أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلسَّيَّارِيِّ : أَنَّ بَعْضَ أَهْلِ اَلْمَدَائِنِ كَتَبَ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْمَاضِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْأَلُهُ عَنِ اَلصَّلاَةِ عَلَى اَلزُّجَاجِ قَالَ فَلَمَّا نَفَذَ كِتَابِي إِلَيْهِ فَكَّرْتُ فَقُلْتُ هُوَ مِمَّا أَنْبَتَتِ اَلْأَرْضُ وَ مَا كَانَ لِي أَنْ أَسْأَلَ عَنْهُ قَالَ فَكَتَبَ لاَ تُصَلِّ عَلَى اَلزُّجَاجِ فَإِنْ حَدَّثَتْكَ نَفْسُكَ أَنَّهُ مِمَّا أَنْبَتَتِ اَلْأَرْضُ فَإِنَّهُ مِمَّا أَنْبَتَتِ اَلْأَرْضُ وَ لَكِنَّهُ مِنَ اَلرَّمْلِ وَ اَلْمِلْحِ وَ هُمَا مَمْسُوخَانِ . (📚 علل الشرایع ج ۲، ص ۳۴۲)
دارُ السَّلام🌴
أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلسَّيَّارِيّ
🔸ترجمه :... بعضى از اهل مدائن محضر ابى الحسن ماضى عليه السّلام نامهاى نوشت و در آن پرسيد: آيا خواندن نماز روى شيشه چطور است؟ نويسنده نامه مىگويد:وقتى نامهام محضر مبارك امام عليه السّلام رسيد با خود انديشيدم و گفتم:شيشه از اشيايى است كه جزء نبات الارض است و من نمىبايد سؤال مىكردم زيرا بر نبات الارض خواندن نماز و سجده بر آن جايز است. بارى امام عليه السّلام در جواب نوشتند:بر شيشه نماز مخوان و اگر در نفست خطور كرده كه شيشه از نبات الارض است پس بدان اگر چه شيشه از نبات الارض مىباشد ولى ماده اصلى آن شن و نمك است و اين دو بر ماهيت اصلى خود باقى نمانده و تغيير كردهاند. مؤلّف اين كتاب(صدوق رحمة اللّٰه عليه)مىگويد:هر شن و نمكى ممسوخ و متغيّر نيست بلكه شن و نمكى كه شيشه را از آن مىسازند تغيير يافتهاند...
🍏🍎🍏
https://eitaa.com/joinchat/1036780072C120a040968
ضمنا؛
تاریخچه شیشه سازی هم به قبل از میلاد حضرت مسیح علیه السلام بر میگرده و کشور سوریه(به عنوان مسلمان) هم در این فن و حرفه سرآمد بوده است...
🍏🍎🍏
https://eitaa.com/joinchat/1036780072C120a040968
دارُ السَّلام🌴
#تمدن_نوشته۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ س.قربانی ⚡️علوم وحیانی أنبیاء ؛سر منشاء تمامی علوم بشریت❗️ ✍ علوم الهی ا
به این موارد بالا(علوم وحیانی انبیاء الهی)👆 شیشه سازی هم اضافه کنید.
ائمه علیهم السلام، وارثان علوم انبیاء الهی هستند.
کاربرد شیشیه در زندگی هم که خودتون میدونید چقدر مهمه دیگه.
🍏🍎🍏
https://eitaa.com/joinchat/1036780072C120a040968
در نشر مطالب کوتاهی نکنیم.
با لینک یا بی لینک،به اسم خودتون یا بنده
مجاز هستید
یا علی🖐
دارُ السَّلام🌴
أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلسَّيَّارِيّ
✍ نکته ای برای اهل علم!
امام علیه السلام در این حدیث نسبت به موضوع شناسی هم اظهار نظر کرده اند!
شاید لازم باشد علماء در نظر دادن گاهی به این مسأله توجه داشته باشند
التماس دعا🤲
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️نقصان قواعده ممهده در کفایة الاصول
👌مرحوم میرزایی قمی در کتاب قوانین الاصول، علم اصول فقه را با عبارت : العلم بالقواعد الممهدة لاستنباط الأحكام الشرعية، معرفی می کند. درباره تعریف این عالم بزرگوار چند نکته مهم را مطرح می کنم:
👌نکته اول: قواعد ممهده را نباید به استنباط احکام محدود نمود؛ بلکه استنباط تعاریف شارع نیز، نیازمند قواعد ممهده است. به عنوان مثال: ارایه تعریف از الگوی تعریف شارع از اشیاء، فقاهت در حوزه تعاریف را تسهیل و روشمند می کند. مطابق ادله ای که در "قاعده اصولی بیان مبتنی بر مُکث" ارایه نموده ایم: الگوی تعریف اشیاء در بیان شارع، با الگوی تعریف منطق صوری به محوریت جنس و فصل و ... تفاوت دارد. الگوی تعریف شارع، از اشیاء، نکته محور و به محوریت تبیین یک شئ در فضای تسخیر است. فتأمل جیداً
👌نكته دوم: فهرست پیشنهادی کتاب قوانین از قواعد ممهده و فهرست کتاب کفایة الاصول از قواعد ممهده؛ درباره چگونگی کشف سؤال شارع و بقیه اصول مرتبط با سؤال تقریباً ساکت هستند. با اینکه در روایات روشی، نقطه آغاز و کلید فهم ِ علم شارع، فهم سؤال شارع، معرفی شده است؛ لکن کتب اصولی مشهور درباره این مهم، قواعد اصولی خاصی ارائه نداده اند! البته به صورت طبیعی در دروس خارج فقه و اصول، هر فقیهی به تنقیح محل نزاع و تبیین سوال خود مي پردازد؛ ولی در کتب اصولی و خصوصاً کتاب کفایة الاصول، قواعد ممهده چندانی در حوزه روش تنقیح سوال وجود ندارد. کفایة الاصول را از این حیث فقیر می دانیم.
👌ان شاء الله در جلسات دیگری، به ضعف های مبین کفایة الاصول در تمهید تفقه خواهم پرداخت. (به فضل الهی)
حجتالاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - تبیین مزایای فقه البیان در مقایسه با کتاب اصولی کفایة الاصول - شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - قم
#فقه_البیان
#بیان_مبتنی_بر_تأمل
#فقه_نظام
https://eitaa.com/olgou4
🌱 مولود مبارک
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ يَحْيَى اَلصَّنْعَانِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ بِمَكَّةَ وَ هُوَ يُقَشِّرُ مَوْزاً وَ يُطْعِمُهُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا اَلْمَوْلُودُ اَلْمُبَارَكُ قَالَ نَعَمْ يَا يَحْيَى هَذَا اَلْمَوْلُودُ اَلَّذِي لَمْ يُولَدْ فِي اَلْإِسْلاَمِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ.(📚 الکافي ج۶، ص۳۶۰)
🍏🍎🍏
https://eitaa.com/Ghazaye_tayyeb
ترجمه:
يحيى صنعانى گويد: در مكّه به حضور امام رضا عليه السّلام شرفياب شدم، ديدم كه
موز پوست مىكند و به امام جواد عليه السّلام مىخوراند.
عرض كردم: فدايت شوم! اين همان #مولود_بابركت است؟
فرمود: آرى اى يحيى! اين، مولودى است كه در اسلام مانند او متولد نشده است كه بركتش بر شيعيان ما بيشتر و بزرگتر از او باشد.
🍏🍎🍏
https://eitaa.com/Ghazaye_tayyeb