⚡️خطر ۳۴ میلیون #گیمر (Gamer)
🔺بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای برآورد شده است از بین ۸۴ میلیون ایرانی،۳۴ میلیون نفر روی مجموع پلتفرمها، #بازی_رایانهای انجام میدهند.
مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل میدهند.
🔺نکته حائز اهمیت این است که اغلب بازیهایی که این ۳۴ میلیون ایرانی مشغول آن هستند، صرفا یک سرگرمی ساده نیست
🔺بنابراین به نظر میرسد امروز مهمتر از #فضای_مجازی و #پلتفرمها، این بازیهای رایانهای هستند که شخصیت نوجوان ایرانی را شکل میدهند و نتایج خطرناک و تأسف بار آن را در سطح اجتماع شاهدیم از آمار طلاق و افسردگی و خشونت تا نحوه رفتار در اغتشاشات اخیر.
🔺در این میان، نکته دردآور سهم تقریبا هیچ مرکز ملی بازیهای رایانهای از بازار گیمرهای داخلیست و البته نظارتی که متاسفانه بر فعالیت گیمنتها و بازیهای دیجیتال وجود ندارد...
#بازی_رایانه
#گیم
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند.
🔰در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به لینک زیر ارسال فرمایید:
📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
🔸کارخانه کادرسازی
📣در راستای حمایت محتوایی و ایده پردازی از اردوهای راهیان نور، بسته فرهنگی، هنری و رسانه ای در کانال منتشر خواهد شد.
🔰این بسته شامل:
💡مجموعه ایده و تجربیات
📦معرفی بانک های محتوایی
🎥کلیپ و مستند
🖼سیر نمایشگاهی و پوستر
🔹امید است که به حول الهی این بسته مورد استفاده خادمین شهدا و راهیان نور قرار گیرد
🙏انشالله به برکت شهدا، این انقلاب به انقلاب مهدوی متصل گردد
🔸 انتشار بستههای محتوایی هر صبح
♦️ همراه ما باشید
#راهیان_نور
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@Activism_ideas
حکمرانی فرهنگی
🔸کارخانه کادرسازی 📣در راستای حمایت محتوایی و ایده پردازی از اردوهای راهیان نور، بسته فرهنگی، هنری و
🔅سامانه ایده های کنشگری🔅
💡نوآوری اجتماعی و فرهنگی
📜ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی
🏛ارایه ایده های مناسبتی، موضوعی، مساله محور
🖇زیر مجموعه ی حکمرانی فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@Activism_ideas
🔖درمان چالشها و تضادهای روانی و اجتماعی با نقشه انسان در قرآن
🔺علوم انسانی منبع نظریات متنوع و گاه حتی متضاد است. این امر سبب میشود که همگان با این سؤال اساسی روبرو شوند که سرانجام، انسان کیست؟
🔸اهمیت این پرسش زمانی حیاتیتر میشود که بدانیم جامعه سازی و مدیریت جهان، در عرصه پزشکی و فنی- تکنولوژیک- آموزش و سیاست تا شیوه رفتار کردن و اندیشیدن اعضای جامعه، وابسته به پاسخی است که به آن سؤال محوری داده میشود.
🔹نگاه یک فرد به انسان و جهان، افکار و رفتار او را شکل میدهد و در عرصه نظریهپردازی علمی نیز دانشمندان دانسته یا نادانسته مشمول این قاعدهاند. بنابراین نگاه ماتریالیستی یک نظریه پرداز سبب میشود انسان را حیوانی سخنگو یا اجتماعی یا حتی یک گرگ بنامد و از سویی دیگر نظریهپردازی که نگاهی الهی و دینی به انسان دارد او را موجودی برتر و والا میشمارد. این همان تفاوت انسانشناسی غربی و تجربی با انسانشناسی الهی و توحیدی است و آن سبب صفکشی دو تفکر نسبت به انسان و در نتیجه دو نوع طرح ریزی و جامعه سازی و انسانسازی است که گاه در تقابل با یکدیگر قرار میگیرند.
🔸ساختار وجودی انسان در ادیان و به ویژه در قرآن به عنوان دین اکمل نیازمند تعین و جریان یافتن در سبک زندگی انسان است، آنچنان که آناتومی بدن انسان راهنمای پزشکان در درمان اوست. اکنون و بر اساس اشارات قرآن و تفاسیر، ساختاری از وجود انسان معرفی گردیده است با چهار لایه صدر-شغاف- قلب و فؤاد که توسعه و تعالی وجودی انسان در بستر آن صورت میگیرد.
📌مبنا قرار دادن نقشه انسان در قرآن با در نظر گرفتن همزمان دو بُعد مادی و روحی او، در تمامی ابعاد جامعهسازی چون آموزش و پرورش و اقتصاد و سیاست و درمانهای روانشناسی و ... چالشهای زندگی انسان امروز و تضادهای اجتماعیاش را اصلاح خواهد کرد و نوید بخش انسان سالم-کامل و سعادتمند خواهد بود.
✍️ زهراکیایی- روانشناس
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
پدر علم روانکاوی و اعوجاج و انحرافات علمى او
فروید غول روانکاوی است که نه تنها در غرب بلکه بسیاری از متدهای وی در ایران نیز استفاد می شود، در حالی که دین اسلام خود سرشار از آموزههای الهی درباب روان و روانشناسی است و صد افسوس که...
جهت مطالعه کلیک نمایید
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔸چند راه حل ساده برای تشخیص کتابهای روانشناسی زرد از روانشناسی علمی نه به کتابهایی که ناامیدمان میکنند
جهت مطالعه کلیک نمایید
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔰بررسی وضعیت رشته روانشناسی در دانشگاه های ایران
🔷این نشست با حضور علی افشاری مهر (دانشجوی روانشناسی) و بشیر اسلامیان (دانشجوی روانشناسی) برگزار شد.
⁉️ آیا باور میکردید روزی فرارسد که در سانفرانسیسکوی آمریکا، مدرسه روانشناسی اسلامی؛ در انگلیس انجمن بینالمللی روانشناسی اسلامی؛ در آلمان گروه تحقیقاتی اسلام و روانشناسی؛ در ویرجینیای آمریکا موسسه روانشناسی الکرم و در انگلستان کالج مسلمانان کمبریج تاسیس شود و برای اولین بار، دیپلم رسمی روانشناسی اسلامی صادر کند و ما در ایران هنوز راجع به این صحبت کنیم که آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه؟!
🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
💢 همه، خطر #سند۲۰۳۰ را گوشزد میکنند در حالیکه کتاب #کاپلان_و_سادوک، که به عنوان درس در رشتههای روانشناسی و روانپزشکی در دانشگاههای ایران به دانشجویان تدریس میشود، به مراتب خطرناکتر و مخربتر از #سند۲۰۳۰یونسکو است!
📛 کتاب درسیِ کاپلان و سادوک در دانشگاههای ایران، #گناه_همجنس_بازی و خودارضایی را توجیه و عادیسازی میکند!!
📌 کمترین #مطالبه جنبش، این است که این کتاب از کتب درسیِ دانشگاههای ایران، حذف شود و تمام وزرای علومی که این کتاب، در دوران وزارت آنها، تدریس شده و استادانی که این کتاب را درس دادهاند و همهی دانشجویانی که رشتهی روانشناسی و روانپزشکی را خواندهاند، به صورت علنی توبه کنند!!
👈 اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی چرا برخورد نکردهاند؟!!
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سیطره روانشناسی بر دین
📌کلیسا: خدا همجنسگراست، خدا لزبین است خدا ترنسنجر است خدا باینری است خدا تویی تو خدایی!
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 یکی از چیزهایی که باعث میشه یکی کَر و کور و لال بشه چیه؟ اینه که شما برای طاغوت ارزش قائل بشوید حتی در علوم!
♨️ مثل امروز که در دانشگاههای کشور "زیگموند فروید"رو در روانشناسی یا "آدام اسمیت" رو در اقتصاد و "مونتسکیو" فراماسون رو در حقوق میپرستند!
⚠️ که همگی این اشخاص برای تولید علم در نقطه مقابل آیه "لا تقولو ثلاثه" قرآن ایستادند!
#روانشناسی
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨روانشناسی علم کنترل نخبگان| مستند کامل #علیرضا_اکبری
📌انگار کار روانشناسی ویژه ای کرده بودند تا مرا کامل بشناسند، حتی جزئیات را درباره من میدانستند، مثلا در محل استراحتم باید سه تا ملافه اضافی باشد. آنها همه را در نظر گرفته بودند...
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
معضل ترجمه در روانشناسی.pdf
19.56M
📌پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح سرفصل دروس رشته روانشناسی
✍️جلوی جولان ترجمه های بی کیفیت را بگیرید
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔻آلین واکر استاد دانشگاه ویرجینیا در مصاحبه با یک گروه طرفدار پدوفیلی (بچهبازی) گفته:
من از لفظ «افراد متمایل به کودکان» استفاده میکنم چون لفظ پدوفیل بار منفی دارد.
افراد متمایل به کودکان، رفتارشان اخلاقی است اما جامعه به آنها میگوید که افراد بدی هستند.
🔻قبح موجود علیه این افراد باید از بین برود. جامعه به این افراد میگوید که هیولا هستند و این مساله سلامت روان آنها را به خطر میاندازد. افراد متمایل به کودکان نمیتوانند گرایش خود را تغییر بدهند.
🔻پیشتر در دهه ۹۰ میلادی انجمن روانشناسی آمریکا گفته بود رابطه جنسی با کودکان یک رفتار طبیعی بدون ضرر است که در اثر اعتراضات مردمی حرف خود را پس گرفت.
#روانشناسی
#بی_اخلاق_جنسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
📚انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری مراکز و موسسات پژوهشی قم بررسی می کند:
«تبیین، تشریح و الزامات اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
🔰با حضور اساتید متخصص علوم اجتماعی در موضوعات:
🔸مسئولیت پذیری اجتماعی: حجتالاسلام دکتر خیری
🔹هنجارهای اجتماعی: حجتالاسلام دکتر گلستانی
🔸سرمایه های اجتماعی: حجتالاسلام دکتر هاجری
🔹تمدن نوین اسلامی: حجتالاسلام دکتر فاضل قانع
🔸هویت در جهان اسلام: حجتالاسلام دکتر پرهیزکار
🔹جایگاه اجتماعی زنان و فرصت های عادلانه: سرکار خانم دکتر منصوری
🔸نقش محوری زن در خانواده: سرکار خانم حیاتی
🔹عبور از چالش جمعیت: حجتالاسلام دکتر وافی
🔸تضمین آزادی اجتماعی: حجتالاسلام دکتر غفاریفر
🔹گسترش بهره مندی از فضای مجازی سالم: حجتالاسلام دکتر میرخندان
🔸راهکارهای تعمیق باورهای بنیادین در نظام تعلیم و تربیت: آقای دکتر عبدی
🔹فناوری و اقتدار اجتماعی: آقای دکتر نصیری
🔸مرجعیت علمی در تحقق الگو:حجتالاسلام دکتر ابراهیمی پور
🔹تکافل اجتماعی: حجتالاسلام دهقانی
🗓زمان: پنجشنبه ۱۱اسفند ساعت ۸ الی۱۳
🕌مکان: قم، خ جمهوری2 فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه
🔗لینک مجازی:
🌐 http://dte.bz/ssoq
💢امتیازات جهت شرکت حضوری در همایش:
۱. اعطای گواهی رسمی از سوی انجمن و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
۳. اعطای بن تخفیف از انتشاراتی همچون بوستان کتاب، هاجر، موسسه امام خمینی(ره)، ادیان و مذاهب و...
💢ثبت نام جهت شرکت حضوری:
🔺پیام به آیدی انجمن: @adminssoq
🔺پیامک به 09376104941
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🔰تحلیل انتشار آهنگ مستهجن توسط جنبش فواحش و اشاعه فحشاء و تقسیم کار در جنگ ترکیبی
🔹وقتی ترانه "برای آزادی" شروین حاجی آقاپور، در خلال نا آرامی ها بیرون آمد، بلافاصله نقل مَحفل #فواحش_برانداز شد. برخی ساده لوحانه پنداشتند؛ جنسِ ترانه نسبتی با جنبش فواحش ندارد و تنها مورد سوء استفاده #اقلیت_ساختار_شکن و تجزیه طلب شده است.
🔹اکنون بعد از بیرون آمدن #ترانه_جدید شروین، با نام "چشماتو ببند" عملاً جامعه ایرانی_اسلامی ما، با پدیده موسیقی #فحشا_زده_غرب در داخل کشور مواجه است. این اثر ضدهنری و ضداخلاقی که جنسِ آن #اشاعه_فحشاء است؛ رسماً در پوشش کارهنری، #تئوریزه_کردن خیانت در زندگی زناشویی و #تضعیف_بنیان_خانواده را مورد هدف دارد.
🔹 اگر به کاور اثر (تصویر پیوستی آهنگ) یا برخی کلیدواژه درون شعر توجه کنید، #جانمایه_ضداخلاقی و #درونمایه_ضددینی این آهنگ، دقیقا در تقابل با فرهنگ اصیل ایرانی و ارزشهای دینی است و متاسفانه گزاره #خیانت_به_همسر، #زنای_ذهنی و #ترویج_حرامزادگی، بطور هدفمند و صدالبته کاملاً علنی در این ترانه برجسته شده است.
🔹تولید این اثر را نباید یک اتفاق سهوی دانست. این یک اثر هدفمند و بخشی از تقسیم کار در #جنگ_ترکیبی دشمن است که عملیات میدانی آن با آشوبگران، پردازش خبری آن با رسانه های غربگرا و رزم نوازان این جنگ، برخی سلبریتی ها از جمله خواننده این آهنگ است که عملاً #مطالبه_جنبش_فواحش را آهنگین میخوانند و میسازند.
🔹 بنابراین بعد از سوزندان روسری، برهنگی بدن و آغوش رایگان، اگر امروز این آهنگ علناً با گذاره های "ترویج فحشاء و حرامزادگی" رونمایی میشود؛ نباید تعجب کرد. این برگ جدیدی از سناریویی است که به بهانه آزادی جامعه به جنگ اخلاق در جامعه آمده است. به اسم حقوق زن به اسارت زن در نگاه جنسی کمر بسته است. درسایه فرهنگ مبتذل غرب بر فرهنگ ایرانی_اسلامی جامعه می تازد و ساحت پاکدامن زن جامعه ایرانی_اسلامی ما را به یک موجود غریزه طلب و ناپاکدامن تنزّل میدهد.
🔹 لذا از کنار این مسئله نباید به سادگی گذشت، وقت آن است که مسئولین و متولیان امر، با نزدیک شدن فصل بهار، از #خواب_زمستانی در حوزه مدیریتی خود، بیدار شوند. چراکه دشمن در یک برنامه مفصل و منسجم با گزاره های عینی (کشف حجاب) و گفتمان سازی ذهنی (ترانه سازی و...) به استقبال فحشاء در جامعه ایرانی_اسلامی ما آمده است و عملاً اختلال در #جامعه_پذیری_دینی_سیاسی و #تغییرات_نسلی را دنبال میکند.
🔹 لذا نهادهای مربوطه در مواجهه با این رویّه خطرناک و هدفمند دشمن مسئول هستند و چنانچه دچار کم فهمی معرفتی، بدعملی و ترک پست مدیریتی شوند، قطعا جامعه با تراکم آسیب های اجتماعی روبرو خواهد شد و در پی آن #بحران_هویتی_امنیتی در جامعه شکل خواهد گرفت.
✍️ دکتر علی قاسمی
#اندلس
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
✍️ آموزش صرفاً آمریکایی در بحث رشد اخلاقی!
#ارسالی_مخاطبین
🤔 فرض کنید بین پدر و مادرتان که هر دو را به یک اندازه دوست دارید اختلافی پیش آمده و شما ناچارید از یکی از آنها طرفداری کنید، ولی دوست ندارید طرف دیگر ناراحت یا دلخور شود؛ در اینجا کار درستتر چیست؟ چرا؟
و یا
یکی از بستگان نزدیک شما به شدت مشکل مالی پیدا کرده؛ و شما هم مقداری پول در حساب خود دارید که برای یک کار بسیار ضروری در حال پس انداز هستید؛ در این موقعیت کار صحیح تر را چه میدانید؟ و چرا؟
و...
👆آنچه شما در پاسخ به این سوالات خواهید داد به #استدلال_اخلاقی مشهور است؛
از نظر روانشناسی افراد در سنین مختلف به گونه های مختلفی دست به استدلال زده و تصمیم های اخلاقی را اتخاذ میکنند. این فرایند #رشد_اخلاقی آنها را نشان میدهد.
🔺یادم هست در دورههایی که مباحث رشد در روانشناسی را تدریس میکردم وقتی به نظریه #رشد_اخلاقی_کُلبرگ میرسیدیم و معمای هانز (یکی از معماهای اخلاقی کلبرگ) را به دانشجویان #ایرانی #مسلمان #بزرگسال توضیح میدادم استدلالهایی غیر از بحث #عدالت و #انصاف میآوردند و نمیتوانستند کاملاً با استدلال هانز همراهی کنند.
🔴 دانشجویان مباحث فقه اسلامی و #حکم_الله را برای تصمیم اخلاقی پیش میکشیدند که خیلی در طبقهبندی اخلاقی کلبرگ حضور نداشت.
✅ خوب است نظریههای دیگری چون نظریه گیلیگان که #مراقبت را دیگر دلیل استدلال اخلاقی میداند یا نظریه هایت و گرام که #بنیانهای_اخلاقی پنجگانه را بهعنوان دلائل اخلاقیِ انجام یا ترک رفتارها شناسایی کردهاند نیز به دانشجویان ایرانی تدریس شود؛
🔹آنوقت شاید کمی از #آمریکایی_زدگی در روانشناسی فاصله بگیریم و به #روانشناسی_فرهنگی نزدیک شویم!
طبق مطالعات، نظریه بنیانهای اخلاقی با فرهنگ جوامع دیگر سازگاری بیشتری دارد.
♦️با این کار شاید پژوهشگران علاقمند شوند که بنیانهای اخلاقی مبتنی بر #فرهنگ_ایرانی_اسلامی را نیز شناسایی کنند!
🔶🔶پنج بنیان اخلاقی مورد اشاره:
🔹آسیب/مراقبت
🔹انصاف/ تلافی
🔹حفظ گروه/ وفاداری
🔹اقتدار/ احترام
🔹پاکی/ پرهیزکاری
✍️حمید رفیعی هنر
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
📌شناخت دانشجوی ایرانی از روانشناسی عملاً بر پایه شناخت از روانشناسی آمریکایی بنا میشود
#ارسالی_مخاطبین
✍️ آدرین براک در این #کتاب ۳ اصل را در کتابهای تاریخچه روانشناسی امریکا استنباط کرده است:
📌اصل اول: اگر کار تو تأثیر شگرفی بر روانشناسی آمریکایی نداشته باشد، هرچند اثر تو ممکن است، در جای دیگری نفوذ داشته باشد، این کار در روانشناسی بهحساب نمیآید.😯
📌اصل دوم: اگر کار تو تأثیر مهمی در روانشناسی آمریکایی داشته، حتی اگر نفوذ کم و یا اصلا نفوذی در جای دیگر نداشته است؛ بخش مهمی از تاریخچه روانشناسی بهحساب میآید؛😯
📌اصل سوم میگوید که آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه وجود ندارد!(حرفی برای گفتن ندارند)😯
باید دانست که عموم کتابهایی که در زمینهٔ تاریخچه روانشناسی و حتی دیگر شاخههای روانشناسی در ایران ترجمه میشود، آمریکایی هستند😕
یعنی #دانشجوی_ایرانی، شناختش از روانشناسی عملاً بر پایه شناخت از #روانشناسی_آمریکایی بنا میشود نه کل روانشناسی!
👨⚖️👩⚖️👨⚕️👩⚕️او با نظریاتی آشنا میشود که یا آمریکایی بودهاند یا در خدمت روانشناسی آمریکایی هستند.
آدرین براک به روانشناسان معروفی در دنیا اشاره میکند که یا اسمی از آنها در کتابهای تاریخچه روانشناسی نیامده و یا اینکه سالیان درازی مطرح نبودهاند.
👨🎨برای مثال «#ژان_پیاژه» از روانشناسان اروپایی که نظریاتش از ۱۹۲۰ شروع به ارائه شد، اما در حدود ۱۹۶۰ در کتب تاریخچه روانشناسی آمریکایی از او نامبرده میشود!
🕵️♂️یا «#ویگوتسگی» از #روانشناسان_روسی.
بنابراین در کتب روانشناسی سوگیریهای خاصی دنبال میشود
و بدون توجه، وارد ایران میشود
😯اتفاقی که میافتد این است که برداشت ما از علم روانشناسی بر پایه نظر یک آمریکایی است
و آنچنانکه او میپسندد، نه یک علم جاری در دنیا!
😕علاوه بر این، این رویکرد در تلاش است که اثبات کند دیگر نقاط دنیا همچون کشورهای آسیایی حرفی برای گفتن ندارند!
🤔 با این شرایط فکر نمیکنم چندان انگیزهای برای «#تولید_علم» یا احساسی برای «#اعتماد_به_نفس_ملّی» ایجاد شود.
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
وضعیت_رشد_روانشناسی_در_ایران_دکتر_دادستان_مجله_روانشناسی_تحولی_ش20.pdf
75.4K
🔖روانشناسی کشورِ ما نهتنها همگام با عصر پرشتاب کنونی حرکت نمیکند، بلکه در معرض سقوط به یک پرتگاه عمیق قرار گرفته است!
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
رمزگشایی از میراث جنجالی فروید
بسیاری از نظریات فروید سالهاست که زیر سؤال رفته اما سیطرهاش بر روانشناسی همچنان پررنگ است
جهت مطالعه کلیک نمایید
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🔰 نقشه علم مدرن
🔹 امروزه که دو هزار و ششصد رشتهی علمی در جهان وجود دارد که ما در دانشگاههایمان کمتر از ۶٠٠ تای آن را داریم. یعنی ما هنوز از تعداد رشتههای علمی، غریب به دو هزار مورد آن را هنوز نداریم.
🔹 نقشهی علم، امروز به مثابه این که شما استانی را ترسیم کنید که در یک استان شهرهایی باشند، بین این شهرها جادهها و اتوبانهایی ترسیم شود؛ نقشهی علم، یک چنین مناسبتی را رقم میزند. درصد تراکم و درصد مناسبتی که بین رشتههای علمی هست؛ مانند اتوبان دوطرفهای است که این علوم به همدیگر بده و بستان میکنند. پس ما در همین ابتدای قضیه نسبت به علمی که در جهان تولید شده است، دو هزار رشته عقبیم. دو هزار رشته نسبت به دو هزار و ششصد رشتهای که در جهان مطرح است. این قسمت اولِ عقبماندگی ماست. اگر مثلاً بین رشته (روانشناسی) با (روانپزشکی) بده و بستانی وجود دارد؛ این به مثابه یک اتوبان است. حالا بین روانشناسی با فلسفه با اقتصاد، با سیاست و با هر رشته دیگری، یک همچین ساز و کار پیچیدهای وجود دارد.
🔹 نقشهی سال ۲۰۰۹ میلادی را اگر نگاه کنیم، در آنجا شما این درصد فراوانی رشتهها را ملاحظه میفرمایید. کافیست با فاصلهی یک سال از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۰ میلادی، جهت حرکت کهکشان علم را ببینید. فقط در یک سال فاصله ببینید میزان تراکم علم، به چه حدی رسیده است. این حالت وقتی در سال ۲۰۱۰ رقم میخورد؛ شبیه یک حرکت مارپیچی است که برعکس عقربهی ساعت حرکت میکند. از بنیانهای فلسفه شروع میکند، تمام رشتههای فنی، علوم پزشکی و غیره را در بر میگیرد.
🔹 این کهکشان، که یک کهکشان راه شیریِ در هم پیچیدهایست که برخلاف عقربهی ساعت دارد باز میشود و بسط پیدا میکند؛ این دامنه دقیقاً منطبق بر مفهومی است به نام مسألهی اربابِ علم.
🔹 نقشهی اربابِ علم سال ۲۰۱۰ ، دو سال پیش را که ترسیم کردهاند، از قرن شانزدهم به این سو، چهارصد نفر ارباب علم، دامنهی عظیمی از معرفت را برای بشر رقم زدهاند که عمدتاً هم غربی است. خیلی از این آدمها را میشناسیم. انیشتین، نیوتن در فیزیک. تیکوبراهه، دکارت. کانت و هگل در فلسفه، افراد مختلفی را در جامعهشناسی و از چهرههای شاخصِ دورهی معاصر، تا چهرههای سنتیشان از آگوست کنت. آدام اسمیت، ریکاردو و دیگران در اقتصاد.
🔹 در واقع اگر ما ادعا میکنیم که هفتاد هزار استاد دانشگاه داریم و چهار میلیون و صد هزار دانشجو، فراموش نکنید که چهارصد سال گذشته، چهارصد نفر در جهان علم تولید کردند، بقیهی این دهها هزار استادی که در سراسر جهان امروز دارند این علم را تدریس میکنند صرفاً تدریسکنندهی حرفهای آنها هستند.
🔹 اینجا وقتی صحبت از جنبش نرمافزاری، نهضت تولید علم و مواردی از این دست میشود، معنای آن این نیست که هر دانشجو و استادی میتواند علم تولید کند. بسیاری از استادان فقط شارحاند، فقط تشریح کنندهاند، فقط تدریس کنندهاند. یعنی اگر چهارصد سال گذشته را به تعداد این چهارصد نفر تقسیم کنیم، تقریباً سالی یک نفر جهان غرب، انسان تراز داشته برای تولید علمش.
🔹 پس اگر دو هزار و ششصد رشته علمی امروز در جهان حاکم است، چهارصد نفر اندیشمندِ اصلیِ غرب، در دورهی اخیر، این چهارصد نفر بنمایههای این دو هزار و ششصد رشته را گذاشتهاند. بعضی از آنها البته قدمتشان بالای دو هزار و پانصد سال است ولی دامنهی علوم جدیدی که میبینید، تراوش کرده از بعضی از نظریهها و ریزهکاریهایی که از ذهن این دو هزار و چهارصد نفر بیرون آمد.
🔹 نقشه علم را که نگاه میکنیم؛ مربوط به سال ۲۰۱۲، در ساختار استراکچر علم، دامنهی این کهکشان به طرز تصاعدی دارد گسترش پیدا میکند. در این طوفان علمی که در هر پنج، شش سال دارد دو برابر میشود، به صورت تصاعدی، ما کجاییم؟
0:01:11 عقب ماندگی در تولید
0:08:44 نقشه علم چطور رسم می شود؟ (map of science)
0:18:00 شکل گیری نفشه علم مبتنی بر نیازها
0:20:33 خاطره استاد از سخیف شدن علم در گذر زمان
0:25:15 چرایی مطالعه نقشه علم مدرن
0:30:20 نقشه ارباب علم
0:39:26 آیا بایا این نقشه علم می توان به جامعه تراز رسید؟
0:43:29 سه پرسش اساسی از نقشه علم
0:47:35 نفاق علمی در ایران
🖇youtu.be/Fpodi2TCwq0
#روانشناسی
#نهاد_علم
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
😈 سایکولوژیست ها؛ جایگزین خدا
🔺 با بی خبری از خدا در تمدن غرب، ما چشم به روان شناسان (و روان پزشکان) [بخوانید سایکولوژیست ها] داریم که به ما بگویند معنای زندگی واقعا چیست. مرشد، تو راهنمای من باش و اگر این مرشد یک اولوژی (شناسی) می داشت، دلیل بیشتری برای اعتماد به او داشتیم.
📕 منبع: کتاب روانشناسی روانشناسان، مقدمه
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
📌 نشانی جدید وبگاه نشریات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔰 با توجه به عملیات ارتقاء و تغییرات شبکه در سامانههای نشریات، نشانی جدید وبگاه نشریات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام به شرح زیر تغییر یافته است:
🔸 دین و ارتباطات
https://rc.isu.ac.ir/
🔸 نامه فرهنگ و ارتباطات
https://lcc.isu.ac.ir/
🔸 فقه و حقوق خانواده
https://flj.isu.ac.ir/
🔸 حکمت سینوی
https://ap.isu.ac.ir/
🔸 علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
https://esi.isu.ac.ir
🔸 پژوهشنامه حقوق اسلامی
https://ilr.isu.ac.ir/
🔸 آموزه های حقوقی گواه
https://leg.isu.ac.ir
🔸 حقوق بشر و شهروندی
https://hcr.isu.ac.ir/
🔸 پژوهشنامه فلسفه دین
https://prrj.isu.ac.ir/
🔸 مطالعات قرآن و حدیث
https://qhs.isu.ac.ir
🔸 پژوهشنامه فقه اجتماعی
https://sj.isu.ac.ir/
🔸 دانش سیاسی
https://pkn.isu.ac.ir/
🔸 Islamic Political Thought
https://ipt.isu.ac.ir/
🔸 مطالعات اقتصاد اسلامی
https://ies.isu.ac.ir/
🔸 اندیشه مدیریت راهبردی
https://smt.isu.ac.ir
🔸 تحقیقات مالی اسلامی
https://ifr.isu.ac.ir
🔸 Religion, Management, & Governance
https://rmg.isu.ac.ir/
🌐 کاربران میتوانند از مسیر سامانه مدیریت نشريات دانشگاه امام صادق علیهالسلام به وبگاه هر نشریه وارد شوند.
🆔@cultural_governance
🔖روانشناسی آمریکایی و اعتماد به نفس ملّی
#ارسالی_مخاطبین
🤔روند علم روانشناسی در دنیا پیچیدگی خاصی داشته است
و در آموزش این رشته نیز خواسته و یا ناخواسته #سوگیری_هایی ایجاد شده است.
👨💻اگر رویکرد آموزش علم روانشناسی را بخواهیم تقسیمبندی کنیم با دو رویکرد مواجه میشویم، #رویکرد_آمریکایی و #رویکرد_اروپایی.
📈📐 یکی #کمّی_گرا
و
🗂📋 دیگری #کیفی_گرا.
⚡️⚡️این دو رویکرد سابقه طولانی دارند و باوجود اینکه روانشناسی در کشورهای اروپایی و بخصوص کشوری مثل #آلمان پدید آمد
⚡️امّا آمریکاییهایی که این علم را نزد آلمانیها فراگرفته بودند پس از بازگشت به کشور خودشان، شروع به توسعه و درانداختن #طرحی_نو کردند.
🕵️♂️🕵️♀️👨🎨آمریکاییها به این نتیجه رسیدند که نظریات خودشان را ارائه دهند و بهنوعی از اروپاییها و مکتب اروپایی مستقل شوند.
به هر حال به دلایل مختلفی رویکرد آمریکایی در روانشناسی نفوذ بیشتری پیدا کرد.
📚رویکرد آمریکایی در روانشناسی با ارائه کتب بیشتر و سادهتر موجب ترغیب خوانندگان در سراسر جهان به این کتابها شد.
این کتب هم در دسترس تر و هم قابلفهمتر بودند( اروپایی ها معمولا سخت نویسند!)
👨🎓👩🎓از طرفی، بخشی از تحصیلکردگان ایرانی در امریکا تحصیلکرده بودند و گرایش به ترجمه کتابهای آمریکایی داشتند
به همین جهت اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعداد کتابهای با رویکرد آمریکایی در ایران نسبت به کتابهای اروپایی بیشتر است
🏘و این را باید بدانیم که هر کشوری رویکرد خودش را در آموزش روانشناسی دارد.
⭐️برای بیان ملموستر این مسئله، میتوان به یکی از نخستین کتبی که دانشجویان روانشناسی ملزم به خواندن آن هستند
یعنی #مکاتب_روانشناسی و #تاریخچه_روانشناسی اشاره کرد که عملاً در طی آن، رشته «روانشناسی» را به دانشجویان معرفی میکنند؛
که عموماً این کتابها در امریکا تألیف و منتشر شدهاند
😯 اساساً تاریخچه نویسی از علایق آمریکاییهاست نه اروپاییها!
☝️🤚این ادعا را از کتابی با عنوان
#Internationalizing_the_History_of_Psychology»
به معنای
#بینالمللی_سازی_تاریخچه_روانشناسی
نقل می کنم.
📕 این کتاب در سال ۲۰۰۶ به سرویراستاری روانشناسی به نام «#آدرین_سی_براک» منتشر شده است.
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance
🖇معرفی پژوهشنامه های روانشناسی اسلامی
🔖نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریهپرداز میباشد
🌐psychology.riqh.ac.ir
🔖فصلنامه علمي ـ پژوهشي روانشناسي و دين گروه روانشناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در بهار 1386 پا به عرصه مطبوعات گذاشت تا با ايجاد زمينه علمي مناسب، از آراي صاحبنظران اين دو حوزه معرفتي بهرهمند شود.
🌐ravanshenasi.nashriyat.ir
#روانشناسی
📢 ایتا | تلگرام | بله
🆔@cultural_governance