هدایت شده از نوشتهها
این روزها دغدغهی ذهنی من شده مراسمات دخترانه با حضور مداحان و بلاگران جوان مرد، مسیری انحرافی که باز شده و توسط مسؤولان و فعالان فرهنگی شهر به شهر داره جلو میره و قطعا آسیبهای هویتی به دنبال داره، این چند استوری رو حول همین دغدغه در اینستاگرام منتشر کردم اینجا هم با شما به اشتراک میذارم، بدونیم این مسیر به ترکستانه
✍مریم اردویی
@zananegiii
تاملی در باب نقش کافه ایسم در پیشرفت کشور
🔹فرقی نمیکند دختران بزک کرده حوزه استارتاپی باشی که با آقایانی با لباس های مدرن رنگ های خنثی در حال ایده زدن و تیم ورکینگ! هستندیا تعدادی ریشو که تیمی هم جنس زده ای که ایده هایت را عملیاتی کنی... وگاها کارت به یک خانم کمی تا قسمتی مدرن ولی مذهبی برسد.
🔹فرقی نمیکند در باکس شریف هستی، یا ساختمان نوآوری دانشگاه آزاد، پارادایس هاب فلان نهاد نظامی و یا پارک فناوری ایکس، حتی فرقی نمیکند در خانه اندیشه ورزان هستی یا هرجای دیگر.
〽️نورپردازی مشخص، صدای موسیقی ملایم، معماری مدرن و ترکیبی از چوب و پارچه و آهن.
🍹بالاخره باید چیزی سفارش بدهی... لاته باشد یا دمنوش چای کوهی، در ظرفهای مدرنی جلویت سبز می شود.
🔸و تو در این محیط لابد با نیتی متفاوت مشغول شبکه سازی غربی یا اسلامی اش هستی!!!
🗣🗣از ساعات بالای زیاد بحث کردن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و صمیمیت فضا و هیجان موسیقی و محیط به وجد میایی و منتظر نتیجه ای...
❌و نتیجه چیست؟
نتیجه لابد اگر یک کمپین تجاری فروش روی سکوی فلان نیست و نیت خدایی تر است، فکر کردن به داشتن یک واتساپ بومی است، یک آمازون داخلی و قص علی هذا...
🔰 درست وسط همین گیرکردن بین سنت و مدرنیته طرف یادداشت مینویسد و میگوید اروپا یعنی کافه، و شبکه اجتماعی بازنمایی همان کارکرد است در همان فرهنگ
🔸این کافه است که بازنمایی فیزیکی آن قلب زیست بوم نوآوری ماست چنانکه گویا بدون محیط های آن چندانی مردم نوآوری شأن نمیآید...
🔹روزگاری دوستانی به اعتکاف علمی در مسجد فکر میکردند و امروز همانها ناچار یا ارادی در حال شیک زدن با محرم و نامحرم برای چاره سازی پیشرفت کشورند...
🔸این کافه است که باز نمایی مجازی آن شده است سکوهای فعلی که پدر فرهنگ و سبک زندگی ما را داورده...
-مرگ بر کافه ایسم پوچ
-مرگ بر زیست بوم نوآوری که چهارخط کد زدن را در یک محیط سالم تاب نمیآورد و اولین کارش شیشه های بزرگ ساختن و محیط های فلت و صمیمانه ساختن است..
و آخرش چون چیز خاصی بدست نمیآورد به سمت اغراق در دستاوردها می رود...
- مرگ بر توسعه غربی در شریف ترین محیط های علمی فناوری کشور...گرچه شبکه های هم بسازد .
مرگ بر هضم شدن فرهنگ مان به بهای کافه ایسم
🆔@cultural_governance
📄 حکمرانی پژوهش و جوانه های تغییر
✴️ «تغییر» و «فرهنگ» دو واژه هستند که همنشینی عملی آنها در فضای واقعی جامعه بهندرت قابل مشاهده است؛ و سلوک حکومت در این عرصه، یکی از تسهیل گران اصلی این همنشینی عملی محسوب میشود. #انقلاب_اسلامی نیز بهعنوان یک تحول بنیادین بر اساس سلسله ارزشهای اسلامی، داعیهدار اصلی تغییر در اکنونی تاریخ ما محسوب میشود؛ و نوعی سلوک حکومتی و عالَمی را به ارمغان آورده است که نیازمند اصول، فرهنگ، ساختارها، نهادها و روابط منحصربهفرد خویش است. میزان تحقق انقلاب اسلامی به میزان و سرعت حرکت انقلابگران در تحقق این عالَم جدید بستگی دارد.
🔹یکی از مسائل بنیادین در مسیر فعلیّت یافتن انقلاب اسلامی که حل شدن آن مساوق حل اکثر مسائل جامعه خواهد شد، مسئله پژوهش و علم و مخصوصاً مسئله راهبری و جهتدهی آن است.
🔹امروزه کنشگران عرصه #پژوهش در چه موقعیتی نسبت به همدیگر و نسبت به مسائل واقعی جامعه عمل میکنند؟ آیا مسائلی که در دانشگاهها روی آنها کار میشود و مقالهها و پایاننامههایی که نوشته میشود، در پی حل مسائل واقعی کشور هستند؟ و سرمنشأ آنها، یک درد اجتماعی است یا انگیزههای دیگر؟ نتایج پژوهشهای انجامشده تا چه حدی به کار گرفته میشوند؟ تأمین مالی پژوهشها چگونه اداره میشوند؟
🔹پاسخهای بسیاری از این سؤالات ریشه در فهم حکمرانی پژوهش دارند؛ و برای حل مسائل موجود در نظام پژوهش، «باید تحقیقات را جهتدهی کرد. مطلق تحقیقات به هر شکلی مطلوب نیست. تحقیقات باید بتواند در جهت مشخصی به کار افتد؛ یعنی آن مواردی مورد تحقیق قرار گیرد که چرخه تحقیقاتی و فنی و علمی کشور را کامل کند. پراکندگی در کار تحقیقات، شاید موجب شود که برخی از این کارها، بیفایده و یا حداقل کمفایده شود.»
🔹وضعیت پیچیده معضله راهبری پژوهش در ایران با شواهد فراوانی نیز تأیید میشود. یکی از این شواهد واضح در خطمشیهای موجود، خطمشی مقاله شماری است.
🔹دکتر #داوری_اردکانی به خطمشی #مقالهشماری در نظام ارتقای علمی ایران اشاره میکنند و منشأ این سیاست را در تقلید از خطمشیهای علمی ملل غربی میدانند. دنیای غرب وقتی دید که روند پژوهشها به سمت پژوهشهای کاربردی است و پژوهشهای بنیادین مغفول واقعشدهاند، سیاست مذکور را در پیش گرفت تا از آن طریق جامعه علمی را به انجام پژوهشهای بنیادین سوق دهد؛ زیرا انجام، عرضه و انتشار این نوع پژوهشها آسانتر از پژوهشهای کاربردی بود؛ بنابراین نظام ارتقایشان را بر اساس خطمشی مقاله شماری قرار دادند. ولی میتوان این سؤال را پرسید که دلیل اتخاذ این تصمیم حاکمیتی در ایران چیزی جز تقلید کورکورانه بوده است؟
🔹یکی از ویژگیهای اقدام برای حل مسئله در وادی انقلاب اسلامی، داشتن حالت #قیام و مخصوصاً صورت جمعی آن است. قیام به حل یک مسئله، همه شئون زندگی فردی و اجتماعی یک شخص را درگیر میکند؛ و رشد وی به کیفیت این قیام وابسته است.
یکی از جنبههای اصلی قیام به حل مسئله راهبری پژوهش در ایران، توجه به حوزه نظری شکلگرفته حول این مسئله در جهان است.
🔹پایگاههای نظری مختلف اعم از خطمشی گذاری علم، مطالعات علم، جامعهشناسی علم و معرفت، فلسفه علم، روانشناسی علم و ...، با اینکه هر کدام یک کارویژه و مقوله محوری خاصی دارند، میتوانند دلالتهای فراوانی برای راهبری پژوهش داشته باشند. یکی از حوزههای نظری که بهصورت مستقیم مرتبط به مسئله کنونی کشور در عرصه پژوهش است، ادبیات علمی مربوط به «#حکمرانی_پژوهش» میباشد؛ که تقریباً همه حوزه رشتههای نامبرده فوق را در بردارد.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
🆔@cultural_governance
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹#حکمرانی_پژوهش، عبارت است از ساخت و اِعمال اقتدار (و نه قدرت) بر روی مجموعه پیچیده و ناهمگنی از کنشگران عرصه پژوهش در کشور که به همدیگر وابستگی متقابل دارند. حکمرانی پژوهش شامل حیطههای وسیعی مانند تأمین مالی پژوهش، توانمندسازی، اولویتگذاری، ارزشیابی نهادها و کنشگران در رابطه با سهم آنها در تولید دانش، رشد اقتصادی و حل نیازهای اجتماعی، یک سری ترتیبات نهادی و ساختارهای انگیزشی برای راهبری کنشگران در جهت نیل به اهداف خواسته شده است. حکمرانی پژوهش به دنبال فهم و شکلدهی رابطه تبعیت و اطاعت است؛ یعنی فهم اینکه کنشگران عرصه چه نسبتی به همدیگر دارند؟ و چگونه باید باشند؟ و بهطور خلاصه اینکه جریان ولایت (به معنی رابطه ولی و مولی) در امر پژوهش از چه سمتی بوده، چگونه ممکن میشود و چگونه باید باشد؟
🔹امروزه این حوزه نظری با توجه به اقتضائات حکمرانی جهانی، بهشدت در جهان در حال گسترش است و حل مسائل داخلی در گرو فهم عمیق آن است. لازم به ذکر است که منابع اسلامی نیز غنی از مفاهیم راهبری، هدایت و جهتدهی است که علاوه بر جنبههای هستی شناختی و معرفتشناختی آن، در عرصه معرفی ابزار و ... نیز پرمحتوا هستند؛ و میتوان از آنها پاسخهای اسلامی و بومی برای مسئله مذکور استخراج کرد.
🔹یکی دیگر از ویژگیهای قیام به حل مسئله راهبری پژوهش در ایران، کشف و نیل به نقطه اثر است. #نقطه_اثر ممکن است که اشکال مختلفی اعم از حضور فعال در تصمیم سازی حوزه پژوهش، ایجاد اجتماعات علمی نمونه، تغییر رفتارهای پژوهشگران خاص یا ... داشته باشد. استفاده از ابزارهای ارتباطاتی و رسانهای برای ترویج و فرهنگسازی در زمینه حل این مسئله، قطعاً مسیر را هموار خواهد کرد.
🔹به نظر میرسد اصلیترین گام در این خیزش برای حل مسئله، حرکت به سمت ایجاد یک #اجتماع_علمی و عملی رشید یا طالب رشد است. این مسئله مانند همه مسائل اجتماعی دیگر نیز نیازمند حرکت جمعی است؛ و مثل علوم پایه یا مهندسی و پزشکی نیست که امکان داشته باشد در کنج خلوت یا در لابهلای ابزارها در آزمایشگاه به یافتن پاسخها پرداخت. این اجتماع علمی که همه اعضای آن چشم در یک هدف و آرمان واحد دوختهاند؛ همگی رشد انسانی و اسلامی خویش را در نسبت با این مسئله به خوبی تعریف کرده و در جهت حل آن قیام کردهاند.
🔹امید آن میرود که جوانههای تغییر در جهت حل مسائل راهبری پژوهش در ایران و جهان، در این مسیر شکوفا گردند؛ و پیرو وعده هدایت الهی در آیه مبارکه «وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَْدِيَنهَّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» احسان خدا نازل شود.
✍️ مجتبی جوادی
#حکمرانی_پژوهش
🆔@cultural_governance
نگاهی به کتاب «از سیاستگذاری تا سنجش فرهنگی»
دغدغههای سیاستگذاران و کارگزاران فرهنگی در ایران چیست؟👇
🌐www.ibna.ir/fa/doc/book/266348/
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹سؤال حمید رسایی از هیأت رییسه مجلس و سازمان بازرسی:
چرا تحقیق و تفحص و بازرسی از سازمان اوقاف و عملکرد آقای خاموشی را از دستور کارتان خارج کردهاید؟
چرا فرمان صریح و علنی امام و رهبر جامعه در خصوص لزوم بازرسی از زیرمجموعههای دفتر رهبری را زمین گذاشتهاید؟
آیا جز این است که بازرسی از این سازمان، فرصتی برای دفاع از عملکرد آن است؟
#اوقاف
#نقد_سازمان_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔻ضرورت انجام پژوهش های روشمند اثرسنجی و مخاطب پژوهی
🔹چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای سیاستی و راهبردی اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات مرکز تحقیقات با عنوان «تأملی در تأثیرگذاری برنامه زندگی پس از زندگی بر مخاطبان» در تاریخ 21 خردادماه با حضور دکتر عباس موزون، پژوهشگر، تهیهکننده و کارگردان برنامه زندگی پس از زندگی، سرکار خانم سرور توتونچی، مدیر تولید این برنامه و مدیران، پژوهشگران و کارشناسان بخشهای مختلف سازمان، برگزار شد.
🔴 ادامه خبر را اینجا بخوانید
http://hvasl.ir/news/596197
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔 @cultural_governance
صداوسیما؛ بازندهی نظرسنجی، ناتوان در اثرسنجی
سها صالح:« اگر صداسیما نتواند راه مناسبی برای چالشهای اثرسنجی پیدا کند بهتر است همان نظرسنجی را با دقت بیشتر و علمیتر پیش ببرد تا به نتایج بهتری دست پیدا کند.
ادامه مطلب👇
🌐https://vrgl.ir/Edair
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔶نهاد فرهنگ به عنوان منبع ایجاد اطلاعات و دانش و نگهداشت ارزشی و هنجاری که ریشه در عرف و مردم دارد، همواره عامل رشد انسان، جامعه و تغییرات آن بوده است. حل مسائل فرهنگی که به دلیل ماهیت آن گاه از طریق تغییر دوباره آن یا به عبارتی فرهنگ سازی صورت می گیرد، هم نقش حاکمیت به ویژه نظام اسلامی که فرهنگ اساسا جزء ماهوی و جان مایه آن است را پررنگ نموده و هم نقش مردم را که فرهنگ حاصل کنش های جمعی و زندگی آنان است. از این رو مرکز بررسی مسائل فرهنگی بهمنظور بررسی و تحلیل مولفه ها و رویکردهای موجود اقدام به برگزاری نشست هایی با فعالین و متخصصین حوزه فرهنگ نموده است.
✳️باحضور:
✓آقای دکتر علیرضا نفیسی دبیر کمیتۀ تحول ساختار کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی.
✓آقای سیدمحمد میری پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی.
✓آقای دکتر محمدحسن نیلی دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی.
✓آقای سجاد عبداللهی مدیر اندیشکده عصرپیشرفت.
⏰ ۱٠الی ۱۳ تیرماه ۱۴٠۲
#فرهنگ_سازی
🆔@cultural_governance