eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» 🎭 فصل اول نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز می‌کند. 🔰«جهان بانو» نمایشی است با موضوع زنان تاریخ‌ساز که به مدت ۲۵ شب، هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان می‌شود. 🌸همچنین روزهای زوجِ این نمایش ویژه بانوان است. 🔸علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیط خود، به سامانه namaticket.ir مراجعه کنند. 🔸«جهان بانو» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه ای اوج است که به همت موسسه سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت. 🆔@Cultural_governance
🔻امراض ساختاری در مدرسه(۱): نسبت نظام آموزشی با سبک زندگی 🖋 مهدی جمشیدی ۱. نخستین اشکال ساختاری این است که مدرسه به یک «معبر بی‌ارزش» تبدیل شده است. دانش‌آموز، مدرسه را آشیانۀ خود نمی‌داند و به آن دلبسته نیست، بلکه آن را همچون یک «دالان تنگ» و «راهرو بی‌خاصیّت» تصوّر می‌کند که باید به‌ناچار، از آن بگذرد. مدرسه، «بی‌شأن» و «تهی‌مایه» شده است و دیگر موضوعیّتِ مستقل ندارد و مهم نیست. مدرسه از هر جهت، به خدمت دانشگاه درآمده است و هیچ فلسفه و غایتی در درون خود و برای خود ندارد. چنین نهادی، همچون مسافرخانه‌ای است که اصالت ندارد و محل قرار نیست. مدرسه باید همچون خانۀ دوّم باشد که در آن دانش‌آموز، احساس «استقرار» و «ثبات» کند و آن را از خویش بداند، نه این‌که از آن «گریزان» و به آن «بی‌وفا» و «بی‌تعلّق» باشد. دانشگاه و کنکور، همۀ ذهن دانش‌آموز را تصرّف کرده و مدرسه را از هویّتِ خویش‌بنیاد، تهی کرده است و ازاین‌رو، مدرسه در چشم دانش‌آموز، جلوه و شوکت و حرمتی ندارد. ۲. آفت دیگر، «زوال پرورش» در نظام آموزشی است. وقتی مدرسه به «خادم دانشگاه» فروکاهیده شد، و دانشگاه نیز به بستر کارسازِ معطوف به «ثروت» و «منزلت» تبدیل شد، «تربیت» و «اخلاق» و «هویّت» ، جملگی بی‌معنا و موهوم می‌شوند و نظام آموزشی، همچون کارخانۀ تولیدِ «کارگزارانِ نظریۀ توسعه»، عمل خواهد کرد. در جهان سنّت، نهاد علم و تعلیم به‌مثابه دریچه‌ای برای کشف «حقیقت» تلقّی می‌شد که باید به لحاظ جوهری، با «تزکیه» و «تربیت» نیز متّصل می‌شد، امّا در رویکرد تجدّدی، «پرورش» به حاشیه رفته و شاید منهدم شده است. مدرسه، «سکولار» و «بی‌طرف» و «بی‌تفاوت» شده و دیگر به «هدایت اخلاقی» و «سعادت معنوی» و «کمال ایمانی» نمی‌اندیشد. مدرسه‌، تنهاوتنها، محملی است برای آموزش‌دادن مجموعه‌ای از معلومات، که البتّه اغلب، مفید و کاربردی نیز نیستند و هیچ گرهی را نمی‌گشایند. پس نه‌فقط «پرورش» در کنار «آموزش» ننشسته و هم‌عرض و هم‌رتبۀ آن نیست، بلکه حتّی آموزش نیز، بی‌خاصیّت و غیرنافع شده است و دانش‌آموز میان این حجم انبوه از معلومات و زندگیِ واقعیِ خویش، ارتباط و پیوندی را احساس نمی‌کند. ۳. از طرف دیگر، مدرسه از «ساختارهای فرهنگی و هویّتیِ بومی» بریده و خویش‌بسنده شده است؛ چنان‌که با «مسجد» و «حوزه» و «هیأت» و «بسیج»، بیگانه است. مدرسه، مناسبات بیرونی ندارد و نمی‌کوشد از طریق «مددهای فرهنگیِ برون‌ساختاری»، ضعف‌های خود را جبران کند و خود را به معیارهای فرهنگیِ انقلاب، نزیک سازد. حتّی اگر مدرسه در وضعیّت مطلوب نیز باشد، باز محتاج هماهنگی و همگرایی با ساختارهای فرهنگیِ دینی است و باید نسبت «هم‌افزایانه» و «تکمیلی» با آنها برقرار نماید، امّا با وجود این‌که دچار «افول کارکردی» و «سکولاریسم» شده است، باز هم به بیرون از خود نظر نمی‌کند و کمک و مساعدت نمی‌طلبد. این بریدگی و انقطاع، دوسویه است؛ چنان‌که نه مدرسه به مسجد اعتنا دارد و نه مسجد به مدرسه. دو نهاد مستقل و بیگانه، در یک محله هستند و هر یک برای خویش، وظیفه و مخاطب و غایتی در نظر گرفته است. ائمۀ جماعات در مساجد، کمترین اهتمامی به مدرسه‌های محلۀ خویش ندارند و در این باره، احساس مسئولیّت نمی‌کنند. آنها تلاش نمی‌کنند که به تجمع دانش‌آموزان در مدرسه، به چشم یک «ظرفیّت عینی و بارورشده» بنگرند و مدرسه را به مسجد پیوند بزنند. مدرسه و مسجد می‌توانند به‌گونه‌ای صورت‌بندی بشوند که در مسیر «کارکردهای متقابل» قرار بگیرند و هم‌افزایی کنند. ۴. بسیاری از معلّمان، بی‌جهت و خنثی هستند و موضع اسلامی و انقلابی ندارند، یا برای خود در زمینۀ هدایت ارزشی دانش‌آموزان، رسالتی نمی‌شناسند. آنان بر این گمان هستند که تنها باید دروس رسمی را آموزش بدهند و دربارۀ دین و انقلاب، سکوت کنند، درحالی‌که معلّم مسلمان و انقلابی، می‌تواند در حاشیۀ همین آموزش‌های غیرایدئولوژیک، به‌گونه‌ای رفتار کند و سخن بگوید که حس هویّت اسلامی و انقلابی را در دانش‌آموز، برانگیخته و تثبیت نماید. معلّمانِ بی‌طرف، خودآگاهیِ تاریخی ندارند و به معلّمی، همچون یک حرفه می‌نگرند، نه یک مسئولیّت انسانی و هویّتی. روشن است که چون همۀ سرفصل‌های آموزشی در اختیار این عدّه است و تنها یکی دو درس به‌طور مستقیم، معطوف به دغدغه‌های اسلامی و انقلابی است، نباید انتظار داشت که مدرسه به هویّت، کمکی نماید و گرهی را بگشاید. مسألۀ معلّمانِ بی‌طرف، معلوماتِ سکولار و انباشت حافظه از گزاره‌های خنثی و است نه سبک زندگیِ اسلامی و انقلابی. در این انگاره، تعلیم چیزی فراتر از علم سکولار نیست؛ علمی که حتّی در بیرون از خود و در حاشیۀ خویش نیز جهت و دلالت ارزشی ندارد. 🆔@Cultural_governance
🔰 فشار اقتصادی، نارضایتی سیاسی و شکاف نسلی؛ مثلث شکل‌دهنده اعتراضات ✍️ سید احمد موثقی، عضو هیئت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔸 اگر مشروعیت نظام سیاسی بالا باشد، شکاف بین دولت و مردم نباشد و رضایت مردم در سطح نسبتا مطلوبی باشد، این ثبات و استحکام داخلی مانع از یارگیری عامل خارجی و پذیرش دعوت آنها می‌شود و اساسا امکان فعال شدن عامل خارجی در داخل منتفی می‌شود. اینجاست که اهمیت مسئله ارتباط میان توسعه و امنیت مشخص می‌شود. اگر دولت‌ها در جمهوری اسلامی توسعه‌خواه بودند، کارکرد توسعه‌ای داشتند، با نگاه توسعه‌ای حل ریشه‌ای مشکل فقر و بیکاری را دنبال می‌کردند، فساد و بی‌عدالتی را کاهش می‌دادند و شایستگان از طریق رقابت در مدیریت کشور روی کار می‌آمدند، اقتدار ملی شکل می‌گرفت. 🔹 موثقی با اشاره به تفاوت اقتدار و قدرت گفت: قدرت جنبه سخت و فیزیکی کنترل جامعه است که اگر با رضایت مردم فراهم شود اقتدار تولید می‌شود و لذا این توسعه است که امنیت ملی ایجاد می‌کند و اینگونه نیست که امنیت آن هم به معنای محدود کلمه و سخت آن، توسعه را ایجاد کند، از قضا این چنین امنیتی به دلیل عدم ایجاد توسعه، منشأ ناامنی می‌شود و امکان و احتمال سرمایه‌گذاری را در کشور کاهش می‌دهد. ادامه مطلب👇 🌐https://b2n.ir/w56002 🆔@Cultural_governance
🚦اعتراضات اخیرکشور از منظر جامعه‌شناسی دکتر عبدالکریم خیامی: در حوادث اخیر دست کم پنج گسل یا پنج جنبش بالقوه اجتماعی به طور همزمان فعال شدند، شما بحث گسل بین نسلی یا گسل جنبش جوانان و نوجوانان را دارید که مستحضر هستید که سن اعتراض و اغتشاش پایین آمده و متوسط سنی آن ها ۲۲ تا ۲۳ سال است و آنچه گفته می‌شود که آن چند هزار دانش آموزی که گرفتند بالا۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نفرند که اکثرا همان لحظه آزاد شدند ولی به هر حال موجی از نوجوانان ورود کردند، دوم؛ بحث زنان است که محوریت در این قصه داشت. سوم؛ با تیزهوشی در برنامه ریزی ایشان شهریور را به مهر متصل کردند و جنبش دانشجویی که همیشه یک واگرایی در آن است فعال شد و چون بحث کردستان بود که اینها به نحوی سعی کردند سیستان بلوچستان را هم فعال کنند، ۲ شکاف قومی و مذهبی را هم تلاش کردند به اینها اضافه کنند. ❇️ برای مطالعه بخش‌های مهم این نشست روی لینک زیر کلیک کنید: 🌐http://ascenter.ir/?p=7920 🆔@Cultural_governance
💢تحلیل آماری شرکت کنندگان در اغتشاشات منبع:قرارگاه سایبری عمار 🔹🔸کل شرکت کنندگان اغتشاشات در سراسر کشور بر اساس آمار هر روزه شورای تأمین فرمانداری شهرها کمتر از ۹۰ هزار نفر بوده است یعنی حتی کمتر از ۲ دهم یک درصد ♦️تحلیل آماری دستگیر شدگان : ۹۵٪ مجرد ۸۰٪ فرزند طلاق یا مطلقه ۵۰٪ سابقه اعتیاد (مواد مخدر ، الکل و....) ♦️انگیزه ها: ۶۵٪ هیجانی ۲۵٪ مالی ۱۰٪ برای بی حجابی ♦️تحصیلات : ۸۰٪ زیر دیپلم ۲۰٪ بالای دیپلم ♦️محدوده سنی : ۶۰٪ ‌ ۱۵ تا ۲۰ سال ۲۰٪ ۲۰تا ۳۰ سال ۲۰٪ بالاتر از ۳۰ سال ♦️جنسیت : ۸۵٪ مرد ۱۵٪ زن (در اغتشاشی که به اسم آزادی زن بپا می شود فقط ۱۵٪ شرکت کنندگانش زن هستند) ♦️دیدگاه اغتشاش گران و برداشت دستگیر شدگان از کشور ایران و مسائل جانبی: 1️⃣ ایران کشوری مخروبه ، قحطی زده ، بدون حاکمیت ، اشغال شده توسط روسیه و چین است. 2️⃣ ذهنیت آنان در فضای مجازی که سلبریتی‌ها برایشان ساخته شده اند شکل گرفته است. 3️⃣ بعضی از آن ها نه تنها شهدای شناخته شده ای مثل همت، باکری و... نمی‌شناختند که حتی حاج قاسم سلیمانی را هم‌ نمی‌شناختند. 4️⃣ اکثریت مطلق آنها هیچ شناختی از جمهوری اسلامی نداشته و صرفاً تحت القائات دنیای مجازی بر مرکب تنفر سوار شده و وارد میدان مبارزه با جمهوری اسلامی شده اند. 5️⃣ تعطیلی کلاس‌های درس در ۳ سال گذشته ضربه شدیدی به روحیه و شناخت آنان وارد کرده است. 6️⃣ بیشتر دستگیر شدگان معتاد به بازی‌های رایانه ای بوده و تحت تأثیر بازی‌های دنیای مجازی (گیمینگ) به خشونت و توحش بعنوان تفنن و بازی نگاه می‌کردند. بسیاری از آنان حتی نام مسئولان جمهوری اسلامی را نمی‌دانستند. 🆔@Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گیمر حرفه‌ای که در فضای واقعی بازی خورد 🖇چگونه یک بازی رایانه ای یک جوان نسل زد را میدان دار اغتشاشات می کند؟ 🆔@Cultural_governance
💠درباره دهه هشتادی‌ها من از ٨٧ تدریس می‌کنم. در مدارس طبقه متوسط تهران. آن موقع، دانش آموزانم، متولد ١٣٧٠ بودند. تابستان امسال به متولدین ٨٩ که الان پایه هفتم هستند درس دادم. ٢٠ سال را دیدم. نسل ٧٠ و ٨٠. مشاهداتم را از این نسل می‌گویم. لزوما درست نیست، صرفا مشاهده من است: مهم‌ترین ویژگی این نسل "بی تفاوتی" است. حتی شجاعتش هم ناشی از بی‌تفاوتی است نه نترس بودن به معنایی که ما می‌فهمیم. ناشی از "به حساب نیاوردن" است. زیست آزادانه جنسی‌اش هم لزوما در منطق "آزادی جنسی" نمی‌گنجد. ناشی از همان بی‌تفاوتی است. ویژگی‌های دیگر این نسل به نظر من این پنج مورد است: ١-کتاب نخوانده ولی اهل فیلم و سینما است. (روایت را بلد است) ٢-مطالعه تئوریک ندارد ولی زبان بلد است. ٣-در یک شبکه ارتباطی قوی و مستمر با هم‌سالانش زیست می‌کند که حتی از سوی اکثر ما و حاکمیت مشاهده هم نمی‌شود چه رسد به نظارت. به خاطر همین هم وقتی مشاهده پذیر می‌شود، حاکمیت را متعجب می‌کند (مورد تجمع کوروش یا تجمع اسکیت سواران در شیراز) یا وقتی حرف می‌زند و می‌نویسد، زبانش را نمی‌فهمیم. این شبکه ارتباطی در اینترنت به طور مشخص مبتنی بر سه شبکه اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و توییچ (و سایر استریم‌های گیم است) در فضای واقعی هم چون پلتفرم مشترک روزمره دارد (مدرسه و سال‌های ابتدای دانشگاه)، همیشه در ارتباط با هم‌سالان است. ۴-احساساتی است که البته کاملا مطابق سن است و در سایر نسل‌ها هم مشاهده می‌شود. ۵- نظام ارزشی همگون ندارد. مثلا پسرهایشان در مورد حجاب پارتنرهایشان تقیدی ندارند ولی به شدت غیرتی هستند. یا آن معیارهایی که برای نسل من دهه شصتی به عنوان نماد مردانگی، وجود داشت برایشان بازتولید شده است. تقریبا همه این‌ها خاصیت تربیت این نسل با شبکه‌های اجتماعی و موبایل است. خاصیت توییتر و اینستاگرام و تیک‌تاک، لحظه‌ای بودن است. الگوریتم مبتنی بر مومنت است. آدمی که در لحظه است، در عمق، غور نمی‌کند و بی‌تفاوت می‌گذرد. غواصی نمی‌کند. مثل یک قایق فقط عبور می‌کند. و یک چیز دیگر. برای این نسل بی تفاوت، تقدس ساختن یک امر محال است. حتی پدر و مادر و معلم هم برایش مقدس نیست چه رسد به بقیه چیزها. این نسل حتی "سلام فرمانده" را ریمیکس می‌کند و در پارتی‌اش می‌خواند و با آن می‌رقصد. من برای خودم اسمشان را گذاشتم "نسل کوروش" یا "نسل مال (نام این روزهای پاساژ)". نسلی به غایت سکولار حتی در دیندارترین‌هایشان. نسلی که هر نظامی در ایران باشد، باید تقریبا از سال ١۴٠۴، با آن‌ها در عرصه عمومی دست و پنجه نرم کند و به عنوان یک نیمچه معلم می‌گویم! عجب کار سختی! ✍️مصطفی آرانی 🆔@Cultural_governance
سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی چشمه 💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره) 🔸با حضور: حجت‌الاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات) 🔸مهمان نشست سوم: حجت الاسلام حسین مهدی زاده (مسئول میز مطالعات اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم) 📌زمان و مکان:۵آبان ساعت ۱۵؛ تهران، چهارراه ولیعصر خانه اندیشه ورزان 🆔 @emtedad_iri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️فراخوان ارسال ایده های کنشگری حادثه شاهچراغ 🖤شما می توانید ایده های خود را درباره ی حادثه تلخ امیز شاهچراغ در قالب سه خط یادداشت کوتاه به ادمین کانال زیر ارسال نمایید. 📭@idea_3mim 📌رویکردهای ایده پردازی: ☑️نکات مطرح شده رهبری در پیام تسلیت ☑️نقش افرینی در فضای جام جهانی قطر ☑️واقعه اغتشاشات و خواباندن غائله آن ☑️فضای دانشگاهی و دانشجویی ☑️مردمی سازی حادثه شاهچراغ ☑️فضای بین المللی و روایت اذهان ☑️تولید محتوا رسانه ای و هنری 🆔@idea_3mim
⭕️پشنهادات میدانی برای کنشگری حادثه تروریستی شاهچراغ ✍سامانه ایده های کنشگری ☑️ اصول های کنشگری این واقعه: ▪️ برگزاری اتاق های مشترک با مجموعه های هم سو جهت عملیات هماهنگ ▪️ برنامه ریزی برای مناسبت های پیش رو مانند ۱۳ ابان، ۲ اذر و ... و عدم اکتفا به تک عملیات های مقطعی ⭕️ایده های عملیاتی: 🔻با محوریت هسته های سخت: ▪️ اذان گفتن در وسط چهار راه ها ▪️ چاپ تصاویر مرتبط با حادثه شاهچراغ ▪️ روشن کردن شمع و ایجاد فضای یادبود ▪️ تهیه شابلون جهت رنگ امیزی ماشین ها ▪️ راه اندازی دسته عزاداری و پیاده روی ▪️ پخش تراکت با جمله مفهومی بین مردم ▪️ پارچه نویسی با دست های خونین ▪️ خونین کردن حوض های آب ▪️ برگزاری نمایشگاه عکس ▪️ اجرای تئاتر های خیابانی ▪️ دیوار نویسی و فضاسازی محیطی ▪️ برگزاری شب شعر با حضور شاعران ایینی ▪️ متن نویسی بر روی چادر های مشکی ▪️ طراحی شب نامه خونی و نگارش اشعار ▪️ رنگ قرمز پاشیدن به در و دیوار سفارتخانه 🔻با محوریت جمعیت حداکثری: ▪️ خواندن نماز جماعت درمکان های مهم ▪️ راه اندازی دسته عزاداری و پیاده روی درون شهری ▪️ راه اندازی دسته های عزاداری اماکن مذهبی ▪️ بازدید از خانواده شهدا و هم دردی ▪️ حضور هفتگی در نمازجمعه ها ▪️ برگزاری تظاهرات جلوی سفارت خانه ها ▪️ بیانیه خوانی و حضور با پلاکارد در نمازها ▪️ راهپیمایی گروه های دانشجویی و طلبگی ⭕️ فضای مجازی ▪️ ساخت کلیپ هایی با مدل کبریت مدیا ▪️ روایتگری رسانه ای به صورت حجم زیاد ▪️ ترندسازی هشتگ های مطرح ▪️ پرداخت به وهابیت و حکومت عربستان ▪️ نمادسازی از سوژه های عکاسی حادثه ▪️ پویش تغییر عکس پروفایل مجازی ▪️ پرداخت به نعمت امنیت و نقش نیرو قدس ▪️ نگارش بیانیه و انتشار در فضای مجازی ▪️ پرداخت و روایت گری رسانه ای به مواضع سلبریتی ها و استارتاپ ها در حادثه شاهچراغ ▪️ راه اندازی کانال هایی با موضوع بانک محتوایی شاهچراغ و ایجاد شبکه توزیع پاکار ▪️ پرداخت و مقایسه نوع مواجهه افراد به فوت مهسا امینی و حادثه شیراز 🆔@idea_3mim