📣 استاد عالم زاده نوری
چرا مشاوران متخصص، نمیتوانند مشاوران مدارس علمیه باشند؟
🔹نمیتوان توقع داشت که فارغالتحصیلان رشته کلام، #مشاوره_حقوقی یا اخلاقی بدهند!
🔸به همین معیار نمیتوان اجازه داد فارغالتحصیل رشته مشاوره که عمدتا تحصیلات تخصصی مرتبط با رشته روانشناسی دارد و واحدهای این رشته را گذرانده است، درباره طلبگی اظهار نظر کند و مشاوره دهد؛ حتی اگر خودش طلبه باشد!
🔸حضور متخصصان مشاوره (روانشناس) در مدارس علمیه و راهنمایی طلاب در مسایل طلبگی همان قدر ناروا است که حضور متخصصان رشته حقوق در عرصه مسایل روانشناسی به استناد تجربیات فردی و به بهانه معلومات عمومی!
مشروح خبر👇
🌐v-o-h.ir/?p=38942
#روانشناسی
🆔 @cultural_governance
نگاهی آماری به بخش کودک کتابخانههای عمومی؛ نیمی از دانشآموزان ایرانی عضو کتابخانهها هستند
فرهیختگان:
🔻طبق دادههای سرشماری جمعیتی سال 1400 کشور، حدود 13 میلیون دانشآموز در مقاطع مختلف حضور دارند. در مقابل تعداد اعضای کودک و نوجوان نهاد کتابخانهها حدود، 7 میلیون نفر در 2 هزار و 726 کتابخانه نهادی است.
🔻طبق اعلام نهاد کتابخانههای عمومی کشور، از این میان کودکان کمتر از 12 سال در گروه خردسالان بهطور رایگان و سه رده سنی الف، ب و ج بهصورت نیمبها میتوانند به مدت یک سال عضو کتابخانههای عمومی شده و کتابها را به مدت 14 روز به امانت بگیرند.
🔻 میزان بودجه مورد نیاز _ فقط برای خرید کتاب _ با توجه به شرایط تورمی حال حاضر، حداقل رقمی بین 50 تا 70 میلیارد تومان در سال است، که البته باید به مبلغ بالا، بودجهای جدا برای خرید اسباب بازی، نشریات، منابع دیداری شنیداری و... را اضافه کرد. با این حال، نهاد اعلام کرده است که در سال 1400 از محل اعتبارات هدفمندی یارانهها خرید نسبتا خوبی انجام داده است که بیش از 70 درصد آن مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان و رده ادبیات داستانی، روانشناسی و دین بوده است.
🔻در سالهای 93 تا 1400، 46 هزار و 711 عنوان ( شامل 6 میلیون و 634 هزار و 937 نسخه) از ناشران خریداری و به کتابخانههای عمومی ارسال شده است. خرید نشریات پرمخاطب هم در سالهای 96 تا 1401 انجام شده و به همه کتابخانهها ارسال شده است. 434 کتابخانه هم 11 هزار و 570 قطعه اسباب بازی دریافت کردهاند. براساس بودجه تخصیصی در نهاد کتابخانهها، هر سال که تابعی از وضعیت اقتصادی کشور بوده است، اولویت در خرید رده کودکو نوجوان بوده است. البته نوسانات بازار نشر هم در این مورد موثر است. برای نمونه بودجهای که برای سال 1400 برای خرید کتاب _ به صورت حداقلی و قابل دسترسی _ در نظر گرفته شده مبلغ 20 میلیارد تومان صرفا برای خرید مستمر کتاب است.
#کتابخوانی
🆔@cultural_governance
❌ کتاب «روانپزشکی کاپلان و سادوک» منبع رسمی رشتههای پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی در دانشگاههای ماست، در جلد دوم این کتاب، در فصل «تمایلات جنسی بههنجار» موضوع همجنسگرایی مطرح شده است! و در صفحه ۳۲۳ به نقل از فروید گفته شده:
«همجنسگرایی نه فساد است نه انحطاط، نمیتوان آن را بیماری شمرد...» !!
📌 #همجنس_بازی در اسلام حرام و غیر شرعی است اما در کتب دانشگاهی ما به عنوان امری عادی و بلا اشکال تدریس میشود و دانشجو مجبور است برای این محتواهای غیر شرعی امتحان بدهد!!
📛 وزارت علوم و وزرای علوم فعلی و قبلی باید پاسخ دهند چرا و چگونه کتاب کاپلان و سادوک که مروّج گناه همجنسبازی، زنای ذهنی و استمناء است، جزء کتب رسمیِ درسی در دانشگاهها است و تا به حال حذف نشده است؟!
#مطالبات
#روانشناسی
🆔 @cultural_governance
استقبال بیشتر از کتابهای روانشناسی بهخاطر کروناست؟
🔹عباس ملکحسینی، مدیر تجارت الکترونیک انتشارات نسل نواندیش:
🔻با آمدن کرونا، کتابهای زناشویی فروش بالایی داشتند، مخصوصا آنهایی که درباره اصلاح روابط زناشویی و بهبود کیفیت زندگی مشترک بودند.
🔻براساس آمار منتشرشده میزان طلاق و مشکلات خانوادگی در روزهای قرنطینه و خانهنشینی بیشتر شده و خانوادهها به دلیل کمهزینهتر بودن کتاب نسبت به کالاها و راههای دیگر اصلاح روابط، به سراغ آن میروند.
🔻در حوزه جوانان و نوجوانان و بهطور کلی مجردها، میل به موفقیتهای زودهنگام، اصلاح روابط فردی و به دست آوردن کسبوکارهای مناسب اقتصادی با درآمدهای بالا ازجمله دلایلی است که باعث رجوع آنها به کتابهای روانشناسی میشود.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
سازمان نظام روانشناسی کشور، لیست بلندبالایی از اسامی افرادی که تحت عنوان مشاور و روانشناس فعالیت میکنند را منتشر کرده و گفته این افراد مجوز ندارند و خطاب به مردم نوشته: از مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روان شناسی و مشاوره جهت مشاوره روان شناسی یا کلاسهای آموزشی حضوری و انلاین خودداری نمایید.
فرهنگ هلاکویی، محمود انوشه، ایمان سرورپور، علیرضا شیری از افراد شاخص این لیست هستند.
🔗 گزارش مرتبط با عنوان "روانشناسی زرد چطور جیب شما را خالی میکند؟" را در این رابطه بخوانید.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
📌بیکاری فارغالتحصیلان رشته روانشناسی در ایران ۱۴ درصد بیشتر از دنیا
🔻براساس آمار نرخ #بیکاری در فارغالتحصیلان علوم رفتاری و اجتماعی که روانشناسی نیز جزء آن به شمار میرود، ۲۰ درصد است، که از بیکاری ۶۰ هزار فارغالتحصیل این رشته حکایت دارد. این درحالی است که براساس گزارش والاستریتژورنال نرخ بیکاری در رشته روانشناسی در دنیا ۶/۱ درصد است.
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
تکثر آرا باید در ساختار حکمرانی انعکاس پیدا کند/ نخبگان مجال بروز و ظهور نداشتهاند
بخش دوم گفتوگوی «فرهیختگان» با پویا علاءالدینی درباره ضعفهای حکمرانی و وقایع اخیر کشور:
🔻هم طبقه متوسط که بزرگ شده و هم طبقه پایین از انواع نابرابری اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی رنج میبرند و تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند. اینها تقاضاهایی دارند که باید در حوزه سیاسی انعکاس پیدا بکند و اصلاحات گستردهای انجام بشود. در هر صورت جامعه و ساختار حکمرانی باید با هم حرکت کنند. توفیق در این اصلاحات موجب پایداری نهادهای حکمرانی میشود.
🔻اما به دلیل وضعیت و شرایط ویژه ایران از جمله پول نفتی که در اختیار دولت قرار گرفته است و ایدئولوژی خاص حکومت، از یک طرف انسداد سیاسی به وجود آمده و از طرف دیگر انعطاف و پاسخگویی ساختار حکمرانی کم است.
🔻اگر نظام سیاسی هیچ انعطافی برای تغییر نداشته باشد، این رفتار ممکن است در کوتاهمدت جواب بدهد، ولی در درازمدت عدم انعطاف آسیبپذیری و شکنندگی را بالا میبرد. اگر انعطاف نشان داده نشود، ممکن است بهطور ناگهانی آنطور که شما میگویید تعداد زیادی گسل همزمان فعال شود، چون در هر صورت ساختار حکمرانی به دلیل عدم انعطاف شکننده هم هست. این ریسک در ایران حتما وجود دارد.
🔻در جامعه ایران تکثر آرای زیادی هم وجود دارد که بخشی از آن به مسائل اقتصادی بازمیگردد و بخشهای دیگرش به مسائل فرهنگی و اجتماعی و البته همه اینها جنبه سیاسی پیدا میکنند. نکته آنکه این تکثر آرا در فرآیندهای سیاسی کمتر منعکس میشود تا روی نحوه حکمرانی و سیاستگذاری اثر مطلوبی بگذارد. تناقضها از این وضعی که گفتم نشات میگیرد و البته گسلها نیز همینجا به وجود میآید.
🔻نحوه حکمرانی نامطلوب موجب نارساییهای دیگری شده است، ازجمله افول جایگاه روشنفکری یا افول جایگاه اساتید و یا کسانی که اغلب از طبقه واسط هستند و بالقوه میتوانند گفتمانهای بدیل را بسازند و سازماندهی کنند. اینها کاملا از دور خارج شدهاند و جایگاه درخوری ندارند. نحوه حکمرانی چنین کرده است. مثلا دانشگاه را به جایی تبدیل کردهاند که مدرک تولید میکند و در آن محققان بادانش و نخبگان واقعی را در انزوا قرار میدهند و به جایش استادنما تولید میکنند و بر مسند امور هم مینشانند. اینها در کل موجب شده است که نقش صاحبان اندیشه و فعالان سطح بالا و دیگر دغدغهمندان واقعی در جامعه بسیار کمرنگ شود.
🔻تکثر آرا در ایران باید در ساختار حکمرانی انعکاس پیدا کند. بدون این انعکاس کشور بالاخره دچار مشکل میشود. درست است که در معدودی از کشورها فرآیندهای دموکراتیک وجود ندارد و وضع حکومت هم بد نیست و دچار بحران و شکنندگی هم نمیشوند، اما در این کشورها رویکردهای خاص فرهنگی و اجتماعی پافشاری نمیکنند و بهجایش دستاورد اقتصادی دارند.
🔻مسائل ایران باید از طریق فرآیندهای سیاسی حل شود، یعنی باید طی فرآیندی مشارکت سیاسی افزایش پیدا کند و احزاب به وجود بیاید. این فرآیند باید بهنوعی مدیریت شود که موجب بههمریختگی خیلی زیادی نشود. واضح است که بسیاری از کسانی که اکنون صاحب قدرت و ثروت هستند و اقلیتی را تشکیل میدهند نگران تغییرات خواهند بود. این نگرانی را دارند که صدمه ببینند.
🔻باید تضمینی به اکثر آنها داده شود و فرآیندی طی شود که بتوانند تضمین بگیرند که در پی تغییرات اکثرشان بهعنوان یک گروه اقلیت از حقوق مطلوبی برخوردار خواهند بود، مثلا سیاسیونشان خواهند توانست برای خود حزبی داشته باشند، فعالان اقتصادیشان خواهند توانست خود را به سرمایهدار کارآفرین تبدیل کنند، و بخش فرهنگیشان هم اجازه خواهند داشت کارهای خود را انجام بدهند. آنها هم باید ببینند که در تغییرات آینده سهمی خواهند داشت و میتوانند به بقای خود ادامه بدهند.
متن کامل گفتگو | ویدیوی گفتگو در آپارات
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
✅ علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند/ علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند./ اساس علوم انسانی را باید در قرآن کریم پیدا کرد.
💬 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
🔸 «اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتا_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. #حوزههای_علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از #متون_الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و #نظریات_اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.»
(بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
➖➖➖
🔸 «من دربارهی علوم انسانی گلایهای از مجموعههای دانشگاهی کردم - بارها، این اواخر هم همین جور - ما علوم انسانیمان بر مبادی و #مبانی_متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر جهانبینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر #نگاه_مادی است. خوب، این نگاه، نگاه غلطی است؛ این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمهای، بدون اینکه هیچگونه #فکر_تحقیقى_اسلامی را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، میاوریم تو دانشگاههای خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم میدهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینههای گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در #قرآن_کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی میتوانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آنوقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.»
(در دیدار جمعی از بانوان قرآنپژوه کشور ۱۳۸۸/۰۷/۲۸)
farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8259
➖➖➖
🔸 «آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجوئی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به #جهانبینی_اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این #نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش #مادیگری است، مبنایش #حیوان_انگاشتن_انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع #شکاکیت و تردید و #بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7959
#روانشناسی | #علوم_انسانی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
📺 مستند روان مدرن
⭕️ تهیهکننده مجید عزیزی و کارگردان میثم جهان بین
🖋 موضوع: تاریخچهای از علم روانشناسی در ایران و جهان
این مستند به تاریخچه ای از علم روان شناسی در ایرانو جهان و مشکلات و معظلات ترجمه متون روان شناسی به فارسی و بومی سازی آنان می پردازد.
https://www.doctv.ir/program/159653
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔰 بررسی وضعیت رشته روانشناسی در دانشگاه های ایران
🔹آیا آموزش روانشناسی و نگاه انتقادی به آن در دانشگاه های ایران کارآمد بوده است؟منظور از روانشناسی غربی چیست؟ در مسیر تحولات روانکاوانه، روانشناسی اسلامی چگونه به وجود آمد؟
🔺 آیا باور میکردید روزی فرارسد که در سانفرانسیسکوی آمریکا، مدرسه روانشناسی اسلامی؛ در انگلیس انجمن بینالمللی روانشناسی اسلامی؛ در آلمان گروه تحقیقاتی اسلام و روانشناسی؛ در ویرجینیای آمریکا موسسه روانشناسی الکرم و در انگلستان کالج مسلمانان کمبریج تاسیس شود و برای اولین بار، دیپلم رسمی روانشناسی اسلامی صادر کند و ما در ایران هنوز راجع به این صحبت کنیم که آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه؟!
جهت مشاهده این گفت و گو کلیک نمایید
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
📛 ترویج همجنسبازی در کتاب رسمی رشته روانپزشکی و روانشناسی دانشگاههای ایران!
وزارت علوم پاسخ دهد که چرا هنوز این کتاب از دایرهی کتب درسی دانشجویان، حذف نشده است‼️
💢 فروید همجنسبازی را بیماری روانی تلقی نمیکند! وی در «سه رساله در زمینه نظریات تمایلات جنسی» نوشته است: همجنسبازی در افرادی مشاهده میشود که انحراف جدی دیگری از بهنجاری نشان نمیدهند... کارایی آنها تأثیر نپذیرفته است و در واقع با رشد هوشی و اخلاقی بالا مشخص هستند. فروید در «نامهای به یک مادر آمریکایی» چنین نوشت: مطمئناً همجنسبازی مزیتی ندارد، اما چیزی که مایه شرم باشد نیست، نه فساد است نه انحطاط، نمیتوان آن را بیماری شمرد
📚 منبع: کاپلان و سادوک، خلاصه روانپزشکی۲، ص۳۲۳
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
⭕️ دکتر هولاکویی را بهتر بشناسیم
1️⃣ فرهنگ هُلاکوئیِ نائینی (زاده ۹ شهریور ۱۳۲۳) دارای فوق لیسانس در روانشناسی و اقتصاد و دکترای جامعه شناسی و شخصیت رادیویی اهل ایران است. وی مقیم لسآنجلس، ایالات متحده است.
2️⃣ وی برنامهای با عنوان رازها و نیازها دارد که تاکنون به پرسش بیش از ۳۰ هزار نفر فارسی زبان، پاسخ گفته است.
3️⃣ عموم مطالبی که از ایشان و در صفحه رسمیاش در اینستاگرام ارائه میشود مربوط به مشاوره خانواده و زناشویی است، این درحالیست که وی تجربه دو بار ازدواج غیرموفق را داشته است.
4️⃣ تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر میرسد، اما داستان زندگی ایشان از جایی جذابتر میشود که بدانیم وی عضو محفل روحانی سنتامونیکا بوده است. محفل روحانی یک شورای ۹ نفره برای اداره جامعه بهائیت است.
جالبتر آنکه در مقاطعی، آثار وی توسط بهزیستی، تهیه و توزیع شده است.
✍️توئیت دکتر آب
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance