی را تشکیل می‌دهند نگران تغییرات خواهند بود. این نگرانی را دارند که صدمه ببینند. 🔻باید تضمینی به اکثر آنها داده شود و فرآیندی طی شود که بتوانند تضمین بگیرند که در پی تغییرات اکثرشان به‌عنوان یک گروه اقلیت از حقوق مطلوبی برخوردار خواهند بود، مثلا سیاسیون‌شان خواهند توانست برای خود حزبی داشته باشند، فعالان اقتصادی‌شان‌ خواهند توانست خود را به سرمایه‌دار کارآفرین تبدیل کنند، و بخش فرهنگی‌شان هم اجازه خواهند داشت کارهای خود را انجام بدهند. آنها هم باید ببینند که در تغییرات آینده سهمی خواهند داشت و می‌توانند به بقای خود ادامه بدهند. متن کامل گفتگو | ویدیوی گفتگو در آپارات 🆔@cultural_governance
✅ علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند/ علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند./ اساس علوم انسانی را باید در قرآن کریم پیدا کرد. 💬 رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸 «اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند را در این زمینه از بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست.» (بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹) farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ➖➖➖ 🔸 «من درباره‌ی علوم انسانی گلایه‌ای از مجموعه‌های دانشگاهی کردم - بارها، این اواخر هم همین جور - ما علوم انسانی‌مان بر مبادی و با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان‌بینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر است. خوب، این نگاه، نگاه غلطی است؛ این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمه‌ای، بدون اینکه هیچگونه را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، میاوریم تو دانشگاه‌های خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم میدهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه‌های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی میتوانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آن‌وقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.» (در دیدار جمعی از بانوان قرآن‌پژوه کشور ۱۳۸۸/۰۷/۲۸) farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8259 ➖➖➖ 🔸 «آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم دانشجوئی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانی‌اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به باشد و بخواهد جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها میگیریم؟ این است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هائی هستند که مبنایش است، مبنایش است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع و تردید و به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.» (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۳۸۸/۶/۸) farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7959 | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📺 مستند روان مدرن ⭕️ تهیه‌کننده مجید عزیزی و کارگردان میثم جهان بین 🖋 موضوع: تاریخچه‌ای از علم روانشناسی در ایران و جهان این مستند به تاریخچه ای از علم روان شناسی در ایرانو جهان و مشکلات و معظلات ترجمه متون روان شناسی به فارسی و بومی سازی آنان می پردازد. https://www.doctv.ir/program/159653 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 بررسی وضعیت رشته روانشناسی در دانشگاه های ایران 🔹آیا آموزش روانشناسی و نگاه انتقادی به آن در دانشگاه های ایران کارآمد بوده است؟منظور از روانشناسی غربی چیست؟ در مسیر تحولات روانکاوانه، روانشناسی اسلامی چگونه به وجود آمد؟ 🔺 آیا باور می‌کردید روزی فرارسد که در سانفرانسیسکوی آمریکا، مدرسه روانشناسی اسلامی؛ در انگلیس انجمن بین‌المللی روانشناسی اسلامی؛ در آلمان گروه تحقیقاتی اسلام و روانشناسی؛ در ویرجینیای آمریکا موسسه روانشناسی الکرم و در انگلستان کالج مسلمانان کمبریج تاسیس شود و برای اولین بار، دیپلم رسمی روانشناسی اسلامی صادر کند و ما در ایران هنوز راجع به این صحبت کنیم که آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه؟! جهت مشاهده این گفت و گو کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📛 ترویج همجنس‌بازی در کتاب رسمی رشته روان‌پزشکی و روان‌شناسی دانشگاه‌های ایران! وزارت علوم پاسخ دهد که چرا هنوز این کتاب از دایره‌ی کتب درسی دانشجویان، حذف نشده است‼️ 💢 فروید همجنس‌بازی را بیماری روانی تلقی نمی‌کند! وی در «سه رساله در زمینه نظریات تمایلات جنسی» نوشته است: همجنس‌بازی در افرادی مشاهده می‌شود که انحراف جدی دیگری از بهنجاری نشان نمی‌دهند... کارایی آن‌ها تأثیر نپذیرفته است و در واقع با رشد هوشی و اخلاقی بالا مشخص هستند. فروید در «نامه‌ای به یک مادر آمریکایی» چنین نوشت: مطمئناً همجنس‌بازی مزیتی ندارد، اما چیزی که مایه شرم باشد نیست، نه فساد است نه انحطاط، نمی‌توان آن را بیماری شمرد 📚 منبع: کاپلان و سادوک، خلاصه روان‌پزشکی۲، ص۳۲۳ 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance