eitaa logo
در مسیر مهدویت
351 دنبال‌کننده
986 عکس
333 ویدیو
3 فایل
اینجا محلی است که قصد داریم با هم چند قدمی در مسیر مهدویت و کسب رضایت امام زمان مهربان‌مان💚 -که خداوند ظهورش را نزدیک گرداند- برداریم.💐 ان شاء الله (کپی مطالب آزاد است) 🔗 @DarMasireMahdaviat
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیا نمی‌بینی که اگر بگویی شمشیر از عصا برنده‌تر است؛ شمشیر با برندگی‌اش تو را به‌خاطر این مقایسه سرزنش خواهد کرد؟ ( تشرّف ابو القاسم حاسمی با رفیع الدین حسین‌ ) 🗂 بخش اول: ▫️ عالم جلیل، شیخ ابو القاسم محمّد بن ابی القاسم حاسمی با یکی از علمای اهل سنّت به نام رفیع الدین حسین رفاقتی قدیمی داشت؛ به‌طوری‌که در اموال شریک و اکثر اوقات حتّی در سفر باهم بودند و هیچیک مذهب و عقیده خود را از دیگری مخفی نمی‌کرد و گاهی به شوخی‌ یکدیگر را ناصبی و رافضی می‌گفتند؛ امّا در این مدّت بین آنها بحث مذهبی نشده بود. تا آن‌که اتّفاقا در مسجد شهر همدان، که آن را مسجد عتیق می‌گفتند، بحث مذهبی میان این دو پیش آمد. در اثنای صحبت، رفیع الدین فلان و فلان (=ابوبکر و عمر) را بر امیر المؤمنین علیه السّلام برتری داد. ابو القاسم، رفیع الدین را ردّ کرد و حضرت علی علیه السّلام را بر فلان و فلان برتری داد. او برای مذهب خود به آیات و احادیث بسیاری استدلال کرد و مقامات و کرامات و معجزات بسیاری را که از امیر المؤمنین علیه السّلام صادر شده است، ذکر نمود؛ ولی رفیع الدین، مطلب را عکس نمود و برای برتری ابی بکر، به مصاحبت او با پیامبر صلّی اللّه علیه و اله در غار استدلال کرد و همچنین گفت: 🔹 ابو بکر از بین مهاجرین و انصار این ویژگیها را داشت که: اوّلا پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله داماد او بود؛ ثانیا خلیفه و امام مسلمانان شد. ▫️ و باز ادامه داد و گفت: 🔹 دو حدیث از پیغمبر صلّی اللّه علیه و اله در شأن ابی بکر صادر شده است: یکی آن‌که، تو به منزله پیراهن منی الی آخر. دوم این‌که، پیروی کنید دو نفری را که بعد از من هستند، ابو بکر و عمر را! ▫️ ابو القاسم حاسمی بعد از شنیدن این سخنان گفت: 🔸 به چه دلیل ابو بکر را برتری می‌دهی بر ❇️ سیّد اوصیاء ❇️ و سند اولیاء ❇️ و حامل لواء (صاحب پرچم هدایت) ❇️ و امام انس و جنّ ❇️ و تقسیم کننده جهنّم و بهشت ✳️ و حال آن‌که تو می‌دانی ایشان ❇️ صدّیق اکبر (راستگوی بزرگ) ❇️ و فاروق ازهر (جدا کننده حقّ از باطل) است ❇️ و برادر رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله ❇️ و همسر حضرت زهرا علیها السّلام می‌باشد. ✳️ و نیز می‌دانی که ❇️ هنگام هجرت رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله به سوی مدینه، امیر المؤمنین علیه السّلام در جای ایشان خوابید. ❇️ او با آن حضرت در حالات فقر و فشار شریک بود ❇️ و رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله در خانه صحابه به مسجد را بست، جز در خانه آن جناب ❇️ و علی علیه السّلام را برای شکستن بتهای کعبه بر کتف شریف خود گذاشت. ❇️ و پروردگار متعال او را با صدّیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السّلام در آسمانها تزویج فرمود. ❇️ با عمرو بن عبدود جنگ کرد ❇️ و خیبر را فتح نمود. ❇️ به خدای تعالی به قدر چشم بهم‌زدنی شرک نیاورد به خلاف آن سه نفر. (که به تصریح خود اهل سنّت دهها سال بت‌پرستی کرده‌اند.) ❇️ رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله، علی علیه السّلام را به چهار نفر از پیامبران تشبیه نمود آن‌جا که فرمود: 🔶 هرکه می‌خواهد به آدم در علمش و نوح در حلمش و موسی در شدّتش و عیسی در زهدش نظر کند، به علی بن ابیطالب علیه السّلام بنگرد. ✳️ با وجود این همه فضایل و کمالات آشکار و با نسبتی که با رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله داشت و همچنین با برگردانیدن آفتاب برای او، چطور برتری دادن ابی بکر بر علی علیه السّلام جایز است؟ (ادامه دارد) ⬅️ برکات حضرت ولی عصر (علیه السلام)، صفحه ی ۲۲۰ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S4W71
❇️ آیا نمی‌بینی که اگر بگویی شمشیر از عصا برنده‌تر است؛ شمشیر با برندگی‌اش تو را به‌خاطر این مقایسه سرزنش خواهد کرد؟ ( تشرّف ابو القاسم حاسمی با رفیع الدین حسین‌ ) 🗂 بخش دوم: ▫️ ... چون رفیع الدین این صحبت را از ابو القاسم شنید، که علی علیه السّلام را بر ابی بکر برتری می‌دهد، دوستی‌اش با او سست شد و بعد از گفتگوی زیاد به ابو القاسم گفت: 🔹 صبر می‌کنیم؛ هر مردی که به مسجد آمد آنچه را حکم کرد، چه به نفع مذهب من یا مذهب تو، همان را قبول می‌کنیم. ▫️ چون ابو القاسم عقیده اهل همدان را می‌دانست؛ یعنی می‌دانست که همه سنّی هستند، از این شرط می‌ترسید؛ ولی به‌خاطر کثرت مجادله، شرط مذکور را قبول کرد و با کراهت راضی شد. ▫️ بلافاصله بعد از شرط مذکور، جوانی که از رخسارش آثار جلالت و نجابت ظاهر بود و معلوم می‌شد از سفر می‌آید، داخل مسجد شد و در آن‌جا گشتی زد و نزد ایشان آمد. رفیع الدین با کمال سرعت و اضطراب از جا برخاست و بعد از سلام و تحیّت، از آن جوان سؤال کرد که واقعا بگوید علی علیه السّلام بالاتر است یا ابو بکر؟ جوان بدون معطّلی این دو شعر را فرمود: 🔶 متی اقل مولای افضل منهما اکن للّذی فضّلته متنقّصا ا لم تر انّ السّیف یزری بحدّه مقالک هذا السّیف احدی من العصا 📃 ( معنی شعر این است: هرگاه بخواهم در مقایسه بین مولایم علی علیه السّلام و آن دو نفر بگویم مولایم از آنها با فضیلت‌تر است، این‌جاست که منزلت او را پایین آورده‌ام. آیا نمی‌بینی، اگر بگویی شمشیر از عصا برنده‌تر است؛ شمشیر با برندگی‌اش تو را به‌خاطر این مقایسه سرزنش خواهد کرد؟ ) ▫️ وقتی جوان از خواندن این دو بیت فارغ شد، ابو القاسم و رفیع الدین از فصاحت و بلاغتش تعجّب کردند؛ لذا برای این‌که از حالات او بیشتر جویا شوند، از او خواستند که با ایشان صحبت کند؛ امّا ناگهان از پیش چشمانشان غایب شد و دیگر او را ندیدند. 💡 رفیع الدین چون این امر عجیب و غریب را مشاهده کرد، مذهب باطل خود را ترک گفت و مذهب حقّ اثنی عشری را پذیرفت. ⬅️ برکات حضرت ولی عصر (علیه السلام)، صفحه ی ۲۲۰ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S4W71r1
⚠️ راه علی علیه السّلام را نرفتیم آیت الله بهجت (ره): ‼️ افراد بشر چه بیماری دارند که راحت نمی‌نشینند، و پیوسته بر سر قدرت طلبی و ریاست و مقام با هم ‌می‌جنگند؟! 💡 ما همین قدر ‌می‌فهمیم که مُلک دنیا باقی و پابرجا نمی‌ماند و از بین ‌می‌رود. 🕯 حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در وقت ریاست و حکومت ظاهری چه پوشاک و خوراکی داشت؟! 🥣 حلوایش این بود که خرمای خشک را ریز ریز ‌می‌کرد و داخل ماست ‌می‌ریخت تا ماست شیرین شود، و آن را با نان خشک (آن هم نان جو) میل ‌می‌نمود و ‌می‌فرمود: 🔸 ممکن است این‌ها را هم کسانی نداشته باشند. ⚠️ ولی ما این راه را نرفتیم، و کفّار کردند آن چه کردند و بر سر ما آوردند، آن چه آوردند. ⬅️ در محضر بهجت، جلد اول، نکته ۵۱۰ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S5W70
نه تنها زینب از دین یاوری کرد به همت کاروان را رهبری کرد به دوران اسارت با یتیمان نوازش‌ها به مهر مادری کرد 🏴 سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها را به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه ی شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می‌نماییم.
🕯 توسل به حضرت زینب(س) در تعجیل در فرج 🔰از آقای شیخ حسین سامرایی که از اتقیاء اهل منبر در عراق بودند، نقل شده است: ▫️ در آن ایامی که در سامرا مشرف بودم، روز جمعه طرف عصر در سرداب مقدس رفتم؛ دیدم غیر از من کسی نیست و من حال و توجهی پیدا کرده و متوسل به حضرت ولی عصر (عج) شدم در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم که به فارسی فرمود: 🔸 «به شیعیان و دوستان ما بگویید خدا را قسم دهند به حق عمه ام زینب که فرج مرا نزدیک گرداند.» ⬅️ شیفتگان حضرت مهدی، ج۱، ص۲۵۱ 💚کانال در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S3W21
🚩 درفش سرخ سفیانی‌ 👥 آیا سفیانی یکی است یا چند تن‌ 🚩 درفش سرخ سفیانی‌ 🔘 برخی از روایات این مطلب را یاد نموده است، مانند روایتی که در بحار از امیر مؤمنان (ع) ضمن روایتی طولانی نقل شده است: 🔸 «و آن را نشانه‌ها و علامت‌هایی است و خروج سفیانی با درفش سرخ همراه است و فرمانده آن مردی از قبیله بنی کلب است.» (۱) ▫️ این پرچم سرخ رمز برتری‌جوئی و سیاست خون‌آشامی وی می‌باشد. 👥 آیا سفیانی یکی است یا چند تن‌ 🔘 بی‌تردید سفیانی وعده داده شده که روایات موجود در منابع شیعه و سنی بر آن دلالت دارد، یک نفر است امّا در برخی از روایات همچون نسخه خطی ابن حماد و غیر آن سخن از دو سفیانی به میان آمده است، سفیانی اوّل و سفیانی دوم و گاهی از بعضی روایات استفاده می‌شود که آنها سه تن هستند. امّا آنکه مورد نکوهش قرار گرفته و دست به شرارت و کارهای آنچنانی می‌زند، همان سفیانی دوم است، زیرا سفیانی اوّل پس از استیلا بر سرزمین شام و جنگ قرقیسیا، در جنگ عراق در برابر سپاه ایرانیان و یاران درفش‌های سیاه شکست می‌خورد و در اثر زخمی که بر او وارد می‌شود در راه بازگشت به شام به هلاکت می‌رسد و سفیانی دوم را جانشین خود قرار می‌دهد تا مأموریت مهم او را ادامه دهد. چنانچه این روایات صحیح باشد، سفیانی اوّل، فرمانروای نابکاری است که زمینه‌ساز سفیانی اصلی وعده داده شده است، همچنان‌که یمنی و خراسانی‌ها یاران درفش‌های سیاه زمینه‌ساز نهضت حضرت مهدی (ع) می‌باشند. ابن حماد گوید ولید گفت: 🔹 «سفیانی روی می‌آورد و به جنگ بنی هاشم و هرکس از یاوران درفش‌های سه‌گانه و غیر آنان که با او بستیزد، می‌پردازد و بر همه آنها چیره می‌شود. آنگاه روانه کوفه می‌شود و بنی هاشم بسوی عراق مهاجرت می‌کنند، سپس سفیانی در بازگشت از کوفه در نزدیکی شام به هلاکت می‌رسد و مرد دیگری از فرزندان ابو سفیان را جانشین خود می‌سازد که غلبه با اوست و بر مردم چیره می‌شود.. و سفیانی موردنظر، همین است» (۲) شبیه این روایت را در متعدد بودن سفیانی، در صفحات ۶۰ و ۷۴ و غیر آن روایت کرده است. ⬅️ عصر ظهور، صفحه ی ۱۲۲ (۱). بحار ج ۵۲ ص ۲۷۳. (۲). نسخه خطی ابن حماد ص ۷۸. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S1W60
🧒 برو برای خودت مادر بخر! آیت الله بهجت (ره): 🥖 فقیری بر در خانه ای ایستاده بود، و نان ‌می‌خواست، بچّه ی همسایه وقتی دید او نان ‌می‌خواهد، با تعجّب از او پرسید: 🔸 مگر مادر نداری؟ ▫️ پیرمرد فقیر در جواب او گفت: 🔹 نه. ▫️ بچّه گفت: 🔸 برو برای خودت مادر بخر. ▫️ جَلَّ الْخالِق! انسان از ملکات این بچّه‌ها چیز‌هایی ‌می‌فهمد، چون خود بچّه هر وقت نان ‌می‌خواسته از مادر ‌می‌گرفته، لذا به فقیر هم ‌می‌گوید از مادر بگیرد و اگر هم مادر ندارد تهیّه کند. او ‌می‌فهمد که به کسی محتاج است که حوایج او را برآورد، و چه کسی بهتر از مادر و پدر؟! و اگر آن‌ها نبودند، خوب است کس دیگری به جای آنها باشد. ❇️ سر و کار انبیا علیهم السّلام با خدا بود، و هر جا گیر ‌می‌کردند زود به خدا متوجّه ‌می‌شدند، و در خوشی هم خدا را به یاد ‌می‌آوردند، به گونه ای که گویا ‌می‌دیدند همه چیز از آن جا سرچشمه ‌می‌گیرد. ⛈ زمانی حضرت عیسی علیه السّلام در بیابان ‌می‌گذشت و باران به شدّت ‌می‌بارید، و جایی نداشت که به آن جا پناه بَرَد، گفت: 🔸 خدایا، برای هر چیز جا و مسکنی قرار داده ای. پس مسکن و مأوای من کجاست؟ (۱) ▫️ با آن عظمت که مرده را زنده ‌می‌کرد، گویا قادر نبود جایی برای خود تهیّه کند و لذا به خدا متوجّه ‌می‌شد. 🕯 چه خوب است انسان مطیع خدا باشد و ببیند رضای او در چیست تا آن را انجام دهد. ⬅️ در محضر بهجت، جلد اول، نکته ۳۳۵ (۱). تفضیل این ماجرا در مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۵۰؛ بحار الانوار، ج ۱۴، ص ۳۲۸؛ التحصین، ص ۲۸، قصص الانبیاء جزایری، ص ۴۱۸ و مجموعه ی ورّام، ج ۱، ص ۱۳۲ ذکر شده است. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S5W71
🔥 آغاز جنبش سفیانی و مراحل آن‌ 🗂 (قسمت اول) ⚡️ شرایط و اوضاع ترسیم شده در روایات، جنبش سفیانی را بسیار خشن و سریع توصیف می‌کند یا به تعبیر سیاسی امروز جنبشی دراماتیک و خونین می‌باشد؛ زیرا اوضاع جهانی و کشمکش بین ابرقدرتها به اندازه‌ای وخیم می‌شود که منجر به نبرد می‌گردد. و وضع سرزمین شام که فتنه فلسطین آن را برهم می‌زند «همچون بهم خوردن آب در مشک» و از ضعف و ناتوانی و تجزیه شدن، گرفتار رنج و افسردگی است.. ⚔ و مهمتر از آن، از نظر غربی‌ها و یهودیان رسیدن نیروهای اسلام و قوای ایرانیان به مرزهای فلسطین و دروازه‌های قدس می‌باشد، سپس نفوذ روسها در سرزمین شام و جهان اسلام افزایش می‌یابد. ازاین‌رو آنها (غربی ها و یهودیان) اقدام به انتخاب زمامداری مقتدر می‌نمایند تا بتواند منطقه پیرامون اسرائیل را برای سلطه اسرائیل کاملا زیر فرمان آورد و از این جاست که او (سفیانی) نقش مهم خود را که تنها خط دفاع (عربی) از اسرائیل و غرب است اجرا می‌کند، بلکه آنها دست او را در جنگ عراق و اشغال‌ آن جهت جلوگیری از خطر ایرانیان و یاران درفش‌های سیاه باز می‌گذارند. همچنانکه دست سفیانی را در یاری رساندن به حکومت ضعیف حجاز و برای درهم شکستن جنبش اساسی و نوینی که نمی‌تواند نهضت امام مهدی (ع) در مکه مکرّمه بشمار آید بازمی‌گذارند. ⭕️ جنبه‌‌هایی را که روایات، آشکارا یا به اشاره یاد می‌کند، به فهمیدن سرعت و شدتی که از ویژگیهای جنبش سفیانی می‌باشد و روایات درباره آنها سخن می‌گوید، کمک می‌کند. ✅ از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: 🔸 «سفیانی از نشانه‌های حتمی ظهور است و خروج او از آغاز تا انجام پانزده ماه به طول می‌انجامد، وی شش ماه کارزار می‌کند، همین که بر پنج شهر دست یافت، نُه ماه فرمانروایی می‌کند بی‌آنکه روزی بر آن افزوده شود» (۱) ✳️ آن پنج شهر عبارتند از: دمشق، اردن، حمص، حلب و قنّسرین که مراکز فرمانروایی منطقه، سوریه، اردن و لبنان می‌باشد. و روایات بر بودن اردن در آنها تصریح می‌کند، امّا لبنان که جزئی از سرزمین شام و تابع پنج شهر بحساب می‌آید، بعید نیست که در قلمرو حکومت سفیانی قرار گیرد. ولی برخی از روایات، گروه‌هایی را از فرمانروائی سفیانی جدا می‌کنند که عبارتند از: بپای دارندگان حق که خداوند آنها را از شرّ خروج با او حفظ می‌کند که بیان خواهد شد و مردم لبنان از آن دسته می‌باشند. 🗓 روایات زمان جنبش وی را معین می‌کند و وقوع آن را در ماه رجب می‌داند، ✅ از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: 🔸 «از نشانه‌های حتمی ظهور، خروج سفیانی در ماه رجب است.» (۲) ✳️ و این امر، یعنی خروج سفیانی، شش ماه قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) خواهد بود، زیرا حضرت در شب دهم یا روز دهم محرّم همان سال در مکه ظهور می‌کند و تسلّط سفیانی بر منطقه شام که عبارت است از لشکرکشی به عراق و سپس به حجاز، به تصور پیروزی بر یاران امام مهدی (ع) و نهضت آن حضرت می‌باشد قبل از ظهور آن بزرگوار انجام می‌پذیرد. (ادامه دارد) ⬅️ عصر ظهور، صفحه ی ۱۲۳ (۱). بحار ج ۵۲ ص ۲۴۸. (۲). بحار ج ۵۲ ص ۲۴۹. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S1W61
🔥 آغاز جنبش سفیانی و مراحل آن‌ 🗂 (قسمت دوم) ⭕️ ... بنابراین جنبش سفیانی در سه مرحله انجام می‌شود، 1⃣ نخست: مرحله تثبیت سلطه وی در شش ماهه اوّل. 2⃣ مرحله دوّم: هجوم و پیکار او در عراق و حجاز، 3⃣ مرحله سوم: بازگشت وی از توسعه‌طلبی در عراق و حجاز و دفاع در برابر تحرّک سپاه حضرت مهدی (ع)، جهت حفظ متصرفات باقیمانده‌اش از سرزمین شام و اسرائیل و قدس. ✳️ قابل دقت است که، روایات مربوط به سفیانی جنگ‌های شش ماهه اوّل وی را به اختصار ترسیم می‌کند و این درگیریها ابتدا جنگ‌های داخلی او با أصهب و أبقع و سپس با نیروهای اسلامی و غیراسلامی مخالف خود است تا اینکه استیلای او بر سرزمین شام کامل می‌گردد. ولی با توجه به جنبش او، طبیعی است که این شش ماه، سراسر پر از عملیات‌های متراکم نظامی خواهد بود وی بگونه‌ای سلطه خود را تحکیم می‌بخشد که بتواند نیروهای زیادی را برای نبردهای گسترده در نه ماه آینده تجهیز و گردآوری نماید. و ممکن است سفیانی در کنار جنگهای شش ماهه اوّل خود، علاوه بر أبقع و أصهب با فرمانروایان اردن و لبنان و دیگر نیروهای مخالف درگیری داشته باشد. روایتی، به شدّت جنگ‌های سفیانی با ابقع و اصهب اشاره می‌کند و همین جنگ‌ها موجب نابودی شام می‌گردد. ✅ از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمود: 🔸 «از نشانه‌های ظهور، فرورفتن یک آبادی به نام جابیه از روستاهای شام و فرود آمدن ترکان در جزیره و رومیها در رمله است، درگیریهای زیادی در این هنگام در سراسر زمین رخ می‌دهد تا اینکه شام ویران می‌گردد «و در روایتی آمده است، نخستین سرزمینی که ویران می‌شود شام است» و علت ویران شدن آن اجتماع سه درفش (نیرو) در آنجاست، نیروهای اصهب، لشکر ابقع و لشکر سفیانی.» (۳) ✅ امّا خرابی دمشق با توجه به سخن امیر مؤمنان (ع) که فرمود: 🔸 «دمشق را قطعا تخریب خواهم کرد.. این عمل را مردی از خاندان من انجام می‌دهد» ✳️ ظاهرا همان ویرانی‌ای است که در نبرد بزرگ آزادسازی قدس که توسط امام مهدی (ع) با سفیانی، یهودیان و رومی‌ها اتفاق می‌افتد. ⭕️ امّا سفیانی در نه ماهه پایانی حکومت خود، دست به نبردهای بزرگی می‌زند که مهمترین آنها با ترک ها و هواداران آنها در قرقیسیا است، سپس نبردهای او در عراق با ایرانیان زمینه‌سازان ظهور، و یمنی که طبق برخی از روایات با آنان می‌باشد. و ممکن است سفیانی در مدینه منورّه دارای نیرو‌هایی باشد که در کنار نیروهای حکومت حجاز، در برابر نبردی که احتمالا توسط حضرت مهدی (ع) برای آزادی مدینه انجام می‌پذیرد وارد پیکار شوند. ⭕️ سفیانی پس از شکست در عراق و حجاز، به شام و فلسطین باز می‌گردد تا در بزرگترین کارزار حضرت مهدی (ع) یعنی نبرد بزرگ فتح قدس (در مقابل ایشان) به مصاف بپردازد. ⬅️ برگرفته از کتاب عصر ظهور، صفحه ی: ۱۲۳ (۳). ارشاد مفید ص ۳۵۹. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S1W61r1
❇️ تشرّف سیّد محمّد قطیفی با همراهان در مسجد کوفه‌ 🔰 عالم عامل، سیّد محمّد قطیفی رحمه اللّه فرمود: ▫️ شب جمعه‌ای قصد کردم به مسجد کوفه بروم. در آن‌زمان راه مخوف و تردّد بسیار کم بود مگر آن‌که کسی با جمعی که مستعدّ باشند و بتوانند خود را از شرّ دزدان و قطّاع الطّریق (=راهزن) رها کنند، به آن‌جا برود. 🕌 به همراه من یک نفر از طلّاب بود. وقتی وارد مسجد شدیم کسی غیر از یک مرد صالح در آن‌جا نبود. ما هم شروع به انجام اعمال و آداب مسجد کردیم تا آن‌که نزدیک غروب آفتاب شد. در این وقت در مسجد را بستیم و پشت آن به قدری سنگ و کلوخ و آجر ریختیم که مطمئن شدیم معمولا نمی‌شود آن را باز کرد. بعد هم برگشتیم و مشغول بقیّه اعمال شدیم. پس از اتمام عبادات، من و رفیقم در دکّه القضاء (محلّی که امیر المؤمنین علیه السّلام در آن‌جا بین مردم قضاوت می‌کرده‌اند) رو به قبله نشستیم. آن مرد صالح در دهلیز، نزدیک باب الفیل با صدای حزن‌آوری مشغول خواندن دعای کمیل بود. 🌌 شب صاف و مهتابی بود. من به طرف آسمان نگاه کردم ناگاه دیدم بوی خوشی در هوا پیچید و فضا را پر کرد عطری بود که از بوی مشک و عنبر خوشبوتر بود. ✨ بعد هم شعاع نوری را دیدم که مثل شعله آتش در خلال شعاع نور ماه ظاهر شده است. این نور بر نور ماه غالب شد. در این حال صدای آن مؤمن که به خواندن دعا بلند بود، خاموش شد و ناگاه شخص جلیلی را دیدم که از طرف در بسته مسجد وارد شد. او در لباس اهل حجاز و بر کتف شریفش سجّاده‌ای بود همان‌طوری‌که معمول اهل حرمین (مکّه و مدینه) است. آن بزرگوار در نهایت آرامش و وقار و هیبت و جلال راه می‌رفت و متوجّه آن دری که به سمت مقبره جناب مسلم علیه السّلام باز می‌شود، بود. در این‌جا برای ما از حواسّ چیزی جز چشم خیره شده، نمانده بود و دلهایمان هم از جا کنده شده بود. وقتی مقابل ما رسید، سلام کرد. رفیقم به‌طور کلّی مدهوش و توانایی ردّ سلام برایش نمانده بود؛ ولی من خیلی سعی کردم تا به زحمت جواب سلام را دادم. وقتی وارد صحن جناب مسلم شد، به حال طبیعی خود برگشتیم و گفتیم: 🔹 این شخص کی بود و از کجا وارد شد؟ ▫️ به طرف آن شخصی که مشغول دعا خواندن بود، رفتیم دیدیم جامه ی خود را دریده و مانند مصیبت‌زدگان گریه می‌کند. سؤال کردیم: 🔹 جریان چیست؟ ▫️ گفت: 🔸 من چهل شب جمعه به نیّت ملاقات با امام زمان علیه السّلام به این مسجد آمده و امشب شب جمعه چهلم است و نتیجه زحماتم به دست نیامد جز آن‌که در این‌جا همان‌طوری‌که دیدید به خواندن مشغول بودم ناگاه دیدم که آن حضرت بالای سر من ایستاده‌اند. به طرف ایشان متوجّه شدم فرمودند: 🔶 چه می‌کنی؟ (یا چه می‌خوانی؟) 🔸 من نتوانستم جوابی بدهم. ایشان هم همان‌طوری‌که دیدید، تشریف بردند. ▫️ در این‌جا سه نفری به طرف در مسجد رفتیم؛ ولی با کمال تعجّب دیدیم، به همان شکل که آن را بسته بودیم، بسته است. با افسوس و شکرگذاری مراجعت نمودیم. ⬅️ برکات حضرت ولی عصر (علیه السلام)، صفحه ی ۱۵۰ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S4W72
❇️ اهمیّت دعا و توسل برای رفع بلاها 💡 در ابتلائات و برای رفع بلاها، دست از دعا و توسّل نباید برداشت. اگر دعا نکنیم، آیا ‌می‌توانیم دنیا را اداره کنیم؟! آیا اگر دعا نکنیم، مال و منال و... برای ما گوارا خواهد بود؟! اگر دعا نکنیم تا بلا رفع شود و رفع نشد، آیا ‌می‌دانیم چه بر سر ما خواهد آمد؟! ⬅️ در محضر بهجت، جلد دوم، نکته ۲۲۲ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S5W72
❇️ مرحوم سید هاشم حداد می‌فرماید: ▫️ حضرت آقا ( آیت الله سید علی قاضی طباطبایی تبریزی ) خیلی در گفتارشان و در قیام و قعودشان (=برخواستن و نشستن شان) و به طور کلی در مواقع تغییر از حالتی به حالت دیگر، خصوص کلمه‌ی «یا صاحب الزمان» را بر زبان جاری می‌کردند. یک روز یک نفر از ایشان پرسید: 🔹 آیا شما خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مشرف شده‌اید؟! ▫️ فرمودند: 🔸 کور است هر چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اولین نظر نگاهش به امام زمان ـ عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف ـ نیفتد. ⬅️ روح مجرد صفحه ی ۵۱۳ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S7W75
❇️ فضیلت قرائت و تلاوت قرآن در منزل آیت الله بهجت (ره): ▫️ در روایت آمده است: ✅ خانه‌‌هایی که در آنها تلاوت قرآن می‌شود، 📜 «تُضِیئُ لأهْلِ السمآءِ کما یضِیئُ النجْمُ [أَلْکوکبُ الدری] لأهْلِ الأرْضِ؛ ✨ چنان‌که ستاره یا ستاره درخشنده برای اهل زمین می‌درخشد، برای آسمانیان می‌درخشد.» (۱) 🏡 در گذشته صدای قرآن از منازل بلند می‌شد. در حالات اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام در شب عاشورا آمده است: 📜 «لَهُمْ دَوِی کدَوِی النحْلِ؛ 📃 زمزمه‌ای همانند صدای زنبور عسل داشتند».(۲) ✳️ همچنین آمده است که ایشان: 📜 «مَا بَینَ راکعٍ وَ ساجِدٍ وَ قائِمٍ وَ قاعِدٍ؛ 📃 در حالات مختلف برخی در رکوع و برخی در سجده و برخی ایستاده و بعضی نشسته [به عبادت و راز و نیاز و مناجات و انس با خدا مشغول بودند]». (۳) ✅ و در خطبه همام در شمار ویژگی‌های متقین آمده است: 📜 «فَصافونَ أَقْدامَهُمْ یتْلُونَ آیاتِ الله‌ِ آناءَ اللیلِ و أَطْرافَ النهارِ؛ 📃 مرتب به نماز ایستاده و در لحظات شب در آغاز و پایان روز، آیات خدا را تلاوت می‌کنند». (۴) ⬅️ در محضر بهجت، جلد ۲، صفحه ۲۹۶ ١. مشابه: اصول کافی، ج۲، ص۲۱۰؛ من‌لایحضره‌الفقیه، ج۱، ص۴۷۳؛ و ... ٢. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۹۳؛ اللهوف، ص۹۱. ٣. همان. ۴. مشابه این سخن از امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره ویژگی‌های تقواپیشگان و نشانه‌های مؤمنان نقل شده است، ر.ک: وسائل‌الشیعه، ج۶، ص۱۷۲؛ مستدرک‌الوسائل، ج۴، ص۲۴۰؛ و ... 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S5W73
آقا بیا که روضه ی موسی بن جعفر است چشمانمان ز داغ مصیباتشان تر است جامه سیاه بر تن و بر جان شرار آه دل ها به یاد غصۀ او پر ز آذر است افتاده است بی کس و تنها، غریب وار مردی که با تمامی خلقت برابر است مرثیه خوان حضرت کاظم، خود خداست بانی روضه، حضرت زهرای اطهر است زندان نگو، که گرم مناجات با خداست غار حرای حضرت موسی بن جعفر است از تازیانه خوردن حضرت نگو دگر ارثیه ای رسیده به ایشان ز مادر است باشد همیشه ورد زبانم به هر نفس لعنت به آن یهودی بی دین که کافر است ای من فدای شال عزای شما شوم آقا بیا که روضۀ موسی بن جعفر است 🏴 سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج، امام موسی کاظم علیه السلام را به خدمت ولی نعمتمان، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، آقا امام زمان(عج) و همه شیعیان، تسلیت عرض می کنیم.
🔰 یونس بن عبد الرحمن روایت می‌کند که: ▫️ از امام هفتم پرسیدم: 🔹 آقا، آن کسی که قیام به‌حق می‌کند شما هستید؟ ▫️ فرمود: 🔸 من برای ترویج حق قیام کرده‌ام، ولی آن قائم که زمین را از وجود دشمنان خدا پاک می‌گرداند و پر از عدل‌وداد می‌کند پنجمین فرزند من است. ⚠️ او برای حفظ جانش غیبتی می‌کند که مدت آن طولانی است، به‌طوری‌که بسیاری مرتد می‌شوند و عدّه دیگر به عقیده خود ثابت می‌مانند. ▫️ سپس فرمود: 🔸 "خوشا به حال آن عدّه از شیعیان ما که در غیبت قائم به دوستی ما چنگ زده‌ و بر محبت ما ثابت می‌مانند، و از دشمنان ما بیزاری می‌جویند. ❇️ آنها از ما هستند و ما نیز از آنهائیم. ❇️ آنها خشنودند که ما امامان آنها هستیم و ما نیز خشنودیم که آنها شیعیان ما هستند. ❇️ پس خوش به حال آنها، خوش به حال آنها. ✨ به خدا قسم آنها در روز قیامت در درجه ما خواهند بود." ⬅️ کمال الدین‌ جلد ۲، صفحه ی ۳۰. موعودی که جهان در انتظار اوست، ص: ۱۴۷ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S3W72
🕯 امام موسی کاظم علیه السلام: 📜 هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ الْغَائِبُ عَنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورُ بِأَبِيه‏. 📃 او (حضرت مهدی علیه السلام) رانده شده و تنها و غریب است. از دیدگان کسان خویش غایب است و انتقام خون پدرش بر زمین مانده است. ⬅️ کمال الدین، جلد2، ص361. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S3W49
❇️ نجات از تگرگ مرگبار بعد از توسل به امام زمان (عج) (تشرّف صاحب کتاب الزام النّاصب در راه نجف‌) ♦️ آقای شیخ علی یزدی حائری فرموده‌اند: ▫️ در سال معروف به غریقیّه که نزدیک به پانصد نفر از زوّار امیر المؤمنین علیه السّلام در مسیر کربلا به نجف برای درک زیارت روز مبعث، در شطّ کوفه غرق شدند، من هم با عیال و اثاثیه زیادی به همراه عموی خود به نام حاج عبد الحسین، از کربلای معلّی خارج شدیم و تا نزدیک سدّی، که به دستور مرحوم حاج عبد الحسین شیخ العراقین بنا شده بود، رفتیم. 💨 ناگاه هوا دگرگون شد و بادهای سخت وزیدن گرفت گردوخاکی ایجاد شد. ابرهای قطعه‌قطعه در هوا نمایان و همدیگر را گرفته و متراکم شدند. ⛈ رفته‌رفته نم‌نم باران، باریدن گرفت تا آن‌که باران شدید شد و به تگرگ مبدّل گردید. هر دانه تگرگی که از آسمان می‌آمد به اندازه نارنج کوچک و یا گردوی بزرگی بود. ⚡️ وضعیّت ما وخیم و دنیا بر ما تنگ شد و بلا نازل گردید. یقین کردیم که هلاک خواهیم شد. بسیاری از چهارپایان از آن تگرگ دستخوش هلاکت گردیدند و مردم همه مضطرب شدند. بعضی از آن تگرگها که بر سر افراد می‌خورد، آنها را به هلاکت می‌رساند. بعضی از مردم هم منتظر بودند که تا چه‌وقت تگرگ به سرشان اصابت کند. عدّه‌ای هم مثل دیوانگان از این طرف به آن طرف می‌دویدند به امید آن‌که از این مهلکه جان سالم بدر برند. ❄ سرما بحدّی شدید شد که دست و پای همگی مثل چوب خشک گردید و چهارپایان از حرکت باز ماندند. به عمویم گفتم: 🔹 کاری کن که به مرکز سلیمانیّه برسیم. به جایی که قایقها توقّف می‌کنند برو و صاحبان آنها را خبر کن؛ شاید بیایند و ما را حمل کنند و از هلاکت رها شویم. ▫️ عمویم- حاج عبد الحسین- به هر کیفیّتی بود خود را به سلیمانیّه رسانید؛ امّا در آن‌جا نه قایق و نه قایق‌رانی دیده بود. همان‌جا ناامید ماند و حتّی قادر بر مراجعت نبود که خود را به ما برساند و از کیفیّت ماجرا خبر دهد. ☠ به‌هرحال بالهای مرگ بالای سر ما پهن شده و چنگال خود را به ما نشان می‌داد. ✨ در این اثناء به حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه متوسّل شدم. ناگاه دیدم قایقی در آب و نزدیک ما ظاهر شد سیّدی میان آن بود به گمانم رسید که از اهالی کربلا باشد. ایشان با صدای بلند و به فارسی صدا زد: 🔸 این حاج شیخ خودمان است. ▫️ بعد هم با ما تعارف نمود و دستور فرمود که من و عیالات وارد قایق شویم. دستور آن سیّد جلیل را اطاعت نموده و هرطور بود خود را با اثاثیه و عیال و اطفال به او رساندم. ایشان هم حرکت کردند تا این‌که ما را به سلیمانیّه رسانیدند و گذشت بر زوّار آنچه که گذشت؛ 🔘 یعنی حدود پانصد نفر از آنها به سبب آن تگرگها از دار دنیا رفتند. 💡 من هم متوجّه توسّل و استغاثه خود نشدم مگر بعد از مدّت مدیدی که از این قضیّه گذشته بود و دانستم که آن سیّد همان بزرگوار ارواح العالمین له الفداه است. ⬅️ برکات حضرت ولی عصر (علیه السلام)، صفحه ی ۱۴۴ 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S4W73
✨ مهدی بیا که مبعث والا پیمبر است 🌱 آغاز راه احمد و تبریک حیدر است 💫 در راه مهدویت و نزدیکی ظهور 🌷 ای منتظر بکوش که راه پیمبر است 🌸 عید سعید مبعث را خدمت حضرت صاحب الزمان (عج) و همه مسلمین تبریک عرض می‌‌کنیم.
❇️ پیامبر اکرم (ص) مظهر صفت مهربانی و رحمت خاصه خداوند متعال آیت الله بهجت (ره): ✅ خداوند سبحان می‌فرماید: 📜 «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِک بِالْحِکمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جَادِلْهُم بِالتِی هِی أَحْسَن؛ 📃 با حکمت و اندرز نیکو، [مردم را] به سوی راه پروردگارت بخوان، و با مجادله‌ی نیکوتر با آنها مجادله کن» (۱)؛ ✳️ یعنی با زبان نرم و به نرمی و آرامی، حکیمانه و منطقی و یا با موعظه‌ی نیکو و زبان شیرین مردم را به سوی خدا دعوت کن. ✅ و نیز می‌فرماید: 📜 «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُمْ؛ 📃 پس به‌واسطه‌ی لطف و رحمت خدا، با آنها به نرمی رفتار نمودی» (۲). ❇️ پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلم مظهر صفت خاصه‌ی رحمت حضرت حق تبارک‌ و تعالی و 📜 «بِالْمُؤْمِنِینَ رَئُوفٌ رحِیمٌ؛ 📃 نسبت به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز» (۳) 🌅 و آیینه‌دار جمال حق است که نور رحمت در او به ظهور پیوسته و از او به دیگران می‌تابد و خود بالذات ندارند. نظیر آیینه‌ای که نور آفتاب در آن تابش نماید و از آن به دیگری منعکس شود، که در حقیقت روشنی آفتاب است، نه آیینه. ✅ خداوند متعال خطاب به آن حضرت می‌فرماید: 📜 «لَعَلک بَاخِعٌ نفْسَک أَلا یکونُواْ مُؤْمِنِینَ؛ 📃 چه‌بسا برای اینکه آنان ایمان نمی‌آورند جان خود را می‌فرسایی» (۴). ✅ و نیز می‌فرماید: 📜 «فَلاَ تَذْهَبْ نَفْسُک عَلَیهِمْ حَسَرَاتٍ؛ 📃 مبادا جان تو به‌خاطر آنها از روی حسرت‌های پی‌درپی بفرساید»؛(۵) ✳️ یعنی مگر می‌خواهی از سختی و ناراحتی جان دهی که این گونه از شدت رحمت و رأفت بر مؤمنین، در هدایت و ایمان‌آوردن آنها خودخوری می‌کنی؟! ⬅️ در محضر بهجت، جلد اول، نکته ۵۰۴ ۱. نحل: ۱۲۵. ۲. آل‌عمران: ۱۵۹. ۳. توبه: ۱۲۸. ۴. شعراء: ۳. ۵. فاطر: ۸. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S5W74
✨ چیزی در گوشم خواند و حافظ کلّ قرآن شدم! آیت الله بهجت (ره): ▫️ کجا رفتند آن‌‌هایی که 📜 «یُذَکِّرُکُمُ اللّه‌َ رُؤْیَتُهُ.»؛ 📃 (دیدارشان شما را به یاد خدا می‌آورد.) بودند؟ ▫️ می‌گویند: ماهی تا در آب است قدردان نیست. ❇️ امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف واسطه‌ی بین خالق و مخلوق است؛ رَشَحاتی (۱) به این و مقداری به آن و قطراتی به دیگران می‌دهد. اگر هزار نفر هم از او استفاضه (=طلب فیض و عنایت) کنند و یا بیشتر، دست خالی بر نمی‌گردند. اگر ما خیلی همّت داشته باشیم، فقط می‌توانیم به مردم بگوییم: 🔸راه این است و چاه این؛ و راه کمال و زوال، و صعود و سقوط این است، مبادا گم شوید. ▫️ کیست که برود قرآن را بیاورد و به مخالفان بگوید: 🔸 میان ما و شما قرآن حاکم باشد؛ ▫️ زیرا آن‌ها دستش را قطع می‌کنند، چنان که امیرمؤمنان علیه‌السّلام قرآن را آورد و نپذیرفتند. آن آقا می‌گفت: ▪️ خضر نبی علیه‌السّلام در خواب یا بیداری، به من گفت: 🔸 صدایت خوب است، قرآن بخوان، ▪️ گفتم: 🔹 حفظ ندارم. ▪️ گفت: 🔸 گوش‌ات را نزدیک من بیاور. ▪️ چیز‌هایی در گوشم خواند که نفهمیدم چیست، ولی بعد از آن دیدم حافظ کلّ قرآن شده‌ام! ▫️ آری، این گونه چیزها را هم می‌دادند. ⬅️ در محضر بهجت، جلد سوم، نکته ۴۹۹ (۱). «رشحات» جمع «رشحه» در لغت به معنای تراوش و چکیده است و به تراوش و تراویدن آب، «رشحه» می‌گویند. اما در فلسفه و عرفان، واژه «رشحه» و «رشحات» به معنای تراوش فیض، رحمت، دانش و دیگر امور معنوی از سوی عالم ماوراء طبیعت، می‌باشد. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S7W76
⭕️ آغاز جنبش سفیانی: از وادی یابس (درّه خشک) تا دمشق‌ (بخش اول) 🗺 در اینکه سفیانی جنبش خود را از خارج دمشق از منطقه حوران یا درعا در مرز سوریه- اردن آغاز می‌کند، روایات تقریبا همداستانند، البته روایات، منطقه خروج وی را وادی یابس و أسود (درّه خشک و سیاه) می‌نامند. ✅ از امیر مؤمنان (ع) روایت شده است که فرمود: 🔸 «پسر هند جگرخوار از وادی یابس (دره خشک) خروج می‌کند و او مردی است چهارشانه، با چهره‌ای ترسناک و سری بزرگ که در چهره‌اش اثر آبله پیداست به قیافه‌اش که بنگری، یک چشم بنظر می‌رسد، نامش عثمان و نام پدرش عنسبه (عیینه) و از فرزندان ابو سفیان است.. تا اینکه به سرزمین قرار و معین (آرام و دارای آبی گوارا) می‌رسد، آنگاه بر منبر آن جا قرار می‌گیرد» (۱) ✳️ البته زمین ذات قرار معین (دارای آرامش و آبی گوارا) که در قرآن آمده است به دمشق تفسیر شده است. ✅ در نسخه خطی ابن حماد از محمد بن جعفر بن علی نقل شده است که گفت: 🔹 «سفیانی از فرزندان خالد پسر یزید پسر ابو سفیان، مردی است با سری درشت و چهره‌ای‌ آبله‌گون، در چشمش نقطه‌ای سفید پیداست او از ناحیه‌ای از شهر دمشق که وادی یابس (درّه خشک) نامیده می‌شود با هفت نفر که یکی از آنها درفشی پیچیده با خود دارد، خروج می‌کند.» (۲) ✅ و در صفحه ۷۴ همین نسخه آمده است که آغاز حرکت سفیانی 🔹 «از قریه‌ای در غرب شام به نام أندرا همراه ۷ نفر می‌باشد» ✅ و در صفحه ۷۹ از ارطاه بن منذر آمده است که گفت: 🔹 «مردی بدسیما و ملعون از مندرون در شرق بیسان در حالیکه بر شتری سرخ سوار و تاجی بر سر نهاده است، خروج می‌کند.» 💥 ... روایات دیگری هست که از جنبش سریع و شدید سفیانی حکایت دارد و شدت یورش وی نزد راویان شیعه امری شناخته شده است، بطوریکه یکی از راویان، درباره اینکه شیعیان هنگام خروج سفیانی چه باید بکنند، از امام صادق (ع) سؤال می‌کند. ✅ از حسین بن ابی العلاء حضرمی چنین روایت شده است که گفت: ▪️ «از ابو عبد اللّه (امام صادق (ع)) پرسیدم: 🔹 وقتی سفیانی خروج کند ما شیعیان چه بکنیم؟ ▪️ حضرت فرمود: 🔸 مردان چهره خود را از او بپوشانند و به زن و فرزندان آسیبی نمی‌رسد و چون بر پنج شهر، یعنی شهرهای شام مسلّط شد، شما به سوی صاحب خود (حضرت مهدی (ع)) کوچ کنید.» (۳) ✳️ بنظر می‌رسد که سرسخت‌ترین دشمنی سفیانی - در ابتدای خروجش - ابقع و هوادارانش می‌باشند که مراد از بنی مروان در روایت ابن حماد نیز همین‌ها می‌باشند آنجا که می‌گوید: 🔹 «او بر مروانی چیره شده و او را بقتل می‌رساند سپس بنی مروان را سه ماه کشتار می‌کند، آنگاه روی به اهل مشرق (ایرانیان) می‌آورد تا این‌که وارد کوفه می‌شود» (۴) (ادامه دارد) ⬅️ عصر ظهور، صفحه ی ۱۲۷ (۱). بحار ج ۵۲ ص ۲۰۵. (۲). نسخه خطی ابن حماد ص ۷۵. (۳). بحار ج ۵۲ ص ۲۷۲. (۴). نسخه خطی ابن حماد ص ۷۷. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S1W62
⭕️ آغاز جنبش سفیانی: از وادی یابس (درّه خشک) تا دمشق‌ (بخش دوم: وضعیت شیعیان شام هنگام خروج سفیانی) 🔰 ... برخی روایات، نشانگر این معنی است که شیعیان منطقه شام هنگام خروج سفیانی، از دشمنان عمده وی شمرده نمی‌شوند، بلکه طرفداران أبقع و أصهب هستند که دشمنان شیعه و سفیانی هردو محسوب می‌شوند، ✅ از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمود: 🔸 «سفیانی، برای انتقام گرفتن از دشمنانتان به نفع شما کافی است و او برای شما از نشانه‌هاست. با آنکه، آن فاسق اگر خروج می‌کرد، شما یکی دو ماه بعد از خروج او می‌ماندید و از ناحیه او به شما ضرری نمی‌رسید تا آنکه جمعیت زیادی را قبل از شما به قتل برساند. ▫️ بعضی از یاران از آن حضرت پرسیدند: 🔹 در آن‌وقت وظیفه ما نسبت به زن و فرزندمان چیست؟ ▫️ امام فرمود: 🔸 مردان شما خود را از او بپوشانند زیرا که هراس و شرارت او البته بر شیعیان ماست، امّا زنان ان شاء اللّه به آنها ضرری نمی‌رسد. ▫️پرسیدند: 🔹 مردان کجا بروند و از او به کجا بگریزند؟ ▫️ امام فرمود: 🔸 هرکس می‌خواهد از شر آنها بگریزد به مدینه یا مکّه و یا شهر دیگر برود.. ولی شما باید به مکه روی آورید که آنجا محل اجتماع شماست. و این فتنه نه ماه به مدت بارداری زن طول می‌کشد و بخواست خدا بیش از آن نخواهد شد.» (۵) ✳️ این روایت حاکی از این است که هجوم سفیانی بر شیعیان، در شام، در ماه رمضان پس از خروج وی خواهد بود. همچنین روایات یادآور می‌شوند که سلطه او بر منطقه قدرتمندانه و مطلق است بگونه‌ای که بر تمام مشکلات داخلی پیروز می‌گردد. 🔸 «مردم شام از او اطاعت می‌کنند. بجز دسته‌‌هایی از پویندگان حق که خداوند آنها را از شرّ خروج همراه وی حفظ می‌کند» (۶) ✳️ برخی از راویان، از این روایت اینگونه می‌فهمند که شیعیان لبنان و سرزمین شام در قلمرو حکومت سفیانی قرار نمی‌گیرند و از او اطاعت نخواهند کرد. البته این امر امکان‌پذیر است و کمترین دلیل بر آن، جدا شدن گروه‌هایی از اهل شام از گردن نهادن به فرمان اوست. چه اینکه جمعیت‌های آگاه، از شیعیان و غیرشیعیان که از مصونیت الهی برخوردارند، از مشارکت در جنبش سفیانی و عملیات نظامی وی در عراق و حجاز سرپیچی می‌کنند. و بعید نیست که آنها دارای وضع سیاسی ویژه‌ای باشند که با دیگر هموطنان عادی در دولت سفیانی متفاوت باشد و آنها را تا این اندازه مستقل ساخته باشد نظیر لبنان کنونی نسبت به سوریه. 🗡 به‌هرحال، وقتی سفیانی از استیلای خود بر منطقه آسوده‌خاطر می‌شود، عملیات مهم برون مرزی خود را آغاز می‌کند، از جمله سپاه بزرگ خود را جهت رویارویی با ایرانیان زمینه‌ساز، آماده می‌کند. 🔸 «سفیانی تلاش و کوشش خود را صرفا متوجه عراق می‌کند و سپاه وی وارد قرقیسیا می‌شود و در آنجا به کارزار می‌پردازد.» (۷) ⬅️ عصر ظهور، صفحه ی ۱۲۷ (۵). بحار ج ۵۲ ص ۱۴۱. (۶). بحار ج ۵۲ ص ۲۵۲. (۷). بحار ج ۵۲ ص ۲۳۷. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S1W62r1
❇️ امام حسین علیه السّلام: 🔸 دوازده مهدی (۱) از ماست. اول آنها امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیه السّلام و آخر آنها نهمین ‌فرزند من است. 🌱 او امام قائم بحق است. خداوند زمین مرده را به‌وسیله او زنده می‌گرداند، و دین اسلام و حقّ را به‌وسیله او بر تمامی ادیان پیروز می‌گرداند، هرچند مشرکان نخواهند. ⚠️ او غیبتی دارد که در آن قومی از دین حق برمی‌گردند و عده دیگر بر عقیده حق ثابت می‌مانند و بعضی از روی سرزنش به آنها می‌گویند اگر راست می‌گوئید موقع ظهور امام زمان شما چه‌وقت است؟! ✨ آگاه باشید! آنها که در غیبت وی با تحمل رنج‌ها و تکذیب بی‌دینان بر عقیده خود ثابت می‌مانند، مانند کسانی هستند که با شمشیر در رکاب رسول خدا جهاد کردند. (۲) ⬅️ موعودی که جهان در انتظار اوست، صفحه ی ۱۳۵ (۱). مهدی یعنی هدایت‌شده و راه‌یافته، این نام به‌طور مطلق لقب هر امامی است و منافات ندارد که لقب مخصوص قائم‌ موعود هم باشد. (۲). کمال الدین‌ جلد ۱، صفحه ۴۳۴: 📜 قال الحسین علیه السّلام: منا اثنی عشر مهدیا اولهم امیر المؤمنین علی بن ابیطالب و آخرهم التاسع من ولدی و هو الامام القائم بالحق یحیی اللّه به الارض بعد موتها و یظهر به الدین و یحق الحق علی الدین کله و لو کره المشرکون. له غیبه یرتد فیها قوم و یثبت علی الدین فیها آخرون، فیؤذون یقال لهم متی هذا الوعد ان کنتم صادقین. اما ان الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله. 🏷 💚در مسیر مهدویت💚 🌐 @DarMasireMahdaviat 🧮 S3W73
یارب تو جدا ز دستِ غیرم فرما مجذوب ره و سوی حسینم فرما در بند گناهم و اسیر نفسم حُرَّم کن و عاقبت بـه خیرم فرما 🌸 خجسته میلاد امام حسین(ع) را به فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی(عج) و همه شیعیان آن حضرت تبریک عرض می کنیم.
امشب شب میلاد علمدار حسین است میلاد علمدارِ وفادار حسین است گر بود علی محرم اسرار محمد عباسِ علی، محرم اسرار حسین است 🌸 سالروز ولادت قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل العباس(ع) را خدمت حضرت امام زمان(عج) و همه شیعیان تبریک عرض می‌کنیم.