eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
993 دنبال‌کننده
903 عکس
9 ویدیو
2.3هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدیریت در اسلام
🌺به نمایندگی از اعضاء بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و طلاب مدرسه فقهی، روز بزرگداشت مقام معلم را به استاد گرانقدر، حضرت آیت الله قوامی تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند متعال می‌خواهیم توفیقات روزافزون را در جهت گسترش نهضت مدیریت اسلامی نصیب این استاد مجاهد و شاگردان ایشان کند. @madineyefazele @d_bonyadfeghhi1386
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر 34.docx
21.4K
5شنبه 13/2/1403- 22شوال 1445- 2مه 2024-درس 34تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – گرایش به مدیریت دینی و عدم گرایش به مدیریت غیر دینی مبنای اصلاح رفتار های ناصحیح سازمانی [سوره المائدة (5): آيات 78 تا 80] لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (78) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (79) تَرى‏ كَثِيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ (80)وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (81) نتیجه : علت اصلی تغییر رفتار بهنجار به نابهنجار مجذوب شدن مطلق به سبک مدیریت غربی و بیگانه از حق است . و علاج و اصلاح این رفتار منکر و کبیر و پلید اولا نهی و نقد دائمی این گرایش و ثانیا امر به ایمان سه بعدی است ( به خدا و رهبری مشروع و برنامه صحیح این رهبر که از خدایش گرفته است یعنی رهبری مشروع و برنامه مشروع از سوی شرع مقدس ) یعنی گرایش به مدیریت اسلامی و دوری از مدیریت غیر اسلامی راه اصلاح این رفتار ها ست . (والله العالم)
تفسیر 34.MP3
16.69M
5شنبه 13/2/1403- 22شوال 1445- 2مه 2024-درس 34تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – گرایش به مدیریت دینی و عدم گرایش به مدیریت غیر دینی مبنای اصلاح رفتار های ناصحیح سازمانی [سوره المائدة (5): آيات 78 تا 80] لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (78) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (79) تَرى‏ كَثِيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ (80)وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (81) نتیجه : علت اصلی تغییر رفتار بهنجار به نابهنجار مجذوب شدن مطلق به سبک مدیریت غربی و بیگانه از حق است . و علاج و اصلاح این رفتار منکر و کبیر و پلید اولا نهی و نقد دائمی این گرایش و ثانیا امر به ایمان سه بعدی است ( به خدا و رهبری مشروع و برنامه صحیح این رهبر که از خدایش گرفته است یعنی رهبری مشروع و برنامه مشروع از سوی شرع مقدس ) یعنی گرایش به مدیریت اسلامی و دوری از مدیریت غیر اسلامی راه اصلاح این رفتار ها ست . (والله العالم) @qavami
سلام علیکم و رحمت الله
اصول 50.docx
25.5K
یک شنبه 16/2/1403-26شوال 1445-5مه 2024-درس 50 اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – رکن دوم – سوال پردازی – سوالات با ادات هل در قرآن کریم شرح : با توجه به اهمیت پردازش سوال حول پدیده مورد نظر واینکه نظریه پردازی بدون سوال پردازی امکان ندارد و اصولا سوال است که میتواند پرده های ابهام را کنار بزند و البته نوع پردازش سوال بسیار مهم است . در این زمینه با ادات استفهام عموما وبا ادات سه گانه "ما ،هل و لم" خصوصابه شکل مشروح آشنا شدیم .حال با کارکرد قرآنی هل آشنا میشویم تا خوب سوال کردن را از قرآن با ادات هل بیاموزیم که آیا کارکرد هل ادبی و منطقی را دارد یا متفاوت است در نتیجه در نظریه پردازی با مهارت کامل قرانی وارد شویم (زیرا قرآن مبنای نظریه پردازی ماست) در این جا اولا با آیات 68 گانه "هل" به طور کلی آشنا میشویم تا آنها را در نوبت بعد دسته بندی و تحلیل نماییم : 1-ق : 30 يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزيدٍ 2-البقرة : 210 هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ في‏ ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَ الْمَلائِكَةُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ 3-البقرة : 246 أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَني‏ إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ .......
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 137.docx
23.3K
2شنبه 17/2/1403-27شوال 1445-6مه2024-درس137فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .6 شرح مساله :15آیه و یک حدیث بلند از عامه به گزارش همسر پیامبر ص در مساله مشهور افک را تفقه کردیم به حدیث اشکالاتی از سه جهت گرفته شده است که در دونوبت قبل پاسخ دادیم از نوبت قبل به اخبار امامیه متفقه شدیم و تحلیل اولیه فقه الاداره را حول اخبار مزبورعرضه کردیم: " اگر از سند بگذریم در اخبار فریقین و از اینکه روایت اهل سنت همسر پیامبر را تبرئه میکند و روایات شیعه اورا منشاء افک میداند نه مورد افک . کاملا با یکدیگر متهافت هستند و هیچ کدام هم خالی از اشکال متنی و ودلالی نیستند . اما در مباحث مدیریت میتوان از اشتراکات آنها فارغ از مباحث کلامی و اعتقادی و تاریخی و اسباب نزول در خصوص حل مساله افک هماهنگ با قرآن کریم به ملاکاتی دست یافت که در نوبت بعد به آنها اشاره خواهیم کرد انشا الله ." در این نوبت به دیگر اخبار امامیه در مساله افک می پردازیم تا به ملاکات و اصول جامع تری در حل مساله مشابه افک در زمانها وسازمانها به استنباط برسیم بعون الله : در كافى از على بن ابراهيم از پدرش از ابن ابى عمير از بعضى ا