هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
📣 به فضل الهی، اولین جلسه از دوره مباحثاتی کتاب🫀«قلب و عروق» برگزار گردید.
❓سرفصلهای این دوره بحثی:
۱. پیش فرضهای مفهومی و علت ورود به بحث «قلب و عروق».
۲. باز تعریف مفهوم قلب.
۳. بیماریهای قلب( اختلالات درونی قلب).
۴. عوامل بیرونی مؤثر بر قلب.
۵. معرفی داروهای جدید قلب.
۶. ساختار اقدامات پیشگیرانه بنیادین بیماریهای قلبی و عروقی.
۷. نقش انعقاد نطفه و دوران بارداری در رفع بیماریهای مادرزادی قلب.
۸. عروق.
🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق»
#قلب_و_عروق
#پیشگیری_از_بیماری
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
🔹️نظریه فقهی انفاق به دنبال بازخوانی تکاملی مفهوم انفاق میباشد.
🔸️برای ارتقا درک از بحث انفاق، لازم است تا شش نکته را مورد بررسی قرار دهیم.
🔰اولین نکته، درک نظاممند مفهوم انفاق است.
❌در اینصورت #اقتصاد_اسلامی جای خود را به سایر مکاتب اقتصادی موجود خواهد داد.
🔶بحث از ارتباط بین مفاهیم اقتصادی، به معنای ارائه مکتب اقتصادی جدید است.
🔹این بحث منجر به پاکسازی کشور از نگاههای توسعهمحور در حوزه اقتصاد خواهد شد.
🗞جهت مطالعه کتاب؛
نظریه فقهی انفاق
#مباحثات
📌مشهدمقدس | جمعهی انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_اول
🔹پیش فرضهای مفهومی و علت طرح بحث «قلب و عروق»
3⃣ مقدمه:
۱. استراتژیِ نظام سازی در حوزه سلامت، مبتنی بر «استدلال» و «تبیین» یا مبتنی بر «تجمع» و «تحصّن»های پی در پی⁉️
۲. علت ورود حوزه علمیه به بحث قلب و عروق⁉️
۳. قواعد اصولی مورد استفاده در بحث قلب و عروق⁉️
✍ استراتژی پیشنهادی حوزه علمیه برای نظام سازی در بخش سلامت، #جهاد_تبیین است و تجمعات به تنهایی اثر بخش نخواهد بود. یعنی چنانچه ما بخواهیم درک نخبگان و عموم جامعه را نسبت به مسأله سلامت و پیشگیری از بیماری ارتقاء دهیم، راه اصلی آن تبیین و استدلال است.
👈 این پیشنهاد علاوه بر اینکه توصیه اکید مقام معظم رهبری است(و ایشان در ذیل آیه ۲ سوره انعام، از عدم تبعیت از کفّار، به #جهاد_کبیر تعبیر کرده و دامنۀ عدم تبعیت را به میدانهای سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و.. بسط داده اند)، یک استدلالی هم دارد که توصیه حضرت رضا علیه السلام به جناب عبدالسّلام هروی مبنی بر؛ احیای امر اهل بیت علیهم السلام با یادگیری و تعلیم #علوم_جامع ایشان به عموم مردم است.(تأسیس مدارس و تعلیم گسترده علوم و طبقه بندی علمی امام علیه السلام به مردم، یکی از ابزارهای عملی کردن این پیشنهاد است)
✍ آمارهای نگران کننده و افزایش بیماریهای قلبی و عروقی و فوتیهای مربوط به آن که ناشی از #دانش_قلیل متولیان سلامت در تحقق پیشگیری از بیماریها میباشد، دلیل ورود حوزه علمیه به بحث قلب و عروق است./مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر فشارخون در ایران/۳۱ درصد فوتیهای کشور به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی و..
🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۸۲
۹ آذر ۱۴٠۳/سال چهارم
قرآن شگفت انگیز ما
تمام بهشت یک طرف، پارچه حریر یک طرف!
دیشب در خدمت نوجوانان مسجد امام هادی علیه السلام شهرمان، سخن از #آموزش_و_پرورش مطلوب اسلام بود. به تناسب بحث، به مسائل #سلامتی و آداب غذا خوردن رسیدیم که گفتم: سفره در اسلام، آداب حکیمانه متعددی دارد و بسیار بسیار محترم است. مثلا خداوند متعال هیچ قوم ظالمی را هنگام غذا خوردن عذاب نکرده. این موضوع آنقدر جایگاه بالایی دارد که خداوند حکیم، یکی از سوره های بزرگ قرآن هدایتش را، #سفره یا مائده نامیده.
از شما چه پنهان که این #تسمیه و نامگذاری قرآن، برای بنده نیز خیلی قابل تامل و جالب بود. به همین دلیل خواستم درباره یکی دیگر از نکات بسیار جذاب قرآن بنویسم. اما پیش از طرح مسئله، باید به یکی از شیوه های بیان قرآن اشاره کنم. شاید بتوان گفت که خداوند متعال برای نشان دادن اهمیت فوق العاده یک موضوع، گاهی آنرا به صورت جدا ذکر می کند.
مثلا در سوره #عصر می فرماید: همه انسانها در زیانند مگر آنها که چهار ویژگی دارند: ایمان آورده، عمل صالح انجام دهند، سفارش به حق و صبر داشته باشند. در اینجا مشخص است که توصیه به #صبر، جزء مصادیق بارز توصیه به حق است. اما خداوند حکیم برای نشان دادن اهمیت بسیار زیاد صبر، آن را جدا ذکر می کند. یا مثلا در سوره آل عمران می فرماید: اگر صبر و #تقوا پیشه کنید، مکر دشمنان به شما آسیبی نخواهد رساند(۱۲٠آل عمران). در اینجا هم می توان گفت: صبر از مصادیق اصلی تقواست، ولی برای نشان دادن اهمیت آن به صورت جدا ذکر شده.
حال بر فرض پذیرش مبنای مذکور، نگاهی به آیه۱۲سوره مبارکه انسان بیندازیم: وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا #جَنَّةً وَ #حَرِيراً. در اینجا هم واضح است که لباس حریر، بخشی از نعمات لایتناهی جنّت و بهشت است. اما آنقدر اهمیت دارد که خداوند متعال آنرا به صورت جداگانه ذکر می کند. آنهم به عنوان جزا و پاداش برای خاندان نبوت و امامت، یعنی کسانیکه: يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً(۸انسان).
با خود می گویم: قرآنی که حتی در مورد جنس پارچه هم سخن می گوید(۲۳حج/۳۳فاطر/۱۲انسان/۳۱کهف/۵۳دخان/۲۱انسان)، چقدر دقیق و واقعی می تواند کتاب زندگی ما باشد. در مقابل، کسانیکه می گویند در اسلام چنین مباحثی نداریم، تا چه اندازه با قرآن فاصله دارند که فرمود: وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّـهُ عَلى بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ (۹۱انعام).
اما در یک پژوهش اولیه در مجموعه معارف وحیانی روایی درباره لباس، به سرفصل های سیزده گانه زیر رسیدیم:
مفهوم لباس و مصادیق مختلف آن/لباس اهل بهشت و جهنم/مفهوم لباس شهرت/ رنگ لباس/ جنس لباس/ آداب صحیح لباس پوشیدن/ دعاهای پوشیدن و در آوردن لباس/ آداب خرید لباس جدید/ تعداد لباس های مورد نیاز هر فرد/ مشاغل برتر در مورد لباس/ مدل تولید لباس/#مسئله_حجاب/ پیروی نکردن از مدل پوشش دشمنان اهل بیت علیهم السلام و کارکرد سیاسی حزبی لباس.
امید که باحثان و پژوهندگان مسیر امیدساز و پر بهجت #تمدن_نوین_اسلامی و سبک زندگی دینی، بتوانند بسته فقهی لباس را در قالب یک کتاب، به زودی آماده و در اختیار مؤمنین قرار دهند.
@besalamen_amenin
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
صَفّ.pdf
13.34M
📚 گزارش مکتوب تبیین نظریه فقهی صف / ۴۹۶ صفحه / با استناد به ۶۷۷ آیه و روایت
❓پرسش اصلی نظریه: چگونه اختلافات مردم و اراده ها را کاهش دهیم؟ (در مقایسه با راهبردهای پیشنهادی بخش شانزدهم سند معیوب توسعه پایدار 2030 برای ایجاد صلح)
❓سرنوشت تمدن مدرنیته چه خواهد شد؟! + ارایه گزارش از شاخصه های مرتبط با امنیت در جهان
❓ شارع محترم چه زیرساخت های را برای تحقق مسئله صلح در جهان و مدیریت اختلافات بین اراده ها پیشنهاد داده است؟!
✅ پی نوشت : نشست تخصصی نظریه فقهی صف و هماهنگی روز پنجشنبه ۵ محرم الحرام ۱۴۰۳ (۲۱ تیر ۱۴۰۳) در شهر مبارک مشهد برگزار گردید. (به فضل الهی)
#فقه_الامام
#نظریه_فقهی_صف
#صلح_جهانی
https://eitaa.com/olgou4
✍ قاعده #سوق_المسلمین و نیز عدم علم به حرمت( با وجود احتمالات و قرائنی بر حرمت)، حکم تکلیفی و اثر شرعی رو بر میداره.
اما آیا رافع اثرات جسمی و روحی این مواد(ژلاتین...) هم هست یا نه؟!
❓چرا #فقه صرفاً به کشف احکام الزامی( بر مبنای معذّریت و منجّزیت) اکتفا میکند و به بُعد #علل_الشرایعی احکام و موضوعات نمیپردازد؟!
#فقه_نظام
#علل_الشّرایع
#جامعیت_اسلام
@Darol_salam
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
❓نظریه فقهی انفاق براساس کدام قواعد اصولی، استنباط شده است؟
🔻ابواب فقهالمکاسب و همچنین نظریه فقهی انفاق، براساس قاعده #بیان_مبتنی_بر_تأمل که یکی از قواعد اصولی فقهالبیان میباشد، تدوین شده است.
👌این قاعده میگوید که تبویب باید به محوریت سوالات مردم هر عصر انجام گیرد.
✅در پاسخگویی به سوالات و حوائج مردم ابتدا باید آنها را تنقیح نمود.
🔹مثلا در پاسخ به مسأله «چگونگی هدایت نقدینگی به سمت تولید»
باید ابتدا پرسید: آیا این سوال درست است یا غلط و سپس در مقام پاسخ آن برآییم.
🗞جهت مطالعه کتاب؛
نظریه فقهی انفاق
#مباحثات
📌مشهدمقدس | جمعهی انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
نقد و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴. .pdf
7.31M
📚 گزارش کارشناسی درباره نقد و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ / ۲۷۳ صفحه
❓این گزارش کارشناسی برای ارایه مشورت به آقای دکتر پزشکیان (رئیس جمهور) و آقای دکتر قالیباف (رئیس مجلس) تهیه شده و در فرآیند تدوین آن به ۳۴۰ آیه و روایت استناد شده است!
❓پنج پرسش مهم درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ و الگوی بودجه ریزی کشور
#الگوی_جدید_توزیع_بیت_المال
#الگوی_جدید_بودجه_ریزی
#فقه_المکاسب
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
📚به صورت مسئله محور حدیث و آیه بخوانید./ ۱۱ گزارش فقهی از ابتدای سال ۱۴۰۳ منتشر شد!
👌 در سال ۱۴۰۳ توفیق تدوین برخی از نظریات مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی -در قالب ۲۶۲۰ صفحه- حاصل شده است. (به فضل الهی) این گزارش های فقهی کاربردی برای ارتقای دانش تمدنی پژوهشگران و خانواده ها و مسئولان جامعه منتشر شده است. این جزوات وقف کلمه اسلام و غیرقابل فروش است.
الگوی مردم پایه مشاغل برتر (فقه المکاسب) - ۲۱۰ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6363
ساختار خدمات در دولت اسلامی (فقه الامام) - ۲۷۰ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6429
جدول فقهی تسخیر- گزارش سوم (فقه العلم) - ۱۷۲ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6519
شاخصه های ارزیابی در دولت اسلامی (فقه الفرقان) - ۱۵۱ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6589
نظریه امنیتی سِلْم (فقه نفی سبیل) - ۱۹۸ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6719
نظام سازی برای حجاب (فقه التزکیه) - ۲۵۵ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6791
جدول فقهی زینت (فقه العلم) - ۲۸۸ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6977
برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی (فقه المکاسب) -۱۷۷ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7038
درسنامه روش تحقیق (فقه العلم) - ۱۳۱ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7092
نظریه فقهی صف (فقه الامام) - ۴۹۶ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7148
نقد و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ (فقه المکاسب) - ۲۷۳ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7155
#طبقه_بندی_جدید_دانش
#مدارس_آینده
#نظم_جدید_جهان
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
❓قواعد اصولی مورد استفاده در مباحث قلب و عروق
👈 قاعده بیان مبتنی بر نظام مقایسه،
قاعده بیان مبتنی بر تأمّل و..
✅ قاعده تنقیح، (یکی از قواعد درونی بیان مبتنی بر تأمل)، مهمترین قاعده اصولیِ جاری در بحث قلب و عروق است./موضوع قاعده این است که یک پژوهشگر نباید به هر سوالی پاسخ بدهد! ابتدا باید سوال را (مبتنی بر گزاره #حُسنُ_السُّؤال_نِصفُ_الْعِلمِ) بررسی کند و ببیند که جزو سوالات غلط است یا صحیح؟! ..
🔸انواع تنقیح در قالب مثال؛
۱. تنقیح بیانی( معنایی و لفظی)؛
پرسشگر ابتدا معنای یک لفظ را تنقیح میکند.یعنی اگر معنا ناقص است، آنرا توسعه داده و کامل میکند. در قدم بعدی، لفظی که ناظر بر معنای جدید و کاملتر است را استخدام کرده و از لفظ قبلی عدول میشود. همانند تقابل دو لفظ توسعه و پیشرفت در بیانات مقام معظم رهبری./یا مثلا ارتقای معنای قلب از «پمپ خون» به #أمیرُ_البَدَن/ یا استفاده از لفظ #ضعف (برای بخشی از بیماریهای قلبی) بجای لفظ «کاردیومیوپاتی» که پزشکان مدرن از آن استفاده میکنند!
۲. تنقیح زیرساختی؛
یعنی بررسی زیرساختها و ریشههای (درونی و بیرونی) پیدایشِ یک پدیده. مثلا گاهی قلب بیمار میشود اما #ریشۀ آن در گوارش یا نارسایی کلیه است!...
۳. تنقیح شاکلهای؛
یعنی تنقیح گزارشهای کارشناسان حوزههای مختلف از حیث صحت و عدم صحت./گاهی کارشناسان یک حوزه برای اینکه ما را با خود همراه کنند، واقعیات یک موضوع را به صورت گزینشی به ما منتقل میکنند. این امر نیاز به تنقیح دارد.
مانند بررسی گزارشات کاردیولوژی آمریکا و دکتر براونوالد..
🗞جهت مطالعه کتاب؛ «قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پخش زنده شبکه یک که غیر منتظره و یکباره پخش شد و قابل سانسور نبود❗️
👈 سود بیش از ۱۳ برابری از بودجه مملکت در بخش سلامت که به جیب مافیای دارو و درمان میرود و رنجش به جان مردم!
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری ✅
#مافیای_ساختاری_پزشکی!
#پرچم_نفوذ_در_وزارت_بهداشت_ودرمان
@Darol_salam
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
⚡️به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان و همچنین رویداد هم افزا برگزار میگردد.
🔆از عموم علاقهمندان الگوی پیشرفت اسلامی دعوت مینماییم، جهت بازدید از غرفهی مدرسه بیّنات حضور بهم رسانند.
🔹ضمنا در صورت تمایل، میتوانید حمایتهای مالی خود را به شماره کارت مدرسه بینات واریز نمایید.👇
📌(شماره کارت را لمس کنید، ذخیره میشود)
5029087001466286✅نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه زمان: ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ مکان: نمایشگاه بینالمللی مشهد ✅رویداد همافزا زمان: ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ مکان: سالن نمایشگاههای آستان قدس رضوی 👈 جهت اطلاع؛ کتابخانه مدرسه تمدنی بینات، بعلت عضویت و حضور در این نمایشگاه و رویداد همافزا، در هفته آتی تعطیل میباشد. #جامعیت_اسلام https://eitaa.com/olgou_mashhad
May 11
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
⚡️حضور فعال مدرسه بینات در بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی
🔆این نمایشگاه شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱۸ آذرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ برقرار میباشد.
✅از عموم علاقهمندان به مباحث الگوی پیشرفت اسلامی دعوت مینماییم، جهت بازدید از غرفهی مدرسه بیّنات حضور بهم رسانند.
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از ادمین دبیرخانه هم افزا
#هم_افزا
🔰 دعوتید به رویداد همافزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی
🔸 بستر ارائه توانمندیها، شبکهسازی و همکاری ظرفیتهای مردمی
🔹 عرصهها:
➕ خانواده و سبک زندگی
➕ صنایع فرهنگی و خلاق
➕ رشد و توانمندسازی
➕ فکر و اندیشه
➕ هنر و رسانه
➕ اجتماعی
📆 چهارشنبه ۲۱ و پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳, از ساعت ۹ الی ۱۹
📌 مشهدمقدس، پارکینگ شماره ۱ حرم مطهر رضوی، ورودی باب الجواد علیه السلام، سالن همایش و محل نمایشگاههای آستان قدس رضوی
🔻 سایت رویداد:
https://ham8.ir
#رویداد_هم_افزا
#هم_افزا_خراسان_رضوی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
💻 Farsi.Khamenei.ir
دارُ السَّلام🌴
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد 🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنب
👌چنانچه درباره سوریه و از میدان به در رفتن بشار اسد و اشغال شدنش توسط تروریستهای تحریرالشام و النصرة و به طور کلی درباره تحولات منطقه سوال و شبههای دارید، این سخنرانی رو از دست ندید.
✍ چرا بجای تجویز واکسن (و بعد دوباره ادامه دادن به این اصطلاح #رفتارهای_پرخطر_جنسی!!)، از اصل چنین رفتارهایی پیشگیری نمیشود⁉️
این مدل پیشگیری وزارت بهداشت، بسیار سطحی و اندک و معیوب است!
👌وزارت بهداشت نیاز دارد که با «حوزه علمیه قم» درباره تحقق حداکثری #پیشگیری_ساختاری_از_بیماری مشورت کند.
✍ ضمن اینکه اگر برای حل این مشکل، به #ریشههای آن پرداخته نشود، چه #تضمینی وجود دارد که با تزریق واکسن HPV و امثال آن، تمایل افراد برای انجام دادن این به اصطلاحِ سخیف رفتارهای پرخطر جنسی، (به خیال ارتقاء ایمنی بدن نسبت به آسیبهای خفّت بار این نوع اعمال...) بیش از پیش افزایش نگردد⁉️
#فقر_دانشی_اطباء_مدرن
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#حوزه_علمیه_قم
@Darol_salam
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
⚡️دو نمونه از مفاهیمی که باید تنقیح شود، مفهوم «پس انداز» و «هدایت نقدینگی» است.
✍ تعریف کینز از پس انداز این است که: مقدار پولی که پس از کسر هزینهها از درآمدهای قابل مصرف هر فرد باقی میماند و بعدا این پول باقی مانده منشأ پیدایش درآمد دیگر میشود. ( شبیه به این ضرب المثلی که رایج است: پول پول میآورد!)
❗️اشکال اساسی این تعریف، محدود کردن پس انداز به پول و نادیده گرفتن #پسانداز_های_غیر_پولی است. 👈 مانند #روابط_انسانی_پیوسته، پس اندازهای آخرتی و پشتیبانی خداوند متعال، #دوست_خوب که پسانداز است و کارآمدی اقتصادی هم دارد و...
✅ با تشکیل خانواده حدیثی، مفاهیمی همچون پسانداز و مفهوم کنز و... را توسعه داده و از محدود نگری به آنها پرهیز میدهیم.
📖 مرور جلسات گذشته:
جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم.
🗞 جهت مطالعه کتاب؛
نظریه فقهی انفاق
#مباحثات
📌مشهد مقدس | جمعه انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_دوم
🔹باز تعریف مفهوم «قلب»
4⃣ نکته:
۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی».
۲. انواع کارکردهای ششگانۀ قلب.
۳. تشریح چگونگی انواع کارکردهای قلب.
۴. لزوم تنقیح معنایی و عدم تنقیح لفظی در قلب.
✍ دلیل بر #اتحاد_جایگاه قلب معنوی و قلب جسمی، تصریح بر جریان ایمان در جارحه(عضو) قلب است. مشهور میان علماء در حال حاضر اینست که قلب #مشترک_لفظی بوده و ما دو نوع قلب داریم؛ «قلب معنوی» که موضوعِ برای ایمان است و «قلب جسمی».👈 حال آنکه روایت، قلبی را که أحدٌ مِنَ الجَوارِح است موضوع «ایمان» میداند!/ بحارالأنوار ج۶۶ ص۷۴). ضمن آنکه، پذیرفتن اشتراک لفظی در قلب، با #سیاق_جمله و ادامه روایت سازگار نیست! زیرا مستلزم مشترک لفظی شدن جوارحی مثل گوش و چشم است و کسی هم قائل به آن نمیباشد..
❓انواع کارکردهای ششگانۀ قلب (علاوه بر پمپاژ خون!)؛
1⃣ تعقّل کردن؛ «فَمِنها قَلبُه الذی یَعقلُ بِه../ بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴»)./ أ فلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها../حج ۴۶) و..
2⃣ تفقّه (فهم عمیق)؛ «لایَجتمِعُ الفقهُ و العَمی فی قلبٍ واحد../ تحف العقول ص۵۱۲).
3⃣ تفهّم (فهم بوسیله حواس)؛«لیس للحواسِ دلالةٌ علی الاشیاء و لا فیها معرفةٌ الّا بالقلب..»
4⃣ و 5⃣ حلّ و عَقد(جذب و دفع در روابط انسانی)؛ مثل محبت، نفرت، کینه، شهوت..
6⃣ اراده کردن؛ «قلبُهُ الّذی یُریدُ../بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴)./ «الحَزم فی القلب../الکافی ج۸ ص۱۹۰
👈لذا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام، از🫀قلب بجهت کارکردهای ششگانۀ آن نسبت به جوارح، به #أمیر_البَدن تعبیر میشود.
🗞 جهت مطالعه کتاب؛ «قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
دارُ السَّلام🌴
#سرفصل_دوم 🔹باز تعریف مفهوم «قلب» 4⃣ نکته: ۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی». ۲. انواع کارک
سلام و عرض ادب خدمت برادران و خواهران گرامی 💐
چنانچه نسبت به این خلاصه محتوای #جلسات_مباحثه ای که خدمتتون ارسال میکنیم پیشنهادی نقدی چیزی به اصل یا محتوای آن دارید، خوشحال میشیم با ما در میان بزارید🙏
@Montazeralmahdi77
سلام سید کمیل هستم
زحمت انتشار با شما
اینو میگم که ما مسلمانان همه چیز رو فقط پول نبینیم و فقط به فکر خودمون نباشیم
من آذر ماه ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰ میلیون رهن از مستاجرم دریافت کردم و همون مبلغ رو طلا خریدم به هر گرم ۲/۳۵۰/۰۰۰ تومان و الان اون مقدار طلا شده ۱۰۴ میلیون تومان(حدود ۲۲ گرم) که تمام طلا ها رو به خودش برگردوندم...فقط روی مبلغ اجاره حساب کردم برای خودم از همون اول...از خوشحالی نمیدونست چطوری پرواز کنه...منم از خوشحالیش خوشحال شدم...بیاین فرهنگ سازی کنیم اینو
البته تف تو ریا...فقط خواستم راه کار بدم به موجرین😅
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
به کانال کمیل بپیوندید
@chanel_komeil
دارُ السَّلام🌴
سلام سید کمیل هستم زحمت انتشار با شما اینو میگم که ما مسلمانان همه چیز رو فقط پول نبینیم و فقط به ف
👌👌رحمت خدا بر این مرد و تفکر راهگشا و قشنگش
هدایت شده از M.Ranjbar
بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره… - Khamenei.ir.mp3
24.48M
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
📣 مباحثات هفتگی در حال برگزاری؛
🫀#کتاب_قلب_و_عروق
شنبه دوشنبه چهارشنبه
بعد نماز ظهر مدرسه علمیه سعادت مشهد
هماهنگی. @Montazeralmahdi77
🌴🐓☀️ #جدول_فقهی_تسخیر
هر روز ساعت ۷ صبح در نزم افزار ویراستی
https://virasty.com/olgou313/1731120826062090713
💰#نظریه_فقهی_انفاق
جمعه ها ساعت ۸ صبح ، مدرسه امام خامنهای
هماهنگی @sinamalek
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
⚡️هماکنون | گفتوگوهای داغ و بازدید از کتب شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در غرفه مدرسه تمدنی بینات در #رویداد_همافزا
📌 پنجشنبه - ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ - سالن نمایشگاههای آستان قدس رضوی
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
نظرسنجی رویداد هم افزا پیرامون حضور غرفه های متعدد نمایشگاه هم افزا
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از یاران خراسانی
24.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هم_افزا
🔰 گزارش تصویری از رویداد هم افزا
🔸 دومین رویداد هم افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی با حضور ۱۵۰ مجموعه پیشران و میزبانی بیش از ۷۰۰۰ فعال فرهنگی اجتماعی استان
📆 ۲۱ و ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳
📌 محل نمایشگاه و همایش های استان قدس رضوی
🔻 سایت رویداد
https://ham8.ir
#رویداد_هم_افزا
#هم_افزا_خراسان_رضوی
@yaran_khorasan
هدایت شده از مدرسه تمدنی بینات
❓تشریح نحوه جریان تفهّم و اراده در قلب
✍ بین دانشمندان و فلاسفه مشهور است که مدلهای مختلف فهمیدن با حواس؛ مثل دیدن، شنیدن، لمس کردن، چشیدن و بوئیدن، را به اعضا نسبت داده و قائلند که اطلاعات این اعضا به مغز رفته و در آن پردازش میشوند. مثل نور که از اشیاء پیرامونی به چشم ما خورده و با پردازش اطلاعات دیدنیها در مغز، فهم به معنای بینایی در ما ایجاد میشود..
👈در حالی که در نگاه امام رضا علیه السلام، ایجاد فهم توسط حواس(پنجگانه) تنها در صورت توجه و #حضور_قلب است!/ التوحید«للصدوق» ص۴۳۸). کما اینکه خیلی از اوقات با نگاه کردن به برخی از اشیاء، با اینکه مثلا نور هم از آنها به چشم ما میخورد اما(به جهت عدم توجه قلب)،فهمی برای ما حاصل نمیشود.
و اما «اراده»، که اصطلاحاً #لغت_افتتاح است و نقطهای است که فهم از آنجا آغاز میشود؛
👈 برخی از اتفاقات جانبی تاثیرگذار بر اراده قلب عبارتند از:
۱.وسوسه قلب؛ که یکی از نتائج افزایش آن در قلب، افزایش میل به غذا و شهوت جنسی و به دنبال آن افزایش عملکرد اعضا و در نتیجه فرسودگی اعضاء( از جمله قلب) است../تنبیه الخواطر ج۱ ص۳۶).
۲.بلابل قلب؛ یعنی وسوسه در خود قلب. *تفاوتش با «وسوسه» اینست که؛ وسوسه در اطراف سینه(محیط قلب)ولی «بلابل» در خود قلب است./الخصال ج۲ ص۶۱۲).
۳.رقّت و قساوت قلب../ زمر آیه۲۲، الکافی ج۲ ص۳۲۹
۴. تاثیر امور معنوی و اخلاقی بر قلب و شناخت منشأ بیماریهای جسمی؛ در روایت داریم هر کس که #کینه دارد، قلبش بیشتر کار میکند و کینه مغز، قلب و عقل را بشدت درگیر میکند../غررالحکم ح ۸۵۸۴.
🗞جهت مطالعه کتاب:«قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad