eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 هفت گام برای 1⃣«گستره» رسالت تبیین یک رسالت مقطعی نبوده، گستره مفهوم تبیین همه «حوزه‌های مداخله‌ای جریان شیاطین» در عالم مثل شبهات اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و ... همه وسواس ابلیس را در بر می‌گیرد. بر این اساس الگوی مقابله‌ای نیز باید ترکیبی، چند وجهی و ناظر به ابعاد مختلف تهاجم دشمن باشد. 2⃣ «الزامات» تغیییر ریل از دفاع به تهاجم؛ در این مخاصمه و فوریت جهاد زینب‌گونه در زمان فعلی نیازمند به: -تدوین فوری سند راهبردی تهاجم ترکیبی و طراحی عملیات فوری دفاعی، ولی فعالانه در شرایط گذار -تربیت عناصر توانمند باورمند و متعهد به عنوان عوامل اصلی تبیین‌گر که مهمترین خصیصه آنها هم افقی با نگاه ولی جامعه باشد -تلاش جدی و گسترده برای بسط مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و دینی و تقویت مبانی اعتقادی جهادگران تبین -انجام اقدامات جبهه‌ای و هم‌افزا و پرهیز از خنثی‌سازی اقدامات سایرین 3⃣ «تجمیع ظرفیت‌ها» توجه به «بسترهای تبیین» خصوصا برای فوریت‌های فعلی و ایجاد «جریان تبیین» در لایه‌ها و سطوح مختلف، نیازمند انجام اقداماتی وسیع و ملی و همچنین در بخش‌های مردمی و مسئولان می‌باشد با این توضیح که برای ایجاد بستر به نظر می‌رسد شروع گسترده اقداماتی از طرف مسئولین ملی ضرورت بیشتری داشته و در مجموع نیازمند سه دسته فعالیت هستیم: -ارتباط وسیع مسئولین، صاحبان اندیشه دولتی و حکومتی و مردمی با لایه‌های پایین جامعه و عموم مردم -اجرای عملیات‌های وسیع جبهه‌ای برای عناصر اصلی جریان انقلابی خصوصاً شبکه‌های وسیع مردمی -حرکت منظم، پرشتاب، هنرمندانه و مدبرانه جریانات رسانه‌ای کشور با تمرکز بر رسانه ملی و فضای مجازی 4⃣ «موانع» حتماً نیازمند آنیم با رصد دقیق و بررسی و مطالعه در بلند مدت و کوتاه مدت با استفاده از نخبگان و متخصصین موانع اصلی در «پذیرش حق» و «قبول و باور دستاوردها و نقاط قوت انقلاب و نظام» و همچنین «نقاط ضعف و چالش‌های اصلی نظام سلطه» را شناسایی و برای رفع آن اقدام نماییم زیرا ممکن است حرف صحیحی در قالب صحیحی ارائه گردد ولی به علت نبود زمینه پذیرش تبعات منفی یا خنثی در جامعه داشته باشد. 5⃣ «محتوا» از آنجا که هدف دشمن، ارائه تصویر غیرواقعی از توان، امکانات و اتفاقات پیرامون جبهه خودی بوده و به دنبال تسخیر ذهن و قلب مخاطب است، محتوای قابل ارائه در جهاد تبیین نیازمند توجه به همه ابعاد تبیین در ساحت‌های مختلف چون «رویکرد پدافندی و واکنشی» «تبیین و دسته بندی حقایق» «دستاوردها» «عناصر و منابع قدرت» «توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها» می‌باشیم از این رو می‌توان محتوای مورد نیاز را در بخش‌های زیر دسته‌بندی کرد: -ارائه یک روایت «صحیح و مستند» و «هوشمندانه و بهنگام» از اتفاقات و حوادث -شناسایی گلوگاه‌هایی که ممکن است از طرف دشمن در نقطه تمرکز دشمنی قرار گیرد -شناسایی فوری سوالات، پرسش‌ها و ابهامات مردم و تهیه پاسخ‌های هوشمندانه و صحیح -بیان و ارائه مستدل و دقیق دستاوردها و نقاط قوت و امیدآفرین انقلاب -شناسایی دسته‌بندی و بیان مستند شیوه‌های جنگ روانی دشمن -رصد فوری و صحیح اقدامات دشمن و مقابله‌های هوشمندانه و پیشگیرانه با آنها 6⃣ «سازمان رزم» ساماندهی عملیاتی مردم پایه با استفاده از توان نهادهای رسمی و با ضرب شدن در قدرت رسانه‌ای ضروری به نظر می‌رسد. محور فعالیت در این سازمان رزم باید بر تقسیم کار، در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها، توان اقدام در همه اقشار و بر اساس راهبرد ارتباط مستقیم با مردم طراحی شود. چیزی شبیه اقدامات تبیینی در دوران انتخابات. اگر چه انجام این عملیات نیازمند توجیه و توانمندسازی لایه میانی یعنی عناصر مرجع و سر شبکه‌ها می‌باشد. 7⃣ «هدف‌گذاری برای تولید محتوا» در کنار اقدامات فوق که با قید فوریت باید ساماندهی و عملیاتی گردد نیازمند فعالیت گسترده پژوهشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و فعالین مردمی و نخبگانی و اندیشه‌ورزان حوزوی و دانشگاهی برای کشف بهترین شیوه‌ها برای ارائه محتوا به مخاطب و حل «گره‌های ذهنی» آنان می‌باشیم. 🆔 @Cultural_governance
📝 | می‌توانیم قطب نوشت‌افزار منطقه باشیم 👈🏻 گفتگوی KHAMENEI.IR با رئیس مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی 🔻 گردش مالی نوشت‌افزار بازار داخلی در کشور سالیانه حدوداً شش هزار میلیارد تومان است. الآن تقریباً این میزان دو برابر شده و به چهل درصد برای کل بازار رسیده است. 🔹 نوشت‌افزار علاوه بر آن کارکرد اصلی‌اش کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی هم پیدا کرده است؛ یعنی الآن این محصول جزو زنجیره بازارپردازی فرهنگی یا زنجیره‌ بازارسازی فرهنگی است. 🔹 اصل کار باید توسط بخش خصوصی، جریان‌های مردمی و با پشتیبانی حلقه‌های میانی مردمی باید شکل بگیرد؛ یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات فرهنگی، نیروهای انقلابی، نیروهای دغدغه‌مند، فعالان عرصه‌ تولید و فعالان اهل هنر و رسانه. 🔹 بازار محصولات شخصیت‌محور در ایران بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از ۹۹/۵ درصد این محصولات محتوا و شخصیت‌های غیربومی هستند. 🔹 ما در حوزه‌هایی که تولید داریم، به ‌حدی از تعداد تولیدکننده‌ها و به یک رشد نسبی عمدتاً با کیفیت‌های خیلی خوب در تولید رسیده‌ایم. در بعضی از محصولات مابازایِ تولید نداریم، یا تولید خیلی اولیه است و یا هنوز شکل نگرفته است، ولی این مسیر دارد با شتاب بسیار زیادی جلو می‌رود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49601 🆔@Cultural_governa
🔰سواد رسانه‌ای مجموعه چشم اندازهایی است که فرد برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای به کار می گیرد. 📌سواد رسانه ای یکی از انواع سواد هاست که بیشتر با سوادهای دیداری و تحلیلی و اینترنتی در ارتباط است. 🖊با ایجاد و گسترش رسانه‌های سمعی و بصری، این مفهوم به وجود آمد و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، دارای مفاهیم و ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری شد. در اینجا به معرفی چند تن از مجموعه های صاحب سبک در حوزه آموزش سواد رسانه ای می پردازیم 🔎https://b2n.ir/f19067 🔺تلویزیون سواد رسانه 🔎https://b2n.ir/k72108 🔺سوادرسانه مجازی 🔎https://b2n.ir/t03962 🔺نهضت سواد رسانه 🔎https://b2n.ir/p82287 🔺چی خوبه 🔎https://b2n.ir/d64925 🔺نیماتودی 🔎https://b2n.ir/m94495 🔺باشگاه سواد رسانه ایرانیان 🔎https://b2n.ir/k45174 🔺شناد 🔎https://b2n.ir/r66996 🔺ارما مدیا(رسانه مصاف) 🔎https://b2n.ir/x76347 🔺سوادرسانه 🔎https://b2n.ir/a20713 🔺کتابخانه پلیس مجازی 🔎https://b2n.ir/w05695 🔺موسسه رسانه 🔎https://b2n.ir/p19969 🔺گرالیت 🔎www.aparat.com/nasraa_ir 🔺نسرا 🔎https://anarestan.com 🔺انارستان 🔎https://bmtc.ir 🔺مدرسه باران 🔎https://kodoumo.ir 🔺کدوما 🔎https://ayenehschool.ir 🔺مدرسه اینه 🔎https://savaderesane.ir 🔺سواد رسانه 🔎http://majazist.ir/ 🔺مجازیست 🔎https://b2n.ir/d37292 🔺اکابر مدیا 🔎https://majazina.ir/ 🔺مجازینا 🔎yun.ir/ih1vna 🔺تشکیلات رسانه تربیتی ماذنه 🔎mliteracy.ir 🔺انجمن سوادرسانه ایران 🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔@Cultural_governance
از اون روزی که دیگه اینجوری دورهم جمع نشدیم، برکت از زندگیامون رفت... 🆔@Cultural_governance
🔰 به گزارش خبرگزاری دانا: دعوت به ارائه نظر در موضوع بازسازی ساختار فرهنگی در سامانه هم‌اندیشی هزا و نهصد گزاره استخراج شده از نظرات بیش از ٩٠٠ نفر از مشارکت‌کنندگان در تهیه «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور» در سامانه هم‌اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بارگزاری شده است. از این‌رو از فرهیختگان، دانشجویان، طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی دعوت می‌شود تا با مراجعه به آدرس https://hamandishi.sccr.ir به بررسی، ارزیابی و نقد نظرهای قبلی و ارائه دیدگاه‌های خود بپردازند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر به آدرس زیر مراجعه مراجعه کنید : yun.ir/nn3uvb 🆔 @Cultural_governance
🔰اصلاح گری اجتماعی «فرهنگ بنیاد» 🖊بازخوانی طرح اصلاح فرهنگ مالک بن نبی؛ 🔸مالک بن نبی، یکی از رهبران جنبش اسلامی در الجزایر است که در سال ۱۹۰۵ از پدر و مادری فقیر در قسطنطنیه به دنیا آمد. 🔸بن نبی بر خلاف جریان روشنفکری هم عصر خود که ریشه مشکلات را در سنت های دینی فهم کرده و از همین رو با نگاهی از خارج، همواره از درک ظرافت های فرهنگ دینی ناکام می ماندند، مشکلات جامعه اسلامی را در فراموشی هویت اسلامی تلقی می کرد. 🔸دو مولفه درخشان تفکر مالک بن نبی توجه به ابعاد اجتماعی اسلام و همچنین توجه به نقش زمان و تأثیرات بستر فرهنگی و مکانی بر منطق فهم دین است. 🔸مالک بن نبی یکی از اندیشمندانی است که پروژه احیای اسلام و بازگشت به خویشتن را روشمندتر و با دقت بیشتری مطرح می‌کند. اندیشه‌های مالک بن نبی مانند دارویی برای عمل بیمار گونه عرب در قرن بیستم بود که موجی از شور ایجاد کرد. یکی از زوایای اندیشه بن نبی آن بود که درگیری میان غرب و اسلام را صرفا نه در عرصه اقتصاد و سیاست بلکه در عرصه اندیشه نیز دنبال می‌کرد. 📎https://farhangesadid.com/0001ca 🆔 @Cultural_governance
🔰گردنِ دانشگاه زیر تیغِ تحقیر مانده 🖊نگاهی به مسئولیت اجتماعی پژوهش در گفتار نعمت‌الله فاضلی؛ 🔸گفتمان مسئولیت اجتماعی بر این نکته تاکید می‌کند که پژوهش، راهبردی برای خدمت کردن به حرکت جمعی انسان‌ها و در راستای نیل به جامعه ایست که در آن آزادی، دموکراسی، برابری، مساوات، عدالت، آسایش، آرامش و رفاه به عنوان آرمان‌های جمعی پذیرفته می‌شود 🔸امروزه مسئولیت اجتماعی علم چگونه خودش را نشان می‌دهد؟ سودمندی علم چگونه اتفاق می‌افتد؟ چگونه عدالت اجتماعی و همبستگی اجتماعی رخ می‌دهد؟ در علوم انسانی و اجتماعی، آن چیزی که باعث می‌شود تا علم به عدالت، همبستگی و رفاه اجتماعی کمک کند، چیزی است که دورکیم آن را دانش نظری و البته امری مقدس می‌نامد 🔸گفتمان مسئولیت اجتماعی در میان پژوهشگران ما سرکوب شده است. چرا که محقق در صورت همراهی با این دیدگاه، از پاداش و بودجه لازم برای انجام پژوهش محروم می‌شود. این نوع پژوهش‌ها هیچ نوآوری و هیچ نوری را برجامعه نمی‌تاباند. این‌ها فقط بحث‌های بازاری، ابزاری و ایدئولوژیکی است. 📎https://farhangesadid.com/0001d2 🆔 @Cultural_governance
🔺چرا چهره‌ها و شخصیت‌های محبوب و اثرگزار صداوسیما از این سازمان رفته یا رانده شده‌اند؟ 🔶در روزگاری نه چندان دور تلویزیون برای هر ایرانی جزء جدایی ناپذیر زندگی روزانه بود. هر مخاطب در هر سن و سال و با هر سلیقه‌ای ساعاتی از روز را صرف تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود می‌کرد و اساساً وابستگی خاصی به آن داشت و با همه وجود از آن لذت می‌برد. 🔶چطور می‌شود که در یک شبکه مجری برنامه را به خاطر اظهار نظر میهمان برنامه پیرامون موضوع «رقص» علی‌رغم سه بار عذرخواهی، از کار برکنار کنند و چند روز بعد در شبکه‌ای دیگر در برنامه خندوانه رقص گروهی هندی برگزار کنند؟! چطور می‌شود که چهره‌ای همچون عادل فردوسی پور در شبکه ۳ ممنوع الکار باشد و همزمان در شبکه ورزش مشابه همان برنامه را بسازد؟! 🔶این چرا‌های متعدد طبعاً هم پاسخ‌های متعدد دارد و هم توجیهات و بهانه‌های متعدد! جواب‌ها و توجیهاتی که در برخی موارد سنگینی قصور را از گردن مسئولان سیما برمی‌دارد و لاجرم به دوش دیگران می‌اندازد. 📎https://farhangesadid.com/0001d5 🆔 @Cultural_governance
السازمان و ما ادریک ما السازمان!؟ 🔹سیاست‌گذاری در یک تقسیم ابتدایی با «اهداف» و تعیین «فرآیند» شناخته می‌شود. قدرت سیاست‌گذاری بیش از آنکه در بیان آرمان‌ها، چشم اندازها و اهداف خلاصه شود، وابسته به ظرفیت‌ها و سازوکارهایی است که تحقق آن اهداف را ممکن می‌سازد. مسئله اصلی این است که فرآیند‌ها چنان قدرتی پیدا می‌کنند که اهداف، برنامه‌ها و بلکه انسان متناسب با خود را ایجاد خواهند کرد. درک این مسئله نقطه پیوند سیاست‌گذاری و سبک زندگی است. اینکه چگونه سیاست‌گذاری به جای اینکه با آرمان‌ها و اهداف پیش رود با سازوکارهای خود، زندگی جامعه انسانی را شکل می‌دهد. سیاست‌گذار با ایجاد سازوکارها نحوه‌ای از زندگی را تسهیل کرده و عملاً اهداف متناسب با خود را ایجاد می‌کند. 🔹مهمترین دستاورد بشر مدرن در طراحی این سازوکارها، خلق «سازمان» بوده است. سازمان که در ابتدا به عنوان ابزاری برای اهداف پیشین شناخته می‌شد به تدریج چنان قدرتی یافت که سبک زندگی انسان متجدد را ایجاد کرد. سازمان دیگر نه به عنوان یک اختراع در کنار سایر تاسیسات مدرن که به عنوان اساس توسعه مدرن جایگاه محوری پیدا کرد، طوری که گری همل بزرگترین پیشرفت بشر در سده بیستم را نه شکافت انرژی هسته ای و نه تسخیر فضا بلکه ابداع organization می‌داند و معتقد است سایر پیشرفت‌های جهان غرب نیز با کمک این ابزار ممکن شده است. 🔹فهم «سازمان» مانند سایر مفاهیم، ساختارها و پدیده‌های اجتماعی مدرن، نیازمند درک تاریخی است. چرا که این امور در نوعی از شرایط تاریخی «امکان» ظهور پیدا کرده‌اند و تاریخِ خود را پیش برده‌اند. در مقابل این فهم تاویلی، درک منطقی است که به شناخت صورت و ماده پدیده‌ها اکتفا کرده و پدید‌ها را از جایگاه تاریخی- تمدنی آن‌ها جدا می‌کند. درک سازمان بدون درک تاریخ سازمان منجر به تعریف منطقی آن می‌شود که عبارت است از: تقسیم کار برای تحقق اهداف جمعی! چنین تعاریف کلی و فراگیری، کلمات را از معنا خالی کرده و منجر به نوعی اشتراک لفظی می‌گردد. کما اینکه با این نوع از تعاریف، تاریخ سازمان‌ها، تاریخ حیات جمعی انسان‌ها بوده و انواع کار جمعی مانند خانواده، دیوان و بوروکراسی مدرن را شامل می‌شود. 🔹درک تاریخی سازمان نشان از پیوند این سازه تمدنی با نوعی از زندگی انسانی دارد. بر اساس این رویکرد، سازمان به عنوان راهکار رفع یک نیاز انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. سازمان ایجاد می‌شود تا نیازی را رفع کند که پاسخی توسط نهادهای موجود دریافت نکرده است، به تعبیر دیگر می‌توان گفت پاسخ کافی و مناسبی برای آن نیاز داده نشده است. مثلاً نیاز تربیتی کودکان در خانواده و مکتب‌خانه پاسخ داده شده است، جهان مدرن وقتی پاسخ‌ها را کافی نمی‌داند سازمان آموزشی برای تربیت بهتر کودکان «تأسیس» می‌کند. سوال ابتدایی این است که *آیا نیازهای جامعه ما توسط نهادهای سنتی پاسخی مناسب دریافت نکرده است؟ آیا بر فرض کارآمدی پایین نهادهای سنتی، موجودی به نام «سازمان» جایگزینی مناسب بوده است؟ و مسئله مهم‌تر اینکه آیا اساساً سازمان پاسخگوی نیازهای جامعه است و یا اینکه سازمان نیازهای جدیدی را به رسمیت شناخته و پاسخ می‌دهد؟ به عبارتی نیاز، سازمان می‌آورد و یا سازمان، نیاز جدید با خود خلق می‌کند؟ اینکه جای خالی سازمان در جوامعه سنتی احساس نمی‌شده است ناشی از عدم نیاز به سازمان بوده است ویا توان ابداع آن وجود نداشته است؟ 🔹باید به این پرسش اندیشید که رفع نیازهای جامعه دینی، تأسیس سازمان را ضروری کرده است؟ و یا ورود سازمان به جامعه دینی یک تصمیم سیاسی بوده است؟ البته تصمیم سیاسی نمی‌تواند بی‌ارتباط با خواست اجتماعی باشد، ولی میان خواست اجتماعی با نیاز واقعی تفاوت وجود دارد. ▫️ 📗 از مقدمه کتاب «سبک زندگی کارمندی» 🖊 به قلم سید ابراهیم رئوف موسوی 🏢 و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ▫️ 💳 خرید کتاب: https://b2n.ir/d61546 🆔Cultural_governance
🔰 | تاریخ‌نگاری، اولویت اصلی جهاد تبیین است 👈🏼 گفتگو با آقای گل‌علی بابایی، نویسنده، پژوهشگر و خاطره‌نگار دفاع مقدس 🔹تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاوردهای انقلاب توسط دشمنان از یک‌سو با پررنگ کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تطهیر رژیم پهلوی درپی کتمان دستاوردهای انقلاب و ایجاد حس غفلت نسبت به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر هستند. 🔹نهادها و ارگان‌های مسئول در جمهوری اسلامی ایران نتوانستند به وظایفشان خوب عمل کنند و دستاوردهای انقلاب را برای مردم تشریح نمایند. در این زمینه، آن‌قدر قصور و کم‌کاری اتفاق‌افتاده که اصلاً نمی‌شود فقط چند ارگان یا سازمان را مقصر اعلام کرد. 🔹از اولویت‌های مهم ، تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع تاریخی است که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد و بیفتد، بسیاری از ابهامات مردم به‌ویژه جوانان برطرف می‌شود و به‌نوعی هویت‌سازی شکل می‌گیرد. 🔹خط حرکت دشمن و مختصات نقشه‌اش شامل دو نکته است: طی سال‌های اخیر دشمن تمام فعالیت‌هایش را بر تاریخ‌سازی و تبیین اتفاقات چهل سال اخیر بر مبنای تحریف واقعیت‌ها و ارائه آمارهای غلط و مقایسه ناصحیح از وضعیت کشور با دیگر ممالک دنیا. ثانیاً، استفاده بی‌پروا و لجام‌گسیخته از فضای مجازی و اجتماعی. ادامه را بخوانید👇🏼 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=49592 🆔@Cultural_governance
🔻متن کامل یادداشت: http://fekrat.net/?p=7788 [۱] انقلاب ایران، برآمده از «خواستِ مردم» بود [۲] «امام خمینی»، صورتِ عینیِ ارادۀ مردم بود [۳] انقلاب به «آرمان‌ها»یش خیانت نکرده است [۴] حساب «دولت‌ها» از حساب «انقلاب» جداست [۵] «متهمانِ گذشته»، به کرسی قضاوت نشسته‌اند [۶] «روایت»‌ بر «واقعیّت»‌ غلبه یافته است [۷] مخالفان غیرانقلابی، «صدای‌ بلند» دارند، نه «وسعت اجتماعی» [۸] نظریۀ نظامِ انقلابی بر «جوششِ نقادانه» دلالت دارد [۹] جامعه در انتظار تحقّقِ «بازسازیِ انقلابی» است [۱۰] فاتحانه از این «گردنۀ دشوار» خواهیم گذشت 🆔 @Cultural_governance
🔸خدا قوت عرض میکنم خدمت برادران سجاد عبداللهی _ حمید ریحانی دو برادر عزیز که گفت و گوهایی را با اساتید محترم انجام دادند. 🔹کتاب گفت و گوهای مفیدی را داراست که برای کار مردمی و فرهنگی قابل استفاده می باشد. شماره جهت تهیه:09195343511 🆔 @Cultural_governance
🇮🇷باید ما به دنبال این باشیم كه فرهنگ زندگی را تبیین كنیم، تدوین كنیم و به شكل مطلوب اسلام تحقق ببخشیم. ✅ البته اسلام بُنمایه‌های یك چنین فرهنگی را برای ما معین كرده است. 🇮🇷بُنمایه‌های این فرهنگ عبارت است از: 🔸خردورزی 🔸اخلاق 🔸حقوق این‌ها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. ⚠️ اگر ما به این مقولات به طور جدی نپردازیم، پیشرفت اسلامی تحقق پیدا نخواهد كرد و تمدن نوین اسلامی شكل نخواهد گرفت. 🇮🇷هرچه ما در صنعت پیش برویم، هرچه اختراعات و اكتشافات زیاد شود، اگر این بخش را درست نكنیم، به معنای حقیقی كلمه نكرده‌ایم. 🔴باید برای این بخش، زیاد كار كنیم؛ زیاد تلاش كنیم.۱۳۹۱/۰۷/۲۳ 🆔 @Cultural_governance
🔰 در نشست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح شد: ملاحظات بنیادی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مهدی جمشیدی، عضو هئیت علمی گروه فرهنگ پژوهی، با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری، گفت پس از آن‌که آیت‌الله خامنه‌ای تعبیر «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی» را بیان کرد، برخی روایت‌های ناصواب از آن شکل گرفت، ازاین‌رو، باید افزون بر این‌ اندیشیدن دربارۀ سازوکار تحقّق این فکر، اندیشید و راهکارهایی را طرّاحی کرد. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر به آدرس زیر مراجعه مراجعه کنید : yun.ir/xjem07 🆔 @Cultural_governance
🔰تغییر وجه الله و مسئله پیشرفت اسلامی 🖊چگونه بدون فلسفه تاریخ و فهم جدید اراده و خیال، ایده پیشرفت اسلامی ناقص است؟ 🔸غرب در طرح پیشرفت خود به مبانی هستی شناسانه فلسفی و هم به زندگی توجه کرد، اما خدا را به طور عام از دستگاه تغییر و تدبیر جهان کنار گذاشت. اگر هگل خدا را در تصرم بیان می‌کند، شأن تنزیهی او که لازمه تدبیر و مربی بودن او (ربوبیت) بود را کنار گذاشت. یا اگر اسپینوزا از همه خدایی سخن می‌گوید، او نیز شأن تنزیهی و تعالی خدا را به محاق می‌برد و خدا را تابع جهان می‌کند، به جای اینکه تابع بودن جهان نسبت به خدا را در ادیان ابراهیمی مورد پذیرش و تأیید قرار دهد. 🔸غرب توانست عنصر زمان را به خوبی در منطق پیشرفت ملاحظه و لحاظ کند. اما علی الاغلب خدا را از آن کنار گذاشت. در این سو، تمدن اسلامی دچار زمان پریشی شد و عنصر زمان را به خوبی درک نکرد. هرچند کسانی مانند میرداماد و صدرا و دیگران از عالم دهر و سرمد و زمان سخن گفتند، اما بحث آن‌ها ناظر به جامعه و تمدن نبود و در عوض دنیا و تغییر را صرفاً هستی شناسانه و منتزع بحث کردند. 📎https://farhangesadid.com/0001d1 🆔 @Cultural_governance
📣 کُد بسیار مهم امام خامنه ای برای حوزه های علمیه که اخیرا صادر شد 🔺کی تشکیل تمدن اسلامی خواهد بود؟ 🔺و اگر خواصّ جامعه همّت کنند برای تولید یک چنین شخصیّت‌هایی‌، هر یک از اینها خواهد توانست جامعه را در مواقع حسّاس نجات بدهد؛ واقعاً این جوری است. ما اکتفا نکنیم به همین که حالا کسانی را تربیت کنیم، یا موعظه‌ کنیم، یا از این کارها، که حالا بالاخره باری‌به‌هرجهت، یک چیزی را قبول کنند؛ نه، سعی دستگاه‌ها بر این باشد ــ بحمداللّه جامعةالمصطفیٰ در این زمینه‌ها میتواند مرکز فعّالی باشد؛ در قم، مراکزی که اخیراً مدیریّت کارآمدِ حوزه بحمداللّه به وجود آورده میتواند یک چنین چیزهایی را تمهید کند؛ بعضی از دستگاه‌های تبلیغی هم در این زمینه خوب کار میکنند ــ شخصیّت‌هایی را درست کنیم که این شخصیّت‌ها خودشان مصداق باشند برای معارف الهی، معارف اسلامی و احکام اسلامی. اگر یک چنین شخصیّت‌هایی درست بشوند، آن وقت دیگر تشکیل تمدّن اسلامی یک چیز قطعی خواهد بود؛ یعنی دیگر مورد تردید نخواهد بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حمزه سیدالشهداء(ع) ۱۴۰۰/۱۱/۵ 🆔@Cultural_governance
🔅 طرح | ضرورت الگوسازی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی ‏ 🔶 الگو سازی و نقش هنر 🔸 بزرگداشت جناب حمزه (سلام اللّه علیه) یک زمینه‌سازی و منبع‌سازی است برای کارهای بعدی. کار اصلی را بایستی هنر انجام بدهد. 🔸 آن کاری که شما می‌خواهید انجام بدهید و می‌خواهید فرهنگ‌سازی بکنید و الگوسازی بکنید، جز با کار هنری به طور کامل انجام نمی‌گیرد و ناقص خواهد ماند. 🔷 تعیین عناصر تشکیل دهنده شخصیت در الگوسازی 🔹 کاری که ما باید بکنیم، [این است که] عناصر تشکیل‌دهنده‌ی شخصیّت حمزه را باید مشخّص بکنیم؛ 🔹 به نظر من دو مورد از این عناصر مهمّ تشکیل‌دهنده‌ی شخصیّت او، یکی «عزم راسخ» است و یکی «قدرت شناخت» که این‌ها را ما بایستی هر چه می‌توانیم ترویج کنیم. ➕ عزم راسخ؛ گاهی اوقات انسان از یک چیزی مطّلع است، یک چیزی را قبول هم دارد، اعتقاد هم دارد، منتها به خاطر ضعف نفْس بر طبق آن عمل نمی‌کند؛ اراده‌ی قوی و عزم راسخ اینجا یک عنصر تعیین‌کننده است که این آدم با عزم راسخ [عمل کند]. ➕تشخیص درست خیلی مهم است. یاد بدهیم خودمان را و مردم‌مان را به اینکه روی مسائل درست فکر کنیم و درست تشخیص بدهیم. وَ قالوا لَو کُنّا نَسمَعُ اَو نَعقِلُ ما کُنّا فی اَصحابِ السَّعیرِ* فَاعتَرَفوا بِذَنبِهِم؛ اینکه نشنویم، فکر نکنیم، تأمّل نکنیم، گناه است؛ قرآن این جوری با صراحت این را بیان می‌کند. 🔶 الگوسازی و نقش خواص در تربیت و جامعه پردازی 🔸اگر خواصّ جامعه همّت کنند برای تولید یک چنین شخصیّت‌هایی‌، هر یک از این‌ها خواهد توانست جامعه را در مواقع حسّاس نجات بدهد؛ واقعاً این جوری است. ما اکتفا نکنیم به همین که حالا کسانی را تربیت کنیم، یا موعظه‌ کنیم، یا از این کارها، که حالا بالاخره باری‌به‌هرجهت، یک چیزی را قبول کنند؛ نه، سعی دستگاه‌ها بر این باشد. 🔷 تولید شخصیت‌های جدید و تمدن‌سازی 🔹اگر یک چنین شخصیّت‌هایی درست بشوند، آن وقت دیگر تشکیل تمدّن اسلامی یک چیز قطعی خواهد بود؛ یعنی دیگر مورد تردید نخواهد بود. 🗓 مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیّد‌الشّهدا (علیه ‌السّلام) | ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ 🆔@Cultural_governance
🔰زیست مجازی و الگوی جدید جنبش‌های اجتماعی و اعتراضات سیاسی رشد فنّاوری‌های نوین اینترنت‌پایه بسیاری از مفاهیم از جمله جنبش‌های اجتماعی و اعتراضات سیاسی را دچار تحولاتی کرده است و مختصات جدیدی برای آن‌ها رقم زده است که در این یادداشت تلاش می‌شود برخی از آن‌ها را بررسی کنیم و علت رشد جنیش‌های اجتماعی و اعتراضات سیاسی در فضای رسانه‌ای را تحلیل کنیم.... ◀️ برای مطالعه ادامه مطلب به این پیوند مراجعه کنید. 🆔 @Cultural_governance