eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتابخوانی از منظری دیگر 📝 «ادبیاتِ گریز» ✴️ این روزها همه‌جا سخن از فرهنگ کتاب خوانی است. 🔹شوق و شوری در میان نسل جدید به ویژه طرفداران جوان و نوپای منورالفکری در کشور به راه افتاده که تا سرحد ماشین کتابخوانی خود را ارتقا بخشیده و یا کتاب‌های پرفروش را در ویترین کتابخانه خود داشته باشند. 🔻حال بیایید از دریچه‌ای جدید به کتابخوانی نظر بیفکنیم. 🔸تعجب برانگیز است اگر بگویم که گاه کتاب خواندن، زیاد کتاب خواندن، ترویج فرهنگ کتابخوانی، خود نوشدارویی برای التیام دردها و رنج‌های توده‌ها، مکانیسمی دفاعی برای ارضای تجربه‌های اصیلِ سرکوب شده و گریزی به سوی فراسوی جهان واقعیت و نفس کشیدن در اتمسفر جهان آرزوها است. 🔹کتاب و کتابخوانی گاه آبی است گوارا برای فرونشانیدن عطش شورش و روزنه‌ای است برای خاموش ساختن شعله‌های خشم. 🔸کتاب و کتابخوانی مادام که گسست و شکاف میان زندگی واقعی و زندگی مطلوب را از میان برندارد، راهکاری است شبه منطقی و عقلانی‌نما برای حفظ وضعیت موجود. 🔸«آتشی خاموش نشدنی برای تجربه های اصیل انسانی وجود دارد که در صحنه معاصر ارضا نشده باقی می‌ماند ولی چون یکسره از این صحنه پیوند گسیخته و جداست خطری هم برای آن ایجاد نمی کند این عطش با آثار ادبی و [خواندن آن] فرو می نشیند» (اریک فروم، آیا انسان پیروز خواهد شد ص ۹۰) ✍محمد رایجی 🆔@Cultural_governance
تا نویسنده شویم 💠 معرفی کتاب 🔹حتما کارتون جوجه اردک زشت را دیده اید. در این داستان جوجه اردکی در مزرعه‌ای سر از تخم بیرون می‌آورد و به واسطهٔ زشتی اش مورد ریشخند و تمسخر هر روزهٔ دیگر حیوانات مزرعه قرار می‌گیرد، تا اینکه با رسیدن به سن بلوغ به قوی سپید زیبایی تبدیل می‌شود و شگفتی و شرمساری دیگر حیوانات را برمی‌انگیزد. 🔹داستان‌ جوجه اردک زشت را شاعر و نویسنده ای دانمارکی، به نام هانس کریستین اندرسن (۱۸۰۵_۱۸۷۵) نوشته است. این را گفتم تا شما را با کتاب قصه زندگی من نوشته این نویسنده آشنا کنم. نویسنده ای که برای رده سنی کودکان و نوجوانان می نوشت. وقتی کتاب قصه زندگی من را بخوانید تصدیق می کنید که جوجه اردک زشت داستان زندگی خود نویسنده است. نویسنده ای مذهبی که آغازین سطور کتابش را با نام خدا آغاز می کند و پایانش را نیز با یاد او به سرانجام می رساند. نویسنده محجوب در صفحات میانی کتابش نیز از مفاهیم دینی و مذهبی بهره می برد. 🔹این کتاب ۱۳۰ صفه دارد و من آن را امروز در مسیر رفت و برگشت قم و تهران و نیز سالن انتظار بیمارستان خواندم. در قسمتی از کتاب می خوانیم:《زندگیِ من بد قصه‌ای نیست؛ کم پربار و میمون نبود. اگر در دوران بچگی که بی‌کس و یک‌لاقبا پا به عرصه اجتماع گذاشتم، پریِ دانا و توانایی سر راهم سبز نمی‌شد و نمی‌گفت: «کار و هدفت را انتخاب کن، آن وقت من هم با رشد فکریت و متناسب با سیر منطقی عالم، راهبر و نگاهدارت می‌شوم»، امکان نداشت سرنوشت من سعادت‌آمیزتر و اثربخش‌تر و موفق‌تر از این از کار دربیاید. قصه زندگی من حقیقتی را که بر من روشن کرده، بر عالم و آدم هم آشکار خواهد کرد و آن این‌که خدای بخشنده‌ای هست که همه چیز را به خیر و صلاح ما می‌سازد. میهنِ من، دانمارک، سرزمین شاعرانه‌ای است مالامال از قصه‌های عامیانه و ترانه‌های دیرینه و تاریخ گرانبار آن با تاریخ سوئد و نروژ درآمیخته. جزیره‌های دانمارک از جنگل‌های باشکوه درختان آلش و کشتزارهای غله و شبدر پوشیده شده و بی‌شباهت به باغ‌هایی نیست که به سبک زیبا آراسته شده باشند. فونن، یکی از این جزیره‌های سرسبز است که زادگاه من، اودنسه، در آن قرار دارد. اسم این خطه از اودین، رب‌النوع کافران، گرفته شده که بنابر اعتقادات کهن در این‌جا می‌زیسته. فونن که مرکز جزیره است از کوپن‌هاگ بیست و دو مایلی فاصله دارد....》 این کتاب را نشر نی منتشر کرده است. ✍️ محمدصدرا مازنی 🆔@Cultural_governance
📢 کار ظریف فرهنگی! چرا ما فکر می‌کنیم گسترش فرهنگ مطالعه در ایران فقط وظیفه‌ی وزارت ارشاد است؛ نه واقعاً چرا؟ بدیهی است که کار به این بزرگی نیازمند ورود سایر نهادها و وزارتخانه‌ها هم هست؛ حتی وزارتخانه‌ای مثل امور خارجه. چرا که نه؟ کار فرهنگی عیب است؟ نه. حتماً می‌فرمایی آخر این وزارتخانه چه کاری می‌تواند بکند در این زمینه؟ خیلی کارها. یکی‌اش اینکه می‌تواند مسابقه‌ی کتاب‌خوانی برگزار کند برای پرسنل خودش؛ مثلاً همین متن برجام را. خب دوستان موقع مذاکره با طرف‌های خارجی فرصت مطالعه‌ی آن را که نداشته‌اند، اشکالی هم ندارد؛ قابل‌درک است؛ ولی الان که یک خرده سرشان خلوت شده، بخش فرهنگی وزارتخانه مسابقه‌ای ترتیب بدهد و جایزه هم بگذارد که پرسنل انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنند؛ مثلاً جایزه‌اش می‌تواند اشتراک مصرف یک سال گلابی باشد. خب شما فکر کنید اگر هر وزارتخانه‌ای بیاید در حیطه‌ی خودش از این کارهای فرهنگی ظریف انجام بدهد، چقدر فرهنگ مطالعه گسترش پیدا می‌کند. ✍ جیم جواتی 🆔@Cultural_governance
📌 تراژدی ننوشتن همه ما روزانه حرف می‌زنیم و پشت بندش، یا می‌خندیم، یا آزرده می‌شویم و یا سر در لاک سکوت و تأمل فرو می‌بریم؛ زبان ما فعال است، البته زبان شفاهی ما. پرسش اینجاست، چرا به مقداری که حرف می‌زنیم، نمی‌نویسیم؟ بارها درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. رسانه‌ها از منفی بودن سرانه کتابخوانی گله می‌کنند، نخبگان و دلسوزان کتاب از سرنوشت فرهنگ و ادبیات می‌نالند. پرسش اینجاست، چرا این تب‌و‌تاب‌ها، کارگر نمی‌افتد؟ چرا اخبار بازار کتاب، آشوب به جان ما نمی‌اندازد؟ برخی دردمندان فرهنگ کتابخوانی از گره گشودن این دردها می‌گویند، در حالی که از گره‌یابی کمتر سخن شنیده‌ایم. به دیدگاه نگارنده، گره اصلی نخواندن، ننوشتن است، جامعه‌ای که لذت نوشتن را ننوشد، چگونه کتاب‌ها را سر بکشد؟! جامعه‌ای که زبان نوشتن ندارد و با قلم و کاغذ و تایپ‌کردن قهر است، چگونه از آثار و موالید مکتوب دیگران کام بگیرد؟ شاید این مثال جالب باشد، پدری که دختر ندارد و وارد دنیای «دختردارها» نشده‌، چگونه درباره آن ربط‌ها و دنیای پدر_دختری می‌تواند بگوید و بنویسد؟ زبان نوشتن، زبان فطرت است و با ساحت مهارت نویسندگی متفاوت! تا نوشتن همگانی نشود، خواندن همگانی نخواهد شد. تا خواندن همگانی نشود، مردم از نویسندگی گریزانند و فرهنگ و کتاب و مکتب ما هماره با کمبود نویسندگان تمام‌عیار روبه‌رو است. اکنون می‌توان ادعا کرد، بسیاری از ما مزه حرف زدن را چشیده‌ایم و مزه نوشتن را نه... و عاقبت، آن می‌شود، کسانی که بیشتر حرف می‌زنند بر زندگی ما حاکم می‌شوند، نه کسانی که بیشتر می‌نویسند! ✍ علی اسفندیار 🆔@Cultural_governance
📣اعلامیه ▫️ همراهان گرامی میتوانند یادداشت های خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی مانند سایر عزیزان به ادمین کانال ارسال نمایید. ▪️بدیهی است بعد از ارزیابی مطالب، مرقومات ارسالی در کانال درج خواهد شد. 🆔@Cultural_governance
⚫️ یادی از روحانی جهادی عرصه کتاب و کتابخوانی 🌹حجت‌الاسلام علی صفوی شاملو، موسس مجموعه کتاب‌رسان مرحوم علی صفوی پرتلاش و خستگی ناپذیر سال‌های کوتاه زندگی خود را تماماً صرف جهاد فرهنگی و تربیتی از طریق ترویج و رسانش کتاب های ممتاز و مفید به جامعه کرده است. 🌱یادداشت های این استاد انقلابی👇 Eitaa.com/ali_shamlu https://instagram.com/shamlu_ir 🆔@Cultural_governance
⁉️ چرا دستم به کتاب و چشمم به مطالعه نمیره! برای آدمایی که اهل مطالعه هستن کمابیش، پیش اومده که مدتی انگیزه و رغبت به مطالعه رو از دست میدن. از یه جایی به بعد، دیگه کتاب خوندن جذابیت اولیه خودش رو نداره و گویا یه کار تکراری و یک‌نواختی شده. به نظر من باید شیوه تعامل‌مون با کتاب رو تغییر بدیم. اگر تا دیروز برحسب جذابیت مطالعه و موضوع کتاب، دست به کتاب می‌شدیم از این به بعد باید مطالعه رو به یه عادت روزانه تبدیل کنیم. *مثلا خودمونو عادت بدیم شبا قبل از خواب پنج صفحه کتاب بخونیم. *یا همیشه همراه‌مون یه کتاب داشته باشیم و تو تاکسی و اتوبوس و مترو، چند صفحه کتاب بخونیم. *بین مطالعه درسی و بعد از چهل و پنج دقیقه مطالعه و تمرین، دو سه صفحه هم کتاب مورد علاقه‌مون رو ورق بزنیم. *تو صف‌های طولانی و وقت‌گیر مثل صف بانک، کتاب الکترونیکی یا صوتی تو گوشی داشته باشیم. اما تا قبل از اینکه مطالعه کردن تبدیل به عادت روزانه‌مون بشه، لازمه چندتا نکته رو هم رعایت کنیم تا از کتابخوانی فاصله نگیریم: +مثلا خودمون رو مقید نکنیم به اینکه حتما یه کتاب رو تموم کنیم بعد بریم سراغ کتاب بعدی. هیچ اشکالی نداره چندتا کتاب رو هم‌زمان پیش ببریم. البته به شرط اینکه بین مطالعه کتاب‌ها فاصله زیادی نیفته تا موضوع از دست‌مون در نره. +نکته دیگه اینکه تا موضوعی تو ذهن‌مون داغه و به‌خاطرش رفتیم کتابی رو خریدیم، باید همون موقع مطالعه‌اش کنیم تا سرد نشده و الا انگیزه مطالعه کتاب رو از دست میدیم. +یکی از کارهایی که باعث میشه همیشه برای مطالعه کتاب انگیزه داشته باشیم، خلاصه‌نویسیه. سعی کنیم بعد از مطالعه هر کتاب نظرشخصی و برداشت‌مون از موضوع کتاب و یا حداقل یه معرفی اجمالی از کتاب و نویسنده رو بنویسیم و تو صفحات مجازی منتشر کنیم. +اگر احساس می‌کنیم کتاب‌های کتابخونه‌مون جذابیت و کشش لازم رو در درون ما ایجاد نمی‌کنه، کافیه در مورد اسم کتاب یا نویسنده و مترجم یا موضوع کتاب تو اینترنت جستجو کنیم. قطعا مطالبی تو اینترنت هست که باعث میشه ترغیب بشیم به مطالعه اون کتاب. ✍ مهدی کهن 🆔@Cultural_governance
.: 📌 تراژدی ننوشتن همه ما روزانه حرف می‌زنیم و پشت بندش، یا می‌خندیم، یا آزرده می‌شویم و یا سر در لاک سکوت و تأمل فرو می‌بریم؛ زبان ما فعال است، البته زبان شفاهی ما. پرسش اینجاست، چرا به مقداری که حرف می‌زنیم، نمی‌نویسیم؟ بارها درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. رسانه‌ها از منفی بودن سرانه کتابخوانی گله می‌کنند، نخبگان و دلسوزان کتاب از سرنوشت فرهنگ و ادبیات می‌نالند. پرسش اینجاست، چرا این تب‌و‌تاب‌ها، کارگر نمی‌افتد؟ چرا اخبار بازار کتاب، آشوب به جان ما نمی‌اندازد؟ برخی دردمندان فرهنگ کتابخوانی از گره گشودن این دردها می‌گویند، در حالی که از گره‌یابی کمتر سخن شنیده‌ایم. به دیدگاه نگارنده، گره اصلی نخواندن، ننوشتن است، جامعه‌ای که لذت نوشتن را ننوشد، چگونه کتاب‌ها را سر بکشد؟! جامعه‌ای که زبان نوشتن ندارد و با قلم و کاغذ و تایپ‌کردن قهر است، چگونه از آثار و موالید مکتوب دیگران کام بگیرد؟ شاید این مثال جالب باشد، پدری که دختر ندارد و وارد دنیای «دختردارها» نشده‌، چگونه درباره آن ربط‌ها و دنیای پدر_دختری می‌تواند بگوید و بنویسد؟ زبان نوشتن، زبان فطرت است و با ساحت مهارت نویسندگی متفاوت! تا نوشتن همگانی نشود، خواندن همگانی نخواهد شد. تا خواندن همگانی نشود، مردم از نویسندگی گریزانند و فرهنگ و کتاب و مکتب ما هماره با کمبود نویسندگان تمام‌عیار روبه‌رو است. اکنون می‌توان ادعا کرد، بسیاری از ما مزه حرف زدن را چشیده‌ایم و مزه نوشتن را نه... و عاقبت، آن می‌شود، کسانی که بیشتر حرف می‌زنند بر زندگی ما حاکم می‌شوند، نه کسانی که بیشتر می‌نویسند! ✍ علی اسفندیار | | 🆔@Cultural_governance
📚 کتاب‌خوانی و مسئله تکامل انسان؛ کتاب، جایگزین‌ناپذیر است ✍رضا منصوری 🌱برای روشن‌شدن نقش کتاب‌ در زندگی بشر بد نیست توجهی داشته باشیم به این که تفاوت انسان با گیاهان و حیوانات در چیست؟ گیاه و حیوان هم حیات دارد، ولی تفاوت انسان با سایر موجودات در این است که انسان می‌تواند سخن بگوید. از زمانی که جوامع انسانی به وجود آمدند انسان‌ها شروع به صحبت با همدیگر کردند. با زبانی که در ‌طی مراحلی رشد و تکامل پیدا کرده و به ما رسیده. گیاهان و حیوانات هم به نوعی با هم صحبت می‌کنند ولی صحبت این موجودات در حد ابتدایی باقی مانده؛ متحول‌شده و تکامل‌یافته نیست. انسان اما بر اثر مجموعه رویدادهایی زیستی می‌تواند صحبت کند. پس انسان برای برقراری ارتباط با سایر انسان‌ها شروع به صحبت کرد و در ادامه نوشتن را آفرید و کتاب را به وجود آورد. 🌱پس وقتی به موضوع کتاب می‌پردازیم، باید متوجه نقش آن در تحول جوامع انسانی هم باشیم. مكالمه‌ی دو انسان با همدیگر در نهایت تبدیل به نوشتار شده است و ما عنوان کلی کتاب را برایش به کار می‌بریم. اما کتاب تنها وسیله‌ای برای انتقال حرف‌های یک انسان به انسان دیگر نیست، بلکه تاثیر شگرفی هم در تکامل انسانی، خرد انسانی و خلاقیت انسان‌ها دارد. این هم وجه تمایز دیگر انسان و حیوان است. هر خصوصیتی که با انسان‌بودن در ارتباط باشد، چه به لحاظ خرد و چه به لحاظ عواطف‌ او، عامل اصلی نگارش کتاب است. گفتگوی میان دو انسان‌ تمام می‌شود و نهایتا اثر آن در ذهن باقی می‌ماند؛ ولی وقتی پای نوشتار در میان باشد نوشتار بر روی خرد و روح نویسنده و خواننده تاثیر می‌گذارد. انسان‌ها اگر مایل باشند در همین مسیر تکاملی که آن‌ها را از حیوانات متمایز ساخته رشد کنند ناگزیرند از اینکه بنویسند و بخوانند. 🌱وقتی انسان کتاب نمی‌خواند چشم خود را بر روی عوالم دیگر و جهان‌های دیگری که توسط سایر انسان‌ها خلق شده‌ می‌بندد. خواندن کتاب باعث می‌شود ذهن‌ بازتر شود، خلاقیت‌مان بیشتر شود و مسیر تکامل سریع‌تر طی شود. خواندن کتاب برای زندگی بشری که علاقه‌مند به رشد و خلاقیت است، اجتناب‌ناپذیر است. انسانی که کتاب نمی‌خواند خلاقیت‌اش به‌مرور به صفر می‌رسد و تنها گوینده و شنونده‌ای فاقد خلاقیت باقی می‌ماند. این مهم‌ترین وجه تمایزی‌ست که در کتاب‌خواندن و کتاب‌نخواندن وجود دارد. 🌱گرچه در شرایط بحرانی ازجمله در همین دوران كرونا، پناه آوردن به کتاب و تخیل‌كردن و یا خواندن کتاب‌های تاریخی و اجتماعی و مرور سرگذشت انسان‌هایی که بحران‌های مشابهی را پشت سر گذاشته‌اند به حل و فصل بهتر بحران کمک می‌کند ولی نقش کتاب در زندگی انسان خیلی پر رنگ‌تر از این‌هاست. 🌱انسان‌ها در انزوا نمی‌توانند بسیاری مسائل‌شان را حل کنند. در حالت عادی معمولا انسان‌ها به صورت اجتماعی می‌زیند، و با قرار ‌گرفتن در محل کار و یا در رفت‌وآمدها و دورهمی‌ها خودشان را تنها احساس نمی‌کنند. کتاب در مقابله با این انزوا به کمک انسان می‌آید ولی اهمیت آن از این جهت است که موجب رشد و تکامل می‌شود. اگر کتاب را از انسان بگیریم فاصله زیادی با حیوانات ندارد. این در اقوامی که رشدشان بسیار ابتدایی بوده و به کتابت نرسیده‌‌اند، مشاهده می‌شود. این اقوام در زندگی تمایز چندانی با حیوانات نداشتند و نتوانستند تمدنی بیافرینند. پس صرف صحبت کردن کافی نیست. بنابراین باید نقش خواندن کتاب را بسیار فراتر از این دید که مثلا امکان تنها بودن را افزایش می‌دهد و یا انزوا و جدا افتادن او را جبران می‌کند. ولی خب در مواقع بسیاری ما انسان‌ها کمتر به کتاب روی آورده و با دورهمی آن را جبران کرده‌ایم. اما، این نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. کتاب تا حدی می‌تواند جای دورهمی را بگیرد، و تاثیرش بیش از این‌هاست. نباید به این موضوع اکتفا کرد. گرچه قطعا در شرایط موجود کتاب اهمیت پیدا کرده است و اگر بخواهم از نقش اصلی کتاب در زندگی بشر کوتاه بیایم، باید گفت کتاب خیلی از مشکلات روانی، غربت، و مسائلی از این دست را هم برطرف می‌کند. 🆔@Cultural_governance
🌱 درباره‌ی یک آرزو آرزو دارم، روزی، کتابخوان‌ها بشوند یک حزب بزرگ در ایران. آن وقت از هیچ تغییری نمی ترسیم. کتابخوان‌ها، کتاب ناطق جامعه‌ی ما هستند، باید بیمه شوند. حال کتاب، خدا کند خوب بشود. ✍ پویانویسی 🆔@Cultural_governance
✨📣 فراخوان (مسابقه): بمناسبت چهل و سومین سال صدور ؛ کانون سنگرسازان بی سنگر و مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار می کنند: 💥 فراخوان مردمی ساخت کلیپ 💥 با موضوع: 👈 بازخوانی محتوای پیام تاریخی ۲۷ خرداد امام خمینی (ره) برای تأسیس جهاد سازندگی ✅ با اهدای جوایز ۵۰ ، ۴۰ و ۳۰ میلیون ریالی 🔸 فرصت ارسال آثار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ 🔹 مشاوره و اطلاعات بیشتر: ۶۶۵۰۷۵۲۰ ۰۹۹۲۴۲۹۸۷۷۰ (فضای مجازی) کتابخانه و دفتر ترویج فرهنگ جهادی کانون سنگرسازان بی سنگر www.sangarsazan.ir 🆔@Cultural_governance
📚 آسیبِ انبوه‌خوانی 📝 کتاب‌ها وقتی به کار می‌آیند که فرد پرسشی داشته باشد و برای دستیابی به این پرسش‌ها کتاب بخواند، وگرنه صِرف کتاب خواندن، آن هم انبوه‌خوانی، می‌تواند یک عادت باشد، یک اعتیاد؛ گیرم که اعتیاد به یک کار خوب. حتماً کتاب‌خوانی کار خوبی است، وقتی متربی پرسش دارد و به دنبال پاسخ آن در حال تفکر است و حتماً کتاب می‌تواند یکی از ابزارهای گردآوری منابع و داده های خام برای تفکر باشد؛ ولی این‌ها وقتی است که ما در نظام تربیتی خود، ذهن متربیان را با سؤال درگیر کنیم تا خودشان برای یافتن پاسخ، تشنه‌ی مطالعه شوند؛ نه اینکه آن‌ها را به ضرب و زور مسابقه و جایزه کتاب‌خوان کنیم تا نه خودشان بفهمند چرا این کار را می‌کنند و نه جامعه از برآیند این کتاب‌خوانی بهره‌ی خاصی ببرد. به قول شاعر: آب کم جو، تشنگی آور به دست تا بجوشد آب، از بالا و پست ✍ مدرسه تراز انقلاب اسلامی 🆔@Cultural_governance
🌱خوب دیدن و خوب شنیدن؛ ویژگی اکتسابیِ نویسندگی 🔴برای اینکه بتوانیم به ذهن مخاطب نفوذ کنیم باید اول خودمان را کاملا در موقعیت و سن و سال او قرار دهیم تا بتوانبم دنیای او را با تمام مختصات واقعیاش درک کنیم. 🔵استاد مشاور گعده گفت: در کارِ نوشتن، خوب دیدن و خوب شنیدن بسیار مهم است. نویسنده باید دقت کند که در اطرافش چه میگذرد. حسن زاده خاطره نوشتن را در تقویت قلم بسیار موثر دانست و در تایید حرف خود به عبارتی از مارکز اشاره کرد که میگوید: «من همیشه به همراه خود یک دفترچه‌ی خاطرات داشتم. هرجا نکته‌ی ریزی می‌دیدم و احساس میکردم که نکته‌ای دارد می‌نوشتم و الان بعضی از داستانهایم بر اساس آنهاست.» 🔵 پایه گذار پوپک البته خوب دیدن را مسئله و خصیصه ای اکتسابی دانست و گفت: باید خوب دیدن‌ها را تمرین کنیم؛ وی در ادامهی روشهای قوتبخش قلم گفت: در دفترچهی مخصوص خودتان خاطرات را یک طرف دفترچه بنویسید و یک طرف دیگر هم باید واژه‌ها و جملات زیبا از کتاب‌هایی که مطالعه میکنید را یادداشت کنید. 🔵وی در حالی که گفت هرگز پشت کاغذ چیزی ننویسید؛ یک سفارش تاکیدی هم داشت و آن اینکه: از همان قسمت کتابی که خوشتان آمده چند خط شبیه همان قسمت بنویسید. این یعنی شروع جنگیدن. و در ادامه، مقابله، مبارزه و در پایان یادگرفتن. اولین اثر این کار این است که باعث میشود ترستان بریزد. آرام آرام باعث میشود که جایگاه و قلم خود را پیدا کنیم. ✍ محمد اصغری مرجانلو 🆔@Cultural_governance
🔸 "نهضت ترجمه" و پیامدهای آن 🔴با گسترش ترجمه، گزاره‌هایی که ما خودمان به سادگی توانایی رسیدن به آن‌ها را نداشتیم و از طرفی در پیشبرد و ارتقای جامعه موثر است با کم‌ترین هزینه در اختیار ما قرار میگیرد. 🔵درباره ترجمه، از چند ساحت میتوان سخن راند. ترجمه‌ها انتقال دهنده یک سری خرده فرهنگ‌ها و تفکرات از کشور مبدأ به مقصد هستند. مهم‌ترین واردات و صادراتی که زندگی انسان‌ها و جوامع را دگرگون میکند انتقال تفکرات است که از طریق ترجمه صورت میگیرد. 🔵از دیگر نتایج این حرکت، به وجود آمدن گروه هاى اجتماعى و فرهنگى است. آثار ترجمه شده مطالعه شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تفکری ایجاد میکنند. این تفکرات منجر به حرکت‌هایی در اجتماع میشوند که میتواند در جهت بهبود زندگی اجتماعی بسیار مفید باشد. افراد در دسته‌های مختلف تقسیم بندی میشوند. هرکس با توجه به سلیقه و افق فکری خودش در یکی از این گروه‌ها وارد میشود و در تحولات اجتماعی مانند انتخابات و غیره، علی المبنا به طرفداری از فرد یا گروهی خاص برمی خیزد. ✍ مهدی خدایی | 🆔@Cultural_governance
📖 در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد 📝 رهبر انقلاب: من اين را مى‌خواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم؛ تا خوابم مى‌آيد، كتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقّع من، اين است. 📚بايد پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچه‌هاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. 📚بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند. 📚اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند. ۱۳۷۴/۰۲/۲۶ 🆔@Cultural_governance
برای کسانی که کتاب‌ها را دوست دارند 📕گشت‌وگذار در نمایشگاه کتاب تهران 📚 حال همه‌ی ما خوب است ✍️ فاطمه نعمتی از ابتدای صبح حال جسمی خوبی نداشتم، ولی «باید»ی در وجودم بود که من را بیدار کرد، لباس به تنم پوشاند، کیف لپ‌تاپ را برداشت و پاهایم را در خیابان ولیعصر (عج) به حرکت درآورد؛ بایدی مثل تعهد به کار و شاید صادقانه‌ترش این باشد که دوست داشتم از این کار سختِ لذت‌بخش جا نمانم. حالم کم‌کم بهتر شد وقتی غرق در کلمات و تصاویر شدم. کلمه‌هایی که درباره‌ی کتاب‌ها بودند؛ این معشوقِ حال‌ندار من. هر روز که به نمایشگاه می‌آیم و هر شب که برمی‌گردم برایم مهم است که از حال کتاب‌ها باخبر شوم. که دلیلم برای بودن در دنیای خبرنگاریِ کتاب همین بود. مثلا از یک کتاب داستانی بپرسم «سلام کتاب نارنجی با طرح یک درخت سیاه، امروز حالت چه‌طور است؟» یا به یک دانشنامه که رسیدم ابرویی بالا بیندازم و بگویم «تو که مطالبت حسابی به‌درد بخور است، پس حالت هم خوب است دیگر؟». می‌توانم به بخش ناشران دانشگاهی بروم و احوال کتاب‌های تخصصی را بپرسم که زیاد هم میانه‌ام با محتوای‌شان جور نیست؛ بماند که این عیبِ خودم است که از مطالب تخصصی و رسمی فراری‌ام. امروز می‌توانم به هر کتابی با هر موضوعی سر بزنم و حال‌واحوال بپرسیم و گپی با هم بزنیم؛ به دور از چشم مسئولان غرفه‌ها و بقیه بازدیدکنندگان. بین خودمان بماند من راه اسرارآمیزِ مخفی دارم برای این‌که با کتاب‌ها صحبت کنم. درست است که آن‌ها اشیا هستند ولی به قول برونو لاتور، نظریه‌پرداز فرانسوی اشیا حیات اجتماعی دارند. او می‌گوید که آن‌ها در زندگی‌مان نقش مهمی دارند و نباید نادیده‌شان بگیریم. روزگاری پیکان در جامعه‌ی ما چه بروبیایی داشت و حالا یک گوشی آیفون چنین پادشاهی‌ای در زندگی‌مان به راه انداخته است. لاتور می‌گوید دیگر نمی‌توانیم اهمیت کنش‌گری اشیا را انکار کنیم و من می‌گویم دیگر نمی‌توانم حال کتاب‌ها را نپرسم صرفا چون اشیا هستند. من می‌پرسم و به اطلاع شما هم می‌رسانم. امروز برای گزارش تصویری باید به بخش کودک‌ونوجوان می‌رفتیم. بانشاط‌ترین جای نمایشگاه همین‌جاست. پر از رنگ و صداهای شاد و ذوقی که در چشم‌ها حس و دیده می‌شود. وقتی بین غرفه‌های ناشران کودک‌ونوجوان راه می‌رفتم می‌توانستم صدای تپش قلب کتاب‌های کودکانه را بشنوم یا نگاه شیطنت‌آمیز کتاب‌های نوجوانانه را ببینم و دستی برایشان تکان بدهم. این‌جا انگار یک دنیای مخفی است. جایی دور از هیاهویِ طبقات بالا که آدم‌بزرگ‌ها با اخم و ترش‌رویی از این غرفه به آن غرفه می‌روند. من می‌خواستم از بچه‌ها سوالی بپرسم و آن‌ها با ماسک روبه‌رویم می‌ایستادند و متعجبانه نگاهم می‌کردند. مصاحبه انگار اتفاق عجیبی برایشان بود و البته برای بعضی‌هایشان هم اتفاقی جذاب. مثل آن پسربچه‌ای که بازیگر سریال زیرخاکی بود و با لبخند نگاهم می‌کرد و از کتاب‌‌های موردعلاقه‌اش می‌گفت. حین راه‌رفتن و صحبت با فیلمبردار صدای خنده‌ای شنیدم. بلند بود و مداوم. به طرف صدا برگشتم و یک دسته کتاب کودک و نوجوان دیدم که کنار هم نشسته بودند و می‌گفتند و می‌خندیدند. پرسیدم «چیزی شده؟» یکی از آن‌ها که طرح خرسِ تنبلی روی جلدش تصویرگری شده بود به پسربچه‌ای که کنارش ایستاده بود اشاره کرد و گفت: «می‌خواهیم بخندانیمش». تو هم بخند. هرچه خنده‌مان بیشتر و بلندتر باشد او ذوق‌زده‌تر می‌شود. امروز صبح حال جسمی‌اش خوب نبود. آمده نمایشگاه که کتاب بخرد و خوش‌حال شود، حالا ما داریم بیشتر خوش‌حالش می‌کنیم. به خودم نگاه کردم. حال جسمی من هم دیگر بد نبود. خنده‌ی کتاب‌ها و بچه‌ها مگر می‌گذارد حالت بد بماند؟ نمی‌خواستم از بخش کودک‌ونوجوان نمایشگاه بیرون بیایم ولی کار داشتم و وقت نبود. «باید»ی که دارم من را به سمت غرفه خبرگزاری کشاند ولی دلم هنوز پیش آن دسته از کتاب‌های طنز بود که قاه‌قاه می‌خندیدند، و پیش ستاره‌ی درخشانی که در چشم‌های آن پسربچه سوسو می‌زد. | 🆔@Cultural_governance
📖 گزیده بیانات |چگونه به کتاب‌خوانی عادت کنیم؟ 👈🏼 توصیه‌های رهبر انقلاب در مورد کتاب‌خوانی 1️⃣ نیم‌ساعت‌ها! کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی می‌خواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعه‌ای هست که تفریح می‌کنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیل‌اند حتماً کتاب بخوانند. کتاب‌هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را گرچه نیم‌ساعت برای کتاب خواندن بگذارند. ▫️چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند! بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ام. پشت این کتاب‌ها را هم یادداشت می‌کنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه ده دقیقه‌ای خوانده‌ام. بسیاری از افراد را هم می‌شناسم که این گونه‌اند. ۱۳۷۲/۲/۲۱ 2️⃣ پیش از خواب! در منزل خود من، همه‌ی افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه می‌کنم، تا خوابم می‌آید، کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم. همه‌ی افراد خانه‌ی ما، وقتی می‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر می‌کنم که همه‌ی خانواده‌‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقع من، این است. باید پدر‌ها و مادر‌ها، بچه‌‌ها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند. حتی بچه‌‌های کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند. ۱۳۷۴/۲/۲۶ 3️⃣ فرصت‌های اندک من می‌خواهم خواهشی از مردم بکنم و آن این است: کسانی که وقت‌های ضایع ‌شوند‌ه‌ای دارند؛ مثلاً به اتوبوس یا تاکسی سوار می‌شوند، یا سوار وسیله‌ی نقلیه‌ی خودشان هستند و دیگری ماشین را می‌راند، یا در جا‌هایی مثل مطب پزشک در حال انتظار به سر می‌برند و به‌ هرحال اوقاتی را در حال انتظار به بی‌کاری می‌گذرانند، در تمام این ساعات، کتاب بخوانند. کتاب در کیف یا جیب خود داشته باشند و در اتوبوس که نشستند، کتاب را باز کنند و بخوانند. وقتی هم به مقصد رسیدند، نشانی لای کتاب بگذارند و باز در فرصت یا فرصت‌های بعدی آن را باز کنند و از همان‌جا بخوانند. ▫️بنده خودم چند جلد قطور از یک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم! قضیه مربوط به قبل از انقلاب است که چند روزی برای انجام کاری از مشهد به تهران آمده بودم... وضعیت و فضای اتوبوس‌های آن روزگار برای ما خیلی آزار دهنده بود و نمی‌توانستیم تحمل کنیم. دلم می‌خواست سرم پایین باشد و خواندن کتاب در چنین وضعیتی بهترین کار بود. ساعتی را که به این حالت می‌گذراندم احساس نمی‌کردم ضایع می‌شود. آن وقت‌ها تقریباً یک‌ساعت طول می‌کشید تا آدم با اتوبوس از جایی به جای دیگر می‌رفت. بعضی وقت‌ها این جابجایی کمتر یا بیشتر هم طول می‌کشید. به‌هرحال چنین یک‌ساعت‌هایی را احساس نمی‌کردم که ضایع می‌شود؛ چون کتاب می‌خواندم. ۱۳۷۵/۲/۲۲ 4️⃣ به‌جای آگهی تلویزیونی گاهی می‌بینید یک نفر پای تلویزیون نشسته و منتظر یک فیلم است. تلویزیون آگهی تبلیغاتی پخش می‌کند و گاهی پخش تبلیغات بیست دقیقه طول می‌کشد. یک‌وقت است کسی به آن تبلیغات احتیاج دار؛ اما کسی که احتیاج ندارد آگهی‌‌های تبلیغاتی را ببیند، این بیست دقیقه را چرا بی‌کار بنشیند!؟ یک کتاب دمِ دستش باشد؛ بردارد و بیست دقیقه مطالعه کند. اگر مردم ما عادت کنند که از این وقت‌های ضایع‌شونده برای مطالعه‌ی کتاب استفاده کنند، جامعه خیلی پیش خواهد رفت و فرهنگ کشور، خیلی ترقی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۲/۲۲ | 🆔@Cultural_governance
📚 «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» 📝نویسنده: سید یدالله یزدان پناه 📚 این اثر تلاشی فلسفی برای دست‌یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است.کتاب حاضر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه‌های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی‌آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد. 📌مؤلف می‌خواهد به همان پدیده‌ای ناظر باشد که هم‌اکنون همگان از فرهنگ مراد می‌کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون چیستی فرهنگ، عینیت فرهنگ، گستره فرهنگ، لایه‌های فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفته‌اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
👌 *قیام حسینی تا انقلاب خمینی* 💫امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامي استان قم به مناسبت فرا رسیدن ایام زمینه ساز ظهور و اربعین حسینی برگزار میکند: مسابقه کتابخوانی: 📕 قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی، انقلاب خمینی در برابر جاهلیت مدرن خلاصه کتاب: 🔺ضرورت ارتقاء عزاداری های حسینی متناسب با نیاز روز دنیای مدرن 🔺 ضرورت فهم انقلاب اسلامی ایران در امتداد حرکت توحیدی انبیا و ائمه معصومین علیهم السلام 🔺ضرورت مقابله با جاهلیت تفکر مادی (از اولی تا مدرن) 📩جهت دریافت فایل کتاب و سوالات به آیدی @SzmnTabliqat_Banova 🆔@Cultural_governance
📒 کتاب کهکشان نیستی 📚کهکشان نیستی نام رمانی است که بر اساس حیات ۸۱ ساله‌ی آیت الحق سید علی قاضی طباطبایی توسط محمد هادی اصفهانی در شهر نجف اشرف به رشته ی تحریر آمده است 📚 نویسنده در آن سعی نموده که زندگی آیت الله سیدعلی قاضی را ازبدو ورود به نجف و آشنایی ایشان با اساتیدشان و همچنین نحوه تربیت و سیر و سلوک و تربیت شاگردان ایشان را به طور مستند داستانی به رشته تحریر درآورده و به تصویر کشد. ادرس پیج نویسنده کتاب(حتما مطالب پیج نویسنده رو مطالعه کنید) https://www.instagram.com/sholeye_toor/ | 🔅حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔@Cultural_governance
📒کتابی که مقام معظم رهبری آن را ۷بار خوانده اند... 💠رهبر معظم انقلاب: 📘 کتاب "روح مجرد" (زندگینامه و احوالات عرفانی عارف بزرگ آقا سید هاشم حداد از شاگردان آیت الله سید علی قاضی رحمةالله علیهما) بسیار کتاب خوبی است. چاپ اول را خود علامه طهرانی به من دادند و آنقدر برایم جالب بود که ۳روزه خواندم، علامه طهرانی این کتاب را بعنوان یک تحفه برای ما باقی گذاشتند، بنده این کتاب را ۷بار خوانده ام! کلام رهبری در بازدید از نمایشگاه قرآن ۸۷/۷/۶ | | 🔅حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔 @Cultural_governance
📕 سرح العیون 🖌این کتاب سنگ بنای روانشناسی اسلامی را بر پایه حکمت آمیخته با روایات بنیان می دهد و کمک می کند که انسان بافت های نهفته وجود خود را شناسایی و در رشد آن دقت نظر داشته باشد. 🔰استاد، در مقدمه کتاب، بیان می‌کند که اثر حاضر، حاصل تحقیقات عمیقی است که در طول سالیان متمادی، در باره معرفت نفس، به عمل آورده است. 🔰معرفت نفس، پس از معرفت خدای تعالی، از لذیذترین و عزیزترین معارف الهی به شمار می‌رود و آن، مفتاح خزائن ملکوت و مرقات معرفت رب است. به نظر سید علی طوبجی سیوطی ، حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» از ابو بکر رازی است. ابن تیمیه ، معتقد است که این حدیث، مجهول است و استاد، با عنوان «وهم و رجم» همه این سخنان را رد می‌کند. 🔰گفته می‌شود که معرفت نفس، مبتنی بر اصولی است و عیون مسائل نفس، اصول آن است و در هر عینی، از اصول ایقانیه و امهات برهانیه که مستفاد از فهم خطاب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و مستفاض از اصول و جوامع روایی اهل بیت علیه‌السّلام است، استفاده شده است. خلاصه نکات کتاب:https://yun.ir/njqmnc 🔅حکمرانی فرهنگی 🔅 🆔 @Cultural_governance
✅سیر مطالعاتی آشنایی با اندیشه های آیت الله العظمی خامنه ای 📌فصل های کتاب عبارتند از: فصل اول: معرفی 133 کتاب برتر در موضوع اندیشه ها و اقدامات رهبر معظم انقلاب فصل دوم: سیر مطالعاتی اجمالی فصل سوم: سیر مطالعاتی تفصیلی فصل چهارم: سیر مطالعاتی اجمالی موضوعی فصل پنجم: سیر مطالعاتی تفصیلی موضوعی فصل ششم: معرفی 110 سخنرانی مهم و 22 پیام محوری فصل هفتم: راهنمای برگزاری «طرح سیر مطالعاتی اندیشه های آیت الله خامنه ای» 🖌جهت خرید کتاب لینک زیر را کلیک کنید http://iwo.ir/mqifl 📔 🆔 @Cultural_governance
📘«فصّ حکمةٍ عصمتیّةٍ فی کلمةٍ فاطمیّة» ✍️این رساله 22 موضوع را شامل می شود که حضرت استاد آن را در 19 فصل شرح کرده اند. در رساله یاد شده با روش ترکیبی عقل، نقل و کشف (برهان، عرفان و قرآن)، به ابعاد و زوایای شخصیت اسرارآمیز و در عین حال، همه جانبه انسان کامل و معصومی همچون فاطمه زهرا علیهاالسلام ، که بنیه محمّدی صلی الله علیه و آله و بقیّه نبوّت و رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و مظهر تام لیلة القدر و «امّ ابیها» و «امّ الائمه» و کوثر آفرینش است، پرداخته شده است. ✍️رساله قدسیه و نوریه فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیّه با هدف تتمیم فصوص الحکم شیخ اکبر و انگیزه تبیین ابعاد وجودی و شخصیت حقیقی صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیهاالسلام و مقامات بلند و رفیع علمی و عملی آن یادگار و ودیعه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به رشته تحریر درآمده است تا آفاق جدید و فصولی نوین در جهت تأمّل، تدقیق و تحقیق درباره فاطمه زهرا علیهاالسلام بازگشاید و راه استکمال و ولایت را در مقام قرب الی اللّه و لقاء رب نشان دهد و اوصاف ناگفته و ویژگی های نانوشته ای از لایه های باطن حضرت را متجلّی سازد. 🆔@Cultural_governance
📌جلوه نور؛ ایه الله سعادت پرور ✍️در عصر ما و در میان اهل معرفت نام بزرگانی به چشم می ‌خورد که چون ستاره‌ های درخشان، علائمی الهی برای هدایت بشر بوده‌ اند. ✍️ دراین‌بین به‌ تصریح بزرگان اهل معرفت مرحوم حجت‌الحق آیت‌اللّه سعادت‌پرور در طریق شاگردپروری و هدایت و دستگیری سالکان به‌سوی سعادت حقیقی که همان رسیدن به کلمه توحید است پهلوانی بی‌ نظیر و استادی موفق بود. ✍️ ایشان همچنین در کنار تربیت شاگردان سلوکی و عرفانی به نگارش آثار معرفتی متعددی اهتمام داشتند که اکنون و سال ‌ها پس از رحلت ملکوتی ایشان به مرور نشر می‌ یابد. ✍️ درباره شخصيت والاى بانوى دو عالم، حضرت صدّيقه كبرى(س) كتاب ‌ها و رساله‌ ‏هاى فراوان نگارش يافته كه‏ محور عمده آنها خصوصيّات تاريخى واخلاقى آن بزرگوار و ظلم‌هايى است كه در زندگى پر بركتش بر او رفته و اين در حالى است كه مراتب و کمالات وجودی فاطمه زهرا(س) كمتر مورد توجه محقّقان قرار گرفته است. آنچه در این کتاب مد نظر مؤلف محترم؛ بوده، بیان منازل و مقامات معنوى آن حضرت با بهره‌گيرى از متن آيات قرآن شريف و روايات اهل‌بيت عصمت وطهارت(ع) می‌ باشد. 🆔@Cultural_governance