eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
992 دنبال‌کننده
901 عکس
9 ویدیو
2.3هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
توانمندسازی 132.docx
51.3K
4شنبه 5/2/1403-15شوال 1445-24آوریل2024-درس132فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه القرآن مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود . فقه الاداره : اولا این مساله افک و حل آن امری صغروی است که به ضمیمه کبرای لقد کان لکم فی رسو ل الله اسوه حسنه نتیجه میدهد که این راه حل لازم التاسی است بر مدیران علی المبنا و المختار علی لزوم التاسی ثانیا این اصول متلقاة از آیات شرط صحت راه حل مسائل مشابه هستند و شروطی لازم التحصیل می باشند . زیرا بدون رعایت و اعمال آنها صحت از راه حل سلب میشود و یا حداقل شرط قبول و کمال خواهند بود یعنی مقبولیت و کمال راه حل مسائل مشابه (افک واشاعه آن ) متوقف بر اعمال این اصول خواهد بود ثالثا : در فرآیند توان بخشی به کارکنان سازمان به مکنت و توان حل مساله افک و اشاعه آن واجب و لازم است که این اصول به گونه دانش بنیان به توان پذیران القاء گردند. ( والله العالم)
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر33.docx
23.4K
5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز [سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77] مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77) ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است: 1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند . 2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند . 3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را هر دو را اصلاح نماید و..
تفسیر 33.MP3
17.98M
✍️5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز [سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77] مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77) ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است: 1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند . 2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند . 3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را اصلاح نماید @qavami
سلام علیکم و رحمت الله
اصول 48.docx
625.1K
شنبه8/2/1403-18شوال 1445-27آوریل 2024-درس48اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان نظریه – رکن دوم سوالات حول پدیده . شرح : گفته شد که دومین رکن نظریه پردازی ،پردازش سوال حول پدیده مورد نظر است . نوبتهایی در خصوص پدیده شناسی بحث کردیم از دید عرف خاص و سپس از منظر قرآن کریم که معلوم شد پدیده ها بسیار متنوعند با این اشتراک که گره گشا و دانش آفرین باشند دانش کاربردی تمدن ساز . پدیده راپس از کشف باید سوال باران کرد سوال پردازی اساس نظریه پردازی است بدون توان سوال یابی، نظریه پردازی اصلا امکان ندارد فقط کالبدی از نظریه خواهد بود بدون روح هادی وپیشران . فقه الاداره به نظریاتی نیاز دارد که مدیریت اسلامی را بارور و موسع نماید کار گشا وراه گشا قرار دهد . لذا فصل سوال پردازی فصل حیاتی و مقوم نظریه پردازی است البته یک هنر هم هست . بیهوده نیست که قرآن روی سوال توجه موکدی نموده است و اصولا سوال کردن را یک تکلیف میداند از مصادیق سوال، سوال از اطراف پدیده است که البته مرجع سوال کردن و پاسخ گرفتن «اهل ذکر»اند که معصومین هستند به علت قدرت استنباط پاسخ مناسب از منبع وحی که جز با عصمت چنین استنباطی امکان ندارد و در غیاب معصوم مجتهدانی که پاسخ وحیانی را بواسطه اصول استنباط که از معصوم فرا گرفته اند . و این نکته هم قابل توجه است که سوالات نظریه پردازانه متفاوت از سوالات فرعی جزئی است که مربوط به مرحله مسائل عملی است در موضوعات جزئی . که در توضیح المسائل ها متداول است . که توضیح بیش تر را در نوبت های بعد خواهیم داد . که سه نوع سوال تکلیف جو یانه، سوال معرفت جویانه و سوال نظام
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 133..docx
44.1K
1شنبه 9/2/140319-شوال 1445-28آوریل2024-درس133فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود . شرح مساله :بعد از تفقه 15 آیه از آیات سوره نور با عنوان آیات افک با مساله اجتماعی افک و راه حل رسول خدا برای آن آشنا شدیم سپس به استنباط اصول حاکم برای این راه حل به عنوان شروط صحت و کمال پرداختیم اصولی که لازم التحصیل هستند از جهتی و لازم التاسی هستند از جهتی دیگر به حکم شرع و عقل و..... حال برای استفاده بیش تر در راه حل مسائل مشابه به فقه الحدیث میپردازیم و البته در توانمندسازی حل مساله برای کارکنان سازمان نیز به استنتاج و استحکام بهتری از احکام وضعی و تکلیفی برسیم آمین . فقه الحدیث في الدر المنثور، أخرج عبد الرزاق و أحمد و البخاري و عبد بن حميد و مسلم و ابن جرير و ابن المنذر و ابن أبي حاتم و ابن مردويه و البيهقي في الشعب عن عائشة قالت: كان رسول الله ص إذا أراد أن يخرج إلى سفر- أقرع بين أزواجه- فأيتهن خرج سهمها خرج بها رسول الله ص معه. قالت عائشة: فأقرع بيننا في غزوة غزاها فخرج سهمي- فخرجت مع رسول الله ص بعد ما نزل الحجاب- و أنا أحمل في هودجي و أنزل فيه- فسرنا حتى إذا فرغ رسول الله ص من غزوته تلك و قفل.فدنونا من المدينة قافلين آذن ليلة بالرحيل- فقمت حين آذنوا بالرحيل فمشيت حتى جاوزت الجيش- فلما قضيت شأني أقبلت إلى رحلي- فإذا عقد لي من جزع ظفار قد ا