eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
💢سلسله نشست های تخصصی با موضوع اثرسنجی فرهنگی ➖با حضور: 🔻حجت الاسلام یوسف احمدی 🔻دکتر علی جوادی 📌 یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🌐 لینک حضور در نشست: https://meet.google.com/dri-kdmq-frv 🆔 @cultural_governance
🔻حسابرسی فرهنگی در پیوست باشد! ✍️مجتبی فرهنگ نهادهای فرهنگی پدیده جدیدی هستند اما معاصر نمی باشند چراکه مفهوم نهادهای فرهنگی در دوره پهلوی به صورت جدی برجسته شده و در دوره پهلوی دوم، نهادسازی فرهنگی (تاسیس جشنواره ها، فرهنگستان ها، بنیادها و...) جدی شده است. در حقیقت دغدغه دوره پهلوی دوم تاسیس نهادهای فرهنگی عامرانه و خودساخته و تاسیس یک شبه مدرنیزاسیون فرهنگی برای رفع عقب ماندگی از غرب بوده است. با شروع انقلاب اسلامی و به فرمان امام خمینی در همان سال های نخست با تدبیر ایشان 16 نهاد انقلابی ایجاد شد (منبع) تا نظام جمهوری اسلامی سریعتر در مسیر تحول و اثرگذاری حرکت کند و حال امروزه با تغییرات شرایط «تاریخی، جهانی و مخاطبین» باید این نهاد های ماخر و جدید را مورد سنجش و باز طراحی قرار دهیم تا بهره وری و اثرگذاری آنها بالا رود. اثرسنجی فرهنگی دستگاه های فرهنگی به عنوان عاملین رسمی «تحول فرهنگی»، میتواند ابعاد مختلفی را به خود بگیرد. متولی «رسمی و دولتی» در «اثرسنجی فرهنگی» شورای عالی انقلاب فرهنگی و «متولی حاکیمتی» در مسئله «ارزیابی فرهنگی» بیت رهبری می باشد. ماده ۴ شرح وظایف هفتم سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید که: نظارت مستمر، ارزیابی و پایش عملیات، اثرسنجی و اثربخشی اقدامات، ارجاع تخلفات و ترک فعل‌ مدیران ارشد از وظایف این دستگاه می باشد و در پیوست خود می نویسد که: حسابرسی فرهنگی به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای حکمرانی جدید است که برای ارزیابی میدانی و اثرسنجی میزان تحقق اهداف و مقاصد غایی سیاست‌گذاری فرهنگی به کار گرفته می شود.(منبع) سنجش وضعیت درونی سازمان های فرهنگی معادل «بهره وری» و سنجش وضعیت بیرونی سازمان های فرهنگی معادل مفهوم «کارآمدی و اثرسنجی» می باشد. مراجع ارزیابی اگر بخواهند وضعیت اثرسنجی فرهنگی دستگاه های فرهنگی را مورد سنجش قرار دهند در سه لایه با موانعی روبرو خواهند شد: ۱. در لایه مخاطب، عدم دسترسی به مخاطب هر دستگاه و تغییرات تکانه ای مخاطب فرهنگی ۲. در لایه عملکرد، فقدان دسترسی به وضعیت دستگاه ها و تحولات زیاد ساختاری و انسانی ۳. در لایه اکوسیستم، تنوع و تعدد دستگاه های فرهنگی در یک موضوع فرهنگی می باشد اگر یکی از این دو مرجع فرض کنیم بخواهند اثرسنجی وضعیت مدیریت مساجد کشور را مورد سنجش قرار دهند. در ابتدا لازم است که داده هایی از مخاطبین، متولیات و عملکرد هر سازمان فرهنگی را بدست بیاورند. این داده ها فی الواقع از «خوداظهاری خود دستگاه ها» به دست می آید که هیچ وجه منفی و یا نقطه ضعفی از «معاونت طرح و برنامه» آن سازمان ارایه نمی شود. در ادامه اگر بخواهیم به سراغ متولیان امر یک موضوع فرهنگی مانند مسجدبازگردیم، بالغ بر ۲۴ نهاد و سازمان مدعی هستند که مهندسی برنامه ریزی مسجد با آنان می باشد و به یک شبکه موثران و ذی نفعان تبدیل خواهند شد (منبع) که این موضوع، اثرسنجی هر دستگاه را عملا غیرممکن می کند. این مثال از واقعیت حکمرانی فرهنگی، بیانگر این است که چرا نمیتوانیم اثرسنجی ملی در عرصه فرهنگ را به صورت دقیق رقم زد، چرا که تکثر و تعدد دستگاه ها باعث اثرگذاری بر روی اقلیم جغرافیایی و مخاطبین مختلفی شده و اثرات اجتماعی را غیر قابل دسترس و به تبع آنرا غیر قابل سنجش خواهد کرد. در این نوع از حکمرانی فرهنگی «مسئولیت فرهنگی» هر مسئله و موضوع مشخص نخواهد بود و شاهد آن هستیم برای تهاجم فرهنگی ماجرای مهسا امینی، هیچ کس پاسخگو نیست! یک راهکار دیگر این است که اثرسنجی را به صورت جزیی در هر سازمان تعریف کنیم. هرچند اثرسنجی با این روش، برآیند کلی از وضعیت فرهنگی کشور ارایه نخواهد داد اما باز در نقطه خودش دارای مشکلاتی می باشد. رویه مدیریتی دستگاه ها و جهت گیری آنان براساس فشار از سوی نهادهای بالادستی می باشد و تنظیم گری آنان یک هنجار می باشد و هر سازمان در تلاش برای رفع فشار دو نهادهای بالادستی در عرصه فرهنگ می باشد که باعث دور شدن این دستگاه ها از برنامه ریزی اثرمحور و میدانی خواهد شد. تا زمانی که ادغام دستگاه های فرهنگی صورت نگیرد و مسئول هر مسئله و موضوع فرهنگی مشخص نشود، اثرسنجی در مسائل کلان و ملی امری نشدنی و محال خواهد بود و این موضوع نیازمند درگیری با ذی نفعان، بررسی تجربیات پیشین و .... می باشد. پیوست:نمونه ای از تعدد ساختارهای فرهنگی وجود 22 شورای عالی در کشور و 150 شورای موثر(منبع) وجود9 متولی اصلی دستگاه فرهنگی و 56 دستگاه فرهنگی حاکمیتی(منبع) وجود120 نهاد و معاونت فرهنگی(منبع) وجود 1345 معاون فرهنگی شهرداری در کشور(منبع) وجود ۴۸ خبرگزاری در ایران در حالی که توسعه یافته ترین کشور های دنیا 5 خبرگزاری وجود ندارد(منبع) 🆔@cultural_governance
رسانه کاربر محور.pdf
8.25M
🔴 ساترا گزارش «ارزیابی رسانه‌های کاربرمحور» را منتشر کرد/ «نماشا» و «روبیکا» در پایین‌ترین رتبه 🔹سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا)، جزئیاتی از گزارش ارزیابی محتوایی و رتبه‌بندی رسانه‌های کاربرمحور را منتشر کرد. 🆔 @Cultural_governance
مدیران فرهنگی فقدان سیستم ارزیابی.pdf
10.62M
❇️مدیران فرهنگی، فقدان سیستم ارزیابی و ارتقا. شاخص های مدیر موفق 1. دانش فرهنگی 2. تجربه نگاری فرهنگی 3. تشکیل مدرسه حکمرانی فرهنگی 4. ایجاد ساختار ارزیابی و بررسی کارنامه مدیران فرهنگی. ✍️خانم صومی 🆔@cultural_governance
📋ده نکته در باب اثرسنجی فرهنگی ✍️نعیم حسینی بعضی از مسئولین اساساً با مقوله‌ای به نام اثرسنجی آشنا نیستند و اصلاً نمی‌دانند اثرسنجی چیست و چه جایگاه و کارکرد و فایده‌ای دارد. حتی بعضاً هنگام طرح چنین مسئله‌ای با ایشان، با ادبیات تکلیف‌گرایی و این‌که ما مأمور به انجام تکلیفیم پاسخ می‌دهند که کار باید انجام بشود و این‌که چه خواهد شد به ما ربطی ندارد. این کژفهمی از یک مبنای درست، جهل ایشان را مرکب خواهد کرد. جهت مطالعه این یادداشت به ادرس زیر مراجعه نمایید👇 🌐https://vrgl.ir/64Jd6 🆔@cultural_governance
🔸جامعه شناسی ما از جامعه دور شده است 🖊در نشست نقد کتاب «تحلیلی نقادانه از پیمایش‌های ملی در ایران» مطرح شد؛ 🔸پیمایش‌های ملی به مطالعه نگرش‌ها و ارزش‌های مردم می‌پردازند و ما نزدیک به ۳۰ سال است که تجربه پیمایش‌های ملی در ایران را داریم. اساساً پیمایش چه در سطح ملی و چه در سطح تحقیقات خرد، یکی از متداول‌ترین روش‌های پژوهش در جامعه شناسی و علوم اجتماعی است. 🔸این کتاب، کار درخور تحسینی است، چون نگرش انتقادی دارد یعنی همینطوری به توصیف و رونوشت و خلاصه‌ای از پیمایش‌ها بسنده نشده است و نویسنده وارد جزییات شده است. 🔸نقش آدم‌هایی که توانستند موضوع پیمایش را در مجموعه ملاحظات این دستگاه‌های برنامه ریز و سیاست گذار ببرند، مطرح است. قبل از انقلاب دکتر تهرانیان و دکتر اسدی در آن سال‌های دهه ۵۰ که شروع کردند، اگر گزارش‌ها را دیده باشید که داده‌های سال ۵۳ جمع آوری شده منتشر کردند، ملاحظه‌ای بوده و آن هم این بود که بیشتر آقای تهرانیان و آدم‌هایی همچون دکتر اسدی بدان توجه داشتند 📎https://vrgl.ir/7yCMX 🆔@cultural_governance
⭕️رئیس صدا و سیما اثرسنجی را جایگزینِ نظرسنجی کرد/ مأموریت جدید صدا و سیما چیست؟ 🔸 باید اثرسنجی جایگزین نظرسنجی شود؛ به این عبارت که اکنون باید به حوزه اثرسنجی بیشتر توجه شود که تاکنون مغفول مانده‌است. 🔸برای ما تأثیرپذیری مخاطب اهمیت به سزایی دارد و پس از این، کنش رفتاری مخاطب باید رصد شود تا نظرسنجی‌های سازمان از قالب «بررسی میزان مخاطب و میزان علاقه ‌مندی»، به قالب «بررسی میزان تأثیر و نفوذ محتوا در مخاطب» برسد. 🖇https://vrgl.ir/kj0IP 🆔@cultural_governance
🔸معرفی کامل اثرسنجی تبلیغات در تجربه کاربری (UX) از طریق ردیاب چشمی ☑️کتاب اثر سنجی تبلیغات در تجربه کاربری (UX) از طریق ردیاب چشمی نوشته‌ی آندره شال و جنیفر رومانو برگستروم، به وضوح نشان می‌دهد چطور ردیاب چشم در حوزه‌هایی مانند وب‌ سایت‌های تجاری، شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های تلفن همراه، بازی‌های ویدئویی، سطح سواد و تعاملات فیزیولوژیکی به کار گرفته می‌شود. کتاب اثرسنجی تبلیغات تجربه کاربری (UX) از طریق ردیاب چشمی (Eye tracking in user experience design) در واقع به شما نشان می‌دهد که چطور جریان داده‌هایی از دید بصری کاربر، می‌تواند اطلاعاتی درباره‌ تجربه کاربری بدهد. 🔺ردیابی چشم اکنون به‌ عنوان یک نیروی کمکی قوی در انبار ابزارهای ارزیابی تجربه کاربری پذیرفته شده است. ارزیابی فعالیت‌ها برای تجربه کاربری با استفاده از ردیابی چشم به‌ تازگی بهره‌برداری می‌شود و علت این امر نیز بیشتر به‌ دلیل پیشرفت‌های زیاد در کالیبراسیون و استفاده از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته با هزینه‌های ارزان‌تر بوده است. 🆔@cultural_governance
74038_147.pdf
1.68M
📖کتاب اثرسنجی در حوزه رسانه با تأکید بر تلویزیون 📌این کتاب در چهار فصل اثر و مدل‌های اثرسنجی، روش‌های اثرسنجی، مروری بر برخی از پژوهش‌های اثرسنجی و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری به بحث اثرسنجی از برنامه‌های تلویزیونی می‌پردازد. 📌کتاب شامل مثال‌های واقعی مرتبط با نظرسنجی برنامه‌های تلویزیونی است که می‌تواند راهنمای کاربردی مناسبی برای پژوهشگران علاقمند به اثرسنجی در حوزه رسانه بویژه تلویزیون باشد. همچنین مطالب سودمندی درباره مدل‌های اثرسنجی که در اجرای عملی چنین مطالعاتی راهگشا هستند در کتاب مطرح می‌شود. 🆔@cultural_governance
⭕️فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 🔸ویترین‌های پوشاک مغازه‌ها، انبار گمرک، چینش بوفه‌ها و رستوران‌ها در شهرها، مبلمان شهری شهرها، معماری خانه ها، فرآیند صدور مجوز کسب و کار‌ها را در نظر بگیرید؛ تاثیر این‌ها بر فرهنگ عمومی حتما بیشتراز تاثیر بسیاری از ارگان ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است 🔸فرآیند‌های ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در حوزه فرهنگ یک شوخی بی مزه و از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است و در نگاهی دیگر یک اهانت به متخصصین این حوزه است. 🔸کار فرهنگی یعنی تولید و ارتقاء معنا در زندگی جاری، ملموس و روزمره عامه مردم که منجر به یک ارتقایی در بینش، گرایش و رفتار می‌شود 🔸شورا‌های عالی ما باید به سمت نهاد‌های تنظیم گری حرکت کنند. دوره اینکه با شورای عالی بشود فرهنگ را راهبری کرد، گذشته است 🖇https://vrgl.ir/L23W5 🆔@cultural_governance
📢سلسله نشستهای 💡 🔸ارزیابی اثربخشی طرح اخیر عفاف و حجاب و بررسی لایحه پیشنهادی قوه قضائیه ⏰سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 🆔@cultural_governance