تفسیر 28.MP3
24.49M
✍️
5شنبه 2/1/1403-10رمضان 1445 -21مارس 2024-درس 28تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –اختیارات مدیران در جهت بازدارندگی از فساد .
[سوره المائدة (5): آيه 64]
وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ (64)
مدیران باید مبسوط الید باشند نه مغلوله الید تا بتوانند موانع و مفاسد احتمالی را برطرف کنند موانع آفاقی یا انفسی ،مادی یامعنوی . اصولا بدون اختیارات کافی نمیتوان وظائف را انجام داد و نمیتوان توقع داشت که سرباز یا سرداری بدون سلاح رزمندگی نماید . اختیارات قدرت لازم رابرای خدمت موثر پدید می آورد . مثلا بودجه در اختیار میتواند انفاقات ضروری و دیده نشده در بودجه را میسر نماید .(ینفق کیف یشاء) این انفاق به معنای پول پاشی نیست به نورچشمی ها نیست بلکه بر اصل شایستگی و عدالت است . و جلوی فتنه ها را هم میگیرد ولی اگر دست بسته باشد مدیر نمیتواند مانع طغیان و کفر باشد (لیزیدن طغیانا و کفرا) با اختیارات کافی است که آتش فتنه را خاموش کند (کلما اوقدوا نارا للحرب أَطْفَأَهَا اللَّهُ) در حقیقت بودجه اطفاء نار را در اختیارش گذاشته اند وباید اعتماد به او نمود . با اختیارات کافی ا
#تفسیر
@qavami
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: ترک لذات
🔸اول حکمت، ترک لذات است. لذائد آلوده، دستوپاگیر و منفی و ترک آنها باید به کارکنان تعلیم شود.
📒خلاصه درس ۴۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #حکمت
@madineyefazele
اصول43.docx
44.5K
شنبه ۴/1/1403-12رمضان1445-23مارس 2024-درس 43اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده کیفیت خلقت شتر
پدیده در قرآن
در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه هفتم:پدیده خلقت شتر
الغاشية : 17 أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ [ ترجمه تفسير الميزان ج20 459
أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ" بعد از آنكه اوصاف غاشيه و حال دو طايفه مؤمن و كافر را بيان نمود، دنبالش اشارهاى اجمالى كرد به تدبير ربوبى كه به خوبى دلالت بر ربوبيت خداى تعالى مىكند، ربوبيتى كه مقتضى وجوب عبادت است، و لازمه آن هم رسيدن به حساب اعمال و جزا دادن به مؤمن و كافر است، مؤمن را در برابر ايمانش، و كافر را در برابر كفرش، و ظرفى كه اين حساب و جزا در آن واقع مىشود همان روز غاشيه است.
در اين آيه منكرين ربوبيت خداى تعالى را نخست دعوت مىكند به اينكه در كيفيت خلقت شتر نظر و دقت كنند كه چگونه خلق شده، و خداى تعالى آن را چگونه از زمينى مرده و فاقد حيات و بى شعور به اين صورت عجيب در آورده، صورتى كه نه تنها خودش عجيب است، بلكه اعضا و قوا و افعالش نيز عجيب است، و اين هيكل درشت را مسخر انسانها كرده، (يك كودك از انسانها افسارش را مىكشد، و به هر جا بخواهد مىبرد)
توانمندسازی 113.docx
27.3K
یکشنبه 5/1/1403-13رمضان 1445 -24مارس2024-درس 113 فقه توانمندسازی – شرط کمال توان افزایی -
مساله:توان پذیر باید به گونه جهادی استعمال قدم کند تا توانش مدام افزایش یابد و به ثبات قدم برسد با کمک توان بخشان که موظف به توان افزایی او هستند.
شرح مساله : معلوم شد که مطالبه توان از دستگاه توانمندساز سازمان امری مطلوب ومشروع است (طبق قاعده رب زدنی علما) و باید مورد اجابت قرار گیرد و توان خواه هم موظف است در نظامات توان بخشی شرکت جدی داشته باشد و بلکه طبق قاعده وحیانی مذکور مسئولان توان بخش باید کارکنان را به توان خواهی فرا بخوانند و بدین طریق آمادگی خود را در جهت توان افزایی نشان دهند تا توان خواه با انگیزش بیشتری به مطالبه داوطلبانه توان، اقدام کند . وقاعده فقهی "تضا عف الحسنات" هم وظیفه توانمندسازان را خطیر کرد که باید هر فعل حسنه سازمانی توان خواه را به اضعاف مضاعفه توسعه دهند یعنی زمینه افزایش مهارت و توانایی اورا به خوبی فراهم نمایند . براین تکلیف آیاتی دلالت دارند مانند: