🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه!
📝 شجاعت در بیان حقیقت
👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب
🔸 یکی از ریزشهای پنهان [حوزه] این است که تعدادی از طلبههای ما رفتند سراغ رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره. اینها خدمت بزرگی انجام میدهند و آن اینکه درمانگری میکنند در میان مردم و طلاب. اما اگر این درمانگری هیچ نسبتی با دین خدا نداشته باشد و همان مفاد آموزشی که در دانشگاهها خوانده میشود برایش کافی باشد... باید اعتراف بکنیم که اینها حوزوی نیستند، اینها ریزشهای حوزه هستند...
🔹 قرار بر این بود که علم از قم به سایر سرزمینها در مشرق و مغرب عالم سرریز شود. اما در موضوع روانشناسی و مشاوره، شما میدانید که عمده متون، متونی ترجمهای است، و پایه این علوم در خارج از زیستبوم ما شکل گرفته ولی به خاطر کارآمدی که دارد ما از آنها استفاده میکنیم.
🔹 کارگروههایی که اکنون در مرکز مشاوره حوزه تشکیل شده تلاش علمی انجام میدهند برای اینکه پیام دین را در عرصههای مشاورهای کودک، نوجوان، جوان، ازدواج، خانواده و درمان مسائل روانشناختی و مسائل تحصیلی و استعدادیابی انتقال دهند. این گروهها پیام دین را باید حتماً در این زمینهها خوب درک کرده باشند، البته تولید علم کار بسیار سختی است و چه بسا زمان بسیار طولانی احتیاج داشته باشد؛
♨️ ولی اینکه ما یادمان برود کجا هستیم، و چه مأموریتی برعهده هست و تبدیل بشویم به یک عده رواندرمانگر متعارفی که در دانشگاه هست، این قطعاً #خسارت است.
🌐 متن کامل مصاحبه:
Manahej.ir/post/AlemZade-Hoze
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
🌀 مظلومیت روانشناسی اسلامی در حوزههای علمیه!
📝 پاسخ به بیانات استاد عالم زاده نوری
🖋 حجت الاسلام محمد کاویانی
به نام خدا
خدمت معاون محترم تهذیب حوزههای علمیه؛
عرض ادب و احترام دارم.
🔸 جانا سخن از زبان ما می گوئید؛
«نگاه تأسیسی و بنیادی به روانشناسی اسلامی داشتن» از فریادهای کم تأثیری بوده است که در طول سالیان متمادی از قلم و حنجره این بنده حقیر (محمد کاویانی) بلند بوده است؛
🔹 در مقالات،
در همکاری با مجلات،
در تصمیمات گروهی،
در انجمن روانشناسی اسلامی،
در راهبری بعضی از گروه های آموزشی دکتری قرآن و روانشناسی،
و در هر موقعیتی که امکان ابراز آن وجود داشته است،
این فریاد را داشته ایم؛
البته به لطف خداوند، آثاری بر آن مترتب بوده است؛ اما با آنچه باید باشیم، تفاوت و فاصله فراوان داریم.
♨️ پژوهشهای اسلامی و قرآنی در حیطه روانشناسی در حوزه علمیه قم #مظلوم واقع شده است. باید اقداماتمان و تلاشهایمان، چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی، هدفمندیِ بیشتری داشته باشد؛
از دوستان بسیار عزیز خودم که در حیطه های مشاوره و درمان فعال هستند، باز هم خواهش می کنم که مقدار قابل توجهی از فرصت و نیروی خود را به پژوهش های هدفمند اسلامی، اختصاص دهند که خیر دنیا و آخرت در آن است.
در این صورت است که در آخرِ کار، از علّییین خواهیم بود و در این صورت خواهد بود که «خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (مطففین، ۲۷)».
در اسلام رقابت مورد تشویق قرار نگرفته است، مگر در امور خیر؛ «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَات...» (بقره، ۱۴۹).
با احترام و ادب به محضر همه دوستان.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
🌀 به خاطر کارآمدی ظاهری نسخههای روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخههای غربی، اکتفا نکنیم
📝 یادداشت استاد عالم زاده نوری در پی حواشی بوجود آمده از سخنان وی
🔸 آنچه با عنوان «ریزشهای پنهان» بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد.
🔺 این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی بهعنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین وظیفه محوریاش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛
🔻 در حالی که آنچه هماکنون جاری است مدل بومی نیست و مدلهای مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیکها و روشها، خلأهای فراوانی دارد.
🌐 مطالعه متن کامل یادداشت:
Manahej.ir/post/AlemZade-Moshvere2
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
⚠️ راز تصاویر زنان سکسی بر روی جنگندههای آمریکایی و اروپایی
🛑 روانشناسی، فمینیسم و استفاده ابزاری از زن
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
⚠️ راز تصاویر زنان سکسی بر روی جنگندههای آمریکایی و اروپایی
🛑 روانشناسی، فمینیسم و استفاده ابزاری از زن
⭕️ عجیبترین شیوه ایجاد انگیزه در سربازان، درجریان جنگ جهانی دوم صورت گرفته است. زمانیکه نامهی چند تن از روانشناسان ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم از طبقهبندی خارج شد، راز نقاشی بدنه هواپیماهای جنگندههای آمریکا نیز افشا گشت
🌀 در این نامه که شش روانشناس شاغل در ارتش آمریکا به وزیر دفاع وقت نوشته بودند توصیه شده بود که به عنوان تقویت روحیه سربازان و یادآوری خاطرات خوش زمان صلح و بیان این نکته که برای حفظ جامعهای مرفه و متنعم که در آن بودند، اکنون نیاز به جانفشانیست، بهتر است تصویر زنان نیمه برهنه که تداعی کننده عیش و عشرت است را بر روی هواپیماها نقاشی نمایند
🔻 این شیوه در جنگ جهانی اول نیز به طور معدود استفاده شد با این تفاوت که در آن زمان به جای نقاشی زنان، از نقاشیهای اسب و گوزن که یادآور تفریح و شکار بود، استفاده میشد.
🌀 اما در جنگ جهانی دوم ابتدا آمریکا و سپس انگلستان، فرانسه و برخی کشورهای دیگر به طور گسترده از نقاشیهای زنان نیمه برهنه استفاده کردند و بر روی بدنه بمبافکنها، دیوار پایگاهها و مراکز نظامی طرحهای بسیاری که نشان دهنده زندگی خوش همراه با عیش و طرب بود را ترسیم کردند.
🛑🎞 گفته شده تنها استودیو والت دیزنی طی قراردادی با ارتش آمریکا و با استخدام هنرمندانی، ۱۲۰۰ طرح دراین زمینه را به وجود آورد و بر روی هواپیماهای ارتش و دیوار پایگاهها پیاده کرد‼️
📚 منابع: هنر در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، جفری ال
Vintage Aircraft Nose Art By Gary Valant
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
📣 استاد عالم زاده نوری
چرا مشاوران متخصص، نمیتوانند مشاوران مدارس علمیه باشند؟
🔹نمیتوان توقع داشت که فارغالتحصیلان رشته کلام، #مشاوره_حقوقی یا اخلاقی بدهند!
🔸به همین معیار نمیتوان اجازه داد فارغالتحصیل رشته مشاوره که عمدتا تحصیلات تخصصی مرتبط با رشته روانشناسی دارد و واحدهای این رشته را گذرانده است، درباره طلبگی اظهار نظر کند و مشاوره دهد؛ حتی اگر خودش طلبه باشد!
🔸حضور متخصصان مشاوره (روانشناس) در مدارس علمیه و راهنمایی طلاب در مسایل طلبگی همان قدر ناروا است که حضور متخصصان رشته حقوق در عرصه مسایل روانشناسی به استناد تجربیات فردی و به بهانه معلومات عمومی!
مشروح خبر👇
🌐v-o-h.ir/?p=38942
#روانشناسی
🆔 @cultural_governance
نگاهی آماری به بخش کودک کتابخانههای عمومی؛ نیمی از دانشآموزان ایرانی عضو کتابخانهها هستند
فرهیختگان:
🔻طبق دادههای سرشماری جمعیتی سال 1400 کشور، حدود 13 میلیون دانشآموز در مقاطع مختلف حضور دارند. در مقابل تعداد اعضای کودک و نوجوان نهاد کتابخانهها حدود، 7 میلیون نفر در 2 هزار و 726 کتابخانه نهادی است.
🔻طبق اعلام نهاد کتابخانههای عمومی کشور، از این میان کودکان کمتر از 12 سال در گروه خردسالان بهطور رایگان و سه رده سنی الف، ب و ج بهصورت نیمبها میتوانند به مدت یک سال عضو کتابخانههای عمومی شده و کتابها را به مدت 14 روز به امانت بگیرند.
🔻 میزان بودجه مورد نیاز _ فقط برای خرید کتاب _ با توجه به شرایط تورمی حال حاضر، حداقل رقمی بین 50 تا 70 میلیارد تومان در سال است، که البته باید به مبلغ بالا، بودجهای جدا برای خرید اسباب بازی، نشریات، منابع دیداری شنیداری و... را اضافه کرد. با این حال، نهاد اعلام کرده است که در سال 1400 از محل اعتبارات هدفمندی یارانهها خرید نسبتا خوبی انجام داده است که بیش از 70 درصد آن مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان و رده ادبیات داستانی، روانشناسی و دین بوده است.
🔻در سالهای 93 تا 1400، 46 هزار و 711 عنوان ( شامل 6 میلیون و 634 هزار و 937 نسخه) از ناشران خریداری و به کتابخانههای عمومی ارسال شده است. خرید نشریات پرمخاطب هم در سالهای 96 تا 1401 انجام شده و به همه کتابخانهها ارسال شده است. 434 کتابخانه هم 11 هزار و 570 قطعه اسباب بازی دریافت کردهاند. براساس بودجه تخصیصی در نهاد کتابخانهها، هر سال که تابعی از وضعیت اقتصادی کشور بوده است، اولویت در خرید رده کودکو نوجوان بوده است. البته نوسانات بازار نشر هم در این مورد موثر است. برای نمونه بودجهای که برای سال 1400 برای خرید کتاب _ به صورت حداقلی و قابل دسترسی _ در نظر گرفته شده مبلغ 20 میلیارد تومان صرفا برای خرید مستمر کتاب است.
#کتابخوانی
🆔@cultural_governance
❌ کتاب «روانپزشکی کاپلان و سادوک» منبع رسمی رشتههای پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی در دانشگاههای ماست، در جلد دوم این کتاب، در فصل «تمایلات جنسی بههنجار» موضوع همجنسگرایی مطرح شده است! و در صفحه ۳۲۳ به نقل از فروید گفته شده:
«همجنسگرایی نه فساد است نه انحطاط، نمیتوان آن را بیماری شمرد...» !!
📌 #همجنس_بازی در اسلام حرام و غیر شرعی است اما در کتب دانشگاهی ما به عنوان امری عادی و بلا اشکال تدریس میشود و دانشجو مجبور است برای این محتواهای غیر شرعی امتحان بدهد!!
📛 وزارت علوم و وزرای علوم فعلی و قبلی باید پاسخ دهند چرا و چگونه کتاب کاپلان و سادوک که مروّج گناه همجنسبازی، زنای ذهنی و استمناء است، جزء کتب رسمیِ درسی در دانشگاهها است و تا به حال حذف نشده است؟!
#مطالبات
#روانشناسی
🆔 @cultural_governance
استقبال بیشتر از کتابهای روانشناسی بهخاطر کروناست؟
🔹عباس ملکحسینی، مدیر تجارت الکترونیک انتشارات نسل نواندیش:
🔻با آمدن کرونا، کتابهای زناشویی فروش بالایی داشتند، مخصوصا آنهایی که درباره اصلاح روابط زناشویی و بهبود کیفیت زندگی مشترک بودند.
🔻براساس آمار منتشرشده میزان طلاق و مشکلات خانوادگی در روزهای قرنطینه و خانهنشینی بیشتر شده و خانوادهها به دلیل کمهزینهتر بودن کتاب نسبت به کالاها و راههای دیگر اصلاح روابط، به سراغ آن میروند.
🔻در حوزه جوانان و نوجوانان و بهطور کلی مجردها، میل به موفقیتهای زودهنگام، اصلاح روابط فردی و به دست آوردن کسبوکارهای مناسب اقتصادی با درآمدهای بالا ازجمله دلایلی است که باعث رجوع آنها به کتابهای روانشناسی میشود.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
سازمان نظام روانشناسی کشور، لیست بلندبالایی از اسامی افرادی که تحت عنوان مشاور و روانشناس فعالیت میکنند را منتشر کرده و گفته این افراد مجوز ندارند و خطاب به مردم نوشته: از مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روان شناسی و مشاوره جهت مشاوره روان شناسی یا کلاسهای آموزشی حضوری و انلاین خودداری نمایید.
فرهنگ هلاکویی، محمود انوشه، ایمان سرورپور، علیرضا شیری از افراد شاخص این لیست هستند.
🔗 گزارش مرتبط با عنوان "روانشناسی زرد چطور جیب شما را خالی میکند؟" را در این رابطه بخوانید.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
📌بیکاری فارغالتحصیلان رشته روانشناسی در ایران ۱۴ درصد بیشتر از دنیا
🔻براساس آمار نرخ #بیکاری در فارغالتحصیلان علوم رفتاری و اجتماعی که روانشناسی نیز جزء آن به شمار میرود، ۲۰ درصد است، که از بیکاری ۶۰ هزار فارغالتحصیل این رشته حکایت دارد. این درحالی است که براساس گزارش والاستریتژورنال نرخ بیکاری در رشته روانشناسی در دنیا ۶/۱ درصد است.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
تکثر آرا باید در ساختار حکمرانی انعکاس پیدا کند/ نخبگان مجال بروز و ظهور نداشتهاند
بخش دوم گفتوگوی «فرهیختگان» با پویا علاءالدینی درباره ضعفهای حکمرانی و وقایع اخیر کشور:
🔻هم طبقه متوسط که بزرگ شده و هم طبقه پایین از انواع نابرابری اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی رنج میبرند و تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند. اینها تقاضاهایی دارند که باید در حوزه سیاسی انعکاس پیدا بکند و اصلاحات گستردهای انجام بشود. در هر صورت جامعه و ساختار حکمرانی باید با هم حرکت کنند. توفیق در این اصلاحات موجب پایداری نهادهای حکمرانی میشود.
🔻اما به دلیل وضعیت و شرایط ویژه ایران از جمله پول نفتی که در اختیار دولت قرار گرفته است و ایدئولوژی خاص حکومت، از یک طرف انسداد سیاسی به وجود آمده و از طرف دیگر انعطاف و پاسخگویی ساختار حکمرانی کم است.
🔻اگر نظام سیاسی هیچ انعطافی برای تغییر نداشته باشد، این رفتار ممکن است در کوتاهمدت جواب بدهد، ولی در درازمدت عدم انعطاف آسیبپذیری و شکنندگی را بالا میبرد. اگر انعطاف نشان داده نشود، ممکن است بهطور ناگهانی آنطور که شما میگویید تعداد زیادی گسل همزمان فعال شود، چون در هر صورت ساختار حکمرانی به دلیل عدم انعطاف شکننده هم هست. این ریسک در ایران حتما وجود دارد.
🔻در جامعه ایران تکثر آرای زیادی هم وجود دارد که بخشی از آن به مسائل اقتصادی بازمیگردد و بخشهای دیگرش به مسائل فرهنگی و اجتماعی و البته همه اینها جنبه سیاسی پیدا میکنند. نکته آنکه این تکثر آرا در فرآیندهای سیاسی کمتر منعکس میشود تا روی نحوه حکمرانی و سیاستگذاری اثر مطلوبی بگذارد. تناقضها از این وضعی که گفتم نشات میگیرد و البته گسلها نیز همینجا به وجود میآید.
🔻نحوه حکمرانی نامطلوب موجب نارساییهای دیگری شده است، ازجمله افول جایگاه روشنفکری یا افول جایگاه اساتید و یا کسانی که اغلب از طبقه واسط هستند و بالقوه میتوانند گفتمانهای بدیل را بسازند و سازماندهی کنند. اینها کاملا از دور خارج شدهاند و جایگاه درخوری ندارند. نحوه حکمرانی چنین کرده است. مثلا دانشگاه را به جایی تبدیل کردهاند که مدرک تولید میکند و در آن محققان بادانش و نخبگان واقعی را در انزوا قرار میدهند و به جایش استادنما تولید میکنند و بر مسند امور هم مینشانند. اینها در کل موجب شده است که نقش صاحبان اندیشه و فعالان سطح بالا و دیگر دغدغهمندان واقعی در جامعه بسیار کمرنگ شود.
🔻تکثر آرا در ایران باید در ساختار حکمرانی انعکاس پیدا کند. بدون این انعکاس کشور بالاخره دچار مشکل میشود. درست است که در معدودی از کشورها فرآیندهای دموکراتیک وجود ندارد و وضع حکومت هم بد نیست و دچار بحران و شکنندگی هم نمیشوند، اما در این کشورها رویکردهای خاص فرهنگی و اجتماعی پافشاری نمیکنند و بهجایش دستاورد اقتصادی دارند.
🔻مسائل ایران باید از طریق فرآیندهای سیاسی حل شود، یعنی باید طی فرآیندی مشارکت سیاسی افزایش پیدا کند و احزاب به وجود بیاید. این فرآیند باید بهنوعی مدیریت شود که موجب بههمریختگی خیلی زیادی نشود. واضح است که بسیاری از کسانی که اکنون صاحب قدرت و ثروت هستند و اقلیتی را تشکیل میدهند نگران تغییرات خواهند بود. این نگرانی را دارند که صدمه ببینند.
🔻باید تضمینی به اکثر آنها داده شود و فرآیندی طی شود که بتوانند تضمین بگیرند که در پی تغییرات اکثرشان بهعنوان یک گروه اقلیت از حقوق مطلوبی برخوردار خواهند بود، مثلا سیاسیونشان خواهند توانست برای خود حزبی داشته باشند، فعالان اقتصادیشان خواهند توانست خود را به سرمایهدار کارآفرین تبدیل کنند، و بخش فرهنگیشان هم اجازه خواهند داشت کارهای خود را انجام بدهند. آنها هم باید ببینند که در تغییرات آینده سهمی خواهند داشت و میتوانند به بقای خود ادامه بدهند.
متن کامل گفتگو | ویدیوی گفتگو در آپارات
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@cultural_governance