هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5850199701483162112.pdf
456K
#فارسی_دوازدهم
#درس_چهاردهم
#گنج_حکمت
#کلان_تر_و_اولی_تر
#تحلیل
به کوشش : خانم طناز تیموری ، لرستان
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5850199701483162112.pdf
456K
#فارسی_دوازدهم
#درس_چهاردهم
#گنج_حکمت
#کلان_تر_و_اولی_تر
#تحلیل
به کوشش : خانم طناز تیموری ، لرستان
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_6005920127416010390.pdf
1.52M
#علوم_وفنون
#پایه_یازدهم
#درس_نهم
#استعاره
رشته ی علوم انسانی
به کوشش : خانم زیبا ناصرزاده
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5814300213044579759.pdf
1.74M
#علوم_و_فنون
#پایه_یاازدهم
#درس_نهم
#استعاره_وانواع_آن
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب ، تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5832334170835126175.pdf
324.2K
#علوم_فنون_دوازدهم
#درس_نهم
#تحلیل_فصل
شرح درس+ پاسخ خود ارزیابی + کارگاه
مدرس: آقای سعید جعفری , تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5814300213044579757.pdf
1.6M
#علوم_و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_نهم
#اغراق
#ایهام
#ایهام_تناسب
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب ، تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5820982357523434840.pdf
515.2K
#فنون_دوازدهم
#درس_نهم
#اغراق
#ایهام
#ابهام_تناسب
همراه با حل متن پژوهی
به کوشش : خانم مینا رفیعی ،
بصورت : pdf
استان خوزستان، شهرستان باوی
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
هدایت شده از غلامرضا هاتفی اردکانی
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر خاطرات مداح روشندل اردکانی، اسدالله سرفرازی اردکانی.
شنیدنی و دیدنی است.
arooz-zahafat1-new.pdf
737.5K
جدول اوزان عروضی و زحافات آن
بسم الله الرحمن الرحیم
إقرَأْ بِاِسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق….
ستاره اي بدرخشید و ماه مجلس شد!
دل رمیده ما را انیس و مونس شد!
نگارمن که به مکتب نرفت وخط ننوشت!
بـه غمزه مسئله آموز صد مدرس شد!
🌼🌹عید مبعث پیامبر مهربانی، حضرت محمد مصطفی «ص» مبارکباد🌹🌼
ریشه نام سیمرغ
نام سیمرغ از دو کلمهٔ marɘγo.saena تشکیل شده است که بخش اول (marɘγo) به مرغ و بخش دوم (saena) به سی تبدیل شده که قاعدهٔ قلب آن را به شکل سیمرغ درآورده است.
ریشه کلمهٔ سی به معنای عقاب بوده و در نام «سیندخت» در شاهنامه باقی ماندهاست.
سیمرغ (سیرنگ) پرندهای شگرف و اسطورهای است که جلوههای متفاوت و خارقالعاده در عرصهٔ افسانه، حماسه، فلسفه، عرفان، پزشکی و بهطور کلی در فضای فرهنگ ایرانی داشتهاست. سیمرغ واژهای فارسی و مخفف "سین مرغ" است که در "اوستاً به صورت "مرغوسائنو" و در "پهلوی" "سین موروک" نامیده شدهاست. مرغو به معنی مرغ و سئنه یعنی شاهین یا عقاب."سائنو" ظاهراً در ایران باستان نام یکی از حکمای معروف نیز بوده که با جایگاه سیمرغ ارتباط دارد.
در افسانهها و قصههای ایرانی نیز، هدهد سلیمان ۳۰ پرنده را با خود به منطقه ای میبرد و سیمرغ درست میشود. (داستان هدهد سلیمان و سیمرغ)
نشان سیمرغ نگاره ایست با ساختاری پیچیده؛ مرغی افسانهای با دُم طاووس، بدن عقاب و سر سگ و پنجههای شیر در نمارهها و در کتب و نقوش به شکل پرندههای شکاری. نشان سیمرغ در دوره ایران ساسانی، بر بسیاری از جامها و ظرفها نقش بسته و شاید نشان رسمی شاهنشاهی ایران بوده باشد
📚🔵 ققنوس
این مرغ در روایتهای ایرانی نیز همچون روایتهای هند و اروپائی، مرغی نادر و تنهاست که او را جفتی نیست و در نتیجه از او زایشی نیز پدید نخواهد آمد. ققنوس هزار سال زندگی میکند و چون عمرش به پایان میرسد، تودهای بزرگ از هیزم فراهم میآورد و با نشستن بر آن توده چندان آواز میخواند که از آواز خود به وجد میآید و با برهم زدن بال و به یاری منقار، آتشی میافروزد و با سوختن در آتش از وی بیضه ای (تخم) پدیدار میشود و بدینسان ققنوسی دیگر زاده میشود.
در این روایت ققنوس همتای قو در ادبیات اروپایی است که با آوازخوانی، زندگی خود را به پایان میبرد. اساساً در ادبیات ایران نیز همچون ادبیات هندواروپایی، سوختن در رنج خویش و از خاکستر خود برآمدن و تولدی دیگر، راه به اسطورهٔ ققنوس دارند.
دکتر اسلامی ندوشن، در کتاب ایران را از یاد نبریم، کشور ایران را به پرنده ققنوس تشبیه کرده است که هر از چندگاهی، به دست خود و باورهای خویش، آتشی برمی افروزد و تولدی دیگر، پس از شعله ور شدنش در آن آتش، حاصل می شود. به عبارتی، ایران و ایرانی هم تاریخچه خودتخریبی دارد و هم خودزایشی و ساختن مجدد خود، در میان سوختن و خرابه هایی که خود، باعث آن بوده و این است، که ملت عجیبی در جهان شناخته شده است که کارهای شگرف و بی نظیر از او ساخته است که در جهان، همتا ندارد، مثل ققنوس بی مثل و بی همتا.