📌هزینه گران سرگرمی برای خانوادههای ایرانی
🔹 یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهد یکبار در طول ماه از شبکه نمایش خانگی و هزینه اینترنت آن استفاه کند، باید ماهانه ۳۰۰ هزار تومان هزینه کند.
#مدیریت_فرهنگی
#تفریح
🆔 @cultural_governance
🔺موسیقی در صدا و سیما
🔹فعلا قاعدهای برای دعوت خواننده به آنتن تلویزیون وجود ندارد/۲۰ درصد آنتن صداوسیما با موسیقی پر میشود/مخالف حضور مهرداد جم روی آنتن بودیم/مساله مرحوم شجریان با سازمان هنری نیست، مساله حقوقی است
🔹محمدمهدی نراقیان، مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما
🔻بهطور میانگین در همه شبکهها چیزی حدود هزار قطعه موسیقی باکلام فارسی در ماه است که در هر شبکه پخش میشود. عددی که بخواهیم به دقیقه حساب کنیم نزدیک به ۲۰ درصد آنتن صداوسیما میشود.
🔻میزان انحراف از سامانه ما و آنچه از نظر ما غیرقابل پخش است زیر ۱۰ درصد بوده و تقریبا ۹۰ درصد آن چیزی که روی آنتن پخش میشود، از نظر قواعد سازمانی مجاز است.
🔻این مقدار با تصور عمومی تفاوت دارد به دو دلیل؛ اول سابقه ذهنی مخاطب که طی سالها شکل گرفته و دوم اینکه بسیاری از مواردی که میگوییم غیرقابلپخش است یا تخلف از نظر ماست در جاهای پربیننده آنتن اتفاق میافتد.
🔻قطعاتی داشتیم که وضعیت مجوز آنها قابلپخش بوده و تبدیل به غیرقابلپخش شدهاند. دلایل مختلفی هم دارند؛ برخی بهخاطر نکاتی که روی خواننده، آهنگساز، شاعر و... پیش آمده یا نکات محتوایی بوده است.
🔻دعوت خواننده بهعنوان میهمان در برنامه و اجرای قطعه از ما استعلام نمیشود. نظر کارشناسی ما تا الان گرفته نشده است. ما تا جایی که میتوانستیم، ورود کردیم و از ابزارهای رسمی و غیررسمی هم استفاده کردیم و جلوی حضور بسیاری از افراد مورد اشاره شما را گرفتیم اما اصل اینکه خواننده روی آنتن میآید تا این لحظه قاعدهای وجود ندارد که بخواهد از مرکز موسیقی استعلام شود.
🔻درباره مهراد جم که الان مهاجرت کرده تا امروز در سامانه ما کلا چهار قطعه از او وجود دارد که از این تعداد سه مورد غیرقابل پخش است. یعنی شبکهها از ما مجموعا چهار کار مهراد جم را درخواست کردند تا بررسی کنیم که از این تعداد یکی مجوز گرفته است و اخیرا تغییر وضعیت دادیم و آن یک مورد هم غیرقابل پخش شد.
🔻درباره حضور مهراد جم روی آنتن ما مطلع شدیم و مخالف بودیم. شبکه هم در شرایط خاصی اجازه حضور او را روی آنتن داد. یعنی ضریب دادن به این آدم روی آنتن نه سیاست ما بوده و نه توصیه ما و حتی با این مساله مخالفت هم کردیم. مهراد جم قطعا در حدی نبود که روی برنامه زنده تلویزیون بیاید، در برنامه «فرمول یک» و در آن زمان در شبکه یک حضور پیدا کند.
🔻تا الان که با شما صحبت میکنیم ابزار رسمیای که از حضور خواننده روی آنتن جلوگیری کنیم، نداریم.
🔻از ابتدای سال با چند مدیر شبکه و مدیر پخش برخورد اداری و انضباطی جدی در حوزه موسیقی شده است.
🔻برای سریال نوروزی یکی از شبکههای اصلی، گروهی تعیین و در مصاحبههای عوامل سریال از ماهها قبل معرفی شده بودند ولی این قطعه روی آنتن نرفت، با فشارهای سازمان و بیرون از سازمان این روی آنتن نرفت. دوستان گفتند شعر را اصلاح میکنیم اما نظر ما این بود که آن گروه خاص اگر شعر حافظ هم بخواند، اجازه ندارد تیتراژ سریالهای عید را بخواند.
🔻در همین سازمان سریال «خانه به دوش» را داشتیم که شعر آن را استاد علی معلم گفته، مجید اخشابی خوانده و موسیقی آن نعل به نعل از موسیقی یک فیلم معروف برداشت شده است.
🔻درباره حضور خوانندهها و عوامل موسیقی روی آنتن از ما استعلام نمیشود.
🔻اینکه ساسی مانکن یا تتلو برای نوجوان و جوان ما الگو و سلیقه میشود، از کانالهای غیر از صداوسیما است.
🔻بخش عمده موسیقی رپی که در ایران تولید میشود رپی نیست که بهلحاظ محتوایی بتوان روی آنتن آورد یا اگر محتوای درستی داشته باشد، بهخاطر سبک زندگی خواننده اجازه نمیگیرد.
🔻هیچوقت هیچ شیوهنامه و آییننامهای درباره بررسی موسیقی نداشتیم. تا این لحظه هم نداریم.
🔻بعد از سرود ملی به لحاظ پرتکرار بودن عدد پخش نهایتا ۲۰۰ بار است. مثلا قطعه «حالا که میروی» محمد معتمدی با ۱۷۰ بار پخش بود.
🔻 اگر بخواهم خوانندههای پرتکرار را در این زمینه بیان کنم ۵ نفر اول سالار عقیلی، محمد معتمدی، حجت اشرفزاده، احسان خواجهامیری و علیرضا افتخاری بودهاند.
🔻مساله مرحوم شجریان با سازمان هنری نیست، مساله حقوقی است. ایشان از سازمان شکایت کرده است و این شکایت درحال رسیدگی است.
💠متن کامل مطلب👇
lish.ir/1IQy
🆔@Cultural_governance
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اینفلوئنسرهای مجازی ملزم به پرداخت مالیات شدند
#حکمرانی_مجازی
🆔@Cultural_governance
🔰 لزوم گذار به سرگرمیسازی
✍امیر ابیلی
🔻رسانهها و نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی، عادت کردهاند به هر نوع «ابتذال»ی در حوزه «سرگرمی»، در حوزه «تحلیل» و «نقد» پاسخ دهند. منتظرند تا اثری تولید شود و بنشینند به تحلیل و فکر کنند توانستهاند در مقابل اثراتش بایستند. به همین خاطر هم مثلا تلویزیون عاشق برنامههای گفتگومحور است. برنامههای اختهای که سالهاست درباره کلیات حرف میزنند و حتی اجازه ورود به مصادیق عینی ندارند؛ یعنی حتی در تحلیل واقعی هم عقیماند.
🔻سرگرمی را باید در حوزه سرگرمی پاسخ داد. نقد و تحلیل موسیقی و فیلم و کتاب مبتذل هیچگاه خلا محصول مطلوب را پر نخواهد کرد. نیاز مخاطب به مصرف سرگرمی با تحلیل پر نخواهد شد. اما ما ظاهرا نگران نوجوانهاییم، پس برای آنها یک برنامه تحلیلی میسازیم تا «درباره»شان صحبت کنیم، آنهم با خط قرمزهایی که اکثریت دهه هشتادیها در آن جا نمیشوند و متوجه نیستیم که نسل اینستاگرام و تیکتاک و ... اساسا مخاطب میزگرد تحلیلی نیستند و دنبال سرگرمیند.
🔻برای ما «محتوا» اصل است و نه «جذابیت». البته طبعا رسیدن به جذابیت بدون استفاده از لذتهای نفسانی امر سختتری است. برای هنر مبتذل، خود سرگرمی ذاتا محتواست و برای ما جذابیت و سرگرمی پلی است برای انتقال محتوای مطلوب. این را هم میدانم که ورود به منطقهی سخیف و هرزهای که کسانی مانند ساسی و تتلو در آن هستند اساسا زمین بازی ما نیست. اما سوال اصلی همچنان پابرجاست؛ ما برای مخاطب نیازمند فیلم، موسیقی و ادبیات سرگرمکننده چه محصولی داریم که جایگزین محصولات مصرفی آنها در مارکت هنر شود؟ تقریبا هیچ.
🔻طبعا واکنشها به کلیپ ساسی هم مشخص بود. پس از تحلیلهای دغدغهمندانه اولیه، روزهای بعد داباسمش و رقص مردم-نوجوانها- با آهنگ او شبکههای اجتماعی را پر میکند. اگر مدارس باز بود کشور چندین هفته هم درگیر پیدا کردن دست نفوذیهای استکبار در ترویج این اهنگ در مدارس بود و در این بین هم عدهای باز پیگیری فیلتر کردن اینستاگرام.
🔻و بعد باز سیکل تکراری. تلویزیون سراغ ساخت «جلال3» و «بچه مهندس5» و .. خواهد رفت و حتی از VODهای داخلی هم خواهد ترسید. همچنان نمونهای از موسیقی مصرفی مطلوب جبهه انقلاب وجود نخواهد داشت و .... تا آهنگ بعدی کسی شبیه ساسی که باز همگی نگران ابتذال شوند.
🔻بحث ساده است. مردم نیازمند سرگرمیند. اگر شما بتوانید آن را با محصولات غیرمبتذل پر کنید بردهاید، اگر نه کس دیگری آن را با ابتذال پر خواهد کرد و وضع همین است که هست. برای رقابت باید وارد مارکت شوید و مخاطب خود را بیابید.
#مدیریت_فرهنگی
#تفریح
🆔@Cultural_governance
دنیای کثیف کثیف کثیف مجازی
✍️علی مهدیان
🔻زهره فکور صبور خودکشی کرد. امین فردین او را افشا کرده بود. افشاگری به قول خودش به نیت مبارزه با فساد. فسادی که او معتقد است زیر پوست جامعه هنری رخنه کرده و او میخواهد با افشاگری اش آن را رسوا و لابد ریشه کن کند.
🔻وقتی به امین فردین اشکال گرفتند که نانجیب بی همه چیز!، چرا آبروی آدمها را میبری، استدلال آشنایی را ارائه کرد. او گفت: «آنها که فساد میکنند خطا کارند نه من که فسادشان را گزارش میکنم».
🔻زهره فکور صبور واقعا همان که امین فردین گزارش کرده، بوده یا نه؟ امین فردین دروغگو است یا نه؟ نمیدانیم. مهم این است که مدتی قبل فکور صبور گفت دلم میخواست بازیگر نباشم. عادی باشم. چرا؟
🔻چون وقتی وارد دنیای مجازی شدی وقتی وارد دنیای تصویر شدی، وارد دنیایی عجیب و غریب میشوی. دنیایی که آدمها خودشان را به گونه ای معرفی میکنند. صورتی دارند و قدرتی. قدرت ناشی از تجمیع نگاه ها و توجه ها. و حالا جنگ قدرت است برای تصاحب این قدرت. شکستن قدرت و جمع قدرت در کنار تصویرسازی ظاهری چه میکند؟ حالا برای خیلی ها جذاب است که اندرونی و پشت صحنه ها را بدانند. همان روحیه علاقه به حاشیه ها و غیر متنها. همان که باعث میشد نود فردوسی پور جذاب باشد. همان که باعث میشد پژمان جمشیدی در اینستا بنویسد «اینجا مردمم را نمیشناسم همه غریبه اند. کوچ میکنم به فضای حقیقی که میشناختمشان.»
🔻راست میگوید. انگار مردم در هر بستری یک اخلاقی بروز میدهند. کنار درب اتاق و منزل آنقدر تعارف خسته کننده میکنند که طنزآلود میشود اما سوار ماشین در خیابان از هم راه میدزدند و به هم راه نمیدهند و این ارزش است. حالا در فضای مجازی سرک کشیدن و بحثهای خاله زنکی و بشگون گرفتن یکدیگر و توهین و نیش و کنایه رودررو برایشان ارزش است. جذاب است.
🔻و حالا دخترکان بازیگر که تحمل ضربه خوردن و شکست را در این جنگل وحشی و جنگ قدرت را ندارند. یک به یک نفله میشوند و تو چه جوابی داری برای این سوال که به کدام گناه دقیقا؟ زهره فکور صبور آخرین نیست همانطور که آزاد نامداری هم نبود.این کثافت جاری در این دنیای وارداتی، دامن همه مان را خواهد گرفت.
🔻اخلاق کثیف رو کردن اندرونی ها به نام مبارزه با فساد سبک رفتار امین فردین فقط نیست. مخصوص هنر هم نیست.
رفقا! فسادستیزی خاله زنکی، مشتری دارد که یک عده این شغل را انتخاب میکنند. و آدم کشی میکنند و به ان افتخار میکنند و وجدانشان هم آسوده است.
🔻مهم نیست امین فردین درباره فکور صبور راست گفت یا دروغ. مهم آن اخلاق کثیفی است که باعث میشود زهرا امیرابراهیمی به دامن طاغوت فرار کند تا آرامش پیدا کند. آن اخلاقی که آزاده نامداری را پیدا میکند یک گوشه ای، عکسهایش را پخش میکند تا دیوانه اش کند، عکسهای رامبد و همسرش را در کانادا پخش میکند که ضایعش کند. مهم آن اخلاق کثیفی است که این رذالتها را میبیند و لذت میبرد و لایک میکند و ویویش را بالا میبرد.
🔻این اخلاق اسمش را مبارزه با نفاق میگذارد، اسمش را مبارزه با فساد میگذارد، اسمش را مبارزه با ظلم و بی عدالتی میگذارد. اسمش را هر چه میگذارد بگذارد ولی لجن است. سراپایش را هم با شعارهای انقلابی و انسانی و دینی بپوشانید لجن است. بوی گند لجنش همه مان را خفه خواهد کرد. این فراگیری ظلم است که به آن مدد میدهیم و یک روزی یک جایی دامن تک تک امین فردین های ضد فساد و ضد نفاق را خواهد گرفت.
#حکمرانی_مجازی
🆔@Cultural_governance
🔘 آزمون بزرگ سکانداران «فرهنگ»
🖊مروری اجمالی بر «انقلاب در ساختار فرهنگی کشور»؛
🔸با گذشت حدود ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که به اعتقاد رهبران نهضت اسلامی و بسیاری از صاحبنظران و ناظران، اساسا یک انقلاب فرهنگی و تربیتی بوده، جای طرح این سوال است که این میزان نهادسازی و ایجاد ساختارهای فرهنگی مشابه و متفاوت، چقدر در تحول و تعالی فرهنگی جامعه ایرانی اثر مثبت داشته و آیا این نهادهای متنوع و متعد، کارآمدی مورد انتظار را هم داشتهاند؟!
🔸«بیان اخیر مقام معظم رهبری فرصت بسیار خوبی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار میدهد که یک فکر اساسی انجام دهد. اینکه چه کاری انجام شود و چگونه باید تحول اتفاق افتد حتما نیاز به رایزنی و مشاوره دارد و نیاز به یک جمع مُمهز دارد که این کار را دنبال کند. آیا این جمع شکل گرفته است؟
🔸برخی صاحبنظران با انتقاد به سابقه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مهم و بنیادین در سالهای گذشته تا امروز، معتقدند این شورا از پس تحول و انقلاب در ساختار فرهنگی کشور برنمیآید و لازم است جمع دیگری این کار را دنبال کنند
📎https://farhangesadid.com/0001Vz
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔰بسیاری از نهادهای فرهنگی مؤثر، کارآمد و پرتلاش بودهاند!
🖊ساختارشناسی نهادهای عریض و طویل فرهنگی کشور در گفتگو با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
🔸پیوستگی نهادهای فرهنگی و توان اثرگذاری آنها در ذهنیت مخاطب، مهمترین عامل برای این است که در هر موضوعی بتوانیم فرهنگسازی کنیم یا به یک نتیجه فرهنگی برسیم؛ ما در این زمینه ضعف داریم، یعنی در پیوستگی نهادهای فرهنگی و در مهندسی پیام ضعف و ایراد داریم
🔸ما در حوزه فرهنگی دچار بیتقوایی هستیم! این به چه معناست؟ یعنی لزوماً آدمهای بدی در دستگاههای فرهنگی هستند؟ نخیر. اتفاقا این افراد تقوای فردی دارند، متدین هستند، عمل به شریعت دارند، اما دستگاه فرهنگی ما دچار تقوا نیست؛ یعنی قدرت درونی بازدارنده از آلوده شدن را ندارد
🔸دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی و قبل از آن در حوزه معارف دینی و فرهنگ ملی ایرانی، دستاوردهای ارزشمندی است که باید هم مراقبت کنیم، هم ناشکری نکنیم و هم داشتههایمان را کم ندانیم. نهادهای فرهنگی هم که شکلگرفتهاند، بسیاری از آنها نهادهای مؤثر، کارآمد و پرتلاشی بودهاند.
📎https://farhangesadid.com/0001VE
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔻 نقد پیشنویس طرح تحوّل شورایعالی انقلاب فرهنگی:
#قسمت_دوم
♻️تحوّلی در راه خواهد بود؟!
✍مهدی جمشیدی
✔️دوگانۀ «پایش فرهنگی/ کنش فرهنگی»
🔶همچون گذشته، در این طرح نیز «رصد/ روایت/ شناسایی» بیش از هر مسألۀ دیگری، صدرنشین است، حالآنکه این امر، «مقدّمه» است و باید از آن بهعنوان ابزاری در راستای هدفها استفاده شود. فلسفۀ وجودیِ شورا، «کنشگریِ عالی در فضای فکری و فرهنگی» است و این با پایشبسندگی و توقف در آمار و ارقام، حاصل نمیشود.
🔶مسألۀ اصلی، «فاعلیّتِ بیرونی و محسوس» شوراست، امّا در این طرح، نشانی از «تحوّل» در این باره به چشم نمیخورد. هرچه که هست، همان «خطّ و رویّۀ پیشین» است و حداکثر این است که چند بند جزئی و فرعی به آن افزوده شده است، امّا روشن است که نمیتوان بر این «بازاندیشیهای ناچیز و اقلّی»، تحوّل نام نهاد و به این واسطه، در انتظار یک «اتّفاق متفاوت» نشست.
✔️دوگانۀ «قرارگاه فرهنگی/ ادارۀ فرهنگی»
🔶در این طرح، همچنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در هندسه و هیئت یک «نهاد دیوانسالارانه»، تعریف شده که از «طراوتِ فرهنگِ جهادی» و «نشاطِ روحیۀ انقلابی»، بیبهره است؛ بهطوریکه همۀ امور در «قالبهای رایجِ اداری» دیده شدهاند و «نظم دیوانسالارانه» بر مناسبات و جهتگیریها، حاکم است.
🔶اگر شورا نتواند برای خویش، «فضای تنفّسی تازه» تعریف نماید و از «ساختارهای متصلّب و اداریشدۀ کنونی»، عبور کند، در تلۀ موانع ساختارها، اسیر خواهد بود و گرهی را نخواهد گشود. وقتی بوروکراسی برای تجدّد، در حکم «قفس آهنین» است، پُر رواضح است که برای انقلاب اسلامی نیز چنین خواهد بود و ما به طریق اولی، باید خود را از قید و بند آن رها کنیم. شورا به اندازهای که از قواعد دیوانسالاری فاصله میگیرد و به نهاد انقلابی و جهادی نزدیک میشود، کامیاب خواهد بود، امّا به دلیل عادیانگاریِ فرهنگِ رقیب و غلبۀ آن، در این باره اندیشه نشده و به عنوان پیشفرض قهری و جبری، بر روح طرح، حاکم شده است.
✔️دوگانۀ «بایدهای فرهنگی/ فنآوریهای فرهنگی»
🔶پس از این که وضع آرمانی، مشخص گردید، باید «سازوکارها» و «روشها»یی برای گذار انتخاب شوند که قدرت «انتقال» و «جابجایی» داشته باشند. بهعبارتدیگر، ما به یک «نقشۀ راه» نیاز داریم که در آن، «مسیرها» و «معبرها»ی عبور از وضع کنونی به وضع آینده، تعیین شده باشد، نه اینکه تنها به سلسلهای از بایدها و نبایدها - که آیتالله خامنهای آنها را در طول دههها گذشته طلبیده است - اشاره شود و «منطق» و «مجرا»ی گذار، نادیده انگاشته شود.
🔶 خود آیتالله خامنهای از این روشها و شیوهها بهعنوان «فنآوریهای فرهنگی» یاد میکند و معتقد است که پارۀ مهمّی از خلّاقیّتهای فرهنگی، معطوف به آن است.
#شورا_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance