داستانهای قرآنی و مذهبی
شأن نزول آیه (۵۵) سوره «نور»
✅ در آیه (۵۵) سوره «نور» می خوانیم: «وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الاَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»؛
(خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند وعده مى دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همان گونه که پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید؛ و دین و آئینى را که براى آنان پسندیده، پا بر جا و ریشه دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل مى کند، آن چنان که تنها مرا مى پرستند و چیزى را شریک من نخواهند ساخت. و کسانى که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند).
شأن نزول:
☑️ بسیارى از مفسران از جمله «سیوطى» در «اسباب النّزول»، «طبرسى» در «مجمع البیان»، «سیّد قطب» در «فى ظلال» و «قرطبى» در تفسیر خود (با تفاوت مختصرى) در شأن نزول این آیه چنین نقل کرده اند: «هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و انصار با آغوش باز آنها را پذیرا گشتند، تمامى عرب بر ضد آنها قیام کردند، و آنچنان بود که آنها ناچار بودند اسلحه را از خود دور نکنند، شب با سلاح بخوابند و صبح با سلاح بر خیزند (و حالت آماده باش دائم داشته باشند) ادامه این حالت بر مسلمانان سخت آمد.
بعضى این مطلب را آشکارا گفتند: تا کى این حال ادامه خواهد یافت؟
آیا زمانى فرا خواهد رسید که ما با خیال آسوده، شب استراحت کنیم، اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد، و جز از خدا از هیچ کس نترسیم؟ آیه فوق نازل شد و به آنها بشارت داد که آرى، چنین زمانى فرا خواهد رسید».(۱)، (۲)
پی نوشت: (۱). «اسباب النزول» سیوطى، ص ۱۶۳؛ «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث؛ «قرطبى»، ج ۱۲، ص ۲۹۷؛ «فى ظلال القرآن»، ذیل آیه مورد بحث.
(۲). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص ۳۳۴.
📚پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی
داستانهای قرآنی و مذهبی در ایتا👇
eitaa.com/Dastanqm
معجزهی پیامبر در ایتا👇
eitaa.com/moejezeyepeyambar
02.Baqara.072.mp3
1.87M
آیه ۷۲ سوره بقره، شراکت در گناه با رضایت:
وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿٧٢﴾
و [یاد کنید] هنگامی که کسی را کشتید و درباره [قاتل] او به نزاع و ستیز برخاستید؛ و خدا آشکارکننده چیزی است که پنهانمیداشتید.
معجزهی پیامبر در ایتا👇
eitaa.com/moejezeyepeyambar
داستانهای قرآنی و مذهبی در ایتا👇
eitaa.com/Dastanqm
02.Baqara.073.mp3
1M
آیه ۷۳ سوره بقره، رجعت:
فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَٰلِكَ يُحْيِي اللَّهُ الْمَوْتَىٰ وَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿٧٣﴾
پس گفتیم: پارهای از آن [گاو ذبحشده] را به مقتول بزنید [تا زندهشود و قاتل را معرفی کند]. خدا مردگان را اینگونه زندهمیکند و نشانههایِ [قدرت و ربوبیّت] خود را به شما نشانمیدهد، تا بیندیشید.
معجزهی پیامبر در ایتا👇
eitaa.com/moejezeyepeyambar
داستانهای قرآنی و مذهبی در ایتا👇
eitaa.com/Dastanqm
02.Baqara.074.mp3
2.03M
آیه ۷۴ سوره بقره، شعورداشتن جمادات:
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٧٤﴾
سپس دلهای شما بعد از آن [معجزه شگفتانگیز] سختشد، مانند سنگ یا سختتر؛ زیرا پارهای از سنگهاست که از آنها نهرها میجوشد، و پارهای از آنها میشکافد و آب از آن بیرونمیآید، و پارهای از آنها از ترس خدا [از بلندی] سقوطمیکند؛ و خدا از آنچه انجاممیدهید بیخبر نیست.
معجزهی پیامبر در ایتا👇
eitaa.com/moejezeyepeyambar
داستانهای قرآنی و مذهبی در ایتا👇
eitaa.com/Dastanqm
02.Baqara.080-81.mp3
1.8M
آیه ۸۰-۸۱ سوره بقره، امتیازطلبی یهود:
وَقَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٨٠﴾
و گفتند: آتش [دوزخ] جز چندروزی به ما نمیرسد. بگو: آیا [براینعقیده خود] از نزد خدا پیمانیگرفتهاید؟ که هرگز خدا از آن پیمان تخلّفنخواهدکرد، یا جاهلانه چیزی را به خدا نسبتمیدهید؟
بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٨١﴾
[نهچنیناست که میگویید] بلکه کسانی که مرتکب گناه شدند وآثار گناه، سراسر وجودشان را فراگرفت، آنان اهل آتشند و در آن جاودانهاند.
معجزهی پیامبر در ایتا👇
eitaa.com/moejezeyepeyambar
داستانهای قرآنی و مذهبی در ایتا👇
eitaa.com/Dastanqm
شأن نزول آیات (46 ـ 50) سوره «نور»
⭕️ در آیات (46 ـ 50) سوره «نور» می خوانیم: «لَقَدْ أَنْزَلْنا آیات مُبَیِّنات وَ اللّهُ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ إِلى صِراط مُسْتَقِیم * وَ یَقُولُونَ آمَنّا بِاللّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا ثُمَّ یَتَوَلّى فَرِیقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ ما أُولئِکَ بِالْمُؤْمِنِینَ * وَ إِذا دُعُوا إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ إِذا فَرِیقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ * وَ إِنْ یَکُنْ لَهُمُ الْحَقُّ یَأْتُوا إِلَیْهِ مُذْعِنِینَ * أَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ یَخافُونَ أَنْ یَحِیفَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ رَسُولُهُ بَلْ أُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ»؛
(ما آیات روشنگرى نازل کردیم؛ و خدا هر که را بخواهد به صراط مستقیم هدایت مى کند! * آنها مى گویند: «به خدا و پیامبر ایمان داریم و اطاعت مى کنیم»! ولى بعد از این ادعا، گروهى از آنان رویگردان مى شوند؛ آنها (در حقیقت) مؤمن نیستند! * و هنگامى که از آنان دعوت شود که به سوى خدا و پیامبرش بیایند تا در میانشان داورى کند، ناگهان گروهى از آنان روى گردان مى شوند! * ولى اگر (داورى به نفع آنها بوده باشد و) حق داشته باشند با سرعت و تسلیم به سوى او مى آیند. * آیا در دل هاى آنان بیمارى است، یا شک و تردید دارند، یا مى ترسند خدا و رسولش بر آنان ستم کنند؟! نه، بلکه آنها خودشان ستمگرند).
شأن نزول:
🟥 براى بخشى از این آیات، دو شأن نزول ذکر کرده اند:
1️⃣ نخست این که: یکى از منافقان، با یک مرد یهودى نزاعى داشت، مرد یهودى فرد منافق به ظاهر مسلمان را به داورى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) خواند، اما منافق زیر بار نرفت، و او را به داورى «کعب بن اشرف یهودى»! دعوت کرد (و حتى طبق بعضى از روایات صریحاً گفت: ممکن است «محمّد» در مورد ما عدالت را رعایت نکند!) آیات فوق نازل شد و سخت این گونه اشخاص را مورد سرزنش و مذمت قرار داد.(1)
2️⃣ دیگر این که: میان امیرمؤمنان «على»(علیه السلام) و «عثمان» (یا طبق روایتى میان آن حضرت و «مغیرة بن وائل») بر سر زمینى که از على(علیه السلام) خریدارى کرده بود، و سنگ هائى از آن بیرون آمد، و خریدار مى خواست آن را به عنوان معیوب بودن فسخ کند، اختلافى در گرفت.
على(علیه السلام) فرمود: میان من و تو رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) داورى کند، اما «حکم بن ابى العاص» که از منافقان بود، به خریدار گفت:
این کار را مکن! چرا که اگر نزد پسر عموى او ـ یعنى پیامبر ـ بروى، مسلماً به نفع او داورى خواهد کرد! آیه فوق نازل شد و او را سخت نکوهش کرد.(2)، (3)
پی نوشت: (1). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «تبیان»، ج 7، ص 450؛ «قرطبى»، ج 12، ص 293.
(2). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «تبیان»، ج 7، ص 450؛ «قرطبى»، ج 12، ص 293؛ «نور الثقلین»،ج 3، ص 615.
(3). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 332.
📚پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی
eitaa.com/Dastanqm
eitaa.com/moejezeyepeyambar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پس از ظهور پاسخ امام زمان (عج) به معترضین انتقام کربلا چیست؟
🔵 وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
🎙استاد_عالی
#امام_زمان
1. ای دلبر حسین.mp3
3.23M
#مدح
📝 مدح حضرت رقیه ( سلام الله علیها )
🗣 شاعر: امیر عظیمی
🎤 استاد #حیدرزاده
▪️ویژه شهادت #حضرت_رقیه