🔴 طرف امامش کل مدینه رو کتک زده تا باهاش بیعت کنند بعد میگه رفراندوم برگزار کنید.
✅ آیا بر ابوبکر اجماع بود؟
✍🏻 طبری در تاریخ خود، ماوردی شافعی در الحاوی الکبیر و عبدالوهاب نویری در نهایة الارب، مینویسند: «و اقبلت اسلم بجماعتها حتی تضایقت بهم السکک فبایعوه، فکان عمر یقول: ما هو الا ان رایت اسلم فایقنت بالنصر؛ یعنی قبیله اسلم همگی در مدینه گردآمدند تا با ابوبکر بیعت کنند، آنقدر جمعیت زیاد بود که حتی بازارها نیز گنجایش ایشان را نداشت. عمر گفت: قبیله اسلم را که دیدم یقین به پیروزی پیدا کردم.»
📚 منبع: الطبری، ابی جعفر محمد بن جریر (متوفای۳۱۰)، تاریخ الطبری، ج۲، ص۴۵۸.
الماوردی البصری الشافعی، علی بن محمد بن حبیب (متوفای۴۵۰ه)، الحاوی الکبیر فی فقه مذهب الامام الشافعی و هو شرح مختصر المزنی، ج۱۴، ص۹۹، تحقیق الشیخ علی محمد معوض - الشیخ عادل احمد عبد الموجود، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت - لبنان، الطبعة الاولی، ۱۴۱۹ ه -۱۹۹۹ م.
النویری، شهاب الدین احمد بن عبد الوهاب (متوفای۷۳۳ه)، نهایة الارب فی فنون الادب، ج۱۹، ص۳۶.
✅ حالا نقش قبیله اسلم از نگاه ابن ابی الحدید معتزلی:
✍🏻 ابن ابی الحدید معتزلی گوید: «و اذاً قائل آخر یقول: قد بویع أبوبکر فلم ألبث وإذاً أنا بأبی بکر قد أقبل و معه عمر و أبو عبیدة و جماعة من أصحاب السقیفة وهم محتجزون بالأزر الصنعانیّة لایمرّون بأحد إلّا خبطوه و قدّموه فمدّوا یده فمسحوها على ید أبی بکر یبایعه شاء ذلک أو أبى، یعنی از براء بن عازب یکى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ، نقل شده که پس از سقیفه ، أبوبکر و عمر و ابو عبیده جراح و گروهی چماق به دست را دیدم که ژست حمله و تهاجم بخود گرفته و به هر کس مىرسیدند وى را کتک مىزدند و به زور دست او را گرفته ، بعنوان بیعت ، چه بخواهد و چه نخواهد ، بر روى دست ابوبکر مىکشیدند.».
منبع: شرح نهج البلاغ ابن أبی الحدید : ج 1 ، ص 219 . طبع دار الکتب العلمیّة به تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم
الجمل، شیخ مفید ، ص 43 ؛ زبیر بن بکار در کتاب موفقیات خود ، به روایت ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است که:
✍🏻 فبایعت – بنی اسلم - فقوی بهم جانب ابی بکر، یعنی با بنی اسلم جانب ابوبکر قوی شد!
منبع: (ج 2 ، ص 40 ، قم : مکتبه آیت الله مرعشی، 1404 قمری).
در الکامل ابن اثیر آمده است:
✍🏻 و جاءت اسلم فبایعت فقوی جانب ابوبکر بهم و بایع الناس بعد، یعنی بنی اسلم آمد و بیعت کردند و جانب ابوبکر قوی شد بعد مردم بیعت کردند!
منبع: (ج 2 ص 331 ، بیروت : دار صادر ، 1965 میلادی).
✅ سوال چرا از منافقین کمک گرفته شد؟ وجواب:
عن عمر قال: نستعین بقوة المنافق وإثمه علیه، یعنی ما از قوت منافقین کمک گرفتیم گناهش گردن خودش!!
منبع: (ابن أبى شیبة ، والبیهقى) أخرجه ابن أبى شیبة (6/200 ، رقم 30653) ، والبیهقى (9/36 ، رقم 17652)
#بنی_اسلم
#بیعت_ابوبکر
#مولوی_عبدالحمید
#سکوت
#پرحرفی
💠آيت الله سيد محمد حسيني همداني صاحب تفسير «انوار درخشان» مي فرمود:
در مدرسه قوام حجره داشتم، مطلع شدم مرحوم آقاي قاضي تبريزي در گوشه تنگ مدرسه حجره کوچکي اختيار کرده است
روزي تصادفاً به نکته اي برخوردم که بسيار توجه مرا جلب کرد و آن هم اين بود که داخل دهان مرحوم قاضي کبود رنگ بود، از استاد پرسيدم علت چيست؟ ايشان مدتها پاسخم نداد بعدها که خيلي اصرار کردم و عرض کردم که به جهت تعليم مي پرسم و قصد ديگري ندارم،باز به من چيزي نفرمود تا اينکه روزي در جلسه خلوتي فرمودند:
آقا سيد محمد! براي طي مسير طولاني سير وسلوک، سختي هاي فراواني را بايد تحمل کرد و از مطالب زيادي نيز بايد گذشت؛آقا سيد محمد! من در آغاز اين راه در دوران جواني براي اينکه جلوي افسار گسيختگي زبانم را بگيرم و توانائي بازداري آن را داشته باشم 26 سال ريگ در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسايي خودداري کنم، اينها اثرات آن دوران است!
📚منبع :كتاب چشمه توحيد صفحه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
📖 قال اميرالمومنين عليه السلام:
قَرَأْتُ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ واختَرَت مِنْ كُلِّ كِتَابٍ كَلِمَةً مِنَ التَّوْرَاةِ مَنْ صَمَتَ نَجَا . . .
تورات و انجيل و زبور و قرآن را خواندم و از هر يك كلمهاى انتخاب كردم:
از تورات اين جمله را انتخاب كردم : "هر كه سكوت اختيار كند نجات يابد"
📔تحرير المواعظ العددية، صقحه: 342
🍃
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
۶۸۰
#آقای_قرائتی
#علم_ودانش
💠 آقای قرائتی:
وقتى دوره سطح را در حوزه تمام كردم، متحيّر مانده بودم كه چه برنامه اى براى خودم داشته باشم.
دوستانم به درس خارج فقه رفتند، امّا من سرگردان بودم. بالاخره تصميم گرفتم جوان هاى محل را به خانهام دعوت كنم و براى آنان اصول دين بگويم.
تخته سياهى تهيه كردم ومقدارى هم ميوه وشيرينى خريدم وشروع به دعوت كردم.
بعد ديدم كار خوبى است ولى يك دست صدا ندارد، طلبهها مشغول درس هستند و جوانها رها و مفاسد بسيار، در فكر بودم كه آيا كار من درست است يا كار دوستان، من درس را رها كردهام به سراغ جوانها رفتهام و آنها جوانها را رها كرده به سراغ درس رفته اند.
تا اينكه يكى از فضلاى محترم به من گفت: در خواب ديدم كه به من گفتند: لباست را بپوش تا خدمت امام زمان برسى.
به محضر آقا رسيدم، از آقا سؤال كردم: الان وظيفه چيست؟
فرمودند: وظيفه شما اين است كه هر كدام تعدادى از جوانها را جمع كنيد و به آنها دين بياموزيد. اميدوار شدم و به كارم ادامه دادم.
📚خاطرات آقای قرائتی،مركز فرهنگى درسهايى از قرآن
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
📖 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم :
العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللّهُ فإنّهُ یُؤجَرُ أربَعةٌ : السائلُ ، والمُتَکلِّمُ ، والمُستَمِعُ ، والُمحِبُّ لَهُم؛
دانش گنجینه هایى اسـت و کـلـیدهاى آن پرسش است ؛ پس ، خدایتان رحمت کند ، بپرسید ، که با این کار چهار نفر اجر مى یابند:پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان.
📔تحف العقول:۴۱ منتخب میزان الحکمة : ۲۶۰
🍃
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
۶۸۱
#امام_رضا
#ملائکه
💠دعوات راوندی میگوید: حضرت رضا به عیادت یکی از اصحاب رفت پرسید: «چطوری؟» گفت: « مرگ را به چشم خود دیدم.» (میخواست با این جمله دردبیماریش، نشان دهد.) امام فرمود: «مرگ را چگونه دیدی» گفت: «سخت،دردناک.» حضرت فرمود: مرگ را ندیدی، آنچه دیدی فقط کاری بود که مرگ در ابتدا با تو میکند و بدین وسیله گوشهای از احوال خود را به تو نشان میدهد. مردم دو دستهاند: کسانی که با مرگ راحت میشوند و کسانی که با مرگشان دیگران از دستشان راحت میشوند. ایمانت به خدا و ولایت را تجدید کن تا از کسانی باشی که با مرگ راحت میشوند.
مرد همین کار را کرد. آنگاه گفت: «ای پسر رسول خدا! اینان فرشتگانند روبروی شما ایستادهاند. اجازه دهید بنشینند.» امام فرمود: «بنشینید ای فرشتگان پروردگار من!» سپس به مریض فرمود: «از آنها بپرس آیا دستور داشتند که در حضور من بایستند؟» مریض گفت: «از آنها پرسیدم، گفتند اگر همۀ فرشتگانی که خدا آفریده در محضر شما باشند، برای شما خواهند ایستاد و تا اجازه ندهید نخواهند نشست. خدای به آنان چنین دستورداده است.» آنگاه مرد چشمانش را بست و جان داد.
📚کتاب مستدرک عوالمالعلوم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
📖 امام صادق(ع): «و المعجزه علامهٌ لله لا یعطیها إلا انبیاءهُ و رُسُلَهُ و حججه لیعرف به صدق الصادق من کذب الکاذب؛ «معجزه» نشانهای از خداوند است که آن را جز به پیامبران و فرستادگان و حجتهای خود نمیدهد، تا به وسیله آن، راستگویی (مدّعیان ارتباط با خدا) از دروغگویی (مدّعیان دروغین) شناخته شود.» (بحارالانوار، ج۱۱، ص۷۱)
🔹🍃
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
۶۸۱
🔺️توبیخ ۱۸ ساله ها
از این آیه سوال شد:
آیا این قدر عمر ندادیم تا هرکس بخواهد متذکر شود، بتواند پند بگیرد؟ (سوره فاطر/آیه۳۶)
حضرت جواب دادند:
توبیخ ۱۸ ساله هاست.
وَ سُئِلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ مٰا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ » فَقَالَ «تَوْبِيخٌ لاِبْنِ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً » .
📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۸۶
✅استادی می فرمودند:
یعنی گویا قرار است در ۱۸ سالگی یک عنایت ویژه بشود که گناه را برای همیشه کنار بگذاریم.
۱۸ سالگی یک عمر است!
داستان های عبرت آموز
🔺️توبیخ ۱۸ ساله ها از این آیه سوال شد: آیا این قدر عمر ندادیم تا هرکس بخواهد متذکر شود، بتواند پند
این و امروز دیدم ،چقدر دلم گرفت
داستان های عبرت آموز
🔺️توبیخ ۱۸ ساله ها از این آیه سوال شد: آیا این قدر عمر ندادیم تا هرکس بخواهد متذکر شود، بتواند پند
✅و خداوند یک بانوی ۱۸ ساله را نشان داد که می شود....
صاحب این امر بفرماید:
برای من الگوی نیکو، دختر رسول خداست...
وَ فِي اِبْنَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۵
داستان های عبرت آموز
تانیایۍگرهازکاربشروانشود!
دردماجزبهظهورتومداوانشود!
#عشق_جانم
#امام_زمانم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان
چرا بعضیا ظهور رو نزدیک حس میکنند و بعضیا دور ..؟
امامخمینی(ره):
ما طرفداری از عمامه نمیکنیم، ما طرفداری از اسلام میکنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید، پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] مُعمّم باشد بدتر است از آن کسی که غیر مُعمّم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است ...»
(صحیفه امام - ج 10 - ص 278)
#حق_الناس
#ایت_الله_بهجت
💠 حقّالنــاس
🔸 شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری فرمودند. آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کردند و فرمودند :«تا میتوانید گناه نکنید» سپس سر به زیر انداختند و مجدّداً مشغول ذکر شدند.
🔸 بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند: «اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن حقّالناس است نباشد». باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند.
🔸 و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند: «اگر گناه مرتکب شدید که در آن حقّالناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است.»
📚 برگرفته از کتاب فریادگر توحید، ص ٢١٨
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
📖 ٥ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ.
خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدمة رسیدن به حقوق خود قرار داده است. 📔(فهرست غرر، ص ٧٧)
🔹🍃
@Dastanhayeebratamooz
══🇮🇷🌹🇮🇷═════ 💫💫💫💫
۶۸۲
قرآن فرمود: إنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولَئِکَ کانَ عَنهُ مَسئُولاً: همانا گوش و چشم و فؤاد، همهی آنها مورد سؤال قرار میگیرند. چشم و گوش بهانه است؛ اصل کار فوأد است. فؤاد جایی نزدیک ناف است. وقتی میگویی دستم، چشمم، گوشم، خودم، ببین میم آخر آن در کجا صدا میکند؛ فؤاد آنجاست.
حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصلهی بین حقّ و باطل چهار انگشت است؛ بین چشم و گوش، بین دیدم و شنیدم. زبان از دیدهها و شنیدهها خبر میدهد؛ لذا از زبان سؤال نمیکنند، بلکه از سمع و بصر سؤال میکنند. سمع و بصر هم دو دریچهی فؤادند. فؤاد یعنی فوائد؛ یعنی صندوق دخل انسان. از دل میپرسند که چقدر یقین و اطمینان کاسبی کردهای.
عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#تلنگر