eitaa logo
داستان راستان
11.6هزار دنبال‌کننده
404 عکس
107 ویدیو
3 فایل
مدیریت کانال: @salmanzadeh57 لینک کانال تبلیغات ارزان: https://eitaa.com/joinchat/3347906861C14c82f0d0b
مشاهده در ایتا
دانلود
داستان راستان
🌸🍃🌸🍃 #سندي_برچشم_زخم_از_قرآن #بخش_دوم در آیه 42 سنت الهی را که ما به آن چشم زخم می‌گوییم وعده دا
🌸🍃🌸🍃 پس «اوتوالعلم» از مؤمنان به مراتب بالاتر هستند و از خطاب این گروه «وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا» مشخص است که مخاطب‌شان کسانی است که به ثواب و اجر الهی در روز جزا ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند ولی با دیدن این نعمات دنیوی، صبرشان را از دست داده‌اند و داشتن نعمت دنیوی را با دیدن ثروت قارون و وسوسه‌ی شیطان،نزدیک است بر ثواب آخرت ترجیح دهند و این نمایش ثروت قارون باعث شده است، در مرز وسوسه قرار گیرند و «اوتوالعلم» به آنها تذکر می‌دهند که در برابر این ثروت و نعمات ظاهری دنیا صبر کنند که مبادا پاداش اخروی را از دست بدهند. کوتاه سخن آن‌که به استناد آیات مصرحه‌ی فوق «يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا» بین کافر و مؤمن مشترک است. چنان‌چه «ذُو حَظٍّ عَظِيم» بین انسان کافر و مؤمن نیز مشترک است. پس نمایش ثروت هم بر کافر هم بر مؤمن هر دو اثر منفی می‌گذارد با این فرق که در طالب دنیا که کافر است خاطر ملکی بر او تذکری نمی‌دهد که آرزوی این ثروت نکند ولی در مؤمن خاطر ملکی بر او وارد شده و تذکر می‌دهد که ثواب آخرت را بر ثروت و نعمت دنیوی ترجیح ندهد و باید بر این وسوسه‌ی شیطان صبر کند. چنان‌چه مولای متقیان می‌فرمایند: الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ صبر دو قسم است، صبر بر چیزی که دوست داری و چیزی که دوست نداری. اگر قرار باشد مؤمن از ثروت متنفر باشد، اینجا صبر معنی ندارد و اجری هم ندارد. پس باید مؤمن در برابر دنیا و آرزوهای دنیوی صبر کند که اجر و مزدی نزد خدا داشته باشد. ازسوی دیگر بدانیم چشم زخم الزاماً از سوی یک چشم خاص بر انسان وارد نمی‌شود که در زندگی به دنبال کسی بگردیم که چشم بدی دارد. بلکه این یک سنت الهی است که انسان در صورت تفاخر به مال و فرزندان و آن‌ها نعمتی از سوی خدا ندانستن، قطعاً با نابودی ثروت مواجه خواهد شد که به این سنت الهی چشم زخم گفته می‌شود. انسان نباید حسادت یک غیرمؤمن و حسرت یک مؤمن را با تفاخر به مال و دارایی تحریک کند. چون حسود با تحریک حسادتش دست به انتقام می‌زند و مؤمن با تحریک حسرتش نسبت به خدا انتظارش در عطای ثروت دنیوی زیادتر شده و در مقام آزمون صبر قرارش می‌دهد. @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 خدایا نگاهت را از ما و لحظه هایمان نگیر نگاه تو یعنی نعمت نگاه تو یعنی برکت نگاه تو یعنی محبت نگاه تو یعنی راستی و درستی نگاه تو یعنی عاقبت بخیری نگاه تو یعنی بی گناهی الهی که نگاه خدا همیشه روی زندگی تون باشه @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 هنگامی که خواستی درباره ی کسی قضاوت کنی مطلبی را به یاد داشته باش: برای قضاوت کردن همیشه وقت هست.اما هنگامی که قضاوت تو اشتباه باشد دیگر هیچگاه نمی توانی آن را از قلب شخصی که درباره اش قضاوت نادرست کردی پاک کنی. @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 وقتی حضرت آدم و حوا در بهشت ساکن شدند، خدا به آنها فرمود: هر کار خواستید بکنید، ولی به این درختِ ممنوعه نزدیک نشويد. یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ، فَکُلَا مِنْ حَیْثُ شِئْتُمَا، وَ لَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ (اعراف/۱۹) ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید! امّا به این درخت نزدیک نشوید. ولی شیطان شروع کرد به وسوسه کردنِ آدم و حوا. چرا؟ تا آدم و حوا رو برهنه کنه. فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا (اعراف/۲۰) سپس شیطان آن دو را وسوسه کرد، تا آنچه را از اندامشان پنهان بود، آشکار سازد. بالاخره شیطان موفّق شد.. آدم و حوا فریب خوردند و از میوه‌ی درختِ ممنوعه خوردند. در نتیجه: فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ، بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا، وَ طَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ. (اعراف/۲۲) هنگامی که از آن درخت چشیدند، اندام و عورتشان بر آنها آشکار شد. و شروع کردند به قرار دادنِ برگهای درختانِ بهشتی بر خود، تا آن را بپوشانند. بنابراین، خدا اونها رو از بهشت بیرون کرد: قَالَ اهْبِطُوا.. وَ لَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ. فِیهَا تَحْیَوْنَ وَفِیهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ. (اعراف/۲۴ و ۲۵) خداوند فرمود: از مقام خویش فرود آیید.. که از این به بعد، قرارگاه و محلّ زندگی شما زمین است. در این زمین زنده می‌شوید. در این زمین می‌میرید. و در روز رستاخیز، از این زمین خارج خواهید شد. در پایانِ این داستانِ غم‌انگیز، وقتی آدم و حوا روی زمین اومدند، خدا براشون لباس فرستاد تا برهنه نباشند: یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشًا (اعراف/۲۶) ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندامِ شما را می‌پوشاند، و مایه زینتِ شماست. حالا وقتِ نتیجه‌گیری از این داستانِ غم‌انگیزه: برادرم ،خواهرم پوشش و پوشاندن، کارِ خداست.. ولی برهنگی و برهنه‌کردن کارِ شیطان است. لباس، نعمتِ الهی است.. ولی برهنگی و خلعِ لباس، کیفرِ گناه. خدا آدم و حوا رو بخاطر اینکه برهنه شدند از بهشت بیرون کرد.. حالا ما چطور توقّع داریم که برهنه بشیم و حجاب رو رعایت نکنیم... و به بهشت هم بریم!! بعد هم بگیم: آدم باید دلش پاک باشه. خوش به حال اون آقا پسر و دختر خانمی که پوشش خدایی دارند، نه پوشش شیطانی. حجاب به معنیِ چادر نیست به معنای پوشیدن سالمه. . @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 آیت الله مجتهدے تهرانے(ره): چند نفر هستند که خدا آنها را لعنت می کند و ملائکه هم آمین می گویند. اگر خدا لعنت کند و ملائکه هم آمین بگویند، یعنی دعا مستجاب است. حال این افراد چه کسانی هستند: اول: کسانی که ازدواجشان را به تاخیر می اندازند دوم : مردی که خود را شبیه زنان می کند در حالی که خداوند او را مرد آفریده است و و زنی که خود را شبیه مردان می کند درحالی که خداوند او را زن آفریده است. سوم : فریب دادن و تمسخر مردم مثلا به مسلمانی گوید :بیا چیزی به تو بدهم ،و چون آمد می گوید: گردن کلفت برو دنبال کار و کار کن ! یا به نابینایی گوید، مواظب باش به فلان حیوان برخورد نکنی در حالی که مقابل او چیزی نیست یا اگر کسی سراغ خانه ای از او می گیرد ،عمدا آدرس اشتباهی می دهد. @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 هم درجه شدن با خانواده در بهشت قرآن در سوره طور مي‌فرمايد: مؤمن وقتي وارد بهشت مي‌شود سراغ خانواده‌ا‌ش را مي‌گيرد و مي‌گويد: ذريه‌ي من کجا هستند؟ همسر من کجاست؟ مي‌گويند: مقام اينها مثل تو نبوده که بهشتي بشوند، نه اينکه بد باشند. اما نمره تو هجده بوده و اينها دوازده هستند. مؤمن مي‌گويد: «الهي عملتُ لي و لهم» من در دنيا هرکاري مي‌کردم و براي اينها هم انجام مي‌دادم. براي من اينجا بدون زن و بچه و پدر و مادر سخت است. پيغمبر فرمود: خطاب مي‌شود، اينها را به او ملحق کنيد. «أَلْحَقْنا بِهِمْ» اينها را به آن‌ها ملحق مي‌کنيم. «وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ» رتبه‌ي او هم پايين نمي‌آوريم. نمي‌گوييم: شما يک طبقه پايين‌تر برو که با اينها يکي شوي. آنها را به اينها ملحق مي‌کنيم. اين را گفتم براي اينکه خانواده‌ها نگران نباشند و با خانواده‌هايشان زندگي مي‌کنند آنهايي که اهل ايمان باشند. از بیانات حجت الاسلام رفیعی @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 هفت چيزي كه انسان خودش را مسخوه ميكند امام رضا علیه السّلام فرمود: 1- کسی که با زبانش استغفرالله بگوید ولی در دل از گناهی که کرده پشیمان نباشد خودش را مسخره کرده 2- کسی که از خدا توفیق کار خیر طلب کند ولی تلاش و کوششی نداشته باشد خود را مسخره کرده 3- کسی که از خدا بهشت بخواهد و در انجام عبادات صبر نکند و در ترک معاصی صبر نداشته باشد خود را مسخره کرده 4- کسی که از آتش جهنم به خدا پناه برد ولی از لذت گناه دست بر ندارد خودش را مسخره کرده 5- آنکس که یاد مرگ کند و از آن ترس داشته باشد ولی خود را برای مرگ آماده نکند ( یعنی اعمال خیر انجام ندهد و از گناهانش استغفار نکند) خودش را مسخره کرده 6- کسی که خدا را یاد کند و مشتاق دیدار او باشد ولی در گناهان اصرار ورزد خود را مسخره کرده 7- کسی که بدون توبه از خدا طلب عفو و بخشش کند، خودش را مسخره کرده است. ٢٧٤ ٧٨ص٣٥٦ @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 امام على عليه السلام فرمودند هر که سخن بسيار گويد، خطايش بسيار شود و هر كه بسيار خطا کند، شرم و حيايش کم شود و هر که کم شرم و حيا شود، پارسايى اش کاهش يابد و هر که پارسايى اش کم شود، دلش بميردو هر که دلش بميرد، به آتش رود. @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 امام زمان با رقص و موسیقی نمیآید! مراقب امامان باشیم به بهانه ولادت اش، ظهور اش را به تاخیر نیندازیم... امام صادق(ع) درباره نقش دعا در تعجیل فرج و برای تشویق شیعیان به این امر حیاتی و مهم فرمودند: ... وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد. چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند. خداوند متعال به موسی و هارون(ع) وحی فرمود: که آنها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصد سال (عذاب)، صد و هفتاد سال باقی مانده بود و خداوند متعال به واسطة دعای بنی اسرائیل از آن صد و هفتاد سال صرف نظر نمود. آنگاه امام صادق(ع): همچنین شما (شیعیان) اگر این عمل (یعنی گریه و دعا کردن برای تعجیل فرج) را انجام دهید، خداوند قطعاً فرج و گشایش ما را می رساند و اگر انجام ندهید (و دست روی دست بگذارید و بی تفاوت بمایند) این امر به نهایت خود می رسد. ٢ص١٥٥ @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 اخلاص‌ یعنی خالص برای خدا. بنابراین اخلاص فقط در عبادت نیست، بلکه همه‌ی وجودمون باید خالص برای خدا باشه: حتّی مرگ و زندگیمون هم برای خدا باشه. قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. (انعام/۱۶۲) ﺑﮕﻮ: نماز ﻭ ﺗﻤﺎمِ عباداتِ ﻣﻦ.. ﻭ زندگی ﻭ مرگِ ﻣﻦ.. ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. یعنی: برای خدا زندگی کنیم.. برای خدا بخوابیم.. برای خدا نفس بکشیم.. برای خدا صبر کنیم.. برای خدا درس بخونیم.. برای خدا آشپزی کنیم.. برای خدا.. و آخر سر هم برای خدا بمیریم.. این ایدئولوژی، کاملاً دیدِ ما رو به زندگی عوض میکنه. اینطوری تمام زندگیمون رو جهت‌دار می‌کنیم، و همه‌ی کارهای ما میشه عبادت، اون هم عبادتِ خالصانه این رو میگن سبک‌زندگی‌قرآنی. @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: إنّ العُقَلاءَ تَرَكُوا فُضولَ الدنيا فكيفَ الذُّنوبُ ؟! وتَركُ الدنيا مِنَ الفَضلِ ، وتَركُ الذُّنوبِ مِنَ الفَرضِ . خردمندان، زيادىِ دنيا را رها كردند چه رسد به گناهان! در حالى كه ترك دنيا فضيلت (ارزش) است و ترك گناهان واجب . بحار الأنوار : ۷۸/۳۰۱/۱ @DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃 یکی از علمای نجف اشرف که مدتی به قم آمده بود، برای من چنین نقل کرد که:من مشکلی داشتم به مسجد جمکران رفتم و درد دل خود را به محضر حضرت بقیة الله حجّة ابن الحسن العسکری امام زمان (عج) عرضه داشتم و از وی خواستم که نزد خدا شفاعت کند تا مشکلم حل شود. برای این منظور، مکرر به مسجد جمکران رفتم ولی نتیجه ای ندیدم .روزی هنگام نماز دلم شکست و عرض کردم: مولا جان !آیا جایز است که در محضر شما و منزل شما باشم و به دیگری متوسّل شوم؟شما امام زمان من می باشید آیا زشت نیست با وجود امام حتّی به علمدار کربلا قمر بنی هاشم (ع) متوسّل شوم و او را نزد خدا شفیع قرار دهم؟! از شدت تأثّر بین خواب و بیداری قرار گرفته بودم. ناگهان با چهره ی نورانی قطب عالم امکان حضرت حجة ابن الحسن العسکری (عج) مواجه شدم. بدون تأمل به حضرتش سلام عرض کردم، حضرت با محبّت و بزرگواری جوابم را دادند و فرمودند: نه تنها زشت نیست و نه تنها ناراحت نمی شوم که به علمدار کربلا متوسّل شوی، بلکه شما را راهنمایی هم می کنم که به حضرتش چه بگویی. چون خواستی از حضرت ابوالفضل (ع) حاجت بخواهی، این چنین بگو: یا ابالغوث ادرکنی در کتاب«مسجد جمکران میعادگاه دیدار» مطلبی به نقل از آیت الله العظمی مرعش نجفی (ره) نقل شده. @DastaneRastan