eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تحول در ساختار فرهنگی کشور؛ جنبه‌های سخت و نرم [بخش اول: جنبه‌های سخت (بُعد نهادی)] 🖋علیرضا قربانی 🔹مقام معظم رهبری در نخستین دیدار خود با دولت سیزدهم، بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند. در دو یادداشت پیش‌رو از الزامات این رویکرد گفتگو خواهیم کرد؛ ابتدا به جنبه‌های سخت (وجوه عینی‌تر و بُعد نهادی) و سپس به جنبه‌های نرم (وجوه ذهنی‌تر و بُعد فرهنگ و عقلانیت حکمرانی) این تحول خواهیم پرداخت. یادداشت حاضر به بخش اول (جنبه‌های سخت) اختصاص دارد. 🔹جنبه‌های سخت (بُعد نهادی): سه کلان‌مساله در این حیطه وجود دارد که سبب شده ظرفیت‌های حکمرانی معطل بماند و ابزارهای سیاستی، کارایی و اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد: 1⃣ استفاده بیش از حد از سازوکار شورایی: این سازوکار با اهدافی همچون بالابردن ضریب اطمینان تصمیم‌گیری، دخیل کردن همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان و ایجاد ضمانت اجرایی برای تصمیمات، تاکنون در طراحی ساختارها مورد اقبال بوده است، اما تجربه نشان داده که کارآمدی و اثربخشی این سازوکار پایین است. کثرت اعضاء، مشغله‌های متعدد اعضاء، ناپایداری اعضاء، عدم تخصص اکثر اعضاء در مورد موضوعات شورا، عدم اعتناء به ماهیت میان‌رشته‌ای مسائل و ناممکن بودن تقلیل آن به تخصص‌های محض، بازه طولانی تشکیل جلسات، غلبه رویکرد سیاسی بحث‌ها بر رویکرد سیاستی آن، مسئولیت‌ناپذیری اعضاء به علت تاثیر اندک هر رای در نتیجه نهایی، عدم شفافیت رای، وجود شوراهای متعدد با ترکیب جمعیتی نسبتا یکسان و انتقال تنش‌های یکی به دیگری، از علل عمده‌ای است که سبب فشل شدن این سازوکار شده است. سازوکار شورایی از عالی‌ترین سطوح حکمرانی تا پایین‌ترین آن، به کار گرفته می‌شود؛ از شورای عالی فضای مجازی با ۲۷ عضو تا شورای درجه‌بندی سنی فیلم  وزارت ارشاد با ۳۵ عضو! هرچند به علت اهمیت داشتن اجماع در سطح تصمیمات ملی می‌توان این سازوکار را پذیرفت، اما امتداد دادن آن به همه سطوح پایین‌تر، خطایی راهبردی است. سازوکار شورایی (خصوصا در مدل چندنهادی آن) بیش از آنکه سازوکاری برای "حل مساله واقعی" باشد، سازوکاری برای "آشتی دادن و حل نزاع ذی‌نفعان حاکمیتی" است؛ هرجا نزاعی درون حاکمیت رخ می‌دهد، شورایی برای آشتی تشکیل می‌شود، که هرچند مساله روی زمین را حل نمی‌کند، اما لااقل به دعوا خاتمه می‌دهد. به عنوان نمونه، شاهد بودیم که کشمکش فیمابین وزارت ارشاد و ساترا بر سر مرجعیت صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی، در نهایت به تشکیل شورای چندنهادی دیگری منتهی شد. 2⃣ تعارض و تشتت نهادی: وجود نهادهای موازی با ماموریت‌های یکسان، در مواردی (مانند وجود چند نهاد تنظیم‌گر) به تعارض نهادی و در موارد دیگر (مانند وجود چند نهاد تسهیل‌گر) به تشتت نهادی و هدررفت منابع می‌انجامد‌. مشکل دوم با ابزارهای نرم سیاستی همچون همگرایی، توافق در تفکیک ماموریت، یا تنوع در رویکرد حل مساله قابل رفع است، اما مشکل اول جز با بازطراحی نهادی حل نمی‌شود‌. به عنوان نمونه بارز این مساله می‌توان به شباهت ماموریت‌های کمیسیون عالی تنظیم مقررات (یکی از سه کمیسیون عالی مصوب ذیل شورای عالی فضای مجازی) و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (ذیل وزارت ICT) اشاره کرد. البته تاکنون به علت کنترل آشکار و نهان دولت بر شورای عالی فضای مجازی و نهادهای وابسته به آن، ظرفیت‌های نهادی شورا فعال نشده و لذا این تعارض، چندان بروز و ظهور پیدا نکرده است. یکی از علل تشدید تعارض نهادی، مقاومت دولت در برابر محدود شدن قدرت خود است. تجربه دولت‌های اخیر نشان داده که دولت سعی می‌کند با ابزارهای آشکار و نهان خود، شوراهای عالی را در جهت اهداف خود به کار بگیرد و اگر نتواند چنین کند، شورا را زمین‌گیر و فشل می‌کند. در بسیاری از کشورها تلاش شده تا تسلط دولت بر نهادهای تنظیم‌گر فرهنگ و ارتباطات، کاهش یابد که به عنوان نمونه می‌توان به ساختار حقوقی آفکام بریتانیا و FCC ایالات متحده اشاره کرد. اما متاسفانه قوه مجریه در ایران تاکنون به شدت در مقابل این رویکرد، مقاومت کرده است و این مساله به تعارض نهادی بین نهادهای دولتی و نهادهای چندقوه‌ای خارج از دولت، دامن زده است. 🆔@Cultural_governance
3⃣ تجمیع کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی در نهاد واحد: کارکردهای متفاوت نظام حکمرانی، اقتضائات نهادی متفاوتی را می‌طلبند و تجمیع آنها در نهاد واحد می‌تواند آسیب‌زا باشد. به عنوان نمونه، اقتضاء کارکرد "تنظیم‌گری" نظام حکمرانی، پدری کردن حاکمیت برای بخش خصوصی و رفاقت با آنان است، اما در کارکرد "ارائه خدمت"، حاکمیت در عرض بخش خصوصی قرار می‌گیرد و به نوعی برادر و رقیب آن محسوب می‌شود. تجمیع این دو در نهاد واحد، می‌تواند به سردرگمی، اتخاذ سیاست‌های متناقص و متهم شدن حاکمیت منجر شود. 🔹به عنوان نمونه دیگر، کارکرد "تنظیم‌گری" حاکمیت، تا حد زیادی مقتضی نگاه توام با مساوات حاکمیت به همه بخش خصوصی است، اما اقتضاء کارکرد "تسهیل‌گری و حمایتی" نظام حکمرانی، نوعی تبعیض هوشمند غیرتوام با مساوات (البته به شکلی عادلانه) و حمایت از قسمتی از بخش خصوصی است که با اهداف حاکمیت همسویی بیشتری دارد‌. تجمیع این دو کارکرد می‌تواند آسیب‌های متعددی که ذکر شد، را به همراه داشته باشد. در طرح صیانت، این آسیب به شدت پررنگ است و کارکردهای سیاست‌گذاری، اَبَرتنظیم‌گری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در یک نهاد، تجمیع شده است. 🆔@Cultural_governance
فراخوان عضویت در حلقه علمی سیاست‌گذاری فرهنگی 📚 حلقه علمی سیاست‌گذاری‌فرهنگی وابسته به انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به منظور فراهم آوردن فضایی علمی برای هم‌افزایی علمی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگ ایجاد و از عموم طلاب، دانشجویان و پژوهشگران عرصه مطالعات راهبردی و سیاست‌گذاری فرهنگ و رسانه عضو می‌پذیرد. 💻 علاقه‌مندان به عضویت می‌توانند با مراجعه به لینک زیر، فرم عضویت را تکمیل کنند: https://survey.porsline.ir/s/dYqJ9IO 🆔@Cultural_governance
🔰فرهنگ عمومی در کشور ما متولی ندارد 🖊بررسی کارنامه فرهنگی چهار دهه پس از انقلاب در گفتگو با مهراب صادق‌نیا؛ 🔸یک خطایی معمولا رخ می‌دهد که تبلیغ مذهب را به معنای کار فرهنگی می‌بینیم. کار فرهنگی معنای دیگری دارد و برای این کار باید شرایط عمومی و وضعیت جامعه را بررسی کنید. درضمن اگر اتفاقی در حوزه فرهنگ عمومی پیش بیاید، آن وقت تمام تعالیم مذهبی هم بی اثر می‌شوند. 🔸فرهنگ اساسا باید در دانشگاه‌ها درباره اش فکر بشود، بررسی شود و بعد سر میز تصمیم گیرندگان سیاسی قرار گیرد تا چاره جویی و درمان شود 🔶فرهنگ عمومی، یک کار تخصصی و فنی است و تنها از عهده کارشناسانی برمی آید که بدون جهت گیری‌های سیاسی، حتی مذهبی (نه اینکه ضد مذهب باشند) مطالعه و برنامه ریزی می‌کنند و در نهایت به اجرا می‌رسند. به نظر بنده فرهنگ عمومی حوزه‌ای است که در کشور ما متولی ندارد. 📎https://farhangesadid.com/000168 🆔 @Cultural_governance
🔸مهارت های یک جوان حزب اللهی ✅انگیزه درون 🔸انگیزه درونی بهترین و مهم‌ترین عامل برای پایبندی به انجام یه کاره. اما دستیابی و تسلط به اون، گاهی سخت و زمان‌بره. 🔸اغلب تو مرحله اول، برحسب اجبار کاری رو شروع می‌کنیم و میزان نظم و ترتیب مورد نیاز برای انجام اون بیشتره. تو مرحله دوم، میزان نظم و ترتیب کمتر می‌شه و با تمایل کار رو ادامه می‌دیم. اما تو مرحله سوم با یه انگیزه درونی مواجه می‌شیم. در واقع تو این حالت، از فرایند کار لذت می‌بریم و به مراتب پایبندی ما به ادامه انجام اون بیشتر می‌شه. 📌تو آخرین مرحله (تسلط) هم به اوج آزادی عمل، پایبندی به انجام کار و حداکثر انگیزه می‌رسیم. به طوری که اون فعالیت بخشی از سبک زندگی ما می‌شه. به این مرحله، ناحیه الهام‌بخشی هم می‌گن که خلاقیت و ایده‌های نو تو این مرحله بیشتر اتفاق می‌افته. منبع:پیج تک رسا 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
📌توسعه مهارت فردی ✅معرفی 77 مهارتی که یک جوان حزب اللهی باید انرا کسب نماید 🔸هر مکتب تربیتی به بیان "ابعاد رشد" انسان می پردازد این مسئله بیانگر این است که افراد در چه حوزه هایی باید رشد نماید. 🔹بابررسی ابعاد رشد در مکتب های گوناگون، این ابعاد در شش حوزه تقسیم می گردد(جسم،عقل و ...) یکی از ابعاد رشد مهارت های اجتماعی می باشد که دارای 8 زیر مجموعه و لایه زیرین می باشد. 🔸در مجموعه هشتک بدنبال معرفی مهارت های عمومی برای یک جوان حزب اللهی هستیم 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
🔸مهارت های یک جوان حزب اللهی ✅مهارت علمی | یادگیری 🔰احتمالا اکثر ما بیشتر سال‌های زندگی‌مون سعی داشتیم با خوندن و نوشتن یاد بگیریم. اما با گذشت زمان چیزهایی که یاد گرفتیم کمرنگ شده و اون‌ها رو فراموش کردیم. دلیل این اتفاق می‌تونه این باشه که خوندن و نوشتن به تنهایی راه خوبی برای یادگیری نیست. 🔸طبق این هرم بهترین روش برای یادگیری یه موضوع، آموزش اون به دیگرانه. نیازی نیست که حتما معلم باشیم، اگر می‌خوایم یادگیری بهتری داشته باشیم،‌ می‌تونیم چیزهایی که یاد می‌گیریم رو به دوست‌ها و اطرافیانمون یاد بدیم یا در موردش با اون‌ها بحث و صحبت کنیم تا بهتر توی ذهنمون بمونن. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
درد فرهنگی روستا و درمان آن از نگاه آقای عبدالحسین احمدی 🖊️ یاسر عسگری دیروز یک شنبه، بعد از سالها، آقای از فعالان سابق دفتر مطالعات جبهه فرهنگی (سالهای 1386 تا 1391) و از دغدغه مندان فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی در روستاها، به دفتر انتشارات در آمد. در سالهای حضورش بیشتر کار مجلات و و مجلات و کارهای اداری و خدماتی دفتر رو انجام می داد. زندگی در تهران و اضطراب و تعجیل تهرانی ها با روحیات آرام و لطیف او نمی خواند و به زادگاهش برگشت. موی سر و ریش رو حسابی سفید کرده بود. سالهاست می کند و اگر فرصتی دست دهد و دوره های مختلف برای بچه ها و نوجوانان و جوانان و پدران و مادران روستا. از کتابهای ناصرخسرو و نظامی و سعدی گرفته تا جلال آل احمد و قیصر امین پور و سید حسن حسینی و... می گفت: 1. لازم هست در هر روستایی، به صورت ماهانه ولی مداوم، یک پزشک و یک کارآفرین و یک روانشناس و یک مردم شناس و یک روحانی سر بزند و به مردم روستا و همفکری و بدهد. البته نه هر روحانی و نه هر روانشناسی. روی این دو قشر خیلی حساس بود. 2. معتقد بود تحول روستاها از آگاهی و آموزش شروع می شود؛ البته نه هر آموزشی. روی سبک و شیوه های آموزشی روستاییان خیلی تاکید داشت. 3. وضعیت بلبشوی فرهنگی و بی توجهی به روستاها رو در حد و خیلی می دانست. الان حتی در شهرهای کوچک و روستاها زیاد شده. کار فرهنگی به سبک مرسوم رو کارآمد نمی دانست. می گفت اثر کار فرهنگی باید در زندگی و باور مردم ملموس و دیده شود. اگر مردم رو در همان سطح نگه بداره، دیگر نیست. کار و بی حاصله. 4. این ضرب المثل که "چشم بزرگ تنگ است" رو یک طرف ماجرا می دانست و قائل بود باید این ضرب المثل باید این جوری کامل بشه که "چشم هم کور هست". از دولت سابق که بسیار نالان بود که زندگی مردم عادی رو فلج کرد ولی معتقد بود دولت جدید و تیم جدید مجلس و صداوسیما هم نسبت به روستاییان و ندارند و فکر می کنند با بخشنامه ها و رویکردهای سطحی و کاری انجام می شود. جمعیت روستاها حدود یک سوم جمعیت کشور هست و برنامه مستقلی برای روستاییان نداریم. و بحث های مختلف دیگر. آخر جلسه، ازش پرسیدم حالا چی شد گذرتون به تهران و قم افتاد. گفت هواشناسی شمال میگفت دو سه روز و کار پیدا نمیشه، گفتم بهترین فرصته بیام و برای پیگیری ها و ایده ها و همچنین . می گفت چند روز که کار روزمزدی نمی رم یا خودم و خانواده مریض میشیم، زندگی مون لنگ میشه و کسی هم نیست کمک بکند؛ چون بقیه دور و اطراف ما هم همین طوری اند. همه مثل همیم. شرایط و معیشت آنقدر سخت شده هست که دیگر نمیشه از دیگران توقع داشت و اصلا" مطرح نمی کنیم. ▫️ ، درنگ در فرهنگ @de_rang 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
📑 سلسله نشست های مجازی ایده های هیأتی 🔰نشست اول : الگوی شادی در هیئات مذهبی 👤با حضور آقای " مرتضی طاهریان " - معاون ستادهماهنگی کانون های فرهنگي هنري مساجد کشور و سردبیر خبرگزاری شبستان 🗓️روز دوشنبه 1400/12/16، از ساعت 16:30 عصر ⬅️شرکت در وبینار : https://www.skyroom.online/ch/m.rahbordi/m.roshd1 مرکز رشد و نوآوری سازمان هیئت و تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی ▫️ ، درنگ در فرهنگ @de_rang
🔻 رئیس‌جمهورِ عزیز، حاج‌آقای رئیسی! 🖊️ دکتر مهدی جمشیدی [1]. رهبر انقلاب گفت: چنانچه «دولتِ جوانِ حزب‌اللهی» مستقر شود، بسیاری از دردها و دغدغه‌ها برطرف خواهند شد. ما به این سخن، باور داشتیم و داریم. [2]. امّا احساس می‌کنیم که با وجود رأی‌دادن به شما، هنوز «دولتِ جوانِ حزب‌اللهی» مستقر نشده است! کارگزارانِ بی‌کفایت و تنبلِ «دولت روحانی»، زیر سایۀ ایدۀ «دولتِ جوانِ حزب‌اللهی»، همچنان «حضورِ تصمیم‌سازانه» و «حیاتِ مدیریّتی» دارند و به این واسطه، یا سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند و یا به‌ظاهر و مصلحت‌اندیشانه، رنگ عوض کرده‌اند. [3]. «ابقای تکنوکرات‌ها»، تکرارِ قصّۀ «انتصاب مشایی‌ها» است! «انقلابی‌های اجتماعی» را شرمندۀ «ندانم‌کاریِ دولت انقلابی‌» نکنید! دولت «به نام» جریان انقلابی در قدرت است و «به کام» تکنوکرات‌ها! [4]. حواستان به «زمان» هست؟! «شش ماه» گذشت! هشدار! بدنۀ اجتماعیِ شما به دلیل «انفعال در چرخشِ مدیریّتی»، دلسرد شده‌اند... 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
حذف ۱۲ عضو حقوقی از شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ترکیب جدید این شورا اظهار کرد: ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با این رویکرد که شورا چابک‌تر شود و تصمیم‌گیری در صحن شورا بتواند با تمرکز و دقت بیشتری صورت بگیرد، مشخص شد. در ترکیب جدید رؤسای سه قوه حضور دارند؛ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش عضو هستند و همچنین دو رئیس سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان به‌علاوه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای حقوقی را تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: دوازده نفر از اعضای قبلی حقوقی در ترکیب جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور ندارند. البته این موضوع به این معنی نیست که در فعالیت‌های این شورا مشارکت نخواهند داشت. اعضایی که در ترکیب جدید حضور ندارند درصورتی‌که دستور مرتبط با آن‌ها باشد به جلسه دعوت می‌شوند و حق رأی نیز دارند، لذا شکل اعضای دائم و اعضای غیر دائم که بر اساس اقتضاء دستور جلسه دعوت خواهند شد در شورا شکل می‌گیرد. https://sccr.ir/News/19852/1 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔@Cultural_governance
نقشه اکوسیستم شتابدهنده فردوسی.pdf
44.83M
🔰نقشه اکوسیستم استارتاپ های ایران بررسی شرکت های فرهنگی،هنری،.. 🆔@Cultural_governance
🔴گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور درباره نشاط اجتماعی در ایران 🔸این گزارش، پیمایش‌های انجام‌شده در حوزه نشاط در سه دهه اخیر را رصد کرده و تلاش می‌کند هر دو گروه از پژوهش‌هایی که شادی را به‌صورت مستقیم (میانگین شادی) و غیرمستقیم (میانگین میزان رضایت از زندگی در ابعاد مختلف) ارزیابی کرده‌اند، مدنظر قرار دهد تا به‌واسطه مقایسه نتایج آن‌ها، نمایی جامع از وضعیت شادی و نشاط در ایران ارائه کند. 🔸به همین منظور، ابتدا، گزارش‌های جهانی را که به‌صورت مقایسه‌ای به وضعیت شادی در کشورهای مختلف پرداخته‌اند، مرور می‌کند که در این مقیاس، تعداد ۹ پیمایش در سنجش وضعیت شادکامی کشورها از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. 🔸از پیمایش‌های داخلی نیز، مبنای تدوین این گزارش، یافته‌های پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» در سه موج ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴، طرح ملی «سنجش سرمایة اجتماعی کشور» (۱۳۸۴، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷)؛ پیمایش ملی در حوزۀ ادراک از سلامت (۱۳۸۹)؛ و پیمایش شادکامی مردم ایران (۱۳۹۶ و ۱۳۹۸) (یافته‌های آن هنوز به‌صورت رسمی انتشار نیافته‌ است)، می‌باشد. ♦️دریافت متن کامل گزارش👇 https://ircud.ir/fa/content/283690 🔅کانال حکمرانی اجتماعی🔅 🆔@social_governance
وضعیت نشاط اجتماعی در ایران(1).pdf
14.83M
🔴گزارش «وضعیت نشاط اجتماعی در ایران» 🔅کانال حکمرانی اجتماعی🔅 🆔@social_governance
🔰بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بوده‌اند! 🖊ساختارشناسی نهادهای عریض و طویل فرهنگی کشور در گفتگو با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ 🔸پیوستگی نهاد‌های فرهنگی و توان اثرگذاری آن‌ها در ذهنیت مخاطب، مهمترین عامل برای این است که در هر موضوعی بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم یا به یک نتیجه فرهنگی برسیم؛ ما در این زمینه ضعف داریم، یعنی در پیوستگی نهاد‌های فرهنگی و در مهندسی پیام ضعف و ایراد داریم 🔸ما در حوزه فرهنگی دچار بی‌تقوایی هستیم! این به چه معناست؟ یعنی لزوماً آدم‌های بدی در دستگاه‌های فرهنگی هستند؟ نخیر. اتفاقا این افراد تقوای فردی دارند، متدین هستند، عمل به شریعت دارند، اما دستگاه فرهنگی ما دچار تقوا نیست؛ یعنی قدرت درونی بازدارنده از آلوده شدن را ندارد 📎https://farhangesadid.com/0001VE 🆔 @Cultural_governance
‍ رشد 1700 برابری بلیت و کاهش میلیونی تماشاگر سینما نگاهی به آمار افزایش قیمت بلیت سینما و تعداد تماشاگران نشان می‌دهد که به‌طور کلی افزایش قیمت بلیت با کم‌شدن تعداد مخاطبان سینما رابطه مستقیمی دارد. اما در فاصله سال‌های 64 تا سال 69 با وجود اینکه قیمت بلیت سینما رشدی دوبرابری داشته، اما تعداد تماشاگران تا یک میلیون نفر رشد کرده است. نکته قابل توجه آمار این است که در فاصله سال‌های 64 تا 68 نسبت افزایش قیمت بلیت سینما به افزایش تورم کمتر بوده، اما در سال 1369 درصد افزایش قیمت بلیت سینما به نسبت درصد تورم، چهار‌برابر شده است. عدم‌تناسب بین قیمت بلیت سینما و تورم در سال 1369 منجر به این شد که تعداد تماشاگران 81 میلیون نفری در این سال به تعداد تماشاگران 66 میلیون نفری در سال 1370 برسد. ادامه این روند در دهه 70 خسارت حذف تماشاگران عمده را متحمل سینما کرد. در دهه 70 قیمت بلیت 13‌برابر افزایش داشته و نتیجه این تصمیم ویرانگر چیزی نبود جز اینکه تعداد تماشاگران از ابتدا تا انتهای این دهه 50 درصد کاهش یافت. در ابتدای این دهه تعداد تماشاگران 66 میلیون و 500 هزار نفر و در سال 1379 تعداد آنها به 32 میلیون و 900 هزار نفر رسیده است. در دهه 80 قیمت بلیت 10 برابر شده و تعداد مخاطبان کاهش چشمگیری داشته است. تعداد تماشاگران 21 میلیون و 600 هزار نفری در ابتدای این دهه به 10 میلیون و 900 هزار نفر در سال 1389 رسید. در دهه 90 قیمت بلیت افزایش 6 برابری داشته و همان‌طور که برمبنای تعداد تماشاگران از سال 91 تا 94 یک قوس نزولی را داشته و تعداد تماشاگران از 14 میلیون نفر به 13 میلیون نفر می‌رسد. در فاصله سال‌های 94 تا 97 تعداد تماشاگران به عدد 28 میلیون نفر می‌رسد. این افزایش قابل‌توجه تماشاگران در سه سال، به این دلیل است که تعداد سالن‌های فعال سینما از 162 در سال 93 به 257 سالن فعال سینما در سال 97 رسیده است. ضمن اینکه در این دهه افزایش قیمت‌ها زمانی صورت گرفته که تورم کمتری لحاظ شده، به‌طوری که افزایش قیمت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، صفر بوده است. در سال‌های پایانی این دهه و با گران شدن قیمت بلیت در سال 98 تعداد تماشاگران به نسبت سال 97 کاهش یافت. البته شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینما هم در این موضوع بی‌تاثیر نبود. http://fdn.ir/70324 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای عجیب ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری معیوب و هدر رفت بیت‌المال وزیر جهاد کشاورزی در نشست با محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه: هشت سال پیش در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور نهال زیتون کاشته شده است و مشخص شده این نهال‌ها نر هستند و بار نمی‌دهند 🆔 @Cultural_governance
📝 فهرستی از مطالب مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🌐 مطالب در حال بارگذاری 1️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 2️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 4️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 6️⃣ آشنایی با حکمت اشراق - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 7️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی 🔗 لینک فهرست 8️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 9️⃣ تاریخ فلسفه 🔗 لینک فهرست 🔟 نکات اخلاقی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره) 🔗 نمونه: 1 2 3 2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله) 🔗 نمونه: 1 2 3 3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی 🔗 نمونه: 1 23 4 4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه 🔗 نمونه: 1 2 3 5️⃣1️⃣ معرفی مؤسسه 🔗 لینک فهرست 6️⃣1️⃣ صوت بیانات اخلاقی - استاد فلاح 🔗لینک فهرست 7️⃣1️⃣معرفی کتاب 🔗لینک فهرست 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 🌐 مطالب به پایان رسیده 1️⃣بعد تربيتي عرفان اسلامي - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 2️⃣مؤلفه هاي مكتب عرفاني ناب و برتر - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 4️⃣جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 6️⃣عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 7️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 8️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 9️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 🔟فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق 🔗 نمونه: 1 2 3 4 1️⃣1️⃣ بیانات اخلاق استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 3️⃣1️⃣ فقه نظام اقتصادی اسلامی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 4️⃣1️⃣ الگویی ایرانی اسلامی پیشرفت - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 5️⃣1️⃣ اندیشه های نظام ساز اصول فقه - استاد اسدپور 🔗 لینک فهرست ❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی 🔗 لینک فهرست 🆔 @Cultural_governance
🔰سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان: 🔹کمتر از 10دانشگاه دولتی که اکثرا هم دانشگاه‌های کوچکی هستند، مراکز مشاوره‌ای ندارند 🔸90درصد دانشجویان دارای سلامت روان هستند و کمتر از 10درصد آنها مسائلی دارند که نیاز به مداخلات درمانی خاص دارد تا رفتارهایشان را اصلاح کنند 🔹 19 هزار دانشجو بر اثر کرونا عزادار شدند 🔸پس از اپیدمی کرونا شدت گرفت، مثلا وسواس دانشجویان افزایش پیدا کرد. در استان خراسان، اضطراب دانشجویان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است 🔹 4 درصد دانشجویان درگیر رفتارهای خودآسیب‌رسان هستند 🔸اکنون درحال بررسی تمامی پرونده‌های نظام مسائل دانشگاه‌ها از سال 1390 تا 1400 هستیم 🔹تمام آسیب‌های اجتماعی، کمتر از 5درصد جامعه دانشجویی کشور است ادامه مطلب👇 yun.ir/y19ik4 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🎞 50 مستند درباره مسائل جهان اسلام پایگاه اینترنتی شعوبا پس از حدود 2 سال از شروع کار خود 50 مستند درباره مسائل گوناگون جهان اسلام را ترجمه و زیرنویس کرده است. این مستندها را می‌توانید در لینک‌ زیر مشاهده و دانلود نمایید. 🔎yun.ir/pkqbc3 | | 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔸چالش حکمرانی: چرا رهبری در لیست جدید اعضا شورا عالی انقلاب فرهنگی، اعضای زیر را حذف کردند؟ آیا دلیلی غیر از چابک سازی میتوانیم برای آن برشماریم؟ 🔰اسامی اعضای حقوقی که از ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شدند و از این پس به عنوان اعضای غیر دائم بر اساس اقتضائات و دستورات شورا در جلسات مربوط به حوزه خود حضور خواهند داشت نیز به این شرح است: ۱- وزیر کشور ۲- وزیر ورزش ۳- وزیر بهداشت ۴- رئیس دانشگاه آزاد ۵- رئیس جهاد دانشگاهی ۶- معاون علمی رئیس‌جمهور ۷- رئیس سازمان برنامه و بودجه ۸- رئیس کمیسیون آموزش مجلس ۹- رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ۱۰- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ۱۱- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۱۲- رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📷 «دیدارو» به عنوان پلتفرم پخش تئاتر ایران به شکل واقعیت مجازی، چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه با حضور جمعی از هنرمندان در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران رونمایی شد. 🔹«دیدارو» به عنوان اولین پلتفرم در خاورمیانه، در واقعیت مجازی VR، به مخاطبان تئاتر این امکان را می‌دهد در هر نقطه‌ای از جهان با استفاده از عینک، همزمان با اجرای زنده‌ تئاتر، اثر هنری مورد علاقه‌‌شان را به تماشا بنشینند. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔸محله و منطقه ای جالب با خانه ها و شهرسازی متفاوت 🔹شهر کپنهاگ دانمارک 🆔 @Cultural_governance